ruokia ongelmavatsalle. siis ruokia, jotka sopivat vähänkuluttavalle ja vatsalle joka kärsii turvotuksista ja huonosta aineenvaihdunnasta.
gefilus rasvaton piimä
valio sokeriton mustikkakeitto
päärynä
luumu
tomaatti
ruispuuro
neljänviljanpuuro
(jos leipää, mieluiten näkkileipää)
jatkakaa listaa
ruokia ongelmavatsalle
4
508
Vastaukset
- eiauta
Itselläni on todella ongelmallinen aineenvaihdunta, en tiedä johtuuko alipainosta vai mistä mutta tämä on ollut jo vuosia.
Listaasi ei voi soveltaa kaikille eikä voi tehdä yhtenäistä luetteloa vatsalle sopivista ruoista..
Itselläni vain aniharvat ruoka-aineet saavat vatsan toimimaan, muutamia tässä:
PUURO! (tattari-,hirssi-,neljänviljan-..)
"pehmeät" keitot (tomaatti-,parsakaali-,sieni-..)
kahvi(toisinaan)
Voisi tänne kai myös listata erityisen huonoja ruokia vatsaa ajatellen:
(henk.koht.)
tee
maitotuotteet
liha
kuivatut hedelmät(useimmiten kovettavat vatsan)
olen kiinnostunut myös muiden kokemuksista.
(btw, hyvä keskustelunaihe:)) - muta
nestemäinen ruokavalio on paras.
Mulla on todella huono aineenvaihdunta, ja joudun usein syömään lääkkeitä, että se alkaisi taas toimimaan.
Yksilöllisiähän nämä kaikki ovat (itsellänikin paljon ruoka-allergoita ja yliherkkyyksiä), mutta itse syön mieluiten seuraavia:
jugurtti (danone vitalinea)
Lämminkuppikeitot (makuja monia, ja yleensäkin ostan paljon pussikeittoja)
Kahvi (sitä ilman en elä, enkä herää ;) )
Vesimeloni (harvoja hedelmiä mitä voin syödä, yliherkkyys melkein kaikkiin muihin)
Kurkku (mä kuorin sen, kuoret aiheuttaa närästystä)
Tomaatti
Ja yleensäkin hyvin sosemaiset ruoat ja keitot.
Tavallsita ruokaakin voi survoa tehosekoittimella, lisätä vettä siihen, ja se maistuu aikalailla samalta, mutta on parempaa vatsalle.
Ihmettelen aina, kun käsketään syömän kuituja, tummaa leitpää yms. Ei minun ainakaan! Vaikka juon todella paljon vettä, niin tummat leivät kovettavat vaan vatsaani, eivätkä yhtään auta..- ei kuitu sovi
Minulle ei sovi mikään leipä. Näkkileipää pystyn joskus syömään. Puurot ja vellit on itselleni parempi kuidun lähde, ei koveta mahaa leivän tavoin.
Ennen luulin kuidun auttavan ja lisäsin sitä kaikessa syömisessäni, mutta sitten huomasin, että se vain pahentaa tilannetta. Jopa apteekissa myytävät soijarouheet ja muut suolistonsisältöä lisäävät aiheuttavat minulle päinvastaisesti ummetusta. Apteekissa nainen ymmärsi ja sanoi että joillakin näin on, ja joutuvat käyttämään säännöllisesti esim. levolacia. Mutta itse en ole huomannut levolacistakaan kovin kummoista hyötyä.
Danone vitalinean juotava jogurtti on erityisen hyvä. Sitä kun ottaa pienen lasillisen ja nautiskelee hitaasti hörppien =)
Mehuista parhaat:
Rybb&Deckers appelsiini (hedelmäpit. 50%, 120kJ, sisältää hedelmälihaa)
Makeuttamattomat laimennettavat mehut, esim. mustaherukka (täysmehupit. 60-80%)
ja Biotta-mehut ovat tietysti terveellisiä, mutta itselle nuo eivät valitettavasti juuri maistu..
Kuitulisänä käytän Myllyn Paras -vehnäleseitä hyvin pienessä määrin jogurttiin sekoitettuna. Ripottelen vähän pinnalle ja sekoitan. Mielestäni hyvää, sopii jogurttiin. Pakkaus (hinta 66senttiä) kestänee käytössäni vähintään 15vuotta..mutta päiväys näyttää kohtapuolin loppuvan.
- *Sara
Kivaa luetteloida, vaikka yksilöllistä tämä onkin.
Rakastan vellejä, mutta puurotkin ovat hyviä.
sokerittomat mehukeitot
jugurtit
rahka
raejuusto
leipäjuusto
kasvissosekeitot (suosikkina bataattikeitto)
appelsiini, päärynä, mandariini, luumu, kirsikka yms.
kaikki marjat
Olen käyttänyt hyla-tuotteita, mutta nyt nekin aiheuttaa ongelmia, joten valitettavasti nuo maitotuotteetkin on harvinaista herkkua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537830- 614390
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404013Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233922Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423310Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko323287Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383228- 482963
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422741- 492484