Kuuntelin ilmavoimien tällä hetkellä käynnissä olevien harjoitusten radioliikennettä jossain pohjoisessa Suomessa. Ihmetystä ei niinkään herättänyt se, että sitä käytiin englanniksi.
Ihmetys oli se, että millaista englantia siellä puhutaan. Jos osaat kuvitella kuinka umpiperän kouluttamattomat savolaiset ääntävät englantia, niin suurinpiirtein ymmärrät mitä se on. (Ahti Karjalaisen tankerokin oli sujuvaa tuohon verrattuna).
Olen itse asunut ja tehnyt töitä englanninkielisessä maassa toistakymmentä vuotta sekä toiminut radistina kansainvälisessä meriliikenteessä parikymmentä vuotta. Enkä siltikään saanut paljoakaan tolkkua näitten kavereitten tankeroinnista.
Todennäköisesti kukaan kyseisen harjoituksen osapuolista ei ymmärtänyt toinen toisistaan höppäisen pläjäystä. Arvatenkin jotkut etukäteen jaetut roolisanat vain luettiin paperista.
Kuinka voidaan toimia tositilanteessa jos yksi toope ei ymmärrä mitä toinen toope örisee.
Se mikä tässä huolestuttaa on se, että mitäs sitten jos
tuollaista harjoitusta käytäisiin jonkun vieraan vallan kanssa tuollaisella kielitaidolla. Katastrofin mahdollisuudet olisivat suuret.
Puhumattakaan sotatilanteesta.
En tiedä miksi viestintä käytiin jollain muulla kielellä kuin suomeksi. Joka tapauksessa uskoisin, että alueen asukkaiden turvallisuus saattaa olla jo nyt vaarassa samalla alueella, jos viestintäkyky on noin heikkoa.
Osaisiko kukaan antaa valaistusta asiaan kuinka tässä mennään ja mikä on tuollaisen meiningin idea ja nimenomaan mikä on nykyinen turvallisuusriski alueen siviileille?
Ilmavoimien harjoitus
enkuksi?
1
265
Vastaukset
- väärässä!!!
Itsekin lensin lupakirjat USAssa samoissa puljuissa niinkuin moni muukin ja olen varma ettet sinä sitäkään englantia olisi ymmärtänyt mitä siellä kuulee kun eri maiden ihmiset puhui todella huonoa englantia eri aksenteilla. Sen takia muutamia lentotermejä onkin muutettu jotta niitä olisi helpompi ymmärtää esim 9 = niner ja muutenkin käytetään standardi sanastoa jonka lentäjät kyllä ymmärtää. Ja esim. clear for landing joku sanoi "kle woo lann" mutta sen vaan tietää kun tietää asian yhteyden joten ole huoletta siellä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 172423
- 441271
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70917Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää135848- 45841
- 59807
- 42786
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44755Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164742Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130694