bussikuskien

elintavat

Hei!
Kuljen työmatkat bussilla, enkä lakkaa hämmästelemästä sitä, miten huonokuntoisen näköisiä suomalaiset bussikuskit ovat. Käyvät tupakalla bussin vieressä aina kun siihen on tilaisuus. Ylipainoa on melkein jokaisella. Eli riskit sairastua sydän- ja verisuonitauteihin on melkoinen. Kuinkahan moni viitsii harrastaa vapaa-aikanaan liikuntaa.
Olenkin usein miettinyt, että minkälainen riski siinä piilee, että niin rapakuntoiset ajaa autoa, jossa on kyydissä kymmeniä ihmisiä, kaikki hengenvaarassa. Jos istun etuosassa bussia, vilkuilen kuljettajan suuntaan, että miltä hän näyttää ja onko kaikki kunnossa.
Kunnes pelkoni sai lisää aihetta tämän päivän iltalehdestä: "Matkustaja onnistui pysäyttämään bussin, kun kuljettaja sai sairaskohtauksen ja kuoli kesken ajon. " Että näin, miettikää uskallatteko astua julkiseen kulkuneuvoon.

18

2402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • axcasddd

      Eläkeikää pitää laskea.

    • d6h7

      Yleensäkin bussikuskit ovat hyvä esimerkki siitä, mitä on odotettavissa jos ei käy kouluja. Joutuu paskaduuniin, jossa ei ole aikaa eikä mahdollisuutta elää terveellisesti.

      Bussikuskien työ passivoittaa, josta seuraa laiskuus myös vapaa-ajalla. Lisäksi työajat tuhoaa oman sosiaalisen elämän, joka vaikuttaa yleiseen elämänhaluun. Siitä taas seuraa vapaa-ajalla telkkarin edessä töllöttäminen. Yleensäkin bussikuskit ovat perheettömiä tai ainakin tulossa perheettömiksi työn aiheuttamana. Kuka haluaisi seurustella miehen kanssa, joka on aina silloin töissä kun muu perhe olisi vapaalla. Tästä seuraa negatiivinen kierre, joka näkyy juuri bussikuskien huonokuntoisella ulkoisella olemuksella.

      Kun työ ei motivoi mihinkään ja turruttaa, niin pikku hiljaa motivaatio loppuu myös koko elämisestä, ja siitä seuraa kaiken laiminlyöminen. Ei paljon huvita lenkille mennä, kun ei ole mitään syytä miksi mennä. Bussikuski vain ajaa bussia, menee kotiin lepäämään, syö, nukkuu, katsoo telkkaria, ja ajaa taas bussia. Miettikää vähän mihin haette töihin, älkää ainakaan bussikuskiksi.

      • paskaduunari(ko)?

        No itse ainakaan en ole milään tavalla joutunut linja-autonkuljettajaksi vaan hakeutunut. Mieluummin olen kuljettaja kuin joku onneton toimistohiiri 8h päivässä näyttöpäätettä tuijottaen silmät punaisina. Palkalla tulee hyvin toimeen ja perhe-elämäkin kukoistaa joten ei valittamista, cooperin testissä menee 3000, penkistä 100kg, tupakkaa en polta ja katson mitä syön. Ja ei mitään ongelmaa työssä jaksamisessa. Mensan jäseneksi en päässyt kun viisi pistettä jäi rajan alle.


      • kirjoitus

        Täynnä stereotypioita ja omia uskomuksia. Kun ei mihinkään muuhun pysty, niin ajetaan bussia.

        Ei monellakaan käy mielessä, että joku oikeesti voi haluta ajaa bussia. Alan vaihtajiakin löytyy monia, koulutusta papista opettajaan tai opiskelijasta päällikköön.

        Minäkin jo lähes 15 vuotta olen ajanut. Lukion ja kauppaopiston kävin vain ajankuluksi, kun ikä ei riittänyt vielä bussin rattiin. Päälle liikenneopettajakoulutus ja auto- ja kuljetustekniikan opintoja omaksi huviksi. Yliopistoa en ole käynyt, olen pahoillani, jos se sinua häiritsee. Tämä ala on enemmänkin käytännön ihmisten hommia.

        Ai niin, useamman lapsenkin olen saanut ja perhe-elämän, olen nainen, että kotihommatikin siinä työn ohessa hoituvat.

        Pidä sinä vain meitä luusereina, mutta kuinka uskallat henkesi antaa tällaisten käsiin? Saatikka vielä, kun meillä on 20 tonnia painava vehje alla.


      • Bussikuskin tyttöystävä

        Nyt kyllä pistit niin pahan yleistyksen, että naurunpyrskähdyksen jälkeen uskallan sanoa oman painavan sanani asioihin.
        Miesystäväni on bussikuski - ei ole mikään sellainen turpea läskikasa kuin sä bussikuskeista kuvittelet. Saattaa viihtyä television ääressä, kuten todennäköisesti sinäkin. Itse opiskelen lukiossa, mutta iltaisin vedän kuvannoillisesti villasukat jalkaan ja käpristyn television ääreen. Suhteemme toimii silti helvetin hyvin, mieheni haluaa kyllä lapsia, kunhan on seurusteltu pidempään ja avioliitto on sitten muutakin kuin kivat bileet ja ero heti, kun hääpuvuista päästään.
        Sä et voi lähteä yleistämään tuolla tavalla ketään. Ihmiset elää eri tavoin RIIPPUMATTA sosiaalisesta statuksesta tai ammatista. Vai syytätkö sä mua siitä, jos mä tulen saamaan paniikkihäiriökohtauksen ratikassa koska olen ylipainoinen lukiolainen? :D


      • Bussikuskin tyttöystävä

        Vai kouluttamattomuuden takia sitä nykyään joudutaan bussikuskiksi?? :D Okei, asia selvä. Miksiköhän tilanne on sitten ihan eri kuin sinä pienessä mielessäsi kuvittelet?
        Monet bussikuskit, mm. mun miesystäväni, on ammattikorkeakoulun käynyt. Kirjoittanut lukiosta ylioppilaaksi. Työskenteli aiemmin autokoulunopettajana, mutta koska ei pitänyt siitä työstä, siirtyi bussikuskin hommiin. Onnellisuushan tulee siitä, että tekee asioita joista tykkää, vai mitä?
        Enkä usko mieheni olevan ainoa esimerkki. Kaikki eivät todellakaan ole bussikuskeina siksi ettei ole kouluja käytynä tai elämä ei huvita. Voisin mainita muitakin esimerkkejä, mutta veikkaanpa, että tulet törmäämään niihinkin, jotka ovat käyneet yliopiston ja tekevät bussikuskin töitä siksi, että vain pitävät siitä hommasta.

        P.S. Olen hyväksynyt täysin mieheni työrytmin, eikä se ole missään vaiheessa uhannut suhdettamme.


    • ADGagsAG

      "Kuinkahan moni viitsii harrastaa vapaa-aikanaan liikuntaa."

      luuletteko te tosiaan, että sillä bussikuskilla on sitä vapaa-aikaa? Ihmetteletkö koskaan sitä miten sama kuski kuskaa sinut töihin ja sieltä kotiin ja sen jälkeen kauppaan ja harrastuksiin ja vielä monena perättäisenä päivänä sama juttu, eli luulisi enemmän olevan huolissaa siitä milloin sen työt oikein alkaa ja että moneltakohan ne päättyy ja kuinka se oikein jaksaa ja pitäisikö sitä olla huolissaan ja ottaa yhteyttä sen työnantajaan ja kysellä että robottejako teillä siellä töissä on ja uskaltaako sitä enää kyytiin mennäkään jos kerran kuskit ovat ihan kuutamolla koko ajan.


      Viikossa on kaksi pakollista vapaata mutta nekin voivat olla vaikkapa tiistai ja torstai ja kun maanantaina pääset klo 23.50 viettämään vapaata tiistaita mennäksesi taas keskiviikoksi klo 04.25 töihin alapa siinä sitten vaikkapa tiistaina luistelemaan tai hiihtelemään kun sisäinen kello heittää jamboreeta väittäen koko ajan että älä vielä nuku vasta töissä saa väsyttää.

      • PLL-K

        Nasevasti sanottu! Ainakaan täällä Pohjolan Liikenteellä ei kuljettajalle jää vapaa-aikaa se aika mikä jää menee työstä toipumiseen!

        Kun aloittaa aamulla kello viisi ja lopettaaa illalla kello 18 ja Helsingin liikenteessä ei tarvitse miettiä mitä tekee illalla, meneekö vetämään kympin lenkin vai Hk:n sinisen?

        Bussinkuljettaja on laillistettua riistaa, siitä pitää huolen ammattiliitomme sallima työehtosopimus.


    • xsx

      Et sitten varmaan ikinä lennä tai mene junalla - varmaan pelottaa, kun et näe kuljettajaa. En katso kuuluvani mihinkään noihin ryhmiin, joihin lokeroit bussinkuljettajia, mutta eiköhän se ole työterveyshuollon asia määritellä ja valvoa, että kuljettaja pystyy hommansa hoitamaan - ainakin toivon niin. Sitä paitsi, on paljon sellaisia sairauksia, jotka eivät juurikaan varoituksia itsestään anna kuten esim. aivoverenvuoto. Monet sydänsairaudetkin vain iskevät yllättäen, kun sairastunut on luullut kärsivänsä esim, närästyksestä, vaikka samaan aikaan on päällä totaalinen sydänkohtaus. Yhtenä päivänä olet terve ja energinen ja seuraavana makaat tajuttomana teholla ilman varmuutta siitä, että ikinä nousisit enää sängyn pohjalta normaaliin elämään. Eikä sillä välttämättä ole mitään tekemistä sun elintapojesi kanssa.
      Mietipäs, mitä tapahtuisi, jos 50-vuotias lentokapteeni kuolisi "rattiin"?
      Tuo sun mainitsemasi lehtijuttu oli Ruotsista (eipä sillä väliä, mistä!). Se, että joku ajaa linja-autoa, vaatii ainoastaan D-kortin ajo-oikeuden. Ammatiltaan hän voi olla vaikka lastentarhanopettaja. En kauheasti huolehtisi kuljettajan terveydentilaa, ammattiliikenteessä ajaville tehdään kuitenkin täydellinen terveystarkastus viiden vuoden välein ihan työnantajan toimesta. Sitä ei ihan kaikissa ammateissa tehdä...
      Ja vielä - minä itse päätän, miten vietän vapaa-aikani. Tulee tämä elämä muutenkin annettua lähes täysin työnantajan käyttöön, joten ne pienet hetket, jolloin olen vapaalla - ne ovat mun omani, eikä niistä kukaan muu määrää, ei työnantaja eikä matkustajat. Piste!

    • elintavat

      Paljonkos ittelläs on penkkipunnerrustulos ?

      Jos alle 120kg, niin suosittelen ajokortin palauttamista poliisille ja auton myymistä.

    • elintavat

      No niin, tuli provosoitua, niin kuin oli tarkoituskin. Ohessa te työnne tuntevat henkilöt saitte minut pelkäämään ja ihmettelemään alaanne vielä enemmän. Nimittäin nuo työajat ovat ihan eläimelliset. Miten voi olla skarppina liikenteessä, kun ei nuku ja liiku. Ei syö kunnolla ja polttaa vielä tupakkaa. Kyllä olette aika vähässä hapessa!

      • AM-kuski

        Kuolinikä yleisesti 55-65vuotta, tulee nääs vakuutus ja eläkeyhtiöille edulliseksi, kun kuollaan nuorena poies. Työnantajat vielä kiitettävästi avittavat yhtiöitä, työntekijöiden pahoinvoinnin lisäämisellä.


      • tieto?
        AM-kuski kirjoitti:

        Kuolinikä yleisesti 55-65vuotta, tulee nääs vakuutus ja eläkeyhtiöille edulliseksi, kun kuollaan nuorena poies. Työnantajat vielä kiitettävästi avittavat yhtiöitä, työntekijöiden pahoinvoinnin lisäämisellä.

        Onko tää 55-65 v. kuolinikä tutkittu juttu? Ja jos on, mistä se löytyy?


      • Pohjoisen bussikuski (nainen)

        Eiköhän tuo ole jokaisen bussikuskin oma asia mitä suuhunsa pistää ja tupakoiko vai käyttääkö nuuskaa tms? Tällä alalla löytyy myös vapaa-aikaa, mut kiirettäkin on, varsinkin kesäisin ja jouluisin täällä Lapin kairassa eikä kukaan tule valittamaan meidän työoloista! Meillä matkat ovat hieman pitempiä kuin etelässä, joten väkisinkin tulee pitkiä päiviä.

        Jokainen kuski tekee töitä oman jaksamisen mukaan, ja mikäli ei jaksa voi ottaa esim. pekkasia. Itse olen viihtynyt bussin ratissa alusta alkaen. Tupakoin,liikun,nukun ja syön ja SILTI JAKSAA PAINAA!!! Kokeile itse joskus ennen kuin rupeat yleistämään ja mieti muutakin Suomea kuin vain Kehän III:sen sisäpuolista! Ai niin! Eihän sitä olekkaan! :)


    • linja-autonkuljettaja22

      kuski vie paskaa kaatikselle ja kuljettaja ajaa linja-autoa.. kuorma päättäköön kumpi on ratissa:)

      • Anonyymi

        Pussit on romutettava ja matkustajat pakotettava ajaan polkupyörillä, että läskit tippuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pussit on romutettava ja matkustajat pakotettava ajaan polkupyörillä, että läskit tippuu

        Mitä tahansa muuta mutta ei polkupyöräilyä.! Näen punaista vaikka olen jo eläkkeellä ollut jo hyvän aikaa nähdessäni yhä enenemässä määrin fillaristihomoja liikenteen haittana.
        Vielä kun siellä Helsingin suunnalla tulossa se prideviikkokin, niin sehän on niiden sukkahousupyöräilijöiden juhlaa kerrassaan.
        Täällä Heinolassa niitä onneksi vähemmän näkee, mutta kesän myötä ihan tarpeeksi jo täälläkin.
        Eläkeukot myös pois kertakaikkiaan bussin puikoista. Eikö muuten aika kulu että huonokuntoisenakin pitää vielä duunia tehdä !!!

        Karju Heinolasta


    • Anonyymi

      Waltikassa ei näkynyt fillarilla sinne tulevia.
      Eipä kyllä näkynyt tissiposkia eikä "kutsuvierastammekaan ".

      Parta-Jugi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7996
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      38
      2893
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2208
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1865
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1378
    Aihe