...onko ikää jo liikaa???
Ikää 30v ja haaveena merikapteenin tutkinto...
30
3442
Vastaukset
olisi ? Kannelle vaan ja opiskelut alkuun !
- Cheng.
Et siis pärjää koneessa.
- Eläke mesu
Yleensä siftaus tapahtuu toisin päin.
Levantessa oli kippari, joka oli seilannut myös lämmittäjänä. ( en muista nimeä )
Hän tuli konehuoneeseen tarjoamaan apuaan, kun oli ongelmia.
Nykyiset kipparit häiritsevät remonttia soittelemalla viiden minuutin välein kyselemällä kauanko vielä kestää.
Älä unohda juuriasi - TERÄSKULLI
Eläke mesu kirjoitti:
Yleensä siftaus tapahtuu toisin päin.
Levantessa oli kippari, joka oli seilannut myös lämmittäjänä. ( en muista nimeä )
Hän tuli konehuoneeseen tarjoamaan apuaan, kun oli ongelmia.
Nykyiset kipparit häiritsevät remonttia soittelemalla viiden minuutin välein kyselemällä kauanko vielä kestää.
Älä unohda juuriasiPakko soittaa, kun nykyiset mestarit ovat niin tyhmiä että eivät osaa antaa mitään arvioita työn edistymisestä. Heillä ei ole myöskään munaa heittää lonkalta "hyvää arviota" jota koko muu yhdysverkko laivan ympärillä tarvitsee. Kyse on suurista rahoista, mutta mesuhan vain ajattelee muttereitaan ja vittuilee jos joku "uskaltaa" varovasti tiedustella. Niin herkkähipiästä on mesujengi nykyään.
Mitään ei voi kysyä, mitään ei koskaan "ehdi" tekemään. Aina on "kiire", vaikka joskus sillon harvoin kun valvomoon on asiaa sieltä tapaa poikkeuksetta kahvia litkiviä rauhallisesti jutustelevia naftasukkia. Sellaisat se on nykypäivän koneaines, että tervetuloa - veltto ku...in...
TERÄSKULLI kirjoitti:
Pakko soittaa, kun nykyiset mestarit ovat niin tyhmiä että eivät osaa antaa mitään arvioita työn edistymisestä. Heillä ei ole myöskään munaa heittää lonkalta "hyvää arviota" jota koko muu yhdysverkko laivan ympärillä tarvitsee. Kyse on suurista rahoista, mutta mesuhan vain ajattelee muttereitaan ja vittuilee jos joku "uskaltaa" varovasti tiedustella. Niin herkkähipiästä on mesujengi nykyään.
Mitään ei voi kysyä, mitään ei koskaan "ehdi" tekemään. Aina on "kiire", vaikka joskus sillon harvoin kun valvomoon on asiaa sieltä tapaa poikkeuksetta kahvia litkiviä rauhallisesti jutustelevia naftasukkia. Sellaisat se on nykypäivän koneaines, että tervetuloaonneton kommentti.
Mutta saisiko joskus asiantuntevia lähtö ja tuloaikoja.
Lisäksi konestopit jotka vaikuttavat siihen sanomaasi"yhdysverkkoon" olipa uusi tämä, niin ovat kyllä melko vähäisiä.
Napinpainajat kyllä painaa ja soittaa alas ellei tapahdu mitään. Sulakkeen ja lampunkin kotonakin varmaan vaihtaa äiti isi tai vaimo.
Paras on ollut ettei lastikonttorissa kuulemma valot pelaa.
Sähkö kävi katkaisijasta laittamassa päälle.
Tulee joskus mieleen jotta pitäiskö nämä velttokullit peitelläkin yöksi tuutimaan kun äiti ei ole mukana. - 1.mestari
TERÄSKULLI kirjoitti:
Pakko soittaa, kun nykyiset mestarit ovat niin tyhmiä että eivät osaa antaa mitään arvioita työn edistymisestä. Heillä ei ole myöskään munaa heittää lonkalta "hyvää arviota" jota koko muu yhdysverkko laivan ympärillä tarvitsee. Kyse on suurista rahoista, mutta mesuhan vain ajattelee muttereitaan ja vittuilee jos joku "uskaltaa" varovasti tiedustella. Niin herkkähipiästä on mesujengi nykyään.
Mitään ei voi kysyä, mitään ei koskaan "ehdi" tekemään. Aina on "kiire", vaikka joskus sillon harvoin kun valvomoon on asiaa sieltä tapaa poikkeuksetta kahvia litkiviä rauhallisesti jutustelevia naftasukkia. Sellaisat se on nykypäivän koneaines, että tervetuloaKyllä ne ohjaamon ääliöt soittelevat, vaikka on annettu työn valmistumisarvio, eräskin kippari soitti 10min. välein, vaikka sanoin, että ilmoitan kun työ on valmis.Mitä sitten ohjaamossa tehdään vahdissa, Hesarissa oli juttu tylsimmistä ammateista ja muuan perämies kertoi, että ainoa työ vahdissa on nyhdän nyppiminen villasukista, että silleen.Kyllä mestareita huudetaan apuun jos ei osata edes omia töitä tehdä, esim avata peräramppia tai kansiluukkuja.
- 44v
No ei ole. Jos päärjäät pääsykokeissa jotka on kaikille samat ja merimiesläkäri antaa seilausluvan niin sitä vain.
Perheasiat kannattaa miettiä valmiiksi sillä suomen lipun alta ei välttämättä hommia heti löydä ja se tietää pidempiä reissuja. Vanhempana ottaa luonnollisesti myös riskin työllistymisen suhteen koska jos 10 vuoden päästä valmistumisesta huomaakin kouluttaneensa itsensä kortistoon ei varmaankaan naurata...
Nykyporukkaa kun laivalla katselee niin 30 vuotias on kyllä tosi nuori. - Mietityttää
Älä välitä
Ilmeisesti tiedät, että kaikilla osastoilla on hyviä ja huonoja tyyppejä sekä henkilöinä, että ammattimiehinä.
Monet näistä kirjoittajista ovat katkeria epäonistujia ja kyvyttömiä työhönsä. Siksi pitää olla rääväsuu ja käyttää alatyylisiä kommentteja toisia kohtaan.- "Martti Meri" (va...
Niin...minulla olisi nuo ykm:n teoreettinen paketti taskussa ja samoin konemestarin kirja, joskus vaan sitä miettii mitä oikeastaan haluaa ja itselläni kaikki on mennyt vähän pidemmän kaavan mukaan.
Ja haukkujille tiedoksi, että pärjään konehommissa ihan hyvin ja olen hyvä pataa esimiehen ja vertaisteni kanssa joten se ei ole ongelma vaan kyseessä on lapsuuden haave. Nykyäänhän voi suorittaa vahtiperämiehen opinnot ja merikapteenin opinnot aikuiskoulutuksena toisin kuin aikaisemmin joten rahakaan ei olisi esteenä.
Suoraan sanottuna en nuorena poikana päässyt merikapteenilinjalle, kun oli yleinen matikka 7 ja sitärataa, mutta nyt pärjään vanhemmiten matikassa yms. aineissa erittäin hyvin kun on kurinalaisuutta lukea ja kiinnostusta opiskella joten en näe pääsykokeita esteenä, voihan sitä aloittaa alempaa ja mennä pikkuhiljaa ylemmäs. Ja tiedän; 90% ei ikinä tule aluksen päälliköksi. Se ei haittaa... - vai muka konemestari...
"Martti Meri" (va... kirjoitti:
Niin...minulla olisi nuo ykm:n teoreettinen paketti taskussa ja samoin konemestarin kirja, joskus vaan sitä miettii mitä oikeastaan haluaa ja itselläni kaikki on mennyt vähän pidemmän kaavan mukaan.
Ja haukkujille tiedoksi, että pärjään konehommissa ihan hyvin ja olen hyvä pataa esimiehen ja vertaisteni kanssa joten se ei ole ongelma vaan kyseessä on lapsuuden haave. Nykyäänhän voi suorittaa vahtiperämiehen opinnot ja merikapteenin opinnot aikuiskoulutuksena toisin kuin aikaisemmin joten rahakaan ei olisi esteenä.
Suoraan sanottuna en nuorena poikana päässyt merikapteenilinjalle, kun oli yleinen matikka 7 ja sitärataa, mutta nyt pärjään vanhemmiten matikassa yms. aineissa erittäin hyvin kun on kurinalaisuutta lukea ja kiinnostusta opiskella joten en näe pääsykokeita esteenä, voihan sitä aloittaa alempaa ja mennä pikkuhiljaa ylemmäs. Ja tiedän; 90% ei ikinä tule aluksen päälliköksi. Se ei haittaa...Aloitus oli vahtikonemestari...
Ja nyt konemestari.
Tuliko tässä välillä uusi kirja??? - 1.mestari
"Martti Meri" (va... kirjoitti:
Niin...minulla olisi nuo ykm:n teoreettinen paketti taskussa ja samoin konemestarin kirja, joskus vaan sitä miettii mitä oikeastaan haluaa ja itselläni kaikki on mennyt vähän pidemmän kaavan mukaan.
Ja haukkujille tiedoksi, että pärjään konehommissa ihan hyvin ja olen hyvä pataa esimiehen ja vertaisteni kanssa joten se ei ole ongelma vaan kyseessä on lapsuuden haave. Nykyäänhän voi suorittaa vahtiperämiehen opinnot ja merikapteenin opinnot aikuiskoulutuksena toisin kuin aikaisemmin joten rahakaan ei olisi esteenä.
Suoraan sanottuna en nuorena poikana päässyt merikapteenilinjalle, kun oli yleinen matikka 7 ja sitärataa, mutta nyt pärjään vanhemmiten matikassa yms. aineissa erittäin hyvin kun on kurinalaisuutta lukea ja kiinnostusta opiskella joten en näe pääsykokeita esteenä, voihan sitä aloittaa alempaa ja mennä pikkuhiljaa ylemmäs. Ja tiedän; 90% ei ikinä tule aluksen päälliköksi. Se ei haittaa...Olis kannattanut jo aikaisemmin ajatella mitä haluaa, jäät eläkkeelle ennen kuin olet kippari.Mikähän haaveilija sinäkin olet.
- Martti Meri
vai muka konemestari... kirjoitti:
Aloitus oli vahtikonemestari...
Ja nyt konemestari.
Tuliko tässä välillä uusi kirja???...ole kysymys. Tarkoitin vaan, että kun inssiopinnot on nyt pikkuhiljaa paketissa, niin samalla voi tietysti lähettää paperit merenkulkulaitokselle sitä kirjaa varten.
Ehkä tämä keskustelun kulku kuvaa sitä kuilua konehuoneen ja komentosillan välillä. Tuskinpa on haittaa, että vaikka työskentelisi loppuelämänsä brygalla niin ynnärtää myös konepuolen hommista. Uskon, että näissä aikuisopintolinjoilla on kyllä ihan kaikenlaista porukkaa joten ihan hyvillä mielin sen voisi aloitella ja olla ylpeä itsestään. - oot
Martti Meri kirjoitti:
...ole kysymys. Tarkoitin vaan, että kun inssiopinnot on nyt pikkuhiljaa paketissa, niin samalla voi tietysti lähettää paperit merenkulkulaitokselle sitä kirjaa varten.
Ehkä tämä keskustelun kulku kuvaa sitä kuilua konehuoneen ja komentosillan välillä. Tuskinpa on haittaa, että vaikka työskentelisi loppuelämänsä brygalla niin ynnärtää myös konepuolen hommista. Uskon, että näissä aikuisopintolinjoilla on kyllä ihan kaikenlaista porukkaa joten ihan hyvillä mielin sen voisi aloitella ja olla ylpeä itsestään.Koskas alat töitä tekemään, jos kerran nyt vasta valmistut vasta inssiksi ja meinaat alkaa uudelleen opiskella, älä viitsi jauhaa paskaa.
- Martti Meri
oot kirjoitti:
Koskas alat töitä tekemään, jos kerran nyt vasta valmistut vasta inssiksi ja meinaat alkaa uudelleen opiskella, älä viitsi jauhaa paskaa.
Työn ohella tarkoitus suorittaa, työhistoriaa on jo erilaisissa hommissa yli 12v, joten tuskin sun kannattaa mulle puhua työnteosta.
- 30 vuotta ikää
Martti Meri kirjoitti:
Työn ohella tarkoitus suorittaa, työhistoriaa on jo erilaisissa hommissa yli 12v, joten tuskin sun kannattaa mulle puhua työnteosta.
josta koulunpenkillä ja työharjoittelussa osa.
12v työkokemusta ja paskat.
Kokemusta konehuoneesta ei paskaakaan.
Olen samaa mieltä haihattelija kun tänne piti kirjoittaa niin on paukut vähissä.
Kyllä samaa mieltä ,mene brygälle tyhjyyteen tuijottamaan.
Konetöihin sinusta tuskin on. - Martti Meri
30 vuotta ikää kirjoitti:
josta koulunpenkillä ja työharjoittelussa osa.
12v työkokemusta ja paskat.
Kokemusta konehuoneesta ei paskaakaan.
Olen samaa mieltä haihattelija kun tänne piti kirjoittaa niin on paukut vähissä.
Kyllä samaa mieltä ,mene brygälle tyhjyyteen tuijottamaan.
Konetöihin sinusta tuskin on.Kyllä maailmaan näköjään mahtuu paljon kateellisia ja ikäviä ihmisiä. Kyllä tässä on nyt vaan paras ruveta itse tutkimaan tilannetta kuitenkin olen kuullut että vahtiperämieslinjoilla on jopa 40v tyyppejä aloittanut. Ikinä ei ole liian myöhäistä. Täällä ei selvästikään ole mitään järkevää porukkaa liikkeellä.
Ehkä tänne kirjoittavat kuten yksi nimimerkki jo mainitsikin tosiaankin sellaset tyypit jotka ovat epäonnistuneita omissa perhe ja ystävyyssuhteissa sekä työelämässä ja koettavat tänne purkaa pahaa oloaan. - Komedienne
Martti Meri kirjoitti:
Kyllä maailmaan näköjään mahtuu paljon kateellisia ja ikäviä ihmisiä. Kyllä tässä on nyt vaan paras ruveta itse tutkimaan tilannetta kuitenkin olen kuullut että vahtiperämieslinjoilla on jopa 40v tyyppejä aloittanut. Ikinä ei ole liian myöhäistä. Täällä ei selvästikään ole mitään järkevää porukkaa liikkeellä.
Ehkä tänne kirjoittavat kuten yksi nimimerkki jo mainitsikin tosiaankin sellaset tyypit jotka ovat epäonnistuneita omissa perhe ja ystävyyssuhteissa sekä työelämässä ja koettavat tänne purkaa pahaa oloaan.Tässä näet millaista jämäsakkia laivoilta myös löytyy. Laiskaksi syytellään, vaikka aikomuksesi on selvästi vastike-vapailla opiskella. Siis opiskella ja olla työssä samaan aikaan. Eipä ole minusta muilla paljon varaa tuota naureskella. Pilkkaajat kun taitavat vain kaivella napaansa vapaillaan, joku muu yrittää sentään kehittää itseään.
Tulevaisuutesi on valoisa, tietoasi arvostavia löytyy kyllä. Heidän äänensä on tällä palstalla vain vähemmistössä.
En ihmettele miksi olet päätynyt merikapteeni-ratkaisuun. Tervetuloa herrasmiesten joukkoon. - märkäkorvalle...
Martti Meri kirjoitti:
Työn ohella tarkoitus suorittaa, työhistoriaa on jo erilaisissa hommissa yli 12v, joten tuskin sun kannattaa mulle puhua työnteosta.
Olen nukkunutkin työaikana kauemman kuin sinä olet ollut edes töissä.
Lisäksi työnteosta olen unohtanutkin enemmän kun sinä koskaan tulet edes oppimaan.
Nyt sitten opiskelet lisää koska et oikein usko pärjääväsi koneessa niin täkille.
Jos sulla on 12v työhistoriaa niin olet joutunut aloittamaan työt 14vuotiaana jos koulunkin olet käynyt.
Alappa perämieheksi vain, jutut on sitä luokkaa. - tonokki on mutta
1.mestari kirjoitti:
Olis kannattanut jo aikaisemmin ajatella mitä haluaa, jäät eläkkeelle ennen kuin olet kippari.Mikähän haaveilija sinäkin olet.
toiset opiskelee ja pänttää koko ikänsä.
Tälläkin suurin haave päästä kippariksi.
Tälläsiä tolloja siellä nykyään pyörii.
Kuvittelee tietävänsä koneesta jotain ja omaavansa kokemusta mitä voi käyttää sitten kipparina.
Höh.ja pöh.
Tällästä huuhaa sakkia vain lisää niin hyvä tulee. - Martti Meri
tonokki on mutta kirjoitti:
toiset opiskelee ja pänttää koko ikänsä.
Tälläkin suurin haave päästä kippariksi.
Tälläsiä tolloja siellä nykyään pyörii.
Kuvittelee tietävänsä koneesta jotain ja omaavansa kokemusta mitä voi käyttää sitten kipparina.
Höh.ja pöh.
Tällästä huuhaa sakkia vain lisää niin hyvä tulee.Mitäs väliä sillä on miten kukin haluaa vapaa-aikansa käyttää. Jos opiskelee vastikevapaillaan eli vapaa-ajallaan ja kehittää itseään niin minusta se on hieno asia. Tuskinpa siitä haittaa on.
- Taidan tietää
oot kirjoitti:
Koskas alat töitä tekemään, jos kerran nyt vasta valmistut vasta inssiksi ja meinaat alkaa uudelleen opiskella, älä viitsi jauhaa paskaa.
Aika mukavaa oppia entisen lisäksi uutta. Ei se juristin pätevyyskään helposti tule merikapteenipohjalta, mutta onpa joillekin tullut!!! Tee perässä, mutta älä toisia yrmi. Sitten ehkä voit kommentoida. Niin ja ymmärtää. Siihen asti suosittelen hiljaisuutta.
- vaan äkkiä
Martti Meri kirjoitti:
Mitäs väliä sillä on miten kukin haluaa vapaa-aikansa käyttää. Jos opiskelee vastikevapaillaan eli vapaa-ajallaan ja kehittää itseään niin minusta se on hieno asia. Tuskinpa siitä haittaa on.
Itsekin olin 30 kun aloitin, ei ole todellakaan ongelma. Se vaan kannattaa muistaa että ei ole aikaa jäädä tuleen makaamaan niin kuin parikymppisillä opiskelutovereilla, mikäli mielii praktiikkoja saada. Duunia on jos hoitaa hommansa.
Konepuolen päänaukomisista täytyy sanoa, että 2007 Kotkassa aloitti opiskelun 22 kipparioppilasta ja 6 meri-insinöörioppilasta. Sisäänpääsykokeet ja aloituspaikkojen lukumäärä ovat identtiset. Tämä on ihan OK, mutta ihmetyttää miten tämä saa konejullit kokemaan, että vaikka heidän tutkintonsa valmistaa myös maahommiin ja töitä on jokaiselle joka vain osaa kirjoittaa nimensä työsopimukseen, on heidän alansa mitä halutuin, seksikkäin, ja kaikki työntekijät ovat maailman pätevimpiä. Toisin kuin siis kannella, missä hakijoista vaan murto-osa pääsee edes opiskelemaan saatuaan paremmat pisteet kuin toverinsa.
- fiksulta
Ikäsi ei varmasti ole esteenä. Kaksoistutkinto avaa sinulle paljon mahdollisuuksia laivoilla ja ennenkaikkea koko varustamoalalla.
Itse olin ekan kerran siiffinä 29 vuotiaana ja rupesin miettimään, että tässäkö sitten loppuelämä? Hankin sitten paprun yliopistosta ja kaksoistutkinto avasikin yllättävän paljon ovia.
Suosittelen lämpimästi opintojen jatkamista.
Periaatteessa vaikket olisikaan ammattipianisti, niin on pirun mukava osata soittaa ;-)
Jäädäänpä odottamaan noiden turhautuneiden kommentteja siitä, ettei siellä laivalla ole pianoa, eikä sillä olisi niin väliä kun en enään oikein edes kuule............. - skönö 62v
vain jos lukuhalui riittää,nuori olet kyllä kerkeet viel mihin tahansa.
- Opetusneuvos
Mitä sitä tarvii muilta kysellä, jos haluaa opiskella lisää, ootko yleensäkään opiskellut mitään, kun tarvii noin tyhmiä kysellä.
- Lämminmies
Olin tuolloin Mooyyorikonepäälikkönä ,Höyrypapeita ei viellä olut ,olin loukannut selkänin otin fikeerausjopin.Mutta kyllä koneala on mielestäni niin haastava homma ettei aika tule pitkäksi.Kun hallitsee amattinsa niin myös siitä pitää ja saa srvostusta koleekoilta . Jos sitä ei oo niin ei sitä saa . Kuuluu 2- ketjuu.Olen tömännyt sellaisiin " insinööreihin " jotka on käyneet vaan sen koulun .
- 26v Konepäälikkö
Lämminmies kirjoitti:
Olin tuolloin Mooyyorikonepäälikkönä ,Höyrypapeita ei viellä olut ,olin loukannut selkänin otin fikeerausjopin.Mutta kyllä koneala on mielestäni niin haastava homma ettei aika tule pitkäksi.Kun hallitsee amattinsa niin myös siitä pitää ja saa srvostusta koleekoilta . Jos sitä ei oo niin ei sitä saa . Kuuluu 2- ketjuu.Olen tömännyt sellaisiin " insinööreihin " jotka on käyneet vaan sen koulun .
Huonosti ymärsin lukemani .Tänään ja tuolloin 30 v sitten asiat ja mahdollisuudet olivat ihan erilaisia.Kun pääsin koulusta niin taskussa oli Moottori ja Höyrykonemestsrin kirjat.Nämä pätevit myös maissa.Sitten 1v molempia konemestarina niin oli Ylikirjat.Tuskin tänään ön mahdollisuutta.
26v Konepäälikkö kirjoitti:
Huonosti ymärsin lukemani .Tänään ja tuolloin 30 v sitten asiat ja mahdollisuudet olivat ihan erilaisia.Kun pääsin koulusta niin taskussa oli Moottori ja Höyrykonemestsrin kirjat.Nämä pätevit myös maissa.Sitten 1v molempia konemestarina niin oli Ylikirjat.Tuskin tänään ön mahdollisuutta.
Kyllä on enemmän kun 30vutta siitä kun maa ja merikirjat eriytettiin toisistaan.
Näitä entisiä höyryalikirjoja on liikenteessä paljon nykyisin watchkeeping engineer STCW III/1
Ei päässyt suoraan alikonemestarista ylikonemestariksi "silloin" eikä "nykyisin"- 1.mestari
mtz kirjoitti:
Kyllä on enemmän kun 30vutta siitä kun maa ja merikirjat eriytettiin toisistaan.
Näitä entisiä höyryalikirjoja on liikenteessä paljon nykyisin watchkeeping engineer STCW III/1
Ei päässyt suoraan alikonemestarista ylikonemestariksi "silloin" eikä "nykyisin"37 vuotta sitten sain moottorialikonemestarin kirjan, höyrykirja olisi vaatinut höyrypraktiikkaa, 1vuosi seilausta ja sain konemestarinkirjan, 1½vuoden seilauksen jälkeen -73vuonna oli moottoriylikonemestarinkirja taskussa. Nyt minulla on ylikirja ilman rajoituksia.70-luvulla merikirja kelpasi maihin, mutta maakirja ei merelle, jäkeenpäin sekin asia muuttui täysin päinvastaiseksi.
- Lämminmies
1.mestari kirjoitti:
37 vuotta sitten sain moottorialikonemestarin kirjan, höyrykirja olisi vaatinut höyrypraktiikkaa, 1vuosi seilausta ja sain konemestarinkirjan, 1½vuoden seilauksen jälkeen -73vuonna oli moottoriylikonemestarinkirja taskussa. Nyt minulla on ylikirja ilman rajoituksia.70-luvulla merikirja kelpasi maihin, mutta maakirja ei merelle, jäkeenpäin sekin asia muuttui täysin päinvastaiseksi.
Aloin maissa1963 Olin ylikonemestarina .Paineastialaki ja asetukset jukaistiin Aulangolla olin mukana , ainoa ylykonemestari muuten.Sitten minullekin tuli kehotus hakea ylymaakirja . Minä en hakenut.1988 otin homman en muistanut ettri mulla ollutkaan kirjaa .Oli todella nolo juyyu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458630Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472459Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272281- 382092
- 951768
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811747Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221470Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091167Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61043- 531015