mistä saikkua alussa?

rv8

En oo siis vielä käynyt ensimmäisessä neuvolassakaan, joten mietin otanko sinne yhteyttä tän hirveen pahoinvoinnin takia. Työterveydessä sanoivat jo pariviikkoa sitten että eivät tästä eteenpäin ota mielellään sinne kun olen raskaana. Olin siellä siis muista syistä käymässä.

Eli ootteko mennyt omalle lääkärille vai neuvolaan , kun ei ole vielä edes virallisesti neuvolan kirjoilla.

Olo on niiiiin karsee, että töihin en voi mennä. Oon ollu nyt pari päivää työnantajan luvalla pois vatsavaivojen takia. Mutta enempäähän työnantaja ei voi kirjoittaa.

Eka neuvola on vasta ensi viikon torstaina. Sinne asti en pysty oleen töissä!

22

15061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..........

      miten olisi päivystyksen kautta...?

    • ..Nappi

      voithan sä myös soittaa neuvolaan ja kysyy sieltä et mitä tehdä, ni ei tarttis ekä turhaan odotella päivystyksessä.

      • jaksaa...

        loput n. 32 viikkoa... En oikein usko että kovin monesti pääset tuon pahoinvoinnin takia sairaslomalle. Ehkä kannattaisi etsiä keinoja lievittää sitä, en oikein usko että työnantajakaan tykkää...
        Itse jouduin jäämään loka-marraskuun vaihteessa supistusten ja pahojen iskias-vaivojen takia sairaslomalle, LA nyt helmikuussa.


      • rv8
        jaksaa... kirjoitti:

        loput n. 32 viikkoa... En oikein usko että kovin monesti pääset tuon pahoinvoinnin takia sairaslomalle. Ehkä kannattaisi etsiä keinoja lievittää sitä, en oikein usko että työnantajakaan tykkää...
        Itse jouduin jäämään loka-marraskuun vaihteessa supistusten ja pahojen iskias-vaivojen takia sairaslomalle, LA nyt helmikuussa.

        Johan tuo kommentti piristää! Toki tiedän, että pahoinvointi voi jatkua vaikka koko raskauden, mutta toivon mukaan nyt kuitenkin helpottaa joskus 12 rv jälkeen, mikä on ilmeisesti aika yleistä.

        Ajattelin kuule ottaa päivän kerrallaan tätä raskautta eteenpäin. Itselläsi ei ilmeisesti kovaa pahoinvointia ole ollutkaan, kun luulet että tämän kanssa voisi töitä tehdä. Kotonakaan en voi edes tv:tä katsoa tai lukea kun tekee niin pahaa, että ei tulisi työnteko, saati sinne autolla ajo, edes mieleen. Sitä paitsi työni on sellaista jossa ei voisi ravata oksentamaan vähän väliä. Nyt siis vain nukun, oksennan ja juon/syön mini annoksia kerrallaan. On kuule kokeiltu syömistä ennen ylösnousua ja pieniä välipaloja jatkuvasti, mutta kun ei auta niin ei auta. Työssä toki voisin käydä, jos tämä ajoittuisi iltaan tai aamuun, mutta se on koko päivän. Uskon sen tosiaan joskus ainakin vähän helpottavan, en siis ole suunnitellut raskaus aikaa kotona viettäväni, niinkuin kirjoituksesi olettaa.


      • taida tietää
        jaksaa... kirjoitti:

        loput n. 32 viikkoa... En oikein usko että kovin monesti pääset tuon pahoinvoinnin takia sairaslomalle. Ehkä kannattaisi etsiä keinoja lievittää sitä, en oikein usko että työnantajakaan tykkää...
        Itse jouduin jäämään loka-marraskuun vaihteessa supistusten ja pahojen iskias-vaivojen takia sairaslomalle, LA nyt helmikuussa.

        raskauspahoinvoinnista yhtään mitään. Ensinnäkään se ei välttämättä kestä koko raskautta ja jos se kestää, niin sitten ehkä joudutaan olemaan koko raskaus saikulla. Jos ei juuri päätä saa vessanpöntöstä pois, niin ei silloin töitä tehdä, jollei sitten ole

        Ja sitä saikkua saa pahoinvoinnin takia, jos säännöllisesti käy oksentelemassa lääkärillä.

        Arvaa mitä. Jos tosiaan on äärettömän pahoinvoiva, niin taatusti kokeilee kaikki mahdolliset keinot lievittää sitä - paitsi aborttia ei ehkä. Se ei vain aina välttämättä onnistu. Itse irtisanouduin ensimmäisestä raskaudestani pahoinvoinnin takia, kun olin niin huonovointinen, etten enää jaksanut edes lääkärissä käydä.


    • syysmami

      Hei!
      Itse kävin ainankin omalla lääkärillä hakemassa sairaslomaa, kun meille ei työterveyttä ole. Viikkoja oli jotain 5 ja kyllä minulle ainankin kirjoitti kaksi viikkoa saikkua kun työssä joudun paljon autossa istumaan ja pahoinvoinnilta en pystynyt. Nyt viikkoja 9 1 ja pahoinvointikin hellittänyt että en itse ainankaan joutunut koko raskautta poissa olemaan kuten joku tuossa edellä kirjoitti.

    • lääkärille

      tietenkin menet... kirjottaako ne muka saikkua neuvolassa??

    • oikein pahaksi

      äityy niin varmaan joudut sairaalaan tiputukseen tms. ja sieltä kyllä saat sairauslomatodistuksen. Muuten ehdotan että yrität kestää... itse en ottanut saikkua pahoinvoinnin takia vaikka mieli tekikin; luokan edestä oli tosi tylsä ryntäillä oksentamaan ja olo oli muutenkin kamala. Mutta ajattelin että saattaa tulla pakottavampiakin tarpeita loppuraskaudesta, ja oikeassa olin. Ei kuitenkaan huvittaisi saikkuilla kuukausitolkulla kuin ääretötmän pakon edessä!

      • rv 12

        ymmärrän täysin viestin aloittajaa, itse kärsin muutaman viikon sietämättömästä pahoinvoinnista 24 h/ vrk, olotilaa voi suoraan verrata oksennustautiin...ei muuta ku sairaslomalle lepäilemään, koeta jaksaa kyllä se paha olotila ohi menee todennäköisesti viimeistään 12 vko:n jälkeen!!!


      • rv8
        rv 12 kirjoitti:

        ymmärrän täysin viestin aloittajaa, itse kärsin muutaman viikon sietämättömästä pahoinvoinnista 24 h/ vrk, olotilaa voi suoraan verrata oksennustautiin...ei muuta ku sairaslomalle lepäilemään, koeta jaksaa kyllä se paha olotila ohi menee todennäköisesti viimeistään 12 vko:n jälkeen!!!

        Kiitos! On täällä onneksi muitakin jotka oikeasti tietää mitä pahoinvointi voi olla. Sitä on varmaan monenlaista, en ikinä olisi itse etukäteen uskonut että tämä näin pahaa on... ihan siis oksennustautia, joka ei lopu! Aluksi mullakin oli vain öklötystä joka meni eri konsteilla ohi. Enää ei mene. Valittaa en halua... parhaasta mahdollisesta syystähän tämä olo on, mutta kun ei pysty oleen edes pitkään pystyssä, en halua leikkiä mitään uhrautuvaa marttyyri työntekijää joka ei voi olla pois. Tsemppiä muille vastaavan olon kanssa eläjille!


      • Taikatuutikki
        rv8 kirjoitti:

        Kiitos! On täällä onneksi muitakin jotka oikeasti tietää mitä pahoinvointi voi olla. Sitä on varmaan monenlaista, en ikinä olisi itse etukäteen uskonut että tämä näin pahaa on... ihan siis oksennustautia, joka ei lopu! Aluksi mullakin oli vain öklötystä joka meni eri konsteilla ohi. Enää ei mene. Valittaa en halua... parhaasta mahdollisesta syystähän tämä olo on, mutta kun ei pysty oleen edes pitkään pystyssä, en halua leikkiä mitään uhrautuvaa marttyyri työntekijää joka ei voi olla pois. Tsemppiä muille vastaavan olon kanssa eläjille!

        Kaverini joutui aikanaan tiputukseen raskauspahoinvoinnin takia, ja sitten sätittiin sairaalassa että miten antoi mennä siihen pisteeseen... No mistä hitosta sitä voi tietää, kun hänellekin neuvolassa vaan tolkutettiin että kyllä lapsi omansa ottaa, ei mitään hätää. :)

        Mutta miten työterveyshuolto voi sanoa etteivät "halua" sinua sinne? Ei raskaus ole sairaus, mutta olotilan lamaava pahoinvointi on kyllä ihan relevantti aihe työterveyslääkärin pakeille menoon. Käy yksityisellä lääkärillä tai kysy neuvolasta apua, sairausloma on paikallaan.


    • vk:lla 28,

      selkävaivojen takia. :(
      Neuvolasta eivät lääkäriaikaa voineet(?)järjestää, joten menin yksityiselle.
      Ja nyt sitten himassa la:n asti, huhtikuun alkuun.
      Olisin kyllä toivonut neuvolalta apua tässä asiassa. Olisi ollut mukavampi mennä neuvolan lääkärille asiaa selvittämään, kun ei ikinä tiedä millasen lääkärin muualla saa. Kaikenlaisia kauhutarinoita oon kuullu.

      • odottavaÄiti

        Alkuvaiheessa 2 viikkoa siaraslomalla raskauspahoinvoinnin takia, 24h/vrk tuli kaikki takaisin. Rv:t oli tuolloin 8-10.
        Töissä aluksi yritin sinnitellä, mutta eipä siitä mitään tullut kun lähes joka välissä piti wc:n puolelle mennä... Olin muutaman päivän ollut poisssa omalla luvallani, kun kerran 3 päivää saa olla pois itse ilmoitettuna.
        Soitin neuvolaan terveydenhoitajalleni ja kysyin neuvoa ja hän varasi lääkärille ajan. Olin juuri ehtinyt olla 2 päivää neuvolan kirjoilla, kun piti jo pyytää sairaslomaa. Lisääkin olisin saanut lomaa sen parin viikon päästä, mutta olo alkoi jo helpottaa ja oksentelu väheni minimiin. Joten palasin työmaalle.

        Kysy vain neuvolatädiltäsi ohjeita? he kyllä neuvovat miten toimia?


    • neuvolaan ja

      kysy sieltä. Meillä neuvolan terveydenhoitaja tarjoutui ihan puhelimessa kirjoittamaan sairauslomaa pahoinvoinnin takia kolmeksi päiväksi, jolloin olisin saanut lääkäriajan. En ottanut sairauslomaa (työkiireitä ja liian "vastuullinen" kun olen), joten olin sitten tiputuksessa kaksi päivää viikossa kolmena peräkkäisenä viikkona. En tiedä, olisiko tiputuksen voinut välttää sairauslomalla, mutta ehkä. Oksensin noin kaksi kertaa tunnissa koko vuorokauden.

      Ps. Se tiputus (olen kahdessa raskaudessa ollut) auttaa pahoinvointiin yllättävän hyvin.

      • jyrkempi kuin

        tarkoitin, anteeksi, jos pahoitin mieleni mutta tarkoitin vain niin kuin myöhemmät kirjoittajat kirjoittivatkin että jotain apuahan siihen on saatava, pelkästään sairaslomalla oleminen ei asiaan auta.
        Itse sinnittelin jatkuvan unettomuuden ja selkäkipujen ja supistelujen kanssa viikkokaupalla ennenkuin uskalsin sanoa lääkärille että ei jaksa enää ja heti sain sairaslomaa äitiyslomaan asti. Ja siltikin työnantaja katsoi kieroon.
        Yritä vain sinne neuvolaan jos vaikka se tiputus auttaisi, myöhemmässä vaiheessa raskautta tuleekin sitten pian vaivoja joihin ei muuta apua olekaan kuin lepo ja odottelu.
        Voimia. Onneksi itse säästyin tosiaan pahoinvoinnilta mutta tää loppuraskaus on sitten ollutkin vähän toista ; )


      • kun kerran
        jyrkempi kuin kirjoitti:

        tarkoitin, anteeksi, jos pahoitin mieleni mutta tarkoitin vain niin kuin myöhemmät kirjoittajat kirjoittivatkin että jotain apuahan siihen on saatava, pelkästään sairaslomalla oleminen ei asiaan auta.
        Itse sinnittelin jatkuvan unettomuuden ja selkäkipujen ja supistelujen kanssa viikkokaupalla ennenkuin uskalsin sanoa lääkärille että ei jaksa enää ja heti sain sairaslomaa äitiyslomaan asti. Ja siltikin työnantaja katsoi kieroon.
        Yritä vain sinne neuvolaan jos vaikka se tiputus auttaisi, myöhemmässä vaiheessa raskautta tuleekin sitten pian vaivoja joihin ei muuta apua olekaan kuin lepo ja odottelu.
        Voimia. Onneksi itse säästyin tosiaan pahoinvoinnilta mutta tää loppuraskaus on sitten ollutkin vähän toista ; )

        et ole kärsinyt raskauspahoinvoinnista: Siihen ei välttämättä auta yhtään mikään. Siis ei mikään. Kyllä jokainen varmaan kaikkensa yrittää, sillä se on ihan samanlaista kuin vatsataudissa. Eikä siihen vatsatautiinkaan auta yhtään mikään, vaan se kestää aikansa ja menee sitten ohi. Raskauspahoinvointi on totaalisen lamauttavaa, jos se on oikein pahaa. Ja kaiken lisäksi se voi olla vaarallista, sillä se kuivattaa aika nopeasti.

        Eli ihan samalla tavalla se pahoinvointi on niitä asioita, joihin ei välttämättä auta kuin lepo ja odottelu, jos sekään. Itse olen kokenut alkuraskauden pahoinvoinnin kaikkein pahinpana raskausvaivana.


      • kesti
        kun kerran kirjoitti:

        et ole kärsinyt raskauspahoinvoinnista: Siihen ei välttämättä auta yhtään mikään. Siis ei mikään. Kyllä jokainen varmaan kaikkensa yrittää, sillä se on ihan samanlaista kuin vatsataudissa. Eikä siihen vatsatautiinkaan auta yhtään mikään, vaan se kestää aikansa ja menee sitten ohi. Raskauspahoinvointi on totaalisen lamauttavaa, jos se on oikein pahaa. Ja kaiken lisäksi se voi olla vaarallista, sillä se kuivattaa aika nopeasti.

        Eli ihan samalla tavalla se pahoinvointi on niitä asioita, joihin ei välttämättä auta kuin lepo ja odottelu, jos sekään. Itse olen kokenut alkuraskauden pahoinvoinnin kaikkein pahinpana raskausvaivana.

        kauan pahoinvointi (jos sitä nyt siksi voi sanoa minun kohdalla kun oli niin KAMALA) 4,5 kktta.joka päivä oksensin vähintään 3 kertaa.pahimpina päivinä 11 kertaa,kyllä oli kurkku hellänä,miten siinä töitä ees mietit, hyvä kun pystyy vessasta tuleen ulos.söin ja join sen takia etten joutunu tiputukseen,kaikki tuli vaan ulos mutta aina vaan lisää juotavaa.vesihörppykin tuli ulos..kaikkia mahdollisia keinoja kokeilin,mikään ei auttanu! te jotka ette ole kärsineet tästä niin ette voi toiselle mennä sanomaan että aiotko olla koko loppuajan saikulla.jos on tarjoilijakin ammatiltaan niin vähän vaikea siinä on kesken kaiken mennä yrjöömään.sappinesteet tuli monta kertaa pihalle..nyt viimeisiä viikkoja viedään ja selkäsäryt ja närästys niin kamalaa että öitä ei saa nukuttua,nukun sitten päivällä kun säryt vähän vähenee.ei oo helppoo ei,mutta onneksi tämä kohta loppuu ja saan ihanan vauvelin syliini. jaksamisia kaikille!


    • minä...

      Työterveyshuollon tehtävä on arvioida työkykyäsi. Jos pahoinvointisi estää työnteon niin sinulla on oikeus silloin saada työterveydenkautta sairaslomaa. Sinuna kävisin työterveydessä kunnes ensi viikolla menet neuvolaan. Siellä saat sitten jatkossa asiantuntevaa ohjausta jos pahoinvointi jatkuu niin kovana että esim. tiputus yms. on tarpeen.

      Yleisesti työterveyshuolto saattaa suhtautua nihkeästi raskaana olevien sairaslomien kirjoittamiseen, koska usein sairasloman tarve on pidempi kuin pari kolme päivää ja useat työnantajat olettavat että tätä pidempiä sairaslomia ei kirjoiteta (ellei ole "pää kainalossa". Toisaalta loppuraskauden aikana työnantaja on saattanut olla yhteydessä (työntekijän suostumuksella) työterveyteen että raskaana olevalle kirjoitettaisiin heti reilusti usean viikon sairasloma, koska työnantajan on tosi raskas järjestään sijaista jos sairasloma kirjoitetaan aina pariksi päiväksi vaikka toinen ei ole oikeasti pysty olemaan töissä ja välissä oleva työpäivä on vain ns. kokeilua. Mielestäni sellainen on reilu pelia.

      Olen naisvaltaisella alalla jossa raskauksiin on aina suhtauduttu luontevasti ja todettu että ne tosiaan ovat kaikilla erilaisia, osa selviää raskaastakin seisomatyöstä äippäloma aloitukseen asti ja osalla taas alun pahoinvointi tai loppuaikojen väsyminen saattaa aiheuttaa pitkiäkin sairaslomia.

      Vauva on tärkein!

    • saikulla olin myös

      Aika kummallista on kyllä joidenkin suhtautuminen. Itselläni eka raskaus meni vähäisillä kuvotuksilla, loppuvaiheessa jouduinkin suppareista saikulle. Nyt oli alussa 3 vk saikulla pahoinvoinnista, mutta nähtävästi pystyn olemaan äitiyslomaan asti töissä. Ei ne alun saikut kerro mitään siitä pystyykö olemaan lopussa töissä! Eikä sitä ekan raskauden kuvotusten perusteella pystynyt arvaamaan miten lamauttavaa pahoinvointi voikaan olla! Ei sitä kertakaikkiaan ole työkykyinen jos pystyy vain oksentamaan ja torkkumaan, siinä ei sinnittelyt auta vaikka kuinka haluaisi.

      Itse hain ekan saikun työterveydestä, kirjoittivat kyllä (viikon muistaakseni) mutta toivoivat että jatkossa asioisin neuvolan kanssa. Soitin sitten sinne, ja eka lääkärintarkastus aikaistettiin niin että sain saikkutodistuksen samalla. Neuvolasta ensisijaisesti lähtisin kyselemään, neuvovat sieltä sitten mitä kautta edetään jos neuvolalääkärille ei ajoissa saa aikaa.

    • rv8

      Ihanaa kuulla, että tästä muutkin hengissä selvinneet! Soitan heti huomenna neuvolaan ja kysyn sieltä jatkoja!

      • Santtu

        Ootko kokeillu Multitabsin raskaus inkivääri tabletteja apteekista. Mulla helpotti oloa kolmen päivän sisällä. Toki huonoo oloo oli, mutta helpotti huomattavasti.


    • Feliciaaa

      Mulla viikkoja 8 6 ja nyt on tällä viikolla lähteny todella hurjat pahoinvoinnit käyntiin. Mikään ei meinaa maistua, kaikki tulee ylös monesti päivässä ja vähän väliä, koitan epätoivosesti pitää ees noi mammavitamiinit sisällä.

      Saikkua hain pari päivää sitten, ei kyllä tk-terkkari kirjottanu ku pari päivää. En kyllä pysty tällä fiiliksellä olemaan missään töissä. Koko ajan ylävatsaa kramppaa ja on mentävä posliinia halailemaan. Menen huomenna hakemaan lisää saikkua, ei tästä tule mitään!! :D Jos nyt vaikka pari viikkoa voisi olla tokenemassa, eikö tämän sitten pitäisi jo helpottuakin jossain rv 12 jälkeen.. Toivotaan. :P

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe