Kuukautisten aikana kohdunpoistoon?

Matilda/

Olen vähän ylihuolehtiva, koska en edes tiedä osuvatko kuukautiset leikkausajankohdalle, mutta haluaisin kysyä tästä.

Kuulemma ei ole mikään este leikkaukselle, jos on parhaillaan kuukautiset. Mutta pelkään tulehdusriskin olevan silloin suurempi, kun astetaan katetria ja muutenkin. Esitutkimuksen teko tuntuisi silloin epämiellyttävämmältä.
Kuukautisisten alkamista voisi siirtää kai keltarauhashormoneilla, jos ne sattuisivat leikkausajankohtaan.
Ehkäisypillereillä siirtämistä pelkäisin, koska ne kai lisäävät verisuonitukoksia.

9

2797

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nalle22

ihan järkevä kysymys sinänsä, en mäkään haluais mennä leikkaukseen kuukautisten aikana, varsinkaan jos täytyy katetroida ja muutenkin...
      mutta sit taas toisaalta jos mietitään, niin kohtuhan siinä poistetaan, niin onko sillä toisaalta väliä? siis jos sulle on sanottu että leikkauksen kannalta ei oo väliä, niin sit sillä ei oo väliä, mutta ymmärrän kyllä sua täysin että et ite halua kuukautisten aikana sinne mennä.
      mä ehdottaisin sua soittamaan leikkauksen tekevään sairaalaan, ja kysymään onko ylipäätänsä mahdollista että sä voit siirtää niitä, ei missään nimessä kannata tehdä sitä ilman lääkärin lupaa, koska siirrosta voi olla mahdollisesti myös haittaa, jonkinnäkösillä hormoneilla kun se kuitenkin täytyy tehdä.

• kohtalotoveri

vähän askarruttaa. En huomannut edes kysyä, että mitä siinä tapauksessa,jos kuukautiset osuvat samaan ajankohtaan kuin kohdunpoistoleikkaus.

• Matilda/

Sairaanhoitajan mukaan, jolta asiaa kysyin, kuukautiset eivät haittaa kohdunpoistoa.

Minä olen menossa Naistenklinikalle avoleikkaukseen ehkä kolmen kuukauden päästä ja tulen varmaan jatkossakin kyselemään ja sitten kertomaan omista kokemuksista.
        Tältä palstalta on ollut kiinnostava lukea muiden kokemuksia kohdunpoistoleikkauksesta.

• fransilja

Minulta poistettiin kohtu 11 päivää sitten. Leikkaus tehtiin alavatsaan tehdyn haavan kautta. Vuosin kuin "saavi". Joten voin varmuudella sanoa, että ei haittaa jos on kuukautiset. Toisilla kuten itselläni oli tilanne, että kuukautiset olivat niin epämääräisesti ja runsaat, että ei olisi mitenkään ollut mahdollista etukäteen sopia sellaista leikkausaikaa ettei vuoda. Tsemppiä leikkaukseen!

• kohtalotoveri

Pikaista toipumista sinulle! Mulla on myös erittäin runsaat kuukautiset, mutta kylläkin säännölliset suuresta myoomasta huolimatta. Leikkaus on edessä toukokuussa. Avoleikkaus siis. Ja kyllä pelottaa!

• fransilja
        kohtalotoveri kirjoitti:

Pikaista toipumista sinulle! Mulla on myös erittäin runsaat kuukautiset, mutta kylläkin säännölliset suuresta myoomasta huolimatta. Leikkaus on edessä toukokuussa. Avoleikkaus siis. Ja kyllä pelottaa!

Leikkaus on aina iso asia ja toipuminen niin yksilöllistä. Leikkauksen jälkeen ei kannata pelätä kipuja. Tämän päivän hoitoon kuuluu tehokas kipulääkitys. Itselläni oli sairaalassaoloajan ns. kipupumppu. Lisäksi olisi saanut lisälääkitystä, jos olisi ollut tarvis, mutta ei ollut. Leikkausta seuraava päivä oli raskas, mutta toisena päivänä leikkauksesta kannattaa lähteä liikkeelle. Kävely ja jaloittelu auttaa toipumisen edistymistä. Pitää tietenkin muistaa ne rajoitteet; varovaisesti liikkeelle ja painavaa ei saa nostella. Tärkein asia on positiivinen asenne. Mitä kaikkea saavutatkaan leikkauksen jälkeen? Ihanaa, ei kuukautisia. Minulle ne osui aina ajankohtaan jolloin olin matkoilla, mökillä ja juhlissa.
        Lähetän ajatuksen voimin voimaa ja positiivista energiaa Sinulle - ei kannata pelätä, sillä kaikki menee oikein hyvin. Kesän kynnyksellä pääset kuukautisista - jihuu!

• kohtalotoveri
        fransilja kirjoitti:

Leikkaus on aina iso asia ja toipuminen niin yksilöllistä. Leikkauksen jälkeen ei kannata pelätä kipuja. Tämän päivän hoitoon kuuluu tehokas kipulääkitys. Itselläni oli sairaalassaoloajan ns. kipupumppu. Lisäksi olisi saanut lisälääkitystä, jos olisi ollut tarvis, mutta ei ollut. Leikkausta seuraava päivä oli raskas, mutta toisena päivänä leikkauksesta kannattaa lähteä liikkeelle. Kävely ja jaloittelu auttaa toipumisen edistymistä. Pitää tietenkin muistaa ne rajoitteet; varovaisesti liikkeelle ja painavaa ei saa nostella. Tärkein asia on positiivinen asenne. Mitä kaikkea saavutatkaan leikkauksen jälkeen? Ihanaa, ei kuukautisia. Minulle ne osui aina ajankohtaan jolloin olin matkoilla, mökillä ja juhlissa.
        Lähetän ajatuksen voimin voimaa ja positiivista energiaa Sinulle - ei kannata pelätä, sillä kaikki menee oikein hyvin. Kesän kynnyksellä pääset kuukautisista - jihuu!

rohkaisevista sanoista! Tuota kuukautista eroon pääsemistä odotankin innolla, vaikka itse leikkaus mahdollisine komplikaatioineen hirvittääkin. Oon kipuherkkä ja minulla on alhainen kipukynnys, joten tuo tehokas kipulääkitys on varmaan tarpeen. Toivotaan, että kaikki menee hyvin ja pääsen nauttimaan kesästä ilman kuukautisista aiheutuvaa riesaa. Kiitos paljon vastauksesta ja hyvää jatkoa Sinulle!

• Matilda/
        kohtalotoveri kirjoitti:

rohkaisevista sanoista! Tuota kuukautista eroon pääsemistä odotankin innolla, vaikka itse leikkaus mahdollisine komplikaatioineen hirvittääkin. Oon kipuherkkä ja minulla on alhainen kipukynnys, joten tuo tehokas kipulääkitys on varmaan tarpeen. Toivotaan, että kaikki menee hyvin ja pääsen nauttimaan kesästä ilman kuukautisista aiheutuvaa riesaa. Kiitos paljon vastauksesta ja hyvää jatkoa Sinulle!

Kauan jouduit olemaan sairaalassa. Kestikö kova vuoto kauan leikkauksen jälkeen. Onko vielä kovin kipeä olo, pystyikö kotiin päästyä käymään ulkona esim. kaupassa.
        Minulle ilmoitettiin, että menenkin Kätilöopistolle leikkaukseen. Pelkään myös kipuja ja jännitän kaikkia mahdollisia komplikaatioita.
        Hyvää toipumisia sinulle jo leikatulle.

• fransilja
        Matilda/ kirjoitti:

Kauan jouduit olemaan sairaalassa. Kestikö kova vuoto kauan leikkauksen jälkeen. Onko vielä kovin kipeä olo, pystyikö kotiin päästyä käymään ulkona esim. kaupassa.
        Minulle ilmoitettiin, että menenkin Kätilöopistolle leikkaukseen. Pelkään myös kipuja ja jännitän kaikkia mahdollisia komplikaatioita.
        Hyvää toipumisia sinulle jo leikatulle.

Sairaalassa olin leikkauspäivän lisäksi 3 päivää. Kotona lepäilin pari päivää vuoteessa. Sen jälkeen joka aamu ajoissa ylös, suihkuun ja sitten istuskellen sekä jaloitellen. Ei kannata jäädä sänkyyn makaamaan, jollei ole aivan uupunut. Toisesta kotipäivästä alkaen tein pikku kotitöitä esim. perheelle ruokaa. Varovaisesti pitää muistaa olla. Uskon kuitenkin vakaasti, että kaikenlainen pikku liikkuminen kotona nopeuttaa paranemista. Kannattaa ottaa niitä särkylääkkeitä, koska silloin ei kipu tunnu liikkeessä. Leikkauksesta 1,5 viikon kuluttua aloin päivittäiset kävelylenkit ulkona 0,5 - 1 tuntia hissukseen. Kaupassa ja kylässä olen käynyt muutaman kerran, mutta kauppareissuille on otettava "kantaja" mukaan. Leikkauksesta on nyt 2 viikkoa ja 2 päivää. Kipuja ei ole. Haava on parantunut todella hyvin. Leikkauksen jälkeen ei ole ollut mitään vuotoa. Kuten olen aiemmin todennut, toipuminen on yksilöllistä. Tärkeintä on positiivinen asenne ja oma-aloitteellisuus, ettei jää "hoivattavaksi" sängyn pohjalle. Ihan oikeasti ei kannata pelätä kipuja ja jännittäää mahdollisia komplikaatioita, koska kaikki menee varmasti hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe