Xantian autom. viimasuoja ??

Xan-95

Olen täysin kyllästynyt asentamaan viimasuojaimen Xantian keulalle heti kun keli menee pakkaselle ja taas suojaisella kelillä pitää muistaa repiä suoja pois, ettei moottorilämmöt nouse (menee niin helposti yli sen 72 asteen). Sen lisäksi harmittaa kun naapurit naureskelevat kun vällytän Xantiaani kuin hevosta 2-3 päivän välein.

Olisko tietoa onko Xantiaan saatavissa ns.automaattivällyä joka toimisi niinkuin sälekaihtimet, ilmanotttoa voisi säätää kelin mukaan ja ei tarttisia aina olla asentamassa pahvia/muovia keulalle ????

Kai joku TSI-T on jo tälläisen kehittänyt, onko tietoa ????

Utrsi

24

2572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hah, hah, haa!

      Viimasuoja asennetaan syksyllä ja poistetaan keväällä samaan aikaan talvirenkaiden kanssa. Aikaa kuluu 2 minuuttia suuntaansa. Lumiharjan, jääskraban ja lohkolämmittimen johdon etsiminen on työläämpää.

      Minäkin nauran sinulle, jos joka toinen päivä ruuvaat kesä- ja talvirenkaita paikalleen.

      • Anonyymi

        kevätlämmöt ovat melkein aina plussalla täällä etelässä, oletteko kuitenkin käyttäneet c5ssa viimasuojaa/vällyä ??

        uutena, vanhan Sitikan omistajana, en oikein tunne näitä merkkikohtaisia kikkoja, esim moottrilämmön rajan ylittämistä

        terppa


    • siulla

      flekti toimii? Mikä tuo 72 astetta on? Toki nyt lämmöt saa enempikin olla. Jos on liian kuuma, niin flektin pitää lähteä käyntiin ja hoitaa lämpöjä alemmas.

      Anna vaan viimasuojan olla paikallaan kesärenkaitten vaihtoon asti. Jos tietysti ajat kitkoilla ympäri vuoden, niin ota sitten pois joskus ennen vappua.

    • Elmeri

      Mikä ihmeen haamuraja tuo 72 on?
      Minulla on jatkuvasti mittari 80 maantiellä ja kaupunkituuppimisessa se nousee yli 90:n kunnes puhallin hörähtää päälle.

      Jos santun lämpö ei saa nousta yli 72:n eihän sillä voi ajaa kesällä laisinkaan.

      Sanokaa ja antakaa vaikka linkki, joka kertoo tarkemmin tuosta 72:n lukemista, vai onko se jostain putkahtanut legenda.

      Viimasuoja on keulalla ja pysyy ainakin huhtikuulle asti.

      • se on

        Jostain kumman syystä tälle palstalle ilmestyy aina välillä tuo 72 asteen raja. Liekö sama kirjoittaja aina asialla?

        Olen kyllä ollut sellaisen Xantian kyydissä, jonka lämpötilamittari näytti aina millä tahansa pakkasella n. 72 astetta, mutta auto oli todella lämmin, oikea termostaatti oli paikallaan, bensaa se vei alle 7 litraa sataselle, flektit toimivat. Auto oli täysin kunnossa, mutta mittari valehteli aina.

        Meillä autoon pistetään viimasuoja talvirenkaiden vaihdon yhteydessä ja poistetaan kesärenkaiden vaihdon yhteydessä. Ei sitä joka plussakelillä revitä irti, kun kerran flektit toimii. Autossa on kitkat alla, mutta vappuun asti niilläkään ei ajella. Kitkarenkaat tai vanhat nastarenkaat ilman nastoja ei ole kesärenkaat!


      • tempaistu

        Mikä lie hörhön kuvitelma. Kyllähän 70 asteinen moottori on aika pahasti alilämpöinen. Yleensä termostaattikin pysyy täysin sulkeutuneena ellei lämpö nouse yli 80 asteen ja niin kauan kuin lämmöt ovat alle 100 asteen on kaikki hyvin.


      • Kalle
        tempaistu kirjoitti:

        Mikä lie hörhön kuvitelma. Kyllähän 70 asteinen moottori on aika pahasti alilämpöinen. Yleensä termostaattikin pysyy täysin sulkeutuneena ellei lämpö nouse yli 80 asteen ja niin kauan kuin lämmöt ovat alle 100 asteen on kaikki hyvin.

        Kerran unohtu viimasuoja koko kesäksi XM:n keulalle. Syksyllä huomattiin, että eihän sitä tarvitse laittaa, kun on jo valmiiksi paikallaaan. Ei ne lämmöt noussu normaalia korkeammaksi. Viimasuojahan estää lähinnä koneen kylkeen ja öljypohjaan, jos täysin siihenkään, suoraan puhaltavan ilmavirran. Xantian keulan rakennetta en muista tähän hätään, mutta XM:ssä on aukko maskissa (syylarin levyinen), josta jäähdytin saa ilmaa.


      • moottorin
        tempaistu kirjoitti:

        Mikä lie hörhön kuvitelma. Kyllähän 70 asteinen moottori on aika pahasti alilämpöinen. Yleensä termostaattikin pysyy täysin sulkeutuneena ellei lämpö nouse yli 80 asteen ja niin kauan kuin lämmöt ovat alle 100 asteen on kaikki hyvin.

        käyntilämpötila on n. 89 - 90 astetta. Jonkun asteen voi vaihdella molempiin suuntiin jos termostaatti on kunnossa. Alilämpöinen moottori kuluu, syö polttoainetta ja lämmityslaite ei anna kunnolla lämmintä jne. Liian kuuma - yli 100 astetta - moottori keittää ja usein polttaa kannen tiivisteen tms.


      • 82 ainakin

        pitää olla normi käytössä ja kestäähän moottorin lämmöt yli 100 astetta, koska on paineinen tila hetkellisesti n.130max vaatii kunnon ajoa...
        Tietysti kaikki pitää olla kunnossa...


      • outlanderisti
        moottorin kirjoitti:

        käyntilämpötila on n. 89 - 90 astetta. Jonkun asteen voi vaihdella molempiin suuntiin jos termostaatti on kunnossa. Alilämpöinen moottori kuluu, syö polttoainetta ja lämmityslaite ei anna kunnolla lämmintä jne. Liian kuuma - yli 100 astetta - moottori keittää ja usein polttaa kannen tiivisteen tms.

        Nykyisillä ylipaineistetuilla jäähdytysjärjästelmillä kiehumispiste on jossain 105-115celsiusta paikkeilla ylipaineesta riippuen. Citikoissa oli aikanaan Pohjoismaissa termari joka rupesi aukeamaan vasta 88asteesa ja muuallakin 82asteinen. Tuo 72 astwtta on kunnossa olevan moottorin käyntilämmön ehdoton alaraja, jos tuon alle mennee niin öljyyn sitoutunut vesi ei haihdu siitä pois ja muodostuu "kylmälimaa etc. ...


      • se on
        outlanderisti kirjoitti:

        Nykyisillä ylipaineistetuilla jäähdytysjärjästelmillä kiehumispiste on jossain 105-115celsiusta paikkeilla ylipaineesta riippuen. Citikoissa oli aikanaan Pohjoismaissa termari joka rupesi aukeamaan vasta 88asteesa ja muuallakin 82asteinen. Tuo 72 astwtta on kunnossa olevan moottorin käyntilämmön ehdoton alaraja, jos tuon alle mennee niin öljyyn sitoutunut vesi ei haihdu siitä pois ja muodostuu "kylmälimaa etc. ...

        luonnollisestikin fysiikan lakien mukaan paineessa tuo kiehumispiste yli 100 astetta mutta silti ei moottoria tarvitse "kiehuttaa". Kyllä se toimiva termari nykyisinkin pitää pohjoismaissa PSA-autoissa lämmöt noin 89-92 asteessa normaalisti, joskus hetkellisesti voi käydä korkeammallakin mutta palautuu tuonne 90 asteen tienoille. Kesäksi ei tarvitse vaihtaa esim. tuota 82 asteista termostaattia vaan ympäri vuoden käytetään nykyisin tuota vajaat 90 asteista.


      • Lämmöt taas
        se on kirjoitti:

        Jostain kumman syystä tälle palstalle ilmestyy aina välillä tuo 72 asteen raja. Liekö sama kirjoittaja aina asialla?

        Olen kyllä ollut sellaisen Xantian kyydissä, jonka lämpötilamittari näytti aina millä tahansa pakkasella n. 72 astetta, mutta auto oli todella lämmin, oikea termostaatti oli paikallaan, bensaa se vei alle 7 litraa sataselle, flektit toimivat. Auto oli täysin kunnossa, mutta mittari valehteli aina.

        Meillä autoon pistetään viimasuoja talvirenkaiden vaihdon yhteydessä ja poistetaan kesärenkaiden vaihdon yhteydessä. Ei sitä joka plussakelillä revitä irti, kun kerran flektit toimii. Autossa on kitkat alla, mutta vappuun asti niilläkään ei ajella. Kitkarenkaat tai vanhat nastarenkaat ilman nastoja ei ole kesärenkaat!

        Kyllä toi 72 astetta on ihan asiaa, täällä on ollut aiheesta puhetta jos 6-7 vuotta, suorita haku esim "72" :lla, esim :
        http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=565&posting=22000000000124802

        Joku mekaanikko kirjoittanut !!

        Xantia -97


      • outlanderisti

      • kokemusta on
        Lämmöt taas kirjoitti:

        Kyllä toi 72 astetta on ihan asiaa, täällä on ollut aiheesta puhetta jos 6-7 vuotta, suorita haku esim "72" :lla, esim :
        http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=565&posting=22000000000124802

        Joku mekaanikko kirjoittanut !!

        Xantia -97

        Sitä voi jokainen esittää olevansa mekaanikko näillä palstoilla. Mulla on ollut 2 Xantiaa, tuttavapiirissä useampi yksilö, ykkös- ja kakkoskoppaa, 1.8 ja 2.0 bensana, eikä yksikään ole näyttänyt 72 astetta lämpötilamittariltaan! Lämmöt ovat olleet maantiellä yli 80 astetta.


      • vällylämpö
        tempaistu kirjoitti:

        Mikä lie hörhön kuvitelma. Kyllähän 70 asteinen moottori on aika pahasti alilämpöinen. Yleensä termostaattikin pysyy täysin sulkeutuneena ellei lämpö nouse yli 80 asteen ja niin kauan kuin lämmöt ovat alle 100 asteen on kaikki hyvin.

        Meillä kerran asiakas puhui innokkaasi ko.rajasta, tosin me ei olla kuultu tollaisesta alarajasta, mutta näitähän "korjaajia" riittää.
        Eli ei huolta tosta rajasta, suojain vai huoletta keulalle !!

        Hesan mekaanikko


    • chiquita pahvi

      paljon rumempi on... kuuluu corollan vakio varusteisiin talvella.

      • vaan..

        en ole käyttänyt ikinä mitään viima suojia ja auto pelaa ihan hyvin-.


      • kaikki käyttää
        vaan.. kirjoitti:

        en ole käyttänyt ikinä mitään viima suojia ja auto pelaa ihan hyvin-.

        Meilläpäin kaikki käyttävät viimasuojia, merkistä riippumatta. Banaanilaatikot, kaikki käy. On nimittäin opittu elämään tuon pakkasen kanssa, pahimmillaan riehuu viikkokausia nelosella alkavalla lukemalla. Kesällä sitten raavitaan räkkää pois keulalta.


      • Kannattaa suojata !!
        vaan.. kirjoitti:

        en ole käyttänyt ikinä mitään viima suojia ja auto pelaa ihan hyvin-.

        Olen omistanut pari Xantiaa ja kummassakin oli tyyppivikana talvella jäätyvä huohotinputki. Meno muuttuu melko nykiväksi tai keskeytyy kokonaan jos ei laita keulalle vällyä talvisin.....tosin tänä vuonna ei onneksi (Xantian kannalta) ole tullut talvea.

        Suosittelen vällyä, Veijo


    • ostoksille !!

      Mistä tollainen TSI-T löytyy, olis kiva käydä katsomassa onko niillä noita automaatti-vällyjä ???

      mara

      • TSIT

        lyhennys "Tee-Se-Itse-Teppo" kutsumanimestä, ei firman nimi.

        jape


      • ford escortissa -68 tai 72

        oli sellanen verho jonka sai sisältä säätää... nyt on jäärata autona pirun paksut pellit.


    • AiL

      Mulla on -94 xantiassa ollut koko ajan viimasuoja, eikä lämpöjen kanssa ole ollut ongelmia oli sitten lämpötila -15 tahi 5...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1498
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1411
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe