Hiukset lähtee

sipe

Sairastuin helmikuussa nivelreumaan. Jo kuukauden kuluttua huomasin, että hiuksia lähtee huomattavasti normaalia enemmän. Toukokuussa aloitettiin lääkitys, mutta sen jälkeen hiusten lähtö on vain pahentunut. Osaako kukaan neuvoa, mistä tässä on kyse? Mikä auttaisi?

11

8299

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Misu

Katsoppa mitä lääkkeitä syöt. Metotreksaatti ja Imurel ovat ainakin beetasalpaajia eli lääkkeitä joita käytetään myös syöpälääkkeinä.Sivuvaikutuksina on juuri hiustenlähtö ja huonovointisuus.Itse söin melkein kaksi vuotta Metotreksaattia ja kun hiukset rupes lähtemään tukkoina päästä niin sanoin että nyt loppu.
      Muuta selitystä en oikein osaa antaa, mutta kysyppäs lääkäriltäsi mikä voisi olla syynä ja mikä siihen auttaisi.

• sipe

Kerroin jo, että hiusten lähtö alkoi paljon ennen kuin aloin syömään lääkkeitä. Lääkäri ja muu reumapolin väki on lomalla elokuun puoliväliin asti, joten aika vaikea heiltä on kysyä mitään nyt. Toki olen lukenut lääkkeiden käyttöohjeet ja varoitukset.

• sipe

Beetasalpaajat ovat sydän- ja verenpainelääkkeitä, kun taas mainitsemasi lääkkeet ovat solunsalpaajia. Syöpäpotilaat käyttävät niitä 10-100 kertaa suurempia määriä, joten ei ne reumapotilaiden annokset niin hirveitä myrkkypommeja ole.

• Putsu
        sipe kirjoitti:

Beetasalpaajat ovat sydän- ja verenpainelääkkeitä, kun taas mainitsemasi lääkkeet ovat solunsalpaajia. Syöpäpotilaat käyttävät niitä 10-100 kertaa suurempia määriä, joten ei ne reumapotilaiden annokset niin hirveitä myrkkypommeja ole.

Olen syönyt tuota mainittua solunsalpaajaa eli Metotreksaattia 2,5 vuotta. Nyt helmikuusta lähtien 20 mg/viikko. Minulla ei lähde hiuksia. Käsittääkseni tällaisilla annoksilla, joita käytetään reuman hoidossa, ei pitäisi hiuksia lähteäkään.

Voihan olla, että Sinun hiustenlähtösi johtuu jostain aivan muusta kuin reumalääkkeistä tai reumasta.

• selkäreumainen
        Putsu kirjoitti:

Olen syönyt tuota mainittua solunsalpaajaa eli Metotreksaattia 2,5 vuotta. Nyt helmikuusta lähtien 20 mg/viikko. Minulla ei lähde hiuksia. Käsittääkseni tällaisilla annoksilla, joita käytetään reuman hoidossa, ei pitäisi hiuksia lähteäkään.

Voihan olla, että Sinun hiustenlähtösi johtuu jostain aivan muusta kuin reumalääkkeistä tai reumasta.

Minulle meinattiin aloittaa metotreksaatti jo viime talvena, mutta sitä lykättiin, todennäköisesti se on ensi talvena edessä.

Viime talvena kuitenkin sain Heinolan reumasairaalassa siihen jo perehdytyksen, ja silloin kyllä sanottiin että yhtenä yleisenä sivuvaikutuksena on hiustenlähtö- eivät hiukset kokonaan lähde kuten syöpähoidoissa mutta harvenevat kuulemma melko varmasti.

Ja ainakin minun saamissani Trexania koskevissa lääkeselosteissakin niin sanottiin.

Vahva lääkehän se on, vaikka sitä syödäänkin reumaan paljon paljon pienempi annos kuin syöpään.

• sipe
        selkäreumainen kirjoitti:

Minulle meinattiin aloittaa metotreksaatti jo viime talvena, mutta sitä lykättiin, todennäköisesti se on ensi talvena edessä.

Viime talvena kuitenkin sain Heinolan reumasairaalassa siihen jo perehdytyksen, ja silloin kyllä sanottiin että yhtenä yleisenä sivuvaikutuksena on hiustenlähtö- eivät hiukset kokonaan lähde kuten syöpähoidoissa mutta harvenevat kuulemma melko varmasti.

Ja ainakin minun saamissani Trexania koskevissa lääkeselosteissakin niin sanottiin.

Vahva lääkehän se on, vaikka sitä syödäänkin reumaan paljon paljon pienempi annos kuin syöpään.

Ehkä jotkut ihmiset eivät halua syödä Trexania, koska se on "syöpälääke" ja siksi liioittelevat sivuvaikutuksiaan, jotta heillä on hyvä syy lopettaa lääkkeet syönti?

• Putsu
        sipe kirjoitti:

Ehkä jotkut ihmiset eivät halua syödä Trexania, koska se on "syöpälääke" ja siksi liioittelevat sivuvaikutuksiaan, jotta heillä on hyvä syy lopettaa lääkkeet syönti?

Juuri tuon pahan kaiun takia itsekään en aiemmin suostunut ottamaan Trexan-lääkitystä, vaikka sitä tarjottiin jo monta vuotta aiemmin. (Olisi ehkä kannattanut ottaa. Nyt on nimittäin kahdessa vuodessa lonkkanivel tuhoutunut täysin. Keinonivel vaihdetaan lokakuussa)

Omasta Trexanin aloittamisestani on nyt 2,5 vuotta ja minulla on sellainen muistikuva, että aloittaessani reumalääkäri olisi sanonut, että hiukset eivät lähde. Trexanin pakkausselostuksessa mainitaan MAHDOLLISINA sivuoireina hiustenlähtö mutta niin mainitaan myös monta muuta tosi kamalaa asiaa. Sitä ei sanota, millaisilla annoksilla oireita voisi tulla. Ainoana sivuvaikutuksena minulla on lievä pahoinvointi, jonka voi torjua jo ennakolta foolihapolla. Hiukseni ovat erittäin hyvässä kunnossa eikä hiuksia lähde. En tietenkään voi väittää, etteikö jollain muulla voisi lähteä...
        Ai niin, syön toki b-vitamiinitabletteja sekä kalkkia c- ja d-vitamiinien kera joka päivä.

• sipe
        Putsu kirjoitti:

Juuri tuon pahan kaiun takia itsekään en aiemmin suostunut ottamaan Trexan-lääkitystä, vaikka sitä tarjottiin jo monta vuotta aiemmin. (Olisi ehkä kannattanut ottaa. Nyt on nimittäin kahdessa vuodessa lonkkanivel tuhoutunut täysin. Keinonivel vaihdetaan lokakuussa)

Omasta Trexanin aloittamisestani on nyt 2,5 vuotta ja minulla on sellainen muistikuva, että aloittaessani reumalääkäri olisi sanonut, että hiukset eivät lähde. Trexanin pakkausselostuksessa mainitaan MAHDOLLISINA sivuoireina hiustenlähtö mutta niin mainitaan myös monta muuta tosi kamalaa asiaa. Sitä ei sanota, millaisilla annoksilla oireita voisi tulla. Ainoana sivuvaikutuksena minulla on lievä pahoinvointi, jonka voi torjua jo ennakolta foolihapolla. Hiukseni ovat erittäin hyvässä kunnossa eikä hiuksia lähde. En tietenkään voi väittää, etteikö jollain muulla voisi lähteä...
        Ai niin, syön toki b-vitamiinitabletteja sekä kalkkia c- ja d-vitamiinien kera joka päivä.

Kuinka kauan sinulla on ollut reuma? Minä syön Trexania 15mg/viikko, Oxiklorinia ja Prednisolonia. Minun reumalääkitykseni aloitettiin sairaalassa. Lääkäri tai kukaan muukaan ei puhunut kanssani lääkkeistä mitään. Hoitaja toi vain lääkkeet kipossa ja jätti minulle lappuja, joissa kerrottiin sivuvaikutuksista yms. Olin viikon osastolla, mutta yhtään kertaa kukaan ei keskustellut kanssani sairaudestani. Itse en tajunnut sellaista pyytää ja sitten kotiinlähtökin tuli yllätyksenä. Ajattelin, että kontrollikäynnillä sitten asiat selviää. Mutta silloin lääkärillä oli aikaa vain 5 minuuttia minulle, ultraäänitutkimuksen tekoon.

Toki nuo kirjalliset ohjeet on hyvät, koska suullisista yleensä unohtuu suurin osa.

• korjaus

ei beeta- vaan solunsalpaajia:))

• Kompura

reuman vuoksi tarvitset normaalia enemmän vitamiineja ja hivenaineita. Osta jotain monivitamiinivalmistetta ja sinkkiä. Näin neuvoo reumalääkärit.

• sipe

Kävin jo ostamassa Multi-tabsia ja sinkkiä. Apteekissa sanoivat myös, että niitä kannattaa reumaatikon syödä. En tajunnut tuota, kun olen tähän asti pärjännyt ilman purkkivitamiineja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minja Koskela: Ei se väärin ole jos ei halua tehdä töitä

kyllä tukien varassa saa elää vaikka koko ikänsä. Tää on tätä äärivasemmistolaista ajattelua.
      Maailman menoa
      199
      6669
    2. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      113
      3560
    3. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      31
      3029
    4. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      128
      2574
    5. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

"Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      190
      1989
    6. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      13
      1844
    7. Tässä on sielunkumppanisi postilaatikko

Laita postia sielunkumppanillesi 💌❤️
      Ikävä
      120
      1800
    8. Tykkäys ei tarkoita

yhtään mitään!
      Ikävä
      34
      1740
    9. Mulle riittäisi halaukset

Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      29
      1701
    10. Ikävä sua j-mies!

Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      13
      1619
    Aihe