harjun oppimiskeskus

Einari :)

Ketkä aikovat mennä ensi syksynä harjuun opiskelemaan? Mä olisin hakemassa sinne, mutta mieten onko sinne kuinka vaikea päästä.Entä millainen se soveltuvuuskoe oikein on?

23

8858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :)))))))))))))

      Joo olen menossa:) kuulemma helpot ne soveltuvuus kokeet. Mihin haet? ratsastuksen ohjaajaks ymm?

      • Einari :)

        joo oon menossa ratsastuksenohjaajaksi


      • Harjulainen
        Einari :) kirjoitti:

        joo oon menossa ratsastuksenohjaajaksi

        Minä opiskelen nyt Harjussa.

        Soveltuvuus kokeet ovat tosiaan helpot. Haastattelu, karsinan siivous, kavioiden nosto.. tätsit.

        Mutta mutta, korjaampa yhden jutun. Te ette voi tosta vain tulla ohjureiksi. Kun/jos pääset Harjuun, ootte ekan vuoden ihan vaan perus hevos juttuja. Ekan vuoden jälkeen suutaudutte johonkin tiettyyn. Esim nyt siihen ratsastuksen ohjaajaksi. Mutta siinäkin on soveltuvuuskoe. Itse olen nyt ykkönen ja meillä on soveltuvuukoe vissiinkin toukokuussa? KN speciaali ja 90cm rataesteet! ;)


    • Taanjaa

      Mä hain sinne.. pari päivää sitte tuli kutsu soveltuvuuskokeeseen. Se haastattelu juttu vähän jänskättää.. :) mitä siinä yleensä on ollu? tietääkö kukaan?

    • ninie

      Voisiko joku hiukkasen kertoa mitä ekaan vuoteen kuuluu? Ja mitä hakijalta vaaditaan osaamisen puolesta jo entuudestaan?

      • reflekss

        olen myöskin harjuun hakemassa, sen soveltuvuuskoekutsunkin sain, mutta kuinkas kun on se eri systeemi, että ratsastuskoe tehdäänkin ohjureiksi aikoville jo tänäkeväänä, onko kellää hajua millanen on/kuin taitava pitäs olla?


      • ---
        reflekss kirjoitti:

        olen myöskin harjuun hakemassa, sen soveltuvuuskoekutsunkin sain, mutta kuinkas kun on se eri systeemi, että ratsastuskoe tehdäänkin ohjureiksi aikoville jo tänäkeväänä, onko kellää hajua millanen on/kuin taitava pitäs olla?

        jos on menossa haastatteluun yms, ja haluaa ratsastuksen ohjaajaksi niin tarviiko sillonkin mennä joku ratsastuskoe, vai vaan sitten ekan vuoden jälkeen?


      • Jyväjemmari
        --- kirjoitti:

        jos on menossa haastatteluun yms, ja haluaa ratsastuksen ohjaajaksi niin tarviiko sillonkin mennä joku ratsastuskoe, vai vaan sitten ekan vuoden jälkeen?

        Harjuun hakiessa lähetetään soveltuvuukokeisiin kutsu. Soveltuvuuskokeessa oli tänä vuonna haastattelu ja käsittelykoe (käsittelykokeessa siirsin hevosen toiseen karsinaan ja puhdistin kaviot, ei muuta..) haastattelussa oli kaksi naista haastattelemassa, oli tosi mukavia.. Kyselivät että miks haluun tälle alalle ja kokemuksista hevosten kanssa ja miks niiden pitäis ottaa mut, tosi mukavia olivat. Jos ohjaajaks haluaa ni pitää suorittaa ratsastuskoe, mentiin ihan normaalisti käyntiä, ravia, laukkaa (kevyttä istuntaa ymsyms, yksinkertaista) n. puol tuntia, sit lopuks hypättiin pari kertaa este ja sit ihan viimotteeks 2 esteen hurrrja max 40cm rata. Eips muuta :) oli kyl tosi siistiä! Ratsastin semmosella suokilla kun Juska, rakastuin siihen tunnissa. Vatsa heitti voltin ku maanantaina sain kirjeen että mut hyväksyttiin. Ei ole kovin vaikeeta siis päästä sinne, kunhan on reipas ja positiivinen :)


      • mhpk97
        Jyväjemmari kirjoitti:

        Harjuun hakiessa lähetetään soveltuvuukokeisiin kutsu. Soveltuvuuskokeessa oli tänä vuonna haastattelu ja käsittelykoe (käsittelykokeessa siirsin hevosen toiseen karsinaan ja puhdistin kaviot, ei muuta..) haastattelussa oli kaksi naista haastattelemassa, oli tosi mukavia.. Kyselivät että miks haluun tälle alalle ja kokemuksista hevosten kanssa ja miks niiden pitäis ottaa mut, tosi mukavia olivat. Jos ohjaajaks haluaa ni pitää suorittaa ratsastuskoe, mentiin ihan normaalisti käyntiä, ravia, laukkaa (kevyttä istuntaa ymsyms, yksinkertaista) n. puol tuntia, sit lopuks hypättiin pari kertaa este ja sit ihan viimotteeks 2 esteen hurrrja max 40cm rata. Eips muuta :) oli kyl tosi siistiä! Ratsastin semmosella suokilla kun Juska, rakastuin siihen tunnissa. Vatsa heitti voltin ku maanantaina sain kirjeen että mut hyväksyttiin. Ei ole kovin vaikeeta siis päästä sinne, kunhan on reipas ja positiivinen :)

        heips oon itte käyny harjun 97-99 eli suorittanu maatilatalouden perustutkinnon ja laajan hevostalouden. eka vuos istuttiin pulpetin takana ja harvoin oli ajoa tai ratsastusta. hevosia sai hoitaa jos pyysi siihen luvan ja talli vuoroa saa tietysti auttaa kun avaa suunsa ja kysyy mitä vois tehä. tokana vuonna ja kesällä tehtiin aika paljon tallia ja sillon oli myös sikala ja navetta joten niitäkin vuoroja oli. harju on todella helppo koulu jos oikeasti haluaa alalle, eikä ole sielä vaan sen takia et hepat on söpöjä ja ratsiminen kivaa.. koska se todellisuus tulee vastaan kun meette työharjotteluun jossain vaihees, niin ei ne pomot tallilla anna jälki-istuntoa vaan kenkää jos ei tee töitä eikä oo luotettava. itte oon ollu tallilla töissä 10vuotta,eikä se niin herkkua ole vaan kutsumustyö rakkaudesta eläimiin. kilpahevosten hoito on todella tarkkaa työtä eikä sielä sooloilla niin kuin haluaa ja hevoset on hoidettava vaikka sielä ulkona oikeesti satais mummoja taivaalta. mut sit kun sun hoitsut pärjää kisoissa niin aurinko paistaa. harju antaa paljon siis todella paljon, itsekkin pääsin valmennuksiin, kisoihin ja harjotteluun ranskaan!! kuunnelkaa mitä ne maikat sanoo vaik ne vaikuttaaki joskus tosi mölöiltä ni ne kyl tietää mistä ne puhuu(yleensä) ja muistakaa pitää hevositanne/hoitsuistanne hyvää huolta!! T.always on my mind 1!(sirutyttö)


      • shade
        mhpk97 kirjoitti:

        heips oon itte käyny harjun 97-99 eli suorittanu maatilatalouden perustutkinnon ja laajan hevostalouden. eka vuos istuttiin pulpetin takana ja harvoin oli ajoa tai ratsastusta. hevosia sai hoitaa jos pyysi siihen luvan ja talli vuoroa saa tietysti auttaa kun avaa suunsa ja kysyy mitä vois tehä. tokana vuonna ja kesällä tehtiin aika paljon tallia ja sillon oli myös sikala ja navetta joten niitäkin vuoroja oli. harju on todella helppo koulu jos oikeasti haluaa alalle, eikä ole sielä vaan sen takia et hepat on söpöjä ja ratsiminen kivaa.. koska se todellisuus tulee vastaan kun meette työharjotteluun jossain vaihees, niin ei ne pomot tallilla anna jälki-istuntoa vaan kenkää jos ei tee töitä eikä oo luotettava. itte oon ollu tallilla töissä 10vuotta,eikä se niin herkkua ole vaan kutsumustyö rakkaudesta eläimiin. kilpahevosten hoito on todella tarkkaa työtä eikä sielä sooloilla niin kuin haluaa ja hevoset on hoidettava vaikka sielä ulkona oikeesti satais mummoja taivaalta. mut sit kun sun hoitsut pärjää kisoissa niin aurinko paistaa. harju antaa paljon siis todella paljon, itsekkin pääsin valmennuksiin, kisoihin ja harjotteluun ranskaan!! kuunnelkaa mitä ne maikat sanoo vaik ne vaikuttaaki joskus tosi mölöiltä ni ne kyl tietää mistä ne puhuu(yleensä) ja muistakaa pitää hevositanne/hoitsuistanne hyvää huolta!! T.always on my mind 1!(sirutyttö)

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8880229 tonne topicciin oon harjusta kertoillut, että kannattaa sieltä käydä lukemassa (==


    • krista.vaisanen

      Mieki olisin hakemassaa harjuun , hieman jännittää ne pääsykoe tai se soveltuvuus koe jutskat ja ne haastattelut. Mahtaako joku tietää onko ne kokeet samoja kaikkille mihin ikinä hakeekin esimerkiksi hevosenhoitajaksi ?

      • shade

    • :)

      tosi helppo päästä, oon ekaa vuotta opiskelees ja oisko ollu et kolme ei päässy!!

    • harjuun???

      Mäki haluisin päästä harjuun. Onko sinne jotain ratsastustasovaatimuksia ja, jos on niin mitkä? Mä oon ridannu nyt 2,6 vuotta ja oon hypänny ratan 40-50cm ja yksittäisenä 60cm. Olen n.He C tasoinen, jonka lisäksi osaan etuosa- ja takaosakäännökset, väistöt etu- ja takaosalla, keskikäynnin ja nyt ollaa just opeteltu vastalaukka työskentelyä, keventämistä laukassa ja avo- ja sulkutaivutuksia. Oon nyt kasilla ja oon miettiny et menisin yläasteen jälkeen harjuun opiskelee ratsastuksenohjaajaksi. Onko harjuun helppo päästä? Pääseekö sinne varmemmin jos käy lukion?

      • huttunene

        En oo ees menossa Harjuun, mutta luulen että kannattaa hakee suoraan sinne, koska lukios sul menis ainaki 3 vuotta.


      • :))

        luulempa että sun ei kannata opiskella ohjaajaksi sillä uskon ettet pääsisi loppukokeita (HeA kangilla/105cm esterata) läpi :)


    • rarr

      Mietin tässä että menisin nyt harjuun opiskelemaan tän ysin jälkeen. Mutta "ottaako" ne sinne, kun oon noin 7 vuotta ratsastanu, mutta nyt on ollu 3 vuoden tauko, ja taidot on kyllä unohtuneet. Aattelin hoitajaks sinne lähteä. ois kiva saada vastauskii niiltä jotka siellä harjussa on.

    • hakeva 2016

      saako harjun oman hevosen mukaan?

    • Tämmönee

      Luin ainakin sivuilta että oman hevosen voi ottaa mukaan jos saa siihen luvan. Itse olen nyt kasilla ja ajatteli ysin jälkeen mennä harjuun. Suorittaisin samalla myös ylioppilastutkinnon. Ajattelin että harjusta voisi olla hyötyä koska ajattelin isona alkaa ratsupoliisiksi. Mitä mieltä olette? :)

    • noora

      oiskohan miulla mitään mahdollisuuksia päästä ratsastuksen ohjaajakouluun harjuun. olen ratsastanut 8v säännöllisesti ja on 5 omaa heppaa kisaan 100cm ja Hb oon pyörittänyt 8 hevosen tallia 2 vuotta melkein yksin. oon reipas ja oma aloitteinen. koulutan ongelmahevosia. pääsen siis 9 kohta ja keskiarvo on 6,8 :( oiskohan mitään mahollisuuksia...

    • Miten taitava?

      Mitä jos hakee ratsastuksen ohjaajaks nii miten hyvä ratsastaja pitäis olla?

    • Yo-pohjainen

      Kuulin, että Harjussa ei ole ihan joka vuosi järjestetty yo-pohjaista ratsastuksenohaajalinjaa. Pitääköhän paikkansa? Entä jos hakee ykkösenä Harjuun ja linjaa ei sitten järjestetäkään?
      Ja tietääkö kukaan, mihin ajankohtaan yo-pohjaisen ratsastuksenohjaajalinjan työharjoittelut osuvat (esim. 2. vuoden syksy/kevät?)? Onko harjoittelu yhdessä vai useammassa osassa ja kuinka paljon sitä on yhteensä?
      Kiitoksia vastauksista!

    • Anonyymi

      Hevosalan opiskelu on eläinrääkkäystä. Minulla hebosia enkö koskaan kohtelisi niitä niin huonosti mitä miasään hevos opistossa. Hevosia hakataan raipalla, vedetään ryttyyn ja varsojen kösittely nollassa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6450
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2190
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      72
      1870
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe