RENKAIDEN URAT?

Vaikutus?

Osaisiko joku kertoa mikä tarkoitus on renkaiden erilaisilla urilla? Tiedän toki, että keskellä olevat pitkittäiset leveät urat kerää vettä ja se poistuu kapeampia poikittaisia uria pitkin pois renkaan alta jne., mutta eri rengasvalmistajilla on kuitenkin hyvinkin paljon toisistaan poikkeavia kuviointeja, ja varmasti jokaisella uran muodolla ja suunnalla ja leveydellä on jokin selkeä tarkoitus? Onko näihin olemassa jokin yleispätevä selitys, joka on yhtenevää kaikilla valmistajilla? Eli mihin ominaisuuksiin mikäkin ura ja niiden muutokset vaikuttaa? Eri keleilläkin vaaditaan varmasti hieman erilaisia ominaisuuksia kuvioinnilta.

8

4257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rengaskuviointi

Samaa olen itsekin joskus miettinyt, kun katselee renkaan kuviointeja että miksi ne urat menee juuri niin eikä näin?? Kuka on keksinyt että juuri tietynlaisella viistoudella ja jollakin pienillä poikittaisurilla saadaan juuri haluttu vaikutus vaikka pitoon, vesiliirtoon tai vaikka sivuttaisluisttoon? Mystisiä juttuja.

• tehdä

Heitit kyllä uskomattoman väitteen. Ei renkaita tehdä niin, että vulkanoitaisiin ensin sileä kumirengas josta sitten poistettaisiinn ainetta urien synnyttämiseksi.

Vaan renkaaan teko aloitetaan tilassa, jossa on olemassa vain tyhjää (siis uraaosaa ainoastaan). Tälle tyhjälle alustalle kiinitetään sitten kumin paloja jättäen sopivia välejä materiaalin säästämiseksi. Lopputulos on siten nähtävissä erilaisina renkaina, riippuen tehtaan palavaraston palojen koosta ja kiinniitäjän ammattitaidosta. Regastestit myöhemmin osoittavat kuinka hyvin nämä kumiosuudet tarraavaa ajorataan. Ääritapauksena voidaan todeta, että jos kumipalojen säästämisessä on menty liian pitkälle niin kumipinta puuttuu tyystin ja koko renkaan voidaan kuvitlla olevan yhtä uraa. Tällöín kosketus ajotien ja renkaan välitä puuttuu kokonaan.

• ...©

...urien kuviomalleihin muoti? Yhtälailla kuin muoti vaikuttaa autojen muotoiluun vaikuttaa se myös renkaan profiiliin ja kulutuspinnan kuviointiin. "Tehokkaan" näköinen rengas menee paremmin kaupaksi, mutta koska keskivertokuluttaja ei tiedä tarkemmin mikä tekee renkaan kuvioinnista tehokkaan ympätään kuviointiin muotoja jotka kuluttaja mieltää tehokkaiksi.

Kriitikoille tiedoksi, että ylläoleva kommenttini ei perustu faktatietoon, vaan aitoon mutuun.

• The Rat

Kyseessä on varmaan jonkinlainen vaihtokauppa. Paljon uria = hyvä pito, mutta löysempi rengas. Vähän uria = huonompi pito, mutta tiukempi rengas.

Edellämainittu siis lähinnä liukkailla keleillä/alustoilla. Puhtaalla ja kuivalla asfaltilla kai sliksi on paras.

Sitten on vielä tradeoffi sivuttaispidon ja kiihdytys/jarrutuspidon välillä.

Noinkohan noita suunnitellaan evomenetelmillä? Eivät kyllä näytä vielä niin "oudoilta"... :)

• muotijuttu..
      • Vaikutus??

Mutta edelleen haen tietoa alkuperäiseen kysymykseen? En kysy nyt sitä miten nuo renkaat valmistetaan,vaan sitä mitä nuo kaikki kuviot tarkoittaa? Jos luette esim. rengasvalmistajien mainoksia ja esitteitä, niin aina niissä kerrotaan että esim. jokin terävämpi olkapääkulma parantaa sivuttaispitoa tms., tai uudentyyppinen nasta parantaa renkaan pureutumista tiehen tietynlaisella kelillä tms..
        Eli siis: Mikä on esim.renkaan lamellien tarkoitus? Jos niitä on hyvin paljon ja tihein välein, mihin se vaikuttaa renkaan käytöksessä? Entä jos lamelleja on vaan muutamia, mikä on tällöin vaikutus? Entä mikä vaikutus on vaikkapa sillä, että joissakin renkaissa poikittaiset urat ovat hyvin kapeita ja suuntautuvat viistosti kohti renkaan ulkoreunaa, ja toisessa renkaassa poikittaisurat menevätkin esim. kohtisuorassa kohti ulkoreunaa ja ovat leveämpiä? Näillä kaikilla varmasti haetaan jotakin vaikutusta johonkin tiettyyn ajo-ominaisuuteen, eikö vain?

• ovat kuviot

Jos verrataan vaikkapa tämänpäivän nastarenkaita niin esim. Hakkapelitta 5, Hankook, Gislaved ja muutama muu merkki ovat hyvin samalaisia kuvioinniltaan.

V-kuviointihan se yleensä on, talvirenkaat erilaisilla lamellivariaatiolla höystettynä,

Itse olen sitä mieltä että kumiseos ja lamellointi vaikuttavat talvirenkaiden pitoon huomattavsti enemmän kuin varsinainen kultuspinnan kuviointi.

Kuvioinnilla taasen voi olla merkitystä enemmän etenemisessä lumessa, joka nykyään ei ole kovin tärkeää.

Kesärenkaiden yksi täkeä ominaisuus on ohjata vesi sivulle, pois renkaan alta. Ja mitä leveämpi rengas, sitä enemmän on oltava kanavia koko kulutuspinnan leveydeltä, leveässä renkaassa kun vesi ei ehdi pitemmästä matkasta johtue niin nopeasti pois kokonaan renkaan alta. Tähän auttaa vain voimakas V-kuvio

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8686
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4848
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4298
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3857
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3050
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      53
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2395
    Aihe