Röyhtäilen koko ajan. Mikään ei auta.

EksynytSielu

Ei ole mahakipuja eikä suuhun tule hapanta makua.Ei ole poltetta tai korvennusta. Mutta röyhtäsyttää ihan jatkuvasti. Rintalastan alle tulee paineen tuntua jos ei röyhtäise heti kun on tarve. Maha on välillä kuin jalkapallo, vaikka en syö paljoa kerralla.

Neljä vuotta sitten tehty mahalaukun tähystys muista syistä kuin nyt(oli maha usein kipeä.) eikä mitään löydetty.

Olen syönyt nexium 40mg eikä se auta mitään. Hulluksi tässä tulee. Piti saada aika vatsalaukun tähystykseen mutta ylilääkäri haluaakin minut laktoosirasitustestiin. Just...

En ymmärrä mitä tämä voisi olla..? En ole ylipainoinen, en syö rasvaista ruokaa ja karkin olen jättänyt pois, mutta ei auta sekään. Kahviakaan en juo. Liikuntaa olis kiva harrastaa mutta ei pysty kun röyhtäsyttää.

Olen ihan masentunut eikä päivistä tahdo tulla mitään kun suren tätä mahaani niin paljon.

Olen vasta reilu 20v. enkä millään haluis tällaisesta vaivasta kärsiä lopun elämääni.

28

23037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tavallista

      kaupasta ostettavaa ruokasoodaa maksaa n.euron purkki.
      Laita lasilliseen vettä 1-2 tl.ruokasoodaa sekoita ja juo.Toimii kuin närästyslääke.
      Biophilus:ta kannattaa myös kokeilla.
      Laktoosiintoleranssin huomaat jos jätät kaikki maitotuotteet kuukaudeksikin käyttämättä.Tee juuri tuollaiset oireet,mutta myös vatsan polttelun.
      Kannattaa tutkituttaaniin apua löytyy.

      • galhu

        mulle sanoi lääkäri että kaikki ilma mitä yläkautta tulee ylös on myös mennyt sinne yläkautta.eli mitään käymistä ei tapahdu vielä mahalaukussa mikä itsestään lisäisi ilman tuloa.jatkuva nieleskely,purkan pureminen tai jopa tupakan poltto vie ilmaa mahaan ja sitten röythäyttää kun mahapaisuu...


    • Outo lintu

      refluksitaudin ensiaste.

      Ei mullakaan tuossa iässä ollut mitään nykyisiä refluksivaivoja, ne ovat tulleet nyt vasta seitsemän vuoden sisällä.

      Vatsatähystystä minä ehdottaisin, ei tuollainen vaiva viittaa todellakaan mihinkään laktoosijuttuun.

      • refluksi

        ja jatkuvaa,myös äänekästä on kyllä refluksivaivaa.

        Joku kerto et suokasooda olis hyvä närästykseen, tai joku suola mutta itse en vois käyttää sillä sehän vasta polttaakin ruokatorvessa.

        Tietysti jos on terve limakalvo,mutta refluksissa se ei sitä ole useinkaan.


    • magen

      Mulla on kans ollut jo pidemmän aikaa samanlaisia oireita kun sulla, jatkuvaa röyhtäilyä ja turvotusta, mahan kurinaa ja kipua etenkin vatsan vasemmalla puolella. Ja mahaa on tosiaankin tutkittu oikein urakalla, on otettu ulostusnäytteet, helikobakteeri-, laktoosi- ja keliakiakokeet. Tähystetty kans molemmista päistä. Eikä mitään ole löytynyt. Lääkäri tuli lopulta siihen tulokseen, että oireet ovat toiminnallisia vatsavaivoja eli veikkasi ärtynyttä paksusuolta, johon ei oikeastaan auta muu kuin ruokavaliohoito. Lääkärit eivät näköjään kauhean mielellään laita heti lähetettä vatsatähystykseen, vaan ottavat ensin noita kokeita joita sullekin on näköjään suositeltu.

      Röyhtäilyyn voisit kokeilla ilman reseptiä apteekista saatavaa Minifom-lääkettä. Vähentää kaasunmuodostusta ruoansulatuskanavassa. Huomasin itse, että auttoi ainakin jonkin verran röyhtäilyyn.
      Kahden viikon maidoton ruokavalio voisi antaa osviittaa sulle siitä, onko kyseessä laktoosi-intoleranssi.
      Tsemppiä!

    • Hmmg

      luontaistuotekaupasta niin johan närästykset loppuu.

    • refluksi

      tekiskin kun lääkäri neuvii,eli noudattas ruokavaliota:maustetut,rasvaset,hapokkaat ruuat pois myös kahvi,joskin kuppi aamulla on juotava.

      Niin,varmasti olis helpompaa,itse söin eilen laskiaisruokaa ja laskiaipulla vielä kaiken päälle.
      Aamulla heräsin kun kauhea maku suussa,polttelee kurkkua ja olo kun krapulaisella.

      Itsekuria tävä vaiva vaatii.

      • Outo lintu

        mitkä olen ainakin itse omassa vatsassani huomannut vähentävän refluksivaivaa on vesi ja korkeampi tuoli.

        Vesi jostain syystä närästyttää/hengenahdistuttaa, muut juomat vähemmän. Samoin jos on tuoli, joka on korkeammalla, rasittaa vatsaa vähemmän eli vähentää hengenahdistusta.

        Ruokailun yhteydessä ei kannata juoda mitään, jos ei ole ihan pakko. Ja luumut eivät sovi ainakaan minulle.

        Samoin istumista kannattaa välttää jos suinkin mahdollista, seisomis-asennossa ainakin minulla hengenahdistusta selvästi vähemmän jos lainkaan.

        Ruokailun jälkeen esimerkiksi pitäisi tunnin verran puuhastella jotain sellaista että välttäisi istumista.


      • Outo lintu

        on nuo samat "liirum-laarum"-puheensa, kaikkein parhaat oireet antaa oma vatsa. Kyllä sen tuntee mikä on pahasta.

        Minustakin tulisi jo melko hyvä refluksilääkäri...


      • refluksi
        Outo lintu kirjoitti:

        mitkä olen ainakin itse omassa vatsassani huomannut vähentävän refluksivaivaa on vesi ja korkeampi tuoli.

        Vesi jostain syystä närästyttää/hengenahdistuttaa, muut juomat vähemmän. Samoin jos on tuoli, joka on korkeammalla, rasittaa vatsaa vähemmän eli vähentää hengenahdistusta.

        Ruokailun yhteydessä ei kannata juoda mitään, jos ei ole ihan pakko. Ja luumut eivät sovi ainakaan minulle.

        Samoin istumista kannattaa välttää jos suinkin mahdollista, seisomis-asennossa ainakin minulla hengenahdistusta selvästi vähemmän jos lainkaan.

        Ruokailun jälkeen esimerkiksi pitäisi tunnin verran puuhastella jotain sellaista että välttäisi istumista.

        kun olla voi,myös minun kohdallani :)

        Ei todella sovi kaikki hedelmät,jos mitkään.

        Olen selvästi huomannut,että istumista pitää välttää syönnin jälkeen tai sitten laittaa kohottava tyyny selän taakse että ylävatsa ei jää "kasaan".
        Yskin taas kun flunssassa,se eilinen syöminen..ja tietysti henkeä ahdistaa.


      • refluksi
        Outo lintu kirjoitti:

        on nuo samat "liirum-laarum"-puheensa, kaikkein parhaat oireet antaa oma vatsa. Kyllä sen tuntee mikä on pahasta.

        Minustakin tulisi jo melko hyvä refluksilääkäri...

        ihan helpottaa nyt kun huomaa miten samanlaista voi olla muillakin.

        Kellä ei ole tätä vaivaa,ei todella tiedä,mistä kyse sillä tämä ei ole mitään tavallista närästystä.


      • Outo lintu
        refluksi kirjoitti:

        kun olla voi,myös minun kohdallani :)

        Ei todella sovi kaikki hedelmät,jos mitkään.

        Olen selvästi huomannut,että istumista pitää välttää syönnin jälkeen tai sitten laittaa kohottava tyyny selän taakse että ylävatsa ei jää "kasaan".
        Yskin taas kun flunssassa,se eilinen syöminen..ja tietysti henkeä ahdistaa.

        voisi olla myös se että kun otat Nexiumin, niin vasta tunnin päästä syöt aamiaisen. Se voi olla vähän hankalaa jos heti aamusti tekee mieli aamupalaa, mutta tuokin auttaa mulla jonkin verran. Minä siis käytän Somacia.

        Mutta ehkä tiesitkin jo tuon.


      • refluksi
        Outo lintu kirjoitti:

        voisi olla myös se että kun otat Nexiumin, niin vasta tunnin päästä syöt aamiaisen. Se voi olla vähän hankalaa jos heti aamusti tekee mieli aamupalaa, mutta tuokin auttaa mulla jonkin verran. Minä siis käytän Somacia.

        Mutta ehkä tiesitkin jo tuon.

        vinkistä ja kokeilen huomenna.
        Purkissa lukee et 1kpl vrk,ei muuta eikä apteekissa sanottu mitään.


        Kokeilen varmasti sillä vaikka välillä tuntuu että nythän olo helpottuu,niin eikös taas kaikki palaa ennalleen..eli ähky,olo syö tai ei,limaa kurkussa,henki pihisee ym.pahoinvointia ja yskää,yskän päälle...


      • Outo lintu
        refluksi kirjoitti:

        vinkistä ja kokeilen huomenna.
        Purkissa lukee et 1kpl vrk,ei muuta eikä apteekissa sanottu mitään.


        Kokeilen varmasti sillä vaikka välillä tuntuu että nythän olo helpottuu,niin eikös taas kaikki palaa ennalleen..eli ähky,olo syö tai ei,limaa kurkussa,henki pihisee ym.pahoinvointia ja yskää,yskän päälle...

        tyypillistä on oireiden vaihtelevaisuus, ja fiiliksilläkin pystyy vaikuttamaan, ei aina, mutta ajoittain.

        Mulla ei tämä vaiva ole varmaan pahimmasta päästä, 40% huonompia jaksoja, 60% parempia, yskää ei varsinaisesti ole mutta hengenahdistusta on, mutta oikeastaan koko ajan opiskelee tätä tautia, ja oppii taas jotain mikä ei sovi.


      • refluksi
        Outo lintu kirjoitti:

        tyypillistä on oireiden vaihtelevaisuus, ja fiiliksilläkin pystyy vaikuttamaan, ei aina, mutta ajoittain.

        Mulla ei tämä vaiva ole varmaan pahimmasta päästä, 40% huonompia jaksoja, 60% parempia, yskää ei varsinaisesti ole mutta hengenahdistusta on, mutta oikeastaan koko ajan opiskelee tätä tautia, ja oppii taas jotain mikä ei sovi.

        voimistuu jos kiire silloin tuntuu että vatsanportti valskaa todella.
        Eli stressistä tulee selvästi vatsan kanssa ongelmia,pitää muistaa ottaa rennosti.


      • EksynytSielu
        refluksi kirjoitti:

        ihan helpottaa nyt kun huomaa miten samanlaista voi olla muillakin.

        Kellä ei ole tätä vaivaa,ei todella tiedä,mistä kyse sillä tämä ei ole mitään tavallista närästystä.

        Nexium auta jos kerta se on sitä refluksitautia? En ymmärrä...

        Kävin tänään lääkäris TAAS ja sain ajan tähystykseen. Saas nähä kuinka kauan sitä aikaa saa odotella. Viikko tolkulla tietysti.

        Mut miten hyvät ihmiset voitte liikkua vaivojenne kanssa? Kun en juosta voi laisinkaan, kävellä vaan ja salilla käynti on kans yhtä H*lvettiä. Uimaan sentään pystyy jotenkin.

        Onkohan se normaalia jos veren makua tulee suuhun kun röyhtäsee..?


      • ja refluksi
        EksynytSielu kirjoitti:

        Nexium auta jos kerta se on sitä refluksitautia? En ymmärrä...

        Kävin tänään lääkäris TAAS ja sain ajan tähystykseen. Saas nähä kuinka kauan sitä aikaa saa odotella. Viikko tolkulla tietysti.

        Mut miten hyvät ihmiset voitte liikkua vaivojenne kanssa? Kun en juosta voi laisinkaan, kävellä vaan ja salilla käynti on kans yhtä H*lvettiä. Uimaan sentään pystyy jotenkin.

        Onkohan se normaalia jos veren makua tulee suuhun kun röyhtäsee..?

        Raskaampi liikunta hengästyttää, uiminen ei.
        Jaksan uida pitkänkin matkan ja melko kovaa.
        Uimisessa asento, joka ei vaivaa?
        Minulla oli pahasti tulehtunut ja haavainen ruokatorvi ( ja palletyrä). Silloin tuli joskus verta. Leikkaus tehty eikä sen jälkeen ole tullut röyhtäilyjäkään.


      • edelliseen
        ja refluksi kirjoitti:

        Raskaampi liikunta hengästyttää, uiminen ei.
        Jaksan uida pitkänkin matkan ja melko kovaa.
        Uimisessa asento, joka ei vaivaa?
        Minulla oli pahasti tulehtunut ja haavainen ruokatorvi ( ja palletyrä). Silloin tuli joskus verta. Leikkaus tehty eikä sen jälkeen ole tullut röyhtäilyjäkään.

        Eipä Nexium auttanut minullakaan


      • Outo lintu
        EksynytSielu kirjoitti:

        Nexium auta jos kerta se on sitä refluksitautia? En ymmärrä...

        Kävin tänään lääkäris TAAS ja sain ajan tähystykseen. Saas nähä kuinka kauan sitä aikaa saa odotella. Viikko tolkulla tietysti.

        Mut miten hyvät ihmiset voitte liikkua vaivojenne kanssa? Kun en juosta voi laisinkaan, kävellä vaan ja salilla käynti on kans yhtä H*lvettiä. Uimaan sentään pystyy jotenkin.

        Onkohan se normaalia jos veren makua tulee suuhun kun röyhtäsee..?

        aamulla ottaa Nexiumin ensimmäiseksi ja vasta tunnin päästä aamupala. Se on vinkki numero 1.

        Vinkki numero 2 on se että Nexium sopii toisille täysin, toisilla taas ei. Minä käytän Somacia kun Nexium ei sovellu minulle, eli jos Nexium ei sovi, kokeile vaikkapa Somacia. Joillakin taas Zolt on paras vaihtoehto.

        En harrasta juoksemista, reipasta kävelyä kylläkin, vaivoja varsin vähän.

        Normaalissa refluksitaudissa ei ole käsittääkseni normaalia että veren makua tulee suuhun kun röyhtäisee.

        Kuinka usein siellä tähystyksessä käyt kun mainitsin sanan "TAAS"?

        Jos sulla kerran on refluksitauti, salille käymiset pitäisi lopettaa, se pahentaa vaivaasi huomattavasti koska käy vatsan päälle.


    • herkkävatsa

      Mulla oli ruokatorven alempi sulkijalihas löysä, joten tuntuu ymmärrettävältä, että ilma kulkeutuu suun kautta ulos. Minullakaan ei ole närästystä. Söin kuitenkin lääkärin kehoituksesta Nexiumia ennen tähystystä Se ei auta röyhtäilyyn. Lääkäri sanoi vaan, että voi käyttää happosalpaajia, ne auttavat, tai sitten ei.Primperania olen ottanut pahoivointiin. Se auttaa myös röyhtäilyyn mulla. Otan myös Cuplatonta.Tuon neuvon sain myös, että ruokaa vähän kerrallaan.

      • EksynytSielu

        vaan lääkärissä, olen hypänny siellä nyt ainakin neljä kertaa tän vuoden puolella. Ku ikinä ei sieltä mitään apua saa, niin on pakko käydä sitten uudestaan ja uudestaan, jos se lääkäri vihdoin alkais käsittää. Ja alkoihan se. :D

        Eipä ole vaikutusta tosiaankaan koko nexiumilla,otin sen aamulla kun heräsin ja söin vasta töissä, tunti siinä oli väliä.

        Pelkään, että tähystyksessä ilmenee mahalaukun ja ruokatorven välisen "portin" löystyminen, enkä saa apua kuin leikkauksella. Okei, olen hieman vainoharhainen...Mutta taitaa se olla hyvinkin yleinen vika. Siis kumpikin:D

        Tuntuu, ettei minulla olekaan ihan samanlaisia oireita kuin muilla. Vaan tämä röyhtäily ja kuvottava veren maku suussa. Mistään ei satu eikä polttele. Henkeä kyllä tosin ahdistaa välillä, mutta taitaa johtua siitä kun selkä on jumissa aina.


      • Outo lintu
        EksynytSielu kirjoitti:

        vaan lääkärissä, olen hypänny siellä nyt ainakin neljä kertaa tän vuoden puolella. Ku ikinä ei sieltä mitään apua saa, niin on pakko käydä sitten uudestaan ja uudestaan, jos se lääkäri vihdoin alkais käsittää. Ja alkoihan se. :D

        Eipä ole vaikutusta tosiaankaan koko nexiumilla,otin sen aamulla kun heräsin ja söin vasta töissä, tunti siinä oli väliä.

        Pelkään, että tähystyksessä ilmenee mahalaukun ja ruokatorven välisen "portin" löystyminen, enkä saa apua kuin leikkauksella. Okei, olen hieman vainoharhainen...Mutta taitaa se olla hyvinkin yleinen vika. Siis kumpikin:D

        Tuntuu, ettei minulla olekaan ihan samanlaisia oireita kuin muilla. Vaan tämä röyhtäily ja kuvottava veren maku suussa. Mistään ei satu eikä polttele. Henkeä kyllä tosin ahdistaa välillä, mutta taitaa johtua siitä kun selkä on jumissa aina.

        Ei kannata jänniittä sitä vatsaportin löystymistä, se on hyvin yleinen vaiva, minulla mm. sen lisäksi palleatyrä.

        Tuo tunnin väli Nexiumin ja aamupalan välillä, niin ei se ala tietystikään heti vaikuttamaan, vie useamman päivän tai useamman viikon ennenkuin auttaa, jos sitten ylipäätään auttaa, sekään siis ei ole varmaa.

        Tuo "kuvottava veren maku suussa" on outo tunne, jospa se onkin vaan ns. tunne. Onhan minullakin suussa joku tunne että siellä on outo maku, mutta en kuvailisi sitä "veren maku suussa".

        Vatsatähystykseen meno on ihan järkevä päätös.


      • verenmaku
        EksynytSielu kirjoitti:

        vaan lääkärissä, olen hypänny siellä nyt ainakin neljä kertaa tän vuoden puolella. Ku ikinä ei sieltä mitään apua saa, niin on pakko käydä sitten uudestaan ja uudestaan, jos se lääkäri vihdoin alkais käsittää. Ja alkoihan se. :D

        Eipä ole vaikutusta tosiaankaan koko nexiumilla,otin sen aamulla kun heräsin ja söin vasta töissä, tunti siinä oli väliä.

        Pelkään, että tähystyksessä ilmenee mahalaukun ja ruokatorven välisen "portin" löystyminen, enkä saa apua kuin leikkauksella. Okei, olen hieman vainoharhainen...Mutta taitaa se olla hyvinkin yleinen vika. Siis kumpikin:D

        Tuntuu, ettei minulla olekaan ihan samanlaisia oireita kuin muilla. Vaan tämä röyhtäily ja kuvottava veren maku suussa. Mistään ei satu eikä polttele. Henkeä kyllä tosin ahdistaa välillä, mutta taitaa johtua siitä kun selkä on jumissa aina.

        Moikka, mulla myös oireina jatkuva röyhtäily ja verenmaku suussa. Lisäksi mulla on pahoinvointia. Mitään poltteita ei ole koskaan tuntunut.

        Nää mun oireet tulee oikeestaan vaan silloin kun oon syönyt jotain raskaampaa. Syönnin jälkeen kaikki on ok, mutta seuraavana aamuna kärsin "krapulasta". Nyt kärsin tästä tokaa päivää putkeen. Pahin pahoinvointi on mennyt ohi, mutta en kyllä voi juuri mitään syödäkään :-(. Rennietä oon popsinut, siitä on pieni apu.


      • edelliseen..
        verenmaku kirjoitti:

        Moikka, mulla myös oireina jatkuva röyhtäily ja verenmaku suussa. Lisäksi mulla on pahoinvointia. Mitään poltteita ei ole koskaan tuntunut.

        Nää mun oireet tulee oikeestaan vaan silloin kun oon syönyt jotain raskaampaa. Syönnin jälkeen kaikki on ok, mutta seuraavana aamuna kärsin "krapulasta". Nyt kärsin tästä tokaa päivää putkeen. Pahin pahoinvointi on mennyt ohi, mutta en kyllä voi juuri mitään syödäkään :-(. Rennietä oon popsinut, siitä on pieni apu.

        Minäkään en ole ylipainoinen, enkä syö rasvaista ruokaa. En juo kahvia enkä tupakoi.


    • Röyhtäilijä

      Eksynyt sielu.... löytyikö syytä vaivaasi? Mulla samanlaisia oireita....

    • Anonyymi

      Minulla sama. Röyhtäisyt lähtee syvältä vatsasta ja tulee pitkääää röyhtäisyä kunnes helpottaa hetkeksi ja taas kohta uusiksi ja on jatkuvaa. Olen kärsinyt jo kaksi vuotta.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Minä myös röyhtäilen jatkuvasti, myös tyhjä vatsa röyhtäyttää, heti aamulla kun nousen ylös alan röyhimään, sitä jatkuu koko päivän, närästystä en juuri tunne, kun olen ruokailut, voi vähän aikaa olla ettei röyhtäilyä tule, mutta jonkin ajan kuluttua alan taukoamatta röyhtäilemään. Minulla on todettu kookas palleatyrä ja löysä alasulkija, vain leikkaus voi auttaa tässä vaivassa, mitkään ppi lääkkeet ei auta ja leikkaus arveluttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3970
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3782
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3758
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      15
      2419
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2342
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1980
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1819
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1509
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe