Peräkärry

AM-mies

Olen tuossa seurannut vuosien varrella. Miksi henkilö ja paketti-autoilla vedetään avonaisia perävaunuja tyhjänä, taka ja etulaita kiini vaikka ovat yleensä irroitettavia? Kun irroitatte etu ja takalaidan ja vaikka sidotte sen sidontaliinalla kiinni kärryyn, säästätte hurjasti polttoaine kuluissa, sillä ilman vastus on uskomattoman suuri, laitojen ollessa kiini, jopa niin että tuntuu kuin vetäisi puolta kantavuus kuormasta mukanaan?

10

2239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäkö säästän

      hurjasti polttoainetta kun isolla pakettiautolla vedän muuli perässä?
      Onko säästö kuinka monta litraa/100km ? Minulla ilman kärryä menee 12 litraa/100km ja kärryn kanssa sama ainakin omasta mielestäni.

      Minusta tuntuu että tämä on nyt niitä samoja säästöjä kun että mummu käy suihkussa VAIN kerran viikossa jotta säästäis kuumaa vettä taloyhtiölle ja samalla talon nuoriso seisoo kuuman suihkun alla tunnin jopa kaksi kertaa päivässä.

    • Sehän on selvä asia

      Kun takalaidan ottaa pois siinä säästää monta litraa.
      Takalaita toimii kun laskuvarjo ja sen huomaa hyvin mikä on ero.
      Ja jos on kuomu se myös vähentää kulutusta,mutta sitähän kukaan ei usko ennen kun kokeilee.

      • säästöä tulee

        Minulla menee noin 8 litraa/100km ilman kärryä mutta kärry jossa takalaita auki perässä ei mene kun 3,5 litraa/100km.


      • Niin ja näin
        säästöä tulee kirjoitti:

        Minulla menee noin 8 litraa/100km ilman kärryä mutta kärry jossa takalaita auki perässä ei mene kun 3,5 litraa/100km.

        Hiukan enemmän ja vähän useammanalaisia kärryjä vetäneenä voin vakuuttaa että aloittaja on oikeassa.

        Tosin aerodynamiikka on ovela laji; riippuu siis aikalailla vetoautosta millainen pyörre sinne perään ja perävaunun laitojen väliin tulee. Mutta ns. terve järkikin jo sanoo että etu- ja takalaidan irrottaminen parantavat kärryn aerodynamiikkaa huomattavasti. Mitä suurempi kärry, sen selvemmin asian huomaa.

        Toinen asia mitä sitten voi pohtia on se että mitä järkeä on näissä Ducato/Transit/Sprinter tyhjä mökkikärry yhdistelmissä. Jos vetoauton tavaratila on 12 - 16 kuutiometriä niin mihin sitä 125 x 265 kärryä tarvitaan? Eikös tuommoiset autot pitäisi, jos hyötykäyttöä ajatellaan, varustaa 4 - 6 metrin jarrullisilla 2,5 - 3,0 tonnisilla oikeilla perävaunuilla.


      • kun kaverilla ei ole
        Niin ja näin kirjoitti:

        Hiukan enemmän ja vähän useammanalaisia kärryjä vetäneenä voin vakuuttaa että aloittaja on oikeassa.

        Tosin aerodynamiikka on ovela laji; riippuu siis aikalailla vetoautosta millainen pyörre sinne perään ja perävaunun laitojen väliin tulee. Mutta ns. terve järkikin jo sanoo että etu- ja takalaidan irrottaminen parantavat kärryn aerodynamiikkaa huomattavasti. Mitä suurempi kärry, sen selvemmin asian huomaa.

        Toinen asia mitä sitten voi pohtia on se että mitä järkeä on näissä Ducato/Transit/Sprinter tyhjä mökkikärry yhdistelmissä. Jos vetoauton tavaratila on 12 - 16 kuutiometriä niin mihin sitä 125 x 265 kärryä tarvitaan? Eikös tuommoiset autot pitäisi, jos hyötykäyttöä ajatellaan, varustaa 4 - 6 metrin jarrullisilla 2,5 - 3,0 tonnisilla oikeilla perävaunuilla.

        sellaista lainaa on pakko lainata se muuli!


      • laita mun
        Niin ja näin kirjoitti:

        Hiukan enemmän ja vähän useammanalaisia kärryjä vetäneenä voin vakuuttaa että aloittaja on oikeassa.

        Tosin aerodynamiikka on ovela laji; riippuu siis aikalailla vetoautosta millainen pyörre sinne perään ja perävaunun laitojen väliin tulee. Mutta ns. terve järkikin jo sanoo että etu- ja takalaidan irrottaminen parantavat kärryn aerodynamiikkaa huomattavasti. Mitä suurempi kärry, sen selvemmin asian huomaa.

        Toinen asia mitä sitten voi pohtia on se että mitä järkeä on näissä Ducato/Transit/Sprinter tyhjä mökkikärry yhdistelmissä. Jos vetoauton tavaratila on 12 - 16 kuutiometriä niin mihin sitä 125 x 265 kärryä tarvitaan? Eikös tuommoiset autot pitäisi, jos hyötykäyttöä ajatellaan, varustaa 4 - 6 metrin jarrullisilla 2,5 - 3,0 tonnisilla oikeilla perävaunuilla.

        Sprintteriin kanapaskasäkki joka maalle vien. Haisee koko auto viikon.
        Samoin jos kuljetaan hiekkaa tai multaa. Tai vaikka mopo pitää viedä huoltoon, en halua bensahajua mun autoonin sisälle.


      • Hahahahha....
        laita mun kirjoitti:

        Sprintteriin kanapaskasäkki joka maalle vien. Haisee koko auto viikon.
        Samoin jos kuljetaan hiekkaa tai multaa. Tai vaikka mopo pitää viedä huoltoon, en halua bensahajua mun autoonin sisälle.

        Paljos sä laillisesti siihen mökkikärryys saat sopimaan multaa tai hiekkaa? Kun kantavuus on 400 - 600 kg, riippuen siitä kuinka heppoisesti kärris on tehty.
        Taitas naapuri traktorilla tuoda halvemmalla ja enemmän.

        150 litraa? On tehokasta rahtausta!


      • hiekkaa
        Hahahahha.... kirjoitti:

        Paljos sä laillisesti siihen mökkikärryys saat sopimaan multaa tai hiekkaa? Kun kantavuus on 400 - 600 kg, riippuen siitä kuinka heppoisesti kärris on tehty.
        Taitas naapuri traktorilla tuoda halvemmalla ja enemmän.

        150 litraa? On tehokasta rahtausta!

        Hiekkaa ja multaa tietysti laitojen tasalle. Keko lisää ilmanvastusta kuten tyhjän kärryn etu ja takalaita


    • Uffe 123

      Juurihan myytinmurtajissa näytettiin telkkarissa, että esim. pick-up autossa kannattaa jättää takalaita kiini, mikäli haluaa säästää polttoainetta. Pick-upissa takalaita saa aikaan "hitaan pyörten", joka ohjaa hidastavan ilmavirran siististi auton yli.

      Sama saattaa tapahtua myös peräkärryssä, sillä peräkärry tulee yleensä auton perässä :P

      Ajattele tätä ja ala laskemaan niitä menettämiäsi euroja ja varsinkin palkattomia työtunteja kun olet laitoja viritellyt liinoilla kiinni :D

      • rieskaperse

        Kaikenlaisia viisastelijoita täällä piisaa. Ketjun aloittaja saa mun puolesta heittää vaikka joka kärrireissulla koiran perseeseen ne etu- ja takalaidat, mut pitäköön turpansa kiinni ja pysykööt poissa palstalta viisastelemasta asioista joista ei TODELLAKAAN tiedä mitään.

        Eihän sille tietty mitään voi jos pätemisen tarve on noin kova.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      140
      7929
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      31
      3126
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      382
      2198
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      284
      1760
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      147
      1583
    6. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      21
      1421
    7. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1229
    8. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      15
      1228
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1152
    10. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      18
      1112
    Aihe