Kustaviin ja heti

Pakkaanko jo kassit

Kävin Kustavin nettisivuilla. Siis miten voi olla niin edullisia tontteja ja kunnalla palveluitakin enemmän kuin missä nyt asun. Asun Järvenpäässä ja täällä ei ole mitään. Tää on Suomen musta-aukko. Pitänee ryhtyä asioita mietttimään ja järjestelemään. Olen usein käynytkin kesäisin siellä. 2 tätiäni asuvat Lokalahdella. Lapsesta asti olen tykännyt merestä ja sen läheisyydestä. Mikään ei ole ihanampaa kuin kävely kallioisilla rannoilla ja kalastaa mato-ongella kaislikon reunassa... Olkaa Kustavilaiset ylpeitä asuinympäristöstänne.

10

1104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En asu siellä,

      mut mökkimme löytyy Kustavin rannalta. Upea paikka ja tiedä vaikka joskus sinne vanhuksena majoittuisikin kokonaan. :P

    • KilppuX

      Tervetuloa vaan... mutta mitähän ne palvelut sitten ovat verrattuna Järvenpäähän, joka sentään on kaupunki?

      Täällä on toki päiväkoti ja ala-asteen koulu, yläaste sitten on naapurikunnassa Taivassalossa. Lisäksi löytyy melko pieni kirjasto, Sale-kauppa, kunnan ylläpitämät "nuokkari", jääkiekkokaukalo/kesällä tenniskenttä, yleinen uimaranta, ja vielä kuuden kilometrin päässä kirkonkylästä K-kauppa ja sen lounaskahvila. Kirkonkylän Keltaisesta Puodista pystyt hankkimaan hyllyltä Buranaa ja muita "käsikauppalääkkeitä", ja jopa reseptilääkkeet viiveellä (reseptit kulkevat bussilla Taivassalon Apteekkiin, ja lääkkeet paluupostissa). Pesulapalvelukin siinä toimii. Jos tarvitset vaatteita, kenkiä, urheiluvälineitä, levyjä tms., niin se on lähdettävä kaupunkiin, 50 km Uuteenkaupunkiin, 60 km Raisioon.

      Alkohan meillä on! Juopot kesäturistit ja mökkiläiset ovat saaneet aikaan sen :) Onkohan osittain aiheuttanut sen, että vielä muutama vuosi sitten täällä oli ravintoloita kirkonkylässä kolme, nyt yksi lienee kokonaan lopettanut ja toinen on vähän kysymysmerkki. Kustavin Lomakeskus, joka joskus oli meno- ja tanssipaikka, on myös lopettanut. Hiukan huolestuttavan kuolevalta näyttää nyt tämän kylän meininki.

      Kuntahan tottakai yrittää saada kampanjoitua tänne uusia asukkaita, mutta mistähän nille sitten työpaikkoja? Olen itse siinä onnellisessa asemassa, että voin hoitaa työtäni etäyhteyden kautta. Muille mahdollisuuksia ovat kenties kalanjalostus (joka kuulemma alkaa olla nyt virolaisten/latvialaisten hallussa), suurin yritys Kustavin Puu, tai sitten kaupan/kirpputorin/ainoan ravintolan kassana. Kunnan ruohikkoja voi myös päästä kesäaikaan leikkaamaan, tai hautausmaata hoitamaan.

      Minulla oli muutama vuosi sitten vielä koira, ja etsiskelin niitä kallioisia rantoja... Mistään et löydä, ellet ole tarpeeksi rikas ostamaan omaa rantakaistaletta. Myyty kaikki. Klipunkarin, eli yleisen uimarannan sadan metrin kaistaletta voi hyödyntää, talviaikana. Joskus käytiin talvella myös siellä Lomakeskuksen maisemissa, mutta nekin taitavat mennä mökkitonteiksi nyt. Mato-ongelle kyllä pääset joidenkin siltojen pieliin.

      Mutta jotta tämä ei nyt menisi kovin negatiiviseksi, niin onhan täällä asumisessa paljon hyvääkin. Maisemathan ovat upeita, ja ihmiset täällä ovat ihan erilaisia kuin kaupungissa. Kun heidän kanssaan pääset tutuksi ja hyväksytyksi, niin tarvittaessa saat varmasti apua pulmaan kuin pulmaan. Ihmiset täällä ovat hienoja tyyppejä, vaikka niihin tutustumiseen kuluu joitakin vuosia aikaa.

      • KilppuX

        ... johtui tietoteknisistä ongelmista...


      • oli kuin minun suustani

        ... olimme mieheni kanssa tammi ja helmikuun Kustavissa työkeikalla, kaikki oli aivan hyvin, asunto saatiin, ei tarvittu ennakkoja, luotettiin aivan eritavoin kuin meillä täällä pääkaupunkiseudulla. Se mitä kerroit palveluista piti paikkansa, jotenkin siellä oli kuin herran kukkarossa, nettiin pääsi kirjastossa ma ja ke iltaisin, kun en päivällä töiden vuoksi ehtinyt, ruokakauppa oli ok sieltä sai kaiken mitä tarvitsi ja ennen kaikkea, asioi missä tahansa aina sai ystävällistä palvelua. Haluankin täällä kiittää kaikkia kustavilaisia ystävällisyydestänne, ajattelimme tulla kesällä käymään uudelleen, jospa siellä olisi joku ravintola auki, että pääsisi ruokailemaan...


    • KilppuX

      Sorry, olen talvilomalla, ja aikaisempi juttuni oli melkein kahden viinipullon jälkeen kyhätty... Asun siis Kustavissa, joten voit kysyä ihan mitä tahansa tämän paikkakunnan touhuista. Aikaisemmassa sepustuksessani kuvasin jo aika tarkkaan palvelut.

      Jos sinulla on lapsia, harkitsepa vielä kerran. Jos muutat kaupungista maalle, nimenomaan lapset protestoivat vahvasti, elleivät suoraan sanoen, niin käytöksellään esim. koulussa. Olen kokenut tämän itse ja nähnyt myös sivusta muiden kohdalla. Se voi olla vanhemmille raskas taakka, ja jotkut ovatkin lähteneet takaisin kaupunkiin.

      Mutta jos olet perheetön, yksinäinen ihminen, niin mikäpä tämän parempi paikka sitä ylläpitämään... Itsekin olen puoli-erakko, ja katselen terassiltani merta. Toivoisin, että merellä olisi kunnon jää, jota pitkin voisi kävellä tai hiihtää, mutta tänä vuonna sitä ei taida tulla. Yksi elämän hienoimpia kokemuksia lienee kuutamokävely tukevalla meren jäällä. Ja metsää, sienimetsää, marjametsää, on vaikka kuinka. Hienoja, kallioisia.

      Sisäänpääsy on aina vaikeaa tällaiseen pikkukylään. Koskaan et voi olla "oikea kustavilainen ", ellet ole syntynyt sata vuotta sitten ja nimesi löytyy Kustavin hautausmaan kivistä :) . Vähän auttaa, jos edes esivanhempiesi nimet sieltä löytyvät.

      Mutta paljon on myös omasta olemuksestasi ja luonteestasi kiinni, miten täällä sitten pärjäisit. "Hyvä tyyppi" hyväksytään, hankalat karkoitetaan (vähitellen, koska he eivät tule hyväksytyiksi, ja alkavat hakeutua muualle).

      • kesällä nähdään taas

        Vastauksista. Huvitti toi"melkein 2 viinipullon jälkeen kyhätty". Mä en kaiketi pystyis edes nimeäni sanomaan saati kirjoittamaan selkeää ja virheetöntä tekstiä kuten sinä. Joo olet oikeassa siinä, että jokapaikassa on varmasti ne omat hyvät ja huonot puolensa. Kustavin asukasmäärä ei ole minulla tiedossa. Kesäisin kyllä moninkertaistuu. Itsestä on paljon kiinni kuinka hyvin tai huonosti yhteisöön sopeutuu. Vietän itse aika vaatimatonta elämää. Kapakat ei kiinnosta ja alkossa käyn silloin kun tarvetta nostaa juhlan kunniaksi lasillinen kuohuvaa.Eli sekin noin 2 kertaa vuodessa. Saunakaljat saisin sieltä lähikaupasta. Se, että vapaita kalliorantoja ei tahdo enää löytyä on tietysti sääli. Raha ratkaisee, niinhän se on. Luonteeltani olen kyllä sosiaalinen eläin ja ulospäin suuntautunut. Ainoat kapulat mun rattaisiin ovat nyt lapset ja mies. Toiset haaveilee lottovoitosta ja minä Kustavista =)


      • KilppuX
        kesällä nähdään taas kirjoitti:

        Vastauksista. Huvitti toi"melkein 2 viinipullon jälkeen kyhätty". Mä en kaiketi pystyis edes nimeäni sanomaan saati kirjoittamaan selkeää ja virheetöntä tekstiä kuten sinä. Joo olet oikeassa siinä, että jokapaikassa on varmasti ne omat hyvät ja huonot puolensa. Kustavin asukasmäärä ei ole minulla tiedossa. Kesäisin kyllä moninkertaistuu. Itsestä on paljon kiinni kuinka hyvin tai huonosti yhteisöön sopeutuu. Vietän itse aika vaatimatonta elämää. Kapakat ei kiinnosta ja alkossa käyn silloin kun tarvetta nostaa juhlan kunniaksi lasillinen kuohuvaa.Eli sekin noin 2 kertaa vuodessa. Saunakaljat saisin sieltä lähikaupasta. Se, että vapaita kalliorantoja ei tahdo enää löytyä on tietysti sääli. Raha ratkaisee, niinhän se on. Luonteeltani olen kyllä sosiaalinen eläin ja ulospäin suuntautunut. Ainoat kapulat mun rattaisiin ovat nyt lapset ja mies. Toiset haaveilee lottovoitosta ja minä Kustavista =)

        Kylläpä tosiaan kirjallinen suoneni on puhjennut... ehkä pitäisi ryhtyä kirjailijaksi, eikös siinä hommassa viini kuulu vähän niinkuin toimenkuvaan?

        Mutta eipä tuossa tekstissä kovin hävettäviä pölhöilyjä ollut. Nimimerkki on nerokkaasti keksitty... nyt minut pystyisivät tunnistamaan niin paikalliset kuin entiset kaupunkilaiskaverinikin... mutta myöhäistä katua kun on jo housuissa. Tietokoneisiin pitäisi ehdottomasti saada alkolukko.

        Sen verran tarkentaisin lasten osalta, että pienelle lapsellehan tämä on mitä hienoin ja turvallisin kasvuympäristö, ja jos hän kasvaa täällä, ei kenties yläasteikäisenäkään ole suuria ongelmia. Mutta jos repäiset viittä vaille murkkuikäisen kaupungista tänne, niin siitä saattaa syntyä suuria murheita.

        Miehestähän pääsee nykyään eroon täyttämällä kaavakkeen :) Täällä on paljon iloisia poikamiesveikkosia, kun taas vapaat naiset ovat keskittyneet yhteen paikkaan: palvelutaloon.

        Jäikin tuossa aikaisemmin mainitsematta tämä kahtiajakoisuus kesä- ja talvikauden välillä. Talviaikaan meitä on noin 900, en ole ihan varma, onko siinä laskettu pakanatkin :) Tähän aikaan vuodesta voi huoletta kävellä tien yli vaikka silmät suljettuina, ja jos aivastat, se kantautuu merta pitkin kilometrien päähän. Mutta huhtikuussa alkaa vilkastua. Varsinaisina kesäkuukausina väkeä on varmaankin kymmenkertaisesti, mökkiläisiä ja turisteja. Vaikka sitä puolen vuoden hiljaisuuden jälkeen vähän odottaakin, niin joskus se vilske tuntuu liialliseltakin. Kaikki kun eivät osaa käyttäytyä.

        Löysin muuten viime kesänä yhden asumattoman kalliorannan, asuttuani täällä jo kahdeksan vuotta. Saattaisi niitä jonkin verran löytyä lisääkin, kun vaan tietäisi mistä etsiä. Monessa tienhaarassa kun lukee "Yksityistie".

        Kyllä tässä puolensa on. Äsken olin rannalla ja katselin täydellisessä hiljaisuudessa tähtitaivasta. Sitä et koskaan kaupungissa näe yhtä selvästi. Ehkä haavetta ei kannata haudata, jos sen jotenkin voisi toteuttaa?


      • täällä
        KilppuX kirjoitti:

        Kylläpä tosiaan kirjallinen suoneni on puhjennut... ehkä pitäisi ryhtyä kirjailijaksi, eikös siinä hommassa viini kuulu vähän niinkuin toimenkuvaan?

        Mutta eipä tuossa tekstissä kovin hävettäviä pölhöilyjä ollut. Nimimerkki on nerokkaasti keksitty... nyt minut pystyisivät tunnistamaan niin paikalliset kuin entiset kaupunkilaiskaverinikin... mutta myöhäistä katua kun on jo housuissa. Tietokoneisiin pitäisi ehdottomasti saada alkolukko.

        Sen verran tarkentaisin lasten osalta, että pienelle lapsellehan tämä on mitä hienoin ja turvallisin kasvuympäristö, ja jos hän kasvaa täällä, ei kenties yläasteikäisenäkään ole suuria ongelmia. Mutta jos repäiset viittä vaille murkkuikäisen kaupungista tänne, niin siitä saattaa syntyä suuria murheita.

        Miehestähän pääsee nykyään eroon täyttämällä kaavakkeen :) Täällä on paljon iloisia poikamiesveikkosia, kun taas vapaat naiset ovat keskittyneet yhteen paikkaan: palvelutaloon.

        Jäikin tuossa aikaisemmin mainitsematta tämä kahtiajakoisuus kesä- ja talvikauden välillä. Talviaikaan meitä on noin 900, en ole ihan varma, onko siinä laskettu pakanatkin :) Tähän aikaan vuodesta voi huoletta kävellä tien yli vaikka silmät suljettuina, ja jos aivastat, se kantautuu merta pitkin kilometrien päähän. Mutta huhtikuussa alkaa vilkastua. Varsinaisina kesäkuukausina väkeä on varmaankin kymmenkertaisesti, mökkiläisiä ja turisteja. Vaikka sitä puolen vuoden hiljaisuuden jälkeen vähän odottaakin, niin joskus se vilske tuntuu liialliseltakin. Kaikki kun eivät osaa käyttäytyä.

        Löysin muuten viime kesänä yhden asumattoman kalliorannan, asuttuani täällä jo kahdeksan vuotta. Saattaisi niitä jonkin verran löytyä lisääkin, kun vaan tietäisi mistä etsiä. Monessa tienhaarassa kun lukee "Yksityistie".

        Kyllä tässä puolensa on. Äsken olin rannalla ja katselin täydellisessä hiljaisuudessa tähtitaivasta. Sitä et koskaan kaupungissa näe yhtä selvästi. Ehkä haavetta ei kannata haudata, jos sen jotenkin voisi toteuttaa?

        Mistäpäin muuten aikoinaan muutit Kustaviin? Kyllä sun kannattaa vakavasti harkita sitä kirjailijan uraa, sillä sen verran lennokasta ja mukavaa tekstiä saat aikaiseksi. Olen elämässäni yhden kerran kirjoittanut paperiin nimeni ja päässyt miehestä eroon ja päätin, etten enää koskaan sitä enää tee. Hyvä kun jäin henkiin, se oli niin raskasta silloin se. Totta on, että maalla tähtitaivas on aivan toisenlainen kuin kaupungissa jossa liika valo kadottaa tähtiä. Meillä on mökki Inkoossa ja siellä kaukoputkella katsellaan sään salliessa tähtösiä ja kuutakin.Nyt on ilmat olleet mitä ovat, joten ei ole joulun jälkeen tullut siellä käytyä. Tavallisesti mennään joka toinen viikonloppu. Mutta taas kesää kohti hiljalleen viikot vierii. Vielä en ole kuullut Mustarastaan laulua.


      • KilppuX
        täällä kirjoitti:

        Mistäpäin muuten aikoinaan muutit Kustaviin? Kyllä sun kannattaa vakavasti harkita sitä kirjailijan uraa, sillä sen verran lennokasta ja mukavaa tekstiä saat aikaiseksi. Olen elämässäni yhden kerran kirjoittanut paperiin nimeni ja päässyt miehestä eroon ja päätin, etten enää koskaan sitä enää tee. Hyvä kun jäin henkiin, se oli niin raskasta silloin se. Totta on, että maalla tähtitaivas on aivan toisenlainen kuin kaupungissa jossa liika valo kadottaa tähtiä. Meillä on mökki Inkoossa ja siellä kaukoputkella katsellaan sään salliessa tähtösiä ja kuutakin.Nyt on ilmat olleet mitä ovat, joten ei ole joulun jälkeen tullut siellä käytyä. Tavallisesti mennään joka toinen viikonloppu. Mutta taas kesää kohti hiljalleen viikot vierii. Vielä en ole kuullut Mustarastaan laulua.

        Entinen Raision rokkari. Juuret ovat äidin puolelta täällä, ja vietin lapsena kaiket kesät täällä mummon kanssa. Silloin jo tuntui kamalalta lähteä kesäloman jälkeen kaupunkiin kouluun. Vanhempana tartuin tilaisuuteen, vaikka pari ensimmäistä vuotta jouduinkin ajamaan joka arkipäivä Turkuun töihin, semmoiset 140 km edestakaisin.

        Ny en taida enempää ehtiä lennokkuuksia kehittelemään, vähän kiirus.


      • eräs.
        KilppuX kirjoitti:

        Entinen Raision rokkari. Juuret ovat äidin puolelta täällä, ja vietin lapsena kaiket kesät täällä mummon kanssa. Silloin jo tuntui kamalalta lähteä kesäloman jälkeen kaupunkiin kouluun. Vanhempana tartuin tilaisuuteen, vaikka pari ensimmäistä vuotta jouduinkin ajamaan joka arkipäivä Turkuun töihin, semmoiset 140 km edestakaisin.

        Ny en taida enempää ehtiä lennokkuuksia kehittelemään, vähän kiirus.

        Olitpas reipas...työmatkojen suhteen.:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe