Viini ruokajuomana

Onko mielestänne sopivaa nauttia viiniä ruokajuomana?

20

1434

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • flunssalääke

Esa Meikäläinen, sinä kirjoitit kerran Päivämiehen jutussa Oululaisista uskovaisista nuorista seuroissa ja seurojen jälkeen.
      Jutussa oli maininta myös, kuinka nuoriso seurojen jälkeen menee ulos haukkaamaan raitista savua keuhkoisin.

Mutta olen sitä mieltä, että vichy-vesi on parasta ruokajuomaa. Viineissähän on tiettävästi aina jonkin verran alkoholia.

Isäni on vanha ja hän sairastelee usein flunssaa.
      Hänellä on konjakkipullo, josta hän kuumaan veteen sekoitettuna tekee toteja parantuakseen tai lievittääkseen oloaan.

Itsekkin todennut, että konjakki on lievittävä flunssajuoma. Ei siitä humalaan tule. Kahvikupillinen päivässä tekee eetvarttia tukkoiseenn oloon.
      Voiko joku tälläisestä pahentua?

• Monesti olen miettinyt että onko se sopivaa kun esimerkiksi moni vanhus epä meikäläisistä sanoo että ottaa paukun iltaisin nukkumaan mennessä ja kyllähän euroopassa juodaan ruokajuomana eikä humaltumis tarkoitusksessa.

• flunssalääke
        Esa.Meikäläinen kirjoitti:

Monesti olen miettinyt että onko se sopivaa kun esimerkiksi moni vanhus epä meikäläisistä sanoo että ottaa paukun iltaisin nukkumaan mennessä ja kyllähän euroopassa juodaan ruokajuomana eikä humaltumis tarkoitusksessa.

Suomalainen on samanlainen juoppolalli, kuin venäläiset. Onhan suomalaiset lähtöisin venäjänmalta ja tuoneet geeniperimiässään juopphulluuden.
        No eihän me kaikki tietenkään olla viinanhimoisia, uskovaiset varsinkaan .

Se, miksi uskovaiset suhtautuu viineihinkin vieroksuvasti, on se, kun niissä on alkoholia.

Pelätään, että kun annetaan pikkusormi, menee koko käsi.
        Eurooppalaiset juomatavat on aivan toista, mitä täällä ja venäjällä.
        Meistä ei voi tulla sivistyneitä juomareita.

Tämä on lestadiolaisuuden kanta, ettei pienintäkään määrää alkoholia.
        Tarvii käydä usein ehtoollisella, että saa maistaa alkoholin "jaloa" makua, muaalla ei saa alkoholia ottaa.
        Mutta tupakkaa saa vetää sielunsa syvyyteen asti ja tyydyttää sillä ne himot, mitä alkoholilla ei saa tyydyttää.

• flavonoideja ja
        flunssalääke kirjoitti:

Suomalainen on samanlainen juoppolalli, kuin venäläiset. Onhan suomalaiset lähtöisin venäjänmalta ja tuoneet geeniperimiässään juopphulluuden.
        No eihän me kaikki tietenkään olla viinanhimoisia, uskovaiset varsinkaan .

Se, miksi uskovaiset suhtautuu viineihinkin vieroksuvasti, on se, kun niissä on alkoholia.

Pelätään, että kun annetaan pikkusormi, menee koko käsi.
        Eurooppalaiset juomatavat on aivan toista, mitä täällä ja venäjällä.
        Meistä ei voi tulla sivistyneitä juomareita.

Tämä on lestadiolaisuuden kanta, ettei pienintäkään määrää alkoholia.
        Tarvii käydä usein ehtoollisella, että saa maistaa alkoholin "jaloa" makua, muaalla ei saa alkoholia ottaa.
        Mutta tupakkaa saa vetää sielunsa syvyyteen asti ja tyydyttää sillä ne himot, mitä alkoholilla ei saa tyydyttää.

pieni määrä alkoholia hyväksi verisuonille ja ehkä aivoillekin. Mutta kuka pystyy jättämään lasilliseen, onkin jo toinen kysymys. Jeesus muutti veden viiniksi Kaanaan häissä. Ja hyvää oli, parempaa kuin muut.

• oliko viini alkoholipitoista
        flavonoideja ja kirjoitti:

pieni määrä alkoholia hyväksi verisuonille ja ehkä aivoillekin. Mutta kuka pystyy jättämään lasilliseen, onkin jo toinen kysymys. Jeesus muutti veden viiniksi Kaanaan häissä. Ja hyvää oli, parempaa kuin muut.

Tällä raamatunpaikalla koetetaan todistaa, että viini on sopivaa uskovaiselle.
        Siinä ei kuitenkaan kerrota, oliko se viini alkoholipitoista.
        Itämailla valmistettiin myös käymätöntä rypälemehua, emmekä yhtään tiedä, oliko Jeesuksen tekemä viini alkoholipitoista, joten sen varaan ei voi nojautua vakuutteluissaan.

Ramattu puhuu paljon viinaa vastaan, enemmän kuin sitä puoltaen.
        Vanhantestamentin aikana kyllä pyhätkin miehet joivat humaltuakseen, mutta ei enää uuden testamentin aikana.
        Jeesus kumosi monet vanhan testamentina ajan opetukset, mutta ei suinkaan kaikkia.

Nykypäivän Israel elää vielä Mooseksen aikaista elämää uskontoa koskevissa traditioissa.

• Kempelainen
        oliko viini alkoholipitoista kirjoitti:

Itämailla valmistettiin myös käymätöntä rypälemehua, emmekä yhtään tiedä, oliko Jeesuksen tekemä viini alkoholipitoista, joten sen varaan ei voi nojautua vakuutteluissaan.

Vanhantestamentin aikana kyllä pyhätkin miehet joivat humaltuakseen, mutta ei enää uuden testamentin aikana.
        Jeesus kumosi monet vanhan testamentina ajan opetukset, mutta ei suinkaan kaikkia.

Nykypäivän Israel elää vielä Mooseksen aikaista elämää uskontoa koskevissa traditioissa.

Viini oli viiniä Jeesuksenkin tekemänä. Turhaa puhua jostain alkoholittomasta viinistä sokerihan muodostaa käydessään alkoholia ja sillä siisti.

Viini on sopiva sille, kenelle se sopii, kun konjakkiinkin, pienempinä määrinä, sillä sehän on vihamielistä elimistölle suurempina määrinä, kuten lääkkeet yleensä.

””” oliko se viini alkoholipitoista.”” Mutta kerrotaan se, että se oli viiniä, ja lue Nooan tilanne, Hän esitöikseen teki viinitarhan, joka olisi silloin tapana, mitenkähän sitä viiniä oikein käsiteltiin, että se alkoholi häipyi, koska seuraava jae kertoo >> Ja Nooa oli peltomies ja ensimmäinen, joka istutti viinitarhan. Mutta kun hän joi viiniä, niin hän juopui ja makasi alasti majassansa.

• Välimerenmaan hunaja
        Kempelainen kirjoitti:

Viini oli viiniä Jeesuksenkin tekemänä. Turhaa puhua jostain alkoholittomasta viinistä sokerihan muodostaa käydessään alkoholia ja sillä siisti.

Viini on sopiva sille, kenelle se sopii, kun konjakkiinkin, pienempinä määrinä, sillä sehän on vihamielistä elimistölle suurempina määrinä, kuten lääkkeet yleensä.

””” oliko se viini alkoholipitoista.”” Mutta kerrotaan se, että se oli viiniä, ja lue Nooan tilanne, Hän esitöikseen teki viinitarhan, joka olisi silloin tapana, mitenkähän sitä viiniä oikein käsiteltiin, että se alkoholi häipyi, koska seuraava jae kertoo >> Ja Nooa oli peltomies ja ensimmäinen, joka istutti viinitarhan. Mutta kun hän joi viiniä, niin hän juopui ja makasi alasti majassansa.

Löytyi 68 jaetta Raamattu 1933/38 tekstistä.

Matt. 7:16

Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?

Matt. 9:17

Eikä nuorta viiniä lasketa vanhoihin nahkaleileihin; muutoin leilit pakahtuvat, ja viini juoksee maahan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini lasketaan uusiin leileihin, ja niin molemmat säilyvät."

Matt. 11:19

Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!' Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa."

Matt. 20:1

"Sillä taivasten valtakunta on perheenisännän kaltainen, joka varhain aamulla lähti ulos palkkaamaan työmiehiä viinitarhaansa.

Matt. 20:2

Ja kun hän oli sopinut työmiesten kanssa denarista päivältä, lähetti hän heidät viinitarhaansa.

Matt. 20:4

ja hän sanoi heille: 'Menkää tekin minun viinitarhaani, ja mikä kohtuus on, sen minä annan teille'.

Matt. 20:7

He sanoivat hänelle: 'Kun ei kukaan ole meitä palkannut'. Hän sanoi heille: 'Menkää tekin minun viinitarhaani'.

Matt. 20:8

Mutta kun ilta tuli, sanoi viinitarhan herra tilansa hoitajalle: 'Kutsu työmiehet ja maksa heille palkka, viimeisistä alkaen ensimmäisiin asti'.

Matt. 21:28

Mutta miten teistä on? Miehellä oli kaksi poikaa; ja hän meni ensimmäisen luo ja sanoi: 'Poikani, mene tänään tekemään työtä minun viinitarhaani'.

Matt. 21:33

Kuulkaa toinen vertaus: Oli perheenisäntä, joka istutti viinitarhan ja teki aidan sen ympärille ja kaivoi siihen viinikuurnan ja rakensi tornin; ja hän vuokrasi sen viinitarhureille ja matkusti muille maille.

Matt. 21:34

Ja kun hedelmäin aika lähestyi, lähetti hän palvelijoitansa viinitarhurien luokse perimään hänelle tulevat hedelmät.

Matt. 21:35

Mutta viinitarhurit ottivat kiinni hänen palvelijansa; minkä he pieksivät, minkä tappoivat, minkä kivittivät.

Matt. 21:38

Mutta kun viinitarhurit näkivät pojan, sanoivat he keskenänsä: 'Tämä on perillinen; tulkaa, tappakaamme hänet, niin me saamme hänen perintönsä'.

Matt. 21:39

Ja he ottivat hänet kiinni ja heittivät ulos viinitarhasta ja tappoivat.

Matt. 21:40

Kun viinitarhan herra tulee, mitä hän tekee noille viinitarhureille?"

Matt. 21:41

He sanoivat hänelle: "Nuo pahat hän pahoin tuhoaa ja vuokraa viinitarhan toisille viinitarhureille, jotka antavat hänelle hedelmät ajallansa".

Matt. 26:29

Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."

Matt. 27:34

he tarjosivat hänelle juotavaksi katkeralla nesteellä sekoitettua viiniä; mutta maistettuaan hän ei tahtonut sitä juoda.

Mark. 2:22

Eikä kukaan laske nuorta viiniä vanhoihin nahkaleileihin; muutoin viini pakahuttaa leilit, ja viini menee hukkaan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini on laskettava uusiin leileihin."

Mark. 12:1

Ja hän rupesi puhumaan heille vertauksilla: "Mies istutti viinitarhan ja teki aidan sen ympärille ja kaivoi viinikuurnan ja rakensi tornin; ja hän vuokrasi sen viinitarhureille ja matkusti muille maille.

Mark. 12:2

Ja kun aika tuli, lähetti hän palvelijan viinitarhurien luo perimään tarhureilta viinitarhan hedelmiä.

Mark. 12:7

Mutta viinitarhurit sanoivat toisilleen: 'Tämä on perillinen; tulkaa, tappakaamme hänet, niin perintö jää meille'.

Mark. 12:8

Ja he ottivat hänet kiinni, tappoivat ja heittivät hänet ulos viinitarhasta.

Mark. 12:9

Mitä nyt viinitarhan herra on tekevä? Hän tulee ja tuhoaa viinitarhurit ja antaa viinitarhan muille.

Mark. 14:25

Totisesti minä sanon teille: minä en juo enää viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."

Mark. 15:23

Ja he tarjosivat hänelle mirhalla sekoitettua viiniä, mutta hän ei sitä ottanut.

Luuk. 1:15

Sillä hän on oleva suuri Herran edessä; viiniä ja väkijuomaa hän ei juo, ja hän on oleva täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta.

Luuk. 5:37

Eikä kukaan laske nuorta viiniä vanhoihin nahkaleileihin; muutoin nuori viini pakahuttaa leilit, ja viini juoksee maahan, ja leilit turmeltuvat.

Luuk. 5:38

Vaan nuori viini on laskettava uusiin leileihin.

Luuk. 5:39

Eikä kukaan, joka juo vanhaa viiniä, halua nuorta, sillä hän sanoo: 'Vanha on hyvää'."

Luuk. 6:44

sillä jokainen puu tunnetaan hedelmästään. Eihän viikunoita koota orjantappuroista, eikä viinirypäleitä korjata orjanruusupensaasta.

Luuk. 7:33

Sillä Johannes Kastaja on tullut, ei syö leipää eikä juo viiniä, ja te sanotte: 'Hänessä on riivaaja'.

Luuk. 7:34

Ihmisen Poika on tullut, syö ja juo, ja te sanotte: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!'

Luuk. 10:34

Ja hän meni hänen luokseen ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä.

Luuk. 13:6

Ja hän puhui tämän vertauksen: "Eräällä miehellä oli viikunapuu istutettuna viinitarhassaan; ja hän tuli etsimään hedelmää siitä, mutta ei löytänyt.

Luuk. 13:7

Niin hän sanoi viinitarhurille: 'Katso, kolmena vuotena minä olen käynyt etsimässä hedelmää tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt. Hakkaa se pois; mitä varten se vielä maata laihduttaa?'

Luuk. 20:9

Ja hän rupesi puhumaan kansalle ja puhui tämän vertauksen: "Mies istutti viinitarhan ja vuokrasi sen viinitarhureille ja matkusti muille maille kauaksi aikaa.

Luuk. 20:10

Ja ajan tullen hän lähetti palvelijan viinitarhurien luokse, että he antaisivat tälle osan viinitarhan hedelmistä; mutta viinitarhurit pieksivät hänet ja lähettivät tyhjin käsin pois.

Luuk. 20:13

Niin viinitarhan herra sanoi: 'Mitä minä teen? Minä lähetän rakkaan poikani; häntä he kaiketi kavahtavat.'

Luuk. 20:14

Mutta kun viinitarhurit näkivät hänet, neuvottelivat he keskenään ja sanoivat: 'Tämä on perillinen; tappakaamme hänet, että perintö tulisi meidän omaksemme'.

Luuk. 20:15

Ja he heittivät hänet ulos viinitarhasta ja tappoivat. Mitä nyt viinitarhan herra on tekevä heille?

Luuk. 20:16

Hän tulee ja tuhoaa nämä viinitarhurit ja antaa viinitarhan muille." Niin he sen kuullessaan sanoivat: "Pois se!"

Luuk. 22:18

Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."

Joh. 2:3

Ja kun viini loppui, sanoi Jeesuksen äiti hänelle: "Heillä ei ole viiniä".

Joh. 2:9

Mutta kun edeskäypä maistoi vettä, joka oli muuttunut viiniksi, eikä tiennyt, mistä se oli tullut-mutta palvelijat, jotka veden olivat ammentaneet, tiesivät sen-kutsui edeskäypä yljän

Joh. 2:10

ja sanoi hänelle: "Jokainen panee ensin esille hyvän viinin ja sitten, kun juopuvat, huonomman. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."

Joh. 4:46

Niin hän tuli taas Galilean Kaanaan, jossa hän oli tehnyt veden viiniksi. Ja Kapernaumissa oli eräs kuninkaan virkamies, jonka poika sairasti.

Joh. 15:1

"Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.

Joh. 15:4

Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.

Joh. 15:5

Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.

Ap. t. 2:13

Mutta toiset pilkkasivat heitä ja sanoivat: "He ovat täynnä makeata viiniä".

Room. 14:21

Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee.

1. Kor. 9:7

Kuka tekee koskaan sotapalvelusta omalla kustannuksellaan? Kuka istuttaa viinitarhan, eikä syö sen hedelmää? Tai kuka kaitsee karjaa, eikä nauti karjansa maitoa?

Ef. 5:18

Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,

1. Tim. 3:8

Niin myös seurakuntapalvelijain tulee olla arvokkaita, ei kaksikielisiä, ei paljon viinin nauttijoita, ei häpeällisen voiton pyytäjiä,

1. Tim. 5:23

Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi.

Tit. 2:3

niin myös vanhat naiset olkoot käytöksessään niinkuin pyhien sopii, ei panettelijoita, ei paljon viinin orjia, vaan hyvään neuvojia,

Jaak. 3:12

Eihän, veljeni, viikunapuu voi tuottaa öljymarjoja eikä viinipuu viikunoita? Eikä myöskään suolainen lähde voi antaa makeata vettä.

Ilm. 6:6

Ja minä kuulin ikäänkuin äänen niiden neljän olennon keskeltä sanovan: "Koiniks-mitta nisuja yhden denarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denarin! Mutta älä turmele öljyä äläkä viiniä."

Ilm. 14:8

Ja seurasi vielä toinen enkeli, joka sanoi: "Kukistunut, kukistunut on se suuri Babylon, joka haureutensa vihan viinillä on juottanut kaikki kansat".

Ilm. 14:10

niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä.

Ilm. 14:18

Ja alttarista lähti vielä toinen enkeli, jolla oli tuli vallassaan, ja hän huusi suurella äänellä sille, jolla oli se terävä sirppi, sanoen: "Lähetä terävä sirppisi ja korjaa tertut maan viinipuusta, sillä sen rypäleet ovat kypsyneet".

Ilm. 14:19

Ja enkeli heitti sirppinsä alas maahan ja korjasi maan viinipuun hedelmät ja heitti ne Jumalan vihan suureen kuurnaan.

Ilm. 16:19

Ja se suuri kaupunki meni kolmeen osaan, ja kansojen kaupungit kukistuivat. Ja se suuri Babylon tuli muistetuksi Jumalan edessä, niin että hän antoi sille vihansa kiivauden viinimaljan.

Ilm. 17:2

hänen, jonka kanssa maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet ja jonka haureuden viinistä maan asukkaat ovat juopuneet".

Ilm. 18:3

Sillä hänen haureutensa vihan viiniä ovat kaikki kansat juoneet, ja maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet hänen kanssansa, ja maan kauppiaat ovat rikastuneet hänen hekumansa runsaudesta."

Ilm. 18:13

ja kanelia ja hiusvoidetta ja suitsuketta ja hajuvoidetta ja suitsutuspihkaa ja viiniä ja öljyä ja lestyjä jauhoja ja viljaa ja karjaa ja lampaita ja hevosia ja vaunuja ja orjia ja ihmissieluja.

Ilm. 19:15

Ja hänen suustaan lähtee terävä miekka, että hän sillä löisi kansoja. Ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, ja hän polkee kaikkivaltiaan Jumalan vihan kiivauden viinikuurnan.

• on ollut alkoholipitoista

jotta bakteerit ovat pysyneet loitolla.
        Alkoholittomassa se ei onnistu.
        Ja vettä ei ole käytetty juomana sen bakteerien vuoksi.

• XXL orig.

Kirjoitit mm. "Itämailla valmistettiin myös käymätöntä rypälemehua, emmekä yhtään tiedä, oliko Jeesuksen tekemä viini alkoholipitoista, joten sen varaan ei voi nojautua vakuutteluissaan."

Aivan varmasti myös etelän mailla. Yleensä viini sentään jossain valmistumisensa vaiheessa on käymätöntä rypälemehua. Jeesuksen 1. ihmetyön selostuksessa kerrotaan porukan ihastelleen viinin laatua ja todenneen, että tavallisesti hyvä viini tarjotaan ensin. Sitten, kun ollaan kekkulissa, ei laadulla niin nökönuukaa ole. Kekkuliin tuskin tultiin käymättömästä rypälemehusta.

• makua

Tällä palstalla käsiteltiin asiaa: Viini ei voinut olla rypälemehua johtuen vuodenajasta. Joku oli tutkinut.

Rypälemehu säilyy vain lyhyen aikaa sadonkorjuun jälkeen.

Pidän kuitenkin ehdotonta raittiutta oikeana tänne Pohjolan kulttuurihin.

Huomautin vain Raamatun arvovallan säilyttämiseksi. Tosiasia on, että viini oli sekä ruokajuoma, että juhlajuoma silloin.

Samoin Korke Veisun kirjoitukset seksuaalisuuden ylistyksestä ovat oikeita. Toki niillä on vertauskuvallisiakin merkityksiä.

• lukutoukka.
        on ollut alkoholipitoista kirjoitti:

Jeesuksen syömä pääsiäisleipä oli happamatonta, ja viinipuun anti käymätöntä. Hapatetta, joka aiheuttaa käymisen ja saa taikinan nousemaan, pidettiin synnin vertauskuvana (1.Kor.-5:6 - 8), joten se oli sopimaton Kristuksen, "tuon virheettömän ja tahrattoman karitsan" (1.Piet. -1:19) vertauskuvaksi. Ainoastaan happamaton eli "käymätön" taikina ja siitä leivottu leipä saattoi kuvata Kristuksen synnitöntä ruumista. Samoin ainoastaan turmeltumaton viiniköynnöksen hedelmä - käymätön viini - kuvaa sopivasti Vapahtajan puhdistavan veren tahratonta täydellisyyttä.

On oletettu, että Raamatun aikana ei olisi pystytty säilyttämään viinirypäleen mehua käymättömänä Israelin lämpimässä ilmastossa syksyllä tapahtuneesta viinirypäleiden korjuusta keväällä vietettävään pääsiäiseen asti, ja että tästä syystä olisi ollut itsestään selvää, että juutalaiset käyttivät pääsiäisjuhlassa käynyttä (alkoholipitoista) viiniä. Tämä olettamus ei kuitenkaan perustu tosiasioihin. Mehuja säilöttiin usein pitkiäkin aikoja käymättöminä käyttämällä erilaisia menetelmiä. Yksi keino oli tehdä mehusta tiivistettä keittämällä. Kun tätä tiivistettä säilytettiin viileässä paikassa se ei käynyt. Kun sitä laimennettiin vedellä saatiin alkoholitonta "makeaa viiniä". Pääsiäisviiniä voitiin tehdä myös rusinoista
        Tässä valossa ei ole merkityksetöntä, että Jeesus välttää pääsiäisaterialla käyttämästä tavanomaista viiniä tarkoittavaa sanaa (kreik. oinos) ja käyttää sen sijaan sanontaa "viiniköynnöksen anti" (Mark.-14:-25; tässä ja vastaavassa tekstissä Matt.26:-29 uusi suomalainen Kirkkoraamattu puhuu myös "uudesta viinistä", mutta sanaa viini (kr. oinos) ei ole alkutekstissä, suom. huom.). Vaikka oinos voi tarkoittaa sekä käynyttä (alkoholipitoista) että käymätöntä viiniä, "viiniköynnöksen anti (hedelmä)" viittaa puhtaaseen rypälemehuun - sopiva vertauskuva Kristuksen verestä, Kristushan nimitti itseään "tosi viinipuuksi" (Joh.-15:-1).
        Hiiva aiheuttaa myös rypälemehun käymisen. Hiivasolut, joita liikkuu vapaasti ilmassa tai hyönteisten kuljettamina, tarttuvat rypäleen vahapintaan. Kun rypäleet murskataan, hiivasolut sekoittuvat mehuun. Huoneen lämmössä hiivasolut lisääntyvät nopeasti ja saavat aikaan viinin käymisen

• kun saa korvasyyhyynsä seli...
        lukutoukka. kirjoitti:

Jeesuksen syömä pääsiäisleipä oli happamatonta, ja viinipuun anti käymätöntä. Hapatetta, joka aiheuttaa käymisen ja saa taikinan nousemaan, pidettiin synnin vertauskuvana (1.Kor.-5:6 - 8), joten se oli sopimaton Kristuksen, "tuon virheettömän ja tahrattoman karitsan" (1.Piet. -1:19) vertauskuvaksi. Ainoastaan happamaton eli "käymätön" taikina ja siitä leivottu leipä saattoi kuvata Kristuksen synnitöntä ruumista. Samoin ainoastaan turmeltumaton viiniköynnöksen hedelmä - käymätön viini - kuvaa sopivasti Vapahtajan puhdistavan veren tahratonta täydellisyyttä.

On oletettu, että Raamatun aikana ei olisi pystytty säilyttämään viinirypäleen mehua käymättömänä Israelin lämpimässä ilmastossa syksyllä tapahtuneesta viinirypäleiden korjuusta keväällä vietettävään pääsiäiseen asti, ja että tästä syystä olisi ollut itsestään selvää, että juutalaiset käyttivät pääsiäisjuhlassa käynyttä (alkoholipitoista) viiniä. Tämä olettamus ei kuitenkaan perustu tosiasioihin. Mehuja säilöttiin usein pitkiäkin aikoja käymättöminä käyttämällä erilaisia menetelmiä. Yksi keino oli tehdä mehusta tiivistettä keittämällä. Kun tätä tiivistettä säilytettiin viileässä paikassa se ei käynyt. Kun sitä laimennettiin vedellä saatiin alkoholitonta "makeaa viiniä". Pääsiäisviiniä voitiin tehdä myös rusinoista
        Tässä valossa ei ole merkityksetöntä, että Jeesus välttää pääsiäisaterialla käyttämästä tavanomaista viiniä tarkoittavaa sanaa (kreik. oinos) ja käyttää sen sijaan sanontaa "viiniköynnöksen anti" (Mark.-14:-25; tässä ja vastaavassa tekstissä Matt.26:-29 uusi suomalainen Kirkkoraamattu puhuu myös "uudesta viinistä", mutta sanaa viini (kr. oinos) ei ole alkutekstissä, suom. huom.). Vaikka oinos voi tarkoittaa sekä käynyttä (alkoholipitoista) että käymätöntä viiniä, "viiniköynnöksen anti (hedelmä)" viittaa puhtaaseen rypälemehuun - sopiva vertauskuva Kristuksen verestä, Kristushan nimitti itseään "tosi viinipuuksi" (Joh.-15:-1).
        Hiiva aiheuttaa myös rypälemehun käymisen. Hiivasolut, joita liikkuu vapaasti ilmassa tai hyönteisten kuljettamina, tarttuvat rypäleen vahapintaan. Kun rypäleet murskataan, hiivasolut sekoittuvat mehuun. Huoneen lämmössä hiivasolut lisääntyvät nopeasti ja saavat aikaan viinin käymisen

Kovasti kiinnostaisi tietää, miten pääsiäisaterialle saatiin sitä käymätöntä litkua, kun
        -pääsiäinen tuppaa olemaan keväällä ja
        -rypäleet kypsyvät loppukesällä tai alkusyksyllä.

• Kempelainen
        on ollut alkoholipitoista kirjoitti:

ja siinä onkin viinin suosio.

• kyntömies.

Kun muitakin ruokajuomia on saatavana, ei viiniä tarvita. Ja viini ei edes kuulu meidän kulttuuriimme.

• Iivari Rituaali

Sitä Raamatun mukaan juodaan uutena seurakunna hääteilaisuudessakin taivaassa.

Markus 14:25.
        Totisesti minä sanon teille: minä en juo enään viinipuun antia, enne kuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena, Jumalan Valtakunnassa.

Matteus 26:29.
        Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä , viinipuun antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena TEIDÄN kanssanne Isäni Valtakunnassa.

• kylvöhenkilö.

Lisätäänpä viini meidän kulttuuriimme välittömästi! Vl-ulttuuriperimälle on erityisen hyväksi saada uutta aineistoa.

• Seppo.Heikäläinen

Tottakai on. On vain muistettava, että tarjoilee jälkiruokaviinin erikseen, eikä yritä juottaa halpamaisesti ruokaviininloppuja aterioijille.

• Iisakki Nenonen

Luukas 7:33-34.
      Sillä johannes Kastaja on tullut,ei syö leipää ei juo viiniä, ja te sanotte hänessä on riivaaja,
      Ihmisen Poika, on tullut, syö ja juo, ja te sanotte" Katso syömäria ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!.

Room 14:20-22.
      Älä ruuan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille ihmiselle, joka syö tuntoansa loukaten, se on pahaa.
      Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu
      LANKEEMUKSEEN tai heikoksi tulee.
      Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se ukso, mikä sinulla on.
      Onnellinen on se joka ei tuomitse itseään siitä, minkä HÄN oikeaksi havaitsee.

Mutta joka epäröi,ja kuitenmkin syö,on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta:sillä kaikki,mikä ei
      ole uskosta, on syntiä."

Efes 5:18,
      "Älkää JUOPUKO viinistä, sillä siitä tulee irstas
      meno, VAAN TÄYTTYKÄÄ HANGELLÄ,"

1 Timoteus 5:23.
      "Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojen vuoksi."

Tee Omantuntosi mukaan.
      On kulttuureita jossa viiniä käytetään kuin maitoa ruokaislussa.
      Ruoka ja viini ei vahingoita, epäuskoinen ja kiittämätön asenne.

On varottava. 1Tim 4:1-16.

"Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää,eikä mikään ole hyljättävää, kun se KIITOKSDELLA vastaanotetaabn. Sillä se pyhitetään Jumalan Sanalla ja rukouksella."

• hirvas

Kalan kanssa valkkaria ja lihan kanssa punkkua.
      Ja joskus hyvässä seurassa snapsi konjakkia.
      Avot!

• hyvää syytä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      55
      4172
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      18
      2751
    3. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      140
      2603
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      2063
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      15
      1513
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1374
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1367
    8. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      158
      1088
    9. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      1047
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      21
      1028
    Aihe