Alle 45 -vuotiaat

jäykkä joka paikasta

Hei!Onko täällä 45 v.tai alle olevia
parkinson ihmisiä?kuinka parkinson todettiin?
Kauanko diagnoosin saamiseen meni?
Mitä sairauksia ensin tutkittiin?

15

5785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 48v

      Minulla todettiin tauti noin 3 vuotta sitten. Kunnanlääkäri passitti minut neurologille, koska vasen käteni vapisi kovin.Neurogi teetti minulla erilaisia liikkeitä ja huomasi, että vasemman käden ja jalan liikkeet olivat hidastuneet.En mm. pystynyt "taputteleen" vasenta jalkaterää tahdissa lattiaan niin että kantapää on maassa. Oikea jalkaa pystyin kyllä taputteleen lattiaan tahdissa samoin pystyin kirjoittamaan, kun olen oikeakätinen. Myös pään magneettikuvaus tehtiin, siinä ei havaittu mitään poikkeavaa. Vaikka liikuin silloin paljon niin tauti on edennyt pikkuhiljaa. Nyt liikunta on jäänyt vähemmälle, mutta yritän päivittäin kävellä ainakin kilometrin verran.Liikunta on siksi hankalaa, kun polvia ja selkää alkaa särkemään. Aloin juuri syömään levodopaa Sinemet nimistä lääkettä, kun miedommilla lääkkeillä ei ollut mitään vastetta. Mutta päivä kerrallaan, ei kannata vaipua synkkyyteen.

      • nykyään 48

        olis kiva jutella, lääkkeistä yms.Diagnoosista yli 5 v ja lääkkeistä aika paljon kokeiluja. Nyt aika hyvä yhdistelmä.


      • 48v
        nykyään 48 kirjoitti:

        olis kiva jutella, lääkkeistä yms.Diagnoosista yli 5 v ja lääkkeistä aika paljon kokeiluja. Nyt aika hyvä yhdistelmä.

        Syön nyt Eldepryl 10 mg aamuisin ja Sinemet 25 mg/100mg puoli tablettia aamulla ja iltapäivällä. Annosta nostetaan viikoittain niin että kahden viikon kuluttua syön Sinemettiä tabletin aamulla ja toisen iltapäivällä. Sen olen huomannut jo nyt että jalat pelittävät hieman paremmmin. Jäykkähän sitä kuitenkin on, ei tahdo takkia saada päälle ja tämä koneella kirjoittaminen on sellaista tökkimistä. Aikaisemmin söin Requip merkkistä lääkettä lähes täyden vuorokausiannoksen,mitä sitä voi lääkäri määrätä,mutta en huomannut sillä olevan mitään vastetta.Unettomuuteen olen ottanut Imovane 7.5 mg silloin tällöin.


      • nykyään 48v
        48v kirjoitti:

        Syön nyt Eldepryl 10 mg aamuisin ja Sinemet 25 mg/100mg puoli tablettia aamulla ja iltapäivällä. Annosta nostetaan viikoittain niin että kahden viikon kuluttua syön Sinemettiä tabletin aamulla ja toisen iltapäivällä. Sen olen huomannut jo nyt että jalat pelittävät hieman paremmmin. Jäykkähän sitä kuitenkin on, ei tahdo takkia saada päälle ja tämä koneella kirjoittaminen on sellaista tökkimistä. Aikaisemmin söin Requip merkkistä lääkettä lähes täyden vuorokausiannoksen,mitä sitä voi lääkäri määrätä,mutta en huomannut sillä olevan mitään vastetta.Unettomuuteen olen ottanut Imovane 7.5 mg silloin tällöin.

        missä käyt neurologilla? Nämä lääkeasiat on aika vaikeita, minulla on jonkinlainen "uusi" ajatus joka omalla kohdallani toimii.Vertailen vaikka niihin sopeutumisvalmennusrymään jota tunnen.En tiedä mitä neurologit ja tutkijat ovat mielta ja itsekin odottelen ennekuin alan tästä puhumaan.Voin olla aivan hakoteilläkin.


      • 48v
        nykyään 48v kirjoitti:

        missä käyt neurologilla? Nämä lääkeasiat on aika vaikeita, minulla on jonkinlainen "uusi" ajatus joka omalla kohdallani toimii.Vertailen vaikka niihin sopeutumisvalmennusrymään jota tunnen.En tiedä mitä neurologit ja tutkijat ovat mielta ja itsekin odottelen ennekuin alan tästä puhumaan.Voin olla aivan hakoteilläkin.

        Käyn yksityisellä lääkäriasemalla neurologilla pari kertaa vuodessa.


      • nykyään 48v
        48v kirjoitti:

        Käyn yksityisellä lääkäriasemalla neurologilla pari kertaa vuodessa.

        paljastaa paikkakunnan?


      • 48v
        nykyään 48v kirjoitti:

        paljastaa paikkakunnan?

        En viitti sanoa paikkakuntaa, mutta etelä-suomessa lähellä Helsinkiä on lääkärikeskus.


      • fanni
        48v kirjoitti:

        Syön nyt Eldepryl 10 mg aamuisin ja Sinemet 25 mg/100mg puoli tablettia aamulla ja iltapäivällä. Annosta nostetaan viikoittain niin että kahden viikon kuluttua syön Sinemettiä tabletin aamulla ja toisen iltapäivällä. Sen olen huomannut jo nyt että jalat pelittävät hieman paremmmin. Jäykkähän sitä kuitenkin on, ei tahdo takkia saada päälle ja tämä koneella kirjoittaminen on sellaista tökkimistä. Aikaisemmin söin Requip merkkistä lääkettä lähes täyden vuorokausiannoksen,mitä sitä voi lääkäri määrätä,mutta en huomannut sillä olevan mitään vastetta.Unettomuuteen olen ottanut Imovane 7.5 mg silloin tällöin.

        Oletko huomannut unettomuuteen syytä?
        Söin alussa Eldepryliä yli 2v ,mutta se vei niin yö unet ,etten nukkunut kuin n.2-3t yössä ja kuitenkin tuli ihan päivällä yllättäviä nukahtamisia. Varsinkin autolla ajaessa oli pelottavaa, kun ei sitä voinut ennakoida .
        Lääke vaihdettiin Sifroliin ,jota söin myös pari vuotta. Sekin jatkoi lähes samaa unettomuutta ja lisäksi aiheutti pahasti turvotusta varsinkin jalkoihin .Kengät meni uusiksi.
        Olin jo niin uupunut että pyysin vaihtamaan jotain muuta .
        Sitten aloitin Requipin joka muuten korjasi tilannetta ,mutta aina lääkkeen oton jälkeen olin oikein huonovointinen . On se vähitellen helpottanut ,mutta kun yritän nostaa määrää ,tulee pahoinvointia.
        Noin 2v on ollut lisäksi Sinemet ,joka selvästi kohensi oloa.
        Untakin saan kohtalaisen hyvin n 3-4t jaksoja .
        Yöllä heräilen ja saatan muutaman tunnin valvoa.
        Mutta hyvä näin.


      • poikamies48
        fanni kirjoitti:

        Oletko huomannut unettomuuteen syytä?
        Söin alussa Eldepryliä yli 2v ,mutta se vei niin yö unet ,etten nukkunut kuin n.2-3t yössä ja kuitenkin tuli ihan päivällä yllättäviä nukahtamisia. Varsinkin autolla ajaessa oli pelottavaa, kun ei sitä voinut ennakoida .
        Lääke vaihdettiin Sifroliin ,jota söin myös pari vuotta. Sekin jatkoi lähes samaa unettomuutta ja lisäksi aiheutti pahasti turvotusta varsinkin jalkoihin .Kengät meni uusiksi.
        Olin jo niin uupunut että pyysin vaihtamaan jotain muuta .
        Sitten aloitin Requipin joka muuten korjasi tilannetta ,mutta aina lääkkeen oton jälkeen olin oikein huonovointinen . On se vähitellen helpottanut ,mutta kun yritän nostaa määrää ,tulee pahoinvointia.
        Noin 2v on ollut lisäksi Sinemet ,joka selvästi kohensi oloa.
        Untakin saan kohtalaisen hyvin n 3-4t jaksoja .
        Yöllä heräilen ja saatan muutaman tunnin valvoa.
        Mutta hyvä näin.

        Että se Eldepryl vie yöunet.Söin välillä pelkästään sitä ennen kuin Sinemet aloitettiin.Ihan yllättäen en ole päivisin nukahtanut. Sinemetin olen ottanut aamulla kuuden aikaan ja sitten odotellut tunnin ennen kuin syön.Seuraavan annoksen otan noin klo 14 ja sitten taas syön noin klo 16. Usein päivä menee silleen, että en syö kuin aamulla ja sitten iltapäivällä. Semmoista ruokaa ei liene pitäisi syödä ollenkaan missä on paljon proteiinia esim.lihaa tai ainakaan ottaa lääkettä ruuan kanssa. Minulla on aikaa taiteilla lääkkeen oton kanssa kun en ole enää työelämässä.


      • korpiangora
        poikamies48 kirjoitti:

        Että se Eldepryl vie yöunet.Söin välillä pelkästään sitä ennen kuin Sinemet aloitettiin.Ihan yllättäen en ole päivisin nukahtanut. Sinemetin olen ottanut aamulla kuuden aikaan ja sitten odotellut tunnin ennen kuin syön.Seuraavan annoksen otan noin klo 14 ja sitten taas syön noin klo 16. Usein päivä menee silleen, että en syö kuin aamulla ja sitten iltapäivällä. Semmoista ruokaa ei liene pitäisi syödä ollenkaan missä on paljon proteiinia esim.lihaa tai ainakaan ottaa lääkettä ruuan kanssa. Minulla on aikaa taiteilla lääkkeen oton kanssa kun en ole enää työelämässä.

        Ilmoittaudunpa minäkin mukaan, joukkoon tummaan niin sanoakseni.
        Sain parkkis diagnoosin 2006, puolen vuoden tutkinnan ja lääkekokeilun jälkeen. Ja olen nyt 33-vuotias. Eli uskon olevani nuorimpia sairastuneita Suomessa...korjatkaa joku, jos olen väärässä.
        Ensin söin Sifrolia tähän asti 1 ½ tablettia 3kertaa vrk, mutta se aiheutti meikäläiselle peliriippuvuutta ja nyt ollaankin vaihtamassa eldepryliin, mutta kun se kuulemma on miedompaa lääkettä kun sifrol, niin eipä tiedä vielä riittääkö teho.


      • Alkuperäinen kyselijä..
        korpiangora kirjoitti:

        Ilmoittaudunpa minäkin mukaan, joukkoon tummaan niin sanoakseni.
        Sain parkkis diagnoosin 2006, puolen vuoden tutkinnan ja lääkekokeilun jälkeen. Ja olen nyt 33-vuotias. Eli uskon olevani nuorimpia sairastuneita Suomessa...korjatkaa joku, jos olen väärässä.
        Ensin söin Sifrolia tähän asti 1 ½ tablettia 3kertaa vrk, mutta se aiheutti meikäläiselle peliriippuvuutta ja nyt ollaankin vaihtamassa eldepryliin, mutta kun se kuulemma on miedompaa lääkettä kun sifrol, niin eipä tiedä vielä riittääkö teho.

        Oliko sinulla minkälaisia oireita?Kauanko meni
        diagnoosin saantiin?


      • korpiangora
        Alkuperäinen kyselijä.. kirjoitti:

        Oliko sinulla minkälaisia oireita?Kauanko meni
        diagnoosin saantiin?

        Moi!
        Huomasin pikkuhiljaa, että kun esim istui pitemmän aikaa tuolissa ja kun piti lähteä liikkeelle, niin olikin yllättäin niin jäykkä olo, että sai oikein pyrkimällä pyrkiä eteenpäin. Sama myös sen kanssa, että lattialta kyykystä tai istumasta sai/saa kammeta itseään todenteolla ylös.

        Nyt on sitten särkyä melkein koko ajan jokapuolella, kuvailisin, että olo on kuin olisi tulossa influenssa tms. ja sään vaihtelut pahentavat eli kun tulee pakkanen on särkyä enemmän ja samoin kesäkuumalla. Jalkapohjat ovat aamulla niin kipeät, että ei meinaa päästä kävelemään ensimmäiten 10 minuutin aikana. Myötäliikkeet on hävinnyt ja ilmeetkin on menny hypomiimiseksi. Vasen käsi on liikeradaltaan vajaampi kuin oikea ja nyt on alkanut tuntua vapinaa sisälläpäin... ei näy ulospäin vielä, mutta esim fysioterapeutti tuntee sen.

        Eli kaikenkaikkiaan olo ei ole kovin kolmekymppinen, mutta päivä kerrallaan =) minkäs voit, mukana tämä Herra Parkinson on koko ajan.

        Diagnoosin saaminen kesti ekasta neurologi käynnistä 10 kuukautta.


      • Kärpix

        Kiitos taudin kuvauksen vinkeistä.

        Nim. Kela vakuutushuijari


      • kirjoitusta kokeillu

        Jos on oikeakätinen ja oikeajalkainen, niin ei vasemmalla puolella pytykään tekemään yhtä hyvin taidokkaita liikkeitä. Esimekiksi minun vasen käsi ei pysty pyörittelemään ranteesta kättä edestakaisin kuten oikea eikä vasen jalka pysty kauaa kantapäällä taputtamaan lattiaa.

        Minulla ei ole parkinsonin tautia, vaan on kaulan alueen dystonia, ja se aiheuttaa lisäheikkoutta vaemmassa kädessä. Vasemmalla kädellä pystyn jotenkuten kirjoittamaan, vaikka olen oikeakätinen.


    • räpyttely

      Kuuluuko räpyttelyn väheneminen Parkinsoniin?
      Missä vaiheessa ilmaantuu?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      105
      3464
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      85
      3326
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      1986
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      90
      1469
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1276
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1165
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      898
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      132
      860
    9. 46
      793
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      777
    Aihe