Beikun peräpeili

mätä

Aloitin asentamaan kaiun anturia kun huomasin että peräpeili on sisältä märkä ja poranteräkin upposi kuin ...tämä siis aika ylhäältä,kilven yläpuolelta.Jos jollain on ASIALLISIA korjaus ehdotuksia,olisin kiitollinen.Beikun mollaajien ei tarvitse kääntää veitseä haavassa.

16

6666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lasikuitualan ammattilainen

      on oikea ihminen tekemään korjauksen.Jos ihan mätä, niin uusiksi menee koko perä.

    • R K-S

      ei pelkästään Beikulle. Syyt on selvät: 1) Vetolaitteen aukon reunoja ei ole laminoitu umpeen vaan ainoastaan sahattu peräpeiliin aukko. Siitä pääsee kosteus vaneriin ja mädättää sen. 2) Vaneri, jota jenkit käyttävät on erityisen pehmeää ja lahoaa tosi helposti.
      Korjaus: 1. Moottori, vetolaite ja kaikki muut osat perästä pois 2. Rälläkällä auki koko peräpeili ja mätä vaneri pois. 3. Uusi kunnollinen paksu vaneri tilalle ja huolellinen laminointi. 4. Uusi aukko vetolaitteelle. 5. Aukon reunat laminoidaan umpeen, niin ettei vaneria jää paljaaksi. 6. Maalaus päälle jne.7. Kamat takaisin kiinni.
      Tein juuri äskettäin yhteen jenkkiveneeseen tuon toimenpiteen. Ei se niin hullu ole kuin miltä kuulostaa.

      • tai muuta vempainta

        jolla voisi mitata oman veneen peräpeilin "sisäistä" kuntoa nimenomaan kosteuden tai laho-ongelman varalta? Vai onko reiän teko ainoa pätevä tapa?


      • Pera Peili
        tai muuta vempainta kirjoitti:

        jolla voisi mitata oman veneen peräpeilin "sisäistä" kuntoa nimenomaan kosteuden tai laho-ongelman varalta? Vai onko reiän teko ainoa pätevä tapa?

        Jos vaneri on vettynyt ruukaa laminointi irrota siitä ja vauriokohdan pystyy paikallistamaan koputtelemalla. Tätä nyt ei pysty sanallisesti kuvailemaan, mutta kokeile eri kohdista ja yritä päätellä onko ääni erilainen. Vaurio voi olla paikallinen, eikä välttämättä edellytä koko peräpeilin uusimista.

        Yhden korjauksen näin tehtävän siten, että peräpeili avattiin kokonan, mutta vain sisäpuolelta. Ensin laminoitiin pari mattoa vahvistamaan peräpeilin ulkokuorta (siis sisältä), sitten uudet vanerit ja lopuksi laminoitiin kiinni. Veneen ulkopinta pysyi alkuperäisenä. Tämä oli yksikuorinen avovene, eikä vaikuttanut kovin ihmeelliseltä operaatiolta. On tietenkin ihan toinen juttu, jos on kyse kannellisesta veneestä, jossa on erilaisia kaaria ja jäykkääjiä sun muuta. Työläs, muttei mahdoton.


      • tai muuta vempainta kirjoitti:

        jolla voisi mitata oman veneen peräpeilin "sisäistä" kuntoa nimenomaan kosteuden tai laho-ongelman varalta? Vai onko reiän teko ainoa pätevä tapa?

        Normaali kosteusmittari käy. Vertaa jonkun kuivan perään niin huomaat erot.


      • DIY-Mies

        Minulla on hieman pienempi vetilaitteellinen ht vene, jonka peräpeili alkaa olemaan finaalissa. Mietin sitä, että onko siinä mitään mikä estää tekemästä koko peräpeiliä lasikuidusta?
        Siis sillai, että sisäpuolelta leikkaa peräpeilin auki, poistaa vanerit ja laminoi 30-40 kerrosta 450g lasikuitua, jos olevan lasikuitukuoren päälle?


    • Katseli

      Noita Saksalaisia ja ruotsalaisia venefoorumita niin ei näytä olevan merkillä väliä, ajan saatossa kaikki peräpeilit on mätiä missä lasikuidun väliin on laitettu vaneri.

      • Suomalaisia foorumeita

        Yhdessäkään Vator -veneessä en ole vielä tavannut mätää vaneria perälaudan sisässä. Oletko Sinä? Onko joku muu?


      • sellaiseenkin
        Suomalaisia foorumeita kirjoitti:

        Yhdessäkään Vator -veneessä en ole vielä tavannut mätää vaneria perälaudan sisässä. Oletko Sinä? Onko joku muu?

        Vator 15r ja oli pehmeä perälauta, osasyy toki oli edellisten omistajien asennukset, jolloin reikien ruuvien ja muiden tiivistykset oli mitä oli. Ilman noita tuskin olisi mitään erikoista löytynyt.


      • ikä tekee tehtävänsä
        Suomalaisia foorumeita kirjoitti:

        Yhdessäkään Vator -veneessä en ole vielä tavannut mätää vaneria perälaudan sisässä. Oletko Sinä? Onko joku muu?

        yleinen vika myös suomi veneissä vanhoissa ja myös vatoreissa ( perämoottori / sisperä samoin )

        - halvalla myyvät noita pehmeäperäisiä pois... kallis remontti se on.


      • TSI-man
        ikä tekee tehtävänsä kirjoitti:

        yleinen vika myös suomi veneissä vanhoissa ja myös vatoreissa ( perämoottori / sisperä samoin )

        - halvalla myyvät noita pehmeäperäisiä pois... kallis remontti se on.

        Miksi se olisi kallis remontti, jos sen itse tekee. Ei nuo materiaalit vielä (kun öljyä on) niin kalliita ole.

        Tehtaan tekemänä maksaa tottakai mansikoita kermavaahdolla.


    • bayliner_1952_89

      beikun tehdastekoinen? vedenpoistopropun reikä,porattu vain reikä peräpeilin läpi ja asennettu reikään messinkinen proppuosa. Näin altistettu vaneri suoralle kontaktille veden kanssa. Voisi kysyä onko järkee vai ei !
      Itse olen pitänyt pilssin aina mahd.kuivana. Tiedä sitten, auttaako miten paljon/estääkö peräpeilin vanerin mätänemistä.

      • mätä

        joo 89 se on .muuten ihan ehjä ja hyvä,eli pakkohan se on korjata.minkälaisesta vanerista se pitäisi tehdä?ja millä kiinnittää?neuvoja kaivattais.tai jos joku on teettänyt ko.työn,paljonkohan voisi tulla maksamaan?


      • sammmmmm
        mätä kirjoitti:

        joo 89 se on .muuten ihan ehjä ja hyvä,eli pakkohan se on korjata.minkälaisesta vanerista se pitäisi tehdä?ja millä kiinnittää?neuvoja kaivattais.tai jos joku on teettänyt ko.työn,paljonkohan voisi tulla maksamaan?

        Tuolta... http://www.baylinerownersclub.org/forum/showthread.php?t=7841


      • mätä

    • säilyy jatkossa

      Vahinkoa syntyy itselle ja muille ellei törmäyslistä ole oikein suunniteltu ja asennettu.

      Sen on ensimmäisenä otettava törmäys vastaan ajettaessa laituriin ja paalujen väliin missä kulmassa tahansa tai peruutettaessa missä kulmassa tahansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1906
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1349
    Aihe