Keski-Eurooppakitkat ovat ylivoimainen valinta pk-seudun olosuhteisiin, loska- ja vesiliirto-ominaisuuksiltaan ylivoimaiset, samoin kuivalla ja märällä asfaltilla. Lumessa kohtuu hyvät, ainoastaan jäällä vaativat tarkkuutta, mutta niinhän kaikilla renkailla, eikä jäätä pk-seudun hoidetuilla väylillä ongelmaksi asti ole koskaan, sen takaa jo raskaan liikenteen tarpeet.
Käytän itse ja suosittelen.
Hyviä keski-Eurooppakitkoja ovat esim:
-Continental Winter Contact TS810
-Michelin Pilot Alpin
-Hankook W300 Ice Bear
Keski-Eurooppakitkat, suosittelen!
32
4772
Vastaukset
- pk-seutu
Tässä vielä talvirengastesti, ajettu myös lumella. Keski-Eurooppakitkojen lumiominaisuudet ovat nykyään jo varsin hyvällä tasolla.
Rengaskokona testissä on melkoisen erikoinen talvirengasprofiili, eli 235/40-18. Toki näitä pk-seudun talveen loistavasti soveltuvia renkaita löytyy kotimaisille autoille paremmin soveltuvissa kokoluokissakin.
Tässä linkki ko. rengastestiin:
http://www.sportauto-online.de/test_U_technik/reifentest/hxcms_article_500585_14469.hbs - Mr Nasta
Kitkaspede yrittää taas mainostaa. Hölynpölyä koko juttu alusta loppuun. Paitsi tuo loskaliirtokohta. Liirto-ominaisuudet ovat tosiaan loistavat. Liirtää hyvin ja pitkälle..
- pk-seutu
Kokematon kaveri siellä kommentoi.
Itse ajoin muutaman vuoden nastoilla, sen jälkeen 4 vuotta kitkoilla ja nyt vaihdoin keski-Eurooppakitkoihin.
Voisin sanoa että talvirengasvalintani ovat kuin evoluution kehityskulku, sinä taas olet jämähtänyt alimmalle tasolle.
Toki monilla nastarenkaatkin puoltavat paikkaansa, mutta typerää sinun on kommentoida asiaa josta et mitään tiedä. Siis kokeile, ennenkuin kitiset asiasta jota et ymmärrä. Muussa tapauksessa nolaat vain itsesi. - aiheeseen
Kyllä aloittajan viesti ihan asiaa oli. Pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltujen talvirenkaiden kehityksessä on painotettu enemmän ominaisuuksia lumella ja jäällä. Keskieurooppaan tarkoitetut talvirenkaat on suunniteltu toimimaan nimenomaan loskassa ja märällä asfaltilla.
Tuon voit nähdä ihan kotimaisista talvirengastesteistäkin. Noissa testeissä yleensä arvostelukriteereissä painotetaan ominaisuuksia lumisella ja jäisellä tiellä, joten voittaja löytyy pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltujen renkaiden joukosta. Silti hyvin usein häntäpään renkaat toimivat nimenomaan sulalla asfaltilla ja loskassa noita testivoittajia paremmin.
Ja kun ajattelet Etelä-Suomen pääteiden talviolosuhteita, niin kyllähän sitä lunta ja jäätä tiellä on varsin harvoin. Pääasiassa tiet ovat märät tai loskaiset.
PS. Joitakin Keski-Eurooppa kitkoja myydään myös nastoitettuna. - Volvisti78
aiheeseen kirjoitti:
Kyllä aloittajan viesti ihan asiaa oli. Pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltujen talvirenkaiden kehityksessä on painotettu enemmän ominaisuuksia lumella ja jäällä. Keskieurooppaan tarkoitetut talvirenkaat on suunniteltu toimimaan nimenomaan loskassa ja märällä asfaltilla.
Tuon voit nähdä ihan kotimaisista talvirengastesteistäkin. Noissa testeissä yleensä arvostelukriteereissä painotetaan ominaisuuksia lumisella ja jäisellä tiellä, joten voittaja löytyy pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltujen renkaiden joukosta. Silti hyvin usein häntäpään renkaat toimivat nimenomaan sulalla asfaltilla ja loskassa noita testivoittajia paremmin.
Ja kun ajattelet Etelä-Suomen pääteiden talviolosuhteita, niin kyllähän sitä lunta ja jäätä tiellä on varsin harvoin. Pääasiassa tiet ovat märät tai loskaiset.
PS. Joitakin Keski-Eurooppa kitkoja myydään myös nastoitettuna.Juurikin näin.
Nastaväki usein puolustaakin rengasvalintaansa turvallisuuden maksimoimisella, mutta kun ajokelistä 99% on paljasta asfalttia tai korkeintaan loskaa, niin turvallisin valinta olisi paljon paremmin noihin olosuhteisiin soveltuva keski-EU tyyppinen kitkakumi.
Jarrutusmatkat ja väistö-ominaisuudet em. kelityypeillä ovat perinteisiin talvirenkaisiin verrattuna aivan toista luokkaa.
Itse cruisailen nykyään myös keski-EU kumeksilla, aiemmin ajoin Noksun RSi:llä. - lopeta jo
Mr nasta voisi lykätä ne nastat hanuriinsa ja lopettaa tän iänikuisen paskanjauhantansa.
- Michelin Alpin 3
Volvisti78 kirjoitti:
Juurikin näin.
Nastaväki usein puolustaakin rengasvalintaansa turvallisuuden maksimoimisella, mutta kun ajokelistä 99% on paljasta asfalttia tai korkeintaan loskaa, niin turvallisin valinta olisi paljon paremmin noihin olosuhteisiin soveltuva keski-EU tyyppinen kitkakumi.
Jarrutusmatkat ja väistö-ominaisuudet em. kelityypeillä ovat perinteisiin talvirenkaisiin verrattuna aivan toista luokkaa.
Itse cruisailen nykyään myös keski-EU kumeksilla, aiemmin ajoin Noksun RSi:llä.Itsekin olen ensi syksystä suunnitellut siirtyväni Michelin Alpin 3:iin 185/65/15 ja pitäväni huippukuntoiset nastarenkaat "pahan päivän varalla".
En vaan ole nähnyt kyseisiä gummeja kenenkään rengasfirman mainoksissa? Rengasonlinesta saa tietty reilun 80 €uron kappalehintaan. - kit kat
Michelin Alpin 3 kirjoitti:
Itsekin olen ensi syksystä suunnitellut siirtyväni Michelin Alpin 3:iin 185/65/15 ja pitäväni huippukuntoiset nastarenkaat "pahan päivän varalla".
En vaan ole nähnyt kyseisiä gummeja kenenkään rengasfirman mainoksissa? Rengasonlinesta saa tietty reilun 80 €uron kappalehintaan. - Michelin Alpin A3
kit kat kirjoitti:
mutta Michelin, Suomi, ei esittele kyseistä rengasta linkissäsi. Löytyy kyllä Pilot Alpin, joka on eri rengas. Ruotsin Misukan sivuilta se muistaakseni löytyy.
- s4 quattro
Michelin Alpin A3 kirjoitti:
mutta Michelin, Suomi, ei esittele kyseistä rengasta linkissäsi. Löytyy kyllä Pilot Alpin, joka on eri rengas. Ruotsin Misukan sivuilta se muistaakseni löytyy.
tilaa sitten rengas onlinesta.
eihän 80€/rengas paha hinta ole, varsinkin kun rengas onlinella hintaan sisältyy kaikki rahtikulutkin. - Michelin Alpin A3
s4 quattro kirjoitti:
tilaa sitten rengas onlinesta.
eihän 80€/rengas paha hinta ole, varsinkin kun rengas onlinella hintaan sisältyy kaikki rahtikulutkin.Tarkastin, että tasan 80 euroa on nykyhinta. Halpa kuin mikä huippurenkaasta.
Tuntuu vain hölmöltä mennä rengasliikkeeseen omien renkaiden kanssa. - Maksava asiakas
Michelin Alpin A3 kirjoitti:
Tarkastin, että tasan 80 euroa on nykyhinta. Halpa kuin mikä huippurenkaasta.
Tuntuu vain hölmöltä mennä rengasliikkeeseen omien renkaiden kanssa.Katsopas tarkemmin rengas-onlinen etusivua, oikealla reunalla lukee "Asennuspalvelu", klikkaa sitä ja saat näkyviin hakukoneen joka etsii lähiseutusi yhteistyötä tekevät liikkeet. Voit tilata renkaat suoraan liikkeeseenkin niin renkaita ei tarvitse kanniskella yhtään mihinkään.
Sitäpaitsi vaikka menisit mihin tahansa liikkeeseen renkaat mukanasi, asiallisella rengasliikkeen kaverilla ei tulisi olla mitään mutinoita aiheesta vaan rengastyöt tehdään maksavalle asiakkaalle renkaiden alkuperästä riippumatta.
Minkälaista ihmeen pelkoa ja nöyryyttä ihmiset yleensäkin kokevat rengasalan ihmisiä kohtaan kun edes miettivät mitä mieltä kumikeijo sattuu olemaan asiakkaasta? Hän tekee työtä käskettyä rahaa vastaan eikä mielipiteillään ole merkitystä. - lopettaa....
lopeta jo kirjoitti:
Mr nasta voisi lykätä ne nastat hanuriinsa ja lopettaa tän iänikuisen paskanjauhantansa.
....myös sen iänikuisen asfaltinjauhantansa niillä helvetin nastoilla.
- rengastus
Saisko vielä tietää tämänhetkisen rengasmerkin ja koon. Itse olen miettinyt continentalin hankimista CVC3 tilalle.
- pk-seutu
Itselläni on tällä hetkellä Hankook W300 alla, koko on juuri tuo testin 235/40-18.
Olin ensin aikeissa hankkia nuo Contin TS810:t, mutta päätin säästää muutaman satasen ja valitsin Hankookit tämän testin perusteella.
Todella hyvältä tuntuvat. Ainoa hankalampi paikka on ollut oman kämpän piha, kun alla on ollut jäätynyttä, pakkautunutta lunta ja siihen päälle on satanut uusi lumi. Uusi lumi tukkii kuviot ja sitten ei liikkeelle enää ylämäkeen lähdetäkään.
Tosin, samassa kohdassa en ensimmäisinä nastatalvina päässyt nastoillakaan liikkeelle.
Omaa laiskuutta, pitäisi muistaa sepelöidä kelin mukaan :)
- Naureskelen jutuillesi
Niin, 99% (hahhah) ajasta eteläisen Suomen tiet ovat lumettomia ja loskattomia. Ei pidä paikkaansa ainakaan talvirengaspakon aikana.
Ja tuommoisia aloittajan juttuja uskovia sitten näkee autoineen kyljellään, katollaan ja keula väärään suuntaan ja pellit lommoilla juuri heti kun lunta hiukan sataa. Puhumattakaan loskakelistä.
Itse asiassa vika ei ole renkaiden, vaan harkintakyvyn puutteen. Kesärenkaillakin selviää läpi talven, ja ihan korpikylilläkin, mutta se vaatii harkintakykyä ja taitoa.
Meillä on kaksi nelivetoautoa ja niissä toisessa keskieurooppakitkat tai jenkkikitkat, kuinka vain, ja toisessa oikeat kitkat. Ero on kaikissa olosuhteissa järkyttävän suuri oikeiden kitkojen hyväksi.
Ja siitä huolimatta meno on merkittävästi vaarallisempaa kuin nastoilla - samoilla autoilla.
Tuollaiset 40-sarjan läskit pitäisi lailla kieltää talviaikaan, ja kyllä ne kesälläkin ovat epämukavuudessaan ja vesiliirtoherkkyydessään kallista turhamaisuutta.
Mutta jollainhan sitä on massasta erotuttava, oli sitten kuinka typerää tahansa.
Pian joku varmasti suosittelee talvikäyttöön kiinalaisia ja intialaisia M S renkaita.- pk-seutu
Kokemuksen puute sinulla.
Suosittelen kokeilemaan, yllättävän hyvät siis ihan talvikelilläkin (lumella/jäällä).
Ei mitään ongelmia, vaikka olen ajanut tämän talven lumipöpperökeleilläkin. - kitkarenkaat!
Nyt kyllä vertaat aivan erilaisia renkaita, usa-renkaita (=ympärivuotiseen käyttöön) ja keskieurooppakitkoja. Keskieurooppakitkat ovat lähinnä vähän kovempi versio pohjolankitkoista ja nopeusluokka on kovempi. Suurissa rengaskoissa ei luonnollisesti niitä pohjolan 160km/h-nopeusluokan kitkoja tai nastoja valmistetakaan.
Omat kokemukseni noista jenkkirenkaista ovat todella huonot, eivät pidä kunnolla oikeastaan millään alustalla. Lähinnä mieleen tulevat huonot kesärenkaat. Keskieurooppakitkoista ei ole pahaa sanottavaa, vaikka ajotyyli on ripeähkö. Pito on hyvä ja meno mukavaa, toisin kuin kesärenkaan tyylisissä usakumeissa, joilla ajaminen on todella rasittavaa. - Enemmän kuin Sinulla
pk-seutu kirjoitti:
Kokemuksen puute sinulla.
Suosittelen kokeilemaan, yllättävän hyvät siis ihan talvikelilläkin (lumella/jäällä).
Ei mitään ongelmia, vaikka olen ajanut tämän talven lumipöpperökeleilläkin.Usko huviksesi!
- S4_quattro
Enemmän kuin Sinulla kirjoitti:
Usko huviksesi!
onko ongelma sitten ennakointikyvyttömyydessä, ajotaidoissa tai ajotottumuksissa? ittelläni on v.-01 S4 avant quattrossa Contin ts810 keskieurokitkat ja voi sitä ajamisen riemua, kelistä riippumatta. joo, ja pk-seudulla mennään.
- asiaa......
Nykyisin ajan kitkoilla, ne ovat kieltämättä loistavat pakkaslumella ja pintajäisellä karkealla tiellä. Mutta märänkelin pito on onneton, ja kuivalla vaarallisen löysät ajettavat.
Nuo kuulostavat täydellisiltä renkailta. Heikko pito ei ole ongelma, tärkeintä on ajettavuus kun ajamani tiet kuuluvat ykköshoitoluokkaan.- Volvisti78
Itse sain oikein loistoidean keskellä tätä "talvea". S40 Volvossani (-07) on kesällä 225/40-18- rengastus ja talvella oli 225/45-17 Nokian RSi:t. Rengas piti ilmiömöisen hyvin ns. talvikelillä, mutta oli paljaalla assulla kummallinen lötkö, vaikka profiili oli noinkin "matala".
Myin vanteet ja renkaat pois ja hankin 225/40-18 Hankook W300- kitkat tilalle, 18' vanteiden ympärille.
Yllätyin todella positiivisesti. Jopa jäällä pitää yllättävän kivasti. Ainakin jarrutuspito on jäälläkin kohtuu hyvä.
Lumella toimivat todella mallikkaasti, kuten tossa sakemannien testissäkin todettiin ja paljalla assulla (märällä tai kuivalla) on kuin kesäkumeilla päästelisi. Loskakelillä hakkaavat karkeampikuvioiset "pohjolan renkaat" mennen tullen.
Kokeile ja kerro mitä olit mieltä. Veikkaan että yllätyt positiivisesti. - Talviautoilija
Volvisti78 kirjoitti:
Itse sain oikein loistoidean keskellä tätä "talvea". S40 Volvossani (-07) on kesällä 225/40-18- rengastus ja talvella oli 225/45-17 Nokian RSi:t. Rengas piti ilmiömöisen hyvin ns. talvikelillä, mutta oli paljaalla assulla kummallinen lötkö, vaikka profiili oli noinkin "matala".
Myin vanteet ja renkaat pois ja hankin 225/40-18 Hankook W300- kitkat tilalle, 18' vanteiden ympärille.
Yllätyin todella positiivisesti. Jopa jäällä pitää yllättävän kivasti. Ainakin jarrutuspito on jäälläkin kohtuu hyvä.
Lumella toimivat todella mallikkaasti, kuten tossa sakemannien testissäkin todettiin ja paljalla assulla (märällä tai kuivalla) on kuin kesäkumeilla päästelisi. Loskakelillä hakkaavat karkeampikuvioiset "pohjolan renkaat" mennen tullen.
Kokeile ja kerro mitä olit mieltä. Veikkaan että yllätyt positiivisesti.Nykyisten kitkarenkaiden ongelmana on toisiaan ollut heikohko ajettavuus. Keski-euroopan kitkoilla taas ongelma on pito lumella ja jäällä.
Onneksi nyt näyttää siltä, että ensi talvena ei tarvitse enää tyytyä kompromissiin, kun Nokian Renkaat tuo markkinoille uuden sukupolven kitkarenkaan. Uusi Hakkapeliitta R vaikuttaa ennakkotietojen perusteella todella herkulliselta vaihtoehdolta. Renkaassa on säilytetty RSI:n pito lumella ja jäällä, mutta samalla loskapito, märkapito ja ajettavuus on nostettu uudelle tasolle. Myös vierintävastus on huippualhainen, joten säästöä syntyy myös polttonainekuluissa.
http://www.nokianrenkaat.fi/tiedote?id=10639615&year=2008&group=
- se siitä
Herätäänpäs todellisuuteen ja hankitaan ne nastarenkaat. Kitkarenkaat tullaan kuitenkin kieltämään.
- Volvisti78
Itse en ainakaan enää nastoihin palaa. Täysin tarpeettomat jurnuttimet.
Jos asuisin huonosti hoidettujen teiden takana, niin hankkisin Nokian RSi- kitkat (tai kohta saapuvat uutuudet, HKPL R:t). Vaan nyt kun asun täällä "ikuisen kesän" alueella, pk-seudulla, niin pitäydyn keski-Eurooppamallisissa kumeksissa.
Nastapelleily sensijaan on minun kohdaltani pysyvästi ohitse. Veikkaan että taas ensi talveksi monelta muultakin. Kitkojen käyttö lisääntyy onneksi koko ajan. - parlamentissa
Volvisti78 kirjoitti:
Itse en ainakaan enää nastoihin palaa. Täysin tarpeettomat jurnuttimet.
Jos asuisin huonosti hoidettujen teiden takana, niin hankkisin Nokian RSi- kitkat (tai kohta saapuvat uutuudet, HKPL R:t). Vaan nyt kun asun täällä "ikuisen kesän" alueella, pk-seudulla, niin pitäydyn keski-Eurooppamallisissa kumeksissa.
Nastapelleily sensijaan on minun kohdaltani pysyvästi ohitse. Veikkaan että taas ensi talveksi monelta muultakin. Kitkojen käyttö lisääntyy onneksi koko ajan.Sitä kun ei sinulta kysytä palaatko nastoihn vai et. Epäluotettavat ja vaaralliset kitkarenkaat ovat pian historiaa suomessa
- ihan p*skaa jauhaa
parlamentissa kirjoitti:
Sitä kun ei sinulta kysytä palaatko nastoihn vai et. Epäluotettavat ja vaaralliset kitkarenkaat ovat pian historiaa suomessa
Jos joku rengastyyppi ollaan EU:ssa kieltämässä, se on kyllä nastarengas.
Minulle on kuitenkin varsin sama millä ajatte, itse valitsin nyt ensikertaa kitkat ja nastoja en enää aio autooni laittaa koskaan. Maastomoottoripyörässä tilanne on toki toinen. - Volvisti78
parlamentissa kirjoitti:
Sitä kun ei sinulta kysytä palaatko nastoihn vai et. Epäluotettavat ja vaaralliset kitkarenkaat ovat pian historiaa suomessa
... ja lehmät lentää :)
- asiaa.
Volvisti78 kirjoitti:
Itse en ainakaan enää nastoihin palaa. Täysin tarpeettomat jurnuttimet.
Jos asuisin huonosti hoidettujen teiden takana, niin hankkisin Nokian RSi- kitkat (tai kohta saapuvat uutuudet, HKPL R:t). Vaan nyt kun asun täällä "ikuisen kesän" alueella, pk-seudulla, niin pitäydyn keski-Eurooppamallisissa kumeksissa.
Nastapelleily sensijaan on minun kohdaltani pysyvästi ohitse. Veikkaan että taas ensi talveksi monelta muultakin. Kitkojen käyttö lisääntyy onneksi koko ajan.vaihdoin kitkoihin jokin kolme viikkoa sitten.
ei ikinä nasta renkaita enää.
- ratinkääntäjä
itse vaihdoin tälle talvelle nastarenkaista kitkarenkaisiin. ostin nokia rsi kitkarenkaat.
tosi hyvät on eli ei oo nastoja yhtään ikävä!
niin ja autona on vuoden 2005 opel astra.
liikun välillä j:pää - hki ja j:pää - savonlinna. - kitkoilla
En ottaisi kaikesta huolimatta maamme talveen keski-euroopan kitkoja. On täällä pkseudullakin välillä jäätä ja tamppautunutta lunta! Ja silloin etelämallin kitka ei ole hyvä. Hyvä kompromissi nastattomista on tää pohjolan kitka, kuten Conti CV 3 tai Nokian RSI. Ittellä Nokialaiset. On se toki vähäsen vetelä rengas, ei ole niin vakaa ajaa kuin kesärengas, mutta muutoin äänetön, mukava ja pito hyvä myös aidolla talvikelillä. Oma mielipide on että renkaassa pitää olla kyllä jonkunlainen turvavarakin kehnoja kelejä varten. Ymmärrän myös nastarenkaat syrjäseudulla ja pohjoisempana, myös etelässä sivuteillä usein ajellessa nasta on ihan ok. Ja kokemattomalle kuskille suositan nastaa edelleen.
- tuo nokian RSI
Mutta nyt Nokia kehittää myös suomenolosuhteisiin märälle sopivia renkaita. Nokian R. Sen pitäisi olla parempi joka osa-alueella, mutta eritysiesti märällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei863922Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071832- 1091146
- 1001111
- 69983
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165882- 42846
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57811Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g61780Huono grilli kokemus
Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll22771