Hei!
Nykyinen opiskelupaikka- ja ala ei oikein nappaa. Pääkaupunkiseutukin tuntuu jotenkin liian isolta ja vieraalta. Olenkin nyt päättänyt jättää opiskelut täällä ja ottaa taas nokan kohti pohjoista ja hakea opiskelemaan Kuopioon tai Ouluun.
Mutta se onkin sitten uusi kysymysmerkki, että kumpaan kaupunkiin sitä sitten sen junan ottaisi. Nyt kaipaisinkin teiltä, jotka kaupungeissa opiskelette/olette opiskelleet, vähän listaa kummankin paikan risuista ja ruusuista yliopistoon, vapaa-aikaan, harrastuksiin, viihtvyyteen ja ihan sellaseen yleiseen ilmapiiriin liittyen.
Kiitoksia kaikille, jotka vaivautuvat!
oulu vai kuopio?
11
4552
Vastaukset
- stadin pönde
Itsekin olen pohjoisesta muuttanut Helsinkiin opiskelemaan. Aluksi Helsinki siis vaikutti isolta, vieraalta jne. Mutta olen viihtynyt hyvin, koko ajan paremmin. Olennaista on keksiä mielekästä tekemistä. Oletko osallistunut opiskelijatoimintaan tai löytänyt muuta harrastusta?
Tietysti sekin varmasti on hankaloittanut tilannettasi, ettei alasi ole oikea. Mutta sanoisin, että mieti vielä seudulla pysymistä. Täällä on kuitenkin parhaat opiskelumahdollisuudet - ellet sitten jotain erityistä alaa tai tutkimuspainotuksia hae toisaalta.
Itse olen kotoisin Oulun seudulta. Oulusta voin sanoa, että se on rento ja kiva kaupunki. Kulttuuritarjontaa on kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin Helsingissä ja Turussa. Mukavia paikkoja siellä ovat torinranta ja kaunis Ainolan puisto. Pizzerioita, "känkkylöitä" - edullisia sellaisia - on paljon.
Pääkaupunkiseudulta tulet kaipaamaan hyvää joukkoliikennettä, jos Ouluun lähdet. Helsinkiin nähden hyvää on, ettei pummeja ja kerjäläisiä kyhjötä joka nurkalla. On myös oikea talvi eikä vain pimeää loska-aikaa, kuten täällä.
Oulussa en ole yliopistossa opiskellut, mutta jotain siitä tiedän: se sijaitsee "korvessa" (yli 5 km keskustasta), suurin osa yksiköistä on keskittynyt megakampukselle, samaan rakennuskompleksiin (mikä on nähdäkseni hyvä asia). Yliopisto on painottunut luonnontieteellis-teknisesti, humanistinen tiedekunta on pieni eikä yhteiskuntatieteellistä ole. Siis teekkareita näkyy paljon. - tp151
Hyvät vaihtoehdot sulla!
Oon asunu koko ikäni Oulussa, mutta muutin Kuopioon opiskelemaan. Tykkään kyllä molemmista kaupungeista. Oulun yliopistosta ei oo omakohtasta kokemusta, mutta vanhemmat on siellä töissä. Rakennuksena ihan kiva, paljo ravintoloita ja kahviloita ja oma kirjakauppaki. Vähän karmeat sisätilojen värit kyllä. :D
Kuopion yliopistossa oon viihtyny tosi hyvin, ainaki omassa tiedekunnassa opetuksen taso on korkea. Yliopisto on hyvällä paikalla, porukka tosi kivaa. Ehkä yks mikä Kuopiossa on Oulua huonommin, on yliopiston liikuntatarjonta. Oulussa esim jumppia on paljo enemmän. Tosin Kuopiossa ne vähät on sitte ilmasia. Ruoka Kuopion yliopistolla on halvempaa ku Oulussa! (Ja tosi hyvää) :)
Kaupunkeina molemmat on nättejä. Oulussa miinuksena että siellä tuulee paljon, Kuopiossa miinuksena (pyöräilijälle) että täällä on melko mäkistä. Tosin se tekee kaupungista hienon näkösen. Tykkään Kuopion torista ku se on keskellä kaupunkia, Oulussa keskustan "vieressä". Kuopiossa on hienommat jouluvalot. :) Vapaa-aikaa ajatellen tulee mieleen sellanen ero, et Oulussa pyörii ainaki paljo enemmän leffoja. Yliopiston ulkoisia harrastusmahdollisuuksia taitaa täälläki olla melko paljo. Semmosia mitään isoja asioita ei kyllä oo ollu mikä Kuopiossa ainakaan huonompaa ois ku Oulussa.
Oon ehkä Kuopiota kohtaan nyt vähän puolueellinen, tätä uutuudenviehätystä näes vielä. :) Viihdyn täällä tosi hyvin. Oulu on silti aina kotikaupunki, johon on mukava palata, ja jossa myös on yhtälailla omat hyvät puolensa. Kaupunkien kokoeroa en oo muuten edes huomannu, ei Kuopio yhtään pienemmältä tunnu.
Toivottavasti oli jotain apua, veikkaan että tulisit molemmissa viihtymään! :) - kuoppiolainen
Kuopiossa farmasiaa opiskelevana voin kommentoida:
- Oulun yliopisto on Kuopiota arvostetumpi
- Oulu on selvästi suurempi kaupunki, Kuopio melkoinen on tuppukylä
- Oulu on tulevaisuuden kasvukeskus, Kuopio ei välttämättä ole - mieti työllistymistä!
- Kuopiossa ei ole mitään sellaista, mitä Oulussa on (paitsi Farmaseuttinen tiedekunta)
- Pysy kaukana farmasian opiskelijoista, jos tulet Kuopioon. Ilmapiiri tällä alalla on _huono_ ainakin täällä Kuopiossa- jotain...
"- Kuopiossa ei ole mitään sellaista, mitä Oulussa on (paitsi Farmaseuttinen tiedekunta)"
Tarkoitat varmaan, että Kuopiossa ei ole mitään, mitä Oulussa ei olisi? Farmasia on tosiaan Kuopion oma erikoinen (löytyy tosin myös Helsingistä ja Turusta).
Itse en ole erityisemmin pitänyt Kuopiosta. Muutin tänne väkisin opintojen takia. "Hieman mäkistä" tarkoittaa sitä, että tänne on lätkäisty alppien kokoiset vuoret. Jos kaupunginosan nimessä on "mäki" (esim. Neulamäki) tarkoittaa se pystyjyrkkää vuorta, jolle nousemisessa on autollakin vaikeuksia. Neulamäen hyvä puoli on se, että aamulla kohti yliopistoa on alamäki ja yliopistolta ei halua lähteä ollenkaan kotiin, sillä muutaman kilometrin ylämäki ei hirveästi innosta. (En ole asunut Neulamäessä, mutta en sinne kyllä ikinä aio muuttaakaan. Olen käynyt kuitenkin katsomassa paikan.)
Jos kaupunginosan nimessä on "laakso" (esim. Puijonlaakso), se ei suinkaan tarkoita laaksoa, vaan vain vähän "mäkeä" pienempää vuorta. Kartassa kivasti sijaitseva Puijonlaakso on siis myös kunnollisen kukkulan päällä.
Autolla keskustasta ei ole mitenkään helppoa löytää parkkipaikkaa. Silti keskusta tai kaupunki ei mikään megalopoli ole (kuten kuka tahansa voi päätellä jo ihan asukasluvustakin). Asukkaat eivät myöskään ole kaikki tiheästi pienellä alueella, vaan Kuopion pinta-ala on vallan hervoton. Toisena keskuksena on paljon parjattu Petonen. Sieltä on siis se kymmenisen kilometriä keskustaan ja yliopistolle. Ilmeisesti rakennettu, että kaupungin vuokra-asunnot saataisiin jonnekin kauemmaksi keskustasta. Hintataso halvempi kuin muualla ja osa porukasta viihtyykin siellä vallan mainiosti.
Vuokra-asuntojen hinnat ovat suht korkealla. Oulusta en osaa sanoa, että mahtavatko olla samoissa lukemissa vai vielä korkeammalla. Yksiöt keskustassa kuitenkin ovat kuulemieni (ja näkemieni ilmoitusten) mukaan 400 euroa kuussa.
Kuopiossa on paljon kauniita vanhoja rakennuksia (tai no, mikä nyt on paljon, mutta jonkin verran kuitenkin) ja keskustan "rännikadut" ovat aika idyllisiä. Ihan kivoja varmaan kesällä kävellä. "Rännikadut" ovat siis ruutukaavalla autotieruutujen keskellä meneviä kapeampia katuja, joita pääosin ei saa ajaa autolla.
Yliopistolla ei ole ruokaloita lukuunottamatta mitään palveluita. Limppariautomaatit ovat Pepsiä. Ruokaloista loppuu ruuan tarjoilu klo 14.30-15 ja ruokalat menevät kiinni suht aikaisin (päärakennus Snellmaniassa klo 16, muualla ehkä vähän myöhemmin). Kioskit on kaikki lopetettu, joten niiden läheisyydessä sijainneita automaattejakaan ei kukaan hoida. Limppariautomaatit ovat siis ainoita. Ulko-ovet Snellmanialla menevät pääosin lukkoon neljältä, kirjastot tosin saattavat olla auki kuuteen. Tämän jälkeen koululle ei sisään pääse. Oletusarvo on, että opiskelet aikavälillä 8-16, ainakin jos aiot tehdä sitä yliopistolla.
Mikroteknialla ja bioteknialla asiat ovat ehkä vähän paremmin. Ainakin jonnekin voi niissä saada opiskelijat avaimia ja mennä sekä tulla vähän vapaampiin kellonaikoihin.
Hyvä puoli ovat valmiit lukujärjestykset, joita seuraamalla käyt kaikki pakolliset kurssit kätevästi ja valmistut jossain välissä. Lukujärjestyksiä ei ole tietenkään pakko noudattaa, mutta se helpottaa kyllä huomattavasti opintojen suunnittelua jne.
Kuopion ylioppilaskunnan toiminta on kuulemma aika olematonta verrattuna muihin yliopistoihin. En tiedä, kun en ole muiden ylioppilaskuntien toimintaa seuraillut, mutta eipä täällä tosiaan tuo KYY paljoa näy. Ainejärjestöt kuitenkin ovat suht aktiivisia ja vanhoja ainejärjestöjen välisiä kaunojakin on pyritty hautaamaan (enkä itse ole sellaisia kaunoja pahemmin havainnut, mutta niitä kuulemma on vanhempien opiskelijoiden keskuudessa). - opiskelija nepalista
jotain... kirjoitti:
"- Kuopiossa ei ole mitään sellaista, mitä Oulussa on (paitsi Farmaseuttinen tiedekunta)"
Tarkoitat varmaan, että Kuopiossa ei ole mitään, mitä Oulussa ei olisi? Farmasia on tosiaan Kuopion oma erikoinen (löytyy tosin myös Helsingistä ja Turusta).
Itse en ole erityisemmin pitänyt Kuopiosta. Muutin tänne väkisin opintojen takia. "Hieman mäkistä" tarkoittaa sitä, että tänne on lätkäisty alppien kokoiset vuoret. Jos kaupunginosan nimessä on "mäki" (esim. Neulamäki) tarkoittaa se pystyjyrkkää vuorta, jolle nousemisessa on autollakin vaikeuksia. Neulamäen hyvä puoli on se, että aamulla kohti yliopistoa on alamäki ja yliopistolta ei halua lähteä ollenkaan kotiin, sillä muutaman kilometrin ylämäki ei hirveästi innosta. (En ole asunut Neulamäessä, mutta en sinne kyllä ikinä aio muuttaakaan. Olen käynyt kuitenkin katsomassa paikan.)
Jos kaupunginosan nimessä on "laakso" (esim. Puijonlaakso), se ei suinkaan tarkoita laaksoa, vaan vain vähän "mäkeä" pienempää vuorta. Kartassa kivasti sijaitseva Puijonlaakso on siis myös kunnollisen kukkulan päällä.
Autolla keskustasta ei ole mitenkään helppoa löytää parkkipaikkaa. Silti keskusta tai kaupunki ei mikään megalopoli ole (kuten kuka tahansa voi päätellä jo ihan asukasluvustakin). Asukkaat eivät myöskään ole kaikki tiheästi pienellä alueella, vaan Kuopion pinta-ala on vallan hervoton. Toisena keskuksena on paljon parjattu Petonen. Sieltä on siis se kymmenisen kilometriä keskustaan ja yliopistolle. Ilmeisesti rakennettu, että kaupungin vuokra-asunnot saataisiin jonnekin kauemmaksi keskustasta. Hintataso halvempi kuin muualla ja osa porukasta viihtyykin siellä vallan mainiosti.
Vuokra-asuntojen hinnat ovat suht korkealla. Oulusta en osaa sanoa, että mahtavatko olla samoissa lukemissa vai vielä korkeammalla. Yksiöt keskustassa kuitenkin ovat kuulemieni (ja näkemieni ilmoitusten) mukaan 400 euroa kuussa.
Kuopiossa on paljon kauniita vanhoja rakennuksia (tai no, mikä nyt on paljon, mutta jonkin verran kuitenkin) ja keskustan "rännikadut" ovat aika idyllisiä. Ihan kivoja varmaan kesällä kävellä. "Rännikadut" ovat siis ruutukaavalla autotieruutujen keskellä meneviä kapeampia katuja, joita pääosin ei saa ajaa autolla.
Yliopistolla ei ole ruokaloita lukuunottamatta mitään palveluita. Limppariautomaatit ovat Pepsiä. Ruokaloista loppuu ruuan tarjoilu klo 14.30-15 ja ruokalat menevät kiinni suht aikaisin (päärakennus Snellmaniassa klo 16, muualla ehkä vähän myöhemmin). Kioskit on kaikki lopetettu, joten niiden läheisyydessä sijainneita automaattejakaan ei kukaan hoida. Limppariautomaatit ovat siis ainoita. Ulko-ovet Snellmanialla menevät pääosin lukkoon neljältä, kirjastot tosin saattavat olla auki kuuteen. Tämän jälkeen koululle ei sisään pääse. Oletusarvo on, että opiskelet aikavälillä 8-16, ainakin jos aiot tehdä sitä yliopistolla.
Mikroteknialla ja bioteknialla asiat ovat ehkä vähän paremmin. Ainakin jonnekin voi niissä saada opiskelijat avaimia ja mennä sekä tulla vähän vapaampiin kellonaikoihin.
Hyvä puoli ovat valmiit lukujärjestykset, joita seuraamalla käyt kaikki pakolliset kurssit kätevästi ja valmistut jossain välissä. Lukujärjestyksiä ei ole tietenkään pakko noudattaa, mutta se helpottaa kyllä huomattavasti opintojen suunnittelua jne.
Kuopion ylioppilaskunnan toiminta on kuulemma aika olematonta verrattuna muihin yliopistoihin. En tiedä, kun en ole muiden ylioppilaskuntien toimintaa seuraillut, mutta eipä täällä tosiaan tuo KYY paljoa näy. Ainejärjestöt kuitenkin ovat suht aktiivisia ja vanhoja ainejärjestöjen välisiä kaunojakin on pyritty hautaamaan (enkä itse ole sellaisia kaunoja pahemmin havainnut, mutta niitä kuulemma on vanhempien opiskelijoiden keskuudessa).Muutin Kuopioon opiskelemaan toiselta puolelta Suomea ja olen kyllä tykännyt. Ihana paikka!
"Jos kaupunginosan nimessä on "mäki" (esim. Neulamäki) tarkoittaa se pystyjyrkkää vuorta, jolle nousemisessa on autollakin vaikeuksia"
Ihan hyvin sen polkupyörälläkin pyöräilee ylös, ei siis mikään elämää suurempi murhe. Ja aamuisin yliopistolle mennessähän se onkin alamäki, niinkuin mainittu on. Istut vaan pyörän satulaan ja kohta olet jo perillä!
"Autolla keskustasta ei ole mitenkään helppoa löytää parkkipaikkaa. "
Toriparkki on kätevä ja sinne on kyllä opasteet moottoritieltä asti - en mistään muusta kaupungista ole löytänyt noin selkeästi opastettua ja kätevää parkkia.
Mielipiteitähän toki on monia.
Itse olen siis viihtynyt, suunnaton rakkaus tätä paikkaa kohtaan. En sitten tiedä, olenko jotenkin kieroutunut, kun minua ei voisi vähempää kiinnostaa mitkään ainejärjestöjen bileet jne. haalareissarellestämiset, joten hyvin on mennyt, vaikka olen sanoutunut kokonaan irti koko puuhasta enkä edes haalareita hankkinut.
- toinen kuopijolainen
Minäkin liputtaisin (kuten edellinen) Oulun kannalle. Itse opiskelen myös farmasiaa Kuopion yliopistossa, ja kuten edellinenkin mainitsi ilmapiiri on todella huono ainakin farmasian opiskelijoiden keskuudessa. Olen myös ymmärtänyt että Kuopio on myös muuten hieman sisäsiittoinen kaupunki, eli jos et tunne ketään täältä, on hyvin vaikeeta saada kavereita. Itse tutustun normaalisti todella helposti ihmisiin, mutta täältä ei kyllä omanhenkistä porukkaa ole vapaa-ajan rientoihin löytynyt. Ikävä täällä on viittä vuotta opiskella, varsinkin kun oman alan töitäkään ei ole mahdollista saada..
Mutta toisaalta esimerkiksi lääkiksen puolella ainakin ulkopuolisen silmin tuntuu olevan paljon parempi meno :), että eiköhän tuo alastakin vähän riipu, mihin olet menossa!
Mutta kivaa kevättä sinulle ja toivottavasti löydät vielä oman alasi ja kaupunkisi :)!- kyllästynyt farmasisti
Tuo huono ilmapiiri on itsellekin tuttua. Aivan järkyttävää millaiseen kanssaopiskelijoiden mustamaalaukseen ja nöyryyttämisen jotkut ryhtyvät. Ainakin omalla vuosikurssillani on esiintynyt suoranaista kiusaaamista. Osallistujina ovat olleet myös vuosikurssin toimihenkilöt - siinä vasta todellisia "luottamushenkilöitä".
- farmasian yo
Farmasia on varmaan kiva ala niille, jotka ovat tervetulleita Fortiksen tilaisuuksiin. Itselleni on varsin selvästi ilmaistu, että en ole kyseisen ainejärjestön toimintaan tervetullut. En nimittäin kuulu "sisäpiiriin". Onneksi Kuopiossa on monia muita ainejärjestöjä, joiden tilaisuuksiin minutkin otetaan mielellään vastaan :-)
- farmasisti
farmasian yo kirjoitti:
Farmasia on varmaan kiva ala niille, jotka ovat tervetulleita Fortiksen tilaisuuksiin. Itselleni on varsin selvästi ilmaistu, että en ole kyseisen ainejärjestön toimintaan tervetullut. En nimittäin kuulu "sisäpiiriin". Onneksi Kuopiossa on monia muita ainejärjestöjä, joiden tilaisuuksiin minutkin otetaan mielellään vastaan :-)
Ainakin Kuopiossa 2. vuosikurssilla juttujen taso on todella pohjalta. Luennolta kuultua "öhöhöö HOMO...v***u mikä HOMO... ÖÖHÖÖHÖÖ .... v***u...p**se kutiaa..... V***U..." Luennoilla ei voi edes keskittyä, kun muutama ihminen kälättää kovaäänisesti idioottimaisia juttujaan. Muutenkin tältä vuosikurssilta löytyy muutama aivan käsittämätön persoonallisuus.
- ja täysin toisenlaista aine...
farmasisti kirjoitti:
Ainakin Kuopiossa 2. vuosikurssilla juttujen taso on todella pohjalta. Luennolta kuultua "öhöhöö HOMO...v***u mikä HOMO... ÖÖHÖÖHÖÖ .... v***u...p**se kutiaa..... V***U..." Luennoilla ei voi edes keskittyä, kun muutama ihminen kälättää kovaäänisesti idioottimaisia juttujaan. Muutenkin tältä vuosikurssilta löytyy muutama aivan käsittämätön persoonallisuus.
mutta sama ongelma täälläkin. Yllättävää! Luulin, että "ongelmani" johtui pääaineemme suht alhaisista sisäänpääsyrajoista (ts. porukka ei ole kovin fiksua), mutta tietääkseni farmasiaan ei ihan helpolla pääse... Ja tämähän on ennenkaikkea minun ongelmani, koska muut tulevat (hih-hih-hii, ohh-hoh-hoo) erinomaisesti keskenään toimeen.
Voimia sinnekin.
- sas4
Oulussa olen asunut koko ikäni, mutta muutin opiskelemaan Kuopioon, joten kokemusta on molemmista paikoista.
Oulu on aina mun ykköskaupunki, sieltä löytyy stockat ja nallikarin uimarannat. Ja maailman parhaat rullaluistelumahdollisuudet! Oulu on selkeästi isompi kuin Kuopio, mutta se ei oo pelkästään hyvä asia. Kuopiossa on lyhyemmät välimatkat (esim. yliopisto-Keskusta), ja tuntuu että kaikki kaveritkin asuu tosi lähellä. Helpompi kyläillä. Oulussa kaikki asuu niin levällään ympäri kaupunkia, ja yliopisto tosiaan on melko kaukana keskustasta.
Kuopiossa järjestetään mun mielestä enemmän kaikkia yhteistapahtumnia kaupunkilaisille, ne on kivoja. Kuopiossa shoppailumahdollisuudet eivät ole kuitenkaan niin hyvät kuin Oulussa.
Kuopion Yliopistosta sanoisin sen verran, että siellä on tosi kiva opiskella. Miinusta tosin siitä, että ravintolat ovat auki lyhyen aikaa ja kioskeja ei ole. Siksi yliopisto tuntuu toisinaan paljon pienemmältä kuin onkaan, kun se hiljenee niin aikaisin joka päivä. Suuri osa kasvoista on kuitenkin jollain tavalla tuttuja, mutta poikia on suhteessa kyllä melko vähän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645160Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662347- 2622342
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362339Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191574Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191438Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491028- 89996
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12929- 66927