Voiko joku auttaa?

Tikkari10

Olen hankkimassa Afrikkalaista kääpiösiiliä, ja tarvitsen vähän apua...

1. Eläinkaupassa sanottiin, että niitä syntyy viikon aikana. Milloin ne ovat luovutusikäisiä?

2. Kannattaako minun ostaa eläinkaupasta?

3. Meillä on kissa kotona, joten pelkääkö siili sitä ja on koko ajan kerällä, vai vain silloin kun kissa on huoneessa?

4. Kuinka kauaksi aikaa siilin voi jättää yksin, ja jos ei voi, voiko se tulla mökille mukaan?

5. Onko siilille pakko antaa matoja sun muuta?

Kiitos!

7

2919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siilisti30

      1. 8 viikon iässä, eli 2 kk synnytyksestä. Poikasen pitää olla n. 200grammaa ja syödä hyvin itse.

      2. EI, kannattaa ostaa VAIN rekisteröidyltä kasvattajalta. Siiliyhdistyksen kasvattajilla on tälläkin hetkellä siilejä vapaana:
      www.suomensiiliyhdistys.fi
      sieltä ->keskustelu ja poikasvälitys
      tai www.lemmikkisiilit.net

      3. Siiliä ja kissaa ei saa ikinä jättää valvomatta yhteen. Siili voi pelätä kissaa ja kissa raapia sitä. www.suomensiiliyhdistys.fi keskustelussa on paljon tietoa tästä

      4. yhdeksi yöksi. Siilin voi ottaa mökille, kunhan siellä on tarpeeksi lämmin, eli n. 20.

      5.ON pakko. Siili on hyönteissyöjä. Lisänä esim. jauhelihaa. Hyönteisistä hyviä ovat mm. madot, sirkat, torakat, toukat.. Jos siili ei saa hyönteisiä sen elämä ei ole täysipainoista.

      • siilin omistaja

        Ottaisin vähän kantaa tuohon viimeseen kohtaan. Mulla on siili joka on kohta kaks vuotta. Sille ei yksinkertasesti kelpaa ötökät, ei elävät eikä kuolleet. Ennen tilasin niitä ötököitä vähän väliä ja sain joka kerta syöttää ne ötökät hamsterille kun siilille ei kelpaa. On kokeiltu kaikki hyönteiset mitä vaan tilaamalla saa. Sama onko hyönteiset kokonaisina vai pilkottuina, kuivina vai kostutettuja, eläviä vai kuolleita, samassa kupissa vai eri kupissa tuLos on aina sama= ei syö.
        JA hyvin on poika voinu ja eläinlääkärillä on käyty säännöllisesti tarkistuskäynnillä ja se on sitä mieltä että siili on erittäin hyvässä kunnossa huolimatta siitä ettei se syö ötököitä.
        MUTTA!! EN TARKOITA TÄLLÄ SITÄ, ETTEI SIILILLE TARVIS TARJOTA HYÖNTEISIÄ, VAAN KUMOAN VAAN TUON SUN VÄITTEEN EPÄTÄYSIPAINOISESTA ELÄMÄSTÄ.


      • yksilöitä
        siilin omistaja kirjoitti:

        Ottaisin vähän kantaa tuohon viimeseen kohtaan. Mulla on siili joka on kohta kaks vuotta. Sille ei yksinkertasesti kelpaa ötökät, ei elävät eikä kuolleet. Ennen tilasin niitä ötököitä vähän väliä ja sain joka kerta syöttää ne ötökät hamsterille kun siilille ei kelpaa. On kokeiltu kaikki hyönteiset mitä vaan tilaamalla saa. Sama onko hyönteiset kokonaisina vai pilkottuina, kuivina vai kostutettuja, eläviä vai kuolleita, samassa kupissa vai eri kupissa tuLos on aina sama= ei syö.
        JA hyvin on poika voinu ja eläinlääkärillä on käyty säännöllisesti tarkistuskäynnillä ja se on sitä mieltä että siili on erittäin hyvässä kunnossa huolimatta siitä ettei se syö ötököitä.
        MUTTA!! EN TARKOITA TÄLLÄ SITÄ, ETTEI SIILILLE TARVIS TARJOTA HYÖNTEISIÄ, VAAN KUMOAN VAAN TUON SUN VÄITTEEN EPÄTÄYSIPAINOISESTA ELÄMÄSTÄ.

        Ei kaikki siilit huoli hyönteisiä, jos niiden emo ei niitä ole opettanut syömään. Yleensä eläinkaupoissa ei ötököitä tarjota, ja kaupoista ostetut eivät aina kelpuuta öttiäisiä ruokavalioonsa. Tosin meillä kaikki siilit syövät kaikkia ötököitä reippaasti. Kasvikset eivät uppoa.

        Siilille on kuitenkin pakko antaa hyönteisiä, se kuuluu siilin elämään. Jos se ei niitä sitkeistä yrityksistä huolimatta syö, se on eri asia. Sitten pitää miettiä proteiinien ja kitiinien lähteet erikseen. Harva siili ei suostu ötököitä syömään. Niitä voi koittaa antaa myös mössöttynä ja sekoitettuna muuhun ruokaan ja sitkeästi yrittämällä voi saada tulosta. Siilit kun on aika itsepäisiä ;)


      • Umineko
        siilin omistaja kirjoitti:

        Ottaisin vähän kantaa tuohon viimeseen kohtaan. Mulla on siili joka on kohta kaks vuotta. Sille ei yksinkertasesti kelpaa ötökät, ei elävät eikä kuolleet. Ennen tilasin niitä ötököitä vähän väliä ja sain joka kerta syöttää ne ötökät hamsterille kun siilille ei kelpaa. On kokeiltu kaikki hyönteiset mitä vaan tilaamalla saa. Sama onko hyönteiset kokonaisina vai pilkottuina, kuivina vai kostutettuja, eläviä vai kuolleita, samassa kupissa vai eri kupissa tuLos on aina sama= ei syö.
        JA hyvin on poika voinu ja eläinlääkärillä on käyty säännöllisesti tarkistuskäynnillä ja se on sitä mieltä että siili on erittäin hyvässä kunnossa huolimatta siitä ettei se syö ötököitä.
        MUTTA!! EN TARKOITA TÄLLÄ SITÄ, ETTEI SIILILLE TARVIS TARJOTA HYÖNTEISIÄ, VAAN KUMOAN VAAN TUON SUN VÄITTEEN EPÄTÄYSIPAINOISESTA ELÄMÄSTÄ.

        Niin siis syökö se edes jauhelihaa? Entä kasviksia? pilttiä, esim maissi? Kai se muutakin syö kuitenkin kuin raksuja? ^^


      • <3Siili
        Umineko kirjoitti:

        Niin siis syökö se edes jauhelihaa? Entä kasviksia? pilttiä, esim maissi? Kai se muutakin syö kuitenkin kuin raksuja? ^^

        Siis kannattaa käydä tuolla www.suomensiiliyhdistys.fi ja siellä on sitten lista että mitä siilit voi/niiden pitää syödä ja lista siitä mitä ne eivät saa syödä. Myös muuta tietoa.


      • lihaakin
        Umineko kirjoitti:

        Niin siis syökö se edes jauhelihaa? Entä kasviksia? pilttiä, esim maissi? Kai se muutakin syö kuitenkin kuin raksuja? ^^

        Siili syö jauhelihaa, broileria, kanaa, kalaa. jauhomatoja, sirkkoja ym
        Purkkiruokina etanoita, silkkitoukkia, sirkkoja, jne.
        Kissanraksuja voi antaa jos ovat vehnättömiä.
        Ja Siiliyhdistyksen sivuilla on todella kattavasti siilin ruokkimisesta.


    • Anonyymi

      suositellan että osrat tai siis ostetaan kasvattajalta silloin tiedät varmasti että siili on terve ja ollut hyvässä hoidossa että sitä on ruokittu tarpeeksi ei ole pahoinpidelty yms
      kun kirjoitat googleen suomen siiliyhdystys ry kasvattajat niin lyödät varmasti luottettavan ja asiansa osaavan kasvattajan ja kun kirjoitat pelkkä suomen siiliyhdys ry niin lyödät kaikki oleeliset tiedot :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe