citalopram orion 20mg

ja kellonajat? +lääkkeen va...

hei!

olen lukion abi ja minulle määrättiin citalopram orion 20mg lääkitys pahoihin paniikki- , jännitys- ja ahdistusoireisiin.

kävin hakemassa reseptin noin muutama viikko sitten, mutta en vieläkään ole uskaltanut aloittaa lääkitystä näin kirjoitusten alla. Pelkään aivan kuollakseni niitä sivuoireita, tässä vaiheessa ei yhtään huvita muistihäiriöt/pahoinvoinnit kun pitäisi lukea!

mietin koko ajan, että uskallanko ollenkaan aloittaa lääkitystä ennen kirjoituksia? ne alkavat ensi viikolla äidinkielellä. ja kuuntelut sitten sitä seuraavalla viikolla.. mitä mieltä olette? onko totta että pahoinvointi- ym oireita saattaa kestää useamman viikon ajan??

ja sitten toinen asia, nimittäin kellonajat. minua määrättiin ottamaan lääke aamulla, mutta onko se niin tarkkaa, kuinka monen aikaan? täytyykö lääke ottaa aina täsmälleen samaan aikaan?

jos nyt päätän lykätä vielä kirjoituksien yli (mutta sitten tulevat vielä vaikeat pääsykokeet, apua!) lääkityksen aloittamista, ja yritän vain selvitä, niin säilyvätkö lääkkeet niin pitkään? pakkauksessa on muistaakseni 98 kpl.

tekisi todella mieli aloittaa tämä lääkitys nyt heti paikalla, mutta en tiedä uskallanko riskeerata kirjoituksia..:( ja vielä ne pääsykokeet! tuntuu ettei ikinä ole tarpeeksi "aikaa" aloittaa lääkitystä.

tarvitsisin kipeästi apua ja vastauksia kiltit ihmiset!! kiitos!

36

15923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin meillä

      itselläni olo huononi todella kun aloitin lääkkeen vuosi sitten.Pahinta oli unettomuus ja ahdistuksen lisääntyminen.Pahoinvointi oli murheista pienin.Olo kesti noin kaksi viikkoa ja kuukauden päästä oli jo hyvä olla sekä ahdistus ja paniikitkin hävisivät pikku hiljaa. Itselleni määrättiin ensin 10 mg ja kahden viikon päästä lääkkeen nosto 20 mg:aan.Lääke olisi hyvä ottaa suunnilleen samaan aikaan joka päivä.Itselläni on ollut 1-2:den tunnin heittoja, eikä ole vaikuttanut mitään.Paketissa on viimeinen käyttöpäivä.Itse en aloittaisi juuri ennen kirjoituksia,jos pärjäisin ilman.Sinulla aloitusoireet voisivat tietysti olla helpompia.Kuka tietää.

      • siihen

        lääkäriin ja juttelle sille tuosta asiakasta. Hän se sen reseptin sulle kirjoitti. Varmaan ehdottaa sulle aluksi 5 - 10 mg eli puolittamista alussa. Itselleni määrättiin 10 mg ja aloitus 1/2 tuosta. Mitä tulee oloon niin ei se mikään huippu ollut mutta sain ainakin tehtyä tehtävät ja parit kokeet ilman ongelmia.


    • PAMPPIS

      Hei,kiinnostaisi tietää millaisia oireita sinulla on paniikkihäiriössäsi.Itse olen pitkän linjan paniikkihäiriöinen-työssä käyvä kylläkin.Minulla on kokemus citalopram lääkkeestä,ja siitä ei ainakaan minulla tullut sivuvaikutuksia.Lääke vaikuttaa varmaankin vasta kuukauden päästä aloittamisesta,ja vähitellen paniikkioireet poistuvat.Nyt en ole syönyt lääkkeitä viiteen vuoteen,mutta tällä hetkellä harkitsen taas meneväni lääkäriin.Tietysti jos pärjäät ilman lääkettä niin aloita lääkitys myöhemmin.Lääke otetaan aina aamulla,eikä ole niin minuutin päälle,

    • tytysy

      Moi! Minä syön juuri tuota samaa lääkettä ja minulla ei ole ollut muita sivuvaikutuksia kuin unettomuus. En nuku kauhean hyvin. Mahaa on polttanut silloin tällöin mutta ei sekään ole ylitsepääsemätöntä. Itse aloitin 10mg ensin viikko ja sen jälkeen vasta 20mg ja otan kanssa aamulla lääkkeen,silloin kuin herään. Ei se ole niin tarkkaa. Tsemppiä sulle!

    • Nimetön

      Hei,

      Minulle Citalopramia on määrätty masennuksen hoitoon ja ahdistus/paniikkihäiriöihin aivan muun tyyppisiä lääkkeitä.

      Minulla aloittaessani Citalopramia 20mg, kahden alkuviikon aikoina tuli paniikkihäiriön omaisia tuntemuksia, hikoilua, käsientärinää ja näköhäiriöitä.

      Kävitkö yleislääkärillä vaiko erikoislääkärillä?

      Jos sinulla kirjoitukset edessä, en suosittele aloittamaan edes tuolla pienimmällä annostuksella, tietenkin sivuoireet ovat yksilöllisiä, mutta kannattaisi keskustella lääkärin kanssa ja pyytää lääkitystä joka välittömästi auttaa ahdistukseen ja paniikkikohtaukseen.
      Citalopramin mahdolliset sivuoireet ovat juuri 2 ensi viikkoa lääkityksen aloittamisesta

      • Nimetön

        Kerroit että Sinulle on määrätty citalopramia masennukseen ja ph:n hoitoon jotain muuta. Saanko kysyä mitä käytät ph:n lääkityksenä?? Yleensä nimittäin juuri citalopraamia tai vastaavaa määrätään ko.oireisiin ja ehkä tukilääkitykseksi bentsoja.

        Kyselee itsekin phäröinen :-)


    • alkup.

      hei kaikille!

      kiitos paljon vastuksista. olen nyt todella paljon painiskellut tämän asian kanssa ja mietin joka päivä, uskallanko aloittaa kuuria ikinä.

      mulla on kauhea lääkepelko, ja pelästyin aivan hirveästi lukiessani kyseisen lääkkeen tuoteselostetta: sivuoireiden määrä on aivan kauhea!! vaikka tietysti se on yksilöllistä.

      aina tulee "hyviäkin päiviä", jolloin koko lääkitys tuntuu hullulta. mutta sitten taas kamalia aikoja ja jaksoja jolloin tekisi vain mieli kadota pois kun on niin paha olla. mietin aina mikä minussa on vikana kun en ole "normaali", kuten muut ovat.

      mitä olisitte mieltä, jos aloittaisin ko. lääkityksen lukulomalla? se kestää kolme viikkoa, ja silloin olen vain kotona lukemassa suurimmasn osan ajasta, lukuunottamatta kirjoitettavien aineiden tenttejä. pelkään kyllä että olen siellä liian "tokkurassa".

      toisaalta tuntuu että juuri tuo viikon päästä alkava lukuloma on ainoa mahdollisuuteni aloittaa lääkitys, sitten jatkuvat taas kirjoitukset, ylioppilasjuhlat, kesätyöt jne.. periaatteessa ikinä ei olisi "sopivaa aikaa" aloittaa lääkitystä, niin että saisi sivuoireet kärsiä rauhassa.

      minulle lääkäri siis määräsi juuri tuon citalopramin, ja varmasti juuri siitä syystä etät epäili kaiken johtuvan taustalla vaanivasta masennuksesta. ongelmani alkoivat vasta yläasteen lopusta, sitä ennen olin kovinkin iloinen, onnellinen, terve ja hyvin sosiaalinen nuori. uskon myös itse että ongelmani johtuvat vaikeista elämänkokemuksistani, jolloin jännittäminen, paniikki, ahdistus jne. on tullut esille.

      mitä minun pitäisi tehdä? lääkäri oli melkoisen tyly silloin, hänestä huomasi selvästi että hän ei olisi missään tapauksessa halunnut määrätä minulle minkäänlaista lääkitystä. kuitenkin koin se ainoana vaihtoehtona tilanteessani... :( mutta lääkärille en enää mielelläni soittaisi.

      toivoisin vielä teiltä kokemuksien kertomista ja apua rakkaat ihmiset, tarvitsen nyt neuvoja todella!

      • tietää etukäteen

        Lääkkeen aloittamisen päätöstä ei voi kukaan tehdä sun puolesta. Psyykelääkkeiden haittavaikutukset ovat aina henkilökohtaisia. Jollekin voi tulla kaikki listassa olevat haitat ja jollekin ei yhtään mitään. Kun aloitat lääkkeen, voi siis käydä niin, että seuraavat kaksi viikkoa menevät ihan pilalle tai sitten voi käydä niin, että tuskin edes huomaat, että olet ottanut lääkkeen.

        Itse syön essitalopraamia. Aloitin todella pienella annoksella lääkityksen. Ensimmäisen kaksi viikkoa söin siitä tabletista 1/4. Jo sillä sain hankittua itselleni aloitusoireita, vaikka annos oli niin pieni, ettei sellaista yleensä määrätä edes kenenkään alloitusannokseksi. Minunkin olisi pitänyt aloittaa lääke puolta isommalla annoksella mutta halusin varmuuden vuoksi aloittaa pienemmällä, jotta mahdolliset sivuoireet eivät olisi niin pahoja. Minulla itsellä sivuoireita oli. Ahdistus ja paniikki kasvoivat alussa. Lisäksi minulla oli unettomuutta, outoa hikoilua, sisäistä tärinää ja pahoinvointia. Unettomuus oli kuitenkin näistä se ilkein oire ja siihen sain unilääkettä, muihin oireisiin sain lisäksi rauhoittavaa. Ei se lääkkeen aloittaminen niin mukavaa ollut mutta aloitusoireet menivät ohi parissa viikossa ja tulivat lievempinä takaisin lääkkeennoston yhteydessä. Muistaakseni ensimmäiset positiiviset vaikutukset koin noin neljän-kuuden viikon kuluttua aloittamisesta. Nyt on jo paljon parempi olo, kun olen syönyt lääkettä pari kuukautta. En saa enää paniikkikohtauksia.


      • - -
        tietää etukäteen kirjoitti:

        Lääkkeen aloittamisen päätöstä ei voi kukaan tehdä sun puolesta. Psyykelääkkeiden haittavaikutukset ovat aina henkilökohtaisia. Jollekin voi tulla kaikki listassa olevat haitat ja jollekin ei yhtään mitään. Kun aloitat lääkkeen, voi siis käydä niin, että seuraavat kaksi viikkoa menevät ihan pilalle tai sitten voi käydä niin, että tuskin edes huomaat, että olet ottanut lääkkeen.

        Itse syön essitalopraamia. Aloitin todella pienella annoksella lääkityksen. Ensimmäisen kaksi viikkoa söin siitä tabletista 1/4. Jo sillä sain hankittua itselleni aloitusoireita, vaikka annos oli niin pieni, ettei sellaista yleensä määrätä edes kenenkään alloitusannokseksi. Minunkin olisi pitänyt aloittaa lääke puolta isommalla annoksella mutta halusin varmuuden vuoksi aloittaa pienemmällä, jotta mahdolliset sivuoireet eivät olisi niin pahoja. Minulla itsellä sivuoireita oli. Ahdistus ja paniikki kasvoivat alussa. Lisäksi minulla oli unettomuutta, outoa hikoilua, sisäistä tärinää ja pahoinvointia. Unettomuus oli kuitenkin näistä se ilkein oire ja siihen sain unilääkettä, muihin oireisiin sain lisäksi rauhoittavaa. Ei se lääkkeen aloittaminen niin mukavaa ollut mutta aloitusoireet menivät ohi parissa viikossa ja tulivat lievempinä takaisin lääkkeennoston yhteydessä. Muistaakseni ensimmäiset positiiviset vaikutukset koin noin neljän-kuuden viikon kuluttua aloittamisesta. Nyt on jo paljon parempi olo, kun olen syönyt lääkettä pari kuukautta. En saa enää paniikkikohtauksia.

        Käy ihmeessä toisella lääkärillä, jos vaan mahdollista. Mielestäni hyvä hoitosuhde - vaikka olisikin kyseessä vain yleislääkäri - on äärimmäisen tärkeä kaikkia psyykkisiä juttuja hoidettaessa. Minulla ainakin paha olo vaan pahentuu, jos lääkärin kanssa ei synkkaa. Riippuu tietysti missä käyt, mutta mielestäni voi hyvin sanoa, että suhde ei pelaa ja toivoo aikaa toiselle lääkärille.

        Mitä tulee lääkkeisiin, ymmärrän ahdistuksesi hyvin. Olen itse kärsinyt alkuvuoden ahdistuksesta ja paniikkihäiriöoireilusta, mutta en vielä ole suostunut ottamaan säännöllistä lääkitystä, vaan koitan sinnitellä, koska uskon, että keväällä edessä oleva elämänmuutos vaikuttaa asiaan. Maaliskuussa sitten lääkkeet, jos ei muuten auta. Nyt käytän hätätilassa bentsoja jos ahdistus yltyy silmittömäksi, eikä muu auta. Niissäkin pelottaa riippuvuus ym, mutta ovat myös auttaneet.


      • kisuli 11212

        Mielestäni sinun tosiaan kannatta hakeutua paremmalle lääkärille. Ystävällinen ja myötätuntoinen lääkäri on aivan oleellinen parantumisessa. Mulle lääkäri määräsi puolikasta lääkettä ensimmäisen viikon ajan. ( 20 mg citalopraamia). MItään haittavaikutuksia ei ollut ensimmäisen viikon aikana. Jatkettuani lääkitystä kokonaisella pillerillä nukuin pari yötä vähänlaisesti mutta sekin korjaantui kolmantena yönä itsestään. Olen ollut todella tyytyväinen lääkkeeseen, lisäksi käyn psykoterapeutilla.

        Jo tuo valtava pelko lääkettä kohtaan voi kertoa että todella tarvitset sitä. Itsekin olen ollut hyvin lääkevastainen. Mutta nyt en vaihtaisi tätä tasaista hyvää oloa mihinkään.

        Mutta tärkeää on tosiaan aloittaa mahdollisemman pienellä määrällä.


      • hrh..
        kisuli 11212 kirjoitti:

        Mielestäni sinun tosiaan kannatta hakeutua paremmalle lääkärille. Ystävällinen ja myötätuntoinen lääkäri on aivan oleellinen parantumisessa. Mulle lääkäri määräsi puolikasta lääkettä ensimmäisen viikon ajan. ( 20 mg citalopraamia). MItään haittavaikutuksia ei ollut ensimmäisen viikon aikana. Jatkettuani lääkitystä kokonaisella pillerillä nukuin pari yötä vähänlaisesti mutta sekin korjaantui kolmantena yönä itsestään. Olen ollut todella tyytyväinen lääkkeeseen, lisäksi käyn psykoterapeutilla.

        Jo tuo valtava pelko lääkettä kohtaan voi kertoa että todella tarvitset sitä. Itsekin olen ollut hyvin lääkevastainen. Mutta nyt en vaihtaisi tätä tasaista hyvää oloa mihinkään.

        Mutta tärkeää on tosiaan aloittaa mahdollisemman pienellä määrällä.

        koskaan ketjun aloituspäivämäärää???


      • gjkgkg
        hrh.. kirjoitti:

        koskaan ketjun aloituspäivämäärää???

        Eipä sillä niin väliä ole milloin ketju on alkanut. Mukava näitä on lukea joka tapauksessa. Sain itekin äskettäin reseptin tälle mömmölle. Tiedä vaikka jotain oppiskin tässä käyttäjien kokemuksista lukiessa.


      • 18v pojan isä

        Hei!Lue kirja tappavat lääkkeet ja yritä löytää jotain muuta apua kuin lääkkeet!Akateemisella Hesassa myynnissä niin silmät aukeavat!Onnea jatkoon!


    • Weisses

      Kun alotin lääkityksen huomasin että se aiheutti kauheaa väsymystä. Nyt melkeen kuukauden syötynä se ei vaikuta sillä tavalla. Keskivaiheilla aloittamisesta se aiheutti vähän ylivilkkautta. Huomasin myös että tämä lääke vaikutti orgasminsaantikykyyn heikentävästi. Joskus unohdan ottaa lääkkeen ja muistan ottaa sen silloin kun alkaa koskemaan päähän aivan hirveästi. Mielialat heittelee aivan hirveasti myös silloin. Vihasta alakuloisuuteen ja apatiaan..

      • Aloitin juuri

        Sain Citalopram lääkityksen autonomisen hermoston häiriöön joka on vaivannut minua kevättalvesta asti. Eli oireinani olivat korkea verenpaine, nopea pulssi, takykardia kohtaukset, jatkuva päänsärky, puutumiset. Masennusta minulla ei ole koskaan ollut mutta lääkärin mukaan vaivani johtuvat serotoniinin puutteesta ja pitäisi korjautua tällä lääkkeellä. Lääkkeen aloittamisen jälkeen olen ensimmäisen kerran elämässäni saanut ahdistuskohtauksia, hikoilua ja päänsärkyä jota minulla on tosin ollut ennestään lähes joka päivä. Olen nyt syönyt lääkettä 5 mg kohta viikon ja odottelen josko ahdistuskohtaukset menisivät ohi kahdessa viikossa. Viikon jälkeen annostus pitäisi lisätä 10 mg:aan mutta taidan syödä vain tätä 5 mg. Nukun kyllä paremmin nyt, väsymystä päiväsaikaan en ole tuntenut vain ajoittaisia ahdistuskohtauksia.


      • Mustuaiset
        Aloitin juuri kirjoitti:

        Sain Citalopram lääkityksen autonomisen hermoston häiriöön joka on vaivannut minua kevättalvesta asti. Eli oireinani olivat korkea verenpaine, nopea pulssi, takykardia kohtaukset, jatkuva päänsärky, puutumiset. Masennusta minulla ei ole koskaan ollut mutta lääkärin mukaan vaivani johtuvat serotoniinin puutteesta ja pitäisi korjautua tällä lääkkeellä. Lääkkeen aloittamisen jälkeen olen ensimmäisen kerran elämässäni saanut ahdistuskohtauksia, hikoilua ja päänsärkyä jota minulla on tosin ollut ennestään lähes joka päivä. Olen nyt syönyt lääkettä 5 mg kohta viikon ja odottelen josko ahdistuskohtaukset menisivät ohi kahdessa viikossa. Viikon jälkeen annostus pitäisi lisätä 10 mg:aan mutta taidan syödä vain tätä 5 mg. Nukun kyllä paremmin nyt, väsymystä päiväsaikaan en ole tuntenut vain ajoittaisia ahdistuskohtauksia.

        Kannattaa alkaa ottamaan illalla ennen nukkumista lääke. Itse en ole enää niin väsynyt päivällä, kun aloin tekemään näin.


      • Aloitin juuri
        Mustuaiset kirjoitti:

        Kannattaa alkaa ottamaan illalla ennen nukkumista lääke. Itse en ole enää niin väsynyt päivällä, kun aloin tekemään näin.

        Olen nyt syönyt Citalopramia yli kuukauden tällä hetkellä 10 mg päivässä sivuoireita ei enään ole, lääke tasaa hyvin autonomista hermostoani. Kysyin juuri lääkäriltä milloin nostetaan 20 mg:aan sitä määrää varmaan vähintään pitäisi syödä. Tässä välillä minulla oli yöunet hukassa mutta syön siihen melatoniinia joka on palauttanut unirytmiäni enkä viikonloppuisin sitä tarvitse. Eli minulla ahdistus kesti noin 3 viikkoa sen jälkeen se hävisi.


      • Aloittelijaaa
        Aloitin juuri kirjoitti:

        Olen nyt syönyt Citalopramia yli kuukauden tällä hetkellä 10 mg päivässä sivuoireita ei enään ole, lääke tasaa hyvin autonomista hermostoani. Kysyin juuri lääkäriltä milloin nostetaan 20 mg:aan sitä määrää varmaan vähintään pitäisi syödä. Tässä välillä minulla oli yöunet hukassa mutta syön siihen melatoniinia joka on palauttanut unirytmiäni enkä viikonloppuisin sitä tarvitse. Eli minulla ahdistus kesti noin 3 viikkoa sen jälkeen se hävisi.

        Noin viikko sitten lääke alotettu (CitaloPram), eka alotin 1/4 osalla siitä pilleristä (10 mg) kun olen aika herkkä ja uusi muutenkin lääkkeille. No.. ei mitään sivuoireita tolla määrällä, mutta tossa perjantaina (2 päivää) sitten korotin puolikkaaseen tablettiin, ja nyt on aika huono olo ollu jo varmaan tommosseet neljä tuntia, että tässä menee koko yö valvoten näköjään. =/ Toivois vaa, että olo paranis ja pääsis nukkumaankin, mutta kai se sitten jossain vaiheessa.


    • TietoaUnettomuudesta

      Kärsitkö unettomuudesta? Kerro tarinasi.

      Etsimme unettomuudesta kärsiviä henkilöitä haastateltaviksi www.tietoaunettomuudesta.fi -sivustolle. Kerro, miten unettomuus on haitannut Sinun elämääsi ja oletko saanut siihen apua?

      Tarinat julkaistaan joko nimellä tai nimettömänä. Etsimme yhtä haastateltavaa myös samasta aiheesta tehtävään videohaastatteluun. Korvaamme haastattelusta 30 euron/100 euron lahjakortin toteutustavan mukaan.

      Jätä yhteystietosi:
      Johanna Salovaara, Kaufmann Agency Helsinki Oy,
      [email protected] tai Puh. 050 575 2414.

    • Aloitin juuri

      Olen nyt käyttänyt Citalopramia noin 7 kk ja olen todella tyytyväinen siihen. Syön edelleen 20 mg päivässä eikä ahdistuskohtauksia ole tullut alun jälkeen. Lisäksi vuosia jatkuneet päänsärkyni parantuivat neljä päivää lääkkeen aloittamisen jälkeen. Paniikkikohtaukset ovat myös lieventyneet, tietysti vieläkin saan erityistapauksissa kuten ukkosella mutten niin voimakkaita. Alussa hävinneet seksihaluni ovat myös palanneet, ehkäpä elimistö on tottunut lääkkeeseen. En aio luopua tästä vielä kun siitä ei ole mitään haittaa minulle.

    • 6+7

      Itse aloitin viikko sitten tuon citalopramin 10mg annoksella ja kyllä siitä hivenen huono olo tulee. Ei se mitenkään ylivoimaisen paha olo ole mutta hiukan tympeä kuitenkin. Ihan ensimmäisinä päivinä oli vähän huimaustakin. Iltaa kohti tuo olo kuitenkin aina paranee.

    • Rauhoittavatko ?

      Olen mies ja valitettavsti nuo lääkkeet eivät käy, orgasmi ei tule, olo on huono en muista mitä aamulla tein, joskus lähden vain ajamaan päättömästi johonkin,ns pikkumania, painajaiset, hikoilu, nälkä, muttei pysty syömään, täysin sekaisin koko ajan. Sitten sain Diapamia. Ei sivuoireita, mutta auttaa tarvittaessa todella hyvin. Syön silloin tällöin, joskus turhaankin, mutta riippuvuutta ei ole minulle tullut. Syön noin 90 tablettia vuodessa. Lääke auttoi myös orastavaaan alkoholismiini. Tosin viinaa olen aina vihannut krapuloiden takia. Ehkä se sopisi sinulle, en tiedä, mutta hyvä lääke, oikein käytettynä.

    • rentta1

      fuckyou

    • Tutkaillaanpa

      Olen reilu parikymppinen nainen ja aloin syömään Citalopramia (20mg) vaikeaan paniikkihäiriöön ja masennukseen viikko sitten. Sain myös 10mg Diapamia kohtauksiin ja ahdistustilanteisiin. Pameja saan lääkärin mukaan ottaa 1-3 päivässä. Citalopramilla aloitettiin 10mg ensimmäiset kuusi päivää ja tänään täysi 20mg.

      Olen ollut melko tyytyväinen lääkkeisiin, osittain siihen vaikuttaa varmasti myös niiden henkinen turva (=voi lähteä kaupungille, kun tietää, että laukussa on mukana rauhoittavia jos tarvitsee ottaa lisää). Kuitenkin hankala sivuoire on hirvittävä väsymys. En tarkoita mitään pientä uneliaisuutta, vaan tänäänkin olen ensin nukkunut reilut 10h yöunet, juonut aamukahvit, nukkunut 3h lisää, hortoillut valveilla pari tuntia ja nukahtanut jälleen melkein kolmeksi tunniksi ja yhä väsyttää. Diapamia en ole tänään ottanut ollenkaan, joten epäilen, että Citalopramin nostaminen tekee tämän erityisen väsyneen olotilan.

      Toinen sivuoire on ollut ruokahaluttomuus. Tämä varmaan liittyy osittain myös uneliaisuuteen ja uupumukseen, koska välillä kyllä tunnen fyysistä nälkää, mutta mitään mielitekoja ei ole enkä yksinkertaisesti jaksa syödä mitään vaikka koko päivän olisin elellyt vedellä ja kahvilla.

      Oletan näiden olevan vain parissa/muutamassa viikossa ohimeneviä sivuvaikutuksia. Jos sama meno jatkuu, niin ainakin kesäkuntoon tässä ehtii vielä tulla ihan vahingossakin.

    • Testot kunnossa

      Voi harmi kun näitä myrkkyjä määrätään myös ihan väärin perustein!
      Tai ei tutkita tarpeeksi olisiko jokin muu vaikka aiheuttanut "olotilan"...

      Nämä myrkyt vaikuttavat alentavasti mieshormoneihin! Testosteroni tason lasku on taattu kun käyttää näitä. Ja pidempi aikainen käyttö laskee hormonitasot niin alas, että ihmisen normaali hormoni tuotanto ei ikinä tule saamaan sitä kohdalleen, jolloin potilas on "joutunut ikuiseen oravanpyörään. Ja lääkräit tietävät tämän, tai pitäisi tietää, mutta yleensä heillä on kytköksiä lääkefirmoihin, niihin samoihin joiden lääkkeitä syötte! Asian voi varmistaa mittauttamalla kilpirauhasarvot ja hormoniarvot ihan verikokeella, jos hormoniarvot ovat alle raja-arvojen, niin lekurilta voi kysyä miksi näin? Jos ei sitten ole runsaan ylipainoinen joka jo itsessään laskee hormoniarvoja. Näin itselläni oli, eli ole enään. Ei pillereitä eikä ylipainoa.

      Niin, oireet on ihan samat hormonivajeissa kuin masennuksissakin. Tietysti on aina poikkeuksia, mutta eipä yhdestä lisä verikokeesta haittaakaan ole, tosin jos lekuri ei laita verikokeisiin, niin voipi kysellä miksi näin...

      Testosteronin puutosoireita
      o Seksuaalitoiminnot
      libidon heikentyminen
      erektion heikentyminen
      yöllisten erektioiden huononeminen
      o Psyykkiset ja vegetatiiviset oireet
      Lisääntynyt hikoilu
      kuumat aallot
      aloitekyvyttömyys
      ahdistus
      masennus
      unihäiriöt
      o Fyysiset oireet
      Osteoporoosi
      selkäkivut
      murtumat
      lihasatrofia
      gynekomastia
      ihon kuivuminen
      lihasvoiman heikentyminen

    • ggtgte

      Pitkällä aika välillä monet mielialalääkkeet tasaavat mielialaa "liikaa". Lyhytaikainen käyttö usein aidosti helpottaa käyttäjän tilannetta ja oloa sekä saa aikaan sen, että masennuksen alta henkilön luovuus ja minäkuva pääsevät esiin. Sosiaaliset kyvyt ja itseluottamus voivat myös kasvaa. Juuri näin kävi minullekin.

      Mutta mutta...

      Pitkällä aikavälillä mielialalääkkeet (citalopram mukaan luettuna) eivät olekaan mitään ihmepillereitä. Lopulta voidaan olla tilanteessa, jossa mikään ei enää huvita, joskaan ei haittaakaan. Tästä seuraa aloitekyvyttömyyttä, joka äärimmäisenä voi pilata elämän ja urakehityksen.

      Olen nyt juuri tästä syystä päättänyt kahdeksan vuoden käytön jälkeen lopettaa lääkkeen. Muutuin vuosien saatossa kunnianhimoisesta (joskin itseäni kohtaan liian vaativasta) 19-vuotiaasta lopulta työttömäksi yliopistopudokkaaksi, jota ei huvita mikään. Elämä on kokonaisuudessaan mielialalääkkeiden kanssa vaikeampaa kuin koskaan mielialavaihteluiden ja ahdistusoireiden kanssa. Sitä ei vain itse huomaa, koska saamattomuus ja turha tyhjäkäynti tuntuu mielialalääkkeen käyttäjälle olevan ihan jees. Stressi, pelko, ahdistus ovat myös hyviä asioita. Ne saavat ihmisen toimimaan. Ilman niitä ainoa tapa saada toimintaa aikaan itsessään on positiivinen (ei pakosta ja velvollisuuksista lähtevä) motivaatio, jota mikään ihmelääke ei sinuun saa!

      Minut pakotettiin aikanaan osastolla aloittamaan tämä lääke, vaikka en itse olisi koskaan mistään hinnasta ottanut yhtäkään psyykelääkettä käyttöön. Pelkäsin, että kun mieliala tasoittuu, lähtee myös kunnianhimo ja motivaatio sekä onnistumisenkokemukset. Ja niinhän siinä kävi.

      Lopetusoireet olivat kuitenkin niin kauheat, että kesti kahdeksan vuotta saada lopetettua! Vaikka lopetin tuskallisen hitaasti. Älkää hyvät ihmiset aloittako mitään lääkitystä! Älkää vaikka olisi kuinka kamala olo ja vaikea elämä! Puhun ihan kokemuksesta ja pitkästä sellaisesta. Aluksi minäkin olisin täällä kirjoittanut, että älä tuu mulle sanomaan, etten tarvi masennuslääkkeitä kun ilman niitä olen itsemurhan partaalla/ahdistunut/paniikkihäiriöinen/itsevihainen/hullu jne. Mutta kun kehityksen avain onkin, että huomaat, mitä olet niiden lisäksi. Aina, korostan AINA on parempi oppia elämään vaikeassa tilanteessa ja vaikeiden omien demoniensa ja piiskureidensa kanssa kuin lopettaa ne lääkkeillä. Ne eivät ole koskaan kestävä ratkaisu!

      On nimittäin jotain vielä pahempaa kuin jatkuva itsemurhan partaalla oleminen. Nimittäin se, kun huomaa, ettei kahdeksan vuoden aikana ole saanut aikaan mitään eikä ole ollut kukaan tai mitään!

      Itselleni ei citalopramista koskaan tullut yhtäkään sivuvaikutusta. Se oli kuin taikalääke, kuin tehty minulle. Puhuin sen puolesta kaikkialla ja hakuin maan rakoon ne, jotka yrittivät sanoa, että masennus on voitettava ilman lääkkeitä, mutta nyt tiedän, että he olivat oikeassa.

      Jos sinä pystyt ylipäänsä pitkittämään jonkun lääkkeen aloittamista (esim. aloitan sen, kun kirjoitukset ovat ohi) älä aloita sitä! Et tarvitse sitä!

      Aluksi kaikki saattaa sujua hyvin. Vuosiakin. Haitat alkoivat näkyä vasta vuosien päästä. Erityisesti herkät ihmiset (kuten minä), jotka koko ajan keinuvat jumalten keinussa taivaan ja helvetin välillä, tavallaan tarvitsevat mielialanvaihteluita toimiakseen. Ilman niitä muuttuu haluttomaksi zombieksi, jota lopulta ei kiinnosta mikään itselle rakas tarpeeksi paljon, että sen tekisi. Pakkoa ei enää ole, siitä lääke pitää huolen. Mutta pakko on myös hyvästä!

      Lopulta on vaikeaa pysyä työelämässä tai koulussa. Olen myös lihonut 35 kiloa ja se on minulle ihan ok! Eikö se jo ole aika pelottavaa? Ennen olisin ollut kauhuissani ja piiskannut itseni lenkille, mutta nyt kaikki on vain tasaista kuin laa laa-maassa!

      Lisäksi minusta alkaa tuntua, että suurin osa suomalaisista on väärin diagnosoituja. Masennuksen sijaan heillä saattaa olla esimerkiksi persoonallisuushäiriö. Minulla on epävakaa persoonallisuus ja vaativa persoonallisuus. Masennukseen sisältyy, että mieliala säilyy PELKÄSTÄÄN alakuloisena viikkoja, jopa kuukausia! Sopiiko tämä sinuun vai heitteleekö mieliala ja vahteleeko ahdistuneisuus päivän sisällä? Jos mielialalla on tapana heitellä rajusti, todennäköisempi diagnoosi olisi epävakaa persoonallisuus.

      • varokaa-

        Mulla on vastaavia kokemuksia Citalopramista. Käytin sitä aivan liian pitkään. Lopussa huomasin että mikään ei oikeen tuntunut millekään.
        Siltä tuntuu edelleen lopetuksen jälkeen. Varokaa vuosien käyttöö. Haitat mitä kuvasit voi tulla huomaamatta pikkuhiljaa ja lopetuksen jälkeen elämä horjahtaa ihan täysin.


    • enostanoista

      Tuota itse en tilaa mitään lääkkeitä noista verkkoapteekeista intialaisia valmisteita voi olla mitä hyvänsä.Resepti jos puuttuu on rikos kyseessä.

    • en-suosittele

      10 vuoden Citalopramin käyttö ja lopetus tuhosi elämäni.

    • VoiTuskaLääkekemia

      Kiitos kirjoituksestasi, ggtgte ! - Olen käyttänyt fluoksetiinia 15 v, lopettanut sen hitaasti käyttäen vähennyksiin vuoden. Sitten ilman lääkettä ja tosi hyvä olla pelkästä tiedosta, että sotkua ei kehossani olle... Kestin suht. ok paljon yli puoli vuotta ja tykkäsi kovin kun sain kokea herkät tunteet, ihan uusia hienoja juttuja pääsin puhtaana(!) kokemaan, joskin itkemistäkin, mut pidin siitäkin. Sitten tulivat tosi pahat ahdistuskohtaukset ja ihan mustat elämiseni ja elämän näkymät, täydellinen näköalattomuus elämääni. Pelkäsin sekoamista. Sit lääkärillä. Aloitin ihan pienellä määrällä fluokset. uudelleen, mutta olen päättänyt, että vai muutama kuukausi, sit jätän taas. - Olen hyvin vihainen että lääke minulle aikoinaan tyrkytettiin ja nyt hyvin pettynyt. Pelkään tuota aivoainetta, josta oikeasti ei tiedetä - mitään.
      - Samaa mieltä, kärsin vaikka, mutta ilman lääkettä yritettävä elää, ja, pyrittävä ratkomaan ne vaikuttavat ongelmat, jotka oireissa kärsimystä teettää. Ratkaisukeskeistä terapiaa kehiin ja sitä voi tehdä itsekseenkin tai vaan maallikonkin tuella asioistaan keskustellen. Kantsii pyrkiä korjaamaan elämänsä 'tyyliä', asenteita. Monenlaiset asiat voivat helpottaa.

    • Artsi3254

      Miksi käytit lääkettä niin pitkään? Lääkettä tulisi käyttää vain pahimman yli ja vaikuttaa itse syyhyn. Siis tehdä itsekin asioille jotain.

    • Pmspanic

      Hei..kokeillut vuoden verran välillä taukoa...Ensi 20 meni unet sit 10. Seksi halut katos totaalisesti. Aina ku lopettaa lääkkeen tulee seksi halut takas. Pakko tyydytystä monta kertaa päivässä. Paniikioireeseen ja pms oireesen määrätty. Täytyy sanoa että otan kaiken paniikin ja vitutuksen takas. Yhtään nappia en enää syö. Ehkä se oli tarkoitus. Toki jaksoin ja olin muka tekopirteä aikaansaava. Mut jotenki zombi kun söin näinkin vähää määrää.

    • Anti-satan

      Jaaha, taidat ottaa kyseiset todella vakavasti. Lääkkeitä ei todellakaan oteta sekunnin tarkkuudella, pääasia että suht ja joka päivä. Mielialalääkkeet vaikuttavat vasta muutamassa viikossa ja sivuoireet harvinaisia radikaalina. Tuo hidas vaikuttaminen kertoo paljon myös tuosta "sekunnin tarkkuudesta" (kunhan et tuplana vedä tai kokonaisia päiviä jätä..).
      Ja toivottavasti sinulla ei ole oikeasti sitä pahaa, saati kroonista, koska mielialalääkkeet eivät kyseisiin vaikuta - kokeiltu on viim. 15 vuotta eri vaihtoehdoilla ja rauhoittavat kuulemma kielletty kaikilta, joten ryyppäämään taikka eläkkeelle ja ryyppäämään, jotta ruokakaupat hoituu heiltä, joilla ei ole varaa maksettuun palvelusväkeen.
      Enkä onneksi ole alkoholisti lääkärien vaatimuksista huolimatta, mutta ihan vain vinkiksi mitä on sinullakin edessä..

    • valkoinenskorpioni

      Bentsot ylivoimaisesti parhaita ahdistukseen ja paniikkihäiriöön sekä jännittämisiin,elimistöä rauhoittavina myös hyviä nukahtamislääkkeitä!!
      MUTTA EDELLÄ MAINITTU KOSKEE VAIN SITÄ KÄYTTÖÄ MIKÄ ON MÄÄRÄTTY !!!
      Halpoina huono bisnes lääketeollisuudelle,siksi niiden saantia on vaikeutettu suomessa!

    • jessepanu

      Olen syönyt kolmisen kuukautta citalopram 20mg.en saa mitään aikaan,olen väsynyt ja vaan makaan sohvalla!Nyt lopetan kun en ole edes masentunut,paniikihäiriöö silointällöin!Nyt ei enää,parempi lopettaa nyt kuin vuosien päästä,kirjoitusten perusteella!

    • Anonyymi

      Hei! Minun mielestä voit kyllä alkaa citolapramia käyttää heti,minäkin syön niitä samoihin oireisiin,kun aloitin niiden syömisen,oli pari päivää vähän kuvottava olo ei muuta,nyt olen jo syönyt niitä noin 2v ja olo on paljon parempi! Olen aina ottanut niitä aamulla,aamu puuron jälkeen! Nyt vaan aloitat niiden syömisen rohkeasti! Onnea kirjotuksiin ⚘ Tv:Anja 💕

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe