Sektiosta toipuminen

tuplaxx

Minulle tehdään suunniteltu sektio, nyt haluaisinkin tietää miten sektiosta toivutaan yleensä:

1. koska pääsee pois sairaalasta?
2. koska voi liikkua/nostella/kävellä?
4. miten maito nousee?
3. koska seksiä?

Tietenkin kaikilla toipuminen on yksilöllistä, mutta silti...

7

1131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hele2007

Nämä ovat omia kokemuksiani. Sairaaloissa voipi olla erilaisia suosituksia ja jokainen reagoi asioihin eri tavalla. Riippuu kaiketi myös puudutustavasta, minulle annettiin spinaalipuudutus.

Ensimmäisellä kerralla olin sen suositellun viikon. Toisella ja kolmannella kerralla olin 5 päivää. Kävin poistattamassa tikit neuvolassa.

Liikkua sängyssä voi heti, kun puudutus lakkaa eli kun jalat liikkuvat, ovat aluksi kuin puupökkelöt. Kävellä voi, kun jalat kantavat, itse nousin ylös 6 tuntia sektion jälkeen. Heti voi nostaa vauvan painon verran :-)

4. miten maito nousee?
      Kaipa se on kovin henkilökohtaista. Voit saada maitoa nostattavaa lääkettä, itse vauhditin ekan kanssa maidon nousua lypsämällä, kun esikoinen oli laiska imemään. Muut lapset olivat tarmokkaampia imejiä, eikä tarvittu sen kummempia erikoistoimia, maito nousi kolmantena päivänä.

3. koska seksiä?
      Taas kovin henkkoht juttu, arvelen. Miten kukin kokee olonsa ja miten haava on parantunut. Me sekstailimme kaksi viikkoa sektion jälkeen.

Minulla ei ole ollut mitään ongelmia, ei tulehduksia tms. Haavan koko on tietty ollut viimeisellä kerralla aika muhkea, pitkä haava siis.

• :-)

Mulle tehtiin sektio lokakuussa. Se tehtiin maanantaina ja sairaalasta pääsin jo torstaina.
      Ensimmäinen päivä meni sängyn pohjalla, vasta seuraavana päivänä sai lähteä liikkeelle pikkuhiljaa ja sekin ensin hoitajan kanssa.
      Vauva oli ainoa mitä sai ensimmäiset viikot kannella, ja tehdä vaan kevyitä kotitöitä.
      Mulla maito nousi pikkuhiljaa, sektiopäivänä jo tuli vähän ja kolmantena päivänä tuli todella hyvin. Vauva sai sairaalassa lisämaitoa rintamaidon lisäksi.
      Seksiä harrasteltiin vasta kun 6 viikkoa oli kulunut mutta jälkitarkistuksessa kannattaa asiasta kysyä. Periaatteessa paikat ei ole niin hellinä kun "tavallisen" synnytyksen jälkeen joten sitä kai voi harrastella jo aika aikaisessa vaiheessa.

Kivut oli haavan seudulla tosi kovat ensimmäiset viikot eli särkylääkettä piti kyllä syödä ahkeraan. Ja sängystä nouseminen ja kaikki liikkuminen teki kipeää eli kannattaa levähdellä mahdollisimman paljon.
      Onnea sektioon!

• erilailla

1. koska pääsee pois sairaalasta? Minä olin sairaalassa 4,5 pvää
      2. koska voi liikkua/nostella/kävellä?Sängystä nousin itse seuraavan päivän iltana.Toisena päivänä kävelin itse suihkuun ja vessaan ja vauvaa nostelin sinnikkäästi la:na kun mut oli pe:na leikattu
      4. miten maito nousee?pe oli leikkaus ja maitoa alkoi tulla muistaakseni sunnuntaina ihan kunnolla siis
      3. koska seksiä?tosi yksilöllistä meillä meni aika kauan kun mua ei innostanut, jälkivuotokin kesti melkein 2 kk:tta!!

• Doora

Menin sairaalaan maanantaina aamulla ja torstaina iltapäivällä päästiin kotia.

Nousin sängylle istumaan heti kun puudutus oli lakannut ja pääsin osastolle (ei olisi saanut nousta). Seuraavana aamuna menin omin avuin suihkuun ja kävelin siitä asti ihan normaalisti.

3. koska seksiä?
      Seksiä suositellaan vasta jälkitarkastuksen jälkeen, tulehdusriskin takia. Omasta leikkauksesta on tänään tasan 3 viikkoa ja ei olla sekstailtu vielä.

4. miten maito nousee?
      Minulla maito nousi kolmantena päivänä ja hyvin on heruttanut, ehk liikaakin!

• marraskuussa

1. mut leikattiin maanantai-päivänä ja kotiutettiin lauantaina.

2. mä en päässyt vielä seuraavana päivänäkään ylös sängystä, koska mua pyörrytti niin paljon kun olin menettänyt keskimäärästä enemmän verta leikkauksessa. keskiviikkona pääsin jo talutettuna vessaan ja suihkuun. sen jälkeen toipuminen lähti nopeasti käyntiin. (Tosin takapakkia tuli 2vkoa sektiosta, kun leikkaushaava tulehtui)

3. mulla nousi maito kolmantena päivänä.

4. seksiä harrastettiin ekan kerran 6vkoa sektiosta.

• lipa

1. Mut leikattiin perjantai aamusta ja kotiuduin keskiviiko aamuna

2.En päässyt nousemaan sängystä kun vasta 4llä yrittämällä lauantai illalla..meinas taju lähteä joka kerta,sattu niin hitosti. Vaihtoivat kipulääkkeet ja sitten alko kummasti helpottaa ja vääntäydyin jotenkuten ylös(oli pakko,koska ne otti katetrin pois eikä kiinnostanu virtsata vuoteessa..)

3.Imetin heti samana päivänä, mutta maito nousi kunnolla vasta kolmantena päivänä ja sitä sitten tulikin!

4. Mun sektiosta on vasta reilu 2 viikkoa, ei ole seksiä kokeiltu, mieli kyllä tekisi, mutta en voisi kuvitellakaan, koska sen verran iso leikkaus takana,enkä halua minkäänlaista riskiä ottaa sen suhteen. Kyllä sitä sitten ehtii taas!

• 2xsektio

Toipuminen riippuu myös siitä tehdäänkö leikkausviilto pystyyn (hätäsektio) vai poikittain. Pystyviilto on isompi leikkaus josta toipuu hitaammin.

1.Pe-Ma
      2.Seuraavana päivänä leikkauksesta
      3.Samana iltana
      4.3 viikon kuluttua

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3442
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2990
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1424
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe