Väripaletti

Puolueet saavat usein jonkun sitä kuvaavan värin mukaisen nimityksen. Näillä väreillä voisi ehkä korvata kokonaan puoluenimet, niin ei tarvitsi aina harkita puolueen nimen muutosta, millä hämätä äänestäjiä.

Vasemmistopuolueet ovat tietysti punaisia eli punikkeja. Niistä demarit voisivat olla kukkansa mukaan ruusunpunaisia ja vasurit taas vaikkapa verenpunaisia.

Kokoomus olisi kukkansa mukaan sininen ja Vihreät tietysti vihreitä. Ruottalaiset voisivat olla keltainen puolue, kristilliset taas musta ja persut valkoisia.

Kepullekin löytyisi tietysti oma maanläheinen värinsä eli ruskea. Puolueen sisällä siinä voisi olla vivahteita, olisi ruosteenruskeita city-kepulaisia ja ripulipaskanruskeita perusjuntteja.

Harmaan voisi varata virkamieshallitukselle.

Nyt meillä on siis siniruskea hallitus täydennyttänä viherkeltuaisilla. Täysin sinivalkoinen hallitus rakentuisi Kokoomuksen ja persujen varaan. Mustavalkoisessa hallituksessa olisivat kristilliset ja persut.

22

859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toteilevainen

      Kokoomus: Jäänsininen, kuvaa puolueen inhimillistä luonnetta:
      Vasemmistoliitto: Verenpunainen, siis samaa mieltä MPP:n kanssa olen tästä
      SDP: Kusenkeltainen, kuvaa puolueen yhteistyökykyä ja kannattajien herttaista luonnetta.
      Keskusta: Ruohonvihreä, kuvaa puolueen agraaritaustaa.
      Vihreät: Myrkynvihreä, kuvaa puolueen irtaantumista reaalitodellisuudesta.
      Kristilliset: Musta, ei tarvitse selitystä.
      Ruotsalaiset: Valkoinen, kuvaa puolueen aatesisältöä.
      Perussuomalaiset: Ruskea, kuvaa puolueen aatesisältöä.

    • ja osuva

      Oikein hyvä

      Ruskeahan syntyy kun punaista, vihreää, keltaista ja sinistä otetaan ja laitetaan yhteen.

      Ruskea on siis kaikkien muiden hyvien värien täydellinen yhteenliittymä, siinä on kaikkien hyvät ominaisuudet vailla räikyviä sävyjä ja muita huonoja ominaisuuksi, maanläheinen ja lämmin väri. Luonnossa se esiintyy hyvinkin monissa sävyissä

      Punainen on varoitusväri, sitä käytetään esim liikenteessä kieltoja ja rajoituksia osoittavissa merkeissä, sopii hyvin vasemmistolaiseen holhousmentaliteettiin. Luonnossa se esiintyy happamissa marjoissa ja hetken aikaa syksyn lehdissä.

      Sinistä käytetään päävärinä mm. ohjaavissa liikennemerkeissä ja yleensä opasteissa, sekin sopii hyvin juuri Kokoomuksen väriksi, sillä maltillinen oikeisto ohjaa ihmisiä oikealle tielle rajoitusten ja kieltojen sijaan. Luonnossa taivas ja vesi muodostavat sinisen parin.

      Vihreää löytyy ruskean ohella luonnosta, ja luonnonsuojelustahan vihreä liike sai alkuvoimansa.

      • Korhos-Jorkka

        Saanen maalausta - aikoinaan vesivärimaalausta, mutta jo kauan öljyväreillä ja akryyliväreillä maananneena - harrastavana oikaista:

        Päävärejä ovat vain punainen, sininen ja keltainen. Punaista ja sinistä sekoittamalla tulee violetti (lila), punaista ja keltaista sekoittamalla oranssi, sinistä ja keltaista sekoittamalla vihreä. Mutta jos sekoitat tasasuhteessa noita kaikkia, tuloksena on harmaa, ei ruskea.

        Musta ja valkoinen eivät ole väriopillisesti värejä, mutta niitä tietenkin tarvitaan sävytykseen ja muutenkin. Ruskean saat sekoittamalla mustaa ja punaista, mutta kauniimpi ruskea vaatii joukkoon myös keltaista. Siniseen vihreätä (murrettua väriä) sekoittamalla saadaan turkoosi.

        Ruskea syntyy sisällämme kaikkien nauttimiemme ruokien sekoituksena, ja siihen Mpp viittasi ja ruskean määrittämisessä kepun väriksi on syvästi symboolinen merkitys. Mutta kaikkia värejä sekoittamalla ei siis synny ruskea, vaan harmaa. Saattaisi sekin kepun tunnukseksi sopia.


      • taas asialla
        Korhos-Jorkka kirjoitti:

        Saanen maalausta - aikoinaan vesivärimaalausta, mutta jo kauan öljyväreillä ja akryyliväreillä maananneena - harrastavana oikaista:

        Päävärejä ovat vain punainen, sininen ja keltainen. Punaista ja sinistä sekoittamalla tulee violetti (lila), punaista ja keltaista sekoittamalla oranssi, sinistä ja keltaista sekoittamalla vihreä. Mutta jos sekoitat tasasuhteessa noita kaikkia, tuloksena on harmaa, ei ruskea.

        Musta ja valkoinen eivät ole väriopillisesti värejä, mutta niitä tietenkin tarvitaan sävytykseen ja muutenkin. Ruskean saat sekoittamalla mustaa ja punaista, mutta kauniimpi ruskea vaatii joukkoon myös keltaista. Siniseen vihreätä (murrettua väriä) sekoittamalla saadaan turkoosi.

        Ruskea syntyy sisällämme kaikkien nauttimiemme ruokien sekoituksena, ja siihen Mpp viittasi ja ruskean määrittämisessä kepun väriksi on syvästi symboolinen merkitys. Mutta kaikkia värejä sekoittamalla ei siis synny ruskea, vaan harmaa. Saattaisi sekin kepun tunnukseksi sopia.

        saat oikaista, herra Besserwisser

        Ruskean syntyyn tarvitaan sekoitus muita värejä. Siinä se pointti.


      • Niinpä niin
        Korhos-Jorkka kirjoitti:

        Saanen maalausta - aikoinaan vesivärimaalausta, mutta jo kauan öljyväreillä ja akryyliväreillä maananneena - harrastavana oikaista:

        Päävärejä ovat vain punainen, sininen ja keltainen. Punaista ja sinistä sekoittamalla tulee violetti (lila), punaista ja keltaista sekoittamalla oranssi, sinistä ja keltaista sekoittamalla vihreä. Mutta jos sekoitat tasasuhteessa noita kaikkia, tuloksena on harmaa, ei ruskea.

        Musta ja valkoinen eivät ole väriopillisesti värejä, mutta niitä tietenkin tarvitaan sävytykseen ja muutenkin. Ruskean saat sekoittamalla mustaa ja punaista, mutta kauniimpi ruskea vaatii joukkoon myös keltaista. Siniseen vihreätä (murrettua väriä) sekoittamalla saadaan turkoosi.

        Ruskea syntyy sisällämme kaikkien nauttimiemme ruokien sekoituksena, ja siihen Mpp viittasi ja ruskean määrittämisessä kepun väriksi on syvästi symboolinen merkitys. Mutta kaikkia värejä sekoittamalla ei siis synny ruskea, vaan harmaa. Saattaisi sekin kepun tunnukseksi sopia.

        Haluamatta heittäytyä besserwisseriksi, lisään kuitenkin. Ruskea ei synnyt nauttimamme ruokien yhteisvaikutuksesta, väri olisi harmaa, mikäli sappiväriaine puuttuisi. Lopputuote on siis sapen väriaineen vuoksi ruskea.


      • JormaKKorhonen
        Niinpä niin kirjoitti:

        Haluamatta heittäytyä besserwisseriksi, lisään kuitenkin. Ruskea ei synnyt nauttimamme ruokien yhteisvaikutuksesta, väri olisi harmaa, mikäli sappiväriaine puuttuisi. Lopputuote on siis sapen väriaineen vuoksi ruskea.

        ...tuon, vaikka jo kauan sitten sain samanlaiseen päätelmääni valistusta vaimoltani, jota en meinannut uskoa, kun väitin, että sappihan on vihreää. Mutta hän alkuperäiseltä koulutukseltaan ja kokemukseltaan sisätautien sairaanhoitajana sai minut vakuuttuneeksi, että hän tuntee asian ja tietää, mistä puhuu. Nyt sitten unohdin sen.

        Mutta tuossa omassa ehdotuksessani esitänkin kepun väriksi harmaata!


      • Maltillinen oikeistolainen
        taas asialla kirjoitti:

        saat oikaista, herra Besserwisser

        Ruskean syntyyn tarvitaan sekoitus muita värejä. Siinä se pointti.

        Vesiväreillä maalattaessa pärjää hyvin kuudella napilla. Punaisista karmiini ja sinooperi, sinisistä ultramariini ja preussi, keltaisista kadmium ja oranssi.

        Erilaisia ruskeita saa, kun muuttaa punaisen ja keltaisen määrää. Sinistä pitää aina olla mukana jonkin verran.

        Tasaisesti kaikkia sekoittaen tulee todellakin tummanharmaata, lähes mustaa, jota voi vedellä laimentaa vaaleammaksi niin halutessaan.

        Mustan värinapin mukaanottamalla saa ruskeat helpommin aikaan ja valkoista mukaan sekoittamalla syntyy pastellivärejä.


    • JormaKKorhonen

      Sen symboolinen merkitys on syvällinen. Siitä puhuin tuossa:

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000032373738

      Ja jo ovat eräät kepulaiset ehtineet tässäkin osoitta, että Keskusta on myös sivistysliike.
      Toki se pitää uskoa, kun niin sanotaan heti periaateohjelman alussa. Ja aina nähdään, että hyvin on sivistänyt kannattajiaan tuo liike, jonka periaateohjelma siis alkaa näin:

      - - -

      KESKUSTAN PERIAATEOHJELMA
      Hyväksytty Oulun puoluekokouksessa 10.6.2006

      Kohti tasa-arvoista, luonnonmukaista sivistysyhteiskuntaa
      Santeri Alkio: Ihmisyys ja sen kehitystarve on pantava kaiken yhteiskunnallisen ja valtiollisen uudistamisen pohjaksi.

      aatepuolue ja sivistysliike
      ihmisyys ja vastuullinen vapaus sivistyksen ja kulttuurin voimalla
      ehyeen yrittäjyyden yhteiskuntaan
      ekologinen edelläkävijä
      rauhan ja yhteistyön rakentaja
      Keskusta - yhteistyön ja sovinnon liike

      - - -

      Silmiinpistävää suorastaan on myös periaateohjelman mainostama pyrkimys sovinnollisuuteen ja yhteistyön rakentamiseen kulttuurin voimalla! ;)

      • MPP:n avauksesta

        ...siis syvällisempään.

        Olisi ihan kiva kuulla mitä mieltä olet muista väreistä ja niiden sopivuudesta puolueillemme. Aloita vaikka punaisesta, mille puolueelle se sopii jne

        Osoita suuri huumorintajusi, osoita huima jäjenjuoksusi


    • JormaKKorhonen

      Joku tuossa jo pyytää minultakin ehdotusta, niin teenpä sitten sen:

      Ensiksikin ideasi havainnollistaa puolueita värein on ihan hyvä, ja toivoisi sen tulevan yleiseksi käytännöksi. Kun varsinkin tämän saitin nimikkopuolueen kannattajissa näkyy olevan paljon sellaisia, joiden lukutaito tai ainakin luetun ymmärtäminen on kovin heikko. Jaa – mutta onhan heillä myös ilmettyä värisokeuttakin; ei taitaisi parantaa asiaa.

      Mutta kannan nyt korteni kekoon:

      Vasemmistoliitto saakoon punaisen värin, olkoon se ihan purppuranpunainen, vaikka Suomen itsenäistyessä se olikin suunniteltu Suomen väriksi ja olihan meillä hetken aikaa purppuranpunainen lippu, jonka keskellä oli leijona. Se lippu meillä kai edelleen olisi, ellei kansalaissotaa olisi tullut.

      Sdp:n väri pitäisi mielestäni olla violetti, eli sekoitus punaista ja sinistä. Niinhän on puolueen aatemaailmassakin: ei sosialismin mutta sosiaalisuuden sydänveren punaista ja taivaan, järviemme ja yleisemmin suomalaisuuden sinistä, joka myös monissa maissa maailmalla mielletään demokratian väriksi. Siis violetti eli lila olkoon sdp:n väri.

      Kokoomus pitäköön sinisen värinsä, vaikka toisaalta siihen saattaisi sopia myös mustakin, joka on tyypillisiä kirkon ja armeijojen värejä, yksi monista.

      Ruotsalaisille sopii Mpp:n ehdottama keltainen ja kristillisille se musta sittenkin paremmin kuin kokoomukselle, mutta persujen väriksi ehdottaisin ruskeaa. En tarkoita vihjata natseihin, joiden paitojen väri oli ruskea, enkä liioin siihen symboliikkaan, jolla ilmeisesti Mpp ruskean sai kepun väriksi – tuleehan se ruskea todella syvältä – vaan ruskea vain jostain syystä mielestäni sopii parhaiten persuille.

      Vihreät tietenkin ovat itseoikeutettuja vihreään väriin.

      Keskustalle niin ollen jää harmaa, jota saadaan kun sekoitetaan kaikkia värejä keskenään. Eikö kepu ole juuri sitä, kaiken sekoitusta ja harmaata? Onhan siinä aatteellisesti mukana ääripunaisesta äärisiniseen ja myös mustaa ja vähän vihreää ja ehkä vähän keltaistakin. Kyllä harmaa on hyvä väri Keskustalle, ja sitä väriä edustaa mainiosti myös keskustalainen pääministerimme!

      Mikään puolue ei ole niin puhdas, että voisi käyttää tunnuksenaan valkoista väriä.

      • narsisti on narsisti

        ja sinä olet niitä molempia ja vankasti. Niin ja vielä tärkeä pointti, sinähän olet "niitämiehiä"

        Homoille oma väri ja se on kakanruskea.


      • JormaKKorhonen
        narsisti on narsisti kirjoitti:

        ja sinä olet niitä molempia ja vankasti. Niin ja vielä tärkeä pointti, sinähän olet "niitämiehiä"

        Homoille oma väri ja se on kakanruskea.

        ..tuollaisella ressukalla voisi pyyhkiä perseensä, mutta sinne himoistasi huolimatta sinulla kepuliero ei muuta asiaa olisi. Minä olen edelleen kiinnostunut vain NAISISTA, enkä tuollaisista ämmämäisistä, oksettavista miehen irvikuvista. Vedä vaan tumppuusi, kuten tähänkin asti, peräkammarin agraaripunikki, äläkä reppana yritä lähestyä Suomen sinivalkoisen armeijan ansioitunutta evp-upseeria, sillä pyörtyisit kunnioituksesta hänen edessään, jos tänne asti pääsisit.


      • alistuu..
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ..tuollaisella ressukalla voisi pyyhkiä perseensä, mutta sinne himoistasi huolimatta sinulla kepuliero ei muuta asiaa olisi. Minä olen edelleen kiinnostunut vain NAISISTA, enkä tuollaisista ämmämäisistä, oksettavista miehen irvikuvista. Vedä vaan tumppuusi, kuten tähänkin asti, peräkammarin agraaripunikki, äläkä reppana yritä lähestyä Suomen sinivalkoisen armeijan ansioitunutta evp-upseeria, sillä pyörtyisit kunnioituksesta hänen edessään, jos tänne asti pääsisit.

        ja NÖYRYYTTÄÄ itseään menemällä mukaan teini-ikäisten depattiin! :))


      • sprach
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ..tuollaisella ressukalla voisi pyyhkiä perseensä, mutta sinne himoistasi huolimatta sinulla kepuliero ei muuta asiaa olisi. Minä olen edelleen kiinnostunut vain NAISISTA, enkä tuollaisista ämmämäisistä, oksettavista miehen irvikuvista. Vedä vaan tumppuusi, kuten tähänkin asti, peräkammarin agraaripunikki, äläkä reppana yritä lähestyä Suomen sinivalkoisen armeijan ansioitunutta evp-upseeria, sillä pyörtyisit kunnioituksesta hänen edessään, jos tänne asti pääsisit.

        upseeri ja herrasmies.


      • JormaKKorhonen
        sprach kirjoitti:

        upseeri ja herrasmies.

        ...pystyy puhumaan myös niin, että puheen kohde sen ymmärtää. Niin pystyi tekemään myös zarathustra, johon viittaat tuolla Friedrich Nietzschen kirjan nimellä.


      • sinulla on
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ...pystyy puhumaan myös niin, että puheen kohde sen ymmärtää. Niin pystyi tekemään myös zarathustra, johon viittaat tuolla Friedrich Nietzschen kirjan nimellä.

        ihania ja sivistyneitä vastauksia.
        Osaat niin suloisesti yhdistää nuo sinun kaksi lahjakkuuttasi kukkakimpuksi joka koostuu nokkosista ja narsistista.

        Sinä olet suoraastaan nero joka alalla, olet varmasti floristikin. Miksikähän olet kuitenkin pääytynyt vain tänne kepupalstalle ajamaan lietelantaa?

        Kyllä sinut ehdottomasti otetaan mielisairaalamme kuvataidepiiriin, kirjallisuuskerhoon, musiikinharrastajiin, sekä tietenkin keittiöryhmäämme.

        Sinusta me saamme myöskin elävän näytteen tuonne luentosaliin alamme lääkäreiksi opiskeleville.
        Käsittelemme siellä silloin aihetta, terve mutta kuitenkin hyvin sairas.
        Tuo ensimmäinen osio käsittelee potilaan omia tuntemuksia ja loppuosa asiantuntijoiden tekemiä tutkimustuloksia ko. potilaasta.

        TERVETULOA.
        ps. meillä on täällä muitakin kaltaisiasi, voitte perustaa sitten oman klubin jossa voitte vapaasti omana itsenänne, vailla turhaa hienostelua, eli paskat housussa.


      • kutsustasi
        sinulla on kirjoitti:

        ihania ja sivistyneitä vastauksia.
        Osaat niin suloisesti yhdistää nuo sinun kaksi lahjakkuuttasi kukkakimpuksi joka koostuu nokkosista ja narsistista.

        Sinä olet suoraastaan nero joka alalla, olet varmasti floristikin. Miksikähän olet kuitenkin pääytynyt vain tänne kepupalstalle ajamaan lietelantaa?

        Kyllä sinut ehdottomasti otetaan mielisairaalamme kuvataidepiiriin, kirjallisuuskerhoon, musiikinharrastajiin, sekä tietenkin keittiöryhmäämme.

        Sinusta me saamme myöskin elävän näytteen tuonne luentosaliin alamme lääkäreiksi opiskeleville.
        Käsittelemme siellä silloin aihetta, terve mutta kuitenkin hyvin sairas.
        Tuo ensimmäinen osio käsittelee potilaan omia tuntemuksia ja loppuosa asiantuntijoiden tekemiä tutkimustuloksia ko. potilaasta.

        TERVETULOA.
        ps. meillä on täällä muitakin kaltaisiasi, voitte perustaa sitten oman klubin jossa voitte vapaasti omana itsenänne, vailla turhaa hienostelua, eli paskat housussa.

        Oletko ehkä sairaalanne potilasyhdistyksen puheenjohtaja? Vai pääsitkö hoitajien silmän välttäessä omin lupinesi sairaalanne koneille ja laitat kutsun, jonka laittamiseen sinulla ei ole oikeutta? Luulen, että sinua paremmassa kunnossa olevat potilat eivät sellaista valtuutusta antaisi sellaiselle, joka noin sekavia kirjoittelee.


      • P3teS
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ..tuollaisella ressukalla voisi pyyhkiä perseensä, mutta sinne himoistasi huolimatta sinulla kepuliero ei muuta asiaa olisi. Minä olen edelleen kiinnostunut vain NAISISTA, enkä tuollaisista ämmämäisistä, oksettavista miehen irvikuvista. Vedä vaan tumppuusi, kuten tähänkin asti, peräkammarin agraaripunikki, äläkä reppana yritä lähestyä Suomen sinivalkoisen armeijan ansioitunutta evp-upseeria, sillä pyörtyisit kunnioituksesta hänen edessään, jos tänne asti pääsisit.

        "..tuollaisella ressukalla voisi pyyhkiä perseensä, mutta sinne himoistasi huolimatta sinulla kepuliero ei muuta asiaa olisi. Minä olen edelleen kiinnostunut vain NAISISTA, enkä tuollaisista ämmämäisistä, oksettavista miehen irvikuvista. Vedä vaan tumppuusi, kuten tähänkin asti, peräkammarin agraaripunikki, äläkä reppana yritä lähestyä Suomen sinivalkoisen armeijan ansioitunutta evp-upseeria, sillä pyörtyisit kunnioituksesta hänen edessään, jos tänne asti pääsisit"


    • Maltillinen oikeistolainen

      Kristillisille antaisin valkoisen, puhtaan, kirkkaan ja hurskaan valkoisen.

      Persuille sopisi paremmin musta tai ruskeakin, sen verran heidän rotuasenteissaan on musta- ja ruskeapaitojen piirteitä

      Vasurit, SDP, rkp ja kokoomus pitäkööt veren- ja ruusunpunaisensa, keltaisensa ja sinisensä.

      Vihreille ja keskustalle jakaisin kaksi toisistaan erottuvaa vihreän sävyä vain siksi, että toisen lähtökohtana on luonnon suojelu ja toisella se on luonnon hyväksikäyttö.

      Mut meillä siis on keltaisella täydennetty sinivihreä hallitus, joka toteuttaa maltillista keskustaoikeistolaista politiikkaa ilman, että siihen sekoittuisi punaista, joka tekisi hallituksesta paskanruskean. (JKK väriopin tietoineen oikaiskoon, jos olen väärässä.)

    • mvv

      värivalintaa.

      Kaikkien puolueiden paidat olisivat pohjaväriltään valkoisia. Historian mukana on vähän kaikille tullut sitten tahroja tähän valkoiseen paitaan. Lähtisin tästä lähtökohdasta purkamaan tätä asiaa.

      Jollakin saattaa olla punaista paidassaan, jollakin taas jotakin muuta väriä.

      Luulisin tällä tavalla ainakin saatavan kunnon riidan aikaiseksi, ja onhan sekin parempi kun ei mitään.

      • RUSKEAA

        Heh heh.


      • lähtien...

        keskustan paidan väreiksi tulisivat ruskea ja keltainen - samat kuin kalsareissa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      114
      1148
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      689
    4. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      74
      664
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      655
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      82
      629
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      532
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      94
      465
    Aihe