Moottoritiet yleensä liioiteltuja!

suomalainen

Suomessa ei liikennemäärien perusteella moottoriteitä tarvittaisi, ellei oteta huomioon
kaupunkien sisäistä liikennettä. Esimerkiksi
Tampere-Helsinki moottoritie on täysin liioiteltu
ratkaisu. Leveä kaistatie olisi täysin riittänyt.
Sama juttu Turku-Helsinki välillä, liikennemäärät
eivät oikeuta moottoritien rakentamiseen. Onhan
se kiva kun on hyvät ajoväylät, mutta tulisi aika
paljon halvemmaksi rakentaa esim. leveä kaistatie.
Suomessa kun ajaa moottoritietä niin yleensä
saa melko rauhassa ajella, Helsinki-Lahti väylästä
en tiedä kun en siellä ole ajellut, mutta epäilyttää sekin. Hyvin harvoin moottoriteillä
on "ruuhkaa". Jos vertaa Euroopan väyliä niin meidän ruuhkat ovat lähinnä naurettavia!

13

874

    Vastaukset

    • Missäköhän vitun korvessa säkin ajelet, kun tollasia voit väittää?! Se on totta, että suomen ruuhkat ei ole mitään esimerkiksi saksan vastaaviin, mutta kyllä esimerkiksi tampere-helsinki moottoritiekin on todella tukossa monesti pahimpiin työmatka-aikoihin. Jos motarin tilalla olisi tavallinen leveä kaksikaistainen tie, niin liikenne ei sujuisi ollenkaan. Keskinopeus putoisi tonne 60km/h tuntumaan ja kuolonkolareita alkaisi tulemaan useita päivässä.

      • Yhdellä uusimmalla moottoritiellämme, Porvoo-Koskenkylä on liikenne niin harvaa että talvisin ohituskaista on aina lumen peitossa. Eli jos haluaa lähteä ohittamaan, ottaa aina riskin, jos auto lähtee heittelehtimään. Silloin kun tie oli 2-kaistanen, sellaista ongelmaa ei ollut. Kuten ei ole Koskenkylä-Loviisa leveäkaistatieosuudella.


    • Näinhän se on. Muutenkin suomalainen liikennekulttuuri hämmästyttää. Miten näin pienellä automäärällä voi saada aikaan ruuhkaa. Kyllä saksalaisilla on naurussa pidättelemistä kun katsoo esimerkiksi kehäteiden suunnittelua(parempaan suuntaan tosin menossa).

    • Minua ihmetyttää mistä kummasta ruuhkien ihannoiminen kumpuaa. Onko sujuva liikenne väistämättä ruuhkaa? Vai onko kyseessä vain tyypillinen 'Suomi-whinetys' eli periaatteellista marinaa siitä kuinka Suomessa kaikki on perseestä ja Euroopassa kaikki on paremmin ja suurempaa?

    • Leveäkaistatie on kyllä tuttu.

    • Ajattele kuinka kivaa on iskeä tutkanpaljastin kiinni ja lähteä posottelemaan 200 km/h eikä tarvitse kokoajan jarrutella kun joku tulee eteen kuten saksassa.

    • ...v..tun viherpiipertäjä sinä olet? Teillehän on oma palsta tuolla politiikan puolella.
      Nämä "mainiot" leveäkaistatiet kyllä ovat vihoviimeinen keksintö. Ainakin kuutostiellä meno on niin hurjaa että hirvittää. Osa ajaa laidassa osa keskellä ja suurin osa jossain sillä välillä.

      • Viherpiipertäjä...? Liikennemäärien perusteella
        ei motareita tarvitsisi olla niin tiheään kuin
        on nykyään, eikös tuo ole fakta eikä mitään
        viherpiiperrystä!


    • On ainoa oikea ratkaisu:

      Entinen Itä-Saksa on nyt varustettu kunnon motareilla: 3 kaistaa leveä reunakaista kumpaankin suuntaan. Ovat ottaneet opikseen Kolmannen Valtakunnan ajatuksen motareista, että hyvät liikenneyhteydet ovat avain taloudelliseen kasvuun.

      Näihin verrattuna meidän 'motarit' ovat kinttupolkuja: 2 kaistaa ilman kunnon reunakaistaa suuntaansa.

      Minusta mahtava kompromissiajatus: Liettuassa moottoritiet ovat ilman niitä ylittäviä paikallisliikenteen siltoja. Rakennuskustannus ehkä puolittuu. Annetaan arvoa autoilijoiden ajattelukyvylle, kun pitää varoa motarin ylittäviä hevosvankkureita.

      Meille sovellettuna: Miksi ei 'Kehä o'lle Mannerheimintien ja Hakamäentien risteykseen saada eritasoratkaisua ilman liikennevaloja? Voitaisiin rakentaa jättämällä muutama motarin 'erämaasilta' rakentamatta. Onko kommunistipoliitikkojen yksityisautoilua torjuva ote niin vahva, että tämmöinen on 'mahdotonta'????? Siinähän on nyt kai Suomen mahtavin liikennesumppu ruuhka-aikana!

      T. Matti

      • Eritasoliittymä, tunneli tai silta, edes yhdelle kaistalle tekisi kyllä ihmeitä kyseseen risteykseen. Olen odottanut sitä kuin kuuta nousevaa, mutta ei HELLsingissä tehdä mitään likkenteen sujumisen eteen, päinvastoin.
        Punainen aalto ja kaikki perkeleen nenänkaivajat tekevät liikenteestä helvettiä.
        Toivottavasti minulla ei olisi koskaan asiaa moiseeen paskakylään, vaan pakkohan siellä on silloin tällöin mummolassa käydä. Olen aina raivoissani muommolaan päästyäni. Kyrpä otsassa kasvaa lattialle saakka, kun olen seisonut sataviisikymmentä punavaloa Kruununhakaan päästyäni. HAISTAKAA PITKÄ VITTU HELLsingin liikennesuunnittelijat!!!!!!!!!


    • Gibraltarilta tultuani en voi muuta kuin hämmästellä suomalaisen höpötystä. Saksassa joutui ajamaan ruuhkassa ja samoin parin suurkaupungin kohdalla (Barcelona). Suomessa pitää olla motareita, koska on näitä törppöjä jotka eivät osaa ajaa edes rajoitusten mukaan. Ja muutamilla pätkillä on aivan välttämättömyys että on motari. Esim Helsingistä pitäisi olla motarit Turkuun, Tampereelle (kuten jo onneksi on), Kuopioon, ja Lappeenrantaan. Nyt olisi oikea aika rakentaa! Parin vuoden kuluttua on myöhäistä..... Ja ihan oikein: "Hyvin harvoin moottoriteillä
      on "ruuhkaa" siinä olet oikeassa, mutta jos ei olisi noita motareita...........

    • Kyllä se p...kele on niin että jokainen lisämetri moottoritietä on sentään vähän valtiolta hyvitystä autoilijalle joka sentään maksaa veroa suomessa aivan älyttömästi (autot ja polttoaineet).
      Jos sinua ei huvita motaria ajaa niin aja vanhaa rinnakkaistietä. Onnneksi viime aikoina on uutisissa kerrottu mm. Lohja-Muurla välin aloittamisesta ja Lahden ja Heinolan välillä työt taitavat alkaa jo tänä syksynä?
      Ja nuo leveäkaistatiet voisi repiä maan päältä (missään muualla ei näe niin päätöntä menoa).

      • "Ja nuo leveäkaistatiet voisi repiä maan päältä (missään muualla ei näe niin päätöntä menoa)."

        Leveäkaistatiet taitavat olla Ruotsista kopioituja. Siellä liikenne toimii leveäkaistateilläkin, kuten muutenkin yleisesti paremmin kuin Suomessa. Hitaammat ajavat lähempänä piennarta, ja toiset pääsevät ohi hitaammasta vaikka vastaantulevan liikenteen ollessa läsnä (ja hätätapauksessa neljäkin mahtuisi rinnan, kun ohitettavat vain ovat riittävän reunassa). Mutta kuinka Suomessa? Me juntit köröttelemme keskellä kaistaa tai aivan keskiviivan tuntumassa. Koko leveäkaistatien idea mitätöidään ajattelemattomalla 'minä itse' -ajattelulla. Ikävä juttu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onnea Sofia! Stefan jätti Eiran asunnon vuokrat maksamatta!

      Stefanilta karhuttiin yli 33 000 e vuokrasaatavia Helsingin käräjäoikeudessa, kertovat mediat. Tämä on julkista tietoa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      389
      11274
    2. MARTINA,anna jo Sofian olla rauhassa!

      Martina jätä jo Sofia rauhaan.Stefan ja Sofia ovat yhdessä ja koita jo hyväksyä se!On lapsellista olla mustasukkainen Sofialle.Stefan ei tule jättämä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      5099
    3. Pääministeri Sanna Marinin menehtyneen Lauri-isän

      rankka elämä - avautui ongelmistaan viimeiseksi jääneessä haastattelussaan: "Olin minä ihan hyväkin isä, kun Sanna oli pikkuinen" https://www.seiska.f
      Maailman menoa
      115
      4494
    4. Arvokas pylly-haaste??!!

      Sano ei slutshamingille! Somessa kampanjoidaan pyllykuvilla kehorauhan puolesta Jokaisen tulisi voida nauttia kesästä juuri sellaisissa uima-asuissa
      Maailman menoa
      149
      3359