Tohatsu 115 TLDI

hatsiih

130 betoli lähtee keväällä myyntiin. Toimii vielä, mutta prkl tuota kulutusta ei kestä. Rahaa on että raukasee, mutta 100l tankilla (Yamarin 575) ei pitkälle ajele. Koko ajan saa olla mittarilla lorottamassa lisää.

Tilalle ajattelin Tohatsun 115 TLDI. Onko siitä täällä kenelläkään kokemuksia? Ysikymppinenkin saattaisi tosin riittää ja olisi kevyempi.

Paljonkohan tuosta 16 vuotta vanhasta 130 jammusta (makeesta vedestä) joku hölmö maksaisi? Pyytäähän toki voisi sellaiset reilut 4 tonnia. Ja eikös joku täällä väittänyt, että vanhojen kaksitahtisten hinnat ne vaan nousee :) Vai oliko se vaan Ruåtsissa?

24

6241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljonn

      tossulla oli hintaa, kysyitkö.
      Saksassa näkyi olevan vajaa kaheksan tonnia.

      • hatsiih

        9.200 näyttäisi olevan listahinta; suht pieni ero 90heppaseen. Mutta Tohatsun mukaan http://www.tohatsu.fi/index.php?sivu=tldi&malli=EPTOL&teho=115&rec_id=68
        115:n hintaan ei kuulu potkuri eikä edes kaukosäätölaite! Ysikymppiseen ne kuuluu - tosin se Tohon oma alurusetti ei kovin hääppöinen taida olla.

        Ysikymppistähän on kehuttu taloudelliseksi varsinkin hitaassa menossa ja matkavauhdeissa.
        Lämä tiskissä Orbitaalit taitaa kuitenkin haukata selkeesti enemmän kuin vastaavat nelarit. Siltä kantilta ajatellen Orbitaalikoneen kannattaa olla riittävän kokoinen jos isolla lastilla ajelee tai haluaa pitää vähän enemmän matkavauhtia.

        Kipparissa 12/06 oli Tohon 115:lle (Drago22:n perässä) seuraavat kulutukset:

        varvit litraa/h
        700 1,0
        1000 1,6
        1500 2,9
        2000 4,7
        2500 8,5
        3000 12,3
        3500 15,6
        4000 19,0
        4500 25,3
        5000 31,4
        5500 42,6
        5600 44,6

        Vei 4000:lla kierroksella karvan alle 1,0 l/mpk isoa keulapainoista Dragoa. Metelikin alkoi kasvaa vasta 4500:n jälkeen.

        Vähän reiluun kahdeksaan tonttuun jos saisi tuon 115:n mittareineen, joku laserII rusetti ja se kaukosäätölaite tietysti niin voisi lyödä Tohatsun jamariinin perään vaikkapa vaan ihan keskomafian kiusaksi.

        Näyttää muuten koppa kohtalaisen samalta kuin jammun 115 nelarissa. Tohatsun 115 ei taida olla V4 vaan rivinelonen? Ja tilavuuttahan siinä on 1,768 vrt Merkkarin optin 1,5litraa tai jammun tai merkkarin nelarit (1,73), niin uskoisi potkua löytyvän eri malliin varsinkin verrattuna 115 nelareihin

        E-TEC 115 on hiukan hinnalla pilattu. Voihan sitä tosin messuilla vedättää myyjiä kunnolla. Toi E-TECin hinnoittelu ihmetyttää sikäli, että jos ne meinaa saada oikeesti kaupaksi tuota kolmannen polven fichtiä, niin ensi alkuun pitäisi hinta olla matala. Ja sitten jos ja kun tuote osoittautuu niin ylivoimaiseksi kuin väittävät, niin olisi varaa sitä hintaa nostaa.


      • paljonn
        hatsiih kirjoitti:

        9.200 näyttäisi olevan listahinta; suht pieni ero 90heppaseen. Mutta Tohatsun mukaan http://www.tohatsu.fi/index.php?sivu=tldi&malli=EPTOL&teho=115&rec_id=68
        115:n hintaan ei kuulu potkuri eikä edes kaukosäätölaite! Ysikymppiseen ne kuuluu - tosin se Tohon oma alurusetti ei kovin hääppöinen taida olla.

        Ysikymppistähän on kehuttu taloudelliseksi varsinkin hitaassa menossa ja matkavauhdeissa.
        Lämä tiskissä Orbitaalit taitaa kuitenkin haukata selkeesti enemmän kuin vastaavat nelarit. Siltä kantilta ajatellen Orbitaalikoneen kannattaa olla riittävän kokoinen jos isolla lastilla ajelee tai haluaa pitää vähän enemmän matkavauhtia.

        Kipparissa 12/06 oli Tohon 115:lle (Drago22:n perässä) seuraavat kulutukset:

        varvit litraa/h
        700 1,0
        1000 1,6
        1500 2,9
        2000 4,7
        2500 8,5
        3000 12,3
        3500 15,6
        4000 19,0
        4500 25,3
        5000 31,4
        5500 42,6
        5600 44,6

        Vei 4000:lla kierroksella karvan alle 1,0 l/mpk isoa keulapainoista Dragoa. Metelikin alkoi kasvaa vasta 4500:n jälkeen.

        Vähän reiluun kahdeksaan tonttuun jos saisi tuon 115:n mittareineen, joku laserII rusetti ja se kaukosäätölaite tietysti niin voisi lyödä Tohatsun jamariinin perään vaikkapa vaan ihan keskomafian kiusaksi.

        Näyttää muuten koppa kohtalaisen samalta kuin jammun 115 nelarissa. Tohatsun 115 ei taida olla V4 vaan rivinelonen? Ja tilavuuttahan siinä on 1,768 vrt Merkkarin optin 1,5litraa tai jammun tai merkkarin nelarit (1,73), niin uskoisi potkua löytyvän eri malliin varsinkin verrattuna 115 nelareihin

        E-TEC 115 on hiukan hinnalla pilattu. Voihan sitä tosin messuilla vedättää myyjiä kunnolla. Toi E-TECin hinnoittelu ihmetyttää sikäli, että jos ne meinaa saada oikeesti kaupaksi tuota kolmannen polven fichtiä, niin ensi alkuun pitäisi hinta olla matala. Ja sitten jos ja kun tuote osoittautuu niin ylivoimaiseksi kuin väittävät, niin olisi varaa sitä hintaa nostaa.

        hinnan väärin, tässä linkki:
        sieltä löytyy myös E TEK.

        http://www.boatshop24.de/web/de/suchen/e/index.htm?showid=1504694&BOATCATEGORY_ID=2300&SEATCH_POWERKW=37_100&SORTORDER=1&lastshow=50&totalcount=100


    • yamarin 600

      Toi 575 kulkee kyllä ysikymppiselläkin ihan tarpeeksi toki taas 115hv vääntää ja kestää kuormaa ihan eritavalla se kun on v-4 itsekkin oon harkinnut juuri tohatsu 115hv omaan yamariiniin tohatsussa on kuitenkin japanilainen toteutus saman tyyppisestä ruiskutus-systeemistä kuin merkkurin optimax japsit osaa tehdä sähkötyöt paremmin ja muutenkin työlaatu ja luotettavuus on parempi kuin merkkurin

      Jos on rahaa osta evarin e-tec 90 tai 115hv ne on vaan pirun kalliita

      loppasee jammu juu mulla on 115hv eli sama kone kuin 130hv..;) koneesi arvo taitaa kyllä olla lähempänä kahta kuin kolmee tonnii jos nyt kukaan edes moista loppasuuta edes haluu

      • Huomioida

        Kun ostaa 115 heppasen evarin ja lyö rahaa9t. tiskiin taskusta painamasta niin pystyy sitte taas kävelemää suorassa kun on vähän köykäsempi olo.


      • Aleksi Vitunoff
        Huomioida kirjoitti:

        Kun ostaa 115 heppasen evarin ja lyö rahaa9t. tiskiin taskusta painamasta niin pystyy sitte taas kävelemää suorassa kun on vähän köykäsempi olo.

        Hörhöamis?


      • vitun linkin haluut
        Aleksi Vitunoff kirjoitti:

        Hörhöamis?

        Kun tietisin niin voisin vittu hörhöillä sulle sen vitun linkin?


      • Optimaxin

        sähköissä on ollut? Kerropas se meille, vai onko
        ne viat niitä Essonbaarijuttuja.


    • Vertailija

      Joopa, tuossa linkkiä kipparin sivuille,nimellä sieltä sieltä löytyy juttua, tosin siitä joutuu maksamaan.

      http://www.kipparilehti.fi/arkisto/default.aspx

      Itse lukaisin lehdestä tuon jutun jossa samaa venettä oli vertailtu 165 hp dieselillä ja sitten tossun 115 hp:llä.
      Tossu oli nopeampi mutta mikä vielä yllättäävämpää, sen litrakulutus oli matkanopeudella pienempi kuin dieselin ja kyse oli sentäs yli 7 metrisestä veneestä.

      Itsekkin tässä tehnyt eri merkkien välillä vertailuja aika kattavasti kun tuo vanha pitäisi päästää lepoon jo ja uuden,hiukan tehokkaamman osto olisi käsillä.
      Tuo 115 TLDI on enää vertailussani jäljellä erään toisen lisäksi,nuut on kuopattu minun osaltani.

      Täällä taatusti löytyy porukkaa jotka eivät faktoista välitä ja vetävät herneen nenäänsä heti jos joku mainitseekin jonkun muun merkkisen kuin itsellä on jotenkas jätänkin mainitsematta mihin ja mitä olen vertaillut...pikku vihjeenä kuitenkin että netin olessa käytössä niin aika tavalla löytyy tietoa josta suodattaa itselleen faktaa.
      Yksi mikä ihmettyttää, koneiden väliset hinta-erot Suomessa ja muualla maailmassa, täällä eräs valta merkki on selkeästi kalliimpi kuin vaikkapa jenkeissä...Herää kysymys, mikä on hinta eron syy?
      Tekniikka se ei voi olla.

    • -valkeakoskelta

      kannattaa kysyä venekeskus Eroselta tarjous...
      jos tyytyy kaasaritekniikkaan...hinta kuulemma
      kohdillaan

      • Kuulemma

        Kas kun niitä kohdillaan olevia hintoja ei sitten laiteta esille, saattaisi kauppakin käydä.


      • hatsiih

        kaasarihonda 90 on painava ja laiska möhkäle.


    • ..i..

      ...Vanhassa klassikko Fjordwing HT:ssä on vm-06 90TLDI. Vaihdoin vanhan vm-83 85hp 2t-Yamahan tuohon tossuun ja päivääkään en ole katunut.
      Yamahan kulutus matkavauhdilla oli 16l/h ja Tohatsu menee siinä 11l/h matkavaudilla, joka on painelokin mukaan siinä 24kn..
      Tohatsu on myös toiminut täysin moitteetta kaksi kesää. Itse olen koneen huoltanut syksyllä ja keväällä, mutta nyt kun kaksi vuotta tulee täyteen, niin olen ajatellut viedä ruiskutusjärjestelmän tarkistukseen/huoltoon, kun ohjekirjassa se käsketään tarkistuttaa/huollattaa parin vuoden välein.
      Käsittääkseni 115TLDI pelaa samalla tekniikalla, niin en voi muuta kuin suositella.

      • ..i..
        kaasari kirjoitti:

        pihi,mutta laiska!http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/c12562680034a2b6c125626700321711/ceea475a764f59cdc1256c8a00409c2d?OpenDocument

        ...oikein Norja taitu, mut eipä se sen laiskempi tunnu olevan, kuin Yamahan vanhat paritahditkaan.
        Kaikki on hyvin pitkälti kuitenkin oikeasta potkurista kiinni.
        Oma vene kuitenkin painaa sen 900kg ilman konetta ja hyvin kulkee. Ja itsellä ei niin väliä oo vaikka vähän hitaammin kiihtyisinkin. Kuitenkin lähes aina matkaa tehdään jatkuvalla matkavaudilla.
        Ja kumpi sitten painaa enemmän vaakakupissa, satojen eurojen säästö polttoainekuluissa, vai nopeammin saavutettavissa oleva matkanopeus? TIETYSTI, jos vene on esim vaikka vesihiihto tms käytössä, niin sitten asian ymmärrän, mutta itse en kyllä siltikään yhdy väitteeseen että Tohatsu olisi laiska. Mikä on oma kokemuksesi?


      • ..linkki..
        ..i.. kirjoitti:

        ...oikein Norja taitu, mut eipä se sen laiskempi tunnu olevan, kuin Yamahan vanhat paritahditkaan.
        Kaikki on hyvin pitkälti kuitenkin oikeasta potkurista kiinni.
        Oma vene kuitenkin painaa sen 900kg ilman konetta ja hyvin kulkee. Ja itsellä ei niin väliä oo vaikka vähän hitaammin kiihtyisinkin. Kuitenkin lähes aina matkaa tehdään jatkuvalla matkavaudilla.
        Ja kumpi sitten painaa enemmän vaakakupissa, satojen eurojen säästö polttoainekuluissa, vai nopeammin saavutettavissa oleva matkanopeus? TIETYSTI, jos vene on esim vaikka vesihiihto tms käytössä, niin sitten asian ymmärrän, mutta itse en kyllä siltikään yhdy väitteeseen että Tohatsu olisi laiska. Mikä on oma kokemuksesi?

        ...niin ja ainakin matkavauhdilla pomppaa melkein suoraan 24kn:sta -> 30kn (max mulla) toi nopeus, kts. linkki :) Et ei se ainakaan ylhäällä laiska oo.

        http://uk.youtube.com/watch?v=VhHMBKQOv6M

        tossa viel vähän lisää tossun menoa:

        http://uk.youtube.com/watch?v=2zs7CE2juBs


      • Vertailija
        ..linkki.. kirjoitti:

        ...niin ja ainakin matkavauhdilla pomppaa melkein suoraan 24kn:sta -> 30kn (max mulla) toi nopeus, kts. linkki :) Et ei se ainakaan ylhäällä laiska oo.

        http://uk.youtube.com/watch?v=VhHMBKQOv6M

        tossa viel vähän lisää tossun menoa:

        http://uk.youtube.com/watch?v=2zs7CE2juBs

        http://dailycast.fishboatmag.com/blog/2007/05/test_preview_to.html

        Tuossa jutussa mainitaan 115 hyvin kiihtyväksi ja taloudelliseksi että ei ainekaan tämän osalta se laiskuus pidä paikkaansa.


      • hatsiih
        kaasari kirjoitti:

        pihi,mutta laiska!http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/c12562680034a2b6c125626700321711/ceea475a764f59cdc1256c8a00409c2d?OpenDocument

        Kipparissa 9/2001 oli Toho 90 testissä. Sanottiin, että: "Suorituskykymittauksissa moottorin paras ominaisuus oli kiihtyvyys. Vene ampaisi liikkeelle kuin pyssyn suusta".

        Onhan tuossa Tohatsun 90:ssa melkoisen pieni sylinteritilavuus (varsinkin 90 Suizaan verrattuna!), mutta kyllä Orbitaalikoneissa eli kompuralla ahdetuissa ruisku2t -koneissa (mm. Optimax) kiihtyvyys on aika kohdallaan. Ja täällä suoli24:llakin on ollut juttua, että Tohatsun orkkis alumiinirusetti ei mikään juhlinnan aihe ole. Merkkarin BlackMax aluhuiskatkin on jo eri tasoa, ja tuossa norskien testissä Evarissa on teräs. Tuli jo eilen käytettyä hakuja aiheesta ja "Tohatsu 90" -haulla löytyi mm. tällainen linkki:
        http://www.bwbmag.com/output.cfm?id=943183

        Meteliähän noissa orbitaaleissa on nelaria hiukan enemmän; ei siitä mihinkään pääse. Mutta ainakin voitelu toimii kylmissä oloissakin ja pienissä nopeuksissa & matkavauhdilla kulutus on jopa nelaria pienempi.


      • Mites se
        hatsiih kirjoitti:

        Kipparissa 9/2001 oli Toho 90 testissä. Sanottiin, että: "Suorituskykymittauksissa moottorin paras ominaisuus oli kiihtyvyys. Vene ampaisi liikkeelle kuin pyssyn suusta".

        Onhan tuossa Tohatsun 90:ssa melkoisen pieni sylinteritilavuus (varsinkin 90 Suizaan verrattuna!), mutta kyllä Orbitaalikoneissa eli kompuralla ahdetuissa ruisku2t -koneissa (mm. Optimax) kiihtyvyys on aika kohdallaan. Ja täällä suoli24:llakin on ollut juttua, että Tohatsun orkkis alumiinirusetti ei mikään juhlinnan aihe ole. Merkkarin BlackMax aluhuiskatkin on jo eri tasoa, ja tuossa norskien testissä Evarissa on teräs. Tuli jo eilen käytettyä hakuja aiheesta ja "Tohatsu 90" -haulla löytyi mm. tällainen linkki:
        http://www.bwbmag.com/output.cfm?id=943183

        Meteliähän noissa orbitaaleissa on nelaria hiukan enemmän; ei siitä mihinkään pääse. Mutta ainakin voitelu toimii kylmissä oloissakin ja pienissä nopeuksissa & matkavauhdilla kulutus on jopa nelaria pienempi.

        Mites se voitelu pelaa noissa tossuissa? E-tecissä öljy kai ruiskutetaan suoraan pinnoille eikä bensan sekaan.

        Jos näissä on polttoainesuihkutus niin ilmeisesti näissäkin öljy ruiskutellaan erikseen?

        Oikeastaan tuota tässä olen itse miettinyt, että 4 tahdissa öljyvoitelu on aina niin kauan kuin öljyä on koneessa mutta mites tollainen ruiskuttelu, onko se varmaa tekniikkaa?


      • vieressä istuja
        Mites se kirjoitti:

        Mites se voitelu pelaa noissa tossuissa? E-tecissä öljy kai ruiskutetaan suoraan pinnoille eikä bensan sekaan.

        Jos näissä on polttoainesuihkutus niin ilmeisesti näissäkin öljy ruiskutellaan erikseen?

        Oikeastaan tuota tässä olen itse miettinyt, että 4 tahdissa öljyvoitelu on aina niin kauan kuin öljyä on koneessa mutta mites tollainen ruiskuttelu, onko se varmaa tekniikkaa?

        Mites se tohatsu 90hv tldi:n äänitaso, haukkuvat isoääniseksi koneeksi, Kipparin-lehden testi ainakin moitti...?


      • ..i..
        vieressä istuja kirjoitti:

        Mites se tohatsu 90hv tldi:n äänitaso, haukkuvat isoääniseksi koneeksi, Kipparin-lehden testi ainakin moitti...?

        ..ehkä provosoivaa sanoa, että Kippari moitti :D
        Siinä testissähän muistaakseni sanottii, että jos koneesta jotain huonoa pitäisi hakea, niin se on ehkä melutaso. Melutasohan menee siihen nelarin ja parinteisen paritahdin väliin. Tyhjäkäynnillä ja alhaalla kone on hyvin hiljainen ja ylhäällä jonkin näköistä mekkalaa syntyy, mutta on se silti hiljaisempi kuin mitä ex. koneen YAMAHA 2t oli.


      • rasvari
        Mites se kirjoitti:

        Mites se voitelu pelaa noissa tossuissa? E-tecissä öljy kai ruiskutetaan suoraan pinnoille eikä bensan sekaan.

        Jos näissä on polttoainesuihkutus niin ilmeisesti näissäkin öljy ruiskutellaan erikseen?

        Oikeastaan tuota tässä olen itse miettinyt, että 4 tahdissa öljyvoitelu on aina niin kauan kuin öljyä on koneessa mutta mites tollainen ruiskuttelu, onko se varmaa tekniikkaa?

        Nelarissa voiteluöljy painetaan pumpulla laakereille . Samoin pumppu antaa öljyä orbitalissa. Pitkälti sama tekniikka joskin nelarissa määrää ei säännöstellä vaan sama öljy kiertää koko ajan.

        Luotettavuutta ei mielestäni ole syytä epäillä.

        orbitaalissa on toki sitten se kompressori ja sen käyttömekanismi lisäämässä laitteen monimutkaisuutta.


      • on...
        vieressä istuja kirjoitti:

        Mites se tohatsu 90hv tldi:n äänitaso, haukkuvat isoääniseksi koneeksi, Kipparin-lehden testi ainakin moitti...?

        voimaa,missä on ääntä!


    • fisustaja

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe