ADDn diagnisointi?

nyk.tilanteeseen tympiintynyt

Miten ADD diagnisoidaan aikuisiällä? Mihin pitää ottaa yhteyttä jos epäilee tarkkaavaisuushäiriötä? Penskana olin kuuleman melko vilkas ja porukoille päänvaiva, mutta iänmyöten se ongelma on mennyt ohi. Rutiinit on yks juttu mihin en oo ikinä pystynyt ja rutiinin omaiset päivärytmit saa vaan aikaan sen että kohta ahdistaa ellei tule jotain actionia. Aikaisemmat työt oli juuri sitä työvuorot vaihtelivat ja töitä oli koko ajan mihin tarttua ja luovuutta kysyttiin eli koko ajan sai olla tekemässä. Se oli kaikkein ihaninta vaikka työ muuten oli raskasta eikä aina mitään ihanintakaan.

Mutta siis siitä diagnosista kyselisin vaan sen takia, koska alkaa tuntua siltä että elämää saattaisi auttaa jos olis mahdollisuus saada jotain pientä apua, vaikka lääkkeet siihen, että kun nykyisin tilanteita jossa oikeesti pitäis pystyä keskittymään. Kohta on taas hakuaika ja viimeksi kouluunpääseminen tyssäsi aika paljolti siihen, että en saanut luettua koealuetta läpi, koska ei vaan pysty keskittymään siihen mitä yrittää lukea vaikka teksti mielenkiintoista olisikin. Jossain vaiheessa huomaa tekevänsä jotain aivan muuta. Ja samoin pitäis varmaan pystyä olemaan siellä kokeessakin pidempään kuin 1h ajan. Koulussa tein aina kaikki kokeet minimiajassa koska ei siellä jaksanut istua lukemassa vastauksia läpi enää uudestaan tai suunnittelemaan esseitä. Samoin vaihtui työpaikka ja nyt sitten onkin se tilanne että pitäisi oikeasti pystyä välillä kuuntelemaan ja muistamaan annetut ohjeet. Kaikki ketkä mut tuntee on kyllä tottuneet siihen että tavarat jää joskus vähän mihin sattuu ja että joskus saatan olla vähän levoton tai unohtaa sen mitä joku on just sanonut. Mutta nyt lievästi sanottuna alkaa vituttaa, kun lauseista puolet menee ohi korvien ja työssä oikeesti pitäis pystyä välillä keskittymään ihan kunnolla siihen mitä tekee. Tympäsee vaan kun joutuu pyytään toistaa ohjeita ja unohtelee ja jengi pitää sen takia jonain outona idioottina.

Täytin kuukaus sitten 19, eikä mulla oo mitään tietoa ADDn testauksesta aikuisiällä. Jos saisi jotain ennakkotietoja miten se ylipäätään määritellään, niin tietäisi että meneekö psykologille tai vast. vai antaako olla. Nimittäin hävettää mennä jos onkin vaikka hyvä päivä menossa ja päässä rauhallista ja sit ne saa sellasen kuvan, että onkin vaan joku luulosairas joka hakee tekosyytä..

Kiitän ja kumarran, jos joku vähän selventäis.

4

1073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jattanen

      Hei!

      Käypä tutustumassa ADHD-aikuisten nettisivuihin. Siellä on myös asiallinen keskustelupalsta, joka vaatii rekisteröitymisen, mutta se kannattaa.

      Osoite on:
      http://www.adhd-aikuiset.org/

    • N 30+

      Oi miten tutulta kuulostaa - meillä on paljon yhteistä... :)

      Hakeudu lääkärille ja psykologille ja/tai psykiatrille, niin pääset puhumaan aiheesta ja sinua kuunnellaan oikeasti. Minulle tuo ADHD-diagnoosi tuli noiden jälkeen keskussairaalan psykiatrian erikoislääkärin toteamana ja sain Concerta-lääkityksen, joka kuin ihmeen kaupalla on tehnyt minusta ns. normaalin. Rutiinien rakentaminen on edelleenkin vaikeaa, ja keskittymiskyvyn pitäminen, mutta lääkkeen avulla sellainen turha häröily ja häiriintyneisyys katoaa kokonaan, ja kykenen ihan oikeasti miettimään tekemisiäni...

      Psykologi teki haastattelujen perusteella lähetteen johtavan psykiatrian erikoislääkärin puheille, joka totesi tuon ADHD-diagnoosin todeksi ja kirjoitti lääkereseptin. Tuo Concerta-niminen lääke tuli huumereseptillä, koska sitä käytetään myös amfetamiini-riippuvaisten vieroitushoitona - vähän pelotti aloittaa! ;D Mutta tosiasiassa tuo lääke ei ole ollenkaan sellainen, jonka vaikutuksen huomaisi muuten kuin oman rauhoittumisen perusteella. Se siis sisältää jotain sellaista ainetta, jota minun aivoni tarvitsivat kipeästi toimiakseen paremmin.

      Sinun kirjoituksesi kuulosti NIIN samalta, kuin mitä minunkin elämäni on ollut. Vielä tuokin, että sinäkin mietit tulevasi diagnosoiduksi vain luulosairaaksi, vastaa täysin omiakin etukäteis-pelkojani! Mutta todellisuudessa sinun pitää vastata niin moniin kysymyksiin ja arvioida omaa käyttäytymistäsi ja elämääsi niin monelta kantilta, että ne kyllä paljastavat tarpeeksi. Kannattaa vain olla täysin avoin ja valmistautua kertomaan, mikä elämässäsi on vaikeaa ja häiritsevää, mikä on sinusta itsestäsi kiinni.

      Suosittelen tuon prosessin läpikäymistä, koska muuten joudut kärsimään ihan turhaan. Valppaus ja aktiivisuus on ihan positiivisia piirteitä ihmisessä, mutta vähempikin riittäisi varmaan...? :)

      • yksi äiti

        Kertoistko tuosta conserta-lääkityksestä, otetaanko sitä yksi aamulla vai useamman kerran päivässä, onko kallis? Kauan lääkeen vaikutus kestää ja vaikutuksen jälkeen tuleeko taas esim. illalla adha/add oireet näkyviin? Voiko lääkityksestä olla haittaa ja onko lääkitys sitten loppuelämän?

        Nämä kiinnostaa siksi, kun pojallani todettiin n. vuosi sitten ADD, ja se lääkäri joka kuulemma on ns. hyvä ja huippulääkäri sanoi että ADD.hen siitä ei ole apua, kun puuttuu ylivilkkaus, no viime viikolla käydessämme toisella lääkärillä, niin hän taas sanoi että ADD,hen saa apua myös consertasta...pikkasen ristitiitaista tietoa. Poikani on 17V.


    • nuori vielä eli

      sut luokitellaan nuoreksi kun olet alle 25 v, joten sun on helpompaa päästä tutkimuksiin. Pyydä vaikka terveyskeskuksesta lähete eteenpäin. Mulla on sama ongelma kuin sulla, ollut aina, mutta olen keski-ikäinen enkä aiemmin tajunnut että mulla on add. Nimenomaan add eli ei ole yliaktiivisuutta mutta keskittyminen tökkii.

      Joten tsemppiä, sun kannattaa tosiaan hakea apua ja voit saada sitä opiskeluiden aikanakin koska toi haittaa opiskeluja, nimim. kokemusta on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 115
      2396
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2237
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2001
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      13
      1378
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1357
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe