Hei meidän vauvalla on tuota keltaisuutta eli korkea bilirubiini pitoisuus.
Äiti oli verityyppiä A- ja vauva oli A . Lisäksi keltaisuus ilmeni kahden päivän iässä. lapsi syntyi kolme vkoa ennen laskettua aikaa mutta oli siihen nähden normaali kokoinen.
Lääkärit käy aina mittaamassa niitä arvoja ja ottaa verta vauvalta.
Lääkärit eivät vain paljoa kerro enkä oikein löytänyt netistäkään.
Milloin ne hoidot sitten alkavat ja kauanko ne kestävät? Kuinka korkealle niiden bilirubiini arvojen pitää nousta? Meidän vauva on nyt jo kolme päivää vanha ja arvot oli jo yli 200..
Niin ja tärkein asia eli onko tämä vaarallista vauvalle?
Vauvalla korkeat bilirubiini arvot
7
15031
Vastaukset
- Nimetön
Hei!
Takana kaksi synnytystä. Eka 37 5, josta vauva keltainen, arvot olivat pahimmillaan yli 300. Aluksi oli osastolla valokaapissa ja kun ei tehonnut, siirtyi teholle valohoitoon vuorokaudeksi.
Toinen 38 4 ja sama juttu.
Sanoivat että syy on rintamaitokeltaisuus.
Sairaalassa olen ollut kummastakin n. 7 päivää ja vauvoilta otettu vähänväliä verikokeita.
Vuonna -96 sanoivat sairaalasta, että korkeat arvot saattavat aiheuttaa aivovaurion, (reilusti yli 300 olevat) Hoitomuotoina valohoito ja verensiirto?
Vauvan ikä vaikuttaa kovasti arvoihin. Meillä tippui arvot parissa tunnissa siellä teholla.
Nyt odotan kolmatta ja olen varautunut turvallisin mielin keltaisuuteen.- keltaisuus
Juu neljä lasta ja jokainen ollut valohoidossa.Viimeisen raskauden loppupuoliskolla neuvola otti seurantanäytteen veriryhmävasta-aineista joka tarkoitti sitä,että mikäli tulos olisi ollut positiivinen olisi syntyvälle lapselle jouduttu tekemään verensiirto. Ymmärsin ,että tällä asialla olisi tekemistä mieheni ja minun veriryhmien yhteensopimattomuudesta. Itse olen O Rh pos. Hirvittävän monimutkainen asia minusta,että en täysin ymmärrä vielläkään.
- ---------
juri siksi, että verenvaihtoon voidaan ryhtyä ajoissa meillä molemmille vaihdettu verta, joka laskikin bilirubiinin viikossa.
- janeski78
bilirubiinin raja-arvo on 250 jos sen yli menee niin alkaa valohoito. poikamme syntyi kaksi viikkoa etuajassa ja oli hieman keltainen, bilirubiini arvo oli 193. lääkäri päästi meidät kuitenkin kotiin mutta painotti että lapselle on annettava maitoa niin paljon kun jaksaa juoda, jos oma ei riitä niin korviketta lisäksi. tuolla keinolla pikku herran arvot laskivat normaaliksi.
- arvoissa paljon
Onpa suuria eroja lukemissa.
Mie olin ihan "pöllyssä" osastolla ja mies hoiti enemmän näitä juttuja mutta jotain jäi myös mieleenkin. Pojalla nousi keltaisuus 3 päivänä synnytyksetä. Arvo oli parhaillaan 310 ja sanoivat että 350 on raja hoidoille. Päästiin kotiin kun arvo oli 270 koska useamman mittauksen mukaan kuitenkin laski koko ajan.
Meni aika monta päivää mutta siellä oli taas niin monta käytäntöä kun oli hoitajiakin. Itse ihmettelin kun poika vaan nukkuu eikä herää syömään, osa hoitajista ei antanut herättää poikaa syömään ja osa piti sitä tärkeänä. Poika nukkui jossain vaiheessa 8 tuntia jo ja hoitsu vaan että odotellaan odotellaan.
Kyllä oon seuraavan kerran viisaampi ja teen niinkuin lapselle on parhaaksi. Osastolta jäi kyllä pahat muistot. Tuon keltaisuuden hoito ja imetyksen pakkottaminen =( Jos maitoa ei tule niin paha imettää ja lisämaitoa eivät antaneet joten kivapa oli yrittää imettää nälästä huutavaa lasta. Noin 2 tunnin huudon jälkeen joku ehkä saattoi armahtaa ja antaa lisämaitoa. Tissit mustana kotiuduttiin =(- 2 x sinivalolapsen saanut
Noi biliarvot on tosi tarkkoja ja yksilöllisiä juttuja, joita ei voi noin vain vertailla. Arvoja tutkittaessa katsotaan ensin lapsen ikä päivälleen ja sen jälkeen biliarvo. Mitä vanhempi lapsi on kyseessä, sitä korkeampaa biliarvoa hän kuulemma "sietää". Eli juuri tästä syystä vanhemmalla vauvalla saatetaan korkealta tuntuvaa arvoa pitää ihan normaalina.
- edellinen...
2 x sinivalolapsen saanut kirjoitti:
Noi biliarvot on tosi tarkkoja ja yksilöllisiä juttuja, joita ei voi noin vain vertailla. Arvoja tutkittaessa katsotaan ensin lapsen ikä päivälleen ja sen jälkeen biliarvo. Mitä vanhempi lapsi on kyseessä, sitä korkeampaa biliarvoa hän kuulemma "sietää". Eli juuri tästä syystä vanhemmalla vauvalla saatetaan korkealta tuntuvaa arvoa pitää ihan normaalina.
Olet oikeassa, meillä vauva syntyikin 2 viikkoa yliaikaisena joten siksi kai nuo arvot saikin olla niin isot. En huomannut mainita tuosta yliaikaisuudesta ed. viestissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491516Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761345Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871006- 18997
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi98811Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740