Starttiraha nettikauppaan?

Pomputeltava

Hei!
Minä olen ollut perustamassa nettikauppaa jo reilun kuukauden, kävin yrittäjäkurssin sun muut, keskustelin henkilön kanssa joka antaa lausunnon yritysideastani työvoimalle. Hän innostui ideastani todella paljon, suositteli että mahdollisimman äkkiä kauppa pystyyn, hänen mielestään ideani oli tosi hyvä ja kannattava, möisinhän tuotteita joita ei vielä suomessa kukaan myy! Silloin kun kävin hänen luonaan, hänen mielestään minulla olisi ollut mahdollisuus jopa sellaiseen myyntiin että saisin n. 2000e/kuukaudessa, huh! Minä sanoin että minulle riittäisi käteen n. 700, sillä pärjäisin, pärjäänhän päivärahallakin. No, tuli aika kun työkkäri pyysi häneltä lausuntoa ja sitten minulle tuli päätös postissa.... yllätys yllätys! Tämä "hurmaava" (omasta mielestään sitä ihan oikeesti) mies oli ollut sitä mieltä, että minulle ei voi myöntää starttirahaa, koska ideani ei ole kannattava! No, sitten kun laskeskelin 1 1.... minun mielestäni koko homma tyssäsi siihen että en odottanut liikoja yritysidealtani, vain sellaista pientä perustoimeentuloa, ja sitä työkkärin henkilö sanoikin, että tämä lausunnon antaja oli ollutkin sitä mieltä että tuollaisilla tavoitteilla yrityksestä ei tule kannattavaa!
No, onhan se tietenkin "pikkaisen" erilainen vaatimustaso korkeasti palkatulla lakimiehenplantulla ja työttömällä kotiäidillä...
Miten on muilla, oletteko saaneet nettikauppaan helposti starttirahaa?

13

5170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsekään en saanut starttir. ekalla hakemisella - tokalla sain.
      Syyt oli jokseenkin samoja. Olin jotenkin niin nöyrä, että jos ette anna, niin kyllä mä jotenkin tulen toimeen.
      Eli mitä tästä opimme.
      Tietty, yrittäjällä pitää olla luonteessa sitkeyttä ja rautaista tahtoa. Ne kai työkkärissä ajattelee, että parempi pudottaa toi nyt kun että se tekee konkurssin. Sekin ihan oikein, jos ihmisessä ei kerta kaikkisesti ole ainesta yrittäjäksi.
      Mutta minussa on ja sinussakin, jos sen itsestäsi tiedät.
      Lisäksi minulla oli ongelmana, että oli kuvaillut rahatilanteeni liian hyväksi, etten sitä rahaa edes välttämättä tarv. toimeentuloni kannalta.
      Eli rustaat uuden hakemuksen. Teet hyvät kannattavuuslaskelmat ja käännät "kiltin ja sopeutuvaisen" luonteesi eduksesi - sovit hyvin asiakaspalvelutyöhön ym.
      Käytät siis mielikuvitustasi.
      Tietääkseni ei ole ylärajaa, kuinka monta hakemusta saa jättää.
      Itse liitin mukaan asiaa käsitteleviä lehtileikkeitä ym. materiaalia, sillä osoitin kuinka tosissani ja alani tunteva olin.
      Kyllä yrittäjänä on välillä aika rankaakin, eli tässä esimakua, että kaikki ei mene aina putkeen. Välillä täytyy yrittää toisen ja kolmannenkin kerran.
      Mutta palkkatyöhön en kyllä vauhtaisi ja sillä sipuli!

      • Goodwin

        Näissä hommeleissa on turhaa lähteä liian vaatimattomalta tai nöyrältä pohjalta. Ihemmetelen kovasti kaksinaamaista kaverisia, ja tämän "selän takaa" heittämää lausuntoa, mutta tässäpä oppitunti. Vältä aina näitä, varsinkin kunnallisia, tekomaireita tyyppejä.

        Sitä paitsi, eihän kaiken tietävä työvoimahallinto ainoa uusbisnesasioita hoitava instanssi ole.
        Oikeastaan ihmettelen minkä takia se yleensä näihin hommeleihin sekaantuu.

        Jokaisesta ainakin suuremmasta kunnasta pitäisi löytyä elinkeinoasiamies, jonka tärkeintä työsarkaa sinunlaisesi caset pitäisivät juuri olla!
        Nämä kaverit katsovat uusbisnesideoita täysin eri perspektiivista, verrattuna muiden alan hallintoihin. Heidän juttunsa on tuottaa työnantajalleen täppiä uusien, kannattavien firmojen muodossa.

        Varaa aika tällaiselta aika, naputtele suunnitelmasi tunnontarkasti ylös, korjaa sitä niin monta kertaa kuin pitää ja vedä sitten henkeä.
        Sillä aikaa opettelet koko idiksen viimeistä piirtoa myöten ulkoa: Suullista esitystä varten.
        Tai paremminkin - tee pääpiirteistä korkeintaan A-4:n arkille supistettu terävään muotoon kirjattu idea, jonka sitten sylkäiset sujuvasti ulkomuistista ulos.
        Kirjoittajat kutsuvat hommaa synopsikseksi, tosi tekijät väsäävät isosta ideasta muutaman kymmenen sanan Loglinen - mutta eiköhän sinun hommassasi vähemipikin riitä.

        Sinuna näyttäisin juttuni vielä, hyvissä aijoin ennen visiitille menoa, varmuuden vuoksi jollekin täysin luetettavalle taholle - ja jos rakentavaa korjaamista löytyy, älä ota nokkiisi, vaan harkitse - ja tee se.

        Sitten vielä kerran koko yllämainittu valmisteleva rundi uusiksi, kaikki asiaa koskevat paperit tietenkin puhtaaksikirjoitettuna laukkuun ja menoksi.
        Ja jätä sitten kaikki nöyristely hattunaulakkoon.
        Kyseessä on ideasi kauppareissu.

        JOS ideasi sitten saadaan pelaamaan, siitä hyötyy kunta, verottaja ja mahdollisesti moni muukin instanssi.
        Kunnon elinkeinoasimies haistaa kyllä jo kättelyssä uuden idean potentiaalin - ja positiivisessa tapauksessa huomaatkin olevasi täysin eri asemassa.

        Motto: Pirun hyvä ennakkovalmistelu on puoli voittoa.


    • Varmasti........

      Oikeassa, noin pieni myynti lähentelee harrastustoimintaa vaikka verotettavaa sellaista olisikin. Jatkojalosta sitä ideaasi tai kehitä uusi, mielellään jo palkkojen ja kulujen jälkeen tuo 700 pitää jäädä kuukaudessa riskejä takaamaan ja varmistamaan pikku ongelmatilanteissa yriyksesi jatkuvuutta.

      • Nettivaate

        Tottakait minä tulevaisuudessa haluan kaupasta kunnon toimeentulon, kun on tarkoitus valikoimaakin laajentaa sitä mukaa kun siihen saan liikevaihtoa, silläpä olisinkin parin ensimmäisen vuoden ajan tyytyväinen kun kulujen JA vararahojen jälkeen jäisi n. 700 kuukaudessa käteen! Laitoin menemään toisen hakemuksen ja siihen kyllä sitten isontelin summia, varsinkin markkinointiin panostin siinä moninkertaisesti, sekä myös liikevaihtoon.
        Kurssilla kun oltiin niin siellä oli muutama jotka olivat jo hakemuksen laittaneet ja käyneet tämän kyseisen herran "haastateltavina" ja sanoivat jo siellä kurssilla että jos on kyse pienestä yrityksestä, joka tuleekin pysymään pienenä, niin sellaista tämä herra ei tahdo millään ymmärtää, hänen mielestään kun kaikkien pitäisi lähteä yrittämään sillä mielin että siitä tulee pikaisesti jotain todella suurta! Noh, meitä on moneen junaan!


      • Myynt..........
        Nettivaate kirjoitti:

        Tottakait minä tulevaisuudessa haluan kaupasta kunnon toimeentulon, kun on tarkoitus valikoimaakin laajentaa sitä mukaa kun siihen saan liikevaihtoa, silläpä olisinkin parin ensimmäisen vuoden ajan tyytyväinen kun kulujen JA vararahojen jälkeen jäisi n. 700 kuukaudessa käteen! Laitoin menemään toisen hakemuksen ja siihen kyllä sitten isontelin summia, varsinkin markkinointiin panostin siinä moninkertaisesti, sekä myös liikevaihtoon.
        Kurssilla kun oltiin niin siellä oli muutama jotka olivat jo hakemuksen laittaneet ja käyneet tämän kyseisen herran "haastateltavina" ja sanoivat jo siellä kurssilla että jos on kyse pienestä yrityksestä, joka tuleekin pysymään pienenä, niin sellaista tämä herra ei tahdo millään ymmärtää, hänen mielestään kun kaikkien pitäisi lähteä yrittämään sillä mielin että siitä tulee pikaisesti jotain todella suurta! Noh, meitä on moneen junaan!

        Vaatteiden myynti postitse merkitsee sitä että hyvin suuri määrä tuotteista tulee sinulle takaisin ja sinä maksat jokaisen palautuksen, tiesitkin sen varmasti?

        Vaatemyynti vaatii suuria varastotiloja ja suuria määriä tuotteita, yksi sesonki ei kauaa kestä. suuri vaara on jos toimit kovin pienesti ettei asiakkaat siedä sitä kun myyt paljon ei oota.


    • Nimetön

      sitä helpommin rahan saat.eihän sitä voi tietää paljonko tulee tienaamaan.puoli vuotta saa rahaa ja sen jälkeen työkkärin päätöksellä vähän jatkoaikaa.että uutta suoleen kun vanha kuolee

    • Hernenenässä

      Älä välitä, starttirahaa ei myönnetä kovinkaan helpolla hyville ideoille.

      Itse olin 17 vuotias kun hain starttirahaa. En saanut ja syitä oli monia... yksi oli että liikaa kilpailua ja ikäni.

      Sain 10.000 markan lainan isäni ystävältä.

      Hankin toimitilan ja vehkeet sekä aloitin tämän kilpaillun alan. Ensimmäisen vuoden jälkeen meitä oli kolme tekijää sekä miljoonan markan liikevaihto. Kiinteät kulut ilman palkkoja oli alla 100.000 markkaa vuodessa.

      Tuli vain fiilis, että minähän näytän! Tee sinä samoin.

      Verkokaupan tekeminen nettiin maksaa 200-5000 euroa, joten etsi sopiva ja edullinen paikka. Ellet sitten itse tee ammattimaisia sivuja.

      Kun varaat domainin ja palvelintilan (siis paikan mihin kotisivut laitetaan), älä valitse halvinta. Suosittelen Nebula.fi jotta homma toimii ja sivut ei ole ikinä kaaduksissa.

      NÄYTÄ NIILLE ja onnea!

      Starttirahasta vielä sen verran, että naapurikiinteistössä yksi päälle 50v mies sai starttirahan. Hänen toimitila oli noin 12m2 joss oli pöytä ja puhelin. Heppu välitti tiettyjä juttuja joita on helpompi hankkia suoraan niiltä jotka palvelua oikeasti myyvät.

      Tämä otti rahaa vastaan sen 6kk, luki päivät lehtiä ja veti munkkia. Sen jälkeen luukut kiinni.

      Starttirahat ovat siis vain huonoille ideoille ja ihmisille jotka eivät muutoin menesty.

      Vai tietääkö joku kuka olisi starttirahan saanut hyvälle idealle ja yritys toimisi yli vuoden työllistäen myös muita?

      Naisia en tarkoita... naiset saavat mitä tahansa helpommin. Naislainaa jne. Tasa-arvo =)

      • starttilainaa helpommin

        voipi olla päinvastoinkin. Naislaina on koroltaan pikkaseb edullisempi muttei lainansaanti sen helpompaa ole. Siitä starttilainnan saannista saamisen helppous johtuu myös kunnasta tai työkkäristä missä asioit. Joissakin työkkäreissä häärää pienyritysten vihaajatyyppejä, ellei suoraan voi osoittaa että kate olisi vähintään 2500 euroa/kk (kiinteiden kulujen jölkeen). Toisissa kunnissa meno on aivan toista. En voi suositella muuttamaan kuntaa mutta työkkärihän on valtiollinen lafka että hyvinkin voisi mennä naapurikunnan työkkäriin ja vaikka sanoa että meinaa perustaa yrityksen sinne. Ei tarvi sanoa että kolleega on pitänyt firmaa kelvottomana. Ja yleensä pitää ajatella optimisetisti kun hakee starttirahaa.


      • vili_83
        starttilainaa helpommin kirjoitti:

        voipi olla päinvastoinkin. Naislaina on koroltaan pikkaseb edullisempi muttei lainansaanti sen helpompaa ole. Siitä starttilainnan saannista saamisen helppous johtuu myös kunnasta tai työkkäristä missä asioit. Joissakin työkkäreissä häärää pienyritysten vihaajatyyppejä, ellei suoraan voi osoittaa että kate olisi vähintään 2500 euroa/kk (kiinteiden kulujen jölkeen). Toisissa kunnissa meno on aivan toista. En voi suositella muuttamaan kuntaa mutta työkkärihän on valtiollinen lafka että hyvinkin voisi mennä naapurikunnan työkkäriin ja vaikka sanoa että meinaa perustaa yrityksen sinne. Ei tarvi sanoa että kolleega on pitänyt firmaa kelvottomana. Ja yleensä pitää ajatella optimisetisti kun hakee starttirahaa.

        Aloittajalle.

        Älä perusta yritystä 2000€ palkan toivossa. Eihän sillä tee kuin konkurssin.

        MUISTA kulut, vakuutukset, kirjanpito ym.

        Voi olla että on enemmän kuin saat nyt, mutta jos tavoite on pieni yritystuskin pysyy pystyssä.

        Tutustu yrittämiseen ennen kuin alat toimia. Tee tausta työtä. Laske että saat vähintään 5000€ kuukaudessa voittoa. Jos 5000€ toteutuu 3000€ olet laskenut vasta vähän ohi... Mutta silti saat jotain tulosta.

        1-2 huonoa kuukautta vuodessa syö pienestä voitosta kaiken.

        Olen itse toiminut yrittäjänä 5 vuotta. ollut ylä ja alamäkiä. Tämän vuoden palkkatulos noin 80000€.

        Tärkein asia... TEE TAUSTATYÖTÄ.


      • voitot_ja_palkat
        vili_83 kirjoitti:

        Aloittajalle.

        Älä perusta yritystä 2000€ palkan toivossa. Eihän sillä tee kuin konkurssin.

        MUISTA kulut, vakuutukset, kirjanpito ym.

        Voi olla että on enemmän kuin saat nyt, mutta jos tavoite on pieni yritystuskin pysyy pystyssä.

        Tutustu yrittämiseen ennen kuin alat toimia. Tee tausta työtä. Laske että saat vähintään 5000€ kuukaudessa voittoa. Jos 5000€ toteutuu 3000€ olet laskenut vasta vähän ohi... Mutta silti saat jotain tulosta.

        1-2 huonoa kuukautta vuodessa syö pienestä voitosta kaiken.

        Olen itse toiminut yrittäjänä 5 vuotta. ollut ylä ja alamäkiä. Tämän vuoden palkkatulos noin 80000€.

        Tärkein asia... TEE TAUSTATYÖTÄ.

        Jollain on mennyt palkat ja voitot sekaisin.
        Pitää olla aika idiootti jos meinas kaiken sisään tulevan rahan nostaa palkkoina pois.


    • sessipessi

      Miten te markkinoitte nettikauppaanne?

    • Lillian 2

      Mitäköhän tuotteesta mahtaa olla kyse?

    • PienyrittäjiäOn

      Kai niitä on pienyrittäjiäkin, jotka tulevat toimeen, eivätkä hommaansa vaihtaisi... Esimerkiksi omien käsitöiden yms. myyjät; eivätkä varmasti koskaan yltäisi viitentuhanteen euroon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1656
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1285
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1200
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1148
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1136
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1049
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1031
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      952
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      937
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      824
    Aihe