Olen tuossa seurannut vuosien varrella. Miksi henkilö ja paketti-autoilla vedetään avonaisia perävaunuja tyhjänä, taka ja etulaita kiini vaikka ovat yleensä irroitettavia? Kun irroitatte etu ja takalaidan ja vaikka sidotte sen sidontaliinalla kiinni kärryyn, säästätte hurjasti polttoaine kuluissa, sillä ilman vastus on uskomattoman suuri, laitojen ollessa kiini, jopa niin että tuntuu kuin vetäisi puolta kantavuus kuormasta mukanaan?
Peräkärry
10
2139
Vastaukset
- minäkö säästän
hurjasti polttoainetta kun isolla pakettiautolla vedän muuli perässä?
Onko säästö kuinka monta litraa/100km ? Minulla ilman kärryä menee 12 litraa/100km ja kärryn kanssa sama ainakin omasta mielestäni.
Minusta tuntuu että tämä on nyt niitä samoja säästöjä kun että mummu käy suihkussa VAIN kerran viikossa jotta säästäis kuumaa vettä taloyhtiölle ja samalla talon nuoriso seisoo kuuman suihkun alla tunnin jopa kaksi kertaa päivässä. - Sehän on selvä asia
Kun takalaidan ottaa pois siinä säästää monta litraa.
Takalaita toimii kun laskuvarjo ja sen huomaa hyvin mikä on ero.
Ja jos on kuomu se myös vähentää kulutusta,mutta sitähän kukaan ei usko ennen kun kokeilee.- säästöä tulee
Minulla menee noin 8 litraa/100km ilman kärryä mutta kärry jossa takalaita auki perässä ei mene kun 3,5 litraa/100km.
- Niin ja näin
säästöä tulee kirjoitti:
Minulla menee noin 8 litraa/100km ilman kärryä mutta kärry jossa takalaita auki perässä ei mene kun 3,5 litraa/100km.
Hiukan enemmän ja vähän useammanalaisia kärryjä vetäneenä voin vakuuttaa että aloittaja on oikeassa.
Tosin aerodynamiikka on ovela laji; riippuu siis aikalailla vetoautosta millainen pyörre sinne perään ja perävaunun laitojen väliin tulee. Mutta ns. terve järkikin jo sanoo että etu- ja takalaidan irrottaminen parantavat kärryn aerodynamiikkaa huomattavasti. Mitä suurempi kärry, sen selvemmin asian huomaa.
Toinen asia mitä sitten voi pohtia on se että mitä järkeä on näissä Ducato/Transit/Sprinter tyhjä mökkikärry yhdistelmissä. Jos vetoauton tavaratila on 12 - 16 kuutiometriä niin mihin sitä 125 x 265 kärryä tarvitaan? Eikös tuommoiset autot pitäisi, jos hyötykäyttöä ajatellaan, varustaa 4 - 6 metrin jarrullisilla 2,5 - 3,0 tonnisilla oikeilla perävaunuilla. - kun kaverilla ei ole
Niin ja näin kirjoitti:
Hiukan enemmän ja vähän useammanalaisia kärryjä vetäneenä voin vakuuttaa että aloittaja on oikeassa.
Tosin aerodynamiikka on ovela laji; riippuu siis aikalailla vetoautosta millainen pyörre sinne perään ja perävaunun laitojen väliin tulee. Mutta ns. terve järkikin jo sanoo että etu- ja takalaidan irrottaminen parantavat kärryn aerodynamiikkaa huomattavasti. Mitä suurempi kärry, sen selvemmin asian huomaa.
Toinen asia mitä sitten voi pohtia on se että mitä järkeä on näissä Ducato/Transit/Sprinter tyhjä mökkikärry yhdistelmissä. Jos vetoauton tavaratila on 12 - 16 kuutiometriä niin mihin sitä 125 x 265 kärryä tarvitaan? Eikös tuommoiset autot pitäisi, jos hyötykäyttöä ajatellaan, varustaa 4 - 6 metrin jarrullisilla 2,5 - 3,0 tonnisilla oikeilla perävaunuilla.sellaista lainaa on pakko lainata se muuli!
- laita mun
Niin ja näin kirjoitti:
Toinen asia mitä sitten voi pohtia on se että mitä järkeä on näissä Ducato/Transit/Sprinter tyhjä mökkikärry yhdistelmissä. Jos vetoauton tavaratila on 12 - 16 kuutiometriä niin mihin sitä 125 x 265 kärryä tarvitaan? Eikös tuommoiset autot pitäisi, jos hyötykäyttöä ajatellaan, varustaa 4 - 6 metrin jarrullisilla 2,5 - 3,0 tonnisilla oikeilla perävaunuilla.Sprintteriin kanapaskasäkki joka maalle vien. Haisee koko auto viikon.
Samoin jos kuljetaan hiekkaa tai multaa. Tai vaikka mopo pitää viedä huoltoon, en halua bensahajua mun autoonin sisälle. - Hahahahha....
laita mun kirjoitti:
Sprintteriin kanapaskasäkki joka maalle vien. Haisee koko auto viikon.
Samoin jos kuljetaan hiekkaa tai multaa. Tai vaikka mopo pitää viedä huoltoon, en halua bensahajua mun autoonin sisälle.Paljos sä laillisesti siihen mökkikärryys saat sopimaan multaa tai hiekkaa? Kun kantavuus on 400 - 600 kg, riippuen siitä kuinka heppoisesti kärris on tehty.
Taitas naapuri traktorilla tuoda halvemmalla ja enemmän.
150 litraa? On tehokasta rahtausta! - hiekkaa
Hahahahha.... kirjoitti:
Paljos sä laillisesti siihen mökkikärryys saat sopimaan multaa tai hiekkaa? Kun kantavuus on 400 - 600 kg, riippuen siitä kuinka heppoisesti kärris on tehty.
Taitas naapuri traktorilla tuoda halvemmalla ja enemmän.
150 litraa? On tehokasta rahtausta!Hiekkaa ja multaa tietysti laitojen tasalle. Keko lisää ilmanvastusta kuten tyhjän kärryn etu ja takalaita
- Uffe 123
Juurihan myytinmurtajissa näytettiin telkkarissa, että esim. pick-up autossa kannattaa jättää takalaita kiini, mikäli haluaa säästää polttoainetta. Pick-upissa takalaita saa aikaan "hitaan pyörten", joka ohjaa hidastavan ilmavirran siististi auton yli.
Sama saattaa tapahtua myös peräkärryssä, sillä peräkärry tulee yleensä auton perässä :P
Ajattele tätä ja ala laskemaan niitä menettämiäsi euroja ja varsinkin palkattomia työtunteja kun olet laitoja viritellyt liinoilla kiinni :D- rieskaperse
Kaikenlaisia viisastelijoita täällä piisaa. Ketjun aloittaja saa mun puolesta heittää vaikka joka kärrireissulla koiran perseeseen ne etu- ja takalaidat, mut pitäköön turpansa kiinni ja pysykööt poissa palstalta viisastelemasta asioista joista ei TODELLAKAAN tiedä mitään.
Eihän sille tietty mitään voi jos pätemisen tarve on noin kova.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663185
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai262233Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681829Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t251677Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161391- 281351
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61246Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281220Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101167Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631137