Oli 5 kk raittiusjakson kohdalla pinna kireällä, viinahimo päällä. Ajattelinpa mennä palaveriin heti illalla ettei repeä. Vetäjä puhui jälkeeni. Kun kerroin olevana semmoinen holisti että retkahdan yhdeksi päiväksi juomaan ja aa-tietoisuus ja pelko ovat stopanneet ottamisen seuraavana päivänä, niin tämä vetäjä kommentoi kirosanoilla säestäen sanomistani vittuillen. Hän tokaisi ettei voi kertakaikkiaan tajuta miten muka joku voi ottaa vain yhden päivän ja että hänellä menisi yhtä putkea 6 viikkoa. Lisäksi ei voinut ymmärtää että joku voisi jopa ajaa töistä auton kotiin ja vasta sitten talsia pubiin ryyppäämään.
Nämä kommentit vituttivat erittäin voimallisesti, koska muutenkin sisäinen olitila oli vellova ja alkupalaveri oli ok ja oli jo tunne selviämisestä. Vaan ei, tämä "avarakatseinen ymmärtävä ja ohjelmassa vankasti oleva" vetäjä vesitti kaiken! Oli viittä vaille etten palaverin jälkeen lähtenyt vetämään kossupaukkuja naamaan.
AA-palaveri lähes
30
1296
Vastaukset
- sulle
Aikas rankka vetäjä ollut. Nostan hattua ettet lähtenyt juomaan =) Kaikille sattuu huonoja päiviä, mutta eikö tuo ole vetäjällä hieman väärä tapa purkaa huonoa tuultaa, kun juuri tuollaisella käytöksellä altistetaan ihmisiä tarttumaan pulloon uudestaan.
Jatka valitsemallasi tiellä tuollaisista kommenteista huolimatta. Hyvää talven jatkoa=) - vee-e
se löytyy jo sieltä maailman paksuimmasta mutta kirjoittamattomasta kirjasta nimeltä
"juopon selitykset siitä miksi juoda ".
hyvä kun et kuitenkaan lähtenyt juomaan. sillä tavalla ne ongelmat ei poistu tai edes helpotu.
sen kyllä olet jo ymmärtänyt.
elämän tilanteet vaihtelee niin entisillä juopoilla kuin muillakin ja väkisinkin tunteet heiluu.
juodako silloin vai kasvaa, se on valintakysymys. tukeakin on saatavilla, molempiin päätöksiin.
jos taustalla on alitajuinen juomispakko, johon vaan haetaan sopivaa tekosyytä niin .. sitten on.
jos sen pystyy itse huomaamaan ja asiaa käsittelemään, niin hyvä. se on osa raittiuteen kasvua. myöhemmin saman asian kanssa on jo helpompaa. kynnyksen yli on päästävä kerta toisensa jälkeen. sitä mukaa elämä paranee ja näköalat komistuu ! - kysyn vaan
Mitenkä raittiuttasi auttaa noissa palavereissa hyppääminen jos siellä alkaa vituttamaan? Pysy mielummin kotona tai tee jotain muuta. En käsitä, miksi pitää vapaaehtoisesti mennä kuuntelemaan tuollaista paskanjauhantaa pysyäkseen selvänä kun vaikutus on miltei päinvastainen.
- morkkista
Siinä on ollut kehumisen makua. Usein kun raitistuneet juopot tuppaavat kehumaan ja kilpailemaan kuka kovin juoppo on ollut;)
- himassa
äläkä mene kyseisiin palavereihin. Mieluummin raittius kuin AA. Samaa kokenut.
- v.63
menko AA palavereihin,siellä nimittäin voi saada kipinän olla raittiina päivän kerrallaan,ja sehän vasta olis maailman loppu,kuvitelkaa elämää ilman viinaa,se ei ole ollenkaan elämää,pitäisi jättää ihanat pubit kavereineen,voisi vaikka joutua työelämään jos ei vielä ole ja ajatelkaa voisi joutua heräämään ilman krapulaa ja krapularyyppyjä.Ei kyllä se on niin että AA palavereissa ne vain kehuvat juomisiaan koska minä ainakaan en ole niin paljoa juonut ja luulen etten ole alkoholisti ollenkaan,eikä minua saa loukata minä olen viittä vaille täydellinen.taidanpa lähteä tänään palaveriin vittuilemaan sinunkin puolesta ja sanon että nämä 10vuotta ovat olleet ihan peestä ja syvältä.
- sakkia!
v.63 kirjoitti:
menko AA palavereihin,siellä nimittäin voi saada kipinän olla raittiina päivän kerrallaan,ja sehän vasta olis maailman loppu,kuvitelkaa elämää ilman viinaa,se ei ole ollenkaan elämää,pitäisi jättää ihanat pubit kavereineen,voisi vaikka joutua työelämään jos ei vielä ole ja ajatelkaa voisi joutua heräämään ilman krapulaa ja krapularyyppyjä.Ei kyllä se on niin että AA palavereissa ne vain kehuvat juomisiaan koska minä ainakaan en ole niin paljoa juonut ja luulen etten ole alkoholisti ollenkaan,eikä minua saa loukata minä olen viittä vaille täydellinen.taidanpa lähteä tänään palaveriin vittuilemaan sinunkin puolesta ja sanon että nämä 10vuotta ovat olleet ihan peestä ja syvältä.
Olen tuo alkuperäisen kommentin kirjoittaja. Koko päivän on taas käännellyt ja väännellyt. Kun luin kommentteja, en voi muuta todeta kuin että lähden tässä ottamaan kännit iltapäivällä.
- vm63
sakkia! kirjoitti:
Olen tuo alkuperäisen kommentin kirjoittaja. Koko päivän on taas käännellyt ja väännellyt. Kun luin kommentteja, en voi muuta todeta kuin että lähden tässä ottamaan kännit iltapäivällä.
juomaan sehän on ihan sinun asiasi,kun et itse asiassa haluakaan olla raittiina,kirjoittelet tänne vain huviksesi ja luulet että Aa-laiset kimpaantuvat kirjoituksistani.ei päinvastoin tuntuu entistä paremmalta olla raittiina,jokaisella on oma tapa elää,joku juo joku ei,minä päätän vain omasta elämästäni ja siihen ei enää juominen kuulu,vaan tarpeeksi sitä ehti sen viinan kanssa tuttavuutta tehdä.jos oikein tosissasi olet tuon aloituskirjoituksen kirjoittanut ja rehellisesti sen kokenut sanon siihen että et ilmeisesti halua vielä raittiutta tosissasi.voitko kirjoittaa enemmän kokemuksistasi kuin arvostellen yhtä tapaa raitistua.alkoholismi on sairaus ja niin olet sinäkin, ja ilmeisesti haluat jatkaa provoiluasi
- himassa
sakkia! kirjoitti:
älä välitä noista vittuilijoista. Niitä mahtuu 13 tusinaan ja edustavat vain 4-5 prosenttia kaikista toipujista. Korvien välistä tämä raittius on kiinni. Jotkut pyrkivät monopolisoimaan raittiudenkin.
- voipytty
kuulu morkata toisen kokemuksia. Jokaisellahan on niitä ollut sen verran, että olemme olleet valmiit hakemaan apua. Joukossamme on valitettavasti (ja onneksi) erilaisia tyyppejä. Toiset tukevat raittiuttamme, toiset koettelevat kärsivällisyyttämme.
Olen vuosien mittaan minäkin kuullut asiattomia puheenvuoroja, mutta silti haluan pysyä AA:n jäsenenä ja nauttia raittiudesta ja sen mukanaan tuomista hyvistä asioista. Siksi päätin lähteä illalla palaveriin jakamaan kokemukseni ja kuuntelemaan toisten selviytymisestä. Tsemppiä sulle! - Ääähh
...tossa jutussasi se, että pystyin tunnistamaan sut ja palaverin siitä ja jos et näinollen tajua AA:n perinteistä mitään niin ois parempi jos pitäisit pääs kiinni ja pysyisit pois koko ryhmistä. Skool.
- Minttu.
Kiitos sulle todelliselle lohduttajien lohduttajalle. Eksyneiden valo ja viisauden kirkas aurinko. Suvaitsevuuden perikuva ja tiedon nöyrä jättiläinen. Ilman sinua kärsivä maailma vaipuisi epätoivoon. Kiitos.
- ei välitä
Minttu. kirjoitti:
Kiitos sulle todelliselle lohduttajien lohduttajalle. Eksyneiden valo ja viisauden kirkas aurinko. Suvaitsevuuden perikuva ja tiedon nöyrä jättiläinen. Ilman sinua kärsivä maailma vaipuisi epätoivoon. Kiitos.
Joku, jonka on täytynyt lähteä vielä jatkamaan juomista, ja kun jonkinlainen syyllinen pitää kuitenkin olla... Eihän sitä nyt itseään syylliseksi...
- Oolofi
Olisit vaan lähtenyt. Ei sun tarvii siitä välittää mitä joku toinen sanoo. Ite dokaan just sillon kun huvittaa. Enkä kyllä todellakaan minäkään ymmärrä miten joku voi juoda vaan yhden päivän. Seuraavana aamunahan on kankkunen tai vieläkin jurrissa ellei ole koko yötä valvonut ja silloinhan se viinanhimo juts on kovimmillaan.
- epävarma
eikö tarkoitus ole olla selvänä palaveriin mennessä ja tarkoitus olla raittiina seuraavat 24 tuntia. En ymmärrä miksi pitää heti kertoa montako kymmentä vuotta on tullut oltua ottamatta ryyppyä. Miksi asioita ei saa kommentoida? AA varmasti hoitaa monia, mutta mminusta liikaa muistuttaa erästä Amerikasta tullutta uskonlahkoa. nim.ehkä vielä sopeutuvainen
- flunssapotilaanaolen
Palavereissa käy kaikenlaisia, jotkut kipeämpiä kuin toiset.
- havainnoitsija xx
"Palavereissa käy kaikenlaisia, jotkut kipeämpiä kuin toiset."
Aivan, eikä se "kipeys" johdu suinkaan alkoholismista vaan synnynnäisestä luonnevikaisuudesta. - flunssapotilaanaolen
havainnoitsija xx kirjoitti:
"Palavereissa käy kaikenlaisia, jotkut kipeämpiä kuin toiset."
Aivan, eikä se "kipeys" johdu suinkaan alkoholismista vaan synnynnäisestä luonnevikaisuudesta.Totta, xx, juoppouden takana on aina jotain tunne-elämän vääristymää.
- hiipuva tunne-elämä
flunssapotilaanaolen kirjoitti:
Totta, xx, juoppouden takana on aina jotain tunne-elämän vääristymää.
"juoppouden takana on aina jotain tunne-elämän vääristymää."
Kaikista ei silti tule juoppoja vaikka tunne-elämä olisi kuinka vääristynyt. - flunssapotilaanaolin
hiipuva tunne-elämä kirjoitti:
"juoppouden takana on aina jotain tunne-elämän vääristymää."
Kaikista ei silti tule juoppoja vaikka tunne-elämä olisi kuinka vääristynyt.Ihan totta, vain osasta tulee alkoholisteja. Syyksi arvellaan aivojen ja hermojen toiminnan poikkeavuuksia.
- kovatenu
tuo tunne vääristymä kuulostaa tutulta. koska oon ite juomari ryven missä paskassa koko aijan ja litkiminen alkaatoivottavasti 10 vuoden päästä on eri tilanne ja paree elämä
- en kerro ; )
Ei kannata AA:ssa käydä jos se vaikuttaa negatiivisesti. Joillekin se toimii ja joillekin ei. On muuten lupa puheenvuorollaan kertoa mille itsestä asiat tuntuu mutta ei ole lupaa mollia toisia. Kritisoiminen ei ole kiellettyä ja se useinkin pistää ihmisiä miettimään käytöstään.
Ja mitä helvattia toinen on arvioimaan toisen AA:ssa käynnin syytä. Toive raittiudestahan se porukan sinne saattelee. Aivan sama kuinka paljon, usein tai kauanko on tullut juotua. Kaikki ovat samalla viivalla. Ongelma on henkilökohtainen tästä näkökulmasta.
On palaverin vetäjästä kiinni mitä hän antaa puhujien puhua. Säännöt löytyy ja mielestäni niitä noudattamaton reilusti kuriin tai pihalle.
Elvistelijöitä aina löytyy mutta taustalla onkin omia selvittämättömiä asioita..
- en kerro ; )
Unohdin äskeiseen kirjoittaa. "päivä kerrallaan" on käytetty sanonta ja hyvä. Mun kokemuksen ja tiedon mukaan palaverissa riittää että on selvin päin ja on halu raitistua. Muita vaatimuksia ei ole.
Se mitä teet muulla ajallasi on oma päätöksesi, aivan kuten on myös palavereissa käynti.
Aina on lupa palata kentältä takaisin, retkahduskertojen rajaa ei ole. Myöskään ei ole käyntipakkoa vaikka raittiina pysyisitkin.
Ovi paltsuun on aina auki. - Raitistunut
AA han tuskin kukaan menee erinomaisuuttaan. Minä ainakin menin alkoholin ruoskaniskujen ajamana. Juovan alkoholistin, suurkuluttajan tai, jos pitää sanoa hienommin tissuttelijan elämässä tapahtuu monia asioita. Käsittääkseni, jos tapahtuu vain hyviä tai vain toisten aiheuttamia asioita, kaikkihan on hyvin. Jos oma viinan käyttö on hallinnassa, kaikkihan on hyvin. Saa juoda, kun janottaa. Jotka on omavoimaisia, eihän he apua tarvitse, eikä heitä voi auttaa kukaan! Juokaa omat voimat pois, niin pystytte ottamaan apua vastaan.
Palaverin vetäjätkään eivä ole psykolookeja, vaan oman kokemuksensa kertojia,,, - Tatti juo
Vanha viesti, ottko raittiina vai ?
- Raitistunut
Kyllä, jos tarkoitit minua. Join omat vomani.... eli alkoi apu kelpaamaan.
Pääsin myllyhoidon kautta raittiuden alkuun. olen saanut olla jo kauan raittiina.
Oli lapset ja lapsenlapsikin joulua viettämässä. Tietysti vaimo myös, jonka löysin kolmella raittiilla vuodella.
Voin sanoa, että viinan jäätyä pois elämästäni on paras asia minun kohdallani.- tatti juo
Hieno juttu, ootko myllyn jälkeen ollut jatkohoidossa?
- taakka kannettavana
tatti juo kirjoitti:
Hieno juttu, ootko myllyn jälkeen ollut jatkohoidossa?
"Hieno juttu, ootko myllyn jälkeen ollut jatkohoidossa?"
Miksi pitäisi? Ai niin, alkoholismihan on raittiinakin etenevä äärimmäisen salakavala sairaus, jota on hoidettava päivä kerrallaan periaatteella.
Tärkeää on joka aamu heti herätessä muistuttaa itseään siitä ettei tänään juo ja illalla nukkumaan mennessä on syytä kiittää raittiista päivästä.
Välillä on ehdottomasti mentävä aa:n palaveriin kertomaan joku vanha ryyppytarina ja kiittää samalla tovereita tuesta.
Alkoholismia pitää hoitaa tunnollisesti koko loppuelämän ajan, koska jos vähänkin ote herpaantuu niin joutuu jostain käsittämättömästä pakosta juomaan.
- Raitistunut
Kyllä olen jatkohoidossa, ollut kaikki nämä vuodet. Olen pyrkinyt käymään kerran viikossa AA ryhmässä. En ole kokenut taakaksi jatkohoitoani. Saan käydä palavereissa. Tapaan siellä (ympäri suomea) kavereita ja saan vaihtaa kokemuksia. Olen kotonakin paljon parempaa seuraa läheisilleni, kun käyn jakamassa huoleni murheeni palaverissa. Olen kertonut näitä juttuja "minä" muodossa. Ei kuitenkaan ole kysymys minun erinomaisuudestani, raitistumisessani. Olen edelleen kiitollinen korkeamman voiman tulosta avukseni. Ymmärrän, että ilman sitä apua en olisi selvinnyt. Koen, että tämä on sitä hengellisyyttä, josta AA ohjelma puhuu.
- on se niin vaikeeta
"kun käyn jakamassa huoleni murheeni palaverissa."
Ihmetellä täytyy sitä miten paljon teidän AA:laisten kohdalle niitä huolia ja murheita on kasautunutkin.
Luulisi pitkään kestäneen raittiuden tuovan elämään sellaista perustyytyväisyyttä mitä ei pienet satunnaiset vastoinkäymisetkään horjuta.
No, ehkäpä sillä jatkuvalla valittamisella ylläpidetään sairaudentuntoa, niin ja luultavasti se myös lisää sitä ryhmän yhteenkuuluvaisuuden tunnetta?
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4622848Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152675Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2721618Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841204Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411145Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156980
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41938- 56909
- 79895