Voiko joku auttaa?

Tikkari10

Olen hankkimassa Afrikkalaista kääpiösiiliä, ja tarvitsen vähän apua...

1. Eläinkaupassa sanottiin, että niitä syntyy viikon aikana. Milloin ne ovat luovutusikäisiä?

2. Kannattaako minun ostaa eläinkaupasta?

3. Meillä on kissa kotona, joten pelkääkö siili sitä ja on koko ajan kerällä, vai vain silloin kun kissa on huoneessa?

4. Kuinka kauaksi aikaa siilin voi jättää yksin, ja jos ei voi, voiko se tulla mökille mukaan?

5. Onko siilille pakko antaa matoja sun muuta?

Kiitos!

7

2919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siilisti30

      1. 8 viikon iässä, eli 2 kk synnytyksestä. Poikasen pitää olla n. 200grammaa ja syödä hyvin itse.

      2. EI, kannattaa ostaa VAIN rekisteröidyltä kasvattajalta. Siiliyhdistyksen kasvattajilla on tälläkin hetkellä siilejä vapaana:
      www.suomensiiliyhdistys.fi
      sieltä ->keskustelu ja poikasvälitys
      tai www.lemmikkisiilit.net

      3. Siiliä ja kissaa ei saa ikinä jättää valvomatta yhteen. Siili voi pelätä kissaa ja kissa raapia sitä. www.suomensiiliyhdistys.fi keskustelussa on paljon tietoa tästä

      4. yhdeksi yöksi. Siilin voi ottaa mökille, kunhan siellä on tarpeeksi lämmin, eli n. 20.

      5.ON pakko. Siili on hyönteissyöjä. Lisänä esim. jauhelihaa. Hyönteisistä hyviä ovat mm. madot, sirkat, torakat, toukat.. Jos siili ei saa hyönteisiä sen elämä ei ole täysipainoista.

      • siilin omistaja

        Ottaisin vähän kantaa tuohon viimeseen kohtaan. Mulla on siili joka on kohta kaks vuotta. Sille ei yksinkertasesti kelpaa ötökät, ei elävät eikä kuolleet. Ennen tilasin niitä ötököitä vähän väliä ja sain joka kerta syöttää ne ötökät hamsterille kun siilille ei kelpaa. On kokeiltu kaikki hyönteiset mitä vaan tilaamalla saa. Sama onko hyönteiset kokonaisina vai pilkottuina, kuivina vai kostutettuja, eläviä vai kuolleita, samassa kupissa vai eri kupissa tuLos on aina sama= ei syö.
        JA hyvin on poika voinu ja eläinlääkärillä on käyty säännöllisesti tarkistuskäynnillä ja se on sitä mieltä että siili on erittäin hyvässä kunnossa huolimatta siitä ettei se syö ötököitä.
        MUTTA!! EN TARKOITA TÄLLÄ SITÄ, ETTEI SIILILLE TARVIS TARJOTA HYÖNTEISIÄ, VAAN KUMOAN VAAN TUON SUN VÄITTEEN EPÄTÄYSIPAINOISESTA ELÄMÄSTÄ.


      • yksilöitä
        siilin omistaja kirjoitti:

        Ottaisin vähän kantaa tuohon viimeseen kohtaan. Mulla on siili joka on kohta kaks vuotta. Sille ei yksinkertasesti kelpaa ötökät, ei elävät eikä kuolleet. Ennen tilasin niitä ötököitä vähän väliä ja sain joka kerta syöttää ne ötökät hamsterille kun siilille ei kelpaa. On kokeiltu kaikki hyönteiset mitä vaan tilaamalla saa. Sama onko hyönteiset kokonaisina vai pilkottuina, kuivina vai kostutettuja, eläviä vai kuolleita, samassa kupissa vai eri kupissa tuLos on aina sama= ei syö.
        JA hyvin on poika voinu ja eläinlääkärillä on käyty säännöllisesti tarkistuskäynnillä ja se on sitä mieltä että siili on erittäin hyvässä kunnossa huolimatta siitä ettei se syö ötököitä.
        MUTTA!! EN TARKOITA TÄLLÄ SITÄ, ETTEI SIILILLE TARVIS TARJOTA HYÖNTEISIÄ, VAAN KUMOAN VAAN TUON SUN VÄITTEEN EPÄTÄYSIPAINOISESTA ELÄMÄSTÄ.

        Ei kaikki siilit huoli hyönteisiä, jos niiden emo ei niitä ole opettanut syömään. Yleensä eläinkaupoissa ei ötököitä tarjota, ja kaupoista ostetut eivät aina kelpuuta öttiäisiä ruokavalioonsa. Tosin meillä kaikki siilit syövät kaikkia ötököitä reippaasti. Kasvikset eivät uppoa.

        Siilille on kuitenkin pakko antaa hyönteisiä, se kuuluu siilin elämään. Jos se ei niitä sitkeistä yrityksistä huolimatta syö, se on eri asia. Sitten pitää miettiä proteiinien ja kitiinien lähteet erikseen. Harva siili ei suostu ötököitä syömään. Niitä voi koittaa antaa myös mössöttynä ja sekoitettuna muuhun ruokaan ja sitkeästi yrittämällä voi saada tulosta. Siilit kun on aika itsepäisiä ;)


      • Umineko
        siilin omistaja kirjoitti:

        Ottaisin vähän kantaa tuohon viimeseen kohtaan. Mulla on siili joka on kohta kaks vuotta. Sille ei yksinkertasesti kelpaa ötökät, ei elävät eikä kuolleet. Ennen tilasin niitä ötököitä vähän väliä ja sain joka kerta syöttää ne ötökät hamsterille kun siilille ei kelpaa. On kokeiltu kaikki hyönteiset mitä vaan tilaamalla saa. Sama onko hyönteiset kokonaisina vai pilkottuina, kuivina vai kostutettuja, eläviä vai kuolleita, samassa kupissa vai eri kupissa tuLos on aina sama= ei syö.
        JA hyvin on poika voinu ja eläinlääkärillä on käyty säännöllisesti tarkistuskäynnillä ja se on sitä mieltä että siili on erittäin hyvässä kunnossa huolimatta siitä ettei se syö ötököitä.
        MUTTA!! EN TARKOITA TÄLLÄ SITÄ, ETTEI SIILILLE TARVIS TARJOTA HYÖNTEISIÄ, VAAN KUMOAN VAAN TUON SUN VÄITTEEN EPÄTÄYSIPAINOISESTA ELÄMÄSTÄ.

        Niin siis syökö se edes jauhelihaa? Entä kasviksia? pilttiä, esim maissi? Kai se muutakin syö kuitenkin kuin raksuja? ^^


      • <3Siili
        Umineko kirjoitti:

        Niin siis syökö se edes jauhelihaa? Entä kasviksia? pilttiä, esim maissi? Kai se muutakin syö kuitenkin kuin raksuja? ^^

        Siis kannattaa käydä tuolla www.suomensiiliyhdistys.fi ja siellä on sitten lista että mitä siilit voi/niiden pitää syödä ja lista siitä mitä ne eivät saa syödä. Myös muuta tietoa.


      • lihaakin
        Umineko kirjoitti:

        Niin siis syökö se edes jauhelihaa? Entä kasviksia? pilttiä, esim maissi? Kai se muutakin syö kuitenkin kuin raksuja? ^^

        Siili syö jauhelihaa, broileria, kanaa, kalaa. jauhomatoja, sirkkoja ym
        Purkkiruokina etanoita, silkkitoukkia, sirkkoja, jne.
        Kissanraksuja voi antaa jos ovat vehnättömiä.
        Ja Siiliyhdistyksen sivuilla on todella kattavasti siilin ruokkimisesta.


    • Anonyymi

      suositellan että osrat tai siis ostetaan kasvattajalta silloin tiedät varmasti että siili on terve ja ollut hyvässä hoidossa että sitä on ruokittu tarpeeksi ei ole pahoinpidelty yms
      kun kirjoitat googleen suomen siiliyhdystys ry kasvattajat niin lyödät varmasti luottettavan ja asiansa osaavan kasvattajan ja kun kirjoitat pelkkä suomen siiliyhdys ry niin lyödät kaikki oleeliset tiedot :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe