Jäät sulavat pohjoisnavan päältä kaikkein radikaaleimmissa ennusteissa jo 5-30 vuoden kuluttua. Oljy tulee loppumaan maailmasta varmasti
60- vuoden sisällä, joka tarkoittaa lento- , laiva- ja autoliikenteen loppumista nykymuodossaan... jne.
Lapsenlapsemme tulevat kohtaamaan maailman todella erilaisena kuin mihin me olemme tottuneet. Kuitenkaan heitä ei oikeastaan "valmisteta" tulevan todellisuuden kohtaamiseen mitenkään.
Meidän sukupolvemme on elänyt elämänsä yltä- kylläisyydessä ja halvan energian maailmassa. Lapsenlapsemme tulevat kohtaamaan muutoksen, joka on moninkertainen verrattuna kaikkiin viimevuosisadan "vallankumouksiin" (=teollinen, jälkiteollinen, informaatio, sodat jne) verrattuna. Koko yhteiskunnan infrastruktuuri tulee muuttumaan perinpohjin.
"Kauhukuvia" on vaikka kuinka paljon, mutta mahdollisuuksia on vieläkin enemmän.
Millaisia ajatuksia sinulle herää? Mitä mahdollisuuksia näet?
Haasteita ja mahdollisuuksia
40
1443
Vastaukset
Kädet pitää nostaa ylös!
Toivon, että kehitys kehittyy niin, että mahdollisimman pienillä 'vammoilla' tulevat sukupolvet saisivat elää?
Energian puutteeseen tuskin maailma kaatuu.
Kulkemisen/liikkumisen suhteen muutos on todennäköisesti hyvin totaalinen, ja virtuaalielämä korvaa aina esuuremman osan ihmisten kanssakäymisistä.
Joku uhkapeluri sanoi,ihmistä ohjaa ainoastaan kaksi asiaa; "nautinto ja pakko"!
Jotenkin tuntuu melko oikealta hänen teesinsä.
jk. Olen pyrkinyt osin tietoisesti osin tiedostamatta, elämään tässä ja nyt hetkessä ja mm. uskontoon, evoluutioon/maailmankaikkeuden syntyyn, en ole osannut ajatuksia suunnata.
Liekö itsesuojeluvaisto, vai nautinnon vietti, mikä estää kovin syvällisen tulevaisuuden suunnittelun tai ajattelun ylipäänsä.- CannedHeat
kaikki. Emmehän pysty ratkaisemaan lastenlastemme puolesta mitään... ja tämänkin minä näen positiivisena tulevaisuudenkuvana. Sillä "ratkaisumme" ovat useassa tapauksessa olleet seurauksiltaan aika onnettomia:)
Tarkoitatko kulkemisen suhteen sitä, että tulevaisuudessa "kuljetetaan" tavaroiden ja ihmisten sijaan vain "ideoita", ajatuksia ja tietoa? Jokainen "rakentaa" itse tarvittavat ratkaisunsa? Hmmm... kuulostaa hyvältä ja positiiviselta.
Taannoisessa tiedeohjelmassa asiantuntijat tuntuivat olevan varsin yksimielisiä siitä, että öljyn loppumisen myötä maapallo voisi elättää korkeintaan kolme miljardia ihmistä.
Kuitenkin nykyisen kasvuvauhdin myötä ihmisiä olisi 60-vuoden päästä yli 10- miljardia. Tuo erotus tuntuu todella suurelta ajatellen vain "luonnollista" poistumaa.
Tämä tarkoittaisi sitä, että lapsettomia ihmisiä pitäisi alkaa "esiintyä/syntyä" enenevässä määrin.
Nykyhetkessä eläminen on mielestäni ainoaa oikeaa "elämistä", mutta ei sen mielestäni silti tarvitse samalla tarkoittaa "syyn ja seurauksen" kieltämistä:) CannedHeat kirjoitti:
kaikki. Emmehän pysty ratkaisemaan lastenlastemme puolesta mitään... ja tämänkin minä näen positiivisena tulevaisuudenkuvana. Sillä "ratkaisumme" ovat useassa tapauksessa olleet seurauksiltaan aika onnettomia:)
Tarkoitatko kulkemisen suhteen sitä, että tulevaisuudessa "kuljetetaan" tavaroiden ja ihmisten sijaan vain "ideoita", ajatuksia ja tietoa? Jokainen "rakentaa" itse tarvittavat ratkaisunsa? Hmmm... kuulostaa hyvältä ja positiiviselta.
Taannoisessa tiedeohjelmassa asiantuntijat tuntuivat olevan varsin yksimielisiä siitä, että öljyn loppumisen myötä maapallo voisi elättää korkeintaan kolme miljardia ihmistä.
Kuitenkin nykyisen kasvuvauhdin myötä ihmisiä olisi 60-vuoden päästä yli 10- miljardia. Tuo erotus tuntuu todella suurelta ajatellen vain "luonnollista" poistumaa.
Tämä tarkoittaisi sitä, että lapsettomia ihmisiä pitäisi alkaa "esiintyä/syntyä" enenevässä määrin.
Nykyhetkessä eläminen on mielestäni ainoaa oikeaa "elämistä", mutta ei sen mielestäni silti tarvitse samalla tarkoittaa "syyn ja seurauksen" kieltämistä:)tulevaisuuteen?
Kulkemisen suhteen juuri näin.
Kuvittelen, että välttämätön ravinto ym. pystytään hankkimaan vähän kuin omasta pellosta.
Synteettiset tuotteet ovat ehkä se 'pakko', joka keskivertoihmisen maksettava pysyäkseen hehgissä.
Huonoimmillaan jossakin kehitysvaiheessa pelkään esim, "vuodeosastojen" olevan "tietokone-hoitajan" vastuulla ja hoidokit ovat anturein ja sensorein varustettuja, objekteja?- CannedHeat
emw34 kirjoitti:
tulevaisuuteen?
Kulkemisen suhteen juuri näin.
Kuvittelen, että välttämätön ravinto ym. pystytään hankkimaan vähän kuin omasta pellosta.
Synteettiset tuotteet ovat ehkä se 'pakko', joka keskivertoihmisen maksettava pysyäkseen hehgissä.
Huonoimmillaan jossakin kehitysvaiheessa pelkään esim, "vuodeosastojen" olevan "tietokone-hoitajan" vastuulla ja hoidokit ovat anturein ja sensorein varustettuja, objekteja?tuotteista valmistetaan suurin osa öljystä/öljyn voimalla, joten olisi aika tärkeää, että ei ajeltaisi "huviajelua" ihan viimeiseen pisaraan saakka:)
Tuo ajatuksesi korostaa pienten yksiköiden merkitystä tulevaisuudessa. Pääntäntä- yms vallan hajauttamista... hmm... aika lailla olemme menossa juuri päinvastaiseen suuntaan?
Mutta eikö se tarkoittaisi myös sitä, että "vuodeosastotkin" häviäisi? Oltaisiin "kotona"? CannedHeat kirjoitti:
tuotteista valmistetaan suurin osa öljystä/öljyn voimalla, joten olisi aika tärkeää, että ei ajeltaisi "huviajelua" ihan viimeiseen pisaraan saakka:)
Tuo ajatuksesi korostaa pienten yksiköiden merkitystä tulevaisuudessa. Pääntäntä- yms vallan hajauttamista... hmm... aika lailla olemme menossa juuri päinvastaiseen suuntaan?
Mutta eikö se tarkoittaisi myös sitä, että "vuodeosastotkin" häviäisi? Oltaisiin "kotona"?moneen vuoteen ei ole löydetty uusia merkittäviä öljyesiintymiä.
Norjan öljy loppuu tällä tuotannolla kymmenen vuoden päästä ja Pohjameren öljyä pitäisi riittää noin kaksikymmentä vuotta.
Ei mene montaa vuotta, kun Iso-Britannia on öljyn suhteen nettotuoja?
Päiväntasaajan maat ovat pian suuria energian tuottajia palmuöljyineen, mutta miten käy heidän viljelysmaiden riittävyyden kanssa?
Lähi-Idästä paainopiste siirtynee etelänmäksi ylikansallisten energiayhtiöiden hankkiessa asemiaan sijoituksilleen.
Jk.Voisko olla, että ihmiset saavat tuta saman kuin kasvit, vatsa täytetään jollain synteettisellä "iki-kestotäytteelä" nälän pitämiseksi loitolla ja ravinteet annetaan sitten muilla keinoin??
Nythän monet kasvit imevät ravinteensa lasivillasta, joka on iisimpää käyttää, kuin perinteinen multa.?
- välihuomautus
jokainen sukupolvi kohtaa maapallon olosuhteet yhtä avuttomana ja sen hetkisen tilanteen mukaan.
Tiedelehdessä on toisellekin navalle juttua:
22.01.2008
Kuva: Carl Robinson/British Antarctic Survey.
Purkaus Antarktiksen alla
Britannian antarktistutkimusohjelma (BAS) löysi ensimmäistä kertaa jälkiä vulkaanisesta toiminnasta Etelämantereen alla. Antarktiksen länsiosassa sijaitseva jäänalainen tulivuori purkautui 2300 vuotta sitten, mutta on edelleen aktiivinen.
Luotaimien rekisteröimä jäähän hautautunut tuhkakerros paljasti, että purkaus porasi aikanaan jäätikköön valtaisan reiän, mistä kohosi tuhkaa ja kaasua jopa 12 kilometrin korkeuteen.
"Se oli suurin purkaus Antarktisella kymmeneen tuhanteen vuoteen", arvioi tutkimusryhmää johtanut Hugh Corr.
BAS:n uudet havainnot auttanevat ennustamaan Antarktiksen jääpeitteen tulevaisuutta. Tutkitun jäätikön virtaus kohti rannikkoa on nopeutunut, mitä saattaa osittain selittää vulkaanisen toiminnan aiheuttama lämpö.seuraa mahdollisesti jääkausi, jos tapahtuu yksi 'valtava' tai monta 'suurta' tulivuoren purkausta.
Pikkujääkausiahan on melko usein.
- Mitä höpiset?
Me jotka olemme 50 Suomessa emme todellakaan ole eläneet YLTÄKYLLÄISYYDESSÄ,meistä suuren osan isät kuolivat sodassa esimerkiksi ja lapsuus 50-luvulla oli kaikkea muta kuin lyx-elämää,suurimmalla osalla meistä ei ollut varaa pyrkiä oppikouluun vaan piti alkaa työt 16-vuotiaana !
ei kuoltu.
Yltäkylläisesti me olemme eläneet, ei siitä mihinkään pääse.
Me olemme kovin pieni vähemmistö ihmiskunnasta, joilla on ruokaa pöydässä, lämmin asunto, terveydenhuolto, vapaus liikkua ym.ym.- HUOMIO!
emw34 kirjoitti:
ei kuoltu.
Yltäkylläisesti me olemme eläneet, ei siitä mihinkään pääse.
Me olemme kovin pieni vähemmistö ihmiskunnasta, joilla on ruokaa pöydässä, lämmin asunto, terveydenhuolto, vapaus liikkua ym.ym.Ei ollut meidän pirtissä ruoka aina itsestään selvyys 50-luvun alussa sen paremmin kuin lämpökään jos ei ollut vara ostaa halkoja,äiti yksin neljän lapsen kassa,elätti meidät ompelutöillä
HUOMIO! kirjoitti:
Ei ollut meidän pirtissä ruoka aina itsestään selvyys 50-luvun alussa sen paremmin kuin lämpökään jos ei ollut vara ostaa halkoja,äiti yksin neljän lapsen kassa,elätti meidät ompelutöillä
on kysymys elintasosta ylipäätään.
Kyllä minäkin muistan ajan kun voihin sekoit, ei vaan margariiniin sekoitettiin voita, harmaaseen kulhoon.
Isä oli metsuri ja äiti kotona,seitsenhenkinen perhe, mutta nälkää ei nähty.
Ja mikä on tilanne keskiverto ihmisellä suomessa tänään.
Enemmän on puute hyvinvoivasta mielestä, kuin toimeentulosta tai ainakaan ravinnosta.
Olen edelleen sillä kannalla, että olemme hyvinvoipa kansa.
Marginaali-ilmiöitä mahtuu jokaiseen kultuuriin, myös meille.
Minä saan eläkettä käteen 800 euroa, ja pari kolmesataa muuta sivutuloa.
Mikään ei estä minua hankkimasta suurempiakaan tuloja, mutta minun kulutuksella ja asenteella tämä riittää.- Porvariperheestä siis olet
emw34 kirjoitti:
on kysymys elintasosta ylipäätään.
Kyllä minäkin muistan ajan kun voihin sekoit, ei vaan margariiniin sekoitettiin voita, harmaaseen kulhoon.
Isä oli metsuri ja äiti kotona,seitsenhenkinen perhe, mutta nälkää ei nähty.
Ja mikä on tilanne keskiverto ihmisellä suomessa tänään.
Enemmän on puute hyvinvoivasta mielestä, kuin toimeentulosta tai ainakaan ravinnosta.
Olen edelleen sillä kannalla, että olemme hyvinvoipa kansa.
Marginaali-ilmiöitä mahtuu jokaiseen kultuuriin, myös meille.
Minä saan eläkettä käteen 800 euroa, ja pari kolmesataa muuta sivutuloa.
Mikään ei estä minua hankkimasta suurempiakaan tuloja, mutta minun kulutuksella ja asenteella tämä riittää.Ei meillä voihin ollut varaa
Porvariperheestä siis olet kirjoitti:
Ei meillä voihin ollut varaa
metsuriporvareita!;)
No kyllä tiedän monta perhettä, joiden raha ei riittänyt elämiseen, kun oli muita mieltymyksiä.
Äiti oli meillä kassanhoitaja,"talousnero" ja hän osasi viisaasti junailla arjen.
Ps, polttopuut keräsimme aina leimikoista kesäisin ja poltettiin ainoastaan ylivuotisia, kuivia puita.
Maala kun asuttiin, niin perunat ja juurekset, viinimarjat saatiin 30 aarin tontilta koko vuodeksi ja vielä jäi siemenperunat seuraavaan kasvukauteen.- HUOMIO!
emw34 kirjoitti:
metsuriporvareita!;)
No kyllä tiedän monta perhettä, joiden raha ei riittänyt elämiseen, kun oli muita mieltymyksiä.
Äiti oli meillä kassanhoitaja,"talousnero" ja hän osasi viisaasti junailla arjen.
Ps, polttopuut keräsimme aina leimikoista kesäisin ja poltettiin ainoastaan ylivuotisia, kuivia puita.
Maala kun asuttiin, niin perunat ja juurekset, viinimarjat saatiin 30 aarin tontilta koko vuodeksi ja vielä jäi siemenperunat seuraavaan kasvukauteen.Me asuimme vuokralla hellahuoneessa,ei meillä olut kasvimaita,"muihin mieltymyksiin" ei äitimuorilla ollut varaa eikä aikaakaan!!
HUOMIO! kirjoitti:
Me asuimme vuokralla hellahuoneessa,ei meillä olut kasvimaita,"muihin mieltymyksiin" ei äitimuorilla ollut varaa eikä aikaakaan!!
tilanteesi tänään?
Hellahuoneesta; mihin?- HUOMIO!
emw34 kirjoitti:
tilanteesi tänään?
Hellahuoneesta; mihin?Töihin heti kansakoulun jälkeen,raksalle,asuin muorin kanssa,olin nuorin meistä
Kun äiti kuoli syöpään 60-luvun lopussa muutin Ruotsiin,olin tehdastyössä ensin metallitehtaalla ja sitten kumitehtaalla,70-luvun lopulla muutin takaisin Suomeen ja perustin Ruotsissa tapaamani kaverin kanssa metallifirman,selkäni ei kestänyt ja olen nyt sairaseläkkeellä,asun edelleen nykyajan "hellahuoneessa" eli yksiössä,perhettä en hankkinut,olin kyllä avoliitossa Ruotsissa muutaman vuoden HUOMIO! kirjoitti:
Töihin heti kansakoulun jälkeen,raksalle,asuin muorin kanssa,olin nuorin meistä
Kun äiti kuoli syöpään 60-luvun lopussa muutin Ruotsiin,olin tehdastyössä ensin metallitehtaalla ja sitten kumitehtaalla,70-luvun lopulla muutin takaisin Suomeen ja perustin Ruotsissa tapaamani kaverin kanssa metallifirman,selkäni ei kestänyt ja olen nyt sairaseläkkeellä,asun edelleen nykyajan "hellahuoneessa" eli yksiössä,perhettä en hankkinut,olin kyllä avoliitossa Ruotsissa muutaman vuodenminuakin vaimon skulaisten puolesta houkuteltiin, Volvoa hankkimaan.
Olin niin laiska, etten opetellut kieltä ja toisalta niin mukavuudenhaluinen, etten uskonut viihtyväni siellä ummikkona liian ahtaissa ympyröissä.
Meidän omassa kunnassa on riittänyt tehdastyötä ja puunjalostuksen töitä, joten työn riittämättömyyden takia ei ole tarvinnut muuttaa kertaakaan.- HUOMIO!
emw34 kirjoitti:
minuakin vaimon skulaisten puolesta houkuteltiin, Volvoa hankkimaan.
Olin niin laiska, etten opetellut kieltä ja toisalta niin mukavuudenhaluinen, etten uskonut viihtyväni siellä ummikkona liian ahtaissa ympyröissä.
Meidän omassa kunnassa on riittänyt tehdastyötä ja puunjalostuksen töitä, joten työn riittämättömyyden takia ei ole tarvinnut muuttaa kertaakaan.Lapissa ei tuolloin ollut töitä
HUOMIO! kirjoitti:
Lapissa ei tuolloin ollut töitä
muutaman Lapin "työevakon" ja päivittäin olen yhteydessä erääseen ja liikutaan paljon yhdessä.
Metallialalla myös hän, niinkuin minäkin olin.
Vaimo syntyisin Oulun läheltä ja hänen enot,sedät ja tädit, lähes jokaisen, tiet veivät Ruotsiin työn perässä.
Muutama on ottanut Ruotsin kansalaisuuden ja asuu edelleen siellä.
Minä en ole 40 km. kauempana synnyinkodistani asunut, mikä on kyllä antanut elämään sellaisen lisän, että ei asuntoaan ole vieraaksi tuntenut.
Viisi muuttoa joista vain yksi syntymäkunnan ulkopuolelle on tarvinnut tehdä.
Vähän tässä 'karataan' aloittajan aihepiiristä, mutta mitä 'häntä' kirjoitusten perusteella tunnen, niin tuskin kovin pahaa tästäkään juonteesta tykkää!- HUOMIO!
emw34 kirjoitti:
muutaman Lapin "työevakon" ja päivittäin olen yhteydessä erääseen ja liikutaan paljon yhdessä.
Metallialalla myös hän, niinkuin minäkin olin.
Vaimo syntyisin Oulun läheltä ja hänen enot,sedät ja tädit, lähes jokaisen, tiet veivät Ruotsiin työn perässä.
Muutama on ottanut Ruotsin kansalaisuuden ja asuu edelleen siellä.
Minä en ole 40 km. kauempana synnyinkodistani asunut, mikä on kyllä antanut elämään sellaisen lisän, että ei asuntoaan ole vieraaksi tuntenut.
Viisi muuttoa joista vain yksi syntymäkunnan ulkopuolelle on tarvinnut tehdä.
Vähän tässä 'karataan' aloittajan aihepiiristä, mutta mitä 'häntä' kirjoitusten perusteella tunnen, niin tuskin kovin pahaa tästäkään juonteesta tykkää!Asun nyt koti- tai siis lapsuuteni paikakunnalla vuodesta -99 ja kumma kyllä tunnen olevani kotona,olihan siinä köyhässä lapsuudessa valoisatkin puolensa ja moni sen aikaisista koulukavereista asuu edelleenkin täällä,käymme kalassa ja matseissa ja pidämme yhteyyttä,myös vanhin sisareni asuu täällä
HUOMIO! kirjoitti:
Asun nyt koti- tai siis lapsuuteni paikakunnalla vuodesta -99 ja kumma kyllä tunnen olevani kotona,olihan siinä köyhässä lapsuudessa valoisatkin puolensa ja moni sen aikaisista koulukavereista asuu edelleenkin täällä,käymme kalassa ja matseissa ja pidämme yhteyyttä,myös vanhin sisareni asuu täällä
Sen soisi olevan useamman päämääränä, vaan kun sen elintason ja 'hyvinvoinnin' etsimiseen menee nuoruus keski-ikä ja usein terveyskin?
Olen vasta muutaman vuoden osannut nauttia kunnolla aineettomista ja jokapäiväisistä asioista.
Elämäni on laadukkaanpaa nyt, kuin hyvinä vuosina, jolloin ei ollut rahasta pulaa, vaan kaiken, mitä tarvitsi saattoi hankkia.
Miksi, ei kerennyt nauttimaan isosta retkivenestä tai hyvästä henkilöautosta.
Rahaa laitoin pahimpaan aikaan menemään noin 500 000 vuodessa, mutta en kaipaa vähääkään sitä aikaa, en.
Mieluumin olisin jättänyt ne vuodet elämättä ja heittänyt vapaalle paljon aiemmin, jos olisin älynnyt.
jk. Vielä kehtaan väittää, etten tehnyt työtä yrittäjänä rahan vuoksi vaan siksi, että olin siitä elämisen autuudesta niin kiinnostunut ja se antoi tyydytyksen siihen turhautumiseen, mitä koin jokaisessa vieraan antamassa työpaikassa.
Koin melkoista ylpeyttä, kun laman vuosina pärjäsin omillani ja pääsin kiinni melko isoihin ja haastaviin urakoihin ja pystyin niistä suoriutumaan hyvällä katteella ja aikataulussa pysyen.
Myöhästymissakko oli eräässäkin urakassa 90 000 mk/viikko, joten ei ollut varaa epäonnistua työn suunnittelussa ja asennusten aikatauluissa.
jk2.Pisin työjakso vieraan palveluksessa oli neljä vuotta samassa työpaikassa, muuten riitti alle kahden vuoden aika totaaliseen turhautumiseen ja lopputilin ottoon/ paikan vaihtoon.- HUOMIO!
emw34 kirjoitti:
Sen soisi olevan useamman päämääränä, vaan kun sen elintason ja 'hyvinvoinnin' etsimiseen menee nuoruus keski-ikä ja usein terveyskin?
Olen vasta muutaman vuoden osannut nauttia kunnolla aineettomista ja jokapäiväisistä asioista.
Elämäni on laadukkaanpaa nyt, kuin hyvinä vuosina, jolloin ei ollut rahasta pulaa, vaan kaiken, mitä tarvitsi saattoi hankkia.
Miksi, ei kerennyt nauttimaan isosta retkivenestä tai hyvästä henkilöautosta.
Rahaa laitoin pahimpaan aikaan menemään noin 500 000 vuodessa, mutta en kaipaa vähääkään sitä aikaa, en.
Mieluumin olisin jättänyt ne vuodet elämättä ja heittänyt vapaalle paljon aiemmin, jos olisin älynnyt.
jk. Vielä kehtaan väittää, etten tehnyt työtä yrittäjänä rahan vuoksi vaan siksi, että olin siitä elämisen autuudesta niin kiinnostunut ja se antoi tyydytyksen siihen turhautumiseen, mitä koin jokaisessa vieraan antamassa työpaikassa.
Koin melkoista ylpeyttä, kun laman vuosina pärjäsin omillani ja pääsin kiinni melko isoihin ja haastaviin urakoihin ja pystyin niistä suoriutumaan hyvällä katteella ja aikataulussa pysyen.
Myöhästymissakko oli eräässäkin urakassa 90 000 mk/viikko, joten ei ollut varaa epäonnistua työn suunnittelussa ja asennusten aikatauluissa.
jk2.Pisin työjakso vieraan palveluksessa oli neljä vuotta samassa työpaikassa, muuten riitti alle kahden vuoden aika totaaliseen turhautumiseen ja lopputilin ottoon/ paikan vaihtoon.Vähän sama täällä,tein turhaan liikaa töitä ja suhteeni kärsi,halusin paremman elämän kuin vanhempani,eniten kadun sitä etten aikoinaan hankkinut perillisiä
HUOMIO! kirjoitti:
Vähän sama täällä,tein turhaan liikaa töitä ja suhteeni kärsi,halusin paremman elämän kuin vanhempani,eniten kadun sitä etten aikoinaan hankkinut perillisiä
lapsia ja vaimoa, olisin luovuttanut eräässä vaiheessa oravanpyörästä, mutta heidän vuokseen ja heidän avulla jaksoin odottaa ihmettä ja toipumista.
Kuusi vuotta sairastin joista kahdesta vaikeimmasta vuodesta ei ole montakaan muistikuvaa mieleen jäänyt.
Muutenkin, ja varsinkin esikoisen syntymä sai minut kasvamaan aikuiseksi ja ottamaan erilaisen elämänasenteen.- varmaankin perää.
HUOMIO! kirjoitti:
Vähän sama täällä,tein turhaan liikaa töitä ja suhteeni kärsi,halusin paremman elämän kuin vanhempani,eniten kadun sitä etten aikoinaan hankkinut perillisiä
Olin sekä Ruotsissa että Norjassa. Töissä en kovinkaan paljon käynnyt. Nyt olen Suomessa ja minulla on kolme perillistä. Lisäksi on vaimo ja rakastajatar. Minulle on ihmissuhteet olleet kaikken tärkeimmät.
- Ihmettelen vain
varmaankin perää. kirjoitti:
Olin sekä Ruotsissa että Norjassa. Töissä en kovinkaan paljon käynnyt. Nyt olen Suomessa ja minulla on kolme perillistä. Lisäksi on vaimo ja rakastajatar. Minulle on ihmissuhteet olleet kaikken tärkeimmät.
Onko hän onnellinen? Entäs rakastajatar joka viettää juhlapyhät yksin kun juhlit perheinesi(vai onko hänellä kenties myös "toinen mies")
- CannedHeat
ja tunteitasi... jotkut koettivat minuakin ymmärtää
rikastuessani 10Eu:ta... ja voin jakaa sitä rikkauttani vieläkin. Näen ja koen myöskin sen, että
olen yksi niistä ihmisistä, jotka alusta loppuun saakka ovat sitä mieltä, että olemme tasa-arvoisia
ja moraali tasa-asrvoon tulee siitä, että ymmärrät älyllä koko "termin".
- hommaa
Uutisista seurasin juuri. Terveyskeskukset siirtävät kaikki päivystyksensä,mitä ei ole jo siirretty.Aluesairaaloihin ja keskussairaaloihin, sanoivat,ajaminenhan siinä lisääntyy,ihmiset ajelevat älyttömiä matkoja,vaivojensa kanssa.Eilen juuri julkaistiin EU:n,ilmastopaketti minkä on tarkoitus pelastaa maapallo.Mitä tekee kunnat,käynnistävät ennen näkemättömän rallin, alue ja keskussairaaloihin.Minun mielestäni ei voi enää hölmömmin toimia, tai sitten joku valehtelee, tosi törkeästi? Tämän rallin päästöt ovat vissiin niitä, hyviä päästöjä?En ymmärrä tätä touhua?
- CannedHeat
ja uskon, että sinäkin voit ajatella jatkossa tai paremminkin "ajatteluttaa" läheisiä.
- henrii
kaikki äly kun siirtyis tuosta kännykän valmistamisesta, uusien energiamuotojen kehittämiseen.
- Sorry vaan
Kuinka monta uutta mallia tarvitsee kehitellä joka vuoksi turhine extratoimintoineen?
- CannedHeat
anteeksi sinulle. Omasta mielestäni olemme velkaa ainakin sen, että panostukset pitäisi laittaa siihen mitä me nyt tiedämme. Eli öljy lopuu etc... ja ottaa
asia esille mitä MEIDÄN jälkeemme tapahtuu. Riippumatta siitä mikä on meidän nykyinen "asemamme" tai tilanteemme.
PS. EN puhu egoisistiseti, sillä minulla ei ole lapsia, mutta pidän lapsista. - nyt?
Millä me lämmitämme jatkossa asuntomme?Kaikki nykyisin käytössä olevat lämmitysmuodot, ovat vuoropäivinä, myrkkyä ilmastolle?
- henrii
nyt? kirjoitti:
Millä me lämmitämme jatkossa asuntomme?Kaikki nykyisin käytössä olevat lämmitysmuodot, ovat vuoropäivinä, myrkkyä ilmastolle?
raha määrittelee mikä savu on myrkyllistä. Ilmaista saasteetonta "savua" ei kukaan viitsi kehitellä, kun siitä ei makseta mitään.
- HTZA
kuinka pienellä akulla tuo kännykkä toimii.
Akku on kehittynyt ja koska sitä käytetään miljardeissa laitteissa on se koko ajan kehityksen alla.
Niin kuin pirttiä valaiseva päre se odottaa vaan uutta Edisonia joka saa ahaa-elämyksen.
Ja vielä, tiede ei etene ilman tietojen vaihtoa.
Jonkun firman "aivoriihi" keskittyy firman ongelmaan.
Kännyköiden muodostama "aivoriihi" kattaa koko maailman ja kaikki sen ongelmat.
Usko vaan että joku teini vielä joskus kertoo kaverilleen jonkun hullun idean, kaveri kertoo faijalleen sen nauraen, mutta faija onkin joku ydinfyysikko ja huomaa että: "Heureka!".
- CannedHeat
kaikille ihmisille, jotka ovat vastaneet tähän aloitukseen. Luin kaikki viestit ja huomaan, että
ihmisillä on tärkitäkin asioita. Jotkut ilmaisivat itseään erikoisemmin... jotkut suoraan, mutta havaitsin ja luin sellaisen aikomuksen ja tavoitteen
kaikista rehellisyyteen. Kiitos. - RosaLiiin
Minäpä luotan ihmiseen.
Ihminen on sopeutuvainen osa luontoa vaikkei aina siltä tunnukaan. Luonto antaa periksi tiettyyn pisteeseen ja sitten se potkaisee takaisin. Luonto ei anna anteeksi. Ennen kuin kaikilla kiinalaisilla on sama elintaso kun meillä niin tulee kyllä potkuja.
Jokainen sukupolvi joutuu ihan itse tekemään omat ratkaisunsa. Tuntuu kyllä toiveajattelulta että saattaisi edes pentujaan saatikka lapsenlapsiaan valmentamaan tulevaisuuden uhkakuviin. En ainakaan halua pelotella, ei ne silmät sillä aukea. Asia mitä voin tehdä on olla esimerkkinä hyvänä tai huonona omassa elämässäni. Usein ne hyvät teot luonnon puolesta ovat pieniä mutta tarpeellisia. Ei minunkaan ukkini minua valmentanut. Lisäksi se maailma jossa ukkini isä esimerkiksi elätti ison perheensä keräämällä muurahaisenmunia, verrattuna tähän omaani on huikea sekin. Ei nykypäivänä edes hyvä koulutus avaa ihmisten silmiä näkemään ja toimimaan. Historiassa on aina ollut vaelluksia milloin minkin asian perässä ja varmaan on tulevaisuudessakin. Meidän aikamme tullaan muistamaan ahneuden aikakautena
(voi kun ahneus olisikin geeni ja sitä vähän manipuloitaisiin).- CannedHeat
kaunista muistoa toivosin kaikille ihmisille minkä he tarkoitin.voisivat jättää lapsenlapsilleen. Ei heille voi "pelkoa" jättää... sitä minä tällä avauksellani
- kyllä jotkut muutkin osaa
"Oh well, make someone happy, make someone smile
Let's all work together and make life worth while
Let's work together, come on, come on
Let's work together, now now people
'Cause together we will we stand
Ev'ry boy, girl, woman and a man..."
näin meillä suomessa :)- HTZA
miksi et sanonut kuka?
Ketjusta on poistettu 31 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol6252633Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis4182076Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H232050JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran191616- 691587
Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe651502- 1261272
Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka231090Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.191064Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti16998