Suuri taikuri Freud

Tieteessä tapahtuu

http://www.tieteessatapahtuu.fi/0606/Pietikainen0606.pdf

Suuri taikuri Freud
Petteri Pietikäinen

Tieteessä tapahtuu 06/06


Ranskassa käytiin viime syksynä kiihkeä debatti
”psykoanalyysin mustan kirjan” (Le livre
noir de la psychanalyse) julkaisemisen myötä.
Kirjassa 40 historioitsijaa, psykiatria, psykologia,
fi losofi a ja entistä psykoanalyyttista potilasta
kymmenestä eri maasta kirjoittivat psykoanalyysin
ja erityisesti sen lacanilaisen version aiheuttamista
vahingoista ranskalaiselle mielenterveyden
hoidolle, mutta myös maan henkiselle ja tieteelliselle
kulttuurille (Meyer 2005).

Miltä nyt suomennetut Freudin tekstit, joihin olin
useassa tapauksessa jo aikaisemmin tutustunut,
vaikuttavat kaltaiseni kylmäkiskoisen historioitsijan
silmissä? Luettuani molemmat mainiosti
suomennetut kirjat yhteen menoon jäi päällimmäiseksi
vaikutelmaksi Freudin taitavat retoorikon
kyvyt. Hän sommittelee ajatuksensa niin
taikurimaisesti, että lukijan ajatukset harhautuvat
helposti pois hänen tulkintojensa pitävyyden
puntaroinnista.

Freudin
keskeiset väitteet perustuivat useimmiten jo hylättyihin
tai tiede- ja lääkäriyhteisön kritisoimiin
teorioihin, kuten lamarkismiin, haeckelilaiseen
rekapitulaatio-oppiin, Fliessin neuroositeorioihin
sekä kulttuurievolutionistisiin tulkintoihin uskonnon
ja moraalin alkuperästä. Psykoanalyysin
kivijalan, teorian Oidipus-kompleksista, murensi
suomalainen antropologi Edvard Westermarck,
joka vastusti Freudin teoriaa myötäsyntyisestä
insestihalusta omien perhetutkimustensa pohjalta
1920-luvulla.
Westermarck oli esittänyt jo 1890-luvun alussa,
että ihmislajin seksuaalisiin tunteisiin liittyy tietty
luonnonvalinnan tuottama mekanismi, jonka
biologisena tehtävänä on estää sisäsiitoksen haitat.
Varhaislapsuuteen liittyvä läheinen kontakti
perheenjäseniimme tuottaa leimaantumisilmiön,
jonka takia pelkkä ajatuskin seksuaalisluonteisesta
kanssakäymisestä omien vanhempiemme,
omien sisariemme tai omien lapsiemme kanssa
tuntuu meistä vastenmieliseltä. Nykyään tiedämme,
että sisäsiitoksesta on haittaa, ja että luke mattomat eläimet välttävät eri tavoin sisäsiitosta.
Tiedämme myös, että apinaserkkumme turvautuvat
tässä asiassa Westermarckin löytämään leimaantumismekanismiin
(Dixon 1998; Lieberman,
Tooby & Cosmides 2003).


Freudin retoriikka näissä kahdessa suomennoksessa
perustuu lähinnä kolmeen kielelliseen
tehokeinoon. Ensinnäkin, Freud esitti itsensä yksinäisenä
nerona, joka loi uudet ja ainutlaatuiset
teoriansa ilman aikaisemmin esitettyjen ajatusten
painolastia, ja jolla ei näin ollen myöskään ollut
juurtuneita ennakkokäsityksiä ihmismielestä
hänen aloittaessaan psykoanalyysin rakentamisen.
Hänen havaintojensa ”puhtaus ja tarkkuus”
näkyi mm. siinä, että hän ensimmäisenä ja ainoana
tajusi tiedostamattomien psyykkisten prosessien
ja seksuaalisuuden merkityksen sekä
terveelle että neuroottiselle sieluneläm

Kolmas retorinen tehokeino perustuu ns. kliinisen
todistusaineiston esittämiseen siten, että
potilaiden sairauskokemukset ja elämänhistoriat
tukevat Freudin väitteitä tai osoittavat, että vain
psykoanalyysin avulla voidaan saada valaistusta
sairastuneen mielen syntyä ja kehityshistoriaa
koskeviin kysymyksiin.
Freud-myytin aineksina ovat siis psykoanalyysin
historiattomuus (perustuen Freudin retoriseen
väitteeseen omien ajatusten neitseellisestä
syntymisestä), tieteellisyys (herkkyys ulkopuoliselle
kritiikille ja valmius muokata teorioitaan
todistusaineiston niin vaatiessa) sekä kliininen
asiantuntemus (vain psykoanalyysin avulla voidaan
kirjoittaa neuroottisen psyyken sairaskertomus).

Freudin metapsykologiset kirjoitukset ovat
hänen taidekirjoituksiaan omaperäisempiä, joskaan
eivät sen vakuuttavampia.

Freudin itsensäkin oli lopulta myönnettävä,
ettei metapsykologiassa ollut kyse muusta kuin
arvailusta: vuonna 1937 julkaistussa esseessään
”analyysin päättämisestä ja päättymättömyydestä”
hän toteaa, ettei potilaan viettielämän analyysissa
päästä puusta pitkälle ilman ”noitaa
– nimittäin metapsykologian noitaa… Valitettavasti
noidan tiedot eivät ole nytkään kovin selviä
eivätkä kovin perusteellisiakaan” (211)

Kuten suomennokseen esipuheen laatinut
psykoanalyytikko Henrik Enckell toteaa, metapsykologiassa
”on koko psykoanalyysin perusta”
(8).


Freud sai siis elantonsa terapeuttina, ja hän
jatkoi potilaiden vastaanottoa aina kuolemaansa
saakka vuoteen 1939. Freudin teorioiden empiirinen
perusta on hänen käymissään keskusteluissa
Susimiehen, Rottamiehen ja satojen muiden potilaiden
kanssa.
Tapauskertomukset eivät ole mitään todisteita
ihmeparantajan terapeuttisista kyvyistä, vaikka
Freud toki väittää potilaidensa terveydentilan
kohentuneen analyysin myötä.
Olennaisempaa
psykoanalyysin historian kannalta on ollut se,
kuinka Freud on käyttänyt ns. kliinistä todistusaineistoa
omien teorioidensa empiirisenä
tukena. Freudin kunnianhimo ei suuntautunut
potilaan parantamiseen, vaan uuden psykologian
ja laajemmin ihmisluontoa koskevan kokonaisteorian
luomiseen.

Tapauskertomusten kirjoitukset kuitenkin
osoittavat, kuinka Freud ei pelkästään tulkitse
potilaidensa puhetta (ja kehon kieltä) oman teoriansa
avulla, vaan hän myös säätelee, kontrolloi
ja manipuloi potilaiden omia tulkintoja

Toisin kuin nostokurjen rakentaja Darwin,
Freud rakensi seksuaalipsykologiansa pilviin.
Mutta hän ei ollutkaan rakennusmestari vaan
taikuri, joka loihti hatustaan oidipaalisia komplekseja,
traumoja, kantanäkyjä, libidovaraumia ja
vastaavia käsitteellisiä otuksia. Fantastista hänen
saavutuksessaan on se, että niin moni on uskonut
”psyykkisen todellisuuden” löytyvän hänen taikurinhatustaan.
Luulen silti (vaikken toivo), että
loputon kaipuumme löytää selityksiä elämänhistoriamme
joskus kummallisille käänteille pitää
2000-luvullakin Freudin ”klassikkonimenä”, jonka
esoteerisista teksteistä etsitään psykologista
viisasten kiveä. Tämän kaipuun rinnalla saattavat
kriittiset akateemiset tutkimukset Freudista
olla kuin piikit sarvikuonon jalassa: ehkä epämukavia
ja ärsyttäviä, mutta samalla riittämättömiä
viemään eläimeltä jalat alta.




----
Suosittelen kaikille Osmo Tammisalon uutta kirjaa "Tavataan ensi viikolla", joka paljastaa psykoanalyysin ja psykoanalyyttisen psykoterapian hyödyttömyyden. Kirja on viiltävän tarkka ja täysin objektiivinen sekä tieteellinen analyysi Freudin huijauksesta.

7

760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikaansa seuraava

      Niin, kyllähän se Westermark vaikutus vaikuttaa aikuisella kädellisellä, mutta toisaalta alle seitsemän vuotiaan simpanssipojat harjoittelevat seksitaitojaan yhdynnällä äitinsä ja sisariensa kanssa. Näitä lapsuuden seksuaalisuuden muotoja simpansseilla on kuvannut Lawick-Goodal. Ja juuri tällaiseen lapsuuden seksuaalisuuteenhan Freud viittasi.

      • fakta tietoa

        "Apinatutkijat ovat havainneet, että kaikki ihmisapinat, esimerkiksi gorillat välttävät sisäsiitosta. Apinaurokset eivät käytännöllisesti katsoen koskaan lisäänny äitiensä kanssa." Kruuna, Klaava, Freud, (Petteri Pietikäinen, Tieteessä Tapahtuu 08/06)


    • Griffy

      Mielenkiintoinen viesti, näillä foorumeilla tosin vaan on melko turha odottaa järkevää keskustelua, jos semmosta kaivataankaan.

    • Kyllä Freudin kirjat aivan hauskoja on, varsinkin 'Unien tulkinta' ja 'Toteemi ja tabu'...

    • Minustakin Freud on taitava kirjoittaja ja pidin hänen kirjoistaan varsinkin teininä. Freud vaikutti tutkimusmatkailijalta, joka tunkeutuu suureen tuntemattomaan ja selvittää suuria mysteerejä. Nämä mysteerit eivät sijainneet kaukaisissa maailman kolkissa vaan ihan jokaisen omien korvien välissä.

      Freudin tyyli kirjoittaa, jossa hän paneutuu pienimpäänkin yksityiskohtaan mitä suurimmalla tarkkuudella ja merkityksellä, opetti varmasti omalla tavallaan ajattelemaan analyyttisesti.

      Freudin kertomukset muinaisten ja kaukaisten kansojen uskonnoista ja tavoista kohdella hallitsijoitaan olivat vähintäänkin mielenkiintoisia. Unien tulkinta toimii hyvänä seuraleikkinä ystävien kesken ja hypnoosiakin voi kokeilla.

      Mitä Freudin teorioihin tulee neurooseista ja muista, niin varmasti aikoinaan Euroopan yläluokkaisilla ja alempiluokkaisillakin naisilla oli seksuaalisia turhautumia kulttuurista ja yhteiskunnasta johtuen. 1970-luvulle tultaessa tätä tuskin on voitu pitää enää kovinkaan merkittävänä ahdistuksen aiheuttajana. Nykyäänkin pojat matkivat ja ihailevat isäänsä, koska näkevät tässä mallin itselleen. Ei siksi, että haluaisivat maata äitinsä. Toki moni valitsee puolison vanhempiensa asettaman mallin mukaan.

      Joka tapauksessa nykyään jokainen voi toteuttaa seksuaalisuuttaan hyvin laillisesti ja vapaasti muutamia perversioita lukuunottamatta. Lienee selvää, että nykyään yhteiskunnan ja kulttuurin rajoittamat seksuaaliset pyrkimykset eivät aiheuta neurooseja vaan niille on etsittävä selitys jostain muualta.

      Tai mistä sitä tietää, lapset ovat niin outoja muutenkin.

      • seljkfakr

        "Joka tapauksessa nykyään jokainen voi toteuttaa seksuaalisuuttaan hyvin laillisesti ja vapaasti muutamia perversioita lukuunottamatta. Lienee selvää, että nykyään yhteiskunnan ja kulttuurin rajoittamat seksuaaliset pyrkimykset eivät aiheuta neurooseja vaan niille on etsittävä selitys jostain muualta. "

        Miten olisi juuri se vapaa seksuaalisuus?


    • seljkfakr

      Westermarck-efekti toimii sukulaisuussuhteista riippumatta lapsesta asti läheisissä tekemisissä olleilla. En ymmärrä miksei tätä tieteellistä löytöä hyödynnetä yhteiskuntasuunnittelussa. Miksi lapset paiskataan yläasteelle siirtymisen yhteydessä, siis juuri siihen seksuaalisen heräämisen aikaan, täysin vieraiden ihmisten keskelle? Seuraukset näemme kaikki: yläasteiden pihat ovat täynnä tissejä esitteleviä tyttöjä ja poikia kovistelemassa - joskus nyrkeinkin - toisiaan yrittäessään tehdä vaikutusta tyttöihin. Ja kenelläkään ei ole oikeasti kivaa. Vuosien päästä hävetään silmät päästä kun tuli läheteltyä alastonkuvia kuumille poitsuille ja nyt ne on uusien kavereiden tiedossa. Oppimistuloksista puhumattakaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7373
    2. 77
      4859
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4779
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4198
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2988
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2609
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2521
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      46
      2166
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2161
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1800
    Aihe