S -ANA koholla

mikä reumatauti

2004 S-ANAAb/AIT 6400 Titteriä. 2007 S-ANA 5000 titteriä. Ilmeisesti erilainen määritys, mistä ero johtuneen ainakin osittain. Terveyskeskuslääkärin mielestä tilanne parantunut, ei toimenpiteitä. Kävin nyt fysiatrin vastaanotolle joka suositti reumalogilla käyntiä, aikaisemmin en ole lähetettä saanut. Onko muita reumasairauksia kuin SLE jossa korkea lukema.

8

15519

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Otettu sama koe

Itse sain lähetteen erikoissairaanhoitoon ja otettiin mm. tuo sama koe. Eivät kylläkään lukemat olleet noin korkeita vaan normaalit. Lähete tuli yksityiseltä sisätautilääkäriltä.

• Otettu sama koe

Hakusanalla tumavasta-aineet löydät lisätietoja. Esim. Sjögrenin syndromaa etsitään tuolla kokeella.

• muita vois olla

Mitkä muut autoimmuunitaudit voisi tulla kyseeseen. 1998 otettiin kilpirauhastulehdus kokeet Tyr-Ab 102400 oli lukema. Jatkossa ei ole seurattu kun kuulemma ei ole hoitoa. Minulle on kehittynyt kilpirauhasen vajaatoiminta ja kilpirauhanen on osittain surkastunut.

• Otettu sama koe
        muita vois olla kirjoitti:

Mitkä muut autoimmuunitaudit voisi tulla kyseeseen. 1998 otettiin kilpirauhastulehdus kokeet Tyr-Ab 102400 oli lukema. Jatkossa ei ole seurattu kun kuulemma ei ole hoitoa. Minulle on kehittynyt kilpirauhasen vajaatoiminta ja kilpirauhanen on osittain surkastunut.

Autoimmuunisairauksia on lukuisia. On arvioitu, että sadasta ihmisestä noin viidellä on jokin autoimmuunisairaus. Naiset sairastuvat selvästi useammin kuin miehet. Yleisimpiä autoimmuunisairauksia ovat nivelreuma 2 ja kilpirauhasen autoimmuunitulehdus (ks. kilpirauhasen sairaudet 3). Melko yleisiä ovat muut reumaattiset nivel- ja sidekudossairaudet (ks. yleistyneet sidekudossairaudet 4) sekä tyypin 1 diabetes (ks. diabetes 5). Harvinaisempia ovat esimerkiksi lisämunuaisen vajaatoiminta 6 (Addisonin tauti), autoimmuunihemolyyttinen anemia (AIHA), B12-vitamiinin puutteesta johtuva pernisiöösi anemia (ks. anemia 1), verihiutaleiden autoimmuunisairaus (ITP) (ks. trombosytopenia 7) ja lihasten voimattomuutena ilmenevä myasthenia gravis 8.

Jos autoimmuunitautiin liittyy välittömiä oireita, kuten esimerkiksi nivelreumassa, tulehdusreaktiota voidaan hillitä kortisonivalmisteilla. Monissa autoimmuunisairauksissa tulehdusreaktiota hillitsevää lääkitystä ei tarvita vaan hoidetaan sairaudesta johtuvia seuraamuksia. Esimerkiksi autoimmuunitulehduksesta johtuvaa kilpirauhasen tai lisämunuaisen kuorikerroksen vajaatoimintaa hoidetaan hormonivalmisteella ja pernisiöösiä anemiaa B12-vitamiinilla.

Autoimmuunisairauksiin ei tunneta ehkäisyä eikä niiden syntyyn voida elintavoilla vaikuttaa.
        terveysportti.fi

• Näitä etsitään tuolla kokeella
        Otettu sama koe kirjoitti:

Autoimmuunisairauksia on lukuisia. On arvioitu, että sadasta ihmisestä noin viidellä on jokin autoimmuunisairaus. Naiset sairastuvat selvästi useammin kuin miehet. Yleisimpiä autoimmuunisairauksia ovat nivelreuma 2 ja kilpirauhasen autoimmuunitulehdus (ks. kilpirauhasen sairaudet 3). Melko yleisiä ovat muut reumaattiset nivel- ja sidekudossairaudet (ks. yleistyneet sidekudossairaudet 4) sekä tyypin 1 diabetes (ks. diabetes 5). Harvinaisempia ovat esimerkiksi lisämunuaisen vajaatoiminta 6 (Addisonin tauti), autoimmuunihemolyyttinen anemia (AIHA), B12-vitamiinin puutteesta johtuva pernisiöösi anemia (ks. anemia 1), verihiutaleiden autoimmuunisairaus (ITP) (ks. trombosytopenia 7) ja lihasten voimattomuutena ilmenevä myasthenia gravis 8.

Jos autoimmuunitautiin liittyy välittömiä oireita, kuten esimerkiksi nivelreumassa, tulehdusreaktiota voidaan hillitä kortisonivalmisteilla. Monissa autoimmuunisairauksissa tulehdusreaktiota hillitsevää lääkitystä ei tarvita vaan hoidetaan sairaudesta johtuvia seuraamuksia. Esimerkiksi autoimmuunitulehduksesta johtuvaa kilpirauhasen tai lisämunuaisen kuorikerroksen vajaatoimintaa hoidetaan hormonivalmisteella ja pernisiöösiä anemiaa B12-vitamiinilla.

Autoimmuunisairauksiin ei tunneta ehkäisyä eikä niiden syntyyn voida elintavoilla vaikuttaa.
        terveysportti.fi

* SLE (systeeminen lupus erythematosus)
        * Sjögrenin syndrooma
        * Skleroderma
        * Tulehduksellinen lihassairaus (polymosiitti ja dermatomyosiirtti)
        * Sekamuotoinen sidekudostauti (MCTD)
        terveysportti.fi
        Jos totta puhutaan tuo lukema on uskomaton. Sinuna menisin reumalääkärin luo, vaikka omalla kustannuksella.

• sjögreniläinen

Nykyään maks arvo ilmoitetaan 5000 ja korkeampaa lukemaa ei edes lähdetä laskemaan (näin kertoi mulle reumatologi), kun itsellä lukema oli tuo 5000.

Sain syksyllä 2007 diagnoosin sjögrenin syndroomasta. Pyydä lähete reumafaktorista sekä tarkentavista reumakokeista, joilla saadaan seulottua, onko kyse mahdollisesti sjögrenistä, sle:stä tai nivelreumasta.

• Vaskitsa

Jokaisella autoimmuunisairaudella on omat ns. merkkiaineensa veressä ja nämä pystytään verikokeella selvittämään.

• lähtenyt

Sain lähetteen työpaikkalääkäriltä "kunnalliseen" reumasairaalaan kun ei oikein kuulu työterveydenpiiriin. Toivotaan että ei tarvitse kovin kauaa jonottaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      39
      5248
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      85
      3752
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      48
      3145
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      62
      3045
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      11
      3025
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2383
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1878
    8. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      145
      1848
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1825
    10. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1751
    Aihe