Peräkärry

AM-mies

Olen tuossa seurannut vuosien varrella. Miksi henkilö ja paketti-autoilla vedetään avonaisia perävaunuja tyhjänä, taka ja etulaita kiini vaikka ovat yleensä irroitettavia? Kun irroitatte etu ja takalaidan ja vaikka sidotte sen sidontaliinalla kiinni kärryyn, säästätte hurjasti polttoaine kuluissa, sillä ilman vastus on uskomattoman suuri, laitojen ollessa kiini, jopa niin että tuntuu kuin vetäisi puolta kantavuus kuormasta mukanaan?

10

2139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäkö säästän

      hurjasti polttoainetta kun isolla pakettiautolla vedän muuli perässä?
      Onko säästö kuinka monta litraa/100km ? Minulla ilman kärryä menee 12 litraa/100km ja kärryn kanssa sama ainakin omasta mielestäni.

      Minusta tuntuu että tämä on nyt niitä samoja säästöjä kun että mummu käy suihkussa VAIN kerran viikossa jotta säästäis kuumaa vettä taloyhtiölle ja samalla talon nuoriso seisoo kuuman suihkun alla tunnin jopa kaksi kertaa päivässä.

    • Sehän on selvä asia

      Kun takalaidan ottaa pois siinä säästää monta litraa.
      Takalaita toimii kun laskuvarjo ja sen huomaa hyvin mikä on ero.
      Ja jos on kuomu se myös vähentää kulutusta,mutta sitähän kukaan ei usko ennen kun kokeilee.

      • säästöä tulee

        Minulla menee noin 8 litraa/100km ilman kärryä mutta kärry jossa takalaita auki perässä ei mene kun 3,5 litraa/100km.


      • Niin ja näin
        säästöä tulee kirjoitti:

        Minulla menee noin 8 litraa/100km ilman kärryä mutta kärry jossa takalaita auki perässä ei mene kun 3,5 litraa/100km.

        Hiukan enemmän ja vähän useammanalaisia kärryjä vetäneenä voin vakuuttaa että aloittaja on oikeassa.

        Tosin aerodynamiikka on ovela laji; riippuu siis aikalailla vetoautosta millainen pyörre sinne perään ja perävaunun laitojen väliin tulee. Mutta ns. terve järkikin jo sanoo että etu- ja takalaidan irrottaminen parantavat kärryn aerodynamiikkaa huomattavasti. Mitä suurempi kärry, sen selvemmin asian huomaa.

        Toinen asia mitä sitten voi pohtia on se että mitä järkeä on näissä Ducato/Transit/Sprinter tyhjä mökkikärry yhdistelmissä. Jos vetoauton tavaratila on 12 - 16 kuutiometriä niin mihin sitä 125 x 265 kärryä tarvitaan? Eikös tuommoiset autot pitäisi, jos hyötykäyttöä ajatellaan, varustaa 4 - 6 metrin jarrullisilla 2,5 - 3,0 tonnisilla oikeilla perävaunuilla.


      • kun kaverilla ei ole
        Niin ja näin kirjoitti:

        Hiukan enemmän ja vähän useammanalaisia kärryjä vetäneenä voin vakuuttaa että aloittaja on oikeassa.

        Tosin aerodynamiikka on ovela laji; riippuu siis aikalailla vetoautosta millainen pyörre sinne perään ja perävaunun laitojen väliin tulee. Mutta ns. terve järkikin jo sanoo että etu- ja takalaidan irrottaminen parantavat kärryn aerodynamiikkaa huomattavasti. Mitä suurempi kärry, sen selvemmin asian huomaa.

        Toinen asia mitä sitten voi pohtia on se että mitä järkeä on näissä Ducato/Transit/Sprinter tyhjä mökkikärry yhdistelmissä. Jos vetoauton tavaratila on 12 - 16 kuutiometriä niin mihin sitä 125 x 265 kärryä tarvitaan? Eikös tuommoiset autot pitäisi, jos hyötykäyttöä ajatellaan, varustaa 4 - 6 metrin jarrullisilla 2,5 - 3,0 tonnisilla oikeilla perävaunuilla.

        sellaista lainaa on pakko lainata se muuli!


      • laita mun
        Niin ja näin kirjoitti:

        Hiukan enemmän ja vähän useammanalaisia kärryjä vetäneenä voin vakuuttaa että aloittaja on oikeassa.

        Tosin aerodynamiikka on ovela laji; riippuu siis aikalailla vetoautosta millainen pyörre sinne perään ja perävaunun laitojen väliin tulee. Mutta ns. terve järkikin jo sanoo että etu- ja takalaidan irrottaminen parantavat kärryn aerodynamiikkaa huomattavasti. Mitä suurempi kärry, sen selvemmin asian huomaa.

        Toinen asia mitä sitten voi pohtia on se että mitä järkeä on näissä Ducato/Transit/Sprinter tyhjä mökkikärry yhdistelmissä. Jos vetoauton tavaratila on 12 - 16 kuutiometriä niin mihin sitä 125 x 265 kärryä tarvitaan? Eikös tuommoiset autot pitäisi, jos hyötykäyttöä ajatellaan, varustaa 4 - 6 metrin jarrullisilla 2,5 - 3,0 tonnisilla oikeilla perävaunuilla.

        Sprintteriin kanapaskasäkki joka maalle vien. Haisee koko auto viikon.
        Samoin jos kuljetaan hiekkaa tai multaa. Tai vaikka mopo pitää viedä huoltoon, en halua bensahajua mun autoonin sisälle.


      • Hahahahha....
        laita mun kirjoitti:

        Sprintteriin kanapaskasäkki joka maalle vien. Haisee koko auto viikon.
        Samoin jos kuljetaan hiekkaa tai multaa. Tai vaikka mopo pitää viedä huoltoon, en halua bensahajua mun autoonin sisälle.

        Paljos sä laillisesti siihen mökkikärryys saat sopimaan multaa tai hiekkaa? Kun kantavuus on 400 - 600 kg, riippuen siitä kuinka heppoisesti kärris on tehty.
        Taitas naapuri traktorilla tuoda halvemmalla ja enemmän.

        150 litraa? On tehokasta rahtausta!


      • hiekkaa
        Hahahahha.... kirjoitti:

        Paljos sä laillisesti siihen mökkikärryys saat sopimaan multaa tai hiekkaa? Kun kantavuus on 400 - 600 kg, riippuen siitä kuinka heppoisesti kärris on tehty.
        Taitas naapuri traktorilla tuoda halvemmalla ja enemmän.

        150 litraa? On tehokasta rahtausta!

        Hiekkaa ja multaa tietysti laitojen tasalle. Keko lisää ilmanvastusta kuten tyhjän kärryn etu ja takalaita


    • Uffe 123

      Juurihan myytinmurtajissa näytettiin telkkarissa, että esim. pick-up autossa kannattaa jättää takalaita kiini, mikäli haluaa säästää polttoainetta. Pick-upissa takalaita saa aikaan "hitaan pyörten", joka ohjaa hidastavan ilmavirran siististi auton yli.

      Sama saattaa tapahtua myös peräkärryssä, sillä peräkärry tulee yleensä auton perässä :P

      Ajattele tätä ja ala laskemaan niitä menettämiäsi euroja ja varsinkin palkattomia työtunteja kun olet laitoja viritellyt liinoilla kiinni :D

      • rieskaperse

        Kaikenlaisia viisastelijoita täällä piisaa. Ketjun aloittaja saa mun puolesta heittää vaikka joka kärrireissulla koiran perseeseen ne etu- ja takalaidat, mut pitäköön turpansa kiinni ja pysykööt poissa palstalta viisastelemasta asioista joista ei TODELLAKAAN tiedä mitään.

        Eihän sille tietty mitään voi jos pätemisen tarve on noin kova.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3185
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      26
      2233
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1829
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1677
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1391
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1351
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1246
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1220
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1167
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1137
    Aihe