Millaista luokanopettajaksi

ehkä hakee

opiskelu on? Kuinka tiivis ryhmä siinä on opiskelijoiden kesken? Kuinka sosiaalisia ajanvietteitä opiskelun ulkopuolella välttelevä pysyy mukana? Kun on oma perhe ja piiri pieni pyörii muissa kuin opiskelijabileissä, niin.

10

6887

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yhteiskuntatieteiden maisteri

En suosittele. Itse aikoinaan opiskelin kasvatustiedettä korkeakoulussa mutta vaihdoin sitten tiedelinjaa ja tyytyväinen olen. Seuraavaksi pyrin poliisikouluun (nykyiseen poliisiammattikorkeakouluun) ja katson pääsenkö koulutukseen, yrittänyttä ei ainakaan laiteta :)

• kkee

Ensimmäiset 2 vuotta pyöritään hyvin pitkälti saman porukan kanssa. Hajontaa tulee sitten, kun sivuaineita aletaan opiskella, kuka mitäkin. Aika paljon mukaan mahtuu myös niitä, jotka ovat pääasiassa vain opiskelemassa eivätkä välitä niistä muista aktiviteeteista. Et sinä siellä yksin jää, vaikka et bileisiin osallistuisikaan. Hae ihmeessä, jos ala kiinnostaa.

• luokanopejo

Itse valmistuin luokanopettajaksi Hämeenlinnan laitokselta. Kuten täällä on aiemminkin todettu, kaksi ekaa vuotta oli melko tiivistä saman ryhmän kanssa työskentelyä, mutta sitten porukka alkoi vaihtua kun valittiin sivuaineita jne.

Itse en juurikaan osallistunut mihinkään bileisiin, mutta sain silti ihania ystäviä. Meidän vuosikurssilla oli ainakin paljon perheellisiä ihmisiä, eivätkä hekään mitenkään ulkopuolisiksi jääneet. Se oli aina tietty porukka, joka halusi viettää iltoja baareissa, muttei todellakaan kaikki. Muutenkin opekoulutuksessa on jo vähän vanhempaakin porukkaa, joten ei kannata pelätä moisia juttuja, että jäisi ulkopuolelle.

Meidän laitoksella oli hyvä ja lämmin henki, suosittelen kyllä luokanopekoulutusta jos tunnet mielenkiintoa alalle :)

• LUKO

Jos ala kiinnostaa niin hakupapereita täyttämään. :) Itse aloitin viime syksynä opiskelun. Hyvä yhteishenki porukalla, kukaan ei ole jäänyt yksin ja toimeen tullaan hyvin keskenämme. Minäkään en hirveästi välitä baari illoista jne. vaikka nuori olenkin, mutta kavereita olen saanut. Vuosikurssillamme on iäkkäämpiäkin ja perheellisiä, mutta yhtälailla he kuuluvat porukkaan. :) Opiskelustakin olen tykännyt, vaikka välillä tuntuu rankalta. Ja varmasti löytyy mielenkiintoisia opintoja. Itse olen nyt ihan innoissani, kun valitsin tekstiilikäsityön sijaan teknisen. Vaikka olenkin viimeksi joskus ala-asteella ollut teknisessä. :D

Päivääkään en ole katunut. :)

• perheelliselle

Perheelliselle luokanopettajan aikuiskoulutus on hyvä vaihtoehto. Sinne vaaditaan avoimen yliopiston kautta pohjaopintoja sekä opettajan työkokemusta jonkin verran. Mutta itse lähiopinnot kestävät vain 1½ vuotta, joten se tarjoaa aikuiselle hyvän reitin ammattiin ja koulutukseen. Lisäksi aikuiskoulutuksena muut opiskelijat ovat myös aikuisia,joten teinien keskellä ei tarvitse opiskella.

• perheellinen

Moi!

Kajaanin opettajankoulutusyksikkö on paras perhellisilille.Kokemuksesta.

Keskellä Suomea niin itään kuin länteen samoin asia pohjois-etelä suunnassa.

OKL keskellä kaupunkia. Kirjastoon 100m samoin liikuntapaikat ja asuntolat. Vuokrataso halpa.

OKL rankattu kansainvälisesä arvoinnissa (toteutettu 2008) Suomen yksistä parhaaksi. Lisäsi harjoittelu Harjoittelukoulussa että myös kotipaukkakunnalla.

Jos kiinnostunut kaapelitelevisiosta niin sekin onnistuu studion kautta. Ainut huippu studio Suomessa.

Elokuva ja viestintä, erityispedagogiikka ja liikunta (aineenopettajkoulutus Jyväskylän yliopiston kanssa porukalla Kajaanissa) sekä luokanopettajkoulutus niin kannattaa mennä.

terv , kokemusta

• huonoin!

Se on aivan julkista tietoa, että Kajaanissa on laskettu tasovaatimukset todella alas ja siellä ei laadukasta opetusta saa!

Hyvänen aika, sieltävalmistutaan kolmessa vuodessa parinkymmenen sivun graduilla,

kun taas esim JKL tai HKI ovat oikeasti akateemisia.

Kajaanin OKL lopetetaan osittain tästä syystä tulevina vuosina.

• Nimetön
        huonoin! kirjoitti:

Se on aivan julkista tietoa, että Kajaanissa on laskettu tasovaatimukset todella alas ja siellä ei laadukasta opetusta saa!

Hyvänen aika, sieltävalmistutaan kolmessa vuodessa parinkymmenen sivun graduilla,

Korkeakoulun kota-tilastojen mukaan Helsingin yliopiston kasvatustieteellinen tehottomin yksikkö Suomessa! Se tuo harmaita hiuksia OPM:öön ja metropolialuueelle. Se ei kouluta opettajia. Miksi? Miksi sieltä ei valmistu opiskelijat? Minne menee laitos ja mitä niille opetetaan.

Kajaanin OKL arvioitiin muutama viikko sitten. Kansainvälinen arviointiraati totesi tutkimuksen ja opetuksen tilan hyväksi. Totesi että yli 100 vuotta vanha laitos on ikealla tiellä.

Ei Kajaania lopeteta. Tiedän sen. Sitä tullaan vahvistamaan.

Yleensäkin opettajankoulutus kaipaisi uudistusta.
        Jyväskylän osalta käsitykseni tosi myönteinen. Taso hyvä.

• Eräs Jyväskylästä.
        huonoin! kirjoitti:

Yritäpäs ensin ottaa ihan oikeasti asioista selvää ennenku tollasia puhut. Kyllä Kajaanissa hyvää opetusta saa. Eikä sieltä todellakaan pääse kolmessa vuodessa pois, puhumattakaan 20 sivuisesta gradusta. Kolmessa vuodessa saadaan kandin paperit ja se työ jo on pelkästään sen 20 sivua. Sit vielä pari vuotta opiskelua ja gradua tehden. Minimi sivumäärää en ihan varmaksi muista, mutta kaveri taisi kerran sanoa et yli 100 sivua täytyy olla. Luokanopettajakoulutusta ei kyllä sieltä lakkauteta, Kajaaniin kuitenkin niin paljon hakijoita. Suurten laitosten herrat sitä tietysti yrittää, kun on oma lehmä ojassa.

• opiskelemaan
        Eräs Jyväskylästä. kirjoitti:

Yritäpäs ensin ottaa ihan oikeasti asioista selvää ennenku tollasia puhut. Kyllä Kajaanissa hyvää opetusta saa. Eikä sieltä todellakaan pääse kolmessa vuodessa pois, puhumattakaan 20 sivuisesta gradusta. Kolmessa vuodessa saadaan kandin paperit ja se työ jo on pelkästään sen 20 sivua. Sit vielä pari vuotta opiskelua ja gradua tehden. Minimi sivumäärää en ihan varmaksi muista, mutta kaveri taisi kerran sanoa et yli 100 sivua täytyy olla. Luokanopettajakoulutusta ei kyllä sieltä lakkauteta, Kajaaniin kuitenkin niin paljon hakijoita. Suurten laitosten herrat sitä tietysti yrittää, kun on oma lehmä ojassa.

moiks ! varmaan kovin turha väitellä Kajaanin opetuksen tasosta, mutta onko Kajaanin opettajakoulu todellakin loppumassa ? kun olen itsekin kuullut jotain sellaista ja mietin just tällä hetkellä että mihin opettajakouluun kannattais hakea.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      319
      7544
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1843
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1171
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe