Ensimmäinen käärme

käärmeskieli

Mikä käärme olisi sopivin ensimmäiseksi?
Mitään pientä sukkista tms. en haluais ja rehellisesti myönnän että isot käärmeet Kuningasooa /python(tiikeri tms.) kiinnostavat.

Olet käsitellyt / ollut tekemisissä Brasilian sateenkaariboan ja kuningasboan kanssa ja hyvin on mennyt.

Olen myös kuullut että jos on tilaa ja mahdollisuus, niin isompi käärme olisi parempi ekaksi. Kuulemma useammin helpompi käsitellä ja lempeämpi. Tiedän että nämä ovat kuitenkin vahvempia kuin esim. viljis, mutta ei mitään salamoita vipeltelemää.

Kertokaa millaisia mielipiteitä teillä on asiasta ja kaikki tiedot ja vinkit hoidosta yms. ERITTÄIN tervetulleita.

Olen aikuinen ja minulla olisi tarjota iso terra (Lattiasta kattoon)isolle käärmeelle, joten olisiko pahasta jos tälläisen ottaisin?
Kanien tms. syöttäminen käärmeelle ei tee pahaa, vaikka minulla näitäkin joskus on ollut lemmikkinä.

7

1562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käärmeskieli

      Eli yksi vai kaksi?
      Olen joskus kuullut että ehdottomasti, yksi iso käärme yhteen terraan, mutta taas esim. tiikeripythonista, että parempi olisi kaveri.
      eli miten Kuningasboan ja tiikeripythiksen laita?

      Onko kellään muuten tiedossa kattavia käärme sivustoja? hoidosta, eri käärmelajeista jne..

    • RogueStar

      Heips,

      Minun kotisivuilla on ainakin joistakin käärmelajeista kerrottu, kuten esim. kuningaspytonista. Tätä suosittelen lämpimästi ensimmäiseksi käärmeeksi, käärme on _kuin_ suuri, mutta oikeasti sen kokoinen, ettei se tarvitse huoneen kokoista terraariota. Esim. 150-200-litrainen riittää.

      Tässä linkki: http://roguestar.urli.net/

      Myös kuningasboa ja brasilian sateenkaariboa ovat hyviä valintoja, tosin vievät paljon tilaa. Harkitse myös, että jos käärme ei olekaan rauhallinen. Rauhallisuus on yksilökohtaista ja riippuu paljolti siitä kuinka paljon sitä on käsitelty. Pienemmät käärmeet ovat helpommin hallittavissa, isojen kanssa saatetaan tarvita vähintään kaksi ihmistä liikutteluun, jos käärme ei ole yhteistyöhaluinen.

      En osaa sanoa tuohon, onko iso käärme ekaksi parempi, mutta kaikenkokoisilla on puolensa.

      Jos en kasvattaisi käärmeitä, pitäisin melkeinpä lajista riippumatta yhden käärmeen yhdessä terraariossa. Käärmeet eivät ole laumaeläimiä ja viihtyvät parhaiten yksin. Niiden yhteiselo perustuu lähinnä toisen läsnäolon sietämiseen.

      myös www.matelijat.info tarjoaa aika paljon tietoa joistakin käärmelajeista.

      • kärmeskieli

        Kiitos vastauksestasi ja nettisviu osoitteestasi.
        Siellä näyttikin olevan kattavasti tietoa ja vastauksia moniin kysymyksiini. Siis kiitos!
        Täytyykin perehtyä siihen illalla kotiin päästyäni tarkemmin.

        Itselläni olisi tarkoitus käärmettä suunnitella syksyksi, ehkä hieman aikaisin olen kyselyjeni kanssa liikkeellä, mutta tahdon mahdollisimman paljon tietoa eri käärmeistä ja niiden hoidosta, jotta tuo minulle sopiva käärmetys löytyisi.
        Tuohon Kuningaspytoniin en ollut aikaisemmin tutustunutkaan tarkemmin. Ehkäpä juuri sellainen käärme mitä etsin... suurehko, mutta ei liian suuri ja juuri kuten sanoit, niin ei tarvitse kahden ihmisen kannella.

        Kertoisitko mielipiteesi siitä, että olisiko ensimmäiseksi käärmeeksi hyvä ottaa täysikasvuinen / hieman vanhempi ja jo käsittelyyn tottunut, vaiko poikanen? Ja onko sukupuolella merkitystä esim. käsittelyyn, rauhallisuuteen jne.?
        Mistä tälläisiä suomalaisia kotikasvattajia voisi löytyä? Kasvatatko sinä kysistä käärmettä?


      • RogueStar
        kärmeskieli kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi ja nettisviu osoitteestasi.
        Siellä näyttikin olevan kattavasti tietoa ja vastauksia moniin kysymyksiini. Siis kiitos!
        Täytyykin perehtyä siihen illalla kotiin päästyäni tarkemmin.

        Itselläni olisi tarkoitus käärmettä suunnitella syksyksi, ehkä hieman aikaisin olen kyselyjeni kanssa liikkeellä, mutta tahdon mahdollisimman paljon tietoa eri käärmeistä ja niiden hoidosta, jotta tuo minulle sopiva käärmetys löytyisi.
        Tuohon Kuningaspytoniin en ollut aikaisemmin tutustunutkaan tarkemmin. Ehkäpä juuri sellainen käärme mitä etsin... suurehko, mutta ei liian suuri ja juuri kuten sanoit, niin ei tarvitse kahden ihmisen kannella.

        Kertoisitko mielipiteesi siitä, että olisiko ensimmäiseksi käärmeeksi hyvä ottaa täysikasvuinen / hieman vanhempi ja jo käsittelyyn tottunut, vaiko poikanen? Ja onko sukupuolella merkitystä esim. käsittelyyn, rauhallisuuteen jne.?
        Mistä tälläisiä suomalaisia kotikasvattajia voisi löytyä? Kasvatatko sinä kysistä käärmettä?

        Minusta sekä poikanen että täysikasvuinen ovat ihan yhtä hyviä valintoja. Täysikasvuisten tapauksessa on kuitenkin erityisen hyvä päästä katsomaan ja käsittelemään käärmettä ennen ostopäätöksen tekemistä. Jos aikuista ei ole käsitelty, se voi olla hieman varautunut tai jopa äksy. Poikasen voi puolestaan totuttaa käsittelyyn pienestä pitäen, vaikka se olisikin pienenä varautunut.

        Sukupuolella ei minusta ole merkitystä. Koiraat paastoavat täysikasvuisena enemmän, mutta paastoaminen ei ole mitenkään epänormaalia tai vaarallista. Täällä osa pytoneista on syönyt viimeksi marraskuun alkupuolella ja kaikki voivat edelleen vallan mainiosti. Luonne-eroja ei juurikaan ole sukupuolten välillä.

        Suomessa ei harmi kyllä ole juurikaan kasvattajia, joten helpoiten kuningaspytonin saa asiantuntevasta eläinkaupasta. Niitä tilataan mm. Ruotsista ja Saksasta. Valitettavasti niitä tulee vieläkin myös Afrikasta, mutta niitä kannattaa välttää. Kasvattajia on kuitenkin jo paljon Euroopassa ja terraariossa kasvatettuja eläimiä tulisi minun mielestäni suosia.

        Minun pariskuntani ovat paritelleet, mutta poikasia en uskalla vielä odottaa. Viime vuonna turkulainen Niina Hallikainen sai pariskuntansa lisääntymään, mutta myytäviksi poikasiksi asti vauvat eivät tainneet selvitä.

        Yksi hyvä paikka etsiä kuningaspytonia on herppi.netin osto- ja myyntipalsta. Siellä joskus myydään kuningaspytoneita.


    • justus vaa

      Mä suosittelen kalkkarokäärmettä tai kotimaista kyytä. Ovat rauhallisia ja lempeitä käsitellä.
      Myös vihreämamba on oiva valinta, tosin tämä on hieman vilkkaampi käsitellä kuin esim. Anaconda.
      Kuningasboaa en suosittele, se on agressiivinen.

      • käärmeskieli

        Jotenkin tuntuu että olen asiasta kanssasi erimieltä, mutta mene ja tiedä... :)

        Oikealla asialla olen täällä liikkeellä ja näin ollen myös asiallisia vastauksiakin haen....
        Toki onhan noita anacondia ja mamboja terra eläiminä erillaisissa "näyttelyissä" esim. Tropicanassa, mutta tokkopa ihan lemmikkeinä...


    • asiantuntija123

      Fierce Snake on lempeä ja ystävällinen käärme..sen kans voi leikkiä myös..
      Se on sopiva ekaksi käärmeeksi,se on turvallisin ja lempein käärme maailmassa..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      318
      2957
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2233
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      84
      1661
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      190
      1571
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1365
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1263
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1039
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe