Ennakkoluulot eri kaupungeista

kandi turkkusesta

Eri Suomen lääkiksistä liikkuu usein mitä kummallisimpia legendoja, ja ajattelin että voisi olla mukava listailla outoja käsityksiä joita itse kukin on kuullut/luullut - saamme varmaankin hyvät naurut. Oisi myös mielenkiintoista kuulla kyseisissä kaupungeissa opiskelevien kommentteja näihin harhakäsityksiin (tai kenties niissä on rippunen tottakin?).

Itse uskon vilpittömästi, että kaikissa Suomen lääkiksissä saa hyvän koulutuksen, ettei suuria tasoeroja opetuksen laadussa ole ja että kaikilla paikkakunnilla omn vilkasta ainejärjestötoimintaa ja mukava opiskella. Olen tavannut ihmisiä kaikilta Suomen lääkispaikkakunnilta ja kaikki ovat olleet supermukavia :)

Tässä ne harhakäsitykset, jotka itse olen kuullut/lukenut:

TURKU
- todella kunniakas, arvostettu ja perinteikäs lääkis, "Suomen Oxford"
- surkea periferialääkis joka jää tasossa kauas Helsingistä
- vaikein päästä sisään

TAMPERE
- PBL:n takia moni haluaa vaihtaa muualle
- sekavat kurssit, mitään ei opeteta kunnolla siihen mennessä kun pääsee kesätöihin
- integrointi hyvin onnistunutta, tamperelaiset ovat taitavia kliinikoita

KUOPIO
- kandeille ei riitä opetuspotilaita
- helpoin päästä sisään
- jos haluaa kliinikoksi on Kuopio paras lääkisvalinta

OULU
- Suomen puskalääkis; ne jotka eivät pääse muualle menevät tänne
- Oululaiset kandit menevät kaikki kesätöihin Lapin terveyskeskuksiin jossa tekevät tyhmänrohkeita sankaritekoja puhelintakapäivystäjän varassa

HELSINKI
- Hesalaiset osaavat teorian mutteivät tajua käytännön potilastyöstä mitään
- Hesalaiset kandit luulevat että muut Suomen lääkikset ovat puska-amiksia
- uusnousukkaiden juppien paikka, todelliset lahjakkaat menevät Turkuun
- vaikein päästä sisään, ainoa todellinen laatulääkis
- jos haluaa tutkijaksi on itsetuhoista mennä muualle kuin Helsinkiin

7

881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .............

      Kauan on tehnyt mieleni sanoa tämä, nyt kommentoin vaikkei se liitykään yllä olevaan juttuun: Se ei vähennä minkään lääkiksen arvoa että sinne on helpompi tai vaikeampi päästä sisään kuin toiseen lääkikseen. Se ei kerro mitään siitä, kuinka laadukas opetus lääkiksessä on. Pikemminkin se kertoo lääkiksen sijainnista. Vai yllättääkö jonkun että kaikista viidestä lääkiksestä Suomen pääkaupunkiin on vaikein päästä kun taas pohjoisimmat lääkikset Kuopio ja Oulu kilpailevat vuodesta toiseen siitä, kumpaan on helpompi päästä sisään.

      Aivan niin, ei yllätä.

      Kiitos ennakkoluulojen kirjoittajalle, itse olen pitkälti samoilla linjoilla :D

      Ja vielä kommentoisin noihin "uskomuksiin": Kyllä, kaikissa Suomen lääkiksissä on tietenkin laadukasta opetusta, ei Suomessa muuten olisi taitavia lääkäreitä. Kaikkien lääkiskaupunkien ainejärjestötoiminta on vilkasta, sillä lääkisläiset ovat yleisesti ottaen sosiaalisestikin melko lahjakkaita (ääritapauksiakin on tottakai) ja opiskelu on niin rankkaa, että vastapainoksi kaivataan myös laadukasta vapaa-aikaa :P

      Itsekin olen tavannut lääkisläisiä ympäri Suomen ja kaikki ovat aivan huipputyyppejä :D

    • haihui

      Voisin kommentoida tuota, että Tampereelta halutaan pois PBL:n takia. En ole ainakaan ikinä kuullut kenenkään kurssitoverieni erityisesti mollaavaan PBL:ää. Itse ainakin koen oppivani tällä metodilla paljon enemmän kuin pelkkiä luentoja kuuntelemalla.

    • 3+11

      Olisi kiva tietää lisää.

      Onko eri yliopistojen teoriapainotuksessa eroja? Erään väitteen mukaan jossakin opetettaisiin jopa uskontoa?

      Kuinka tiukka läsnäolopakko on luennoilla?

      Kuinka vaativia tenttejä pidetään suhteessa opetuksen sisältöön - Omatoimisesti tietenkin pitää opiskella, mutta onko vuorokaudessa riittävästi tunteja?

      Kuinka laajoja ja vaativia ruotsin ja englannin kielten tentit ovat?

    • ErilainenOppija

      Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksi juuri ongelman ratkaisu lähtöinen opiskelumetodi koetaan hankalaksi? Eikö se ole mukavaa saada ajatella itse...

    • 5555

      PBL-opiskelu edellyttää aktiivista osallistumista kaikilta ryhmänjäseniltä.
      Voi olla että ujommat tai hiljaisemmat opiskelijat eivät aina koe ihan luontevaksi osallistua keskusteluun kymmenhenkisessä ryhmässä, ainakaan opiskelujen alkuvaiheessa.

      Meitä on niin moneen junaan.
      Jotkut kokevat oppivansa tehokkaimmin itsekseen lukiessaan ja
      toiset eivät vaan pidä ryhmätöistä tai ryhmätilanteista missään muodossa.
      Keskimäärin PBL-opiskelulla kuitenkin saavutetaan parempia oppimistuloksia, ja suurin osa opiskelijoista taitaa pitää PBL:ää hyvänä oppimismenetelmänä.

    • ....................

      Turku, "Suomen Oxford".

      Hauska läppä, tähän en ole ikinä törmännyt, onko tää joku Turkulaisten oma juttu?

      • Arvuuttelija--

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6429
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3749
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      189
      3629
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2824
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2529
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      290
      2278
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1613
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      110
      1502
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1449
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1230
    Aihe