Ujopissa

nimimerkkixdxd

Ennen mulla oli erittäin paha ujopissa. En oikein missään pystynyt kusemaan. Nyt asia on lieventynyt jonkinverran. Voin kusta ulkona, tienreunassa vaikka autoja menis ohitse, sisällä seisten pönttöön, ja joskus myös kusilaariin jos ei ole muita paikalla.
Sit kun kusen saa tulemaan niin ei haittaa vaikka joku tuliskin siihen viereen kuselle. Ja kännissä yleensä tätä ongelmaa ei ole.

Ongelma on siis tämä. En ainakaan kovin helposti pysty kusemaan jos vaikka ollaan autolla liikkeellä ja kaverit menee samaan paikkaan kuselle.

Armeijaan menin nyt tammikuussa ja ongelma muuttui yhtäkkiä erittäin pahaksi. Aluks en saanut edes istuen kusta tulemaan vaikka oli hätä. Rännille en ole kertaakaan päässy. Nyt jos vaikka vessa on hiljainen ja siellä on yks tai kaksi tyyppiä niin kuseminen on tosi hankalaa. Istuen kyl onnistuu mutta se on vähän noloa. Olen huomannu että siellä on myös ainakin parilla tyypillä sama ongelma.

Pahimpia tuntuu olevan leirit. Valoisaan aikaan kuseminen ei onnistunut sit millään. Vasta kun rupesi hämärtyyn niin sain tulemaan.

Kohta on taas leiriä tiedossa ja pelottaa jo etukäteen miten käy. Jos jollain on ongelmaan ratkaisua tai omia tuntemuksia niin kertokaa?
Onko esim jotain lääkkeitä?
Auttaisko kuraattorille puhuminen?

Ongelma on siis se että en saa kusta tulemaan. Kyse ei ole siitä ettenkö voisi mennä laarille tai puun juureen kuselle sillain että muut näkee vaan tämä on joku henkinen hallitsematon tila. Eli ainoa asia mikä pelottaa on se jos joku rupee vittuileen että kun kusta ei tulekkaan.

31

18088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimimerkkixdxd

      Vielä lisäystä äskeiseen.

      Saunassakin pystyn käymään ihan normaalisti eikä mitenkään erityisesti tarvitse vehkeitä häpeillä

      • Tiitu

        joo sama ongelma en saa kusta tuleen ees päissäänkä jos kaveri on vieresä. Ei ainaka heti ja mun täytyy kuvitella että oon yksin ja sitte se tuleeki yleensä, tosin ei aina sillonka. Mutta ei tää mikää ongelma oo, vitsiks on aina väännetty ja monella muulla on kans sama juttu. Mitäs sitte jos joku tulee vittuilehan kusemisesta? Sano siihen vaan että vittuako siinä mulukkaat toisten vehkeitä mitä sieltä tulee ja mitä ei tuu! Tai jotai vastaavaa.Ja sanoo ihan suoraan että ei pysty kuseen ko kytätään vierestä. Ei siinoo mitää kummallista tai hävettävää.


    • että on sellaisia

      kuin minä, joilla kusihätä tulee aina kun kuseminen ei oo mahdollista. Mitä varmemmin ei pääse vessaan, sitä varmemmin tulee kusihätä. Kova kusihätä voi tulla tosi nopeasti ja vaikka olis käynyt vessassa just kymmenen minuuttia sitten. Eli ongelma on päinvastainen kun sulla, kusi tulee liiankin helposti. Luulen että housuun kuseminen on paljon isompi häpeä kuin se, että kusi ei suostu tulemaan ollenkaan.

      • nimimerkkixdxd

        Onhan se niin että sulla taitaa olla pahempi ongelma.

        Kyl mua vähän se vittuilu saattaa häiritä.

        Eniten pelottaa se jos on yks mahdollisuus päästä vessaan ja sit ei kusi tulekkaan. Sit pitäis taas pitkä aika pidättää ja juosta, ryömiä ym.. Mahdollisuutta vessaan pääsyyn ei aina ole ja vaikka oliskin niin joka tilanteessa hätä ei tule


      • jjoohh

        huvittaa, että itselläni on sekä ujopissa että tuo sinun ongelmasi. aina auton ratissa rupeaa pissattamaan vaikka olis just käynyt..


      • Anonyymi
        nimimerkkixdxd kirjoitti:

        Onhan se niin että sulla taitaa olla pahempi ongelma.

        Kyl mua vähän se vittuilu saattaa häiritä.

        Eniten pelottaa se jos on yks mahdollisuus päästä vessaan ja sit ei kusi tulekkaan. Sit pitäis taas pitkä aika pidättää ja juosta, ryömiä ym.. Mahdollisuutta vessaan pääsyyn ei aina ole ja vaikka oliskin niin joka tilanteessa hätä ei tule

        Kusemisen o n terveellistä
        Ei nouse kusipäähän, jos muistais kusta


    • siitä on kyse

      Ongelma on psyykkinen. Ei fysiologinen. Eli kroppasi toimii normaalisti, koska pystyt yksin ollessasi virtsaamaan. Vaivaa on tutkittu jonkin verran ja sillä on nimikin. Paruresis eli BBS eli blashful bladder syndrome tai shy bladder syndrome. You name it. Kärsin itse samasta vaivasta, ja elämä on toisinaan silkkaa kidutusta. Kuulin juuri että viimeaikaisten tutkimusten mukaan noin 20 miljoonaa ihmistä kärsii samasta vaivasta, eli luultavasti Suomessakin on BBS-oireisia enemmän kuin yleisesti käsitetään. Siitä ei vain puhuta.

      Ongelma on vaivan arkaluontoisuus ja häpeä. Se että pelkäät että joku yllättää sinut puunjuurelta vaiheilemasta ei helpota vaivaa yhtään vaan ongelman ydin itseasiassa piilee juuri siinä. Jotkin alkukantaiset vaistot ilmoittavat rakollesi että tämä ei ole turvallinen paikka virtsata ja rakkosi sulkeutuu jännityksestä, kunnes olet ns. turvallisessa paikassa. Esimerkiksi kotona tai niinkuin itse sanoit, tulee pimeää, eikä sinua voi enää yllättää housut kintuissa. Mitä enemmän turhaudut ja vainoilet virtsaamistilanteessa, sitä vaikeammaksi tilanne käy.

      Tiedän, ei oo helppoa.

      Olen itse 25-vuotias ja haluaisin jo pikkuhiljaa päästä eroon vaivasta. Se on onneksi mahdollista vaikkakin hankalaa. Mutta niin on ollut elämä tähänkinasti. Ongelma on informaation puutteessa.

      Laita googleen hakusanaksi paruresisyhdistys. Tutustu informaatioon huolella äläkä missään nimessä luovuta. Ota yhteyttä. Siinä ensimmäinen vaihe.

      Muusta en tiedä..

      • ujokusi

        Mulla on ollu paruresis jo 13 vuotta, alkoi 10-vuotiaana.Nyt olen 22,pian 23.
        On tosiaan h:vetin pirullista, kun siihen ei terveydenhoitaja, eikä edes koululääkäri sanonut mitään, mistä voisi olla apua.
        Vanhemmilla ja kavereilla ei ole koskaan ollut tätä ongelmaa ja ei ne meinaa edes uskoa, että tämmönen ongelma voi olla. Oon ollut joskus 6-8 tuntiakin kusematta, kesälomaretket oli painajaisia, kun muut pysähtyi metsään kuselle ja mä en pystynyt koskaan kusemaan, onneksi joillain levähdysalueilla oli joskus tienvarsikäymälöitä.
        Mä oon tutustunut yhteen naiseen ja en voi sen kans lähteä tämän ongelman takia baariin, en kesätapahtumiin pitemmäksi aikaa, en ulkomaille, koska bussin, junan, lentokoneen vessassa ei ole juuri helpompaa, bussin vessassa oon koittanu useita kertoja viime syksyn aikana, eikä koskaan mitään tullut. Monia traumoja on tullut myös henkisellä puolella.
        Pahinta on jos mun tyttöystävä alkaisi pitämään mua dorkana tai luulisi, että se on joku tekosyy, etten voi lähteä ulkomaille, en kesätapahtumiin, kuin muutamaksi tunniksi. Esim festareilla, voin olla vaan, jos ne on omassa tai aivan lähikunnissa.


      • nimimerkkixdxd
        ujokusi kirjoitti:

        Mulla on ollu paruresis jo 13 vuotta, alkoi 10-vuotiaana.Nyt olen 22,pian 23.
        On tosiaan h:vetin pirullista, kun siihen ei terveydenhoitaja, eikä edes koululääkäri sanonut mitään, mistä voisi olla apua.
        Vanhemmilla ja kavereilla ei ole koskaan ollut tätä ongelmaa ja ei ne meinaa edes uskoa, että tämmönen ongelma voi olla. Oon ollut joskus 6-8 tuntiakin kusematta, kesälomaretket oli painajaisia, kun muut pysähtyi metsään kuselle ja mä en pystynyt koskaan kusemaan, onneksi joillain levähdysalueilla oli joskus tienvarsikäymälöitä.
        Mä oon tutustunut yhteen naiseen ja en voi sen kans lähteä tämän ongelman takia baariin, en kesätapahtumiin pitemmäksi aikaa, en ulkomaille, koska bussin, junan, lentokoneen vessassa ei ole juuri helpompaa, bussin vessassa oon koittanu useita kertoja viime syksyn aikana, eikä koskaan mitään tullut. Monia traumoja on tullut myös henkisellä puolella.
        Pahinta on jos mun tyttöystävä alkaisi pitämään mua dorkana tai luulisi, että se on joku tekosyy, etten voi lähteä ulkomaille, en kesätapahtumiin, kuin muutamaksi tunniksi. Esim festareilla, voin olla vaan, jos ne on omassa tai aivan lähikunnissa.

        Tuntuu että tää mun ongelma on pikkuhiljaa lieventynyt. Nyt viimeviikolla intissä pystyin 2 kertaa käymään kusilaarilla. Ensimmäisellä kertaa vessa oli tyhjä ja toisella kertaa tuli kesken yks tyyppi ja toinen istui jo valmiiks kopissa mutta eipä tuo häirinny. Nyt vaan pitäisi harjoitella sitä jos vessassa on enempi liikennettä tai sitten päivällä ulkona kusemista.
        Korostan vielä että en pidä kusemista mitenkään nolona. Voisin ihan hyvin vetäistä housut kinttuun minkä puun juurella tai kusilaarin lähellä oli ihmisiä tai ei. Ainoa siihen liittyvä pelko on se jos kusi ei tulekkaan ja joku huomaa tuon vaivan.

        Yksikään kaverini ei tiedä tästä mun ongelmasta. Kerran yhen kaverin kans kustiin vierekkäin ulkona kun oltiin kännissä, Muuten en ole viitsinyt kokeilla.

        Itse en koe niitä vessoja ongelmana missä on koppi. Nykyään hyvin harvoin sillon jos vessa on hiljainen ja tietää että siellä istuu yksi tyyppi. Eli paljon on kehitystä tapahtunut 5 viikon aikana. Nyt vaan seuraava leiri pelottaa.


    • Kotipsykologi

      Hei,

      Karsin itse tuosta vaivasta n.15 vuotta, ja aivan turhaan!!! Apu loytyy erittain helposti. Vaiva on vaan sen verran arkaluontoinen, etta siihen ei tule haettua apua.

      Kyse on sosiaalisten tilanteiden pelosta. Talla palstalla tosin tuo vaiva on ymmarretty kovasti vaarin. Ujous tai masennus ovat aivan eri asioita, mutta sotketaan herkasti tahan vaivaan.

      Sosiaalisten tilanteiden pelossa on kysymys siita, etta ihminen joko tiedostetusti tai useammin tiedostamattaan pelkaa tiettyja ihan taysin turvallisia tilanteita. Tama vaiva voi ilmeta monissa tilanteissa. Mm. esiintymisjannityksena, itsensa esittelemisen arkuutena, pissaamisujoutena jne.

      Monet noista oireista voi liittya myos muihin vaivoihin, mutta "ujopissa" lahes aina juuri sosiaalisten tilanteiden pelkoon.

      Kyse on taysin tiedostamattomasta reaktiosta, jossa psyyke kokee tilanteen uhkaavaksi tai muuten vaan sopimattomaksi pissaamiseen. Tama reaktio vaikuttaa mekanismiin joka saannostelee pissaamista. Mekanismia ei ihan taysin tunneta, mutta sita voidaan hoitaa.

      Hoitoja on seka kognitiivinen terapia, etta laakehoidot. Laakehoidossa kaytetaan ensisijaisesti ahdistuslaakitysta. Molemmat toimivat erittain hyvin ja yhdessa kaytettyna poistavat vaivan kokonaan ja pysyvasti.

      Mitaan elimellista vikaa ei siis tuossa vaivassa ole.

      Vaivaa lisaa kierre joka syntyy epaonnustumisen kokemisesta. Asiaa tietysti vaikeuttaa, jos joku sattuu heittamaan asiasta huumoria.

      Vaiva on erittain yleinen, kuten tuossa toinen kirjoittaja jo mainitsikin. Monissa maissa on jopa vertaisryhmia asiasta karsiville.

      Hoitoon hakeutumiseen riittaa hyvalle psykiatrille hakeutuminen. Jos haluaa hoitaa asian erittain luottamuksellisesti, niin kannattaa hakeutua yksityiselle laakarille. Yksi vastaanottokerta maksaa n. 100 euroa max. Se on pieni investointi.

      Psykiatri selvittaa vaivan vaikeuden ja elamantilanteen, jonka jalkeen paattaa hoidosta. Mikali tilanne on vaikea ja tuloksia tarvitaan pian esimerkiksi elamantilanteen takia, yleensa paadytaan valittomaan laakehoitoon. Laakehoidolla jo viikon parin sisalla nuo yksityisesti tapahtuvat pissaamiset onnistuvat helposti. Esim. suljetut vessat ja lentokoneet yms. Hoidon jatkuessa jo kuukauden parin sisalla potilas paatyy taysin normaaliin elamaan. Hoitoa jatketaan eri pituisesti riippuen tilanteesta.

      Kaikki potilaat paasevat tasta vaivasta eroon. Kyse on vain uskalluksesta ja tiedosta hakeutua oikeaan hoitoon. Valitettavasti yleislaaketieteen laakarit eivat osaa tata vaivaa tunnistaa ja ohjata erikoislaakarille.

      Sinun tapauksessasi vaiva on varsin vahainen ja vain vahan rajoittava. Joillakin muilla kirjoittajilla on vaikeammasta asteesta kysymys. Sinun tapauksessasi varmasti kognitiivinen terapiakin tuo hyvat tulokset. Voit jopa paasta vaivasta kokonaan eroon jos jaksat uskoa, etta ongelmaa ei oikeasti ole. Menet vaan pissalle ja pissaat. Jos vahan kestaa, niin kestaa.

      Kaikille lukijoille sanoisin, etta tasta vaivasta ei kannata karsia. Ala anna taman rajoittaa elamaasi. Hakeudu asianmukaiseen hoitoon ja paaset varmasti taysin tasaveroisena pissaamaan kaaressa.:-)

      • on hölmö.

        Ei mokomaan kusemisongelmaan mitään psyykelääkkeitä kannata ryhtyä syömään.

        Puhumattakaan että lääkäriä tarvittaisiin. Kusi ei tule jos joku on vieressä ja katsoo. se on tasan normaalia eikä mikään tauti.

        Luonto on sen niin järjestänyt. Mies joka on perheen pää ja suojelija ei ole turvassa kusiessaan, jos joku on lähellä. Se joku voi olla vihollinen. Ja vihollisen läsnäollessa ei kusta vaan pitää olla taisteluvalmis.

        Tyypit jotka täällä puhuvat jostain sairaudesta hienoilla nimikkellä vetäköön itsensä vessanpöntöstä alas.

        On tasan normaalia että kusemisen voi suorittaa ainoastaan ilman muiden ihmisten läsnäoloa. Joka muuta väittää on pöpi.

        sanailee 27 x Pattiksella ollut ja joka kusee aina yksin...


      • Kotipsykologi
        on hölmö. kirjoitti:

        Ei mokomaan kusemisongelmaan mitään psyykelääkkeitä kannata ryhtyä syömään.

        Puhumattakaan että lääkäriä tarvittaisiin. Kusi ei tule jos joku on vieressä ja katsoo. se on tasan normaalia eikä mikään tauti.

        Luonto on sen niin järjestänyt. Mies joka on perheen pää ja suojelija ei ole turvassa kusiessaan, jos joku on lähellä. Se joku voi olla vihollinen. Ja vihollisen läsnäollessa ei kusta vaan pitää olla taisteluvalmis.

        Tyypit jotka täällä puhuvat jostain sairaudesta hienoilla nimikkellä vetäköön itsensä vessanpöntöstä alas.

        On tasan normaalia että kusemisen voi suorittaa ainoastaan ilman muiden ihmisten läsnäoloa. Joka muuta väittää on pöpi.

        sanailee 27 x Pattiksella ollut ja joka kusee aina yksin...

        Kaikki paattaa itse mika vaiva rajoittaa elamaa liikaa ja mika ei.

        Mikali vaiva rajoittaa elamaa, niin kannattaa ehdottomasti hakeutua hoitoon.


      • paruretikko
        Kotipsykologi kirjoitti:

        Kaikki paattaa itse mika vaiva rajoittaa elamaa liikaa ja mika ei.

        Mikali vaiva rajoittaa elamaa, niin kannattaa ehdottomasti hakeutua hoitoon.

        Joo, ei se ihan normaalia ole jos ei kusi tule vaikka on hätä. Ja siitä voisi kertoa miljoona esimerkkiä miten bbs-syndrooma haittaa elämää.

        Tässä kuitenkin yksi. Kuvittele että hakisit unelmiesi työpaikkaan. Työnantaja vaatii huumetestin ja paikka olisi sinun. Yrität kusta valvojan edessä n. 20 eri otteeseen, kunnes joudut hyväksymään karun totuuden. Ei tule valvojan läsnäollessa. Unelmien työ is going bye bye...

        Kuitenkin läkehoito kuulostaa vähän arveluttavalta. Minkä tyyppisistä lääkkeistä on kyse. Bentsodiatsepiineistä vai jostain mielialalääkkeistä, joiden todellinen vaikutus selviää vasta n. puolen vuoden kuluttua? Mitä esim. itse söit?

        Itselleni on kerran annettu pameja ihan vain koska vihjasin että ne vois auttaa. Ei ne niin hirveän tehokkaita olleet. Ei se niin mene että nappi naamaan ja kuselle. Bentsot saattaa hetkelisesti rauhoittaa oloa, mutta pidemmän päälle en suosittelisi syömään. Niihin jää koukkuun ja meno lähtee muutenkin kädestä. Masennuslääkkeitä saattaa joutua kokeilemaan kymmeniä eri valmisteita ennen kuin löytyy oikea.

        Itselläni tuli pissa keskelle katua kaveri vieressä n. kymmenen pamin ja kymmenen bissen jälkeen. Ihan jees, mutta sivuvaikutukset oli sen mukaiset =)

        Tietysti terapia/lääke-yhdistelmä voi olla tehokkaampaa, mutta uskoisin, että pelkkä asiantunteva psykologikin auttaa. Psykologit vain harvemmin on perehtynyt BBS-syndroomaan...


      • Kotipsykologi
        paruretikko kirjoitti:

        Joo, ei se ihan normaalia ole jos ei kusi tule vaikka on hätä. Ja siitä voisi kertoa miljoona esimerkkiä miten bbs-syndrooma haittaa elämää.

        Tässä kuitenkin yksi. Kuvittele että hakisit unelmiesi työpaikkaan. Työnantaja vaatii huumetestin ja paikka olisi sinun. Yrität kusta valvojan edessä n. 20 eri otteeseen, kunnes joudut hyväksymään karun totuuden. Ei tule valvojan läsnäollessa. Unelmien työ is going bye bye...

        Kuitenkin läkehoito kuulostaa vähän arveluttavalta. Minkä tyyppisistä lääkkeistä on kyse. Bentsodiatsepiineistä vai jostain mielialalääkkeistä, joiden todellinen vaikutus selviää vasta n. puolen vuoden kuluttua? Mitä esim. itse söit?

        Itselleni on kerran annettu pameja ihan vain koska vihjasin että ne vois auttaa. Ei ne niin hirveän tehokkaita olleet. Ei se niin mene että nappi naamaan ja kuselle. Bentsot saattaa hetkelisesti rauhoittaa oloa, mutta pidemmän päälle en suosittelisi syömään. Niihin jää koukkuun ja meno lähtee muutenkin kädestä. Masennuslääkkeitä saattaa joutua kokeilemaan kymmeniä eri valmisteita ennen kuin löytyy oikea.

        Itselläni tuli pissa keskelle katua kaveri vieressä n. kymmenen pamin ja kymmenen bissen jälkeen. Ihan jees, mutta sivuvaikutukset oli sen mukaiset =)

        Tietysti terapia/lääke-yhdistelmä voi olla tehokkaampaa, mutta uskoisin, että pelkkä asiantunteva psykologikin auttaa. Psykologit vain harvemmin on perehtynyt BBS-syndroomaan...

        Hei,

        Netista loytyy hyvin asiantuntijoiden kirjoituksia aiheesta Sosiaalisesten tilanteiden pelosta, joka on "ujon rakon" aiheuttaja. Tassa pari esimerkkia:

        http://www.introspekt.fi/artikkelit/sospel.html

        http://www.laakarilehti.fi/files/potilaansivu/SLL442006-4663.pdf


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        on hölmö. kirjoitti:

        Ei mokomaan kusemisongelmaan mitään psyykelääkkeitä kannata ryhtyä syömään.

        Puhumattakaan että lääkäriä tarvittaisiin. Kusi ei tule jos joku on vieressä ja katsoo. se on tasan normaalia eikä mikään tauti.

        Luonto on sen niin järjestänyt. Mies joka on perheen pää ja suojelija ei ole turvassa kusiessaan, jos joku on lähellä. Se joku voi olla vihollinen. Ja vihollisen läsnäollessa ei kusta vaan pitää olla taisteluvalmis.

        Tyypit jotka täällä puhuvat jostain sairaudesta hienoilla nimikkellä vetäköön itsensä vessanpöntöstä alas.

        On tasan normaalia että kusemisen voi suorittaa ainoastaan ilman muiden ihmisten läsnäoloa. Joka muuta väittää on pöpi.

        sanailee 27 x Pattiksella ollut ja joka kusee aina yksin...

        kuinka kusen sais juoksutettua päästäkin, nyt kusipäisyys on jo maanvaiva.


    • UP:sta kärsinyt

      Elikkä tuohon ujopissaan auttaa ns. "Breath holding" -tekniikka.

      http://www.paruresis.org/FAQ/faq_page_23.htm

      Itselläni tuo on toiminut erinomaisesti. Ns. yleisöpisulaaria en vieläkään käytä, mutta kopissa ja "syrjäisemmällä" pisulaarilla toimii 95%:sti. Ja ennen siis kärsin kohtalaisen voimakkaasta UP:sta. Vuosi sitten kuumottelin vielä kusihädässä. Muutenkin olen saanut päivittäisiä ajatuksiani muihin kohteisiin kuin vessassa käynnin suunniteluun.

      Muutamia huomioita ko. tekniikasta:
      - Hengenpidätys tuntuu epämiellyttävältä.
      - Usein virtsaaminen kuitenkin alkaa vasta tässä epämiellyttävässä vaiheessa.
      - Hengenpidätyksen kuuluu ehdottomasti tuntua epämiellyttävältä. Muuten sen avulla ei voi gusta.
      - Jos hengenpidätys ei tunnu epämiellyttävältä, et pidätä tarpeeksi kauan hengitystä.
      - Rajusta hengittelystä ennen hengenpidätystä on vain haittaa.
      - Hengenpidätyksen voi aloittaa vaikka 30 metriä ennen kusiputkan ovea.
      - Yleisesti suositellaan 75%:n uloshengitystä normaalitilasta(!), mutta mielestäni asian laita on niin, että tuo uloshengitetty on suoraan verrannollinen aikaan pidättämisen alusta pissailemisen alkuun.
      - On aivan sama, ajatteletko positiivisesti tai negatiivisesti, kunhan pidätät henkeä tarpeeksi kauan.
      - Hengityksen tarve ainakin itsellä nousee niin suureksi, etten pahemmin ajattele, onko ympärillä muita. Kuitenkaan tämä ei vaikuta kusemiseen, vaan jokin refleksi(lisää infoa ehkä tuolta linkistä).
      - Hengenpidätys rentouttaa myös anaalia, mutten itse ole koskaan paskonut housuun. Toisaalta harrastan myös paskomista tarpeen mukaan missä tahansa käymälöissä(onneksi ei ole olemassa ujo-paskaa).

      Toivoisin, että muutkin jakavat UP-kokemuksia ja erityisesti tästä maanmainiosta hengenpidätystekniikasta.

      Ps.
      Tuolla Paruresissivuilla suositellaan puhumaan lääkärin kanssa ennen tämän tekniikan kokeilua. Luulenpa kuitenkin, että näin he vain välttävät erittäin epätodennäköisestä onnettomuudesta nostetun syytteen. Mielestäni tämä keino ei tarvitse lääkärin suostumusta. Hengityshän palautuu kuitenkin normaaliksi, jos menee ns. taju kankaalle. Enkä tuolla paruresisfoorumeillakaan ole törmännyt pyörtymistapauksiin.

      • AnonymusGuy

        Kiitosta sinulle kun kerroit hengenpidätys tekniikasta. Itse olen jonkinasteisesta ujopissasta kärsinyt jo pitkään, ja aivan turhaan kun olemassa on noinkin yksinkertainen ratkaisu. Olen tuota testaillut tässä jonkin aikaa, eikä se ole vielä kertaakaan pettänyt. Tämä piristää päivääni kummasti, esimerkiksi baareissa joissa pissaaminen on aina tuottanut vaikeuksia.

        Tämä tekniikka pitäisi saada kaikkien UP:sta kärsivien tietoon.


    • 15 vuotta ujona

      juu siis todellakin hengityksen pidätys toimii tähän vaivaan, ja vielä paremmin jos istut. puhalla keuhkot melko tyhjiksi jätä 1/4, pidätä henkeä , noin30 sekunnin päästä alavatsa alkaa "pullistelemaan" pidä koko ajan pientä pissan ulos työntöä päällä, ja pidätä hengitystä niin pitkään että pissa tulee, kun alkaa tulemaan ota rauhallisesti pieniä happia ja kun paikat aukeaa niin hengitä normisti. melko Epämukavaa mutta toimivaa !! äläkä lannistu siinä vaiheessa kun aivot huutaa VEDÄ HENKEE!!!

      vieläkin välillä kun meinaa ujostella niin enää ei tarvii kuin hengittää ulos ja mielessä sanoa rakolle, et vittuuks siinä temppuilet, tai alan muuten pidättää henkee ;) mä hallitsen sua !! :)) --> lori lori.....

      ja juominen on keholle tosi tärkee, jos aattelis et juo paljon ja harjoittele niin, avot, pissaaminen on kivaa.
      vaikka en vieläkään kusi laarille menekään jos vessas on muita

    • hehe

      Voisin kokeilla tuota hengen pidätystä mutta voiko siitä koitua terveydelle haittoja esim.´keukoihin tai aivoihin....? elikkä onko se yleisesti turvallista??? (::kiitos jo etukäteen :D

      • ...

        Vähän aikaa sitten yritin harjoitella hengenpidätystä. Totuttelin pidättämiseen kolmisen kertaa päivässä ja yritin usein kustessakin.
        Noin kuukauden päästä oli kuitenkin pakko lopettaa, koska aloin saada keuhkoihin yhtäkkisiä pistoksia niin, että oli pakko pysäyttää hengitys hetkeksi ja lyödä pistoksen kohtaan että se loppuisi.
        Enkä kertaakaan saanut kustuksi. Itse asiassa hengityksen pidätys vain vaikeutti toimitusta, vaikka olin yksin kotona.


    • uuvatti

      Toi hengen pidättämänen tosiaan auttaa olen käyttänyt sitä taktiikkaa jo 4 vuotta :D

    • Fiilikset

      Hengityksen pidättäminen jeesas muakin!! VIHDOIN TÄÄKI PASKA LOPPU! JESSS!!! VOIN ELÄÄ VAPAASTI!

    • Anonyymi

      Kirjoitellaas nyt tänne vaikka onkin vanha ketju. Jos vaikka nämä konstit jotakin toista auttaisivat. Itse tosiaan kärsinyt vaivasta jo ala-asteelta alkaen. Vaiva rajoitti paljon tekemisiäni ja menemisiäni aina sinne 25 asti. Silloin netti tuli ja löysin vaivaani apua. Elikkäs juurikin mainittu hengityksen pidättäminen on hyvä. Toinen on altistaminen. Pitkään mietin kun en ketään pysty käskemään kylään pissaharjoittelukaveriksi. Sitten kokeilin pornoa. Hain pissaamisvideoita ja yritin pissata samaan aikaan pornotähtien kanssa. Tämäkin riitti laukaisemaan ujopissan. Muutaman kerran läppäristä loppui akku ennen kuin pissa tuli. Mutta siitä se lähti. Lopulta pissaaminen alkoi onnistua. Sitten oli aika kertoa tyttöystävälle. Aloimme harjoitella. Hän oven takana, minä pissalla. Kun tässä edistyttiin niin jätin lukon auki. Lopulta oven auki. Nyt pystyn hänen seurassaan pissaamaan ja sen verran pelko vähentynyt että esim. road tripillä riittää kun mennään kavereitten kanssa eri puolelle tietä. Kusilaarille ei vieläkään pysty, mutta en koe sitä nyt ongelmaksi. Oven takana sentään kusi tulee niin se on jo paljon. Onnistumisen kokemukset olisi tärkeitä. Niitä kun saa kerrytettyä niin helpottaa.

      • Anonyymi

        Vastaanpa itse itselleni. Nyt oli tositesti miten olen onnistunut näissä itsehoidoissa. Kävin huumeseulassa ja tosiaan onnistui vain noin 30 sek. odottelulla. Purkin täytyttyä pystyin vielä jatkamaan jonkin aikaa ennen kuin paine ehtyi. En tosin saanut rakkoa aivan tyhjäksi, mutta paineet poistettua niin että olo keveni. Tosin tärisin jännityksestä niin että pelkäsin läikyttäväni purkin. En muista koskaan tärisseeni niin paljoa. Saa nähdä josko uskaltautuisi joskus vielä kusilaarillekin. Siinä ei kehtaisi täristä kuin horkassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaanpa itse itselleni. Nyt oli tositesti miten olen onnistunut näissä itsehoidoissa. Kävin huumeseulassa ja tosiaan onnistui vain noin 30 sek. odottelulla. Purkin täytyttyä pystyin vielä jatkamaan jonkin aikaa ennen kuin paine ehtyi. En tosin saanut rakkoa aivan tyhjäksi, mutta paineet poistettua niin että olo keveni. Tosin tärisin jännityksestä niin että pelkäsin läikyttäväni purkin. En muista koskaan tärisseeni niin paljoa. Saa nähdä josko uskaltautuisi joskus vielä kusilaarillekin. Siinä ei kehtaisi täristä kuin horkassa.

        Moi, kärsin itse myös ujo pissa ongelmasta. Onko sulla heittää mitän vinkkejä, miten saisin lievitettyä/kadotettua tämän vaivan? Olen siis m19 ja julkiset vessat ulkona muiden läsnäollessa kuseminen lähes mahdotonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi, kärsin itse myös ujo pissa ongelmasta. Onko sulla heittää mitän vinkkejä, miten saisin lievitettyä/kadotettua tämän vaivan? Olen siis m19 ja julkiset vessat ulkona muiden läsnäollessa kuseminen lähes mahdotonta.

        Tähän kannattaa tutustua, monella tämä tuntui auttavan:

        http://www.paruresis.org/FAQ/faq_page_23.htm

        Eksyin tänne kun tuli itselle ajankohtaiseksi. Saa nähdä toimiiko omalla kohdalla, uskon kyllä koska monelle tuosta on ollut apua.


    • Anonyymi

      Mulla toimii niin että pide suihkulla lämmintä vettä alavatsaa ja penikseen niin alkaa tulla.

    • Anonyymi

      Ei minulla, naisella, muuta tekemistä näytä olevan jouluaattona kuin aukoa tällaisia keskusteluketjuja! Haha. - No joka tapauksessa aukaisin.

      Eli: olen nainen ja tämä on ensimmäinen kerta kun törmään aiheeseen "ujopissa", jolla on siis lääketieteellinen nimikin. Mitä ajattelen asiasta: en yhtään ihmettele teitä miehiä. (Ymmärsin että tähän ketjuun kirjoittaneet ovat useimmat miehiä.) Olen aina pitänyt outona sitä, että miesten oletetaan pystyvän pissaamaan toistensa nähden! Itse en voisi.

      Me naisethan käymme aina kopissa. Silloin minulle tulee joskus hieman hankaluutta, kun tiedän , että viereisessä kopissa on joku, joka kuulee kun pissaan. Joudun hieman odottelemaan, ja joskus sanomaan itselleni, että rentoudu, ei se toinen välitä vaikka kuulisi.

      Ihminen on luonnostaan ujo. Meillä on vaatteet muustakin syystä kuin kylmän takia.

      Ja kuten joku ylempänä totesi, tarpeillaan ihminen on suojaton. Keskittynyt ruumiinsa toimintoihin ja asennossa, josta ei noin vain lähdetä pakoon, jos ympäristöstä tulee jotain yllättävää ja vaarallista. Rakon toiminta estyy, jos ihminen ei ole turvallisessa paikassa. Se on varmasti evoluutiossa kehittynyt ominaisuus. Rakko toimii kun parasympaattinen hermosto aktivoituu, mutta vaaratilanteet saavat aktivoitumaan sympaattisen hermoston, loppupeleissä taistele-pakene-reaktion.

      Onkohan tuossa armeijakulttuurissakaan mitään järkeä tässä suhteessa, kun oletetaan kaikkien miesten olevan niin luontevissa väleissä keskenään, että tuntemattomat voivat noin vain tehdä kaikki asiansa toisen nähden... Ennen ei kuulemma vessakopeissa ollut edes ovia, ennen kuin puolustusministeri Elisabet Rehn vaati asentamaan ne. Teki sen kuulemma ensi töikseen puolustusministerinä.

      Jotain vikaa siinä on, ettei ihmisten herkkyyttä ymmärretä. Tsemppiä kaikille herkille miehille, olette normaaleja.

    • Anonyymi

      Minulla on sama. Aktivoitui n. 5 vuotiaana kun olin vieraalla, oli aivan hiljaista ja lapsenvahti kuuli kun käyn pissalla, eli en siten käynyt ja tuli vielä kyselemään mikä on. Sitten yläasteella laarilla sama. Kaksistaan kaverin kaa. Nuo muistan ns. traumaattisina. Rakko menee totaalilukkoon. En ole löytänyt enkä hirveästi etsinytkään parannusta asiaan. 46 v nyt. Erilaisia kikkoja on mutta ei hyviä. Viimeisin on että vähän hymisee tai rupeaa puhumaan kaverille kun o kusella, jos sillä saisi hetkeksi ajatuksen pois mitä on tekemässä.

      • Anonyymi

        Kuskaa minne vaan, kyllä jäljet joku lakupelle siivoo

        Jos ei viitsi siivota, niin ei sen väliä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe