Xantian autom. viimasuoja ??

Xan-95

Olen täysin kyllästynyt asentamaan viimasuojaimen Xantian keulalle heti kun keli menee pakkaselle ja taas suojaisella kelillä pitää muistaa repiä suoja pois, ettei moottorilämmöt nouse (menee niin helposti yli sen 72 asteen). Sen lisäksi harmittaa kun naapurit naureskelevat kun vällytän Xantiaani kuin hevosta 2-3 päivän välein.

Olisko tietoa onko Xantiaan saatavissa ns.automaattivällyä joka toimisi niinkuin sälekaihtimet, ilmanotttoa voisi säätää kelin mukaan ja ei tarttisia aina olla asentamassa pahvia/muovia keulalle ????

Kai joku TSI-T on jo tälläisen kehittänyt, onko tietoa ????

Utrsi

24

2491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hah, hah, haa!

      Viimasuoja asennetaan syksyllä ja poistetaan keväällä samaan aikaan talvirenkaiden kanssa. Aikaa kuluu 2 minuuttia suuntaansa. Lumiharjan, jääskraban ja lohkolämmittimen johdon etsiminen on työläämpää.

      Minäkin nauran sinulle, jos joka toinen päivä ruuvaat kesä- ja talvirenkaita paikalleen.

      • Anonyymi

        kevätlämmöt ovat melkein aina plussalla täällä etelässä, oletteko kuitenkin käyttäneet c5ssa viimasuojaa/vällyä ??

        uutena, vanhan Sitikan omistajana, en oikein tunne näitä merkkikohtaisia kikkoja, esim moottrilämmön rajan ylittämistä

        terppa


    • siulla

      flekti toimii? Mikä tuo 72 astetta on? Toki nyt lämmöt saa enempikin olla. Jos on liian kuuma, niin flektin pitää lähteä käyntiin ja hoitaa lämpöjä alemmas.

      Anna vaan viimasuojan olla paikallaan kesärenkaitten vaihtoon asti. Jos tietysti ajat kitkoilla ympäri vuoden, niin ota sitten pois joskus ennen vappua.

    • Elmeri

      Mikä ihmeen haamuraja tuo 72 on?
      Minulla on jatkuvasti mittari 80 maantiellä ja kaupunkituuppimisessa se nousee yli 90:n kunnes puhallin hörähtää päälle.

      Jos santun lämpö ei saa nousta yli 72:n eihän sillä voi ajaa kesällä laisinkaan.

      Sanokaa ja antakaa vaikka linkki, joka kertoo tarkemmin tuosta 72:n lukemista, vai onko se jostain putkahtanut legenda.

      Viimasuoja on keulalla ja pysyy ainakin huhtikuulle asti.

      • se on

        Jostain kumman syystä tälle palstalle ilmestyy aina välillä tuo 72 asteen raja. Liekö sama kirjoittaja aina asialla?

        Olen kyllä ollut sellaisen Xantian kyydissä, jonka lämpötilamittari näytti aina millä tahansa pakkasella n. 72 astetta, mutta auto oli todella lämmin, oikea termostaatti oli paikallaan, bensaa se vei alle 7 litraa sataselle, flektit toimivat. Auto oli täysin kunnossa, mutta mittari valehteli aina.

        Meillä autoon pistetään viimasuoja talvirenkaiden vaihdon yhteydessä ja poistetaan kesärenkaiden vaihdon yhteydessä. Ei sitä joka plussakelillä revitä irti, kun kerran flektit toimii. Autossa on kitkat alla, mutta vappuun asti niilläkään ei ajella. Kitkarenkaat tai vanhat nastarenkaat ilman nastoja ei ole kesärenkaat!


      • tempaistu

        Mikä lie hörhön kuvitelma. Kyllähän 70 asteinen moottori on aika pahasti alilämpöinen. Yleensä termostaattikin pysyy täysin sulkeutuneena ellei lämpö nouse yli 80 asteen ja niin kauan kuin lämmöt ovat alle 100 asteen on kaikki hyvin.


      • Kalle
        tempaistu kirjoitti:

        Mikä lie hörhön kuvitelma. Kyllähän 70 asteinen moottori on aika pahasti alilämpöinen. Yleensä termostaattikin pysyy täysin sulkeutuneena ellei lämpö nouse yli 80 asteen ja niin kauan kuin lämmöt ovat alle 100 asteen on kaikki hyvin.

        Kerran unohtu viimasuoja koko kesäksi XM:n keulalle. Syksyllä huomattiin, että eihän sitä tarvitse laittaa, kun on jo valmiiksi paikallaaan. Ei ne lämmöt noussu normaalia korkeammaksi. Viimasuojahan estää lähinnä koneen kylkeen ja öljypohjaan, jos täysin siihenkään, suoraan puhaltavan ilmavirran. Xantian keulan rakennetta en muista tähän hätään, mutta XM:ssä on aukko maskissa (syylarin levyinen), josta jäähdytin saa ilmaa.


      • moottorin
        tempaistu kirjoitti:

        Mikä lie hörhön kuvitelma. Kyllähän 70 asteinen moottori on aika pahasti alilämpöinen. Yleensä termostaattikin pysyy täysin sulkeutuneena ellei lämpö nouse yli 80 asteen ja niin kauan kuin lämmöt ovat alle 100 asteen on kaikki hyvin.

        käyntilämpötila on n. 89 - 90 astetta. Jonkun asteen voi vaihdella molempiin suuntiin jos termostaatti on kunnossa. Alilämpöinen moottori kuluu, syö polttoainetta ja lämmityslaite ei anna kunnolla lämmintä jne. Liian kuuma - yli 100 astetta - moottori keittää ja usein polttaa kannen tiivisteen tms.


      • 82 ainakin

        pitää olla normi käytössä ja kestäähän moottorin lämmöt yli 100 astetta, koska on paineinen tila hetkellisesti n.130max vaatii kunnon ajoa...
        Tietysti kaikki pitää olla kunnossa...


      • outlanderisti
        moottorin kirjoitti:

        käyntilämpötila on n. 89 - 90 astetta. Jonkun asteen voi vaihdella molempiin suuntiin jos termostaatti on kunnossa. Alilämpöinen moottori kuluu, syö polttoainetta ja lämmityslaite ei anna kunnolla lämmintä jne. Liian kuuma - yli 100 astetta - moottori keittää ja usein polttaa kannen tiivisteen tms.

        Nykyisillä ylipaineistetuilla jäähdytysjärjästelmillä kiehumispiste on jossain 105-115celsiusta paikkeilla ylipaineesta riippuen. Citikoissa oli aikanaan Pohjoismaissa termari joka rupesi aukeamaan vasta 88asteesa ja muuallakin 82asteinen. Tuo 72 astwtta on kunnossa olevan moottorin käyntilämmön ehdoton alaraja, jos tuon alle mennee niin öljyyn sitoutunut vesi ei haihdu siitä pois ja muodostuu "kylmälimaa etc. ...


      • se on
        outlanderisti kirjoitti:

        Nykyisillä ylipaineistetuilla jäähdytysjärjästelmillä kiehumispiste on jossain 105-115celsiusta paikkeilla ylipaineesta riippuen. Citikoissa oli aikanaan Pohjoismaissa termari joka rupesi aukeamaan vasta 88asteesa ja muuallakin 82asteinen. Tuo 72 astwtta on kunnossa olevan moottorin käyntilämmön ehdoton alaraja, jos tuon alle mennee niin öljyyn sitoutunut vesi ei haihdu siitä pois ja muodostuu "kylmälimaa etc. ...

        luonnollisestikin fysiikan lakien mukaan paineessa tuo kiehumispiste yli 100 astetta mutta silti ei moottoria tarvitse "kiehuttaa". Kyllä se toimiva termari nykyisinkin pitää pohjoismaissa PSA-autoissa lämmöt noin 89-92 asteessa normaalisti, joskus hetkellisesti voi käydä korkeammallakin mutta palautuu tuonne 90 asteen tienoille. Kesäksi ei tarvitse vaihtaa esim. tuota 82 asteista termostaattia vaan ympäri vuoden käytetään nykyisin tuota vajaat 90 asteista.


      • Lämmöt taas
        se on kirjoitti:

        Jostain kumman syystä tälle palstalle ilmestyy aina välillä tuo 72 asteen raja. Liekö sama kirjoittaja aina asialla?

        Olen kyllä ollut sellaisen Xantian kyydissä, jonka lämpötilamittari näytti aina millä tahansa pakkasella n. 72 astetta, mutta auto oli todella lämmin, oikea termostaatti oli paikallaan, bensaa se vei alle 7 litraa sataselle, flektit toimivat. Auto oli täysin kunnossa, mutta mittari valehteli aina.

        Meillä autoon pistetään viimasuoja talvirenkaiden vaihdon yhteydessä ja poistetaan kesärenkaiden vaihdon yhteydessä. Ei sitä joka plussakelillä revitä irti, kun kerran flektit toimii. Autossa on kitkat alla, mutta vappuun asti niilläkään ei ajella. Kitkarenkaat tai vanhat nastarenkaat ilman nastoja ei ole kesärenkaat!

        Kyllä toi 72 astetta on ihan asiaa, täällä on ollut aiheesta puhetta jos 6-7 vuotta, suorita haku esim "72" :lla, esim :
        http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=565&posting=22000000000124802

        Joku mekaanikko kirjoittanut !!

        Xantia -97


      • outlanderisti

      • kokemusta on
        Lämmöt taas kirjoitti:

        Kyllä toi 72 astetta on ihan asiaa, täällä on ollut aiheesta puhetta jos 6-7 vuotta, suorita haku esim "72" :lla, esim :
        http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=565&posting=22000000000124802

        Joku mekaanikko kirjoittanut !!

        Xantia -97

        Sitä voi jokainen esittää olevansa mekaanikko näillä palstoilla. Mulla on ollut 2 Xantiaa, tuttavapiirissä useampi yksilö, ykkös- ja kakkoskoppaa, 1.8 ja 2.0 bensana, eikä yksikään ole näyttänyt 72 astetta lämpötilamittariltaan! Lämmöt ovat olleet maantiellä yli 80 astetta.


      • vällylämpö
        tempaistu kirjoitti:

        Mikä lie hörhön kuvitelma. Kyllähän 70 asteinen moottori on aika pahasti alilämpöinen. Yleensä termostaattikin pysyy täysin sulkeutuneena ellei lämpö nouse yli 80 asteen ja niin kauan kuin lämmöt ovat alle 100 asteen on kaikki hyvin.

        Meillä kerran asiakas puhui innokkaasi ko.rajasta, tosin me ei olla kuultu tollaisesta alarajasta, mutta näitähän "korjaajia" riittää.
        Eli ei huolta tosta rajasta, suojain vai huoletta keulalle !!

        Hesan mekaanikko


    • chiquita pahvi

      paljon rumempi on... kuuluu corollan vakio varusteisiin talvella.

      • vaan..

        en ole käyttänyt ikinä mitään viima suojia ja auto pelaa ihan hyvin-.


      • kaikki käyttää
        vaan.. kirjoitti:

        en ole käyttänyt ikinä mitään viima suojia ja auto pelaa ihan hyvin-.

        Meilläpäin kaikki käyttävät viimasuojia, merkistä riippumatta. Banaanilaatikot, kaikki käy. On nimittäin opittu elämään tuon pakkasen kanssa, pahimmillaan riehuu viikkokausia nelosella alkavalla lukemalla. Kesällä sitten raavitaan räkkää pois keulalta.


      • Kannattaa suojata !!
        vaan.. kirjoitti:

        en ole käyttänyt ikinä mitään viima suojia ja auto pelaa ihan hyvin-.

        Olen omistanut pari Xantiaa ja kummassakin oli tyyppivikana talvella jäätyvä huohotinputki. Meno muuttuu melko nykiväksi tai keskeytyy kokonaan jos ei laita keulalle vällyä talvisin.....tosin tänä vuonna ei onneksi (Xantian kannalta) ole tullut talvea.

        Suosittelen vällyä, Veijo


    • ostoksille !!

      Mistä tollainen TSI-T löytyy, olis kiva käydä katsomassa onko niillä noita automaatti-vällyjä ???

      mara

      • TSIT

        lyhennys "Tee-Se-Itse-Teppo" kutsumanimestä, ei firman nimi.

        jape


      • ford escortissa -68 tai 72

        oli sellanen verho jonka sai sisältä säätää... nyt on jäärata autona pirun paksut pellit.


    • AiL

      Mulla on -94 xantiassa ollut koko ajan viimasuoja, eikä lämpöjen kanssa ole ollut ongelmia oli sitten lämpötila -15 tahi 5...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6063
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2556
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2063
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe