kerro lempikakkusi

jauhopeukalo,

Tykkään juustokakuista kovasti ja mehevistä marjakakuista sekä tosca- ja
sacherkakuista.
Kuivakakuista en oikein piittaa.

23

1188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • namisuku

      ...TiraMisu..Nami..=D

      • aina "pakkopullan"

        jälkeen, mitä mieltä sinä olet?


      • namisuku
        aina "pakkopullan" kirjoitti:

        jälkeen, mitä mieltä sinä olet?

        ...mutta en jymmärtänyt mykysystäsi?
        Väännätkö RautaLangoista!


      • sinä aivan isse*
        namisuku kirjoitti:

        ...mutta en jymmärtänyt mykysystäsi?
        Väännätkö RautaLangoista!

        kun tunnut olevan hyvä siinä ja "apinoimaan" muitakin tällä palstalla?


    • -palsta

      on muualla.

      • namisuku

        ...tämä ON KeskustelunAihe!


    • mii-su

      on niin ihanaa,että sen voisi vetää kerralla menemään ja ihan yksin..:)

    • kesäinen mansikkakakku -pläjäys paljolla kermavaahdolla. Moni kakku päältä kaunis.. vaan ei tämä. Mutta kyllä maistuu kesältä !

      • on minunkin herkku.

        Toisenmoisista kakuista tykkään oikein 'rusinaisesta' piimäkakusta.

        Sitä en vaan enää saa aitona ja oikeanlaisena/makuisena, kun äiti reilu vuosi takaperin sai leipurin(kin) työnsä valmiiksi.

        En ole edes varma, sisältääkö ko. kakku piimää.

        Piimää en ole koskaan juonut,enkä syö mitään rahkoja, viilejä, ym,

        Vanukas kelpaa ja 'tavis'juustot. Eiköhän nekin ole happanta 'maitojohdannaista' myöskin.

        Muuten en 'pilaantuneisiin' maitotuotteisiin kajoa.;))


    • kun se meilän emäntä

      viäntää murokakun jota me poijjaat kutsutaan murskukakuksi ,niin sen kakun 'elämän kaari' on meleko lyhyt.ensimmäinen mennee maistellessa,toinen voi nählä jopa seuraavan päevän..
      nääs emäntä tekkee aina kuakkuja parittain.
      lännenhunttari....

    • Pirre*

      kinuskilla ja kermalla..

      Sekä mansikkakakku, jaaa..juustokakku jajaa..hmm..kaikki kakut :))

    • Anskuliini

      kaakuista, marjatortuista ja piirakoista.
      Nyt olen kohta vuoden kieltänyt itseltäni kaikki makeat leivonnaiset.
      Tämä vuosi on liikunnan ja hyvän olon vuosi.

      • Tottahan mäkin kakuista pirän, miniä oli leiponu sellaasta keltaasta kakkua, kovasti oliki maukasta ja ihan sitte suli suussa. Ensunkahan mä sen nimiä tierä ja onkokaan niillä kaikilla hyvillä asioolla nimiä, onko se erees tarpehellista.
        Tiitu on yks hyvä asia mun elämäs ja onhan Tiitu kullalla oikia nimi, tottahan ny Tiitulla nimi pitää olla. Sillä kakullaki voi olla nimi, ei se maharootoonta oo, oon mä kuullu puhuttavan nimeellisistä kakuista.
        Ne kakkuin nimet on vaan niin ihimeellisiä, ei ne pysy mun päässä ja olihan Pirren kakullaki nimi.
        Leipiä varmahan erilaasia on palijonki vähempi, ruisleipä ja sitten se sellaanen vaalia justihin sellaasia kovasti ohkaasia siivuja leikannehet jo siellä leipomos, niitä justihin mitä mä sitten välihin leivänpaahtimes paahran. Pussiis lukoo notta "Iso Paahto" Aamuusin aina välihin teekupin kans pari-kolome siivua paahran, miten ny milloonkin. Ei pohojanmaalla kakkuja oo koskaan nimetty, taitaa se niin olla, jos ne nimet on tullu johonaan muualta päin. Jos noon liukaskielisemmät keksinehet. Ei oo tullu puheeks tualla pajaskaan miesten kans. Pitääpä kysäästä miehiltä jotta kuka se muistaa eniten kakkujen nimiä, nyt heti ja ulukoa,hih. Kotihin ei saa soittaa, vaimoolle. Rehellinen peli se pitää olla.
        Täällä syörähän vaan kropsua ja sen ny kaikki tietää ja on mitä parhaan nautintoaine.
        Tua kakku asia on ny otettava pajas puheeksi heti huomenna, kattotahan ukkoon ilimehiä ku kysääsen tämän niin kovasti mieltä vaivaavan ja eheroottoman tärkiän asian. Varmahan kysyyvät sitten notta: "tieräkkö ittekkään yhtään nimeltä"
        Heti sanoa paukahutan jotta Lakkakakku soon parasta, Pirrellä on hyvä maku ja mä luotan siihen, täs asias ja kaikiis muissakin jutuis.
        Huoemen ehtoolla sitten kirijootellahan notta kuinka mä pärijäsin tietojeni kans.
        terv. sokurisista pitävä seppä ja siemenseosten raikaasta makua aina siunaava pieni kultaanen Tiitu-kani täältä jo yöksi muuttuvalta lakeurelta.


      • Pirre*
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

        Tottahan mäkin kakuista pirän, miniä oli leiponu sellaasta keltaasta kakkua, kovasti oliki maukasta ja ihan sitte suli suussa. Ensunkahan mä sen nimiä tierä ja onkokaan niillä kaikilla hyvillä asioolla nimiä, onko se erees tarpehellista.
        Tiitu on yks hyvä asia mun elämäs ja onhan Tiitu kullalla oikia nimi, tottahan ny Tiitulla nimi pitää olla. Sillä kakullaki voi olla nimi, ei se maharootoonta oo, oon mä kuullu puhuttavan nimeellisistä kakuista.
        Ne kakkuin nimet on vaan niin ihimeellisiä, ei ne pysy mun päässä ja olihan Pirren kakullaki nimi.
        Leipiä varmahan erilaasia on palijonki vähempi, ruisleipä ja sitten se sellaanen vaalia justihin sellaasia kovasti ohkaasia siivuja leikannehet jo siellä leipomos, niitä justihin mitä mä sitten välihin leivänpaahtimes paahran. Pussiis lukoo notta "Iso Paahto" Aamuusin aina välihin teekupin kans pari-kolome siivua paahran, miten ny milloonkin. Ei pohojanmaalla kakkuja oo koskaan nimetty, taitaa se niin olla, jos ne nimet on tullu johonaan muualta päin. Jos noon liukaskielisemmät keksinehet. Ei oo tullu puheeks tualla pajaskaan miesten kans. Pitääpä kysäästä miehiltä jotta kuka se muistaa eniten kakkujen nimiä, nyt heti ja ulukoa,hih. Kotihin ei saa soittaa, vaimoolle. Rehellinen peli se pitää olla.
        Täällä syörähän vaan kropsua ja sen ny kaikki tietää ja on mitä parhaan nautintoaine.
        Tua kakku asia on ny otettava pajas puheeksi heti huomenna, kattotahan ukkoon ilimehiä ku kysääsen tämän niin kovasti mieltä vaivaavan ja eheroottoman tärkiän asian. Varmahan kysyyvät sitten notta: "tieräkkö ittekkään yhtään nimeltä"
        Heti sanoa paukahutan jotta Lakkakakku soon parasta, Pirrellä on hyvä maku ja mä luotan siihen, täs asias ja kaikiis muissakin jutuis.
        Huoemen ehtoolla sitten kirijootellahan notta kuinka mä pärijäsin tietojeni kans.
        terv. sokurisista pitävä seppä ja siemenseosten raikaasta makua aina siunaava pieni kultaanen Tiitu-kani täältä jo yöksi muuttuvalta lakeurelta.

        ja Tiitulle prinsessa kakkua, - haluatko reseptin :) ?


      • Pirre* kirjoitti:

        ja Tiitulle prinsessa kakkua, - haluatko reseptin :) ?

        Soon ilta taas, iltaa vaan kaikille!
        Vieläki naurattaa nua meirään kakkujutuut tualla pajaas päivällä, ukkoo porukas.
        Ne oli justihin kaikki ku puuhevoosia nua äijät tualla pajaas ku otin tämän kakku homman puheeksi. Kukaan tienny mitään, sanoovat notta jauhoja, hiivaa ja sokuria laitetahan vaan kovasti joukkohon ja muitaki tyyrihiä ainehia ja sitten paistetahan. Ei ykskään ukko tienny yhtään kakun nimiä, ei ainuttakaan. Alakoovat väittämähän ja trossasivat ku eherootin sitä Lakkakakkua.
        Sanoovat notta eihän sellaasta oo olemaskaan. Mä sanoon notta on sellaanen olemas ku Pirre on teheny sellaasia ja tietää muutoonkin nua leipomiset ja muukki asiat. Nehän oli sitten niin tohoruuksiis Pirren päältä jotta onko se ny minun likkakaveri. Sanoon notta ei se ny vielä oo mutta ei tierä vaikka joskus oliiski ja osaa se ny ainaki lakkakakuun teherä. Voi niiren kans ja sitä nauramista ja leveitä hymyjä.
        Ne miehet sanoo notta laittaa Sinulle Pirre terveisiä kovasti ja tulla tänne pohojanmaalle leipomahan sellaanen lakkakakkuu. Mä sanoon jotta eisunkahan se ny ala teitä kaikkia syöttämähän, nualle ukoolle saa kropsu kelevata, tai tua kaupasta korppupussin.
        terv. kakkua orottelevat seppä ja pieni Tiitu-kani täältä kotoa vaan.


    • ja Sacher

      sekä suklaakakku vievät kielen mennessään.

    • leipomoidenkin kakut maistuvat.
      Sacher-torttusta ei ole tullut herkkuani, vaikka kävin kerran Wienissä maistamassa sitä Sacherin kahvilassakin. Ylellistä ja hienoa oli, mutta makuni ei taida olla kyllin jalostunut.

      Itse leivon yleensä omat täytekakut ja mieleeni on jäänyt tyttäreni pettymys, kun aikoinaan jotain hänen suurempaa juhlapäiväänsä juhlistaakseni ostin kerran kaupasta valmiin. Hän arveli, etten ollut viitsinyt itse leipoa.

      Pirren mainitsema lakkakakku maistuu minullekin. Miltähän maistuisi tyrnikakku? Ainakin täytteenä tyrnihilloa voisi varmaan kokeilla.

      Kiitos Jauhopeukalolle muistutuksesta; mieleeni tuli pitsikakku, josta en juuri nyt muista kuin nimen. Tekijä pihtasi ohjetta salaisena, mutta onnistuin aikoinaan googlettamaan parikin hyvää ohjetta. Seuraaville kutsuilleni taidan valmistaa sen kuulemma työlään pitsikakun, ettei enää unohtuisi - jos ohje vieläkin vaikuttaa herkulliselta.

      Oletteko te leiponeet tai maistaneet pitsikakkua? Se taitaa olla jonkin maakunnan vanha perinnejuttu.

    • ei jauhopeukalo

      kesällä ja talvella hiekkakakku, molemmat leviävät kun vuokan ottaa pois

    • Ottaisin mieluiten suolaista voileipäkakkua. En pidä makeista kakuista.

      Katkarapu-juusto-juustomätitahna voileipäkakku paras. Tai kinkku-juusto-sulatejuusto voileipäkakku. En tykkää että maksapasteijaa sotketaan siihen. Tavallisista yksinkertaisista aineista aika kostea voileipäkakku ilman etikkaista majoneesia ( tavallista sulatejuustoa välissä ja kuorrutus). Oliiveja koristeeksi katkarapukakulle ja siemmenettömiä rypäleitä kinkkukakulle.

    • äitemuzzi

      mä en niin kovin, paitsi se prinsessatorttu (vihreä marsipaani päällä). Mieluiten teen unematorttua oikea voikräämi täytteenä, eikä missään nimessä hilloa.

      Kahvikakkuja teen joskus, ne on aika helppoja ja mausteetkaan niin tarkkaan prikulleen tarvi olla. Niistä on vaik mitä variaatioita.

      Juustokakkua olen pari kertaa kokeillut, mutta sen suosio ei niin kummonen meillä, joten enpäs enää.

    • Voileipäkakku...nami !

      Makeista kakuista paras on sellainen meidän äidin tekemä perinteinen ja yksinkertainen kakku, jossa välissä on vadelmahilloa ja banaania, päällä kermavaahtoa ja mansikoita (ja raastettua suklaata)

    • Sinimarjanen

      Tässä kuitenkin mielestäni parhain.

      BANAANIKAKKU

      125 gr voita tai margariiniä
      3 dl sokeria
      2 kpl munaa
      1 dl kermaviiliä
      4 kpl banaania
      1 tl vanilijasokeria
      2 tl leivinjauhetta
      4,5 dl vehnäjauhoja

      Koristelu: tomusokerilla (ei välttämätön)

      Hiero rasva ja sokeri vaahleaksi ja kuohkeaksi.
      Sekoita jauhot, vanilijasokeri ja leivinjauhe,
      Survo banaanit soseeksi.
      Hämmennä munat yksitellen rasva-sokeriseoksen
      joukkoon ja lisää sitten kermaviili, banaanisose ja jauhoseos.
      Kaada voideltuun ja kevyesti korppujauhotettuun
      vuokaan.
      Kypsennä uunissa 175 asteisessa lämmössä,
      kunnes kakku tikulla koeteltaessa tuntuu
      kuivalta.
      Anna kakun hieman jäähtyä, kumoa ja anna jäähtyä kokonaan vuoan alla.
      Koristele halutessasi tomusokerilla.

      Kakku on suussa sulavaisen hyvää ja parasta
      parin päivän kuluttua.

    • Anonyymi

      Läski: Ei mikään. Candymonster16: Kaikki käy.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      220
      1883
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1699
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      68
      1485
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1179
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1100
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1065
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      4
      988
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      940
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      871
    Aihe