Hiukset lähtee

sipe

Sairastuin helmikuussa nivelreumaan. Jo kuukauden kuluttua huomasin, että hiuksia lähtee huomattavasti normaalia enemmän. Toukokuussa aloitettiin lääkitys, mutta sen jälkeen hiusten lähtö on vain pahentunut. Osaako kukaan neuvoa, mistä tässä on kyse? Mikä auttaisi?

11

9346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Misu

      Katsoppa mitä lääkkeitä syöt. Metotreksaatti ja Imurel ovat ainakin beetasalpaajia eli lääkkeitä joita käytetään myös syöpälääkkeinä.Sivuvaikutuksina on juuri hiustenlähtö ja huonovointisuus.Itse söin melkein kaksi vuotta Metotreksaattia ja kun hiukset rupes lähtemään tukkoina päästä niin sanoin että nyt loppu.
      Muuta selitystä en oikein osaa antaa, mutta kysyppäs lääkäriltäsi mikä voisi olla syynä ja mikä siihen auttaisi.

      • sipe

        Kerroin jo, että hiusten lähtö alkoi paljon ennen kuin aloin syömään lääkkeitä. Lääkäri ja muu reumapolin väki on lomalla elokuun puoliväliin asti, joten aika vaikea heiltä on kysyä mitään nyt. Toki olen lukenut lääkkeiden käyttöohjeet ja varoitukset.


      • sipe

        Beetasalpaajat ovat sydän- ja verenpainelääkkeitä, kun taas mainitsemasi lääkkeet ovat solunsalpaajia. Syöpäpotilaat käyttävät niitä 10-100 kertaa suurempia määriä, joten ei ne reumapotilaiden annokset niin hirveitä myrkkypommeja ole.


      • Putsu
        sipe kirjoitti:

        Beetasalpaajat ovat sydän- ja verenpainelääkkeitä, kun taas mainitsemasi lääkkeet ovat solunsalpaajia. Syöpäpotilaat käyttävät niitä 10-100 kertaa suurempia määriä, joten ei ne reumapotilaiden annokset niin hirveitä myrkkypommeja ole.

        Olen syönyt tuota mainittua solunsalpaajaa eli Metotreksaattia 2,5 vuotta. Nyt helmikuusta lähtien 20 mg/viikko. Minulla ei lähde hiuksia. Käsittääkseni tällaisilla annoksilla, joita käytetään reuman hoidossa, ei pitäisi hiuksia lähteäkään.

        Voihan olla, että Sinun hiustenlähtösi johtuu jostain aivan muusta kuin reumalääkkeistä tai reumasta.


      • selkäreumainen
        Putsu kirjoitti:

        Olen syönyt tuota mainittua solunsalpaajaa eli Metotreksaattia 2,5 vuotta. Nyt helmikuusta lähtien 20 mg/viikko. Minulla ei lähde hiuksia. Käsittääkseni tällaisilla annoksilla, joita käytetään reuman hoidossa, ei pitäisi hiuksia lähteäkään.

        Voihan olla, että Sinun hiustenlähtösi johtuu jostain aivan muusta kuin reumalääkkeistä tai reumasta.

        Minulle meinattiin aloittaa metotreksaatti jo viime talvena, mutta sitä lykättiin, todennäköisesti se on ensi talvena edessä.

        Viime talvena kuitenkin sain Heinolan reumasairaalassa siihen jo perehdytyksen, ja silloin kyllä sanottiin että yhtenä yleisenä sivuvaikutuksena on hiustenlähtö- eivät hiukset kokonaan lähde kuten syöpähoidoissa mutta harvenevat kuulemma melko varmasti.

        Ja ainakin minun saamissani Trexania koskevissa lääkeselosteissakin niin sanottiin.

        Vahva lääkehän se on, vaikka sitä syödäänkin reumaan paljon paljon pienempi annos kuin syöpään.


      • sipe
        selkäreumainen kirjoitti:

        Minulle meinattiin aloittaa metotreksaatti jo viime talvena, mutta sitä lykättiin, todennäköisesti se on ensi talvena edessä.

        Viime talvena kuitenkin sain Heinolan reumasairaalassa siihen jo perehdytyksen, ja silloin kyllä sanottiin että yhtenä yleisenä sivuvaikutuksena on hiustenlähtö- eivät hiukset kokonaan lähde kuten syöpähoidoissa mutta harvenevat kuulemma melko varmasti.

        Ja ainakin minun saamissani Trexania koskevissa lääkeselosteissakin niin sanottiin.

        Vahva lääkehän se on, vaikka sitä syödäänkin reumaan paljon paljon pienempi annos kuin syöpään.

        Ehkä jotkut ihmiset eivät halua syödä Trexania, koska se on "syöpälääke" ja siksi liioittelevat sivuvaikutuksiaan, jotta heillä on hyvä syy lopettaa lääkkeet syönti?


      • Putsu
        sipe kirjoitti:

        Ehkä jotkut ihmiset eivät halua syödä Trexania, koska se on "syöpälääke" ja siksi liioittelevat sivuvaikutuksiaan, jotta heillä on hyvä syy lopettaa lääkkeet syönti?

        Juuri tuon pahan kaiun takia itsekään en aiemmin suostunut ottamaan Trexan-lääkitystä, vaikka sitä tarjottiin jo monta vuotta aiemmin. (Olisi ehkä kannattanut ottaa. Nyt on nimittäin kahdessa vuodessa lonkkanivel tuhoutunut täysin. Keinonivel vaihdetaan lokakuussa)

        Omasta Trexanin aloittamisestani on nyt 2,5 vuotta ja minulla on sellainen muistikuva, että aloittaessani reumalääkäri olisi sanonut, että hiukset eivät lähde. Trexanin pakkausselostuksessa mainitaan MAHDOLLISINA sivuoireina hiustenlähtö mutta niin mainitaan myös monta muuta tosi kamalaa asiaa. Sitä ei sanota, millaisilla annoksilla oireita voisi tulla. Ainoana sivuvaikutuksena minulla on lievä pahoinvointi, jonka voi torjua jo ennakolta foolihapolla. Hiukseni ovat erittäin hyvässä kunnossa eikä hiuksia lähde. En tietenkään voi väittää, etteikö jollain muulla voisi lähteä...
        Ai niin, syön toki b-vitamiinitabletteja sekä kalkkia c- ja d-vitamiinien kera joka päivä.


      • sipe
        Putsu kirjoitti:

        Juuri tuon pahan kaiun takia itsekään en aiemmin suostunut ottamaan Trexan-lääkitystä, vaikka sitä tarjottiin jo monta vuotta aiemmin. (Olisi ehkä kannattanut ottaa. Nyt on nimittäin kahdessa vuodessa lonkkanivel tuhoutunut täysin. Keinonivel vaihdetaan lokakuussa)

        Omasta Trexanin aloittamisestani on nyt 2,5 vuotta ja minulla on sellainen muistikuva, että aloittaessani reumalääkäri olisi sanonut, että hiukset eivät lähde. Trexanin pakkausselostuksessa mainitaan MAHDOLLISINA sivuoireina hiustenlähtö mutta niin mainitaan myös monta muuta tosi kamalaa asiaa. Sitä ei sanota, millaisilla annoksilla oireita voisi tulla. Ainoana sivuvaikutuksena minulla on lievä pahoinvointi, jonka voi torjua jo ennakolta foolihapolla. Hiukseni ovat erittäin hyvässä kunnossa eikä hiuksia lähde. En tietenkään voi väittää, etteikö jollain muulla voisi lähteä...
        Ai niin, syön toki b-vitamiinitabletteja sekä kalkkia c- ja d-vitamiinien kera joka päivä.

        Kuinka kauan sinulla on ollut reuma? Minä syön Trexania 15mg/viikko, Oxiklorinia ja Prednisolonia. Minun reumalääkitykseni aloitettiin sairaalassa. Lääkäri tai kukaan muukaan ei puhunut kanssani lääkkeistä mitään. Hoitaja toi vain lääkkeet kipossa ja jätti minulle lappuja, joissa kerrottiin sivuvaikutuksista yms. Olin viikon osastolla, mutta yhtään kertaa kukaan ei keskustellut kanssani sairaudestani. Itse en tajunnut sellaista pyytää ja sitten kotiinlähtökin tuli yllätyksenä. Ajattelin, että kontrollikäynnillä sitten asiat selviää. Mutta silloin lääkärillä oli aikaa vain 5 minuuttia minulle, ultraäänitutkimuksen tekoon.

        Toki nuo kirjalliset ohjeet on hyvät, koska suullisista yleensä unohtuu suurin osa.


      • korjaus

        ei beeta- vaan solunsalpaajia:))


    • Kompura

      reuman vuoksi tarvitset normaalia enemmän vitamiineja ja hivenaineita. Osta jotain monivitamiinivalmistetta ja sinkkiä. Näin neuvoo reumalääkärit.

      • sipe

        Kävin jo ostamassa Multi-tabsia ja sinkkiä. Apteekissa sanoivat myös, että niitä kannattaa reumaatikon syödä. En tajunnut tuota, kun olen tähän asti pärjännyt ilman purkkivitamiineja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      176
      1747
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      347
      1298
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      67
      1197
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      201
      959
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      45
      915
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      57
      832
    7. 69
      788
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      38
      738
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      674
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      660
    Aihe