Peräkärry

AM-mies

Olen tuossa seurannut vuosien varrella. Miksi henkilö ja paketti-autoilla vedetään avonaisia perävaunuja tyhjänä, taka ja etulaita kiini vaikka ovat yleensä irroitettavia? Kun irroitatte etu ja takalaidan ja vaikka sidotte sen sidontaliinalla kiinni kärryyn, säästätte hurjasti polttoaine kuluissa, sillä ilman vastus on uskomattoman suuri, laitojen ollessa kiini, jopa niin että tuntuu kuin vetäisi puolta kantavuus kuormasta mukanaan?

10

2076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäkö säästän

      hurjasti polttoainetta kun isolla pakettiautolla vedän muuli perässä?
      Onko säästö kuinka monta litraa/100km ? Minulla ilman kärryä menee 12 litraa/100km ja kärryn kanssa sama ainakin omasta mielestäni.

      Minusta tuntuu että tämä on nyt niitä samoja säästöjä kun että mummu käy suihkussa VAIN kerran viikossa jotta säästäis kuumaa vettä taloyhtiölle ja samalla talon nuoriso seisoo kuuman suihkun alla tunnin jopa kaksi kertaa päivässä.

    • Sehän on selvä asia

      Kun takalaidan ottaa pois siinä säästää monta litraa.
      Takalaita toimii kun laskuvarjo ja sen huomaa hyvin mikä on ero.
      Ja jos on kuomu se myös vähentää kulutusta,mutta sitähän kukaan ei usko ennen kun kokeilee.

      • säästöä tulee

        Minulla menee noin 8 litraa/100km ilman kärryä mutta kärry jossa takalaita auki perässä ei mene kun 3,5 litraa/100km.


      • Niin ja näin
        säästöä tulee kirjoitti:

        Minulla menee noin 8 litraa/100km ilman kärryä mutta kärry jossa takalaita auki perässä ei mene kun 3,5 litraa/100km.

        Hiukan enemmän ja vähän useammanalaisia kärryjä vetäneenä voin vakuuttaa että aloittaja on oikeassa.

        Tosin aerodynamiikka on ovela laji; riippuu siis aikalailla vetoautosta millainen pyörre sinne perään ja perävaunun laitojen väliin tulee. Mutta ns. terve järkikin jo sanoo että etu- ja takalaidan irrottaminen parantavat kärryn aerodynamiikkaa huomattavasti. Mitä suurempi kärry, sen selvemmin asian huomaa.

        Toinen asia mitä sitten voi pohtia on se että mitä järkeä on näissä Ducato/Transit/Sprinter tyhjä mökkikärry yhdistelmissä. Jos vetoauton tavaratila on 12 - 16 kuutiometriä niin mihin sitä 125 x 265 kärryä tarvitaan? Eikös tuommoiset autot pitäisi, jos hyötykäyttöä ajatellaan, varustaa 4 - 6 metrin jarrullisilla 2,5 - 3,0 tonnisilla oikeilla perävaunuilla.


      • kun kaverilla ei ole
        Niin ja näin kirjoitti:

        Hiukan enemmän ja vähän useammanalaisia kärryjä vetäneenä voin vakuuttaa että aloittaja on oikeassa.

        Tosin aerodynamiikka on ovela laji; riippuu siis aikalailla vetoautosta millainen pyörre sinne perään ja perävaunun laitojen väliin tulee. Mutta ns. terve järkikin jo sanoo että etu- ja takalaidan irrottaminen parantavat kärryn aerodynamiikkaa huomattavasti. Mitä suurempi kärry, sen selvemmin asian huomaa.

        Toinen asia mitä sitten voi pohtia on se että mitä järkeä on näissä Ducato/Transit/Sprinter tyhjä mökkikärry yhdistelmissä. Jos vetoauton tavaratila on 12 - 16 kuutiometriä niin mihin sitä 125 x 265 kärryä tarvitaan? Eikös tuommoiset autot pitäisi, jos hyötykäyttöä ajatellaan, varustaa 4 - 6 metrin jarrullisilla 2,5 - 3,0 tonnisilla oikeilla perävaunuilla.

        sellaista lainaa on pakko lainata se muuli!


      • laita mun
        Niin ja näin kirjoitti:

        Hiukan enemmän ja vähän useammanalaisia kärryjä vetäneenä voin vakuuttaa että aloittaja on oikeassa.

        Tosin aerodynamiikka on ovela laji; riippuu siis aikalailla vetoautosta millainen pyörre sinne perään ja perävaunun laitojen väliin tulee. Mutta ns. terve järkikin jo sanoo että etu- ja takalaidan irrottaminen parantavat kärryn aerodynamiikkaa huomattavasti. Mitä suurempi kärry, sen selvemmin asian huomaa.

        Toinen asia mitä sitten voi pohtia on se että mitä järkeä on näissä Ducato/Transit/Sprinter tyhjä mökkikärry yhdistelmissä. Jos vetoauton tavaratila on 12 - 16 kuutiometriä niin mihin sitä 125 x 265 kärryä tarvitaan? Eikös tuommoiset autot pitäisi, jos hyötykäyttöä ajatellaan, varustaa 4 - 6 metrin jarrullisilla 2,5 - 3,0 tonnisilla oikeilla perävaunuilla.

        Sprintteriin kanapaskasäkki joka maalle vien. Haisee koko auto viikon.
        Samoin jos kuljetaan hiekkaa tai multaa. Tai vaikka mopo pitää viedä huoltoon, en halua bensahajua mun autoonin sisälle.


      • Hahahahha....
        laita mun kirjoitti:

        Sprintteriin kanapaskasäkki joka maalle vien. Haisee koko auto viikon.
        Samoin jos kuljetaan hiekkaa tai multaa. Tai vaikka mopo pitää viedä huoltoon, en halua bensahajua mun autoonin sisälle.

        Paljos sä laillisesti siihen mökkikärryys saat sopimaan multaa tai hiekkaa? Kun kantavuus on 400 - 600 kg, riippuen siitä kuinka heppoisesti kärris on tehty.
        Taitas naapuri traktorilla tuoda halvemmalla ja enemmän.

        150 litraa? On tehokasta rahtausta!


      • hiekkaa
        Hahahahha.... kirjoitti:

        Paljos sä laillisesti siihen mökkikärryys saat sopimaan multaa tai hiekkaa? Kun kantavuus on 400 - 600 kg, riippuen siitä kuinka heppoisesti kärris on tehty.
        Taitas naapuri traktorilla tuoda halvemmalla ja enemmän.

        150 litraa? On tehokasta rahtausta!

        Hiekkaa ja multaa tietysti laitojen tasalle. Keko lisää ilmanvastusta kuten tyhjän kärryn etu ja takalaita


    • Uffe 123

      Juurihan myytinmurtajissa näytettiin telkkarissa, että esim. pick-up autossa kannattaa jättää takalaita kiini, mikäli haluaa säästää polttoainetta. Pick-upissa takalaita saa aikaan "hitaan pyörten", joka ohjaa hidastavan ilmavirran siististi auton yli.

      Sama saattaa tapahtua myös peräkärryssä, sillä peräkärry tulee yleensä auton perässä :P

      Ajattele tätä ja ala laskemaan niitä menettämiäsi euroja ja varsinkin palkattomia työtunteja kun olet laitoja viritellyt liinoilla kiinni :D

      • rieskaperse

        Kaikenlaisia viisastelijoita täällä piisaa. Ketjun aloittaja saa mun puolesta heittää vaikka joka kärrireissulla koiran perseeseen ne etu- ja takalaidat, mut pitäköön turpansa kiinni ja pysykööt poissa palstalta viisastelemasta asioista joista ei TODELLAKAAN tiedä mitään.

        Eihän sille tietty mitään voi jos pätemisen tarve on noin kova.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      682
      5087
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3534
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3287
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2543
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2369
    6. 261
      1960
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1487
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1389
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1369
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1150
    Aihe