Peräkärry

AM-mies

Olen tuossa seurannut vuosien varrella. Miksi henkilö ja paketti-autoilla vedetään avonaisia perävaunuja tyhjänä, taka ja etulaita kiini vaikka ovat yleensä irroitettavia? Kun irroitatte etu ja takalaidan ja vaikka sidotte sen sidontaliinalla kiinni kärryyn, säästätte hurjasti polttoaine kuluissa, sillä ilman vastus on uskomattoman suuri, laitojen ollessa kiini, jopa niin että tuntuu kuin vetäisi puolta kantavuus kuormasta mukanaan?

10

2175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäkö säästän

      hurjasti polttoainetta kun isolla pakettiautolla vedän muuli perässä?
      Onko säästö kuinka monta litraa/100km ? Minulla ilman kärryä menee 12 litraa/100km ja kärryn kanssa sama ainakin omasta mielestäni.

      Minusta tuntuu että tämä on nyt niitä samoja säästöjä kun että mummu käy suihkussa VAIN kerran viikossa jotta säästäis kuumaa vettä taloyhtiölle ja samalla talon nuoriso seisoo kuuman suihkun alla tunnin jopa kaksi kertaa päivässä.

    • Sehän on selvä asia

      Kun takalaidan ottaa pois siinä säästää monta litraa.
      Takalaita toimii kun laskuvarjo ja sen huomaa hyvin mikä on ero.
      Ja jos on kuomu se myös vähentää kulutusta,mutta sitähän kukaan ei usko ennen kun kokeilee.

      • säästöä tulee

        Minulla menee noin 8 litraa/100km ilman kärryä mutta kärry jossa takalaita auki perässä ei mene kun 3,5 litraa/100km.


      • Niin ja näin
        säästöä tulee kirjoitti:

        Minulla menee noin 8 litraa/100km ilman kärryä mutta kärry jossa takalaita auki perässä ei mene kun 3,5 litraa/100km.

        Hiukan enemmän ja vähän useammanalaisia kärryjä vetäneenä voin vakuuttaa että aloittaja on oikeassa.

        Tosin aerodynamiikka on ovela laji; riippuu siis aikalailla vetoautosta millainen pyörre sinne perään ja perävaunun laitojen väliin tulee. Mutta ns. terve järkikin jo sanoo että etu- ja takalaidan irrottaminen parantavat kärryn aerodynamiikkaa huomattavasti. Mitä suurempi kärry, sen selvemmin asian huomaa.

        Toinen asia mitä sitten voi pohtia on se että mitä järkeä on näissä Ducato/Transit/Sprinter tyhjä mökkikärry yhdistelmissä. Jos vetoauton tavaratila on 12 - 16 kuutiometriä niin mihin sitä 125 x 265 kärryä tarvitaan? Eikös tuommoiset autot pitäisi, jos hyötykäyttöä ajatellaan, varustaa 4 - 6 metrin jarrullisilla 2,5 - 3,0 tonnisilla oikeilla perävaunuilla.


      • kun kaverilla ei ole
        Niin ja näin kirjoitti:

        Hiukan enemmän ja vähän useammanalaisia kärryjä vetäneenä voin vakuuttaa että aloittaja on oikeassa.

        Tosin aerodynamiikka on ovela laji; riippuu siis aikalailla vetoautosta millainen pyörre sinne perään ja perävaunun laitojen väliin tulee. Mutta ns. terve järkikin jo sanoo että etu- ja takalaidan irrottaminen parantavat kärryn aerodynamiikkaa huomattavasti. Mitä suurempi kärry, sen selvemmin asian huomaa.

        Toinen asia mitä sitten voi pohtia on se että mitä järkeä on näissä Ducato/Transit/Sprinter tyhjä mökkikärry yhdistelmissä. Jos vetoauton tavaratila on 12 - 16 kuutiometriä niin mihin sitä 125 x 265 kärryä tarvitaan? Eikös tuommoiset autot pitäisi, jos hyötykäyttöä ajatellaan, varustaa 4 - 6 metrin jarrullisilla 2,5 - 3,0 tonnisilla oikeilla perävaunuilla.

        sellaista lainaa on pakko lainata se muuli!


      • laita mun
        Niin ja näin kirjoitti:

        Hiukan enemmän ja vähän useammanalaisia kärryjä vetäneenä voin vakuuttaa että aloittaja on oikeassa.

        Tosin aerodynamiikka on ovela laji; riippuu siis aikalailla vetoautosta millainen pyörre sinne perään ja perävaunun laitojen väliin tulee. Mutta ns. terve järkikin jo sanoo että etu- ja takalaidan irrottaminen parantavat kärryn aerodynamiikkaa huomattavasti. Mitä suurempi kärry, sen selvemmin asian huomaa.

        Toinen asia mitä sitten voi pohtia on se että mitä järkeä on näissä Ducato/Transit/Sprinter tyhjä mökkikärry yhdistelmissä. Jos vetoauton tavaratila on 12 - 16 kuutiometriä niin mihin sitä 125 x 265 kärryä tarvitaan? Eikös tuommoiset autot pitäisi, jos hyötykäyttöä ajatellaan, varustaa 4 - 6 metrin jarrullisilla 2,5 - 3,0 tonnisilla oikeilla perävaunuilla.

        Sprintteriin kanapaskasäkki joka maalle vien. Haisee koko auto viikon.
        Samoin jos kuljetaan hiekkaa tai multaa. Tai vaikka mopo pitää viedä huoltoon, en halua bensahajua mun autoonin sisälle.


      • Hahahahha....
        laita mun kirjoitti:

        Sprintteriin kanapaskasäkki joka maalle vien. Haisee koko auto viikon.
        Samoin jos kuljetaan hiekkaa tai multaa. Tai vaikka mopo pitää viedä huoltoon, en halua bensahajua mun autoonin sisälle.

        Paljos sä laillisesti siihen mökkikärryys saat sopimaan multaa tai hiekkaa? Kun kantavuus on 400 - 600 kg, riippuen siitä kuinka heppoisesti kärris on tehty.
        Taitas naapuri traktorilla tuoda halvemmalla ja enemmän.

        150 litraa? On tehokasta rahtausta!


      • hiekkaa
        Hahahahha.... kirjoitti:

        Paljos sä laillisesti siihen mökkikärryys saat sopimaan multaa tai hiekkaa? Kun kantavuus on 400 - 600 kg, riippuen siitä kuinka heppoisesti kärris on tehty.
        Taitas naapuri traktorilla tuoda halvemmalla ja enemmän.

        150 litraa? On tehokasta rahtausta!

        Hiekkaa ja multaa tietysti laitojen tasalle. Keko lisää ilmanvastusta kuten tyhjän kärryn etu ja takalaita


    • Uffe 123

      Juurihan myytinmurtajissa näytettiin telkkarissa, että esim. pick-up autossa kannattaa jättää takalaita kiini, mikäli haluaa säästää polttoainetta. Pick-upissa takalaita saa aikaan "hitaan pyörten", joka ohjaa hidastavan ilmavirran siististi auton yli.

      Sama saattaa tapahtua myös peräkärryssä, sillä peräkärry tulee yleensä auton perässä :P

      Ajattele tätä ja ala laskemaan niitä menettämiäsi euroja ja varsinkin palkattomia työtunteja kun olet laitoja viritellyt liinoilla kiinni :D

      • rieskaperse

        Kaikenlaisia viisastelijoita täällä piisaa. Ketjun aloittaja saa mun puolesta heittää vaikka joka kärrireissulla koiran perseeseen ne etu- ja takalaidat, mut pitäköön turpansa kiinni ja pysykööt poissa palstalta viisastelemasta asioista joista ei TODELLAKAAN tiedä mitään.

        Eihän sille tietty mitään voi jos pätemisen tarve on noin kova.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1569
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

      Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      72
      1370
    3. Asunnottomuus lisääntyy

      Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      227
      1351
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

      Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      231
      1291
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1100
    6. Sulle on tullut

      Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1059
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1029
    8. Minä pyydän,

      jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      973
    9. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      89
      960
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

      Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      848
    Aihe