Peräsuolen tähystys

anita23

Tehdäänkö peräsuolen tähystystä missään suomessa nukutuksessa, siis yksityisellä?

20

8381

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nähtyjakoettu

Se homma vastaa hammastarkastusta.
      Suun kautta letkun nieleminen on v-mäistä

• anita23

Äidilleni on tehty kummatkin ja hän taas sanoi että peräsuolen tähystykseen ei mene ilman nukutusta ikinä enään kun taas letkun nieleminen oli hänen mielestään ollut helppoa. eli vissiin vähän makuasia.

• äitisi kanssa
        anita23 kirjoitti:

Äidilleni on tehty kummatkin ja hän taas sanoi että peräsuolen tähystykseen ei mene ilman nukutusta ikinä enään kun taas letkun nieleminen oli hänen mielestään ollut helppoa. eli vissiin vähän makuasia.

letkun nieleminen OK.

• hammastarkastus

No enpä ole hammastarkastuksessa koskaan v:mäistä letkua tarvinnut niellä!

• dr. Quack

Voi olla, että esim. Mehiläisessä se voidaan tehdä myös nukutuksessa, mutta kallista touhuahan se tietysti olisi.Veikkaisin vähintään tuollaista 500 e.
      Varsinaisesti se peräsuolen tähystys on tietysti kiusallinen ja jopa traumaattinenkin kokemus, mutta kun pyydät esilääkityksen ajoissa, se menee ohi lähes huomaamatta. Kovin kivulias se kylläkään ole. Jos sinulta samalla leikataan pukamia, on jonkinasteinen kipu tosiasia. Menee ohi kuitenkin nopeasti, mutta on tärkeää saada se esilääkitys ajoissa.

• Aida998

Heippa,

kävin juuri itse tämän viikon tiistaina paksunsuolentähystyksessä. En nyt ole varma tähystetäänkö sinulta pelkkä peräsuoli vai paksusuoli kokonaan, mutta siis voin sanoa , että aivan turhaan pelkäsin kuollakseni.

Ensinnäkin en tajua mitä ihmiset täällä vinkuu niistä litkuista mitä piti juoda edellisenä iltana/ja aamuna (itselläni colonsteril) koska vaikka se ei tietenkään hyvältä maistunut, ei mulla ollut pienintäkään ongelmaa litkiä niitä 4 litraa, en edes lantraillut mehulla tai millään.

Toisekseen, se itse tähystys. Minulla sattui olemaan yksi mutkikkaimmista suolista mitä lääkäri on nähnyt ja koko hommaan meni puolitoista tuntia. En ottanut esilääkitystä enkä myöskään mitään kipulääkistystä koko homman aikana. Lääkäri ja hoitaja ihmettelivätkin miten pystyin olla niin rento ja rauhallinen näinkin ongelmaisen suolen kanssa, koska lääkäri ja hoitsu molemmat hikoilivat kun ei kamera meinannut millään päästä suolessa eteenpäin.
      Myönnän että epämukavalta se tuntuu ja hetkellisesti koin koviakin kipuja, mutta hoitajan ja itseni painaessa kovasti kyseistä kohtaa olo helpottui. En itkenyt, huutanut tai edes kertaakaan kiljaissut auts. Vähän hengitystä pidättelin pahoissa paikoissa, mutta siinä se. Eli varsinkin jos suolesi sattuu olemaan "normaalimpi" (suorempi ja vähemmän aktiivinen), uskon että koko homma ei kestä kuin sen puoli tuntia ja sen kestää hyvin!!!

Ei mielestäni kannata pyytää nukutusta ennenkuin ainakin yrittää käydä sen läpi ilman, koska se ei oikeasti ole välttämättä sinun kohdallasi ollenkaan paha! Itse kävelin reippaana lääkäristä ulos ja suoraan kaupungille, en edes kokenut sitä suoleen puhallettua ilmaa mitenkään kivuliaaksi tai epämukavaksi.

Tänne usein kirjoittelee juuri ne kellä ON ollut ongelmia......joten muista se kun luet näitä (kauhu)kertomuksia. Ne joilla tähystys menee hyvin, eivät kenties edes vaivaudu käymään näillä palstoilla!

Lykkyä tykö

ps. kävin yksiyisellä, mehiläisessä, ja hinta ilman mitäiän lääkityksiä tms. oli yli 500 euroa. Helsingissä siis. Nukutuksessa he kyllä tekevät sen jos pyydät (ja maksat) mutta kehotan yhä ainakin yrittämään sitä ilman!

• Makasiiniapina

Tämä on tapauskohtaista. Huomauttaisin, että yli puolella (ainakin) jotka ovat peräsuolen tähystyksessä olleet, se on ollut erittäin tuskallista jopa jos on ollut lääkitys.

Mitä siihen litkuun tulee join tuossa eilen Phosphoralia ja ekan pullon juodessani sen litkiminen loppui loppuvaiheessa kun yksinkertaisesti oksensin kun tungin nestettä kurkusta alas. Että siksi siitä varmaan kitistään.

Nykypäivän lääketiede "pystyy ihmeisiin", joten miksi yhden lääkkeen makua ei voida parantaa edes sen verran ettei tule oksennusrefleksiä?

Jos minulta kysytään kaikille, myös kunnallisessa, pitäisi olla mahdollisuus nukutukseen. Ei se potilaan asia ole, jos se vaatii liikaa resursseja ja työllistää enemmän ihmisiä.

Tänään myös lääkäri vannoi, ettei Suomessa tehdä tähystyksiä nukutuksessa. "No ehkä jossain yksityisellä sitten", oli vastaus kun huomatin tämänkaltaisista keskustelufoorumeista.

Kaikenlisäksi lääkäri ihmetteli miksi minulle on ylipäätään laitettu tähystyspyyntö. Lähdin sitten kotiin ilman tähystystä ja hyvin kettuuntuneena.

(siis piti saada nukutus jota varmistelin moneen kertaan eri tahoilta ja vielä tänään ilmmottautumistädiltä. Eipä sellaisesta oltu kuulukaan.)

• ärtsysuoli

Moi,olen ollut kaksi kertaa paksunsuolen tähystyksessä.Mitään lääkitystä ei ole annettu,enkä ole pyytänyt,ei mitään ongelmia,olin vaan mahdollisimman rentona.Kyllä se siitä,kaikki menee varmasti hyvin.Itse olen ollut pahemmissakin paikoissa ja enemmän kipua tuottavissa kokeissa,niin että tsemppiä vaan kaikille sinne joutuville.

• ymmärrän...

nukutuksenkin, mutta eihän se sigmoideskopia olen kuin alkupätkä.

Tosiaan toista on kolonoskopia.

• Ei ollut kamalaa

Olin parikymppisenä paksusuolen tähystyksessä. En pitänyt sitä mitenkään hankalana toimenpiteenä. Makoilin rennosti ja kaikki meni ongelmitta, jopa koepalojen nipistykset. Nyt nelikymppisenä en pystyisi olemaan niin rento, jostain syystä.

• letkuper...

Sulta ei varmaankaan tähystetty koko paksusuolta, koska ainakin loppuosa on tunnotonta, eli koepalojen ottoa edes huomaa.

Joillakin se ilman laittaminen sattuu, niinkuin mulla, mutta muuten se ei satu. Letku tuntuu aluksi hieman epämiellyttävältä, mutta se itsessään ei aiheuta kipua.

• Koepalat samalla
        letkuper... kirjoitti:

Sulta ei varmaankaan tähystetty koko paksusuolta, koska ainakin loppuosa on tunnotonta, eli koepalojen ottoa edes huomaa.

Joillakin se ilman laittaminen sattuu, niinkuin mulla, mutta muuten se ei satu. Letku tuntuu aluksi hieman epämiellyttävältä, mutta se itsessään ei aiheuta kipua.

Kyllä koko suoli tähystettiin, minulle kerrottiin, että nyt otetaan koepala,ai niin halusin tietyn ihmisen tekemään ja maksoin hieman enemmän.

• Potilaskuluttaja
        Koepalat samalla kirjoitti:

Kyllä koko suoli tähystettiin, minulle kerrottiin, että nyt otetaan koepala,ai niin halusin tietyn ihmisen tekemään ja maksoin hieman enemmän.

Ei sitä ketä tahansa kelpuutettu, vaan paras gastroenterologi,jo kaksikymppisenä osasin vaatia.

• ms. vain

ainoastaan lasten osastolla ja lapsille. Aikuisille ei.

• -katti-93

Ja mähän en ikinä mee siihe ilman nukutusta mul on iha kamala pelko noista ja muutenki tähystyksistä -.-

• laitettiin...
        -katti-93 kirjoitti:

Ja mähän en ikinä mee siihe ilman nukutusta mul on iha kamala pelko noista ja muutenki tähystyksistä -.-

vielä ainakin 16-vuotiaana lasten osastolle ja nukutettiin. ja oli siellä muitakin.

• Yksityisellä!

Mulle on tehty tollanen yksityisellä, oli helppo homma, aikaa meni kaikkineen n.5 minuuttia... kaikista ikävintä ole sen hinta, 198 euroa, se kirpaisi kaikista eniten.

• Korkea kipukynnys

Menen kolmatta kertaa paksunsuolen tähystykseen, ja olen pyytänyt rauhoittavaa, olivat niin kivuliaita nuo aikaisemmat. Itselläni on korkea kipukynnys, mutta jostain syystä tuo toimenpide tuotti vaikeuksia pysyä tajuissaan kivun takia. Toisilla ei kipu ylly sietämättömäksi. Kysyin lääkäriltä mistä tuo kovan kivun tunteminen johtuu, johon hän vastasi ihmisten suoliston olevan hyvin erilaisia.

• joooogfjjj

Peräsuolen tähystys ole mitään eikä tarvii edes mitään lääkitystä. Ihminen ottaa miehen elintäkin kivuttomasti sen 20cm analiinsa. Siitä kun mennään sormenpaksuseen letkuun niin ei se 40cm tunnu missään. Paksusuolen tähystys rupee ainakin allekirjoittaneella mutkissa tuntumaan erittäin kivulialtaa mut lääkkeillä oli aika kivitonta menoa

• piipe

Voiko peräsuolen tai mahalaukun tähystyksen tehdä nukutuksessa? Itselläni edessä ja olen todella kipuherkkä ja jännitän kaikkea tällaista niin paljon että luulen ettei minulle onnistu tehdä hereillä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe