Suosio kasvoi

Prosentin

http://www.tiobe.com/tpci.htm

TIOBE:n kielimittarissa on Delphin asema taas noussut vaihteeksi. Mittarilla nyt ei niin suurta merkitystä ole, eikä sen tarkkuudesta voi mennä takuuseen. Sielläpä kukkuu hän kuitenkin sijalla 9 tässä kuussa.

8

303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joopa joo vai mitä

      Noin suuri kasvu kertoo vain tuon epäluotettavuudesta! Sillä Delphi on vain yhden firman tuotemerkki ja tuote (Muut Pascal-kielet ovat sitten Pascal ryhmässä).

      Eli jos sen suosio olisi kasvanut kuukaudessa niin paljon kuin tuo mittari näyttää niin tuon tuotteen takana olevan firman kurssikehitys olisi aivan toinen (ja se ilmoittaisi positiivisen "tulosvaroituksen").

      Eli väittäisin että mitään noin suuria muutoksia ei ole todellisuudessa tapahtunut vaikka antamasi linkki niin väittääkin!

      • On kaunis taito

        Linkki väittää suosion kasvaneen noin paljon _vuodessa_, ei kuukaudessa. Lue tarkemmin, luulet vähemmän.


      • asddfghjlkä'

        Jos luvut ovat seuraavat

        tammikuu 2008 3335
        tammikuu 2007 2335

        niin tuossa olisi kasvua lähes 43 %

        Koska tuo tässä tapauksessa kohdistuu vain yhteen tuotemerkkiin
        niin tuollainen nousu pitäisi näkyä !

        Eli on mielestäni todennäköisempää että tämä mittari antaa vain suuntaa antavia arvoja (jotka voivat olla aikalailla pielessäkin!) ja muutos on pienempi!


    • merkkinimi_
    • tulevaisuus...

      vb sijalla kolme voi enteillä vain ohjelmointialan maailmanloppua.

      • VBOCX

        ..onneksi, firmoissa joissa olen ollut töissä vb kuuluu kirosanoihin.


      • _ksym
        VBOCX kirjoitti:

        ..onneksi, firmoissa joissa olen ollut töissä vb kuuluu kirosanoihin.

        Se on fakta. Visual Basic ei ole kunnolla portattavissa. Se opettaa huonoja ohjelmointitapoja ja sen syntaksi on ihan pyllystä.

        If SomeShit
        ...
        End If

        For i = 1 To 10 Step 2 ... Next

        Rem Kommentit kirjoitetaan näinkin typerästi.
        ' Tämä tuntuu paljon kätevämmältä.

        Visual Basicilla tehdyt ohjelmatkin kaatuvat ihan käsittämättömistä syistä, verrattuna esim. C, C kielillä tehtyihin ohjelmiin verrattuna.

        Form -> click 'n' drop button *oksennus*

        Tarkoitushan olisi ohjelmoida eikä klikkailla rajoittuneessa kehitysympäristössä värikkäitä namiskoita. Ja asiasta toiseen, kun puhutaan Visual Basicista, ei puhuta ohjelmointikielestä vaan 'skripti'kielestä. Microsoft ei itse käytä tätä skriptikieltä vaikka sen on maallikoille luonutkin. Yksikään järkevä yritys ei käytä sitä vakavaan suunnitteluun, kuka nyt käyttäisi? Ohjelma on luotettava vain silloin kun se on luotu luotettavaksi osoittautuneilla työkaluilla ja kunnollisilla ohjelmointikielillä (joihin vb ei lukeudu). Minäkään en käytä VB:tä mihinkään suuriin projekteihini vaikka osaankin skriptata sillä joitakin innovaatisia painoindeksilaskureita puolivalmiin Win32-rajapinnan kanssa aina silloin kun jaksan dualbootata Windowsiin.

        Opettelemisen arvoisia ohjelmointikieliä:
        C, C , Java, Lisp, Assembly

        Varsinkin Lispin osaaminen (vanha, tiedän, mutta siinä syntaksissa on sitä jotakin) tekee sinusta loppuelämäksi ellei parhaimman niin paremman ohjelmoijan kuin yksikään noista vb kersoista. Olen itse opetellut nuo kaikki ja ohjelmoin sellaisia sovelluksia mitä Visual Basicilla ei edes pystyisi skriptaamaan. Visual Basic on vain niin rajoittunut, ja sen koodin syntaksi on pyllystä.

        PS. Windows on ohjelmoitu C :lla


      • Delphikoodari..
        _ksym kirjoitti:

        Se on fakta. Visual Basic ei ole kunnolla portattavissa. Se opettaa huonoja ohjelmointitapoja ja sen syntaksi on ihan pyllystä.

        If SomeShit
        ...
        End If

        For i = 1 To 10 Step 2 ... Next

        Rem Kommentit kirjoitetaan näinkin typerästi.
        ' Tämä tuntuu paljon kätevämmältä.

        Visual Basicilla tehdyt ohjelmatkin kaatuvat ihan käsittämättömistä syistä, verrattuna esim. C, C kielillä tehtyihin ohjelmiin verrattuna.

        Form -> click 'n' drop button *oksennus*

        Tarkoitushan olisi ohjelmoida eikä klikkailla rajoittuneessa kehitysympäristössä värikkäitä namiskoita. Ja asiasta toiseen, kun puhutaan Visual Basicista, ei puhuta ohjelmointikielestä vaan 'skripti'kielestä. Microsoft ei itse käytä tätä skriptikieltä vaikka sen on maallikoille luonutkin. Yksikään järkevä yritys ei käytä sitä vakavaan suunnitteluun, kuka nyt käyttäisi? Ohjelma on luotettava vain silloin kun se on luotu luotettavaksi osoittautuneilla työkaluilla ja kunnollisilla ohjelmointikielillä (joihin vb ei lukeudu). Minäkään en käytä VB:tä mihinkään suuriin projekteihini vaikka osaankin skriptata sillä joitakin innovaatisia painoindeksilaskureita puolivalmiin Win32-rajapinnan kanssa aina silloin kun jaksan dualbootata Windowsiin.

        Opettelemisen arvoisia ohjelmointikieliä:
        C, C , Java, Lisp, Assembly

        Varsinkin Lispin osaaminen (vanha, tiedän, mutta siinä syntaksissa on sitä jotakin) tekee sinusta loppuelämäksi ellei parhaimman niin paremman ohjelmoijan kuin yksikään noista vb kersoista. Olen itse opetellut nuo kaikki ja ohjelmoin sellaisia sovelluksia mitä Visual Basicilla ei edes pystyisi skriptaamaan. Visual Basic on vain niin rajoittunut, ja sen koodin syntaksi on pyllystä.

        PS. Windows on ohjelmoitu C :lla

        Sikäli että unohdit kokonaan Delphin/Pascalin?

        Tälläkin kielellä on osa koodailun historiassa pala olemassa!

        Itse aloitin koodailut Atarilla, GFA-Basic, joka oli Basicin ja Pascalin sekoitusta, sitten siirryin suoraan C-kieleen, siitä C , Delphi ja Javaan. Eli Javan oppiminen oli tosi helppoa :)

        Minusta Delphi (Pascal) ei eroa C :sta kuin syntaksinsa osalta, miltein samat säännöt pelittää kummassakin. Delphi on vain läheisempi omaksua, ei liian kryptisen näköinen koodiltaan.

        Alun perinhän Pascal oli tarkoitus olla opiskelukielenä Basicistä C-kieleen, eli niiden välimuoto.

        Mutta itse tykkään tosi paljon Pascalista (Delphi), sillä on mukava koodailla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      203
      2412
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      62
      2308
    3. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      71
      2053
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      311
      1891
    5. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      147
      1495
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1404
    7. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      37
      1245
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      89
      1176
    9. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1166
    10. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      184
      1112
    Aihe