Kepu oli vielä vuosikymmenen alussa rustaamassa välikysymyksiä polttoaineverojen alentamiseksi. Mauri Pekkarinen, itse kylläkin enemmän pätkä kuin pitkä, oli kaikkein kovin huutaja. Hän nousi lypsyjakkaralleen ja mesosi milloin missäkin yhteydessä siitä, kuinka maaseudulla ja peräkylistä on pitkät ja bensaa kuluttavat matkat kaikkialle. Kuten nyt tiedetään Maurikin on kääntynyt kepulaiseen tapaan kelkkansa ylösalaisin ja politikoi nyt polttoaineverojen nostamisen puolesta.
On aivan totta, että maaseudulla ja korpikylissä asuvat joutuvat liikkumaan paljon enemmän kuin ne, jotka sietävät naapureitakin ympärillään. Kepu on aina vaatinut lisää rahaa ja verohelpotuksia kaikeista kaukana asuville. On suotittu pitkiä etäisyyksiä. Ei ole tullut mieleen, että suosimalla pätkäetäisyyksiä aluesuunnittelussa polttoainekulut sen myötä vähenisivät oleellisesti.
Helsingissä liikennekysymysten ratkaisussa on tapahtunut erittäin järkevä suunnan muutos. Tämä on demarien ansiota, kun puolueessa on oettu järki käteen ja heitetty kaupunginjohtaja Pajusen tunnelisuunnitelmat huithapeliin. Nyt on otettu esiin myös ruuhkamaksujen mahdollisuus. Helsinkiin päinhän on mitä mainioimmat joukkoliikennemahdollisuudet, minkä vuoksi oman auton käytön rajoittaminen, ruuhkien ja päästöjen vähentäminen ei vaikuta Helsingin keskustan kaupankäyntiin. Päinvastoin Helsingin keskustassa on paljon miellyttävämpi asioida, jos ei tarvitse hengittää pakokaasuja koko ajan.
Matti Vanhanen on ottanut malliksi nurmijärveläisen asumistavan. Kas kun ei sentään impivaaralaista. Nurmijärvi sijaitsee kaukana kaikesta raideliikenteestä ja sen vuoksi Nurmijärveltä autoillaankin paljon kohden Helsinkiä, missä on monella työpaikka. Nurmijärven sijasta Vanhasen olisi pitänyt älytä kehua radanvarsiasutusta kaikkein järkevimpänä mallina. Sen vuoksi esim. Riihimäki ja nykyisin Mäntsälä ovat paljon parempia paikkoja kuin Nurmijärvi, missä Vanhanen itse nikkaroi linnunpönttöjään.
Syrjäseuduilla on paljon tilaa. Siitä huolimatta sielläkin annetaan rakentaa kilometrien päähän uusia omakotitaloja kauas kaikesta. Näistä naapuroistoa vailla olevista taloista käydään sitten työssä 30-50 km päässä ja kuskataan lapsilauma melkein samanpituisen matkan päähän kouluihin. Kaupoissa käymiseksi pitää tehdä sama matka, ellei sitä voi yhdistää työmatkan yhteyteen. Kyllähän tällä tavalla polttoainetta saa kulumaan ja muun yhteiskunnan pitäisi se aina kepujen mielestä kustantaa. Ei tule mieleenkään, että kunnilla pitää olla vastuuta siitä, että rakentamista ei sallita sellaisiin paikkoihin, jotka aiheuttavat myös kunnalle kaikenlaisia lisäkuluja, kun pitää huolehtia teiden raknetamisesta ja niiden auraamisesta sekä koulukuljetuksista yms.
Polttoainekuluja olisi varmasti mahdollista vähentää kaikkein tehokkaimman suosimalla pätkä etäisyyksiä. Jopa työntekijöiden valinnoissa pitäisi suunnilleen yhtä pätevien osalta antaa etusija lähellä työpaikkaa asuvalle. Ihmisiä pitäisi ylipäätään erilaisilla porkkanoilla kannustaa siihen, että matkat voidaan tehdä jalkaisin, polkupyörällä tai raideliikenteellä. Pitkän valinneet ansaitsevat kyllä sen, että saavat maksaa valinnastaan enemmän kuin muut, koska juuri he ovat polttoainetuhlareita. Kaikki tietävät, että Kepu on aluepolitiikassaan aina suosinut tällaisen tuhlaamisen edistämistä.
Pitkä vai pätkä?
70
1913
Vastaukset
- päätös
ei siis Kepun oma päätös! Syytä siis eduskuntaa äläkä yksin Kepua. Yritä ymmärtää, että Suomessa eduskunta päättää eikä yksin yksi puolue, kuten NL:ssa aikoinaan. Kepu ei ole NKP! :)
Itse en aio muuttaa kalliiseen koiran koppiin Hesaan, kun sillä hinnalla voin asustella omakotitalossa ja grillailla makkaraa omalla pihallani sijaitsevassa omassa grillikatoksessani vaikka keskellä talvea. Voin myöskin käydä vessassa klo 22.00 jälkeen pelkäämättä sitä, että naapuri valittaa siitä isännöitsijälle tai vastaavalle taholle! Ymmärrän kyllä kaupunkilaisten kateuden maaseudun omakotitaloasujien vapaudesta. Asun kuitenkin niin lähellä pääkaupunkiseutua, että tarvittaessa voin käydä helposti omalla autolla ja maksaa sen ruuhkamaksun omilla rahoillani.
Korostan kuitenkin, että politiikka Suomessa on joukkuepeliä eikä yksittäisen puolueen yksinpeliä! Jääkiekossakaan harvoin yksi pelaaja pärjää ilman joukkuettaan. Joukkue politiikassa on eduskunta, kun aletaan äänestää päätöksistä!Ei eduskunta ole mikään joukkue, vaan eduskunnassa on monia joukkueita. Siellä esitetään kaikenalaista, joka sitten saa kannatusta tai ei saa. Kepu on suosinut sellaisia esityksiä, joilla on edistetty tuhlausta. Toki ne jotka ovat tähän myöntyneet, ovat osasyyllisiä. Itse olenkin moittunut demareita siitä, että punamullan kausilla ovat aivan liian helposti suostuneet Kepun vaatimuksiin. Se on tullut meille suomalaisille kovin kalliiksi.
Ei tässä ole kukaan vaatinut sitä, että pitäisi muuttaa Helsingin keskustaan johonkin koirankoppiin. Itsekin asun lähellä kaikkea ja kaiken lisäksi juuri ihannoimassasi omakotitalossa, missä savustan mm. kaloja ulkona vaikka keskellä yötä, jos mieli tekee eikä kellekään synny siitä haittaa. Minä pääsen kuitenkin helsingin keskustaan vallan mainiosti ilman omaa autoa. Avauksessani otin esille mm. Riihimäen ja Mäntsälän seudut, joista on myös hyvät raideliikenneyhteydet pääkaupunkiseudulle.
Pääkaupunkiseudulla Kepu on yrittänyt vastustaa raideliikenteen lisäämistä, kun ns. kehärata eli lentokenttärata ei kepujen mielestä ole niin tärkeä rahoitettava kuin joku kuoppainen kärrypolku Ilomantsissa.
Hyvä että sinulla on valmiutta maksaa tällainen ruhkamaksu. Yleensä keput vaativat, että veronmaksajien pitää sellainen heille kustantaa.- Niin se on! :)
Mielipidepankki kirjoitti:
Ei eduskunta ole mikään joukkue, vaan eduskunnassa on monia joukkueita. Siellä esitetään kaikenalaista, joka sitten saa kannatusta tai ei saa. Kepu on suosinut sellaisia esityksiä, joilla on edistetty tuhlausta. Toki ne jotka ovat tähän myöntyneet, ovat osasyyllisiä. Itse olenkin moittunut demareita siitä, että punamullan kausilla ovat aivan liian helposti suostuneet Kepun vaatimuksiin. Se on tullut meille suomalaisille kovin kalliiksi.
Ei tässä ole kukaan vaatinut sitä, että pitäisi muuttaa Helsingin keskustaan johonkin koirankoppiin. Itsekin asun lähellä kaikkea ja kaiken lisäksi juuri ihannoimassasi omakotitalossa, missä savustan mm. kaloja ulkona vaikka keskellä yötä, jos mieli tekee eikä kellekään synny siitä haittaa. Minä pääsen kuitenkin helsingin keskustaan vallan mainiosti ilman omaa autoa. Avauksessani otin esille mm. Riihimäen ja Mäntsälän seudut, joista on myös hyvät raideliikenneyhteydet pääkaupunkiseudulle.
Pääkaupunkiseudulla Kepu on yrittänyt vastustaa raideliikenteen lisäämistä, kun ns. kehärata eli lentokenttärata ei kepujen mielestä ole niin tärkeä rahoitettava kuin joku kuoppainen kärrypolku Ilomantsissa.
Hyvä että sinulla on valmiutta maksaa tällainen ruhkamaksu. Yleensä keput vaativat, että veronmaksajien pitää sellainen heille kustantaa."... Pääkaupunkiseudulla Kepu on yrittänyt vastustaa raideliikenteen lisäämistä, kun ns. kehärata eli lentokenttärata ei kepujen mielestä ole niin tärkeä rahoitettava kuin joku kuoppainen kärrypolku Ilomantsissa ..."
Tätäkään asia ei demokraattisessa valtiossa päätä yksi puolue yksin!
Eduskunnassa on joukkueita. Yhteispeliä kuitenkin tarvitaan, jos tarkoituksena on kansalaisten asioiden mahdollisimman hyvä hoitaminen. - näin asia
Mielipidepankki kirjoitti:
Ei eduskunta ole mikään joukkue, vaan eduskunnassa on monia joukkueita. Siellä esitetään kaikenalaista, joka sitten saa kannatusta tai ei saa. Kepu on suosinut sellaisia esityksiä, joilla on edistetty tuhlausta. Toki ne jotka ovat tähän myöntyneet, ovat osasyyllisiä. Itse olenkin moittunut demareita siitä, että punamullan kausilla ovat aivan liian helposti suostuneet Kepun vaatimuksiin. Se on tullut meille suomalaisille kovin kalliiksi.
Ei tässä ole kukaan vaatinut sitä, että pitäisi muuttaa Helsingin keskustaan johonkin koirankoppiin. Itsekin asun lähellä kaikkea ja kaiken lisäksi juuri ihannoimassasi omakotitalossa, missä savustan mm. kaloja ulkona vaikka keskellä yötä, jos mieli tekee eikä kellekään synny siitä haittaa. Minä pääsen kuitenkin helsingin keskustaan vallan mainiosti ilman omaa autoa. Avauksessani otin esille mm. Riihimäen ja Mäntsälän seudut, joista on myös hyvät raideliikenneyhteydet pääkaupunkiseudulle.
Pääkaupunkiseudulla Kepu on yrittänyt vastustaa raideliikenteen lisäämistä, kun ns. kehärata eli lentokenttärata ei kepujen mielestä ole niin tärkeä rahoitettava kuin joku kuoppainen kärrypolku Ilomantsissa.
Hyvä että sinulla on valmiutta maksaa tällainen ruhkamaksu. Yleensä keput vaativat, että veronmaksajien pitää sellainen heille kustantaa."Itsekin asun lähellä kaikkea ja kaiken lisäksi juuri ihannoimassasi omakotitalossa, missä savustan mm. kaloja ulkona vaikka keskellä yötä, jos mieli tekee eikä kellekään synny siitä haittaa. "....mikäli olisi toimittu sossujen slummipolitiikan mukaan...
tuskinpa, vaan asuisit kerrostalossa etkä suinkaan grillailisi, ainakaan yöaikaan
- ole poliittisesti
sitoutunut, kuten väität, myönnät kyllä, että kaikki puolueet käyttäytyvät eri tavoin hallituksessa kuin oppositiossa. Siitähän SDP on nyt erinomainen esimerkki. Kaikki ne hyvät asiat, jotka eivät tulleet mieleen 12 vuoden aikana, ovat nyt oppositiossa tulleet mieleen. Ja pahinta asiassa on se, että osaa niistä porvarihallitus toteuttaa. Olen kanssasi samaa mieltä asumisasioista, mutta kyllä minusta on vielä tarpeettomaampaana esim. se, että Erkki Tuomioja lenteli ympäri maapalloa jopa yksityiskoneella maailmaa parantamassa (ei muuten parantunut, enkä nyt tarkoita asiallisia matkoja) Kyllä siinä saa Vanhanen kauan ajella Nurmijärveltä Helsinkiin ja takaisin, että yhden lennon päästöt saa aikaan.
- mutta stadista katsottuna k...
Otsikossa ihan kaikki!
Sandra- Alkoipa taas
nyppiä. Jotenka käännyn pois, samantien.
Sandra
Moni suurissa kaupungeissa koko ikänsä asunut on antanut lopulta pitkät varsinkin pääkaupungille kyllästyttyään siihen, että siellä yksinkertaistenkin asioiden toimittamiseen - vaikkapa kirjastossa käymiseen - saa varata aikaa puolesta tunnista tuntiin yhteen suuntaan. Maaseudulla tai maakuntien pääkaupungeissa matkasta selviää tavallisesti muutamassa minuutissa.
Tietysti maaseudullakin työmatkoihin voi kulua sama aika, mikäli työmatka on useita kymmeniä kilometrejä, mutta sehän on vapaaehtoinen valinta. Maaseudulla lapset kuljetetaan kouluihin busseilla tai takseilla, joten vanhempien ei toki tarvitse heitä kuskata. Kaupassa käydään tietenkin työmatkalla, ellei sellaista omalla kylällä ole.
Mitä tuhlaamiseen tulee, on jokaisen oma asia, mihin rahansa käyttää, eivätkä kunnat sentään teitä rakenna, ja aurauksestakin ne maksavat korkeintaan osittain. Koulukuljetusmaksuja ei ole koskaan kunnissa pidetty ongelmana.
Kun öljy alkaa loppua, ongelma on yhteinen riippumatta siitä, kuljetaanko laumassa vai vähittäin. Arvelisin, että kymmenen vuoden sisään puolet uusista autoista on hybridiautoja, eikä yhtäkkistä ongelmaa ehdi tulla.Pääkaupunkiseudulla ei todellakaan tarvitse varata paljon aikaa kirjastossa tai kaupoissa käymiseen. Kirjastoja ja kauppoja on erittäin paljon. Pääkaupunkiseudulla on lähes jokaisessa lähiössä oma sivukirjastonsa. Voit kysyä esim. paljonko Oiva Härköseltä menee Tikkurilassa kirjastossa tai kaupassa käymiseen. Tikkurilan kirjasto on kaiken lisäksi varsin erinmomainen valikoiman suhteen. Lisäksi pääkaupunkiseudulla on käytössä Helmet-kirjastopalvelu, josta voi varata omaan lähikirjastoonsa mitä tahansa jossakin muussa pääkaupunkiseudun kirjastossa olevaa aineistoa.
Vastikään tv:stä tuli ohjelma, missä seurattiin kirjastoauton kulkua maaseudulla. Monet syrjäkylien ihmiset ovat pelkästään kirjastoauton ja sen suppean valikoiman varassa samaan tapaan kuin ennen oltiin kauppa-auton tarjoaman suppean, kalliin ja osin viimeisessä myyntipäivässä olevan tavaravalikoiman varassa.
Se että lapsia joudutaan kuljettamaan kouluihin taksilla, kertoo juuri ongelman luonteesta. Eikös se ole niin, että myös vanhuksilla on tällaisia ilmaisia taksinkuljetusoikeuksia. Ei tietenkään ilmaisia, sillä jokuhan sen lystin aina maksaa.
Ei minullakaan paljon ole sitä vastaan, jos jokainen maksaa itse liikkumisensa. Nyt on vaan niin, että Kepu on käyttänyt esim. polttoaineveron alennusvaatimusten perusteena sitä, että syrjäseudulla on pitkät matkat kulkea ja polttoainetta kuluu enemmän. On siis tässäkin ihan kohtuullista, ettei valtio ala subventoida pitkiä kulkumatkoja, kun joku kerran haluaa kulkunsa vapaaehtoisesti maksaa. Eli Kepun politiikka on tässäkin ihan syvältä.
Liikkumisongelman vaikeus ei todellakaan ole mikään yhteinen ongelma. Pääkaupunkiseutu on pyrkinyt rakentamaan toimivan joukkoliikenteen ja asuinpaikoilla moni asia on saavutettavissa jalkaisin taikka polkupyörällä. Kaupungissa eläminen onnistuu siten helpommin ilman autoa kuin haja-asutusalueella asuminen.- kurkkaamaan ja
Mielipidepankki kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla ei todellakaan tarvitse varata paljon aikaa kirjastossa tai kaupoissa käymiseen. Kirjastoja ja kauppoja on erittäin paljon. Pääkaupunkiseudulla on lähes jokaisessa lähiössä oma sivukirjastonsa. Voit kysyä esim. paljonko Oiva Härköseltä menee Tikkurilassa kirjastossa tai kaupassa käymiseen. Tikkurilan kirjasto on kaiken lisäksi varsin erinmomainen valikoiman suhteen. Lisäksi pääkaupunkiseudulla on käytössä Helmet-kirjastopalvelu, josta voi varata omaan lähikirjastoonsa mitä tahansa jossakin muussa pääkaupunkiseudun kirjastossa olevaa aineistoa.
Vastikään tv:stä tuli ohjelma, missä seurattiin kirjastoauton kulkua maaseudulla. Monet syrjäkylien ihmiset ovat pelkästään kirjastoauton ja sen suppean valikoiman varassa samaan tapaan kuin ennen oltiin kauppa-auton tarjoaman suppean, kalliin ja osin viimeisessä myyntipäivässä olevan tavaravalikoiman varassa.
Se että lapsia joudutaan kuljettamaan kouluihin taksilla, kertoo juuri ongelman luonteesta. Eikös se ole niin, että myös vanhuksilla on tällaisia ilmaisia taksinkuljetusoikeuksia. Ei tietenkään ilmaisia, sillä jokuhan sen lystin aina maksaa.
Ei minullakaan paljon ole sitä vastaan, jos jokainen maksaa itse liikkumisensa. Nyt on vaan niin, että Kepu on käyttänyt esim. polttoaineveron alennusvaatimusten perusteena sitä, että syrjäseudulla on pitkät matkat kulkea ja polttoainetta kuluu enemmän. On siis tässäkin ihan kohtuullista, ettei valtio ala subventoida pitkiä kulkumatkoja, kun joku kerran haluaa kulkunsa vapaaehtoisesti maksaa. Eli Kepun politiikka on tässäkin ihan syvältä.
Liikkumisongelman vaikeus ei todellakaan ole mikään yhteinen ongelma. Pääkaupunkiseutu on pyrkinyt rakentamaan toimivan joukkoliikenteen ja asuinpaikoilla moni asia on saavutettavissa jalkaisin taikka polkupyörällä. Kaupungissa eläminen onnistuu siten helpommin ilman autoa kuin haja-asutusalueella asuminen.taas nyppii! Etkö sinä ihminen tiedä, että ilmaisia kyytejä ei koululaisille järjesty, ihan noin vain.
Ainakin Varsinais-Suomessa tämäkin asia katsotaan vanhempien tuloista.
Ja taas pois.
Sandra Mielipidepankki kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla ei todellakaan tarvitse varata paljon aikaa kirjastossa tai kaupoissa käymiseen. Kirjastoja ja kauppoja on erittäin paljon. Pääkaupunkiseudulla on lähes jokaisessa lähiössä oma sivukirjastonsa. Voit kysyä esim. paljonko Oiva Härköseltä menee Tikkurilassa kirjastossa tai kaupassa käymiseen. Tikkurilan kirjasto on kaiken lisäksi varsin erinmomainen valikoiman suhteen. Lisäksi pääkaupunkiseudulla on käytössä Helmet-kirjastopalvelu, josta voi varata omaan lähikirjastoonsa mitä tahansa jossakin muussa pääkaupunkiseudun kirjastossa olevaa aineistoa.
Vastikään tv:stä tuli ohjelma, missä seurattiin kirjastoauton kulkua maaseudulla. Monet syrjäkylien ihmiset ovat pelkästään kirjastoauton ja sen suppean valikoiman varassa samaan tapaan kuin ennen oltiin kauppa-auton tarjoaman suppean, kalliin ja osin viimeisessä myyntipäivässä olevan tavaravalikoiman varassa.
Se että lapsia joudutaan kuljettamaan kouluihin taksilla, kertoo juuri ongelman luonteesta. Eikös se ole niin, että myös vanhuksilla on tällaisia ilmaisia taksinkuljetusoikeuksia. Ei tietenkään ilmaisia, sillä jokuhan sen lystin aina maksaa.
Ei minullakaan paljon ole sitä vastaan, jos jokainen maksaa itse liikkumisensa. Nyt on vaan niin, että Kepu on käyttänyt esim. polttoaineveron alennusvaatimusten perusteena sitä, että syrjäseudulla on pitkät matkat kulkea ja polttoainetta kuluu enemmän. On siis tässäkin ihan kohtuullista, ettei valtio ala subventoida pitkiä kulkumatkoja, kun joku kerran haluaa kulkunsa vapaaehtoisesti maksaa. Eli Kepun politiikka on tässäkin ihan syvältä.
Liikkumisongelman vaikeus ei todellakaan ole mikään yhteinen ongelma. Pääkaupunkiseutu on pyrkinyt rakentamaan toimivan joukkoliikenteen ja asuinpaikoilla moni asia on saavutettavissa jalkaisin taikka polkupyörällä. Kaupungissa eläminen onnistuu siten helpommin ilman autoa kuin haja-asutusalueella asuminen.Tosiasia on, että erityisesti maakuntakaupungit ovat saaneet uusia asukkaita niistä, jotka pääkaupunkiseudulla kyllästyivät nimenomaan siihen, että matkustaminen siellä eri pisteisiin kestää niin kauan. Maakuntakeskuksissa työpaikan ja kaikki samat palvelut tavoittaa kaupungin laidoiltakin viidessä tai kymmenessä minuutissa, jopa polkupyörällä.
Osa on muuttanut silkalle maaseudullekin. Joistakin palveluista joutuu silloin ehkä tinkimään, mutta nämä ihmiset pitävätkin omana vapaa-ajankeitaanaan vaikkapa metsää, muuta luontoa, samoilu-, pyöräily- ja kanoottireittejä, rauhallista ympäristöä.
Työmatkakustannusten suuremmasta vähennysoikeudesta sovittiin Vanhasen edellishallituksessa eli sillä oli myös sosialidemokraattien tuki. Ehkä juuri mainitsemasi radanvarsien työmatkaliikenne sai demarit innostumaan asiasta - sekin nimittäin on aika kallista.
Kulkeminen autolla ei veronmaksajille kuluja aiheuta, koska valtio saa päinvastoin voittoa auto- ja polttoainemyynnistä. Kun lisäksi työmatkakulut maksetaan ihmisille pääsääntöisesti julkisen liikenteen mukaan, eivät oman auton käyttäjät ole erityisasemassa.
- Siinä se on
.. se siellä jälleen raksuttaa ja hioo "nokkaansa" pöyhkeänä pyrstö pystyssä, perä-aukko punoittaen. Kepu-kiimainen Toveri-henki tuoksahtelee ja lipovilta pikku-punikeilla valuu kuola suusta saitille.
ps. katso ja lue lintukirjasta -"metso soitimella". - JormaKKorhonen
...mutta en nyt niihin enempää puutu. Kun mainitset, että "syrjäseuduilla on vielä paljon tilaa", niin siihen jatkoksi tuon eilen tekemiäni havaintoja, että tilaa on vielä muuallakin, sillä maailmassa muuallakin on vielä paljon tilaa. Jopa täällä Stadissa, vaikka väentiheytemme täällä on kymmenkertaisesti suurempi kuin Intian keskimääräinen väentiheys!
Tässä eräitä otteita kirjoituksistani:
Olin jo Helsingissä, kun Espooseen alettiin rakentaa Tapiolaa, jota kyllä silloin kutsuttiin Hagalundiksi. Nyt pinta-alaltaan vain jonkin verran Sipoota suuremmassa Espoossa on 238 000 asukasta, Sipoossa 19 500. Vantaa oli jonkin verran Sipoota väkirikkaampi, kiitos pääradan varren taajamien ja eräiden vauraahkojen maalaiskylien. Enimmäkseen kuitenkin peltomaisemia ja korpea. Seutulan lentokenttää ei vielä tuolloin ollut edes alettu rakentamaan. Nyt pinta-alaltaan Sipoota pienemmällä Vantaalla on lähes 200 000 asukasta, eli yli kymmenkertaisesti Sipoon asukasluku.
Sipoon väentiheys on nyt 50 henkeä neliökilometrillä. Sen vieressä olevan Helsingin väentiheys on 3000 henkeä neliökilometrillä, siis kuusikymmenkertainen. Tuolle Sipoosta lohkaistulle 30 neliökilometrin alueelle saadaan kodit ilmeisesti lähes 50 000:lle ihmiselle. Siihen pääsemiseksi edellytyksenä olisi ”vain” 1666 ihmistä neliökilometrillä, hieman yli puolet Helsingin nykyisestä väentiheydestä.
Espoon väentiheys nytkin on vain 763 asukasta neliökilometrillä, Vantaan 801, vaikka siellä on lentokentän muodostama suuri aukko asutuksessa. Pohjois-Espoon korvet ovat kyllä vielä suuremmat; siellä on minunkin hyviä sienimaitani.
Muuten, paljonko voisikaan olla Suomen väkiluku, jos koko maassa olisi Helsingin väentiheys? No – katsotaanpa: 3000 x n. 338000 neliökilometriä = n. 1 014 000 000 (miljardi neljätoistamiljoonaa). No, tuohan olisi vasta n. Intian väkiluku, ei ihan lähelläkään Kiinan väkilukua!
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000032215136
Pinta-alaltaan n. 30-kertaisesti Suomen kokoisen Kiinan 1,2 miljardin väkiluku vaatii vain hieman yli 100 ihmistä neliökilometrille, ja n. kymmenkertaisesti Suomen kokoisen Intian n. miljardin väkiluku edellyttää vain runsaat 300 ihmistä neliökilometrille. Täällä Helsingissä on siis n. 3000 ihmistä neliökilometrillä, ja varsin väljää täällä on; suurin osa pinta-alasta tällaisia pientaloalueita, jollaisella minäkin asun, ja niin laajoja metsiäkin, että niissä voi joskus tuntitolkulla kävellä toista ihmistä juuri tapaamatta. No – Kiinassa on kyllä lähes Suomen kokoisia alueita, joilla ei asu ”ristin sielua”, ja hyvin suuria viljelysaukeita, metsäalueita ja autiomaitakin on myös Intiassa, olen nähnyt niitä.
Ja tunnettu on sanonta ”Venäjällä on väljää”. Niin siellä todella on, mutta siitä huolimatta tuo jättiläinen halusi ja ryösti meiltäkin kymmenesosan maastamme. Mutta onneksi meillä vielä silti on ”lääniä”, Jopa täällä pääkaupunkiseudulla, nyt kohta hieman entistä enemmän. Kiitos siis Helsingin kokoomus- ja demaripoliitikoiden yhteisen hankkeen, jota veti viime vaiheissa kokoomuslainen ministeri ja kaupunginvaltuutettu Jan Vapaavuori kepulaisen ministerin ja kaupunginvaltuutetun Mari Kiviniemen vahvasti tukemana!
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000032226375
Niin - maailman koko väestöhän mahtuisi Inarinjärven jäälle, ja jokaiselle voitaisiin antaa oma neliömetri seisottavaksi. Inarin pinta-ala on hieman yli tuhat neliökilometriä (10 miljardia neliömeriä) ja maailman väestö lienee vielä hieman alle 10 miljardia. Järven jää ei kyllä taitaisi kestää sitä kuormaa.
Tämä nyt ei ihan suoranaisesti liity avauksesi aiheeseen, mutta en nyt ollut suoranaisesti totisen tosissanikaan! ;)- Kantasi???
Mitähän sinä loppujen lopuksi kannatat.
Mielipidepankki on kehittämänsä liikaväestöteorian mukaan pakkosiirtämässä ihmisiä kepulandiasta (kuten hän ivallisesti maaseutua kutsuu) kaupunkeihin, ja sen puolesta nyt liputat
Eilen sinä olit patistamassa Demareita tyukemaan maaseutua ja turvaamaan maakansan palvelut ja työpaikat (storaEnso esimerkkinä). Tosin olit kopioinut mielipiteesi jostain demarien puolueohjelmasta joten saattoihan olla ettet ollut ymmärtänyt lukemaasi Kantasi??? kirjoitti:
Mitähän sinä loppujen lopuksi kannatat.
Mielipidepankki on kehittämänsä liikaväestöteorian mukaan pakkosiirtämässä ihmisiä kepulandiasta (kuten hän ivallisesti maaseutua kutsuu) kaupunkeihin, ja sen puolesta nyt liputat
Eilen sinä olit patistamassa Demareita tyukemaan maaseutua ja turvaamaan maakansan palvelut ja työpaikat (storaEnso esimerkkinä). Tosin olit kopioinut mielipiteesi jostain demarien puolueohjelmasta joten saattoihan olla ettet ollut ymmärtänyt lukemaasiEn ole pakkosiirtämässä ketään mihinkään. Yhteiskunnan energian säästötavoitteiden ja yhdenvertaisen kohtelun takia olisi kuitenkin hyvä, ettei suosita ja maksateta ainakaan muilla sitä, että haluaa asua kaukana kaikesta. Kepuhan on vuosikymmenet harjoittanut siltarumpupolitiikkaa, mikä on hyvin tuhlailevaa.
Liikaväestöteoria ei ole minun kehittämäni. Tämän teorian on Suomessa kehittänyt ja sen puolesta puhunut emeritus professori Heikki Ylikangas, joka haki puukkojunkkariajalle selitysmalleja. Hän on lisäksi mm. Suomen kuvalehden kirjoituksessa esittänyt, että muuttoliikkeen pitäisi osata suohtautua myös positiivisesti, koska se usein korjaa tällaisia alueellisia liikaväestöongelmia ja laukaisee siten alueen sosiaaliset ongelmat.- ajattelu lyö
Mielipidepankki kirjoitti:
En ole pakkosiirtämässä ketään mihinkään. Yhteiskunnan energian säästötavoitteiden ja yhdenvertaisen kohtelun takia olisi kuitenkin hyvä, ettei suosita ja maksateta ainakaan muilla sitä, että haluaa asua kaukana kaikesta. Kepuhan on vuosikymmenet harjoittanut siltarumpupolitiikkaa, mikä on hyvin tuhlailevaa.
Liikaväestöteoria ei ole minun kehittämäni. Tämän teorian on Suomessa kehittänyt ja sen puolesta puhunut emeritus professori Heikki Ylikangas, joka haki puukkojunkkariajalle selitysmalleja. Hän on lisäksi mm. Suomen kuvalehden kirjoituksessa esittänyt, että muuttoliikkeen pitäisi osata suohtautua myös positiivisesti, koska se usein korjaa tällaisia alueellisia liikaväestöongelmia ja laukaisee siten alueen sosiaaliset ongelmat.itseään korvalle...
Eli "liikaväestöongelma" eteläpohjanmaalla ratkeaa sillä, kun porukka muuttaa hesaan, jossa ei minkäänlaista liikaväestöongelmaa, tietenkään , ole??!! - JormaKKorhonen
Kantasi??? kirjoitti:
Mitähän sinä loppujen lopuksi kannatat.
Mielipidepankki on kehittämänsä liikaväestöteorian mukaan pakkosiirtämässä ihmisiä kepulandiasta (kuten hän ivallisesti maaseutua kutsuu) kaupunkeihin, ja sen puolesta nyt liputat
Eilen sinä olit patistamassa Demareita tyukemaan maaseutua ja turvaamaan maakansan palvelut ja työpaikat (storaEnso esimerkkinä). Tosin olit kopioinut mielipiteesi jostain demarien puolueohjelmasta joten saattoihan olla ettet ollut ymmärtänyt lukemaasi….vaikka muuttoavustuksin muuttamaan pois sieltä, missä heille ei ole tarjolla ihmismäisen elämän edellytyksiä sinne, jossa noita edellytyksiä on.
Noissa ”teeseissäni”, joihin tosiaankin sulautin muutaman ajatuksen sdp:n periaateohjelasta – mutta en läheskään siinä määrin kuin kepulaiset täällä mantroinaan esittävät suoria sitaatteja kepun vastaavista ohjelmista, siis ne lukeneimmat kepulaiset. Pääosin omaa ajatteluani – tosin ei kovin syvällistä, kun syntyi pyydettynä yhdeltä istumalta n. minuutin sisällä – on tässä:
- - -
- on realistisesti selvitettävä, mitkä ovat minkin paikkakunnan vahvuudet ja heikkoudet, missä voidaan kehittyä, missä ei kannata yrittääkään, ja kaikki tarvittavat ratkaisut on tehtävä niiden selvitysten perusteella, piittaamatta mitään mahdollisesti seuraavista puoluepoliittisista kannatusnäkymistä tai edes paikkakunnan väestömäärän muutoksista
- kotiseudulleen jäämään haluavia ihmisiä on tuettava mm. palveluja parantamalla pysymään kotiseudullaan, mutta myös muuttohalukkaita on tuettava ohjaamalla heitä osaamistaan vastaaviin töihin muualle tarvittaessa vaikkapa muuttoavustuksin
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000032218228 - JormaKKorhonen
>> Niin - maailman koko väestöhän mahtuisi Inarinjärven jäälle, ja jokaiselle voitaisiin antaa oma neliömetri seisottavaksi. Inarin pinta-ala on hieman yli tuhat neliökilometriä (10 miljardia neliömeriä) ja maailman väestö lienee vielä hieman alle 10 miljardia. Järven jää ei kyllä taitaisi kestää sitä kuormaa.
ajattelu lyö kirjoitti:
itseään korvalle...
Eli "liikaväestöongelma" eteläpohjanmaalla ratkeaa sillä, kun porukka muuttaa hesaan, jossa ei minkäänlaista liikaväestöongelmaa, tietenkään , ole??!!Pääkaupunkiseudulla alkaa olla työvoimasta pulaa. Täällä ei sen vuoksi ole mitään liikaväestöongelmaa, kun alueen taloudellinen kantokyky pystyy huolehtimaan väestöstä. Sen sijaan osissa Itä- ja Pohjois-Suomea tällaista kantokykyä ei ole eli siellä on liikaa väestöä elinmahdollisuuksin verrattuna.
Pohjanmaan liikaväestöongelma ratkaistiin pääosin jo 60- ja 70-luvuilla, kun ihmisiä muutti joukoittain Ruotsiin ja suuriin kaupunkeihin.- tietenkin toisen kirjoittajan
ketju sotkea omilla sepustuksillasi.
Meni mielenkiinto thänkin erittäin hyvään avaukseen, kun et malttanut taaskaan olla nostamatta itseäsi korokkeelle omine linkityksinesi.
Siis pilasit tämänkin avauksen tyhmällä narsistisuudellasi. - ja liikaväestöongelma
Mielipidepankki kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla alkaa olla työvoimasta pulaa. Täällä ei sen vuoksi ole mitään liikaväestöongelmaa, kun alueen taloudellinen kantokyky pystyy huolehtimaan väestöstä. Sen sijaan osissa Itä- ja Pohjois-Suomea tällaista kantokykyä ei ole eli siellä on liikaa väestöä elinmahdollisuuksin verrattuna.
Pohjanmaan liikaväestöongelma ratkaistiin pääosin jo 60- ja 70-luvuilla, kun ihmisiä muutti joukoittain Ruotsiin ja suuriin kaupunkeihin.ovat ainakin tässä tapauksessa saman kolikon kaksi eri puolta...
eikä tuo mainostamasi pääkaupunkiseudun taloudellinen kantokyky ole ainakaan asuntoja (kohtuullisilla vuokrilla) saanut aikaan, vaan ihmiset käyvät töissä pitkienkin matkojen takaa, jopa täältä pohjoisesta...
Eli olisiko kansantaloudellisesti järkevämpää kuitenkin, että osa työpaikoista siirtyisi pohjoisemmaksi, toki ymmärrän ettei se kaikilla aloilla ole mahdollista, mutta sellaisiakin aloja varmasti on , joissa se sitä on? ja liikaväestöongelma kirjoitti:
ovat ainakin tässä tapauksessa saman kolikon kaksi eri puolta...
eikä tuo mainostamasi pääkaupunkiseudun taloudellinen kantokyky ole ainakaan asuntoja (kohtuullisilla vuokrilla) saanut aikaan, vaan ihmiset käyvät töissä pitkienkin matkojen takaa, jopa täältä pohjoisesta...
Eli olisiko kansantaloudellisesti järkevämpää kuitenkin, että osa työpaikoista siirtyisi pohjoisemmaksi, toki ymmärrän ettei se kaikilla aloilla ole mahdollista, mutta sellaisiakin aloja varmasti on , joissa se sitä on?Onhan työpaikkoja syntynyt esim. Oulun seudulle. Ei minulla ainakaan ole mitään sitä vastaan, että niitä syntyy muuallekin kuin pääkaupunkiseudulle ja etelän suuriin taajamiin. Ongelmana vaan tahtoo olla se, että yritykset eivät ole kovin halukkaita sijoittumaan etäälle markkinoista ja erilaisista verkostoista, joita ne tarvitsevat. Tällainen verkostoituminen pätee myös valtiosektorin virastoihin, joita ei sen vuoksi ole kovin järkevää hajasijoittaa pitkin maata. Mielluummin sitten niin, että koko valtionhallinto siirretään kerralla jonnekin Ouluun, jos sellaista halutaan.
- minä vaan
Olitko tänään torstaina klo 10 Pirkkolan uimahallin saunassa löylykauhan varressa?
- Abogado
Kantasi??? kirjoitti:
Mitähän sinä loppujen lopuksi kannatat.
Mielipidepankki on kehittämänsä liikaväestöteorian mukaan pakkosiirtämässä ihmisiä kepulandiasta (kuten hän ivallisesti maaseutua kutsuu) kaupunkeihin, ja sen puolesta nyt liputat
Eilen sinä olit patistamassa Demareita tyukemaan maaseutua ja turvaamaan maakansan palvelut ja työpaikat (storaEnso esimerkkinä). Tosin olit kopioinut mielipiteesi jostain demarien puolueohjelmasta joten saattoihan olla ettet ollut ymmärtänyt lukemaasiRiittää, kun ei verovaroilla estetä väestön luonnollista keskittymistä asutuskeskuksiin - niinkuin tähän asti on tehty. Em. mainitun, varsin kalliiksi tulleen politiikan seurauksena Suomessa siellä täällä hajallaan asuvan maaseutuväestön osuus koko kansan väkiluvusta on Euroopan maista suurin. En millään usko, että suomalaiset olisivat jotenkin ratkaisevasti erilaisia kuin muut. Samat talouden lait ovat täälläkin voimassa.
Muuten, koskahan valtio puuttuu kesämökkien ympärivuotiseen lämpimänä pitämiseen - sähköllä? Tietäisikö joku, minkäkokoisesta energiapotista siinä lystissä on kysymys?
- kesäaikaan
Mites sen selität kun joka viikonloppu kesät talvet Helsinkiläiset matkustavat maalle. Moottoritiet ruuhkaantuvat ja bensaa palaa.
Mökkeily kuluttaa kyllä bensaa rutosti. Onneksi demareilla ei ole sentään varaan hankkia kesämökkejä itselleen, minkä takia ehkä pääsevät silloin tällöin mukaan vain kaverin mökille. Kunnon stadilainen ei paljon Kehä kolmosen sille puolen astu, mutta näitä vasta maalta tänne muuttaneita on niin paljon, että haluavat toki käydä menestystään näyttämässä myös synnyisijoilleen jääneille.
En ole ihan syytön itsekään tähän. Käynhän vuosittain kesällä tekemässä maakuntakierroksen ja tutkailemassa, onko Kepulandiassa mikään muuttunut. Ei kai siinä auta, että se kuuluu tähän tutkivaan tsurnalismiin.
- Maltillinen oikeistolainen
Jatkan juttuasi yhdellä kalliin polttoaineen seurausvaikutuksella, joka kertautuu pahimmillaan aika suureksikin haitaksi pitkien etäisyyksien Suomessa.
Kun kotitalouksien tuloista yhä isompi osa menee pakolliseen liikkumiseen (vaikka huviajoista luovuttaisikin), niin tuo raha on pois valinnaisesta kulutuksesta tai pahimmassa tapauksessa joudutaan säästämään ruoasta ja vaatemenoista.
Se, että bensan hinta ja sen yhä ankarampi verotus vie yhä isomman osan kulutukseen käytettävistä olevista tuloista, merkitsee muun kulutuskysynnän laskua aivan samoin kuin tuloverojen kiristäminen merkitsisi.
Kun kaukana asuvat eivät voi jättää käymättä töissä eivätkä voi olla viemättä lapsiaan kouluun, ja kaupoissakin on käytävä, niin rahaa jää käyttöön vähemmän kuin ennen.
Tämä vähentää ensimmäiseksi syrjäseutujen kulutuskysyntää ja siten heikentää siellä vielä toimibvien yrittäjien tulosta, aiheuttaa säästöjä yrityksissä, irtisanomisia ja työttömyyden kasvua.
Tämä ei minunkaan mielestäni ole keskustan edun eikä koko Suomenkaan edun mukaista.
Hallituksen olisi hyvä ottaa asia huomioon seuraavia budjetteja laatiessaan ja aikaistaa tuloveron alennuksia, mitä Katainen jo onkin vihjannut.
Jos talouskasvu taittuu nopeammin kuin on ennustettu, on aivan oikein päästää veronalennusten kautta lisää rahaa kotimaiseen kulutuskysyntään estämään työttömyyden kasvu, joka yleensä aina automattisesti seuraa talouskasvun taittumista.
Toinen vaihtoehto olisi polttoaineveron siirtäminen autojen käyttöveroon, jossa suosittaisi vähäpäästöisiä ja vähän kuluttavia autoja ja verotettaisi ankarammin suurimoottorisia ja paljon kuluttavia autoja verottamalla niitä selvästi enemmän.
Tällainen verotus vaikuttaisi aika pian autokannan rakenteeseen ja toteuttaisi nopeammin myös ilmastotavoitteet, kun paljon kuluttavien autojen suhteellinen osuus liikenteestä jäisi vain niille kansalaisille, joilla on varaa maksaa niistä perittävä vuotuinen vero.>>>Kun kaukana asuvat eivät voi jättää käymättä töissä eivätkä voi olla viemättä lapsiaan kouluun, ja kaupoissakin on käytävä, niin rahaa jää käyttöön vähemmän kuin ennen.
Tämä vähentää ensimmäiseksi syrjäseutujen kulutuskysyntää ja siten heikentää siellä vielä toimibvien yrittäjien tulosta, aiheuttaa säästöjä yrityksissä, irtisanomisia ja työttömyyden kasvua.Kerrannaisvaikutuksia koskevaan kommenttiisi on helppo yhtyä. Suomen kokoisessa suuressa maassa, missä asuu vähän väkeä, voitaisiin saavuttaa tiiviimmillä asumisella kansantaloudellisia säästöjä ja tämä säästö olisi siten käytettävissä vaihtoehtoiseen kulutukseen. Todennäköisesti tällainen kulutus olisi pois arabisheikeiltä ja kv. bensayhtiöiltä ja lisäyksenä kotimaisille tahoille.
- Maltillinen oikeistolainen
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
>>>Kun kaukana asuvat eivät voi jättää käymättä töissä eivätkä voi olla viemättä lapsiaan kouluun, ja kaupoissakin on käytävä, niin rahaa jää käyttöön vähemmän kuin ennen.
Tämä vähentää ensimmäiseksi syrjäseutujen kulutuskysyntää ja siten heikentää siellä vielä toimibvien yrittäjien tulosta, aiheuttaa säästöjä yrityksissä, irtisanomisia ja työttömyyden kasvua....syrjäseutujen vertaaminen Helsinkiin ei tuo takaisin sitä rahaa, jonka kiristyneet polttoaineiden hinnat ja korkeampi verotus ovat nyt vieneet pois niiden lompakoista, jotka joutuvat maksamaan polttoaineestaan pitkien matkojen ansiosta paljon enemmän kuin ennen eivätkä voi säästää ajomatkoissaan.
- Maltillinen oikeistolainen
Mielipidepankki kirjoitti:
Kerrannaisvaikutuksia koskevaan kommenttiisi on helppo yhtyä. Suomen kokoisessa suuressa maassa, missä asuu vähän väkeä, voitaisiin saavuttaa tiiviimmillä asumisella kansantaloudellisia säästöjä ja tämä säästö olisi siten käytettävissä vaihtoehtoiseen kulutukseen. Todennäköisesti tällainen kulutus olisi pois arabisheikeiltä ja kv. bensayhtiöiltä ja lisäyksenä kotimaisille tahoille.
Näyttäisi siltä, että pääkaupunkiseudun kuntien yhteistyö ja Sipoon osien liittäminen Helsinkiin saavat vihdoinkin aikaan sellaista asuntorakentamista, joka puhkaisee tänne syntyneen asuntojen hintakuplan ja alentaa asumiskustannuksia.
Jos raideliikennettä samalla tehostetaan länsimetron avulla ja jatkamalla metrorataa myös Vuosaaresta Sipooseen, kenties joskus jopa Porvooseen saakka, niin asia paranee melkoisesti. Sekin on hyvä asia, että VR on tutkimassa juna- ja metroratojen yhdistämistä.
Nyt, kun Helsinki vielä älyäisi siirtää pysäköintitilojen lisärakentamisen pois ydinkeskustasta sisääntuloteiden varteen, kunnollisiin pysäköintitaloihin, joista on suora raideyhteys keskustaan, niin liikkuminen paranisi ja päästöt vähenisivät täälläkin. - Kiivas keskustalainen
Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:
Näyttäisi siltä, että pääkaupunkiseudun kuntien yhteistyö ja Sipoon osien liittäminen Helsinkiin saavat vihdoinkin aikaan sellaista asuntorakentamista, joka puhkaisee tänne syntyneen asuntojen hintakuplan ja alentaa asumiskustannuksia.
Jos raideliikennettä samalla tehostetaan länsimetron avulla ja jatkamalla metrorataa myös Vuosaaresta Sipooseen, kenties joskus jopa Porvooseen saakka, niin asia paranee melkoisesti. Sekin on hyvä asia, että VR on tutkimassa juna- ja metroratojen yhdistämistä.
Nyt, kun Helsinki vielä älyäisi siirtää pysäköintitilojen lisärakentamisen pois ydinkeskustasta sisääntuloteiden varteen, kunnollisiin pysäköintitaloihin, joista on suora raideyhteys keskustaan, niin liikkuminen paranisi ja päästöt vähenisivät täälläkin.Mutta mitenkähän saataisiin kokoomuslaiset (ja demaritkin) jättämään autonsa autotalliin ja käyttämään julkista? Eikö muuten sipoolta ryövätyille alueille ollut tarkoitus tehdä lähinnä pientaloja, kannattaneeko metroa tuonne asti vetää?
Entäpä työsuhdeautoilijat? Niitä lienee eniten juuri pääkaupunkiseudulla. - Maltillinen oikeistolainen
Kiivas keskustalainen kirjoitti:
Mutta mitenkähän saataisiin kokoomuslaiset (ja demaritkin) jättämään autonsa autotalliin ja käyttämään julkista? Eikö muuten sipoolta ryövätyille alueille ollut tarkoitus tehdä lähinnä pientaloja, kannattaneeko metroa tuonne asti vetää?
Entäpä työsuhdeautoilijat? Niitä lienee eniten juuri pääkaupunkiseudulla.Ilman kauniita ajatuksia ei maailma kehity. ;))
Yksityisautoilun ja julkisen raideliikenteen yhdistäminen sisääntuloteiden ja raideliikenteen yhtymäkohtiin rakennettavilla pysäköintitaloilla olisi minusta kehittämisen arvoinen ajatus.
Autoa ei tarvitsisi jättää talliin eikä sillä tarvitsisi seistä ruuhkissakaan, kun ruuhkaisen loppumatkan voi ajaa kätevästi kiskoilla. Olen joskus ehdottanut kokoomukselle, että liikennelaitos isännöisi pysäköintihalleja niin, että päivän pysäköintimaksun kuitti toimii samalla päivälippuna kaupungin sisäisessä liikenteessä.
Sipoon rakentamisesta en tiedä enempää kuin uutisissa on kerrottu, mutta kuvittelisin sen olevan melko tehokasta pientalorakentamista samaan tapaan kuin Helsingin vanhoillakin omakotialueilla, jossa 10000 neliön tonteilla on 6-8 perheen asunnot, vähän asunnon koosta, lasten leikkipaikoista ja autokatsoksista riippuen.
Työsuhdeautoilijoista ennätin juuri kirjoittaa kommentin alemmaksi ketjuun. Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:
...syrjäseutujen vertaaminen Helsinkiin ei tuo takaisin sitä rahaa, jonka kiristyneet polttoaineiden hinnat ja korkeampi verotus ovat nyt vieneet pois niiden lompakoista, jotka joutuvat maksamaan polttoaineestaan pitkien matkojen ansiosta paljon enemmän kuin ennen eivätkä voi säästää ajomatkoissaan.
Sinulla ei ilmeisesti ole harmaintakaan mielikuvaa, kuinka paljon halvempaa asuminen syrjäseudulla on pääkaupunkiseutuun verrattuna. Sen saa kyllä laskettuakin uskokseni vaikka Tilastokeskuksen tietoja käyttäen.
Lisäksi pitää ottaa huomioon, että syrjäseudulla asuvien enemmistö asuu omistusasunnossa, joka edelleen puolittaa asumiskustannukset vuokra-asuntoon verrattuna.
Ja vielä: matkakustannuksia syntyy myös pääkaupunkiseudulla. Polttoainekulujen lisäksi matkustajan pitää maksaa julkisen kuljetuksen henkilökunnan palkat sosiaalikuluineen, investoinnit yms. kulut ja ainakin yksityisellä puolella myös yhtiön voitot. Itse en säästäisi päivittäisillä yhteensä 50 kilometrin työmatkoilla paljoakaan, jos käyttäisin julkisia kulkuvälineitä oman auton sijasta.
Omien laskelmieni mukaan minulle jää selvästi enemmän palkasta käteen, kun asun pääkaupunkiseudun tai edes Turun ja Tampereen seutujen sijasta "syrjäseudulla" nimenomaan halvemman asumisen ansiosta.- Maltillinen oikeistolainen
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Sinulla ei ilmeisesti ole harmaintakaan mielikuvaa, kuinka paljon halvempaa asuminen syrjäseudulla on pääkaupunkiseutuun verrattuna. Sen saa kyllä laskettuakin uskokseni vaikka Tilastokeskuksen tietoja käyttäen.
Lisäksi pitää ottaa huomioon, että syrjäseudulla asuvien enemmistö asuu omistusasunnossa, joka edelleen puolittaa asumiskustannukset vuokra-asuntoon verrattuna.
Ja vielä: matkakustannuksia syntyy myös pääkaupunkiseudulla. Polttoainekulujen lisäksi matkustajan pitää maksaa julkisen kuljetuksen henkilökunnan palkat sosiaalikuluineen, investoinnit yms. kulut ja ainakin yksityisellä puolella myös yhtiön voitot. Itse en säästäisi päivittäisillä yhteensä 50 kilometrin työmatkoilla paljoakaan, jos käyttäisin julkisia kulkuvälineitä oman auton sijasta.
Omien laskelmieni mukaan minulle jää selvästi enemmän palkasta käteen, kun asun pääkaupunkiseudun tai edes Turun ja Tampereen seutujen sijasta "syrjäseudulla" nimenomaan halvemman asumisen ansiosta.Tottakai maalla asuminen on halvempaa kuin kaupungissa asuminen. En minä siitä kiistele.
Mutta, jos maalla asuvan bensalasku nousee, niin hänen muuhun kulutukseen käytettävissä olevat tulonsa pienenevät yhtä monta euroa, mitä bensaan tarvitaan enemmän kuin ennen.
Mitään muuta en ole halunnut tuoda esiin, koska juuri nämä bensaan menevät lisäeurot ovat pois maalla asuvan oman paikkakunnan kauppiaiden, partureiden, kahviloiden, elokuvateattereiden, kioskien, jne... pienyrittäjien kassasta. Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Sinulla ei ilmeisesti ole harmaintakaan mielikuvaa, kuinka paljon halvempaa asuminen syrjäseudulla on pääkaupunkiseutuun verrattuna. Sen saa kyllä laskettuakin uskokseni vaikka Tilastokeskuksen tietoja käyttäen.
Lisäksi pitää ottaa huomioon, että syrjäseudulla asuvien enemmistö asuu omistusasunnossa, joka edelleen puolittaa asumiskustannukset vuokra-asuntoon verrattuna.
Ja vielä: matkakustannuksia syntyy myös pääkaupunkiseudulla. Polttoainekulujen lisäksi matkustajan pitää maksaa julkisen kuljetuksen henkilökunnan palkat sosiaalikuluineen, investoinnit yms. kulut ja ainakin yksityisellä puolella myös yhtiön voitot. Itse en säästäisi päivittäisillä yhteensä 50 kilometrin työmatkoilla paljoakaan, jos käyttäisin julkisia kulkuvälineitä oman auton sijasta.
Omien laskelmieni mukaan minulle jää selvästi enemmän palkasta käteen, kun asun pääkaupunkiseudun tai edes Turun ja Tampereen seutujen sijasta "syrjäseudulla" nimenomaan halvemman asumisen ansiosta.Jaba toikin kommentissaan jo esille sen, että liikkumisessa säästetyt rahat hyödyttävät muuta taloutta, joten siihen puoleen en tässä puutu.
Asuminen on toki kalliimpaa pääkaupunkiseudulla, mutta kalleuden mittaaminen ei ole ihan yksinkertaista ja mutkatonta. Lisäksi esität väitteitä, jotka eivät välttämättä pidä paikkaansa.
Kun asumisen kalleutta verrataan pääkaupunkiseudun ja maaseudun haja-astusalueen kesken, on syytä ensinäkin huomata, että maaseudulla asuminen on pientaloasumista. Kapunkilainen voi valita pientaloon nähden halvemman kerrostaloasumisen. Kaupunkiasumisessa asunto ei välttämättä merkitse niin suurta roolia ihmisten elämisessä kuin maaseudulla. Asunto saattaa esim. lapsettomille kotitalouksille olla lähinnä paikka, missä yöpyä. Kaupunkiasuja voi näissä kohdin asettaa muut kaupunkielämän mahdollistamat asian korkeammalle sijalle, koska ne ovat kaupungissa mahdollisia. Pitäisikö silloin verratakin kaupungissa 55 neliön kaksion asumiskalleutta maaseudun 150 neliön omakotitalon kustannuksiin. Kaupunkilaisen näkövinkkelistä 150 neliötä voi tarkoittaa lähinnä sitä, että on 100 neliötä lisää siivottavana.
Itse asun omakotitalossa pääkaupunkiseudulla enkä oikein usko, että sen rakentamiskustannukset ovat olleet juurikaan suuremmat kuin samanlaisen talon rakentamiskustannukset syrjäseudulla. Voi olla jopa toisin päin, koska tavaratoimitukset edellyttävät maalla pitempiä matkoja. Minulle kaikki olennainen (puutavaran myyjä, rautakauppa, betoniasema, suunnitteluapu, sorantoimittaja, työkoneurakoitsijat, sähkö- ja lvi-urakoitsijat jne.) oli rakennusvaiheessa varsin lähellä, jolloin matkoista ei kertynyt ylimääräisiä kuluja. Lisäksi näissä kohdin on pääkaupunkiseudulla mahdollisuus kilpailuttaa eri toimittajia. Näillä perustein uskaltaisin melkeinpä väittää, että rakentaminen on pääkaupunkiseudulla jopa halvempaa kuin maaseudulla. Se mistä eroa sitten tulee, on tonttikustannukset. Tässä kohdin hinnat ovat kyllä karanneet vähän käsistä, sillä vuosituhannen alusta oman tonttini arvo on noin 3-4 -kertaistunut. Tässä täytyy kuitenkin muistaa se, että realisoidessani kiinteistön saisin nyt siis huomattavasti enemmän rahaa kuin 5-10 vuotta sitten. Sillä rahalla ostaisin jo parikin vastaavan suuruista omakotitaloa Kepulandiasta, koska siellä ei ole likimainkaan yhtä suuria arvonnousuja. Olen siis teoriassa rikastunut huomattavasti pelkästään omistamalla ja itse asumalla kiinteistölläni. Ja tämä on vaikka huomispäivänä realisoitavissa eli se ei silloin enää ole mikään teoreettinen rikastuminen.
Syrjäseuduilla on lisäksi rakennettava omat kaivot, tehtävä omat jätevesiratkaisut ja rakennettava mahdollisesti tienpätkääkin sekä vedettävä yleensä sähkötkin vähän kauempaa. Minä olen voinut liittyä kunnallistekniikkaan, sähkö on viereisessä tolpassa, alue on kaavoitettu ja tiestö siis suunniteltu ja rakennettukin aika valmiiksi jne.
Omistusasunnon hankinnan edullisuus vuokralla asumiseen ei ole niin yksiselitteinen kuin kerrot. En olisi niinkään varma, että asumiskustannukset puolittuvat sillä lailla. Jos otetaan esimerkiksi vaikka Vantaalta hankittu kerrostalokaksio. Asetetaan sen hankintahinnaksi 100 000 euroa, mikä on kyllä ehkä hieman alakanttiin, mutta laskemisen helpottamiseksi ja selvyyden vuoksi näin. Näin suuresta kaksiosta joutuu puolittamaan varmaan 500-700 euron vuokran kuussa. Tästä hoitovastikkeen osuus voisi olla 200 euroa ja pääomakustannusten 250 euroa kuussa. Näin vuokraajalle jäisi vuokratuloa 50-250 euroa kuussa, mikä on siis se, mitä vuokralla asuminen maksaa enemmän omistusasuntoon verrattuna. Korkokannan ja asuntojen hintatason mahdollisesti muuttuessa vuokralla asumisen edullisuus voi kuitenkin parantua tai huonontua.
Vuokralla asuminen voi hyvinkin sopia sellaiseen kaupunkimaiseen elämäntapaan, missä asunto on enemmän nukkuma- kuin oleskelupaikka. Tällöin ihmiselle jää paljon enemmän varoja muuhun kulutukseen, mitä hän nimenomaan arvostaa valitessaan kaupungissa asumisen. Keski-Euroopassa tällainen vuokralla asumisen muoto kaupungeissa on erittäin yleinen, koska kaupunkiasumisen kulttuuri on siellä paljon pitempi kuin Suomessa. Kaikki eivät halua joutua velkavankeuteen suuren asunnon vuoksi. Tuskin sinullekaan tulisi mieleen ostaa asuntoa kahden viikon lomareissun ajaksi, vaan pidät luontevana, että asut sen ajan hotellissa tai vastaavassa.- Sandra.s
Mielipidepankki kirjoitti:
Jaba toikin kommentissaan jo esille sen, että liikkumisessa säästetyt rahat hyödyttävät muuta taloutta, joten siihen puoleen en tässä puutu.
Asuminen on toki kalliimpaa pääkaupunkiseudulla, mutta kalleuden mittaaminen ei ole ihan yksinkertaista ja mutkatonta. Lisäksi esität väitteitä, jotka eivät välttämättä pidä paikkaansa.
Kun asumisen kalleutta verrataan pääkaupunkiseudun ja maaseudun haja-astusalueen kesken, on syytä ensinäkin huomata, että maaseudulla asuminen on pientaloasumista. Kapunkilainen voi valita pientaloon nähden halvemman kerrostaloasumisen. Kaupunkiasumisessa asunto ei välttämättä merkitse niin suurta roolia ihmisten elämisessä kuin maaseudulla. Asunto saattaa esim. lapsettomille kotitalouksille olla lähinnä paikka, missä yöpyä. Kaupunkiasuja voi näissä kohdin asettaa muut kaupunkielämän mahdollistamat asian korkeammalle sijalle, koska ne ovat kaupungissa mahdollisia. Pitäisikö silloin verratakin kaupungissa 55 neliön kaksion asumiskalleutta maaseudun 150 neliön omakotitalon kustannuksiin. Kaupunkilaisen näkövinkkelistä 150 neliötä voi tarkoittaa lähinnä sitä, että on 100 neliötä lisää siivottavana.
Itse asun omakotitalossa pääkaupunkiseudulla enkä oikein usko, että sen rakentamiskustannukset ovat olleet juurikaan suuremmat kuin samanlaisen talon rakentamiskustannukset syrjäseudulla. Voi olla jopa toisin päin, koska tavaratoimitukset edellyttävät maalla pitempiä matkoja. Minulle kaikki olennainen (puutavaran myyjä, rautakauppa, betoniasema, suunnitteluapu, sorantoimittaja, työkoneurakoitsijat, sähkö- ja lvi-urakoitsijat jne.) oli rakennusvaiheessa varsin lähellä, jolloin matkoista ei kertynyt ylimääräisiä kuluja. Lisäksi näissä kohdin on pääkaupunkiseudulla mahdollisuus kilpailuttaa eri toimittajia. Näillä perustein uskaltaisin melkeinpä väittää, että rakentaminen on pääkaupunkiseudulla jopa halvempaa kuin maaseudulla. Se mistä eroa sitten tulee, on tonttikustannukset. Tässä kohdin hinnat ovat kyllä karanneet vähän käsistä, sillä vuosituhannen alusta oman tonttini arvo on noin 3-4 -kertaistunut. Tässä täytyy kuitenkin muistaa se, että realisoidessani kiinteistön saisin nyt siis huomattavasti enemmän rahaa kuin 5-10 vuotta sitten. Sillä rahalla ostaisin jo parikin vastaavan suuruista omakotitaloa Kepulandiasta, koska siellä ei ole likimainkaan yhtä suuria arvonnousuja. Olen siis teoriassa rikastunut huomattavasti pelkästään omistamalla ja itse asumalla kiinteistölläni. Ja tämä on vaikka huomispäivänä realisoitavissa eli se ei silloin enää ole mikään teoreettinen rikastuminen.
Syrjäseuduilla on lisäksi rakennettava omat kaivot, tehtävä omat jätevesiratkaisut ja rakennettava mahdollisesti tienpätkääkin sekä vedettävä yleensä sähkötkin vähän kauempaa. Minä olen voinut liittyä kunnallistekniikkaan, sähkö on viereisessä tolpassa, alue on kaavoitettu ja tiestö siis suunniteltu ja rakennettukin aika valmiiksi jne.
Omistusasunnon hankinnan edullisuus vuokralla asumiseen ei ole niin yksiselitteinen kuin kerrot. En olisi niinkään varma, että asumiskustannukset puolittuvat sillä lailla. Jos otetaan esimerkiksi vaikka Vantaalta hankittu kerrostalokaksio. Asetetaan sen hankintahinnaksi 100 000 euroa, mikä on kyllä ehkä hieman alakanttiin, mutta laskemisen helpottamiseksi ja selvyyden vuoksi näin. Näin suuresta kaksiosta joutuu puolittamaan varmaan 500-700 euron vuokran kuussa. Tästä hoitovastikkeen osuus voisi olla 200 euroa ja pääomakustannusten 250 euroa kuussa. Näin vuokraajalle jäisi vuokratuloa 50-250 euroa kuussa, mikä on siis se, mitä vuokralla asuminen maksaa enemmän omistusasuntoon verrattuna. Korkokannan ja asuntojen hintatason mahdollisesti muuttuessa vuokralla asumisen edullisuus voi kuitenkin parantua tai huonontua.
Vuokralla asuminen voi hyvinkin sopia sellaiseen kaupunkimaiseen elämäntapaan, missä asunto on enemmän nukkuma- kuin oleskelupaikka. Tällöin ihmiselle jää paljon enemmän varoja muuhun kulutukseen, mitä hän nimenomaan arvostaa valitessaan kaupungissa asumisen. Keski-Euroopassa tällainen vuokralla asumisen muoto kaupungeissa on erittäin yleinen, koska kaupunkiasumisen kulttuuri on siellä paljon pitempi kuin Suomessa. Kaikki eivät halua joutua velkavankeuteen suuren asunnon vuoksi. Tuskin sinullekaan tulisi mieleen ostaa asuntoa kahden viikon lomareissun ajaksi, vaan pidät luontevana, että asut sen ajan hotellissa tai vastaavassa.kerran, puutun vain yhteen seikkaan.
Syrjäseuduillakaan ei nykyisin jokainen porauta omaa kaivoa. Sielläkin kulkee kehitys eteenpäin, on vesiosuuskuntia jne...
Noh, ehkä mainitsen toisestakin seikasta, tuosta vuokrakaksiosta....
Se useimmiten kuitenkin on ihmisen elämässä melkoisen lyhyt välivaihe, josta sitten kumppanin löydyttyä jatketaan... - Kepulireppana
Mielipidepankki kirjoitti:
Jaba toikin kommentissaan jo esille sen, että liikkumisessa säästetyt rahat hyödyttävät muuta taloutta, joten siihen puoleen en tässä puutu.
Asuminen on toki kalliimpaa pääkaupunkiseudulla, mutta kalleuden mittaaminen ei ole ihan yksinkertaista ja mutkatonta. Lisäksi esität väitteitä, jotka eivät välttämättä pidä paikkaansa.
Kun asumisen kalleutta verrataan pääkaupunkiseudun ja maaseudun haja-astusalueen kesken, on syytä ensinäkin huomata, että maaseudulla asuminen on pientaloasumista. Kapunkilainen voi valita pientaloon nähden halvemman kerrostaloasumisen. Kaupunkiasumisessa asunto ei välttämättä merkitse niin suurta roolia ihmisten elämisessä kuin maaseudulla. Asunto saattaa esim. lapsettomille kotitalouksille olla lähinnä paikka, missä yöpyä. Kaupunkiasuja voi näissä kohdin asettaa muut kaupunkielämän mahdollistamat asian korkeammalle sijalle, koska ne ovat kaupungissa mahdollisia. Pitäisikö silloin verratakin kaupungissa 55 neliön kaksion asumiskalleutta maaseudun 150 neliön omakotitalon kustannuksiin. Kaupunkilaisen näkövinkkelistä 150 neliötä voi tarkoittaa lähinnä sitä, että on 100 neliötä lisää siivottavana.
Itse asun omakotitalossa pääkaupunkiseudulla enkä oikein usko, että sen rakentamiskustannukset ovat olleet juurikaan suuremmat kuin samanlaisen talon rakentamiskustannukset syrjäseudulla. Voi olla jopa toisin päin, koska tavaratoimitukset edellyttävät maalla pitempiä matkoja. Minulle kaikki olennainen (puutavaran myyjä, rautakauppa, betoniasema, suunnitteluapu, sorantoimittaja, työkoneurakoitsijat, sähkö- ja lvi-urakoitsijat jne.) oli rakennusvaiheessa varsin lähellä, jolloin matkoista ei kertynyt ylimääräisiä kuluja. Lisäksi näissä kohdin on pääkaupunkiseudulla mahdollisuus kilpailuttaa eri toimittajia. Näillä perustein uskaltaisin melkeinpä väittää, että rakentaminen on pääkaupunkiseudulla jopa halvempaa kuin maaseudulla. Se mistä eroa sitten tulee, on tonttikustannukset. Tässä kohdin hinnat ovat kyllä karanneet vähän käsistä, sillä vuosituhannen alusta oman tonttini arvo on noin 3-4 -kertaistunut. Tässä täytyy kuitenkin muistaa se, että realisoidessani kiinteistön saisin nyt siis huomattavasti enemmän rahaa kuin 5-10 vuotta sitten. Sillä rahalla ostaisin jo parikin vastaavan suuruista omakotitaloa Kepulandiasta, koska siellä ei ole likimainkaan yhtä suuria arvonnousuja. Olen siis teoriassa rikastunut huomattavasti pelkästään omistamalla ja itse asumalla kiinteistölläni. Ja tämä on vaikka huomispäivänä realisoitavissa eli se ei silloin enää ole mikään teoreettinen rikastuminen.
Syrjäseuduilla on lisäksi rakennettava omat kaivot, tehtävä omat jätevesiratkaisut ja rakennettava mahdollisesti tienpätkääkin sekä vedettävä yleensä sähkötkin vähän kauempaa. Minä olen voinut liittyä kunnallistekniikkaan, sähkö on viereisessä tolpassa, alue on kaavoitettu ja tiestö siis suunniteltu ja rakennettukin aika valmiiksi jne.
Omistusasunnon hankinnan edullisuus vuokralla asumiseen ei ole niin yksiselitteinen kuin kerrot. En olisi niinkään varma, että asumiskustannukset puolittuvat sillä lailla. Jos otetaan esimerkiksi vaikka Vantaalta hankittu kerrostalokaksio. Asetetaan sen hankintahinnaksi 100 000 euroa, mikä on kyllä ehkä hieman alakanttiin, mutta laskemisen helpottamiseksi ja selvyyden vuoksi näin. Näin suuresta kaksiosta joutuu puolittamaan varmaan 500-700 euron vuokran kuussa. Tästä hoitovastikkeen osuus voisi olla 200 euroa ja pääomakustannusten 250 euroa kuussa. Näin vuokraajalle jäisi vuokratuloa 50-250 euroa kuussa, mikä on siis se, mitä vuokralla asuminen maksaa enemmän omistusasuntoon verrattuna. Korkokannan ja asuntojen hintatason mahdollisesti muuttuessa vuokralla asumisen edullisuus voi kuitenkin parantua tai huonontua.
Vuokralla asuminen voi hyvinkin sopia sellaiseen kaupunkimaiseen elämäntapaan, missä asunto on enemmän nukkuma- kuin oleskelupaikka. Tällöin ihmiselle jää paljon enemmän varoja muuhun kulutukseen, mitä hän nimenomaan arvostaa valitessaan kaupungissa asumisen. Keski-Euroopassa tällainen vuokralla asumisen muoto kaupungeissa on erittäin yleinen, koska kaupunkiasumisen kulttuuri on siellä paljon pitempi kuin Suomessa. Kaikki eivät halua joutua velkavankeuteen suuren asunnon vuoksi. Tuskin sinullekaan tulisi mieleen ostaa asuntoa kahden viikon lomareissun ajaksi, vaan pidät luontevana, että asut sen ajan hotellissa tai vastaavassa.Tuleepa taas tuubaa tuutin täydeltä.
Vuokrat ovat maaseudulla paljon helvempia kuin kaupungeissa. Syy on yksinkertainen, asunnot ovat halvempia jolloin niistä vuokranantaja saa saman tuoton vaikka vuokra on pienempi.
Rakentamiskustannukissa ero on myös melkoinen, eikä se ero tule rautakaupasta, vaan timpurin, muurarin, putkimihen ja sähkömiehen palkoista jotka Helsingissä ovat selvästi korkeammat kuin maaseudulla, ja laatukin paljon heikompi. Jatkuvasti TV:stä saa kuulla tai lehdistä lukea kuinka remonttireiskat Helsingissä jättävät hommat puolitiehen mutta laskuttavat kyllä täydestä. Ainoa pelastus jos sattuu löytämään jonkun maaseudulta tulevan ammattimiehen. - Kepulireppana
Sandra.s kirjoitti:
kerran, puutun vain yhteen seikkaan.
Syrjäseuduillakaan ei nykyisin jokainen porauta omaa kaivoa. Sielläkin kulkee kehitys eteenpäin, on vesiosuuskuntia jne...
Noh, ehkä mainitsen toisestakin seikasta, tuosta vuokrakaksiosta....
Se useimmiten kuitenkin on ihmisen elämässä melkoisen lyhyt välivaihe, josta sitten kumppanin löydyttyä jatketaan...Vesikaivon ja jätevesisysteemin imeytyksineen saa viidellä tonnilla. Käyttö on sen jälkeen ilmaista pumpun energiaa lukuunottamatta. Kaivo pitää kerran vuodessa tyhjentää.
Kaupungissa maksetaan liittymismaksuja vesilaitokselle yms lähes tulkoon yhtä paljon rakennusvaiheessa, lisäksi jokainen vesilitra maksetaan erikseen, joten vuosien mittaan kustannus on moninkertainen omiin kaivoihin verraten.
Jos taas liittyy vesiosuuskuntaan, jotka pumppaavat yleensä vetensä luonnonlähteistä, niin puhdistamo kuluja ei tule ja siten vesimaksut niissä ovat murto-osa kaupunkien vesimaksuista.
Mielipidepankki puhuu sellaista sovellettua totuutta jota myös vääristelyksi kutsuaan
- Kaupunkilainen.
..kieltää auton osto kokonaan tai periä kolminkertainen hinta turhasta saastuttamisesta sillä siellä ei autoa tarvitse mihinkään hyödylliseen.
Vai onko hesalaisten pakko päästä johonkin järvenrannalle lomien viettoon kun pitää päätä vähän tuulettaa kun on niin ahdistava olo.
Miksi et tähän puutu kannanotoillasi vaan kaikkien muiden ajeluun kylläkin,jotka on sentään pakon sanelemia ja ne on poliitikkojen yhdessä tekemiä päätöksiä ,jotka pakottaa.
Tehdäänkö diili pysy sinä siellä stadissa koko loppuelämä niin minä lupaan,että en ajele autolla stadin katuja etten saastuttaisi teidän keuhkoja niin katsotaan kumpi tulee tänne valittamaan oloaan. Eikö se olisi tasa-arvoista molemmille.
Mitä tulee siihen kun kehut asuvasi väljästi omassa talossasi niin se ei ole samaa mitä sinä täällä koitat esittää oikeaksi asumismuodoksi vai onko se niin ,että älkää tehkö kuten minä vaan kuten sanon.
Kepu taitaa suosia sitä asumismuotoa mikä on itsekullekkin hänen omasta mielestä parasta ja saa valita asuinpaikan ja muodon ihan vapaasti omalle perheelle sopivan.
Kun koitat koko ajan painottaa sitä,että Valtion pitää rahoittaa stadiin mitä milloinkin tietä,tunnelia,kiskoja,satamia,lentokenttiä että ihmiset pääsee helpoimmin sieltä pois tai sinne tulemaan niin oletko ajatellut sitä,että siellä ei pysty asumaan tavallinen duunari ja vaikeammaksi vain menee jos sinne lisää tulee ihmisiä.
Ja mitä mieltä siitä olet kun te stadilaiset pilaatte ilmaston ulkomaan reissuillanne tietenkin kaikki ,jotka lentelevät koneilla ympäri maailman vain huvin vuoksi ??
Tuossa lopussa kirjoitat,että vain kepu suosii yksityistä autoilua ja tekee politiikkaa siitä johtuen miksi hallitus nyt sitten teki polttoaineveroja korottavan päätöksen eikö se ole juuri päinvastoin mitä sanot.
Se voitiin nyt tehdä kun SDP ei ole vastuussa mistään. - siis olisi paras
asumis ja elämismuoto tuollainen kolhoosi tai sohvoosi tyyppinen. Olisi työpaikka samassa pihassa missä asuukin. Tai ainakin kilometrin säteellä siitä.
Tämähän on parhaiten järjestettävissä justiinsa maaseudulla ja muualla sellaisissa paikoissa missä on tilaa.
Helsigissä eikä muuallakaan pääkaupunkiseudulla ei ole tuollaiseen mahdollisuutta, koska ei ole tilaa enää.
Siis miksipä sitten ei voisi maaseutua alkaa kehittämään tällä periaatteellä.
Ei tarvitsisi asua kuin sillit purkissa ja olisi luontokin lähellä.
Sitten sinua närästää se, että jotkut ihmiset haluavat asua hieman syrjemmässä etkä sitä sallisi sen takia kun tulee yhteikunnalle kuluja.
Älä ukko horise kun et kerran asiasta mitään tiedä.
Itse asun vajaan kahden kilometrin päässä kylän keskustasta, tietenkin sen takia kun sain ostettua rantatontin,tämän kolmensadanmetrin mittaisen tienpätkän varressa on kolme vakituista asumusta ja yksi kesämökki. Mutta kunta ei ole pannut euroakaan tienhoitoon saati tehnyt sitä.
Kunnallisteknikka on kyllä rakennttu muuten, siis vesi tulee ja menee.
Koululaisia ei taksit tältä matkalta kuskaa.
Sama on systeemi tuolla syrjäkylilläkin, että itse tiensä kunnostavat ja auraavat.
Päätieverkosto kyllä hoituu kunnan toimesta.
Avustuksia ei tule eikä ole kyselty.
Sinähän se sankari olet kun kiellätäisit ihmisiä asumasta omilla maillaan. Ja vielä sillä varjolla että ei kuluisi polttoaineita, eikä tulisi yhteiskunnalle kuluja.
Tyhmä ja ajattelematon sementtipöllö olet.
Mietihän uudestaan mitä olet kirjoittanut.
Vai pitäisikö nuo rannat ja syrjäseudut jättää kaupunkilaisten huppailupaikoiksi?
Kyllä ihminen, varsinkin demari ossaa olla sitten tyhmä.
Tulehan tutustumaan tilanteeseen ennenkuin jauhat paskaa.voisi sanoa, ettet ymmärrä lukemaasi.
Ei työpaikan tarvitse olla kilometrin säteellä. Esim. Riihimäeltä ja Mätsälästä on Helsinkiin 50 km, mutta kun matkan voi tehdä kätevästi junalla varsin lyhyessä ajassa ja suurella porukalla samalla kertaa, se on hyvin energiataloudellinen tapa.
Helsingissäkään ei asuta kuin sillit purkissa. Luontoakin on lähellä. Muun muassa keskuspuisto lähtee aivan Helsingin keskustasta, jos Töölönlahti lasketaan siihen mukaan. Merenrantaluontoa on myös pääkaupunkiseudulla runsaasti. Ihmiset yleensä viihtyvät pääkaupunkiseudulla hyvin, niin minäkin.
En pakota ketään muuttamaan mihinkän ja asuinpaikan saa minusn puolestani valita vapaasti, jos itsellä on vain siihen varaa. Kepupoliitikot ovat vain rutisseet siitä, että polttoaineisiin kuluu syrjä-Suomessa enemmän kuin etelässä. Budejtin teon yhteydessä ollaan aina ruinaamassa lisää rahaa sinne, missä asuu vähiten suomalaisia. Valehtelevatko Pekkarinen ja muut keput, jälleen kerran? Sano sinä, kun tunnet keput.
Vielä kerran, kun et muuten tajua. En kiellä ketään asumasta siellä missä haluaa. Tällainen vapaa asuinpaikkavalinta pitää vain kustantaa itse kaikkine sen aiheuttamine sivukuluineen. Jos esim. sairastut sairaalahoitoa vaativalla tavalla jossain Sodankylässä, niin mietipä kuinka paljon helpompaa sieltä on hakeutua sairaalahoitoon kuin vaikkapa verrattuna Tikkurilassa asuvaan Oiva Härköseen, jonka kotoa Peijaksen sairaala on 10-15 minuutin ajomatkan päässä eli melkein vieressä.- Sandra.s
Mielipidepankki kirjoitti:
voisi sanoa, ettet ymmärrä lukemaasi.
Ei työpaikan tarvitse olla kilometrin säteellä. Esim. Riihimäeltä ja Mätsälästä on Helsinkiin 50 km, mutta kun matkan voi tehdä kätevästi junalla varsin lyhyessä ajassa ja suurella porukalla samalla kertaa, se on hyvin energiataloudellinen tapa.
Helsingissäkään ei asuta kuin sillit purkissa. Luontoakin on lähellä. Muun muassa keskuspuisto lähtee aivan Helsingin keskustasta, jos Töölönlahti lasketaan siihen mukaan. Merenrantaluontoa on myös pääkaupunkiseudulla runsaasti. Ihmiset yleensä viihtyvät pääkaupunkiseudulla hyvin, niin minäkin.
En pakota ketään muuttamaan mihinkän ja asuinpaikan saa minusn puolestani valita vapaasti, jos itsellä on vain siihen varaa. Kepupoliitikot ovat vain rutisseet siitä, että polttoaineisiin kuluu syrjä-Suomessa enemmän kuin etelässä. Budejtin teon yhteydessä ollaan aina ruinaamassa lisää rahaa sinne, missä asuu vähiten suomalaisia. Valehtelevatko Pekkarinen ja muut keput, jälleen kerran? Sano sinä, kun tunnet keput.
Vielä kerran, kun et muuten tajua. En kiellä ketään asumasta siellä missä haluaa. Tällainen vapaa asuinpaikkavalinta pitää vain kustantaa itse kaikkine sen aiheuttamine sivukuluineen. Jos esim. sairastut sairaalahoitoa vaativalla tavalla jossain Sodankylässä, niin mietipä kuinka paljon helpompaa sieltä on hakeutua sairaalahoitoon kuin vaikkapa verrattuna Tikkurilassa asuvaan Oiva Härköseen, jonka kotoa Peijaksen sairaala on 10-15 minuutin ajomatkan päässä eli melkein vieressä.tapahtuisijos, kaikki vänkäisivät samalla tavalla? Kukin kaupunkinsa puolesta.
Toki sinun on syntyperäisenä stadilaisena helppoa ajatella toistenkin puolesta. Eihän sinun tarvitsisi mihinkään muuttaa.
Entäpä iäkkäät ihmiset? Kaipaavat usein synnyinseuduilleen. Olisiko mielestäsi hyvä ratkaisu, että otettaisiin työikäisistä "mehut" irti, ja sitten tervemenoa? Takaisin kotikulmilleen.
Kuka kustantaa, kunnat joissa asuu vain eläkeläisiä, jotka tarvitsevat eniten palveluita?
En edes viitsi enempää.. - Maltillinen oikeistolainen
Mielipidepankki kirjoitti:
voisi sanoa, ettet ymmärrä lukemaasi.
Ei työpaikan tarvitse olla kilometrin säteellä. Esim. Riihimäeltä ja Mätsälästä on Helsinkiin 50 km, mutta kun matkan voi tehdä kätevästi junalla varsin lyhyessä ajassa ja suurella porukalla samalla kertaa, se on hyvin energiataloudellinen tapa.
Helsingissäkään ei asuta kuin sillit purkissa. Luontoakin on lähellä. Muun muassa keskuspuisto lähtee aivan Helsingin keskustasta, jos Töölönlahti lasketaan siihen mukaan. Merenrantaluontoa on myös pääkaupunkiseudulla runsaasti. Ihmiset yleensä viihtyvät pääkaupunkiseudulla hyvin, niin minäkin.
En pakota ketään muuttamaan mihinkän ja asuinpaikan saa minusn puolestani valita vapaasti, jos itsellä on vain siihen varaa. Kepupoliitikot ovat vain rutisseet siitä, että polttoaineisiin kuluu syrjä-Suomessa enemmän kuin etelässä. Budejtin teon yhteydessä ollaan aina ruinaamassa lisää rahaa sinne, missä asuu vähiten suomalaisia. Valehtelevatko Pekkarinen ja muut keput, jälleen kerran? Sano sinä, kun tunnet keput.
Vielä kerran, kun et muuten tajua. En kiellä ketään asumasta siellä missä haluaa. Tällainen vapaa asuinpaikkavalinta pitää vain kustantaa itse kaikkine sen aiheuttamine sivukuluineen. Jos esim. sairastut sairaalahoitoa vaativalla tavalla jossain Sodankylässä, niin mietipä kuinka paljon helpompaa sieltä on hakeutua sairaalahoitoon kuin vaikkapa verrattuna Tikkurilassa asuvaan Oiva Härköseen, jonka kotoa Peijaksen sairaala on 10-15 minuutin ajomatkan päässä eli melkein vieressä.Helsingillä lienee yksi erityispiirre muuhun Suomeen verrattuna, eli se, että täällä on erittäin paljon suuryritysten pääkonttoreita ja muitakin yrityksiä, joissa työskentelee ilmeisesti kymmeniä tuhansia sellaisia keskituloista parempipalkkaisia ihmisiä, joille on verotus- yms. statussyistä annettu palkkaetuna täysi autoetu.
Kun työpaikat lisäksi sijaitsevat pääosin niemellä, jota meri rajoittaa kolmelta sivulta, on liikenneruuhkille rakennettu erittäin hyvä asemakaava. Asiaa on autettu myös sillä, että juuri ydinkeskustaan on kaivettu kalleinta mahdollista pysäköintitilaa louhimalla sitä maan alle. Helsingin ydinkeskustan maaperä Suurkirkolta Hietaniemen hautausmaalle lieneekin jo aika onttoa tilaa.
Tlläolevasta johtuu - ainakin se on mahdollista - etteivät verotus- ja muut rajoituskeinot ruuhkamaksuineenkaan sanottavasti vähennä Helsingin ydinkeskustan työmatkaliikennettä. Autoedun omaavillehan ei tule mitään lisäkuluja siitä, että bensa kallistuu tai pysäköintimatkat nousevat tai ruuhkamaksuja otetaan käyttöön, kun vapaa autoetu kattaa kaikki autosta aiheutuvat kustannukset: ne siis menevät työnantajien piikkiin yritysten maksettavaksi.
Ognelmaa on varmaan mahdollista lähestyä montaa tietä, mutta yksinkertaisinta olisi korottaa autoedun verotusarvoja selvästi porrastaen sen mukaan paljonko auto kuluttaa ja millaiset päästöt sillä on ja toisaalta niin, että käyttöedun verotusta (käyttäjä maksaa polttoaineet ja huollot) suositaan suhteessa vapaan autoedun verotukseen.
Yksi hyvä keino voisi olla myös, että autoverotuksen tuottoa ohjattaisi niille kunnille, joissa auton rekisteröity omistaja/haltija asuu, koska hänen autonkäyttönsä aiheuttaa tiestön ja katujen ylläpitokustannuksia juuri siihen kuntaan. Sandra.s kirjoitti:
tapahtuisijos, kaikki vänkäisivät samalla tavalla? Kukin kaupunkinsa puolesta.
Toki sinun on syntyperäisenä stadilaisena helppoa ajatella toistenkin puolesta. Eihän sinun tarvitsisi mihinkään muuttaa.
Entäpä iäkkäät ihmiset? Kaipaavat usein synnyinseuduilleen. Olisiko mielestäsi hyvä ratkaisu, että otettaisiin työikäisistä "mehut" irti, ja sitten tervemenoa? Takaisin kotikulmilleen.
Kuka kustantaa, kunnat joissa asuu vain eläkeläisiä, jotka tarvitsevat eniten palveluita?
En edes viitsi enempää..Minä en halua puhua kotiseutuni puolesta. Käytän sitä vain esimerkkinä, koska tunnen sen parhaiten. Minusta on ihan samantekevää, missä päin Suomea yhdyskuntarakenne muuttuu taloudellisempaan ja kaikin puolin järkevämpään suuntaan, kunhan se vain muuttuu. Järjettömästä erakoitumiseen tähtäävästä asumismallin suosimisesta olisi päästävä eroon. Jos joku ehdoin tahdoin haluaa erakoitua, hänen pitäisi myös olla valmis sitten itse kustantamaan tämä elämäntapansa.
- Niinpä niin
Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:
Helsingillä lienee yksi erityispiirre muuhun Suomeen verrattuna, eli se, että täällä on erittäin paljon suuryritysten pääkonttoreita ja muitakin yrityksiä, joissa työskentelee ilmeisesti kymmeniä tuhansia sellaisia keskituloista parempipalkkaisia ihmisiä, joille on verotus- yms. statussyistä annettu palkkaetuna täysi autoetu.
Kun työpaikat lisäksi sijaitsevat pääosin niemellä, jota meri rajoittaa kolmelta sivulta, on liikenneruuhkille rakennettu erittäin hyvä asemakaava. Asiaa on autettu myös sillä, että juuri ydinkeskustaan on kaivettu kalleinta mahdollista pysäköintitilaa louhimalla sitä maan alle. Helsingin ydinkeskustan maaperä Suurkirkolta Hietaniemen hautausmaalle lieneekin jo aika onttoa tilaa.
Tlläolevasta johtuu - ainakin se on mahdollista - etteivät verotus- ja muut rajoituskeinot ruuhkamaksuineenkaan sanottavasti vähennä Helsingin ydinkeskustan työmatkaliikennettä. Autoedun omaavillehan ei tule mitään lisäkuluja siitä, että bensa kallistuu tai pysäköintimatkat nousevat tai ruuhkamaksuja otetaan käyttöön, kun vapaa autoetu kattaa kaikki autosta aiheutuvat kustannukset: ne siis menevät työnantajien piikkiin yritysten maksettavaksi.
Ognelmaa on varmaan mahdollista lähestyä montaa tietä, mutta yksinkertaisinta olisi korottaa autoedun verotusarvoja selvästi porrastaen sen mukaan paljonko auto kuluttaa ja millaiset päästöt sillä on ja toisaalta niin, että käyttöedun verotusta (käyttäjä maksaa polttoaineet ja huollot) suositaan suhteessa vapaan autoedun verotukseen.
Yksi hyvä keino voisi olla myös, että autoverotuksen tuottoa ohjattaisi niille kunnille, joissa auton rekisteröity omistaja/haltija asuu, koska hänen autonkäyttönsä aiheuttaa tiestön ja katujen ylläpitokustannuksia juuri siihen kuntaan.Vapaa autoetu on jo nyt niin vahvasti verotettua, ettei etua kannata lainkaan ottaa, mikäli työmatka ei ole todella pitkä ja/tai autoilua ei muuten harrasta mittavasti. Käytännössä oman auton pitäminen ja siitä saadut kilometrikorvaukset ovat edullisempia, mikäli ajokilometrejä ei tolkuttomasti kerry. Autoetu kannustaa siis kuluttamiseen, se tekee sen nimenomaan vääristyneen verotuksen kautta.
Nykyisin on yhä enenevissä määrin rajoitettu auton käyttöä mm. työmatkoilla, näin on tehty työnantajien toimesta. Syynä on se, että lentäen säästyy aikaa ja aikahan on kuten tiedämme kortilla. Ilmastonmuutoksen kannalta nykyinen kehitys ei ole kannattavaa, mutta suuressa maassa näin on toimittava.
Helsingissä on varsin paljon autoja, mutta kuinka paljon keskimäärin auto kuluttaa, sitä ei tietääkseni ole laskettu. Kaupungeissa kuitenkin käytetään oman auton rinnalla myös julkisia välineitä, tähän on täällä mahdollisuus.
Autoilijat maksavat kyllä tiestön ja katujen kunnossapidosta, lisäksi myös kiinteistöverot ovat tätä varten, sikäli verotusta ei ole arpeen lisätä. - Maltillinen oikeistolainen
Niinpä niin kirjoitti:
Vapaa autoetu on jo nyt niin vahvasti verotettua, ettei etua kannata lainkaan ottaa, mikäli työmatka ei ole todella pitkä ja/tai autoilua ei muuten harrasta mittavasti. Käytännössä oman auton pitäminen ja siitä saadut kilometrikorvaukset ovat edullisempia, mikäli ajokilometrejä ei tolkuttomasti kerry. Autoetu kannustaa siis kuluttamiseen, se tekee sen nimenomaan vääristyneen verotuksen kautta.
Nykyisin on yhä enenevissä määrin rajoitettu auton käyttöä mm. työmatkoilla, näin on tehty työnantajien toimesta. Syynä on se, että lentäen säästyy aikaa ja aikahan on kuten tiedämme kortilla. Ilmastonmuutoksen kannalta nykyinen kehitys ei ole kannattavaa, mutta suuressa maassa näin on toimittava.
Helsingissä on varsin paljon autoja, mutta kuinka paljon keskimäärin auto kuluttaa, sitä ei tietääkseni ole laskettu. Kaupungeissa kuitenkin käytetään oman auton rinnalla myös julkisia välineitä, tähän on täällä mahdollisuus.
Autoilijat maksavat kyllä tiestön ja katujen kunnossapidosta, lisäksi myös kiinteistöverot ovat tätä varten, sikäli verotusta ei ole arpeen lisätä.En ehdottanut verotuksen lisäystä, vaan painopisteen siirtämistä enemmän kuluttavien ja isompien autojen suuntaan ja käyttöedusta vapaan autoedun suuntaan.
Muuten en kinaa näkemyksiäsi vastaan, :-) Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:
Helsingillä lienee yksi erityispiirre muuhun Suomeen verrattuna, eli se, että täällä on erittäin paljon suuryritysten pääkonttoreita ja muitakin yrityksiä, joissa työskentelee ilmeisesti kymmeniä tuhansia sellaisia keskituloista parempipalkkaisia ihmisiä, joille on verotus- yms. statussyistä annettu palkkaetuna täysi autoetu.
Kun työpaikat lisäksi sijaitsevat pääosin niemellä, jota meri rajoittaa kolmelta sivulta, on liikenneruuhkille rakennettu erittäin hyvä asemakaava. Asiaa on autettu myös sillä, että juuri ydinkeskustaan on kaivettu kalleinta mahdollista pysäköintitilaa louhimalla sitä maan alle. Helsingin ydinkeskustan maaperä Suurkirkolta Hietaniemen hautausmaalle lieneekin jo aika onttoa tilaa.
Tlläolevasta johtuu - ainakin se on mahdollista - etteivät verotus- ja muut rajoituskeinot ruuhkamaksuineenkaan sanottavasti vähennä Helsingin ydinkeskustan työmatkaliikennettä. Autoedun omaavillehan ei tule mitään lisäkuluja siitä, että bensa kallistuu tai pysäköintimatkat nousevat tai ruuhkamaksuja otetaan käyttöön, kun vapaa autoetu kattaa kaikki autosta aiheutuvat kustannukset: ne siis menevät työnantajien piikkiin yritysten maksettavaksi.
Ognelmaa on varmaan mahdollista lähestyä montaa tietä, mutta yksinkertaisinta olisi korottaa autoedun verotusarvoja selvästi porrastaen sen mukaan paljonko auto kuluttaa ja millaiset päästöt sillä on ja toisaalta niin, että käyttöedun verotusta (käyttäjä maksaa polttoaineet ja huollot) suositaan suhteessa vapaan autoedun verotukseen.
Yksi hyvä keino voisi olla myös, että autoverotuksen tuottoa ohjattaisi niille kunnille, joissa auton rekisteröity omistaja/haltija asuu, koska hänen autonkäyttönsä aiheuttaa tiestön ja katujen ylläpitokustannuksia juuri siihen kuntaan.Otat esille asian, jota en itse ole tullut ajatelleeksikään ihan samassa mielessä eli tämän autroedun kaiken kustannuksen kattavuuden. Pitäisi varmaan asettaa jokin pääkaupunkiseudun liikennesuunnitteluryhmä pohtimaan kaikkia niitä keinoja, joilla yksityisautoilua voitaisiin vähentää Helsingin keskustassa ja ylipäätäänkin pääkaupunkiseudulla.
- Maltillinen oikeistolainen
Mielipidepankki kirjoitti:
Otat esille asian, jota en itse ole tullut ajatelleeksikään ihan samassa mielessä eli tämän autroedun kaiken kustannuksen kattavuuden. Pitäisi varmaan asettaa jokin pääkaupunkiseudun liikennesuunnitteluryhmä pohtimaan kaikkia niitä keinoja, joilla yksityisautoilua voitaisiin vähentää Helsingin keskustassa ja ylipäätäänkin pääkaupunkiseudulla.
Asia - autoetu siis - on minulle tuttu, koska nautin sellaista aikanani ja se oli hyvin kannattava etu siinä vaiheessa, kun perheessä oli viisi ajokortillista ihmistä ja kilometrejä kertyi vuositasolla yli 40000.
Ruuhkat pienenivät 1992 laman aikana melkoisesti, mutta sen jälkeen muutamassa vuodessa Helsingin keskustaan ilmestyi 100 000 henkilöautoa lisää. - Kiivas keskutalainen
Niinpä niin kirjoitti:
Vapaa autoetu on jo nyt niin vahvasti verotettua, ettei etua kannata lainkaan ottaa, mikäli työmatka ei ole todella pitkä ja/tai autoilua ei muuten harrasta mittavasti. Käytännössä oman auton pitäminen ja siitä saadut kilometrikorvaukset ovat edullisempia, mikäli ajokilometrejä ei tolkuttomasti kerry. Autoetu kannustaa siis kuluttamiseen, se tekee sen nimenomaan vääristyneen verotuksen kautta.
Nykyisin on yhä enenevissä määrin rajoitettu auton käyttöä mm. työmatkoilla, näin on tehty työnantajien toimesta. Syynä on se, että lentäen säästyy aikaa ja aikahan on kuten tiedämme kortilla. Ilmastonmuutoksen kannalta nykyinen kehitys ei ole kannattavaa, mutta suuressa maassa näin on toimittava.
Helsingissä on varsin paljon autoja, mutta kuinka paljon keskimäärin auto kuluttaa, sitä ei tietääkseni ole laskettu. Kaupungeissa kuitenkin käytetään oman auton rinnalla myös julkisia välineitä, tähän on täällä mahdollisuus.
Autoilijat maksavat kyllä tiestön ja katujen kunnossapidosta, lisäksi myös kiinteistöverot ovat tätä varten, sikäli verotusta ei ole arpeen lisätä.Olen ihan pihalla näissä asioissa mutta ainakin tuo linkki väittää ihan toista:
http://www.peugeot.fi/Liitetiedostot/flash/Laskuri.swf
Toisaalta tuo on autokaupan sivuilta joten se voi olla hiukka tarkoitushakuinen ja autoedun vaikutuksesta näppiin jäävään lienee monta eri käytäntöä? - Sandra.s
Mielipidepankki kirjoitti:
Minä en halua puhua kotiseutuni puolesta. Käytän sitä vain esimerkkinä, koska tunnen sen parhaiten. Minusta on ihan samantekevää, missä päin Suomea yhdyskuntarakenne muuttuu taloudellisempaan ja kaikin puolin järkevämpään suuntaan, kunhan se vain muuttuu. Järjettömästä erakoitumiseen tähtäävästä asumismallin suosimisesta olisi päästävä eroon. Jos joku ehdoin tahdoin haluaa erakoitua, hänen pitäisi myös olla valmis sitten itse kustantamaan tämä elämäntapansa.
mielestäni ole edes olemassa mallia, jolla haluttaisiin ihmisten erakoituvan.
He erakoituvat jotka tahtovat, varsinkin jos siihen on varaa. Esim. Vesa-Matti Loiri, omin sanoin hän on kertonut elävänsä erakkona suurimman osan vuodesta. - Niinpä niin
Kiivas keskutalainen kirjoitti:
Olen ihan pihalla näissä asioissa mutta ainakin tuo linkki väittää ihan toista:
http://www.peugeot.fi/Liitetiedostot/flash/Laskuri.swf
Toisaalta tuo on autokaupan sivuilta joten se voi olla hiukka tarkoitushakuinen ja autoedun vaikutuksesta näppiin jäävään lienee monta eri käytäntöä?Kuinka paljon autoedusta verotetaan, se riippuu ansiotuloista. Varsin kohtalaisella palkkatasollakin se on epäedullista, mikäli ajo kilometrejä ei kerry todella paljon. Autoedusta hyötyvätkin lähinnä he, joille autoilu on välttämätöntä, tai huvittelumielessä tarpeen.
Minun ei esimerkiksi kannattaisi autoetua ottaa, ei mitenkään, niin vähän vapaa-aikanani autoa käytän. Nykyisin tosin autoetua ei kovin usein tarjota, syynä on se, että työmatkoihin käytettyä aikaa pyritään minimoimaan näin. Lentäminen on nopeampaa, vaikka kentällä vietetyn ajankin huomioisi. Kallispalkkaisia ihmisiä ei kannata työajalla ajeluttaa pitkin Suomen maanteitä. - pikku-urpo
Mielipidepankki kirjoitti:
Minä en halua puhua kotiseutuni puolesta. Käytän sitä vain esimerkkinä, koska tunnen sen parhaiten. Minusta on ihan samantekevää, missä päin Suomea yhdyskuntarakenne muuttuu taloudellisempaan ja kaikin puolin järkevämpään suuntaan, kunhan se vain muuttuu. Järjettömästä erakoitumiseen tähtäävästä asumismallin suosimisesta olisi päästävä eroon. Jos joku ehdoin tahdoin haluaa erakoitua, hänen pitäisi myös olla valmis sitten itse kustantamaan tämä elämäntapansa.
>>Jos joku ehdoin tahdoin haluaa erakoitua, hänen pitäisi myös olla valmis sitten itse kustantamaan tämä elämäntapansa.
- Maltillinen oikeistolainen
Niinpä niin kirjoitti:
Kuinka paljon autoedusta verotetaan, se riippuu ansiotuloista. Varsin kohtalaisella palkkatasollakin se on epäedullista, mikäli ajo kilometrejä ei kerry todella paljon. Autoedusta hyötyvätkin lähinnä he, joille autoilu on välttämätöntä, tai huvittelumielessä tarpeen.
Minun ei esimerkiksi kannattaisi autoetua ottaa, ei mitenkään, niin vähän vapaa-aikanani autoa käytän. Nykyisin tosin autoetua ei kovin usein tarjota, syynä on se, että työmatkoihin käytettyä aikaa pyritään minimoimaan näin. Lentäminen on nopeampaa, vaikka kentällä vietetyn ajankin huomioisi. Kallispalkkaisia ihmisiä ei kannata työajalla ajeluttaa pitkin Suomen maanteitä.Autoedun verotuksen periaate lienee edelleenkin se, että laskennallinen verotusarvo lisätään rahapalkan (brutto) päälle ja ennakonpidätys toimitetaan autoedun verotusarvolla korotetusta palkkasummasta.
Joten, mitä kovempaa palkkaa ihminen saa ja mitä kalliimmalla autolla etuaan nauttii, sitä korkeammin marginaalivero puraisee käteenjäävää nettopalkkaa. - kuljettaa niitä työläisiä
Mielipidepankki kirjoitti:
voisi sanoa, ettet ymmärrä lukemaasi.
Ei työpaikan tarvitse olla kilometrin säteellä. Esim. Riihimäeltä ja Mätsälästä on Helsinkiin 50 km, mutta kun matkan voi tehdä kätevästi junalla varsin lyhyessä ajassa ja suurella porukalla samalla kertaa, se on hyvin energiataloudellinen tapa.
Helsingissäkään ei asuta kuin sillit purkissa. Luontoakin on lähellä. Muun muassa keskuspuisto lähtee aivan Helsingin keskustasta, jos Töölönlahti lasketaan siihen mukaan. Merenrantaluontoa on myös pääkaupunkiseudulla runsaasti. Ihmiset yleensä viihtyvät pääkaupunkiseudulla hyvin, niin minäkin.
En pakota ketään muuttamaan mihinkän ja asuinpaikan saa minusn puolestani valita vapaasti, jos itsellä on vain siihen varaa. Kepupoliitikot ovat vain rutisseet siitä, että polttoaineisiin kuluu syrjä-Suomessa enemmän kuin etelässä. Budejtin teon yhteydessä ollaan aina ruinaamassa lisää rahaa sinne, missä asuu vähiten suomalaisia. Valehtelevatko Pekkarinen ja muut keput, jälleen kerran? Sano sinä, kun tunnet keput.
Vielä kerran, kun et muuten tajua. En kiellä ketään asumasta siellä missä haluaa. Tällainen vapaa asuinpaikkavalinta pitää vain kustantaa itse kaikkine sen aiheuttamine sivukuluineen. Jos esim. sairastut sairaalahoitoa vaativalla tavalla jossain Sodankylässä, niin mietipä kuinka paljon helpompaa sieltä on hakeutua sairaalahoitoon kuin vaikkapa verrattuna Tikkurilassa asuvaan Oiva Härköseen, jonka kotoa Peijaksen sairaala on 10-15 minuutin ajomatkan päässä eli melkein vieressä.myöskin toiseen suuntaan, eikä vain helsinkiin päin.
Eikö hesalaiset tajua että kyllä niitä töitä voi tehdä muuallakin kuin Helsigissä.
Asukoon siellä hesassaan, kun se kerran niin hyvä paikka on, muuta eikö he voisi ihan yhtähyvin käydä toisella lähipaikkakunnalla töissä?
Kyllähän Suomen kannalta ja kaikkien kannalta paras ja halvin ratkaisu on pitää koko maa asuttuna, sitenhän kustannuksetkin jakautuu tasaisemmin.
Jos asutusta ja työpaikkoja vain järjestettäisiin pääkaupunkiseudulle, niin kuka maksaisi muun valtakunnan kulut.
Sinä et aja kestävän kehityksen politiikkaa, vaan tuijotat omaa napaas ja sitäkin tyhmästi.
Mihin sinä sitten ne kaikki paskat kuskaisit, mitä tuollaisesta systeemistä syntyisi.
Ei kukaan muu kuin ajattelematon helsinkiläinen edes keksi esittää noin pöljiä asioita.
Turha, niin sinun, kuin kapinkin kanssa on yrittää jostain oikeista asioista keskustella, kun olette niin bimboja.
Oliskohan ollut parempi jättää muutama kirja lukematta ja käyttää sekin aika hyödylliseen ajatustoiminnan kehittämiseen.
Tarinaa tulee kummaltakin, mutta täysin yksisilmäistä typeryyttä.
Kun ihmiset on vähitellen alkanut tajuamaan, mihin sossut valtakuntaa on johtaneet, niin he kääntävät selkänsä demuille ja oikeastaan koko rahavaltapolitiikalle ja muuttavat lähemmäksi luonnollista elämää ja yleensäki lähemmäs luontoa.
Silloin teidän keskuspuistonne saa olla täysin rauhassa. Ei sekään puisto kauaa ole mikään puisto jos sinun ajatusmallia toteutettaisiin.
Eihän se ole kuin pikkupläntti, mikä tietenkin on helsinkiläisen mielestä ainoa luontokohde Suomessa. - Maltillinen oikeistolainen
kuljettaa niitä työläisiä kirjoitti:
myöskin toiseen suuntaan, eikä vain helsinkiin päin.
Eikö hesalaiset tajua että kyllä niitä töitä voi tehdä muuallakin kuin Helsigissä.
Asukoon siellä hesassaan, kun se kerran niin hyvä paikka on, muuta eikö he voisi ihan yhtähyvin käydä toisella lähipaikkakunnalla töissä?
Kyllähän Suomen kannalta ja kaikkien kannalta paras ja halvin ratkaisu on pitää koko maa asuttuna, sitenhän kustannuksetkin jakautuu tasaisemmin.
Jos asutusta ja työpaikkoja vain järjestettäisiin pääkaupunkiseudulle, niin kuka maksaisi muun valtakunnan kulut.
Sinä et aja kestävän kehityksen politiikkaa, vaan tuijotat omaa napaas ja sitäkin tyhmästi.
Mihin sinä sitten ne kaikki paskat kuskaisit, mitä tuollaisesta systeemistä syntyisi.
Ei kukaan muu kuin ajattelematon helsinkiläinen edes keksi esittää noin pöljiä asioita.
Turha, niin sinun, kuin kapinkin kanssa on yrittää jostain oikeista asioista keskustella, kun olette niin bimboja.
Oliskohan ollut parempi jättää muutama kirja lukematta ja käyttää sekin aika hyödylliseen ajatustoiminnan kehittämiseen.
Tarinaa tulee kummaltakin, mutta täysin yksisilmäistä typeryyttä.
Kun ihmiset on vähitellen alkanut tajuamaan, mihin sossut valtakuntaa on johtaneet, niin he kääntävät selkänsä demuille ja oikeastaan koko rahavaltapolitiikalle ja muuttavat lähemmäksi luonnollista elämää ja yleensäki lähemmäs luontoa.
Silloin teidän keskuspuistonne saa olla täysin rauhassa. Ei sekään puisto kauaa ole mikään puisto jos sinun ajatusmallia toteutettaisiin.
Eihän se ole kuin pikkupläntti, mikä tietenkin on helsinkiläisen mielestä ainoa luontokohde Suomessa.Uskoisin, että moni helsinkiläinen muuttaa ja vielä useampi muuttaisi mielellään maaseudulle, jossa ovat omat tai suvun juuret, mutta sen tiellä on joitain esteitä.
Yksi on kuulemma se, ettei omia kesämökkejä, vaikka ovatkin talviasuttavia, saa käyttää jatkuvaan ympärivuotiseen asumiseen, koska ne on kaavoitettu vain vapaa-ajan asumiseen. Monelle on liian kova kynnys se, että Helsingin asunto pitäisi kokonaan myydä (eikä panna esim vuokralle), jotta mökkipaikkakunnalta voisi ostaa sellaisen asunnon, jossa on lupa laillisesti asua.
Itselläni ei ole sellaisia juuria maalla, että ne vetäisivät, mutta vuosikaudet etätyötä tehneenä voisin tehdä sen missä tahansa, josta Helsinkiin pääsee alle kahdessa tunnissa joko junalla, bussilla tai omalla autolla. Syy siihen, etten tätä unelmaani ole toteuttanut on kolme lasta ja kuusi lastenlasta, jotka nyt asuvat kaikki kävelymatkan päässä.
Monella on sellaisia sosiaalisia suhteita, jotka painavat viime kädessä sen varran paljon, ettei maalle muuttoa kuitenkaan toteuteta käytännössä, vaikka muuten mieli tekisi kovastikin.
Ympäristön rauhallisuuden ja kiireettömän luonnonläheisyyden lisäksi maalle muuttava säästäisi myös rutosti rahaa kaikkeen muuhun mukavaan, mutta... Esteitä on monen tiellä, vaikka moni toki muuttaakin maalle ja on päätökseensä hyvin tyytyväinen. - Kaupunkilainen.
Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:
Autoedun verotuksen periaate lienee edelleenkin se, että laskennallinen verotusarvo lisätään rahapalkan (brutto) päälle ja ennakonpidätys toimitetaan autoedun verotusarvolla korotetusta palkkasummasta.
Joten, mitä kovempaa palkkaa ihminen saa ja mitä kalliimmalla autolla etuaan nauttii, sitä korkeammin marginaalivero puraisee käteenjäävää nettopalkkaa...antaa jollekkin herralle eikö se vapaa taksi/bussi/juna/lentolippu riitä varsinkin stadissa.
Ja on aivan oikein,että siitä verotetaan mutta enemmän pitäisi verottaa kun kerran saastuttaa.
- oivahärkönen
... lähtökohta on väärä. Kaikkialla maakunnissa ovat työmatkat keskimäärin varsin lyhyet verrattuna Helsingin seudulle pakkaantuneen väen työmatkoihin. (Parempi olisi kyllä sanoa sossujen ja erikoisesti Lipposen pakkaaman väen.) Lisäksi he vaeltavat viikonloppuisin hyvinkin kaukana oleville kesämökeilleen. Syrjäkylät kuolevat maaseudulla hyvää vauhtia pois niin, ettei niiden vaikutus enää liikkumiseen ole merkittävä. Maaseudulla varsinainen maanviljelys joutuu väkisin olemaan hajallaan, mutta siellä onkin työpaikka aivan kotona. Samoin maaseudun muut pienyrittäjät asuvat useinmiten samassa, missä yrityskin on.
- Cityjuntti
......mutta täällä pääkaupunkiseudulla ajetaankin uudemmilla (vähäpäästöisemmillä) autoilla (tämä ei varmaan ole lipposen syytä) ja toki käytetään paljon myös julkisia (bussien päästöistä voidaankin olla montaa mieltä).
Tuolla periferiassa sen sijaan yleinen käyttöpeli on 20 vuotias corolla, golf, kadetti tai vastaava joissa ei yleensä ole edes katalysaattoria (tosin tuokin puute lienee lipposen syytä).
Eiköhän se ole ihan ihmisen oma mieli mikä ajaa pois ahdistavasta (?) ympäristöstä. Jos ihan välttämättä haluaa perähikiälle jäädä niin kyllä sieltä tekemistä löytyy (jos ei muuta niin ryhtyyyrittäjäksi). - Kepulireppana
Cityjuntti kirjoitti:
......mutta täällä pääkaupunkiseudulla ajetaankin uudemmilla (vähäpäästöisemmillä) autoilla (tämä ei varmaan ole lipposen syytä) ja toki käytetään paljon myös julkisia (bussien päästöistä voidaankin olla montaa mieltä).
Tuolla periferiassa sen sijaan yleinen käyttöpeli on 20 vuotias corolla, golf, kadetti tai vastaava joissa ei yleensä ole edes katalysaattoria (tosin tuokin puute lienee lipposen syytä).
Eiköhän se ole ihan ihmisen oma mieli mikä ajaa pois ahdistavasta (?) ympäristöstä. Jos ihan välttämättä haluaa perähikiälle jäädä niin kyllä sieltä tekemistä löytyy (jos ei muuta niin ryhtyyyrittäjäksi).Yleensähän täällä moititaan kuinka maalla tukiaisilla ostetaan vain Mersuja ja Volvoja, mitenkäs se ääni nyt noin muuttui kellossa?
- Sandra.s
Kepulireppana kirjoitti:
Yleensähän täällä moititaan kuinka maalla tukiaisilla ostetaan vain Mersuja ja Volvoja, mitenkäs se ääni nyt noin muuttui kellossa?
Totta, näitä juttuja kun täältä lukee, ei voi kuin nauraa!
Välillä keput ovat upporikkaita, toisinaan taas rutiköyhiä. Niin ristiriitaista.. - Sandra.s
Sandra.s kirjoitti:
Totta, näitä juttuja kun täältä lukee, ei voi kuin nauraa!
Välillä keput ovat upporikkaita, toisinaan taas rutiköyhiä. Niin ristiriitaista..juuri, että cittarin käyttämä piste, on todellakin lukemista helpottava idea. :)
- Cityjuntti
Kepulireppana kirjoitti:
Yleensähän täällä moititaan kuinka maalla tukiaisilla ostetaan vain Mersuja ja Volvoja, mitenkäs se ääni nyt noin muuttui kellossa?
Jos noin on niin minä olen sitten liikkunut ihan väärällä seudulla.
Ainut mersu maaseudulla taitaa olla paikallisella taksimiehellä (ja sekin on yleensä vaihtunut ajat sitten transportteriin).
Ja toisekseen, en ole koskaan väittänytkään että maalla ostettaisiin vain uusia mersuja taikka volvoja. Silloin kun vielä maaseudulla (kirkonkylässä) asuin niin uusi auto oli joko lada tai datsun cherry.
- Kepulireppana
Helsingin liikenne on sellaista ruuhkaa, että energian säästöstä ei voi puhua yhtikäs mitään.
Muutaman kilometrin matkaan saa kulumaan jopa tunnin kun jono vain nytkähtelee silloin tällöin. Se nyt kaiken turhinta bensankulutusta, seisotaan jonoissa yksi ihminen per auto eikä kunnalla edes liikuta eteenpäin. Jos maalla ajaa kymmenen kilometriä siihen menee aikaa tuskin kemmentä minuuttia, helsinkiläinen joutuu käyttämään vastaavaan matkaa nelin-viisinkertaisen ajan ja paljon paljon enemmän polttoainetta.
Jos teillä siellä on niin erinomaiset joukkoliikennesysteemit niin miksi helkkarissa kaikki kadut ovat tukossa yksityisautoista, kehätietä myöten. Kunnon ruuhkamaksut vaan sinne.Helsinki tai oikeammin me suomalaiset olemme jäljessä suurkaupunkiajattelusta. Jo Tukholmakin näyttää vähemmän autoistuneelta kuin Helsinki. Tukholmassahan on tiheä metroverkosto ja rautatieyhteuydet ovat myös hyvät. Kävin viime vuonna Amsterdamissa, missä varsinkin vanhassa kaupungissa ei tarvinnut pelätä jäävänsä auton alle. Polkupyöriä piti kyllä varoa, sillä niitä tuossa kaupungissa kyllä riitti. Amsterdam on Helsinkiin verrattuna suurkaupunki, mutta jäleen tuli sellainen vaikutelma, että Helsingissä autoja on paljon enemmän.
Kaikkia keinoja pitää yrittää miettiä, että yksityisautoilua voitaisiin Helsingistä vähentää. Oli erinomaista, kun demarit ilmoittivat, etteivät he tule kannattamaan tunnelipysäköintitilojen lisärakentamista. Demarien ja vihreiden voimin tämä hanke kariutuu.
Ruuhkat ovat todellisuutta ja olen täysin samaa mieltä siitä, että on älytöntä kuluttaa aikaansa paikallaan seisovissa autoissa. Tässä kohdin on vielä paljon parannettavaa ja mallia on otettava joistain muista suurkaupungeista, joissa asioihin on osattu hakea järkeviä ratkaisuja niin, että kaupungissa asumisesta jo sinällään on tullut viihtyisää. Esim. juuri Amsterdamissa kulkeminen aivan rautatieaseman lähellä sijaitsevaa ydinkeskustaa lukuunottamatta oli miellyttävä kokemus ja kaikesta saattoi aistia ja nähdä pitkäaikaisen kaupunkikulttuurin olemassaolon. Itse poikkeisin mm. illalla yhteen vanhan kaupungin pieneen oluttupaan, missä paikalliset asukkaat vaihtoivat vilkkaasti mielipiteitään eri asioista ja yhteisöllisyys näytti toimivan tässäkin ympäristössä. Kännissä ei ollut kukaan eli sellaista yhteisöllisyyttä se ei ollut.
- Vanha demari
Eläköön vallankumous!
Toveri Mielipidepankki on taas kirjoittanut tärkeästä asiasta. Sosialistisessa Suomessa ei tarvita yksityisautoilua, oman auton omistaminen on oltava kiellettyä kaikilta muilta paitsi tietenkin puolue-eliitiltä, joka tarvitsee raskaassa työssään autoa.
Pohjois-Korea on esikuvanamme, siellä ei yksityisautoja tarvita, koska matkustaminen on tehty tarpeettomaksi. Ei kai kenenkään tarvitse matkustaa proletariaatin diktatuurin mahdollistamasta ihanneympäristöstä pois! Kun kotona on taivas, ei ole tarpeellista liikkua sieltä pois minnekään. Sotilaat tekevät erinomaista työtään pelastamalla kansalaisia matkustamisen kauheuksilta antamalla heidän olla kotonaan, parhaassa paikassa maailmassa.
Meillä aatteen jaloilla ritareilla, kaikilla tovereilla on toiveenamme, että joskus Suomikin olisi yhtä edistyksellinen maa kuin Pohjois-Korea!
Kolminkertainen heiaa-huuto tovereillemme kommunistisien valtioiden puna-armoijoissa: te teette arvokasta työtä reaalisosialismin jatkuvuuden takaajana: Heiaa, heiaa, heiaa!!! - mvv
..uutisissa kerrottiin yllättävä tieto. Pääkaupunkiseudulla onkin kaikkein pisimmät työmatkat. Ja polttoainetta niissä jonoissa kuluu monin verroin kun rauhallista tietä ajaessa.
Lisäksi hermot menevät ruuhkassa seisoessa. Sitten ollaan nyrpeitä koko päivän ja karehditaan maanviljelijöitä. - ketjusta...
ja siinä esitetyistä mielipiteistä on, että mielipidepankki oli jälleen kerran totaalisen väärässä.
Mutta sitä en tiedä, että oliko tarkoituskin niin?- H. Paskiainen
Voisitko perustelle kantaasi hieman? Vai oletko pelkkä tyhjänpäiväinen räkijä?
- perusteluja...
H. Paskiainen kirjoitti:
Voisitko perustelle kantaasi hieman? Vai oletko pelkkä tyhjänpäiväinen räkijä?
ole kuin kaikki tuo edellä esitetty.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103855"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70605
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33493- 72483