Lääkitys alivilkkauteen?

Add:n äiti

Mikä mahtaa olla adhd-lääkityksen määräämiskriteerit Suomessa?

Meillä on 11-vuotias add-lapsi jolla on keskittymiseen ja oman toiminnan ohjaukseen liittyviä ongelmia. Koulunumerot ovat ihan hyviä mutta työskentely on hidasta, lapsi ei aina ehdi kokeissa tehdä kaikkia tehtäviä ja hän pitää hitaudesta johtuen itseään huonompana oppijana kuin oikeasti onkaan. Mielestäni lapsi ei saa lahjojaan täysimääräisesti käyttöön. Motivaatio on määräävä tekijä siinä miten jaksaa aineisiin keskittyä.

Määrätäänkö Suomessa lääkkeitä ainoastaa "häiritsevään käytökseen"? Raivareita tyttö ei (enää) saa mutta muutosten sietokyky on huono ja jumiutuu tilanteisiin ja on hidas. Ideoita olisi ja lahjojakin mutta ei saa aikaiseksi tehdä.

Jos tämä kaikki on neurologista perua, mahtaisiko lääkkeistä olla apua?

Olemme nyt diagnoosin jälkeen jonossa jatkotoimenpiteisiin, en tiedä mikä siellä odottaa.

4

700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ite kans

      neljä sellaista lasta mutta
      tulee tukea niin vähän ennen ku diagnosointi on v armalla pohjalla noin 3lk.


      olemme toki valvottuja jo 1/2 v.alkaen

    • aivoleikkaus
    • Add-aikuinen

      lääkitystä sitten mietitään. Eli joko lääkitys ja/tai jonkinlainen terapia tai kuntoutus voi olla soveltuva. Mieluummin kyllä lähtisin asiaa miettimään niin päin, että koulu voisi tulla vastaan lasta, eikä toisinpäin.. Mikäli lapsella on hankaluuksia hitauden vuoksi, hän voi saada lisäaikaa esim. kokeiden tekoa varten. Ota asia puheeksi koulussa! Mitään ei saa, ellei osaa pyytää.

    • MINÄ VAAN

      Minulla on 14 vuotias poika jolla diaknosoitiin add 5 vuotta sitten. POikamme sai toimintaterapiaa ala-asteella ja se lopetettiin yhteisestä sopimuksesta yläasteelle siirryttäessä. Apua näen siitä olleen keskittymiskyvyn harjoitteluun. Tärkeinpänä pidän kuitenkin itsetunnon huimaa kasvua. Poikani piti nimittäin aikaisemmin itseään muita tyhmempänä mutta diagnoosin ja terapian avulla hän kykeni käsittelemään erilaisuuttaan. Nyt hän pikemminkin nauraa sille, että unohtuu haaveilemaan johonkin, vaikka kiire olisi esim. linja-autoon! Lohduttavaa minulle on ollut se, että hän on koko ajan kasvaessaan oppinut ottamaan vastuuta enemmän ja hallitsemaan käytöstään niin, että asiat sujuvat kohtuullisen mukavasti. Ne asiat, jotka häntä kiinnostavat hän tekee tosi reippaasti mutta muuten saa olla muistuttamassa useasti. Olen jo menettänyt toivoni oman huoneen siivoamisen suhteen! Toisaalta hän on meillä se, joka siivoa keittiön ilman pyytämistä erittäin usein ja hyvin. Hän nimittäin pitää siitä :)
      Uskon, että hän yhteiskunnassa paikkansa löytää...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4903
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4453
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2881
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      105
      1684
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe