Kotitöiden jakaminen

Olli-boy 28

Kysyisin teiltä muilta iseiltä, että minkä verran osallistutte kotitöihin ja lasten hoitoon, että vaimo pääsee käymään omissa harrastuksissaan?
Omasta mielestäni olen osallistunut aika tavalla näihin askareisiin, silti vaimo jaksaa valittaa, ettei ole omaa aikaa.

17

3344

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isä x 3

tule laskettua, teen mitä ehin tai täytyy ja silti tulee joskus valitusta.Eli ei huomioida sitä mitä oon tehny vaan valitetaan jostain muusta mitä ei ole
      tehty.Lasten hoitoa en edes laske työksi, sehän on etu että saa vaihtaa vaippoja tai laittaa ruokaa lapsille.
      Nyt olen isyyslomalla, joten on saanut kyllä lasten kanssa olla ja touhuta.

• VVV

Meillä näin:
      isä töissä, vaimo kotona. Vaimo tekee kaikki kotityöt (vapaaehtoisesti) miehen työpäivän aikana. Illat ja viikonloput voidaan rentoutua yhdessä tai käydä vuoronperään harrastuksissa. On järjetöntä, että toinen on kotona ja silti jättää puolet kotitöistä työssäkäyvälle. Lapsetkin kärsii, jos eivät koskaan saa huomiota toiselta vanhemmaltaan, kun tämä ensin käy töissä ja illat luuttuaa lattioita.

Lapsenhoito taas ei ole työtä ja sitä meilläkään ei lasketa. Kumpikin on yhtä lailla vastuussa lapsen hoidosta ja kummallakin mahdollisuus omaan aikaan ja harrastuksiin.

• bzlkbz

"kummatkin vastuussa lapsista!", "ei lasketa työksi"

noh kotityötkä sitten automaattisesti kuuluu naiselle ja on naisen työ? ilmeisesti...

ei sunkaa muija tule sinne työpaikalles sotkee joten kato sittten sinäkin ettet hänen työmaataan sotke!! vali vali pikku pojat! just näin käy kun pojat näkee että äiti siivoaa... automaattisesti mies ajattelee näin myös vaimostaan...

• VVV
        bzlkbz kirjoitti:

noh kotityötkä sitten automaattisesti kuuluu naiselle ja on naisen työ? ilmeisesti...

ei sunkaa muija tule sinne työpaikalles sotkee joten kato sittten sinäkin ettet hänen työmaataan sotke!! vali vali pikku pojat! just näin käy kun pojat näkee että äiti siivoaa... automaattisesti mies ajattelee näin myös vaimostaan...

Kysymys ei ole sukupuolesta. Jos minä olen kotona ja vaimo töissä, minä teen kotityöt. Jos minä olen töissä ja vaimo kotona, hän tekee kotityöt.

• linuxi
        bzlkbz kirjoitti:

Tuossa pätee varmaan se, että kyllä miehen silti omat sotkunsa on siivottava.
        Ja vaikka asuisi yksin ja kävisi töissä niin siivottavahan sitä silloinkin on joskus.
        Ja kyllä se lapsen hoito työstä käy, alussa ainakaan ei välttämättä kotitöitä jaksa tehdä paljoa.

• Yhden isä

Meillä vaimo opiskelee ja on hoitovapaalla. Minä joustan lapsen hoidon/vaimon luentojen suhteen oman työaikani mahdollisuuksien puitteissa. Siis se on mahdollista, kun työaika on hyvinkin liukuva.

Sovimme jo muinoin ennen lapsen syntymää, että minulle esim. salilla käynti on tärkeää, enkä halua siitä kokonaan luopua. Vähensin tietysti, omasta halustani. Nykyään käyn 2-3 kertaa viikossa, noin 1,5 tuntia kerrallaan.

Vaimo käyttää "oman aikansa" kavereiden kanssa niin kuin haluaa, mutta hän ei juurikaan sellaista kaipaa. Joskus käy kahvilla, uimassa tms.

Kotitöitä vaimo on aina tehnyt niin innokkaasti, ettei mulle paljoa jää. Olen pitänyt kiinni siitä, että minäkin haluan hoitaa tietyt asiat. Esimerkiksi kun vaimo oli yhtenä päivänä vaihtanut autosta öljyt, niin kyllä kismitti. Se on mun homma!

Lapsen hoitoon osallistumme yhtälailla, vaimo ajallisesti sen takia enemmän, kun on enemmän kotona. Kerran viikossa tehdään isompi siivousurakka yhdessä. Pienemmät hommat, kuten arkisin pyykinpesut tai tiskikoneen tyhjennys, ovat vaimon hommia. Saan satikutia, jos jotain yritän tehdä.

Vaimo kuulema kokee olevansa tärkeä tms. kun saa tehdä paljon kotihommia. Mutta jos hän joskus jotain pyytää, niin viivana olen auttamassa! Niin paljon häntä arvostan. Tiedän ettei laiskuuttaan pyydä apua ikinä.

• meillä

Kyllä meillä lasketaan lastenhoito työksi, sillä se sitoo toisen meistä aina kotiin. Ei voi tehdä omia juttuja, jos on lasten kanssa. Toki kotona voi imuroida tai tehdä pienimuotoisia kotihommia siinä ohessa, mutta vaikka omat skidit on upea juttu, ei tulisi mieleenikään väittää, etteikö heidän kanssa olo ole työtä, perustuen siihen, ettei omia juttuja voi silloin tehdä.

• Yhden isä
        meillä kirjoitti:

Kyllä meillä lasketaan lastenhoito työksi, sillä se sitoo toisen meistä aina kotiin. Ei voi tehdä omia juttuja, jos on lasten kanssa. Toki kotona voi imuroida tai tehdä pienimuotoisia kotihommia siinä ohessa, mutta vaikka omat skidit on upea juttu, ei tulisi mieleenikään väittää, etteikö heidän kanssa olo ole työtä, perustuen siihen, ettei omia juttuja voi silloin tehdä.

Meidän perheessä koetaan, että se lapsi on "oma juttu". Se ei ole vain velvollisuus, kuten vaikka pyykin pesu. Lapsen kanssa on mukavaa olla. Raivaamme mielellämme muita hommia pois lapsen kanssa olemisen tieltä.

Lapsi on asia, jonka olemme itse elämäämme halunneet. Ei lasta nyt harrastukseen voi verrata, mutta siinä mielessä voi, että maailman parasta aikaa on lapsen kanssa vietetyt hetket. Työstä se ei kyllä käy!

• Valittaja

Vaikka miehenä tekisit kaikki kotityöt töistä tultuasi niin me naiset silti jaksamme valittaa oman ajan puutteesta ehkä meillä naisilla vain on tapa että aina pitää jostain asiasta valittaa ja nalkuttaa =)...Kenenkään naisen ei nyt pidä sitten vetää tästä viestistä hernettä liian syvälle nekkuun.

• Totuuden tuohitorvi

No naisen suorittaman nalkutuksen määrä nyt vaan sattuu olemaan vakio. Eli teit mitä tahansa, niin aina tulee olemaan jotain sanomista.

Miehelle joka on aina pois kotoa, nalkutetaan että vois olla enemmän kotonakin. Jos mies rupeisikin viettämään aikaansa kotona enemmän, niin sitten hänelle nalkutettaisiin että vois tehdä enemmän kotitöitä kun kerran on kotona. Jos mies rupeisi tekemään enemmän kotitöitä, niin sitten nalkutettaisiin että tekee väärin.
      Kun sitten mies tekisi paljon kotitöitä naisen tahtomalla tavalla, niin sitten nainen alkaisi nalkuttamaan että mies ei enää huomioi naista arjen pikku asioissa / naista ahdistaisi kun mies on aina kotona / tai jotakin muuta... nalkutus kuitenkin jatkuisi.

• olin tosi kova

nalkuttamaan ex-miehelleni. Jos nätisti pyysin ja pidin kiirettä, sain käydä ilman lapsia suihkussa. Kun hän kerran kahdessa viikossa suostui viemään lapset (tuolloin 3v ja 6kk) tunniksi ulkoilemaan, hän odotti, että siinä ajassa imuroin, pesen lattiat ja laitan ruokaa en tule sanomaan, etten ole saanut omaa vapaa-aikaa...

Pidin tätä hiukan kohtuuttomana ja ehdotin kerran, että vaihtaisimme osia ja hän näyttäisi minulle, kuinka tämä tunnin ihme tehdään. Hänestä ehdotus oli tyrmistyttävä: "seuraavaksi kai pyydät, että nuolen jalkasi puhtaiksi"...Siinä olikin hyvä sauma alkaa neuvotella.

[Hoitovapaan ohella opiskelin, joten päivisin miehen töissä ollessa nipistetty oma aika lasten nukkuessa kului melko tarkkaan opintoihin.]

• _hopo

No meillä isä töissä ja äiti kotona lapsen kanssa. Isä tekee töistä päästyään ja viikonloppuisin kotityöt miltei kokonaan. Vauvan kanssa kotona oleminen lienee niin rankkaa, ettei päivisin pysty kotihommia tekemään. Pikkusen rankkaahan tämä alkaa olemaan, kun ei se työpäiväkään yleensä ihan kahdeksaan tuntiin jää. Alkaa hieman puskea sovinismia pintaan.

• siellä ei oikeasti

edes sen kummemmin olla sen vauvan kanssa vaan vauva nukkuu ja rouva makaa puo homeessa sohvalla katsoen MTV:tä. Paljon onnea kun olet saattanut itsesi tuohon jamaan :) Oikeasti naiset on hommassa kuin hommassa helvetin laiskoja ja hitaita, mutta paljon tulee tekstiä kuinka he tekevät KAIKKI kotityöt.

• prinsessa-bella
        siellä ei oikeasti kirjoitti:

edes sen kummemmin olla sen vauvan kanssa vaan vauva nukkuu ja rouva makaa puo homeessa sohvalla katsoen MTV:tä. Paljon onnea kun olet saattanut itsesi tuohon jamaan :) Oikeasti naiset on hommassa kuin hommassa helvetin laiskoja ja hitaita, mutta paljon tulee tekstiä kuinka he tekevät KAIKKI kotityöt.

Naisena puuttua keskusteluun. Eipäs yleistetä naisia laiskoiksi =) Itse ennen raskautta tein töissä mielelläni 12 tunnin päiviä ja siihen päälle kotitöitä. Nyt vauvan syntymän myötä kotityöt ovat hiukan retuperällä mutta ei suinkaan sen takia että laiskottelisin vaan koska tuo meidän prinsessa tykkää roikkua tississä koko ajan kiinni. Tekisin kotona kyllä paljonkin mutta tyttö huutaa jos ei ole tissi suussa. Iltaisin kun mies tulee töistä ja ottaa tytön hoitaakseen niin minä sitten yritän mahollisimman nopeasti saada ne kotityöt tehtyä.

• Erkki Sinelmä
        prinsessa-bella kirjoitti:

Naisena puuttua keskusteluun. Eipäs yleistetä naisia laiskoiksi =) Itse ennen raskautta tein töissä mielelläni 12 tunnin päiviä ja siihen päälle kotitöitä. Nyt vauvan syntymän myötä kotityöt ovat hiukan retuperällä mutta ei suinkaan sen takia että laiskottelisin vaan koska tuo meidän prinsessa tykkää roikkua tississä koko ajan kiinni. Tekisin kotona kyllä paljonkin mutta tyttö huutaa jos ei ole tissi suussa. Iltaisin kun mies tulee töistä ja ottaa tytön hoitaakseen niin minä sitten yritän mahollisimman nopeasti saada ne kotityöt tehtyä.

"Nyt vauvan syntymän myötä kotityöt ovat hiukan retuperällä mutta ei suinkaan sen takia että laiskottelisin vaan koska tuo meidän prinsessa tykkää roikkua tississä koko ajan kiinni. Tekisin kotona kyllä paljonkin mutta tyttö huutaa jos ei ole tissi suussa. Iltaisin kun mies tulee töistä ja ottaa tytön hoitaakseen niin minä sitten yritän mahollisimman nopeasti saada ne kotityöt tehtyä."

Oho, laittaako se miehesi oman tissinsä sen vauvan suuhun... eipä onnistuisi laihemmalta kaverilta.

• prinsessa-bella
        Erkki Sinelmä kirjoitti:

"Nyt vauvan syntymän myötä kotityöt ovat hiukan retuperällä mutta ei suinkaan sen takia että laiskottelisin vaan koska tuo meidän prinsessa tykkää roikkua tississä koko ajan kiinni. Tekisin kotona kyllä paljonkin mutta tyttö huutaa jos ei ole tissi suussa. Iltaisin kun mies tulee töistä ja ottaa tytön hoitaakseen niin minä sitten yritän mahollisimman nopeasti saada ne kotityöt tehtyä."

Oho, laittaako se miehesi oman tissinsä sen vauvan suuhun... eipä onnistuisi laihemmalta kaverilta.

Laita, vaan kantaa ja hyssyttää vauvaa.

• mammamia75

Siis mikä oma aika?ja mitkä harrastukset? meillä on 3 kk lapsi ja en halua mitään muuta kuin olla vauvani kanssa.... hän on mukana kaikkialla.

Illalla käyn koiran kanssa lenkillä ja nyt ajattelin hankkia kuntopyörän.

En ole läski...mulle ei kertynyt yhtään raskauden jälkeen, olen onnellinen.

Mies meillä käy töissä. Hän ihan oma-aloitteisesti tiskaa, imuroi, luuttuaa jne. mä pien paikat järjestyksessä????:) toivottavasti. Ja hoidan vauvaa.

Saisin käydä milloin haluan ulkona mutta en halua lähteä ilman vauvaani ja miestäni.
      Ainakin nyt on niin...ja olen onnellinen....anteeksi että en ole mies mutta vastasin silti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2274
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      26
      1117
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      992
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      55
      902
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      883
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      127
      867
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      783
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe