Ylävatsakipu VASEMMALLA

Peilikuva?

Mikähän siellä vatsassa juilii, kun on välillä pistävää kipua vasemmalla puolella suunnilleen kylkikaaren alla. Muilla näkyy olevan oikealla, ja syynä voi olla maksa-, haima- tai sappivaiva. Mutta minullapa on vasemmalla. Sydän ainakin tuntuu olevan vasemmalla eikä minulla tietääkseni ole sisäkalut muutenkaan takaperin. Mistä siis lie kyse? Kipu on yleensä sykkivää ja lisäksi sellaista, että se saattaa vaihtaa paikkaa muutaman sekunnin välein, ikään kuin pieni demoni heiluisi siellä puukkoineen, "pistänpä nyt tuohon ja sitten vaikka tuohon..." kuitenkin siellä kylkiluiden alakaaren seutuvilla liikutaan.

8

9943

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kricu

Vaikea antaa tarkkaa diagnoosia, kun en tiedä mitä olet syönyt/juonut, onko ennen ollut vastaavaa, kauanko kipu on kestänyt, oletko minkä ikäinen jne..
      Mutta vasemmalta puolelta löytyy mahalaukku, joten jos sinulla on vaikka vatsahaavaa tms tai sitten jos kipu ei olekaan vatsasta peräisin, vaan esim lihaksesta ja sattuu hengittäessä? Tai sitten jos se on sydämen tienoilla se kipu.. Suosittelen kääntymään lääkärin puoleen jos kipu pahenee tai jatkuu muutamia päiviä tai tulee oksentelua, kuumettta, huonovointisuutta yms.. koitahan pärjätä!

• Jatkoa

(Piti vaihtaa nimimerkkiä, kun sama ei onnistu ilman kirjautumista.)

Lihaskivusta ei varmaankaan ole kyse. Kipua on tuntunut ehkä n. vuoden ajan silloin tällöin. Joskus menee viikkoja ettei tunnu, joskus tuntuu muutamana päivänä peräkkäin. Olen 52-vuotias ja muuten terve, syön "normaalisti" ja vatsa toimii hyvin, ei ummetusta eikä ripulia. Nyt keskitalven juhlaviikkojen aikana ja jälkeen kipua on esiintynyt enemmän. En ole mikään juoppo, mutta suurkuluttajan raja 21 annosta viikossa menee kyllä rikki ja marraskuun alusta loppiaiseen kulutus on ollut normaalia suurempi. Jokin korrelaatio alkoholinkäyttöön saattaa siis olla vaikka kyse ei maksasta tai haimasta olisikaan.

• sama vaiva

Oliskohan kyseessä divertikuliitti. Kipu tuntuu just vasemmalla vähän kylkiluiden alla. mee lääkäriin tarkistamaan tulehdusarvot varsinkin jos on vähän lämpöä.

• mikä kuliitti...

Piti oikein googlata että mikä ihmeen divertikuliitti. Saattaisi muuten olla, mutta minulla ei ole kuumetta ja muutenkin kunto ja olo tuntuu hyvältä, vain tuo kipu kiusaa. Minulla ei myöskään ole ummetusta tai muita ruoansulatusvaivoja.

• tämäkin...xx

Mahalaukut on eri muotoisia eri ihmisillä. Voisi olla palleatyräkin,minulla kipu lähellä mahanporttia.

• paksunsuolenmutka

Joillakin voi olla hyvin ylhäällä, lähellä sydäntä. Siihen voi kertyä ilmaa. Voi aiheuttaa pingotusta ja pistosta, ja jopa ärsyttää sydäntäkin.

• on ylhäällä

Mulla on ylhäällä ja ilmaa aina mutkassa, ja aiheuttaa pingotusta ja pistosta vasemmalle ylhäälle, jopa rintaan ja kainaloon asti.

• Nimetön

Todellakin niinkuin olisin itse kirjoittanut. Olen 61-vuotias nainen ja ainakin vuoden ajan samoja oireita vasemmalla puolella on ollut. Saattaa mennä viikkoja ilman tuntemuksia, mutta yks´kaks vihlaisee niin että taju on mennä. Onneksi menee ohi lähes samantien. Itse olen jotenkin huomannut, että silloin kun on ilmavaivoja ja röyhtäilyä, ongelma olisi pahempi. Olen epäillyt palleatyrää, koska en ole voinut ikinä pitkiä aikoja olla selälläni. Pistelevä, puutunut olo tulee. Se vaiva on ollut lapsesta saakka.Välillä pelkää vaivan olevan vakavaa, mutta kai se olisi jo vuoden sisällä pahentunut jos niin olisi. Lääkäriin en ole halunnut vielä mennä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7034
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2163
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2117
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe