asumistuen takaisinperintä

apuva...

Onko teillä kokemusta miten suurella todennäköisyydellä takaisinperittävää määrää voi alentaa tai luopua kokonaan?
Minulla odottaisi noin 1500 euron liikamaksut mitkä on kertynyt kelan virheestä.

Pääsin töihin viime vuoden helmikuussa ja toimitin kelalle työsopimuksen ja palkkakuitin, muutaman päivän kuluessa tuli päätös, että minulla on oikeus asumistukeen. Palkkani ei ole kovin iso joten ajattelin, että tämäpä hyvä. Nyt vuoden vaihteessa piti tehdä välitarkastus jonka nojalla kela katsoi, että he ovat maksaneet toukokuusta lähtien aiheetta asumistukea ja nyt pitäisi maksella ne takaisin.

Pitää yrittää nyt selvitykseen selostaa mahdollisimman hyvin, ettei liikamaksu ollut minun virhe...jos se edes niitä kiinnostaa, kenen virheestä näin on käynyt...

27

19390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksaa vaikka 20e kk niin

      ei tee niin pahaa lovea talouteesi..ja kysyyhän kela mitkä syyt ovat johtaneet kyseiseen asiaan,ni mainitset mielipiteesi siinä tarkkaan!et ole ainoa,joka kärsii muiden mokista:/

      • Anonyymi

        On hyvä kuntulee asumistukeen uudet säännöt. Mamut muuttaa kalliisiin asuntoihin ja vuokran maksattaa meidän verorahoista. Mumujen pitää itse oppia maksamaan omat kulut. Mutta jos eivät saa rahaa alkaa hirmunen älämölö. Kaikki pitää saada ilmaiseksi. Mutta työ ei kiinnosta. Kakaroita tehdään joka vuosi. Kovia panemaan.


    • hd hjdgk

      Asumistuessa tulee aina liikamaksuja, koska tuet maksetaan kuun eka ja tarkistushakemukset ja muutokset selviää vasta sen jälkeen. Suurin osa siis laista johtuvia.

      Liikamaksua ei sinänsä voi saada anteeksi sen takia, ettei tuensaajassa ole syytä. Systeemi vaan on paska.

      Osittain voi teitty saada anteeksi, mutta koko velkaa on turha kuvitella anteeksi annettavan.
      Osamaksuna voi asian hoitaa tai vähennyksenä samasta/muista kelantukiaisista

    • Perskules Saakutirallas

      Eivät kyyllä Kelassa unnusta omia virheitään vaikka olisi minkälaiset todisteet asiasta ja muutoksenhaku on usein ainoa keino lykätä tuota takasinmaksua muutamalla vuodella.

      Tuonne kirjoitin asiasta:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000001402&posting=22000000032185862

      Mihinkään myönnytyksiin ei Kelalle kannata suostua vaan vastustaa takaisinperintää viimeiseen asti. Valituksia ja kanteluita siis jokaiseen mahdolliseen paikkaan.

      Jos saat toimeentulotukea niin on mahdollista maksattaa tuo takaisinmaksu sossulla. Homma tapahtuu niin että Kela perii maksettavasta asumistuesta osan takaisin ja toimeentulotuki nousee vastaavalla summalla. Mutta mihinkään sopimuksiin ei siliti kannata Kelan kanssa suostua.

    • Petu...

      Muutaman vuoden takaa. Syynä liikamaksuun oli KELAn virhe. Pienensivät tuon johdosta perittävän määrän puoleen.

      • lkdsdsds

        Eikös se enimmäkseen ole KELAn virhe?

        Mitä ihmettä sanoit siinä oikausupyynnössä, että meni noin hyvin läpi??

        Ja kuinka monta kertaa jouduit valittamaan?


    • samaa miettinyt.

      Jaa-a...ainahan yrittää voi. Mutta nihkeitä näemmä ovat.

      Itselle kertyi liikamaksua muutosta johtuen. (uudet systeemit, uudet jutut tietty) Mutta eipä se MINUN virheeni ollut, että asian käsittely uuden asumistuen osalta venyi, koska pyysivät aina vain uusia liitteitä entisten lisäksi.

      Ts. asia venyi, eikä minulle voi maksaa uutta asumistukea ennenkuin uusi päätös on tehty. No kuka tekee päätöksen? KELA!

      Olisivat sitten itse olleet nopeampia tms...!

      Nyt lukee vain päätöksessä: (sen jälkeen kun "kuulivat" minun mielipiteeni asiasta)

      "Esittämienne selvitysten perusteella takaisinperinnästä luopumiselle tai takaisinperittävän määrän alentamiselle ei ole katsottu olevan perusteita."
      Minun mielestäni olisivat sentään edes voineet alentaa takaisinperittävää summaa.

      • anna kameli

        miten noin tyhmiä voi olla edes olemassa???????

        Etkö osaa lukea? "Esittämienne selvitysten perusteella.....ei ole ...perusteita".

        Suomeksi sanottuna tarkoittaa, että et ole pystynyt kertomaan paskankaan vertaa yhtään mistään mitään millä olisi merkitystä. Se kun ei riitä, että vaatii, pitää myös NÄYTTÄÄ.


      • Perskules Saakutirallas
        anna kameli kirjoitti:

        miten noin tyhmiä voi olla edes olemassa???????

        Etkö osaa lukea? "Esittämienne selvitysten perusteella.....ei ole ...perusteita".

        Suomeksi sanottuna tarkoittaa, että et ole pystynyt kertomaan paskankaan vertaa yhtään mistään mitään millä olisi merkitystä. Se kun ei riitä, että vaatii, pitää myös NÄYTTÄÄ.

        "Esittämienne selvitysten perusteella.....ei ole ...perusteita".
        Siis tuo on ja vaikka olis minkälaiset perusteet ja näytöt, eivät välttämättä edes lue niitä.


      • edellinen.
        Perskules Saakutirallas kirjoitti:

        "Esittämienne selvitysten perusteella.....ei ole ...perusteita".
        Siis tuo on ja vaikka olis minkälaiset perusteet ja näytöt, eivät välttämättä edes lue niitä.

        Juuri niin. Ja itse asiassa ne selvitykset, joihin vetosin, olivat jo Kelalla tiedossa. (mutta ignoorasivat ne täysin)

        Sitä paitsi mitä ihmeen "selvitystä" voit antaa siitä, että Kela itse viivästyttää asian käsittelyä..??


      • Rahat kuuluu mulle
        edellinen. kirjoitti:

        Juuri niin. Ja itse asiassa ne selvitykset, joihin vetosin, olivat jo Kelalla tiedossa. (mutta ignoorasivat ne täysin)

        Sitä paitsi mitä ihmeen "selvitystä" voit antaa siitä, että Kela itse viivästyttää asian käsittelyä..??

        Mä sain asumistukee, ku asuin yksin. Sit mun kaveri, jolla palkka vain 2000 kuussa muutti mun luo lokakuussa. Kela huomas asian jostain ja lähetti mulle hakemuspaperit. Mä palautin ne
        joulukuussa. Sit ne lähetti vielä pyynnön avopuolison palkasta. Ja mä toimitin sen 15 tammikuuta. Päätös tehtiin 17 tammikuuta ja tuli
        perintää marraskuusata alkaen.
        Käsittely kesti siis todella kauan.
        Mä en halua palauttaa mitään. Ei 2000 euron palkka meitä molempia elätä.

        Vai olisko viive sittenkin mun vika kun palkkalaput vasta tammikuussa lähetin.
        Oli miten oli, en maksa. Menköön ulosottoon.


    • annetaan

      http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/J P Roos Sosiaalipolitiikassa porsaanreikiä/1135233543714?ref=rss
      Laitan ton linkin nyt tähänkin kun niin sopivasti sattui kohdalle Lue erityisesti loppuosa....

      Suomalaisen sosiaalipolitiikan perusvika on Roosin mielestä jo se, että virkamiehet yleensä etsivät hakijan hakemusta käsitellessään perusteluja, miksi tukea ei pitäisi maksaa. Roosin mielestä pitäisi selvittää tuenhakijan tarve.

      Mielestäni kelan pitäisi ainakin kohtuullistaa tuota summaa.

      Tapausta paremmin tuntematta, neuvoisin sinua kuitenkin tekemään omat laskelmasi kuluistasi, miten esimerkiksi työssä käyminen on lisänyt enemmän kuluja kuin mitä työstä saatu palkka on!

      Tälläisiä kuluja ovat erilaiset henkilökohtaiset menot kuten ehjät ja puhtaat vaatteet, saippuat, shamppoot, hammastahnat ym. vaikka tuntuu vähän liioitetulta on tosiasia että tavalliselle köyhälle työttömälle edellämainitut menotkin tuntuvat merkittäviltä kun on oltava edes suhteellisen siedettävä työtovereiden ja mahdollisten asiakkaittenkin takia ja onhan työkenkien ja vaatteiden on täytettävä tiettyjä vaatimuksia.

      Muitankin kuluja varmasti löytyy joilla voit perustella kulutuksesi ylittävän saadun palkan, etenkin jos työsi on ns. orjapalkkatyö.

    • hjgkkx

      Asumistuen liikamaksut vähenis puoleen pienellä lakimuutoksella.

      Nyt maksetaan tuki etukäteen
      Esim maaliskuun tuli tulee tilille 1.3.
      Muutetaan systeemi niin että 1.3 maksetaankin
      helmikuun tuki. Näin byrokraatit ehtii käsitellä ajoissa kaikenlaiset muutokset tuloissa osoitteissa
      avo ja avioliittojen purku/alkamis tilanteissa.
      Ja kaikki vuokratuet aina vain ja ainoataan vuokranantajan tilille. Ei esim käytettäväksi viinaan tai muihin viihdykkeisiin.

    • laskklhs

      Tuntematta yksityiskohtia voi olla esim tällainen tilanne.

      Saat asumistukee ja menet töihin 1.2 ja työsopimus
      on 310508 saakka. Kela tarkistaa tukesi ja toteaa että mikään ei muutu, koska tuloissa ei oleellista muutosta (1.2-31.5 palkka työttömyyskorvaus 1.6-31.1.2009/12)
      Kaikki menee hyvin, PAITSI jos työ jatkuukin, ja asiasta unohtuu ilmoittaa. Käry voi sitten käydä seuraavassa vuositarkistuksessa ja homma menee uusiksi ja tulee mukavat perinnät.

      Paska laki.

      Parasta olis, joko koko asumistuki lopetetaan ja kela samalla.
      Ei tuu liikamaksuja kenenkään syistä.

      • Anonyymi

        Aivansama lopettaa koko asumistuki ja elää erittäin niukkaa elämää että kunhan jotenkuten pysyy elossa ja Suomen valtion riesana .


    • Verorahat takas

      Hain asumistukea 1.1.2007 lukien, jolloin olin liiton rahoilla kokonaan työttömänä. Kela myönsi asumistuen ja maksoi voiden.
      Aloitin 1.3.2007 osa-aikatyön. En ilmoittanut Kelaan. Työkkärin asia ilmoitella Kelaan, ei minun.

      Nyt ne haluaa rahoja takaisin osa-aikatyön alkamisesta lähtien. En ymmärrä. Minussa ei vikaa.
      Kyllä jonkun olisi pitänyt huomata että sain töitä.
      Asia huomattiin vasta nyt vuositarkistuksessa.
      Haluan pitää liikamaksut itselläni. Kyllä nykyaikana tietokoneiden pitää huomata työllistymiset ja kelan pitää itse pyytää tarkistushakemukset ja lopettaa maksaminen. Ei asiakkaan kuulu nähdä vaivaa mitättömien asioiden takia.

      • Anonyymi

        Kelan kuuluu pyytää mitä papereita tarvitsevat asumistukeen eikä jälkikäteen ilmoitella että ette laittanut sitä ja sitä paperia .


    • jolta perinnästä luovuttu?

      meillä oli takaisinperintä kirjeen tullessa erittäin heikko taloudellinen tilanne... ei varaa ruokaan, melkein "muutto veneen alle" perheen kanssa jne...
      ja siltikään ei minkäänasteista armahdusta asiaan tullut! virhe oli vielä 90 % kelan itsensä... ei auta itku markkinoilla...

      • Ei vikaa

        ....Aloitin 1.3.2007 osa-aikatyön. En ilmoittanut Kelaan.....

        ....Minussa ei vikaa...

        Kenessä se vika sitten on? Kelassa vai?
        Kyllä se sinun asiasi on ilmoitella, jos tiedät, että sinulle maksetaan liikaa tukia.
        On aivan oikein, että liikaa maksetut tuet peritään takaisin. Suomessa on ihan riittävästi ihmisiä, jotka todella tarvitsee tukia. Ei niitä tarvitse kaiken maailman huijareille maksaa.


      • perinnästä luovuttu

        olen ilmoittanut että taloudellinen tilantemme ei ole kohentunut mininkään,edelleen saadaan osa toimeentulotukena.toi on riittänyt niille


    • fsdfa

      Mulla muutama vuosi sitten lähes identtinen tapaus. Tein valituksen, mutta ei mennyt läpi.
      Kela myönsi minulle suullisesti tekemänsä virheet, mutta kirjallisesti sitten eivät olleet tehneet mitään virhettä.
      Maksoin asumistukea takaisin 1300 e.
      Että sillee..

    • niinis

      En usko että antaa anteeksi edes osaa liikamaksusta meillä sama tilanne ja vielä itse soittelimme viikottain päätöstä aina sanottiin ei ole vielä tehty parin kuukauden päästä löytyi hyllyltä josta veivät käsittelijälle mihin olisi pitänyt suoraan mennä joten maksumiehiä olimme me. koskaan ei ole mennyt hakemus oikein vaikka apua täytöstä ja tarvittavista tulotiedoista olemme kelasta neuvoa kysyneet ei ole ohjeet vissiin yhtenäiset kelan työntekijöillä

      • scan for ever

        Mikään hakemus ei voi koskaan olla hyllyllä.
        Kaikki liparit skannataan ja ovat kuvina ruudulla.
        Hyllyselitys kusee ja pahasti.....


    • Formuli

      Voiko joku autta minulle maksettu liika asumistuki 1.03.2013-30.11.2014 eli syy on se että en ilmoitettu kelalle. Siitä että saan omishoitotuki. Minä olen iso äidin omishoitaja ja ole ilmoitanyt kelalle ja vienyt omishoito sopimus. Kela laitanyt iso äidin tiedossa että olen hänen hoitaja ja ei laitattu minun tiedossa että olen hoitaja. Minullä on toditus että olen ilmoitanyt kelalle että olen mumon hoitaja. nyt kela sanoi että takaisinperinnästä summa on 9472e. Mitä mun pitaisi tehdä nyt olen valitanyt 8 kuukauta sitten ja selitanyt kaikki nyt kela sanoi pitaisi maksa. Minullä ei ole niin paljon raha että maksa takaisin.

    • Anonyymi

      meillä kaikki liitteet mitä kelä vaatinut niin nyt pitäisi maksaa takaisn asumistuki , 5 v taaksepäin .

    • Anonyymi

      Mutta muista maksaa iloisesti tuet takaisin.
      Näin autat omalta osaltasi pienentämään suurituloisten verotusta.

    • Anonyymi

      Kela ei myönnä virheitään , asiakas aina väärässä vaikka kelanvirhe .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2552
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      304
      2289
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2103
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1804
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1717
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1678
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1570
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1387
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      120
      1383
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1351
    Aihe