Miksi uskotte?

Päivi*

Te jotka uskotte että IOK on oikeasti Jeesuksen sanelema. Mitä syytä teillä on niin uskoa?

Lainasin tiiliskiven eilen. Kunnes toisin todístetaan, uskon sen olevan peräisin joltain muulta kuin Jeesukselta. Syystä jota on vaikea pukea sanoiksi en osaa kuvitella, että Jeesus olisi sanellut sellaista. Täältä netistä luin myös kanavoijan elämänkertaa ja jotenkin en yllättynyt siitä, että hän kärsi kuolemaansa saakka. Oikea Jeesus olisi antanut hänelle rauhan ilman sellaista epäinhimillistä ehtoa että hänen on noudatettava tiiliskiven ohjeita ennen kuin voi rauhan saada.

27

2785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • acim lai nen

      En tiedä liikkuuko täällä juuri muita kuin minä joka uskoo että ACIM on Jeesuksen sanelema. Miksikö sitten uskon? Kirjan opetuksesta näkyy mielestäni selvästi että sen sanelija näkee asiat aivan toisesta perspektiivistä, ylösnousseen näkökulmasta. Sitten on yhteneväisyydet Raamatun Jeesuksen opetusten kanssa. Mutta en kehota ketään uskomaan mitään noin vain.
      Tuo mielestäsi epäinhimillinen ehto johtuu hengellisistä laista, syyn ja seurauksen välisestä yhteydestä, mille ei Jeesuskaan voi mitään. Toisaalta on viisasta pitää mielessä että tuo laki takaa myös ihmisen pelastumisen.

      • Päivi*

        Jos tarkoitat sitä, että IOK:n sanelija esiintyy ylösnousseena, minusta se ei todista mitään. Päinvastoin herättää epäilyksiä.

        Minusta ne yhteneväisyydetkään eivät todista mitään. Jeesuksen opetusten hengessä on minkä tahansa henkiolennon helppo puhua. Itse kiinnitän huomiota siihen suunnattomaan tyylilliseen eroon, mikä IOK:n ja Raamatussa esitettyjen Jeesuksen sanomisten välillä vallitsee.

        Entä pelastumisen ehdot? Raamatussa Jeesus pelastaa ihmisiä ehdoitta, vaikkakin Raamattu on tässäkin asiassa ristiriitainen. Helen S.:llekö Jeesus olisi sitten kuitenkin ilmoittanut, että kun noudatat tämän tuhatsivuisen kirjan ohjeita, pelastut.

        Mainitsemasi laki ei takaa kenenkään pelastumista, koska kukaan ei pysty sitä täyttämään.


      • acim lai nen
        Päivi* kirjoitti:

        Jos tarkoitat sitä, että IOK:n sanelija esiintyy ylösnousseena, minusta se ei todista mitään. Päinvastoin herättää epäilyksiä.

        Minusta ne yhteneväisyydetkään eivät todista mitään. Jeesuksen opetusten hengessä on minkä tahansa henkiolennon helppo puhua. Itse kiinnitän huomiota siihen suunnattomaan tyylilliseen eroon, mikä IOK:n ja Raamatussa esitettyjen Jeesuksen sanomisten välillä vallitsee.

        Entä pelastumisen ehdot? Raamatussa Jeesus pelastaa ihmisiä ehdoitta, vaikkakin Raamattu on tässäkin asiassa ristiriitainen. Helen S.:llekö Jeesus olisi sitten kuitenkin ilmoittanut, että kun noudatat tämän tuhatsivuisen kirjan ohjeita, pelastut.

        Mainitsemasi laki ei takaa kenenkään pelastumista, koska kukaan ei pysty sitä täyttämään.

        ..sivuseikka. Viisas opettaja sopeuttaa tyylinsä oppilaan kykyyn ymmärtää.
        "Itse kiinnitän huomiota siihen suunnattomaan tyylilliseen eroon, mikä IOK:n ja Raamatussa esitettyjen Jeesuksen sanomisten välillä vallitsee."

        Tärkeää on sisältö, ja se voidaan taas esittää muussakin muodossa kuin Ihmeiden Oppikurssina.

        "Raamatussa Jeesus pelastaa ihmisiä ehdoitta"

        Olen eri mieltä tästä. Hän sanoo esimerkiksi että "mene äläkä enää syntiä tee" tai laittaa ehdoksi "joka tekee Taivaallisen Isäni tahdon"

        Kristityt ovat itse tehneet Jeesuksesta pullamössöjeesuksen joka menee helpommin kaupaksi ja kerää lahkoille kannattajia.


      • Päivi*
        acim lai nen kirjoitti:

        ..sivuseikka. Viisas opettaja sopeuttaa tyylinsä oppilaan kykyyn ymmärtää.
        "Itse kiinnitän huomiota siihen suunnattomaan tyylilliseen eroon, mikä IOK:n ja Raamatussa esitettyjen Jeesuksen sanomisten välillä vallitsee."

        Tärkeää on sisältö, ja se voidaan taas esittää muussakin muodossa kuin Ihmeiden Oppikurssina.

        "Raamatussa Jeesus pelastaa ihmisiä ehdoitta"

        Olen eri mieltä tästä. Hän sanoo esimerkiksi että "mene äläkä enää syntiä tee" tai laittaa ehdoksi "joka tekee Taivaallisen Isäni tahdon"

        Kristityt ovat itse tehneet Jeesuksesta pullamössöjeesuksen joka menee helpommin kaupaksi ja kerää lahkoille kannattajia.

        Jeesus oli historiallinen henkilö, elävä persoona. Jos hän olisi IOK:n sanelija, se näkyisi. IOK:n teksti on kuitenkin persoonatonta ja steriiliä.

        Kyllä, Jeesus kielsi tekemästä syntiä ja käski tehdä taivaallisen isän tahdon. Mutta ihmiset, joille hän näin sanoi, olivat JO pelastettuja.


      • Päivi*
        acim lai nen kirjoitti:

        ..sivuseikka. Viisas opettaja sopeuttaa tyylinsä oppilaan kykyyn ymmärtää.
        "Itse kiinnitän huomiota siihen suunnattomaan tyylilliseen eroon, mikä IOK:n ja Raamatussa esitettyjen Jeesuksen sanomisten välillä vallitsee."

        Tärkeää on sisältö, ja se voidaan taas esittää muussakin muodossa kuin Ihmeiden Oppikurssina.

        "Raamatussa Jeesus pelastaa ihmisiä ehdoitta"

        Olen eri mieltä tästä. Hän sanoo esimerkiksi että "mene äläkä enää syntiä tee" tai laittaa ehdoksi "joka tekee Taivaallisen Isäni tahdon"

        Kristityt ovat itse tehneet Jeesuksesta pullamössöjeesuksen joka menee helpommin kaupaksi ja kerää lahkoille kannattajia.

        Tyyli ei tässä tapauksessa ole sivuseikka, koska se heikentää ratkaisevasti sen väitteen uskottavuutta, että sanelija olisi Jeesus.


      • acim lai nen
        Päivi* kirjoitti:

        Tyyli ei tässä tapauksessa ole sivuseikka, koska se heikentää ratkaisevasti sen väitteen uskottavuutta, että sanelija olisi Jeesus.

        ..on varmasti ollut osaltaan vaikuttamassa tyyliin.


      • Päivi*
        acim lai nen kirjoitti:

        ..on varmasti ollut osaltaan vaikuttamassa tyyliin.

        Vaikka olisikin, se ei peittäisi sanelijan persoonaa.


      • acim lai nen
        Päivi* kirjoitti:

        Vaikka olisikin, se ei peittäisi sanelijan persoonaa.

        ...sanelijaksi?


      • acim lai nen
        Päivi* kirjoitti:

        Vaikka olisikin, se ei peittäisi sanelijan persoonaa.

        ..tainnut osata kovin paljoa englantia. Miten se nyt englanniksi sanelisi!? ;)


      • Päivi*
        acim lai nen kirjoitti:

        ..tainnut osata kovin paljoa englantia. Miten se nyt englanniksi sanelisi!? ;)

        Kyllä sen on joku muu sanellut.


      • acimlaine n
        Päivi* kirjoitti:

        Kyllä sen on joku muu sanellut.

        ..ei puhnut englantia vaan arameaa. Ylösnoussut Jeesus on aina läsnä kaikkialla ja tietää kaikesta kaiken. Osaa myös englantia. Vai mitä arvelette?


      • Päivi*
        acimlaine n kirjoitti:

        ..ei puhnut englantia vaan arameaa. Ylösnoussut Jeesus on aina läsnä kaikkialla ja tietää kaikesta kaiken. Osaa myös englantia. Vai mitä arvelette?

        Ajatus että Jeesus sanelisi kirjoja on naurettava. Saattaisin uskoa, jos saisin painavia perusteluja. Esimerkiksi näkisin sanelun vastaanottajan hämmästyttävän elämänmuutoksen ja hengellisen kypsymisen.


      • Harjoittelija
        acimlaine n kirjoitti:

        ..ei puhnut englantia vaan arameaa. Ylösnoussut Jeesus on aina läsnä kaikkialla ja tietää kaikesta kaiken. Osaa myös englantia. Vai mitä arvelette?

        Nimenomaan näin. ego vain teettää kysymyksiä asian vierestä jottei vahingossakaan ajattelu johtaisi asian ytimeen. Eli etsimään ja löytämään suoraa yhteyttä Itseen, Kristustietoisuuteen, Jumalaan tai miten kukin nyt haluaisi ajatella.


      • acim lainen
        Päivi* kirjoitti:

        Ajatus että Jeesus sanelisi kirjoja on naurettava. Saattaisin uskoa, jos saisin painavia perusteluja. Esimerkiksi näkisin sanelun vastaanottajan hämmästyttävän elämänmuutoksen ja hengellisen kypsymisen.

        ..olisi pitänyt (tai pitänyt suuremmassa määrin kuin mitä teki) SOVELTAA omaan elämäänsä sitä opetusta mitä sanelussa sai jotta olisi saavuttanut hämmästyttävän kypsyystason. Jonkinlaista kypsymistähän varmasti tapahtui. Pelkkä passiivinen sanelun vastaanottaminen ei saa automaattisesti aikaan kypsymistä.


      • sunnyriver

        Ihminen pelastuu yksin armosta,
        koska Jeesus Kristus sovitti syntimme Golgatalla.
        Syyn ja seurauksen laki näyttää meille
        peilin tavoin,
        miten kohtelemme lähimmäisiämme,
        mutta ketään se ei pelasta,
        jos ei ihminen uskalla katsoa peiliin
        ja tunnustaa, että minä olen syntinen
        tuoda syntinsä Jeesuksen ristin juureen.
        ja ottaa Jeesuksen rakkautta
        vastaan elämäänsä.


    • Harjoittelija

      Olen parikymmentä vuotta seurannut suomen spiritualistien järjestämiä meediotilaisuuksia ja olen lukenut hyvin paljon rajatiedon kirjallisuutta -käännettyä ja kotimaista silmälläpitäen viestien todistusvoimaisuutta. Monet viestit eri meedioilta jäävät tulkinnanvaraisiksi mutta sitten on niitä joita ei voi sivuuttaa merkityksettöminä. Näissä "tavallisissa" viesteissä varsinainen sanoma on usein henkilökohtaista mutta vastaanottajalle tärkeätä.
      Olen tällä kokemuksella tullut vakuuttuneeksi että henkimaailma on todellisuutta ja mielestäni koko olemassaolon tarkoitus menettää merkityksensä jollei näin olisi.
      Tästä seuraa että kun "Takahikiän Mummo" tulee Suomalaisen tai Englannista vierailulle pistäytyvän meedion kautta ja kertoo vastaansanomattomia tosiasioita omasta elämästään ihmisenä maanpäällä ja neuvoo joitakin asioita jotka vasta istunnon jälkeen tulee kuulijalle tietoon, että näin on niin olen täysin vakuuttunut että myös Jeesus voi, pystyy sekä haluaa olla meedion käytettävissä. Hän nimenomaan lupasi eläessään että tulee aika jolloin Hän puhuu suoraan ilman vertauskuvia.
      Olen muutaman vuoden lueskellut "tiiliskiveä" ja sen sisältämä sanoma puhuu puolestaan. Lopulta niin selkeää ja johdonmukaista, että sanelijan nimestä en koe tarvetta väitellä. Jospa missä tahansa tavallisessa elämässä pääsisimme lähelle kirjan kuvaamaa eettistä ja moraalista tasoa maailma olisi huomattavasti onnellisempi paikka.
      Oikea Jeesus olisi antanut Helenille rauhan, mutta vastaanottajan oma valinta oli epäusko ja taistelu. Siis kenellekään ei voi määrätä sisäistä rauhaa. (Era Novalta saattaa löytyä pieni vihkonen jossa kuvataan Helenin kokemuksia vastaanoton eri vaiheista)
      Kirja myös kertoo että tämän kurssin näyttämä tie ei ole ainoa, mutta se on lyhyempi kuin useimmat muut.

      • Päivi*

        Hämmästyttävä selkeys ja johdonmukaisuus on ollut yhteisenä piirteenä kaikissa lukemissani kanavoiduissa kirjoissa. Minusta se ei ole minkäänlainen viite siitä, että asialla olisi Jeesus.

        En usko tippaakaan, että Helen tai kukaan muukaan omasta halustaan valitsee epäuskon ja taistelun. Helenistä sain vaikutelman kiihkeästä totuudenetsijästä. Jossain täällä netissä luki, että hän olisi sanonut: tiedän tämän sanelijan olevan Jeesus ja hänen puhuvan totta, mutta en voi uskoa sitä. Miksikähän ei voinut? Arvaan, että hänen "tietonsa" oli järkeilyä, mutta hänen puuttuva "uskonsa" oli totuuden ääni hänen sisimmässään. Arvaan, että hän nimenomaan OLISI HALUNNUT uskoa, mutta EI VOINUT.


      • Harjoittelija
        Päivi* kirjoitti:

        Hämmästyttävä selkeys ja johdonmukaisuus on ollut yhteisenä piirteenä kaikissa lukemissani kanavoiduissa kirjoissa. Minusta se ei ole minkäänlainen viite siitä, että asialla olisi Jeesus.

        En usko tippaakaan, että Helen tai kukaan muukaan omasta halustaan valitsee epäuskon ja taistelun. Helenistä sain vaikutelman kiihkeästä totuudenetsijästä. Jossain täällä netissä luki, että hän olisi sanonut: tiedän tämän sanelijan olevan Jeesus ja hänen puhuvan totta, mutta en voi uskoa sitä. Miksikähän ei voinut? Arvaan, että hänen "tietonsa" oli järkeilyä, mutta hänen puuttuva "uskonsa" oli totuuden ääni hänen sisimmässään. Arvaan, että hän nimenomaan OLISI HALUNNUT uskoa, mutta EI VOINUT.

        epäuskoinen taistelija kuten Sinäkin. En tarkoita loukata. Minä nyt vaan olen valinnut "maailman" koska olen keskeneräinen. Toisaalta tämä menee ohi alkuperäisestä kysymyksestä kuka onkaan kurssin tietolähde?

        Minulle on yhtä hyvä kysymys mistä ajatukset tulevat. Tieteen päivillä talvella 2005 prof. Antti Revonsuo suurin piirtein näin.
        "Tietoisuus? Tietoisuuden hän jossain määrin rinnasti sieluun. On löydetty erilaisia tapoja aistia ja tehdä havaintoja, kuten värien ja liikkeiden hahmottaminen. Aivojen vammautumisen kautta on saatu paljon tietoa, mutta lopulta varsinaisen tietoisuuden toimintaa tai sijaintia ei ole löydetty. Hän lainasi edelleen -Tietoisuus on aistien ohjaamaa unta!"

        Siis kuka tämän idean on luonut? Kenen allekirjoituksen MINÄ vaadin näille ajatuksille.
        Kyselyni on jankkaavaa valitettavasti.
        Hyväksyn täysin, että James Randi taikurina näkee ja kokee kaiken ympärillään taikuutena. Vietpä hänelle minkä tahansa tapahtuman tai idean hän osoittaa kädenkäänteessä että se on taikatemppu eikä todista mitään ympäröivästä todellisuudesta.

        Olen tänään harjoituksessa 139.


    • tiiliskivestä ja tekijästä

      >Oikea Jeesus olisi antanut hänelle rauhan ilman sellaista epäinhimillistä ehtoa että hänen on noudatettava tiiliskiven ohjeita ennen kuin voi rauhan saada.<

      Mistä tiedät mitä "oikea" Jeesus olisi tehnyt? Moni ei usko Jumalaan koska ei antanut Jeesukselle rauhaa ennenkuin oli naulattu ristille ja kitunut siinä! Paljon vaikeampaa kuin tiiliskiven lukeminen ohjeiden noudattaminen, luulen :)
      Monen on vaikea kuvitella sellaisen olevan rakastava Jumala.
      Jos on lukenut tiiliskiven voi päätellä, ettei siinä edellytetä sen lukemista vaan jotain muuta.Joitakin sen lukeminen auttaa tajuamaan se muu. Muutakin kautta sen voi tajuta...kunhan vain tajuaa :) Tämä kerrotaan siellä kirjassa:)

    • -kurssia lueskellut

      Mitä väliä sillä on mihin muut uskovat tai ovat uskomatta? Itse kirjan sisältö on tärkeä, paljon tärkeämpi kun tekijä. Ei pidä katsoa kehyksiä vaan itse kuvaa.

      IOK on yksi monista mahdollisista tavoista, minkä avulla ihminen voi löytää sisäisen rauhan ja päästää irti turhista peloista. Se ei ole, eikä väitä olevansakaan ainut muoto miten näitä asioita voi työstää ja käydä läpi. Muoto on sivuseikka.

      Kirja on niin iso tiiliskivi, että siihen perehtyminen vie aikaa. Henkilökohtaisesti olen huomannut sen auttaneen päästämään irti monista omista harhakuvitelmistani. Asioista, joita on ollut vain minun omassa päässäni rajoittamassa omaa toimintaani ja oman mieleni vapautta. Kurssin terminologiaa käyttääkseni, olen pystynyt päästämään irti monista egoni tuottamista harhakuvitelmista. Voin suositella opukseen perehtymistä.

      Jos jollekin toiselle joku muu tapa on soveliaampi, se on mielestäni täysin ok. Jokainen työstää näitä kysymyksiä tavallaan.

      • Valtakunnan totalisuus

        sivulta 141

        Mieli on liian voimakas asia jotta sen voisi jättää huomiotta. Et tule koskaan pystymään siihen, että jättäisit itsesi ajatustesi ulkopuolelle.


      • acim lai nen
        Valtakunnan totalisuus kirjoitti:

        sivulta 141

        Mieli on liian voimakas asia jotta sen voisi jättää huomiotta. Et tule koskaan pystymään siihen, että jättäisit itsesi ajatustesi ulkopuolelle.

        "että jättäisit itsesi ajatustesi ulkopuolelle."
        Sehän nyt ainakin merkitsisi kuolemaa, sillä "If I did not think I would not exist, because life is thought."


      • acim lai nen
        Valtakunnan totalisuus kirjoitti:

        sivulta 141

        Mieli on liian voimakas asia jotta sen voisi jättää huomiotta. Et tule koskaan pystymään siihen, että jättäisit itsesi ajatustesi ulkopuolelle.

        Valtakunnan totaalisuus ---> I AM

        Tuli tässä mieleen eräs toinen juttu, kun mainitsit "uskon asian". Kristinuskossa puhutaan Jeesukseen uskomisesta tai siihen uskomisesta että Jeesus on kuollut syntiemme puolesta.
        Jos se saisi aikaan ihmisessä sen että hän kokee olevansa on todella täysin vapaa niin asiahan olisi hyvin. Mutta tahtoo käydä niin että ihmiset (kristityt) uskovat kyllä että itse ovat armahdettuja mutteivat usko samaa muista, eli heillä on hoitamatonta projisoitua syyllisyyttä jäljellä. Eli se ei riitä. Kristityt eivät ole sillä tavalla valaistuneita kuten Jeesus. Ja jos karmasta aikoo vapautua niin valaistuminen tässä elämässä on välttämättömyys. Muuten tullaan heittamään taas uusi keikka maanpäälle.


      • -kurssia lueskellut
        acim lai nen kirjoitti:

        Valtakunnan totaalisuus ---> I AM

        Tuli tässä mieleen eräs toinen juttu, kun mainitsit "uskon asian". Kristinuskossa puhutaan Jeesukseen uskomisesta tai siihen uskomisesta että Jeesus on kuollut syntiemme puolesta.
        Jos se saisi aikaan ihmisessä sen että hän kokee olevansa on todella täysin vapaa niin asiahan olisi hyvin. Mutta tahtoo käydä niin että ihmiset (kristityt) uskovat kyllä että itse ovat armahdettuja mutteivat usko samaa muista, eli heillä on hoitamatonta projisoitua syyllisyyttä jäljellä. Eli se ei riitä. Kristityt eivät ole sillä tavalla valaistuneita kuten Jeesus. Ja jos karmasta aikoo vapautua niin valaistuminen tässä elämässä on välttämättömyys. Muuten tullaan heittamään taas uusi keikka maanpäälle.

        Kurssin näkökulmastahan Jeesuksen ristiinnaulitsemisen olennainen asia ei ollut se, että Jeesus kuoli vaan se, että Jeesus ei kuollut. Elämä on tärkeä, ei kuolema. Mitään uhreja ei tarvita.

        Kurssi alkaa hienosti sanoilla, joka tiivistää koko teoksen:

        Mitään todellista ei voi uhata. Mitään epätodellista ei ole olemassa. Siinä on Jumalan rauha.


      • Jumalan Poika
        -kurssia lueskellut kirjoitti:

        Kurssin näkökulmastahan Jeesuksen ristiinnaulitsemisen olennainen asia ei ollut se, että Jeesus kuoli vaan se, että Jeesus ei kuollut. Elämä on tärkeä, ei kuolema. Mitään uhreja ei tarvita.

        Kurssi alkaa hienosti sanoilla, joka tiivistää koko teoksen:

        Mitään todellista ei voi uhata. Mitään epätodellista ei ole olemassa. Siinä on Jumalan rauha.

        Jäin tuossa miettimään, että mahtoikohan Helen kärsiä? Siis fyysisiä kipuja? En ole lukenut Helenin elämänkertaa, muuta jostain luin, että Jeesus itse tuli häntä vastaan kun oli aika lähteä. Tarkoittaakohan se sitä, että Helen antoi kaiken anteeksi ja yhtyi mikä mikä maahan :D
        Renald kirjoittaa, että Jesse ei kärsinyt ristillä koska tunti kehonsa enää vain heikosti.
        On sillä ollut ihmettelistä! 'jahas.. mitähän noi nyt meinaa? Ahaa, ne meinaa naulata mut tohon puuhun kiinni, no siitä sitten vaan'


    • Jumalan Poika

      Käsittääkseni sillä ei ole niinkään valiä uskooko Jeesuksen sanelleen IOK.n vai ei. Kun hänellä ei enää ole egoa niin tuskin loukkaantuu vaikka väittäisimme joulupukin sanelleen muorilleen tuon teoksen ja ohjeita ja apua pyydettäessä voi kääntyä yhtä hyvin niin Jeesuksen kuin Pyhän Hengen puoleen.

      Toinen asia joka ihmisiä saattaa alussa tökkiä on juutalais-kristillinen terminologia, jota ymmärtääkseni käytetään vain koska ihmisten suosima Raamattu ja kristinusko on niin metsässä ja siihen tarvitaan suorempia oikaisuja.

      • acimlai nen

        Ajattelen myös näin että kristillistä terminologiaa käytetään myös siitä syystä että juuri sen avulla ihmisten mieliin on tallennettu pelkoa vuosituhansien kuluessa. Esimerkiksi tällaisesta on viimeinen tuomio. Kun nämä termit otetaan esille IOK:ssa, tuo pelko nousee alitajunnasta pintaan. (Tässä käyttäisin mielelläni illmaisua että se 'triggaa pelontunteen aktiiviseksi', mutta en tiedä mitä se on suomeksi.) Mutta kun IOK samalla antaa sille oikean ja rakkaudellisen merkityksen, pelko häipyy mielestä. Tapahtuu siis mielen parantumista, vaikkakaan se ei tapahdu yhtä-äkkiä.

        Muuten siitä ketjujen häviämisestä tällä palstalla tuli vielä mieleeni että on olemassa toinen paikka jossa voimme kirjoittaa, mutta josta kirjoitukset eivät häviä, nimittäin tämän palstan sheriffin ylläpitämä Hakomaja. Sivuston pääaihe on tosin kriittisyys vanhoillislestadiolaisuutta kohtaan, mutta muutkin vakaumukset saavat sieltä halutessaan tilaa. Olen itse pohtinut siellä IOK:ta ja "hangannut" sitä juuri vanhoillislestadiolaisuuteen. Mielestäni silloin näkee mitkä ovat ne särmät jotka kuluvat pois ja oma kokonaisymmärrys asioista kirkastuu. Tavallisisissa IOK:n oppilaissa tämä saattaa herättää hämmennystä, enkä ihmettelisi lainkaan jos joku sanoisi minulle että mene OPISKELEMAAN Kurssiasi, sen sijasta että tulisit siitä nettiin väittelemään ja toisten väärässä olemista osoittelemaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      515
      12858
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      349
      8444
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      38
      7450
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      353
      2529
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      2274
    6. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1967
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1703
    8. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      22
      1520
    9. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1510
    10. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1343
    Aihe