Sikiön sydänäänet

lollispop

Heippa,

onko kellään ilmennyt neuvolassa doppler-laitteella kuunnellessa vauvaa että sydämen syke pitäisi välillä tauon?rv 18....

Lähettivät eteenpäin tutkimuksiin mutta olisi kiva tietää onko muita??

10

4925

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kultapuppelit

mietin juuri että voisiko lapsi liikkua silloin mahassa kun ei sydämen sykettä kuulu? minulla napero riehui kovasti mahassa kerran kun olin siinä sydämen kuuntelu laitteessa ja välillä tuntui että sydämen äänet hävisi mutta lapsi vissiin vain kieri ja vaihteli asentoja tiuhaan.

• lollispop

Niinpä,ei sitä tiedä...Kun ei se niin säännöllistä ollut se taukoilu,välillä 5lyöntiä ja sit taas yli 20 ja tauko.... mutta kun ei se terveydenhoitaja osannut mitään sanoa...oli enemmän kauhuissaan kun minä..on ahdistavaa odottaa milloin tulee kutsu sairaalaan,pitäisi vaan hyvillä mielillä olla..Kuka ihme siihen pystyy tollaisen jälkeen...:(

• äiskä..
        lollispop kirjoitti:

Niinpä,ei sitä tiedä...Kun ei se niin säännöllistä ollut se taukoilu,välillä 5lyöntiä ja sit taas yli 20 ja tauko.... mutta kun ei se terveydenhoitaja osannut mitään sanoa...oli enemmän kauhuissaan kun minä..on ahdistavaa odottaa milloin tulee kutsu sairaalaan,pitäisi vaan hyvillä mielillä olla..Kuka ihme siihen pystyy tollaisen jälkeen...:(

Rytmihäiriöt on hyvinkin tavallisia, meidän vauvalla niitä oli massussa olessa, mutta hävisivät aikanaan. Taukoilu oi johtua kyllä liikkumisestakin. Mutta oikein hyvä kun tutkivat :)

• lollispop
        äiskä.. kirjoitti:

Rytmihäiriöt on hyvinkin tavallisia, meidän vauvalla niitä oli massussa olessa, mutta hävisivät aikanaan. Taukoilu oi johtua kyllä liikkumisestakin. Mutta oikein hyvä kun tutkivat :)

kyllä mä viestin tyrkkään tänne palstalle heti kun tiedetään mikä on tarkempi syy niin jos jatkossa jollain on samanlaisia mietteitä niin löytyypi ainakin yks vastaus miten asian laita on...

hoppas för the bäst!!=)

• ...

En nyt haluu pelotella mut mulle on käyny juuri noin ekas raskaudes, kokenu th sano että normaalia mutta mua jäi vaivaamaan, en kuitenkaan soittanu ä-polille. 3vko.:a myöhemmin soitin nlaan että tulen käymään, kun tuntuu ettei kaikki oo hyvin. Vauva oli kuollut kohtuun pari vkoa aiemmin. Jos yhtään asia sua mietityttää niin SOITA Ä-POLILLE ja käy ultrassa! Noilla viikoilla km tosin on harvinainen ja uskon että sulla kaikki on hyvin!

• äiti myös

Heippa,

Lähdin asiaa just netistä kurkkimaan. Mulla on tämmönen tilanne, että kolmas raskaus on menossa ja minulla on tuo vihulainen kotidoppleri (ollut käytössä kaikissa kolmessa raskaudessa, eli kuunneltu on lapsosia ja saikussakin olen muiden ongelmien takia käynyt sydänkäyrässä, eli tiedän miltä normaali sikiön sydän kuulostaa).

Mutta. Nyt ensimmäistä kertaa (tai tätä on tapahtunut kahdella eri kuuntelukerralla) olen huomannut, että vauvan sydän tekee tauon 6:lla, 8:lla tai 10:llä lyönnillä. Toisinaan voi olla pitkäkin tauko. Asiasta en ole neuvolassa puhunut, kun pääosin sydän lyö aivan normaalisti (siis kahtena eri päivänä (kerran marraskuussa ja kerran nyt viime viikolla)olen koko päivân ajan kuullut outoja sydänääniä, tai siis taukoja). Mietin alkuun että voiko olla niin että minun sydän lyö väliin lyönnin ja kuulen sen, mutta kun se tauko kuuluu koko vatsassa ihan mistä vaan kuuntelen ja vieläpä koko päivân ajan, niin voisiko kyse olla minun sydämestä sitten kuitenkaan? Muuten siis tosiaan vauvan sydän lyö normaalisti, kuten tänään. Eli kerropa ihmeessä että mitä ihmettä selviää sinulle, minulla vauva on muuten oikein reipas silloinkin kun sydänäänet on oudot. Nyt rv 28 menossa. Huolestuin nyt sen verran että seuraavaksi kun outoja ääniä kuuluu, niin taidan kipaista synnärille.

• lollispop

On kätevä ja olisipa itselläkin sellainen,
        tarkkailisin enemmän rytmiä ja taukojen ajoitustaa..
        Toki voin tulla kertomaan miten menee,ei enää montaa päivää..jaksaisi vain tuon viikonlopun odotella...
        Jossain/jostain kuulin että kyse voi olla ihan harmittomasta jutusta,että sydän tekee niin rankkaa työtä että se voi välillä tarvita tauon jaksaakseen pumpata ja asia häviää ajan myötä..
        toivotaan että näin olisi!
        Nyt rv 19 tai 20 ,siitä on vähän eri mielipiteitä neuvolassa ollut...Mulla kuunneltiin vasta nyt rv 18 ekan kerran äänet...

• äitee myös
        lollispop kirjoitti:

On kätevä ja olisipa itselläkin sellainen,
        tarkkailisin enemmän rytmiä ja taukojen ajoitustaa..
        Toki voin tulla kertomaan miten menee,ei enää montaa päivää..jaksaisi vain tuon viikonlopun odotella...
        Jossain/jostain kuulin että kyse voi olla ihan harmittomasta jutusta,että sydän tekee niin rankkaa työtä että se voi välillä tarvita tauon jaksaakseen pumpata ja asia häviää ajan myötä..
        toivotaan että näin olisi!
        Nyt rv 19 tai 20 ,siitä on vähän eri mielipiteitä neuvolassa ollut...Mulla kuunneltiin vasta nyt rv 18 ekan kerran äänet...

Juu onhan tuo vârkki kätevä ja on sitä monesti tullut käytettyä kun vauva on loppuraskaudessa ollut hiljainen, on ollut näppärä tarkistaa että hengissä siellâ ollaan ettei oo tarvinnut synnärille lâhteä kuuntelemaan. Juu tosiaan outoa, että tällä uudella tulokkaalla normaalisti sydân lyö ihan niinkuin pitääkin, mutta sitten välillä tulee tuommoisia tauollisia pâiviä. Aattelin kun rakenneultrakin on takana ja sydämen rakenteetkin on ihan kunnossa ultran mukaan, että voisko tuo olla just jotain väsyä tms. Ja tosiaan sairaalassa jouduin supistusten takia pötkôttelemään viikolla 25, niin kolmena päivä kun lasta kuunneltiin käyrässä vajaa tunti kerrallaan, niin kaikki oli ihan hyvin. Ajattelin että jos sydänvika oisi kyseessä, niin se ois sitten varmaan aina läsnä, eikâ normaalia sykettä voitaisi kuulla ollenkaan. Mitenköhän sitten rytmihâiriöt, voiskohan se olla jotain sen suuntaista? Toivon meille molemmille että kyse on vaan harmittomasta "vâsystä" kun sydän tekee niin kovasti töitä! Kerrohan kuulumisia kun tiedät lisää!

• lollispop

Nyt on käyty tarkastuttamassa tilanne ja rakenteet kaikkialla normaalit ja johtuneepi tauko välillä siitä että sydän on niin kehittymätön vielä..on yleistä näillä viikoilla..
      Ja joillakin ihan syntymään saakka saattaa ilmetä..
      Eli ei hätää...

Onnea ja voimia sinnekin loppuraskauteen!

• Äiti myös

Heippa! No kiva kuulla että kaikki oli vauvalla hyvin ja että mistään vakavasta ei ole kuitenkaan kysymys! Luottanen samaan kun meillâ kanssa sydänäänet 99% ajasta normaalit :) Mukavaa loppuraskautta sinulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      88
      1651
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      179
      1234
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      789
    Aihe