Jelpatkaahan kaverit miestä mäessä. Täällä kun on taas yksi, joka on lähtenyt soitellen sotaan...
Perustin yrityksen ystäväni kanssa viime vuonna ja ihan kiitettävästi ollaan saatu itsemme työllistettyäkin. Nyt tässä vaiheessa vain alkaa hieman tuo kannattavuus mietittymään. Eli olenko tosiaan käsittänyt oikein, että kun laskutan asiakasta, esim. 1000 alv tuo kyseinen 1000 on (periaatteessa) minun palkkani. Siitäkö maksan oman veroprosentin mukaisesti 30% valtiolle ja muiden sivukulujen ym. maksujen lisäksi vielä lähelle toiset 30% menee minne lienee. Eli minulle jäävä osuus tuosta esimerkki tonnista olisi n. 400!!? Mitä olen käsittänyt väärin vai meneekö tämä tosiaan näin?
Olen muutaman edellisen työni tehnyt freelancerina, koska olen tarvinnut palkkani itse:) Nyt pitäisi taas laittaa lasku menemään yhdestä työstä ja mietin etten laittasi sitäkään firman kautta, koska käteen jää niin paljon enemmän. Mihin sitä firmaa sitä tarvitsen?! Jokuhan tässä nyt mättää. Luultavasti vain minun tietämättömyyteni ja osaamattomuuteni.
Kiitos tiedoista. Kaikki mahdollinen neuvo otetaan kiitollisena vastaan.
yrittäjän palkka
10
7811
Vastaukset
- V. Erottaja
Oletan että kyse on toiminimestä eikä esimerkiksi osakeyhtiöstä.
Kaikki tulot
- ALV
- Muut kulut
= Verotettava tulos
- Verot
= Käteen jäävä osuus
Tästä vähennetään vero. Siis esimerkiksi näin:
1220 (kaikki tulot)
- 220 (alv)
- 300 (muut kulut)
= 700 (verotettava tulos)
Tästä pois verot, esim. 23 % eli 160 euroa, jolloin käteen jää 540 euroa. Verokorttisi ennakonpidätysprosentilla ei ole mitään tekemistä yrityksen veroprosentin kanssa.
"Nyt pitäisi taas laittaa lasku menemään yhdestä työstä ja mietin etten laittasi sitäkään firman kautta, koska käteen jää niin paljon enemmän. Mihin sitä firmaa sitä tarvitsen?!"
Firmaa tarvitset nimenomaan verojen maksamista varten. Jos saat jotain korvausta tehdystä työstä eikä kukaan maksa siitä veroja, se on rikos ja ne maksamatta jätetyt verot tulevat varmasti myöhemmin maksettaviksi rangaistuksineen. Työsuhteessa verot maksaa aina työnantaja, yrittäjänä toimiessa yrittäjä maksaa ne itse. En tiedä kumpana olet toiminut freelancerina ollessasi. - 45 v. yrittäjänä ollut kahjo
Kun lähdet yrittäjäksi niin sinua "rosvoaa"
1. verottaja; valtio ja kunta ja srk
2. vakuutusyhtiöt, Tel .Lel.tapaturma.palo, varkaus ,keskeytys jne.jne
3. eläkevakuutusyhtiösi jopa 40 % palkastasimaksat eläkettäsi.
Itse jos olisin ollut insinöörinä koko ajan toisen palveluksessa olisin nyt tosi varakas mies.
Ja kaikenlisäksi kunnon eläkkeellä.
Lopeta kiireesti koko yritystoiminta ja mene muille töihin. Varokaa nuoret ottamasta vanhempien yrityksiä itsellenne. Olette ikuisia verovankeja ja epäluotettavia kansalaisia.
Verojohtajien neuvottelupäivillä oli yleinen toteamus että yrittäjät ovat kahjoja tyyppejä.
Ja tyhmiä joita voi näillä veroleilla kusettaa mennen tullen.
Että sillalailla.
Itse ajoin yritykseni alas 10 vuoden aikana jalapseni viettää toisten töissä onnellista elämää. Minulle jäi kurja tulevaisuus käteen.
650 ekua kuussa kouraan ja yrittäjäeläkemaksuja
maksoin satoja tuhansia 45 vuoden aikana.
että sillalailla. Ymmärsinkö oikein, että laskutat jotenkin saman summan, kun free työtek. saat.
Mutta freen palkasta on jo työnantaja maksanut verot ja työnantajamaksut. Tai harvoissa tapauksissa ei ole.
Lue myös vastaukseni tuolta alempaa "tulot toiminimelta" tai jotain sinnepäin.- apua!!
Kyseessä on osakeyhtiö.
- niin...
apua!! kirjoitti:
Kyseessä on osakeyhtiö.
palkkasi on mitä päätät ( ja kaverisi hyväksyy ) sen olevan. Se voi olla yli ( jos firmalla on rahaa varastossa ) tai ali tuon 1000 euron. Päättämästäsi palkasta sitten pidätetään ennakonpidätys ja maksetaan sotu-maksut ja eläkemaksut. Firman tulos on sitten se mitä jää tuosta 1000:sta näiden maksujen ja muiden kulujen jälkeen jäljelle ja siitä sitten 26% veroihin.
- vielä sen verran...
niin... kirjoitti:
palkkasi on mitä päätät ( ja kaverisi hyväksyy ) sen olevan. Se voi olla yli ( jos firmalla on rahaa varastossa ) tai ali tuon 1000 euron. Päättämästäsi palkasta sitten pidätetään ennakonpidätys ja maksetaan sotu-maksut ja eläkemaksut. Firman tulos on sitten se mitä jää tuosta 1000:sta näiden maksujen ja muiden kulujen jälkeen jäljelle ja siitä sitten 26% veroihin.
että jos yrityksellä ei ole muita kuluja niin tuo 1000 euroa riittää noin 800 euron palkkaan. Josta esim. veroprosentilla 15 jää käteen 680 euroa. Tällöin firman tulon = 0, jolloin yritys ei maksa veroa.
- klsdsdds
vielä sen verran... kirjoitti:
että jos yrityksellä ei ole muita kuluja niin tuo 1000 euroa riittää noin 800 euron palkkaan. Josta esim. veroprosentilla 15 jää käteen 680 euroa. Tällöin firman tulon = 0, jolloin yritys ei maksa veroa.
Missä ihmeen tilanteessa "yritys ei maksa veroa"...?
- tapauksessa...
klsdsdds kirjoitti:
Missä ihmeen tilanteessa "yritys ei maksa veroa"...?
että kulut ovat yhtä suuret tai suuremmat kuin menot.
- piti olla
tapauksessa... kirjoitti:
että kulut ovat yhtä suuret tai suuremmat kuin menot.
tulot.
- hyssykät
Homma lähtee purkautumaan siitä, että kerrot minkä alan freelancer olet. Se nimittäin vaikuttaa ALV:in määrään.
Jos olet kirjoittava free, niin ALV on nolla. Jos valokuvaat tai taitat, niin ALV on 22 %.
Sitten pitäisi tietää myös omistusosuus. Jos olet Oy:ssä määrävässä asemassa (katso määritelmät verkosta), niin tarvitset YEL-vakuutuksen, joka on pakollinen. Jos laiminlyöt sen, niin sinua varten pakko-otetaan vakuutus tuplahintaan.
Sitten lasket palkat tai otat Oy:stä ulos osinkoa. Pienissä summissa palkka on kevyemmin verotettu.
Jos tuntuu vaikealta, niin palkkaa kirjanpitäjä. Tilitoimisto hoitaa pienen firman asiat hintaan noin tonnin per vuosi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481568Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 271112
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881064- 88980
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee188914Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99855Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789