Suomessa ei liikennemäärien perusteella moottoriteitä tarvittaisi, ellei oteta huomioon
kaupunkien sisäistä liikennettä. Esimerkiksi
Tampere-Helsinki moottoritie on täysin liioiteltu
ratkaisu. Leveä kaistatie olisi täysin riittänyt.
Sama juttu Turku-Helsinki välillä, liikennemäärät
eivät oikeuta moottoritien rakentamiseen. Onhan
se kiva kun on hyvät ajoväylät, mutta tulisi aika
paljon halvemmaksi rakentaa esim. leveä kaistatie.
Suomessa kun ajaa moottoritietä niin yleensä
saa melko rauhassa ajella, Helsinki-Lahti väylästä
en tiedä kun en siellä ole ajellut, mutta epäilyttää sekin. Hyvin harvoin moottoriteillä
on "ruuhkaa". Jos vertaa Euroopan väyliä niin meidän ruuhkat ovat lähinnä naurettavia!
Moottoritiet yleensä liioiteltuja!
13
930
Vastaukset
- Tkk
Missäköhän vitun korvessa säkin ajelet, kun tollasia voit väittää?! Se on totta, että suomen ruuhkat ei ole mitään esimerkiksi saksan vastaaviin, mutta kyllä esimerkiksi tampere-helsinki moottoritiekin on todella tukossa monesti pahimpiin työmatka-aikoihin. Jos motarin tilalla olisi tavallinen leveä kaksikaistainen tie, niin liikenne ei sujuisi ollenkaan. Keskinopeus putoisi tonne 60km/h tuntumaan ja kuolonkolareita alkaisi tulemaan useita päivässä.
- reidar
Yhdellä uusimmalla moottoritiellämme, Porvoo-Koskenkylä on liikenne niin harvaa että talvisin ohituskaista on aina lumen peitossa. Eli jos haluaa lähteä ohittamaan, ottaa aina riskin, jos auto lähtee heittelehtimään. Silloin kun tie oli 2-kaistanen, sellaista ongelmaa ei ollut. Kuten ei ole Koskenkylä-Loviisa leveäkaistatieosuudella.
- Jepjep
Näinhän se on. Muutenkin suomalainen liikennekulttuuri hämmästyttää. Miten näin pienellä automäärällä voi saada aikaan ruuhkaa. Kyllä saksalaisilla on naurussa pidättelemistä kun katsoo esimerkiksi kehäteiden suunnittelua(parempaan suuntaan tosin menossa).
- whiic
Minua ihmetyttää mistä kummasta ruuhkien ihannoiminen kumpuaa. Onko sujuva liikenne väistämättä ruuhkaa? Vai onko kyseessä vain tyypillinen 'Suomi-whinetys' eli periaatteellista marinaa siitä kuinka Suomessa kaikki on perseestä ja Euroopassa kaikki on paremmin ja suurempaa?
- Goo
Leveäkaistatie on kyllä tuttu.
- kerkko
Ajattele kuinka kivaa on iskeä tutkanpaljastin kiinni ja lähteä posottelemaan 200 km/h eikä tarvitse kokoajan jarrutella kun joku tulee eteen kuten saksassa.
- Samppa
...v..tun viherpiipertäjä sinä olet? Teillehän on oma palsta tuolla politiikan puolella.
Nämä "mainiot" leveäkaistatiet kyllä ovat vihoviimeinen keksintö. Ainakin kuutostiellä meno on niin hurjaa että hirvittää. Osa ajaa laidassa osa keskellä ja suurin osa jossain sillä välillä.- suomalainen
Viherpiipertäjä...? Liikennemäärien perusteella
ei motareita tarvitsisi olla niin tiheään kuin
on nykyään, eikös tuo ole fakta eikä mitään
viherpiiperrystä!
- MJV
On ainoa oikea ratkaisu:
Entinen Itä-Saksa on nyt varustettu kunnon motareilla: 3 kaistaa leveä reunakaista kumpaankin suuntaan. Ovat ottaneet opikseen Kolmannen Valtakunnan ajatuksen motareista, että hyvät liikenneyhteydet ovat avain taloudelliseen kasvuun.
Näihin verrattuna meidän 'motarit' ovat kinttupolkuja: 2 kaistaa ilman kunnon reunakaistaa suuntaansa.
Minusta mahtava kompromissiajatus: Liettuassa moottoritiet ovat ilman niitä ylittäviä paikallisliikenteen siltoja. Rakennuskustannus ehkä puolittuu. Annetaan arvoa autoilijoiden ajattelukyvylle, kun pitää varoa motarin ylittäviä hevosvankkureita.
Meille sovellettuna: Miksi ei 'Kehä o'lle Mannerheimintien ja Hakamäentien risteykseen saada eritasoratkaisua ilman liikennevaloja? Voitaisiin rakentaa jättämällä muutama motarin 'erämaasilta' rakentamatta. Onko kommunistipoliitikkojen yksityisautoilua torjuva ote niin vahva, että tämmöinen on 'mahdotonta'????? Siinähän on nyt kai Suomen mahtavin liikennesumppu ruuhka-aikana!
T. Matti- Auto-Antero
Eritasoliittymä, tunneli tai silta, edes yhdelle kaistalle tekisi kyllä ihmeitä kyseseen risteykseen. Olen odottanut sitä kuin kuuta nousevaa, mutta ei HELLsingissä tehdä mitään likkenteen sujumisen eteen, päinvastoin.
Punainen aalto ja kaikki perkeleen nenänkaivajat tekevät liikenteestä helvettiä.
Toivottavasti minulla ei olisi koskaan asiaa moiseeen paskakylään, vaan pakkohan siellä on silloin tällöin mummolassa käydä. Olen aina raivoissani muommolaan päästyäni. Kyrpä otsassa kasvaa lattialle saakka, kun olen seisonut sataviisikymmentä punavaloa Kruununhakaan päästyäni. HAISTAKAA PITKÄ VITTU HELLsingin liikennesuunnittelijat!!!!!!!!!
- 330d ja hajis
Gibraltarilta tultuani en voi muuta kuin hämmästellä suomalaisen höpötystä. Saksassa joutui ajamaan ruuhkassa ja samoin parin suurkaupungin kohdalla (Barcelona). Suomessa pitää olla motareita, koska on näitä törppöjä jotka eivät osaa ajaa edes rajoitusten mukaan. Ja muutamilla pätkillä on aivan välttämättömyys että on motari. Esim Helsingistä pitäisi olla motarit Turkuun, Tampereelle (kuten jo onneksi on), Kuopioon, ja Lappeenrantaan. Nyt olisi oikea aika rakentaa! Parin vuoden kuluttua on myöhäistä..... Ja ihan oikein: "Hyvin harvoin moottoriteillä
on "ruuhkaa" siinä olet oikeassa, mutta jos ei olisi noita motareita........... - JiiPee
Kyllä se p...kele on niin että jokainen lisämetri moottoritietä on sentään vähän valtiolta hyvitystä autoilijalle joka sentään maksaa veroa suomessa aivan älyttömästi (autot ja polttoaineet).
Jos sinua ei huvita motaria ajaa niin aja vanhaa rinnakkaistietä. Onnneksi viime aikoina on uutisissa kerrottu mm. Lohja-Muurla välin aloittamisesta ja Lahden ja Heinolan välillä työt taitavat alkaa jo tänä syksynä?
Ja nuo leveäkaistatiet voisi repiä maan päältä (missään muualla ei näe niin päätöntä menoa).- whiic
"Ja nuo leveäkaistatiet voisi repiä maan päältä (missään muualla ei näe niin päätöntä menoa)."
Leveäkaistatiet taitavat olla Ruotsista kopioituja. Siellä liikenne toimii leveäkaistateilläkin, kuten muutenkin yleisesti paremmin kuin Suomessa. Hitaammat ajavat lähempänä piennarta, ja toiset pääsevät ohi hitaammasta vaikka vastaantulevan liikenteen ollessa läsnä (ja hätätapauksessa neljäkin mahtuisi rinnan, kun ohitettavat vain ovat riittävän reunassa). Mutta kuinka Suomessa? Me juntit köröttelemme keskellä kaistaa tai aivan keskiviivan tuntumassa. Koko leveäkaistatien idea mitätöidään ajattelemattomalla 'minä itse' -ajattelulla. Ikävä juttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,794313Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?
Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt172758Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu242577Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod162445Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1122384Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1102204Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa
Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e992161Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.6161981MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,141955Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle
Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S261701