Suosio kasvoi

Prosentin

http://www.tiobe.com/tpci.htm

TIOBE:n kielimittarissa on Delphin asema taas noussut vaihteeksi. Mittarilla nyt ei niin suurta merkitystä ole, eikä sen tarkkuudesta voi mennä takuuseen. Sielläpä kukkuu hän kuitenkin sijalla 9 tässä kuussa.

8

424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joopa joo vai mitä

      Noin suuri kasvu kertoo vain tuon epäluotettavuudesta! Sillä Delphi on vain yhden firman tuotemerkki ja tuote (Muut Pascal-kielet ovat sitten Pascal ryhmässä).

      Eli jos sen suosio olisi kasvanut kuukaudessa niin paljon kuin tuo mittari näyttää niin tuon tuotteen takana olevan firman kurssikehitys olisi aivan toinen (ja se ilmoittaisi positiivisen "tulosvaroituksen").

      Eli väittäisin että mitään noin suuria muutoksia ei ole todellisuudessa tapahtunut vaikka antamasi linkki niin väittääkin!

      • On kaunis taito

        Linkki väittää suosion kasvaneen noin paljon _vuodessa_, ei kuukaudessa. Lue tarkemmin, luulet vähemmän.


      • asddfghjlkä'

        Jos luvut ovat seuraavat

        tammikuu 2008 3335
        tammikuu 2007 2335

        niin tuossa olisi kasvua lähes 43 %

        Koska tuo tässä tapauksessa kohdistuu vain yhteen tuotemerkkiin
        niin tuollainen nousu pitäisi näkyä !

        Eli on mielestäni todennäköisempää että tämä mittari antaa vain suuntaa antavia arvoja (jotka voivat olla aikalailla pielessäkin!) ja muutos on pienempi!


    • merkkinimi_
    • tulevaisuus...

      vb sijalla kolme voi enteillä vain ohjelmointialan maailmanloppua.

      • VBOCX

        ..onneksi, firmoissa joissa olen ollut töissä vb kuuluu kirosanoihin.


      • _ksym
        VBOCX kirjoitti:

        ..onneksi, firmoissa joissa olen ollut töissä vb kuuluu kirosanoihin.

        Se on fakta. Visual Basic ei ole kunnolla portattavissa. Se opettaa huonoja ohjelmointitapoja ja sen syntaksi on ihan pyllystä.

        If SomeShit
        ...
        End If

        For i = 1 To 10 Step 2 ... Next

        Rem Kommentit kirjoitetaan näinkin typerästi.
        ' Tämä tuntuu paljon kätevämmältä.

        Visual Basicilla tehdyt ohjelmatkin kaatuvat ihan käsittämättömistä syistä, verrattuna esim. C, C kielillä tehtyihin ohjelmiin verrattuna.

        Form -> click 'n' drop button *oksennus*

        Tarkoitushan olisi ohjelmoida eikä klikkailla rajoittuneessa kehitysympäristössä värikkäitä namiskoita. Ja asiasta toiseen, kun puhutaan Visual Basicista, ei puhuta ohjelmointikielestä vaan 'skripti'kielestä. Microsoft ei itse käytä tätä skriptikieltä vaikka sen on maallikoille luonutkin. Yksikään järkevä yritys ei käytä sitä vakavaan suunnitteluun, kuka nyt käyttäisi? Ohjelma on luotettava vain silloin kun se on luotu luotettavaksi osoittautuneilla työkaluilla ja kunnollisilla ohjelmointikielillä (joihin vb ei lukeudu). Minäkään en käytä VB:tä mihinkään suuriin projekteihini vaikka osaankin skriptata sillä joitakin innovaatisia painoindeksilaskureita puolivalmiin Win32-rajapinnan kanssa aina silloin kun jaksan dualbootata Windowsiin.

        Opettelemisen arvoisia ohjelmointikieliä:
        C, C , Java, Lisp, Assembly

        Varsinkin Lispin osaaminen (vanha, tiedän, mutta siinä syntaksissa on sitä jotakin) tekee sinusta loppuelämäksi ellei parhaimman niin paremman ohjelmoijan kuin yksikään noista vb kersoista. Olen itse opetellut nuo kaikki ja ohjelmoin sellaisia sovelluksia mitä Visual Basicilla ei edes pystyisi skriptaamaan. Visual Basic on vain niin rajoittunut, ja sen koodin syntaksi on pyllystä.

        PS. Windows on ohjelmoitu C :lla


      • Delphikoodari..
        _ksym kirjoitti:

        Se on fakta. Visual Basic ei ole kunnolla portattavissa. Se opettaa huonoja ohjelmointitapoja ja sen syntaksi on ihan pyllystä.

        If SomeShit
        ...
        End If

        For i = 1 To 10 Step 2 ... Next

        Rem Kommentit kirjoitetaan näinkin typerästi.
        ' Tämä tuntuu paljon kätevämmältä.

        Visual Basicilla tehdyt ohjelmatkin kaatuvat ihan käsittämättömistä syistä, verrattuna esim. C, C kielillä tehtyihin ohjelmiin verrattuna.

        Form -> click 'n' drop button *oksennus*

        Tarkoitushan olisi ohjelmoida eikä klikkailla rajoittuneessa kehitysympäristössä värikkäitä namiskoita. Ja asiasta toiseen, kun puhutaan Visual Basicista, ei puhuta ohjelmointikielestä vaan 'skripti'kielestä. Microsoft ei itse käytä tätä skriptikieltä vaikka sen on maallikoille luonutkin. Yksikään järkevä yritys ei käytä sitä vakavaan suunnitteluun, kuka nyt käyttäisi? Ohjelma on luotettava vain silloin kun se on luotu luotettavaksi osoittautuneilla työkaluilla ja kunnollisilla ohjelmointikielillä (joihin vb ei lukeudu). Minäkään en käytä VB:tä mihinkään suuriin projekteihini vaikka osaankin skriptata sillä joitakin innovaatisia painoindeksilaskureita puolivalmiin Win32-rajapinnan kanssa aina silloin kun jaksan dualbootata Windowsiin.

        Opettelemisen arvoisia ohjelmointikieliä:
        C, C , Java, Lisp, Assembly

        Varsinkin Lispin osaaminen (vanha, tiedän, mutta siinä syntaksissa on sitä jotakin) tekee sinusta loppuelämäksi ellei parhaimman niin paremman ohjelmoijan kuin yksikään noista vb kersoista. Olen itse opetellut nuo kaikki ja ohjelmoin sellaisia sovelluksia mitä Visual Basicilla ei edes pystyisi skriptaamaan. Visual Basic on vain niin rajoittunut, ja sen koodin syntaksi on pyllystä.

        PS. Windows on ohjelmoitu C :lla

        Sikäli että unohdit kokonaan Delphin/Pascalin?

        Tälläkin kielellä on osa koodailun historiassa pala olemassa!

        Itse aloitin koodailut Atarilla, GFA-Basic, joka oli Basicin ja Pascalin sekoitusta, sitten siirryin suoraan C-kieleen, siitä C , Delphi ja Javaan. Eli Javan oppiminen oli tosi helppoa :)

        Minusta Delphi (Pascal) ei eroa C :sta kuin syntaksinsa osalta, miltein samat säännöt pelittää kummassakin. Delphi on vain läheisempi omaksua, ei liian kryptisen näköinen koodiltaan.

        Alun perinhän Pascal oli tarkoitus olla opiskelukielenä Basicistä C-kieleen, eli niiden välimuoto.

        Mutta itse tykkään tosi paljon Pascalista (Delphi), sillä on mukava koodailla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      58
      869
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      684
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      660
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      584
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      35
      532
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      85
      505
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      103
      505
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      455
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      436
    Aihe