Ostinpa uuden punton ja nyt olis muuttokin edessä. Herättää vaan kysymyksen, että kun uudessa asunnossa ei vielä ole, eikä todennäköisesti talveksikaan ehdi valmistua tolpallista parkkipaikkaa. Niin kysymys on sitten, että lähteekö punto käyntiin talvella ilman lämmitystä. Kokemuksia ja neuvoja kaivataan?
Punto talvella
12
1876
Vastaukset
- SAMI
STILO LÄHTI AINAKIN VIIMETALVENA - 28,5 ILMAN ONGELMII KÄYNTIIN...
- Pravda
Minä vähän epäilen näitä TM -testejä. Ei sillä, etteivätkö asiantuntijat osaisi julkaista asiantuntevia testejä, mutta omat kokemukseni Unon lämppäristä ja käyntiin lähdöstä ovat olleet erittäin hyviä verrattuna vm -84 talvitestiin jossa Unon talviominaisuuksia moitittiin. Vanhempi Uno oli vm -86 ja tämä nykyinen on vm -89, joka toistaiseksi ei ole vielä ollut itsellä talvikäytössä.
Tosin välissä oli Seat Ibiza vm -90, joka tärähti käyntiin -33 pakkasella Pelkosenniemessä toka startilla, mutta oli aivan hyytyvän kylmä auto! TM kyllä oli oikeassa Ibizan lämppäristä :)
- Niki
"pizza-uuneissa" ;) ollut ongelmia talvisin.
Fiat on loistava auto muuten, mutta varsinkin punton lämmityslaitteen teho ei ole riittävä talvella. Fiatin pakkasongelmista valitettiin myös Tekniikan Maailmassa. Keväällä suuressa talvitestissä Stilo oli ainoa, joka ei lähtenyt käyntiin kovassa pakkasessa ilman lohkoa tai apuvirtaa. Startti kyllä pyöri hyvin, mutta moottori ei vain syttynyt. Uskon, että uudella Puntolla ei ole kovin suuri ongelma käyntiinlähdössä, ellei pakkasta ole yli 20 astetta. Tietysti voit vetää ulkojatkojohdon jostain pistorasiasta ulos autosi lohkoon niinä iltoina, jolloin säätiedotus lupaa vaikka 25 astetta pakkasta. Vaikka Punto ilman käyntiin lähtisikin, ei se tee hyvää moottorille eikä Fiat kuitenkaan lämpene kovin hyvin talvella. Kannattaa siis käyttää lohkoa ja sisätilalämmitintä vaikka sitten vetäisi sähköt talon sisältä... - Punto60
Punton suurin talvikäyttöä haittaava seikka on liian pieni akku. Omassa -02 mallissa on ainakin 45Ah, ja sen näki viime talvena, että isommalle olisi ollut tarvetta!
Itse tekniikan puolesta Puntolla pärjää talvella vallan mainiosti. Ainakin Punto 60 lähtee käyntiinkin ilman lämmitystä yli -30 asteesta, mutta akun tulee olla täysin silloin. Itselleni kävi viime talvena sellanen juttu, että kaksi vuorokautta aikaisemmin olin ajanut pidemmän maantiereissun, jolloin akku oli latautunut ja auto käynnistyi hyvin -32 asteesta ilman lämmitystä. Ajoin vain n. 20min kaupunkireissun ja senhän sitten jo melkein arvasi, että mikä seuraavana aamuna odotti. Pakkasmittari näytti edelleen yli -30 ja Punton startti jaksoi pyöräyttää kerran pari ja sitten oli hiljasta. Lohkolämmitin ei ollut käytössä. Mutta kuten sanottu jos akku olisi teholtaan isompi, niin uskon, että -35 astettakaan ei olisi vielä liian kylmä!
Lämmityslaite on Punto 60:sessä kovillakin pakkasilla mukavan tehokas. -30 pakkasillakaan ei tarvitse palella, mutta ei kyllä lämpöä tarvitse vähentääkään... - Brainlezz
1.2 ELX jätti eräs kaunis aamu ruutuu. Startti ei jaksanut pyörittää kuin kieroksen. Akku oli hyytynyt monen sähkölaitteen käytön, lyhyen ajon ja pakkasen (silloin tammikuussa kun oli 25-30) takia. Punton akku on aivan naurettavan kokoinen ja tehoinen. Silloin se oli 2 vuotta vanha. Eräät ovat vihjanneet että tuo on vakioakun käyttöikä. No, tilalle tuli Optiman akku, josta irtoaa parhaillaan yli 1000 A. Ei ongelmia sen koomin. =)
- Punto 80
Melkein sanoisin, että kannattaa vaihtaa akku uuteen 2 vuoden välein. On se varmistus siitä, etä pääsee talvellakin lähtemään kovemmillakin pakkasilla. Ja sijoituksena se ei ole mielestäni suuri. Siihen ne melkein tämän auton huonot puolet rajoittuukin.
- Anonyymi
Punto 80 kirjoitti:
Melkein sanoisin, että kannattaa vaihtaa akku uuteen 2 vuoden välein. On se varmistus siitä, etä pääsee talvellakin lähtemään kovemmillakin pakkasilla. Ja sijoituksena se ei ole mielestäni suuri. Siihen ne melkein tämän auton huonot puolet rajoittuukin.
Itselläni oli aikanaan Punto 60 vm. 02 uudesta asti syksyyn 2008 asti. Ajoin tuolla 182 tkm eli melko paljon reilussa 6.5 vuodessa. Paljon matka-ajoakin. Akku oli Magneti Marellin alkuperäinen koko ajan ja hyvässä kunnossa eteenpäin vaihdossa mennessä.
Istuinlämmitin kuskinpenkissä meni toimimattomaksi joskus 4 vuoden ikäisenä eli takuun jälkeen, joten sitä ei tullut enää käytettyä. Samoin "follow me home" varustetta eli saattovaloja tuli käytettyä vain harvoin. Ne sai toimimaan 0.5 - 5 min ajaksi vilkkuviiksestä nykäisemällä auton sammuttamisen jälkeen (yksi nykäys puoli min).
Myös Grande Puntollani vm.11 ajoin 4 v/ 106 tkm ja sama akku koko ajan, auton vaihtoon mennessä vielä hyvässä hapessa. Molemmat Puntot käynnistyivät loistavasti kovillakin pakkasilla, joskus eivät olleet lämmityksessäkään.
- N32
Itselläni Punto vm. 97. On aina lähtenyt käyntiin kovillakin pakkasilla. Ongelmana ainoastaan autoon pääsy, eli tiivisteet jäätyy todella helposti..
- Anonyymi
Aina lähtee ilman lämmitystä oli pakkasta paljon tahansa
- Anonyymi
Ostakee fiat niin tulee viat tutuiksi. Niih.
- Anonyymi
Punto on hyvä auto
- Anonyymi
Hihihihihiiiii. Repesin. Tää oli hyvä toukki. Hahahahahaah
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.52452- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60882