huomaako mahahaavan?

haavainen?

huomaisiko vatsahaavan puhkeamisen itse? sitä vain että on ollut mahahaava pitkään epäilyssä, ja jos sattusi sellainen tilanne että se puhkeaisi/vuotaisi tms niin että tarvitsee päivystyshoitoa, niin onko kipu sellaista että sinne osaa hakutua. onko kokemuksia?

onko muilla ollut epämääräistä, polttavaa kipua selässä, minulla ainakin oikealla jonkin verran lavan alla? siis mahahaavapotilailla?

6

7632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haavainen?

      (muusta kuin verisestä/mustastaa ulosteesta, sitä ei ole ollut)

      • =)=)=))=)

        Minulla oli 5 haavaa, jotka löytyivät tähystyksessä. Lääkäri lähetti veritiputukseen pahan anemian vuoksi. Lääkärit tutkivat vielä sairaalassa ja kun arvot laskivat yhä edelleen, eikä ollut mitään näkyvää syytä tuli ns. pika tähystys, jossa nuo haavat löytyivät. Silloin veriarvot 77. Joten jos ei ole massiivista vuotoa, jolloin on hengenlähtökin sitten jo lähellä, niin noita pieniä tihkuvuotoja ei itse välttämättä huomaa.

        Joten jos veriarvosi laskevat selittämättömästi, niin se on yksi asia mihin tulee tarttua. Vaikka veriarvoni olivat heikot, tein täyttä työpäivää, ylitöitä, mutta olin todella väsynyt. Ulosteen väriä en huomioinut, joten mitenkään ihmeellistä sekään ei ollut. Jos työtehosi laskee, olet hyvin väsynyt, anemiaa ja vatsakipuja. Tosin nuo vatsakivut voivat olla hyvin lieviä, kuten minulla. En olisi koskaan mennyt lääkäriin vatsakipujen vuoksi, enkä ikinä kuunaan olisi uskonut, että väsymykseni taustalla on 5 vatsahaavaa. Tosin mm. myöhemmin ilmeni paljon muutakin, mutta tästä se alkoi.


      • vatsahaava
        =)=)=))=) kirjoitti:

        Minulla oli 5 haavaa, jotka löytyivät tähystyksessä. Lääkäri lähetti veritiputukseen pahan anemian vuoksi. Lääkärit tutkivat vielä sairaalassa ja kun arvot laskivat yhä edelleen, eikä ollut mitään näkyvää syytä tuli ns. pika tähystys, jossa nuo haavat löytyivät. Silloin veriarvot 77. Joten jos ei ole massiivista vuotoa, jolloin on hengenlähtökin sitten jo lähellä, niin noita pieniä tihkuvuotoja ei itse välttämättä huomaa.

        Joten jos veriarvosi laskevat selittämättömästi, niin se on yksi asia mihin tulee tarttua. Vaikka veriarvoni olivat heikot, tein täyttä työpäivää, ylitöitä, mutta olin todella väsynyt. Ulosteen väriä en huomioinut, joten mitenkään ihmeellistä sekään ei ollut. Jos työtehosi laskee, olet hyvin väsynyt, anemiaa ja vatsakipuja. Tosin nuo vatsakivut voivat olla hyvin lieviä, kuten minulla. En olisi koskaan mennyt lääkäriin vatsakipujen vuoksi, enkä ikinä kuunaan olisi uskonut, että väsymykseni taustalla on 5 vatsahaavaa. Tosin mm. myöhemmin ilmeni paljon muutakin, mutta tästä se alkoi.

        Minulla puhkesi vatsahaava vuosia sitten. Kipu oli niin kamalaa että kyllä ihan varmasti tietää että sairaalaan on mentävä. En pystynyt olemaan kuin kippurassa joten tutkimus poliklinikalla oli aivan kauheaa.Röntgenkuvasta sitten selvisi että vatsahaava oli puhjennut. Onneksi ei ollut puhjennut minkään ison verisuonen kohdalla joten ei ollu suurta verenvuotoa.
        Ennen puhkeamista oli aina kovat vatsakivut kun tuli nälkä ja syöminen helpotti.Vatsahaavani oli jossain pohjukaisuolen lähellä. Sitten jonkin aikaa leikkauksen jälkenn tehtiin tähystys ja löytyi hirvittävä määrä helikobakteeria.Sen häädön jälkeen vatsa oli vuosia ihan ok.


      • haavainen?
        vatsahaava kirjoitti:

        Minulla puhkesi vatsahaava vuosia sitten. Kipu oli niin kamalaa että kyllä ihan varmasti tietää että sairaalaan on mentävä. En pystynyt olemaan kuin kippurassa joten tutkimus poliklinikalla oli aivan kauheaa.Röntgenkuvasta sitten selvisi että vatsahaava oli puhjennut. Onneksi ei ollut puhjennut minkään ison verisuonen kohdalla joten ei ollu suurta verenvuotoa.
        Ennen puhkeamista oli aina kovat vatsakivut kun tuli nälkä ja syöminen helpotti.Vatsahaavani oli jossain pohjukaisuolen lähellä. Sitten jonkin aikaa leikkauksen jälkenn tehtiin tähystys ja löytyi hirvittävä määrä helikobakteeria.Sen häädön jälkeen vatsa oli vuosia ihan ok.

        kiitos kummallekin vastauksesta :)

        hui, onneksi minulla ei vielä ihan noin pahana ole tullut o_O sain onneksi tänään happosalpaajia vai mitä ne nyt on, jotain tehokkaampia reseptilääkkeitä. toivottavasti ne nyt auttavat, tai ainakin estävät haavan kehittymisen.

        tähän vielä sen verran kyselen että onko kellään ollut sivuoireita noiden lääkkeiden kanssa? minulle tuli ensimmäisenä mieleen että eikö se ruoka nyt sitten sula vai mitä kummaa kun hapot salpaillaan :D


      • vain 5 haavaa
        haavainen? kirjoitti:

        kiitos kummallekin vastauksesta :)

        hui, onneksi minulla ei vielä ihan noin pahana ole tullut o_O sain onneksi tänään happosalpaajia vai mitä ne nyt on, jotain tehokkaampia reseptilääkkeitä. toivottavasti ne nyt auttavat, tai ainakin estävät haavan kehittymisen.

        tähän vielä sen verran kyselen että onko kellään ollut sivuoireita noiden lääkkeiden kanssa? minulle tuli ensimmäisenä mieleen että eikö se ruoka nyt sitten sula vai mitä kummaa kun hapot salpaillaan :D

        ja niihin sain Somac 40 mg kuurin ja toisen perään kun ei eka auttanut ihan riittävästi. Anemian hoito oli vaikeaa nyt ainakin, veriarvot eivät nousseet juuri mitenkään. Muutoin en huomannut tuon vatsan kanssa ongelmia. Kyllä se ihan OK oli. Somac vaihtui sitten aikaa myöden Zolt nimiseksi vatsalääkkeeksi, ajaa saman asian ja on paljon halvempi lääke.
        Söin pitkään kortisonia muusta syystä, aina aika ajoin, mutta vatsahaavat eivät ole uusineet tai sen ihmeemmin vaivanneet. Tulehduskipulääkkeistä Burana oli ehdottoman kielletty ja kaikki sen sukuiset. Panadol, Paratabs kävivät, mutta käytin myös pitkään Panacodeja, eikä ongelmia tullut. Tosin siis aina vatsasuojalääkitys päällä, kun lääkkeitä syön.

        Ei kait se nyt ihan hyvä juttukaan ole aina salpailla noita happoja, joku lääkäreistäni epäili anemian jatkumisen johtuvan siitäkin. Mutta myöhemmin Hb 136, tosin vasta sitten kun happolääkkeiden syöntiä vähentelin ja nyt en syö mitään lääkkeitä, tällä erää.


    • Anonyymi

      Sappirakko oireilee osittain samalla tavalla kuin mahahaava. Epäilen itselläni parhaillaan mahahaavaa, koska tosi viiltävää kiouaylövatsalla, mutta jo vuosia sitten minulta leikattiin tulehtunut sappirakko, jonka oireet ilmenivät polttavin kipuina selässä ja lapojen saudulla. Pienikin rasitus ja liikkuminen aiheutti kovat kivut selkään. Aiheuttajaksi paljastui sappirakko. Tk ssa määräsivät vuoden käyntien ajan vain närästyslääkettä vaivoihin. Kannattaa mennä suoraan päivystykseen noiden oireidesi kanssa, ja otattaa veri ja virtsakokeet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe