Osaako joku sanoa saako apteekista korisoniliuosta ilman reseptiä?
Mulla on kutiava päänahka, joka hilseilee ajoittain aika pahastikin. Ei semmosta märkää tai keltasta hilsettä vaan todella kuivaa pöllyä, niinkun kuivaa ihoa. Muutenkin herkkä iho, joka punoittaa, kutiaa ja on kosketusarka. Tulee helposti näppyjä ja raskausarpia ja punasia läiskisä stressistä, ihokarvojen ajelusta, pakkasesta, vaatteista, puhdistusaineista, pesuaineista yms. ja joskus koko vartalon "kutinakohtauksia", jotka saattaa kestää päiviä. Allergialääkkeet ei auta.
Allergiatestit ei näyttäny mitään. Olen kokeillut pestä hiukset esim. seuraavilla: Aloe Vera shampoo, nokkosvesi, Neutrogena, Ducray, Louis Widmer Remederm, Sebamed, Favora, Cutrin, Decubal, Aqualan L voide, Eucerin ja Bio (shampoo, hoitoneste ja hoitovoide). Mikään ei auta. Olen myös ollut yli kuukauden ilman minkäänlaisia hiusten muotoilutuotteita ja kuivaamatta hiuksia hiustenkuivaajalla.
Onko muilla kokemuksia kortisoniliuoksesta? Itseä vähän hirvittää laittaa iholle kortinosia, pidän sitä ns. viimeisenä vaihtoehtona. Ei kuulemma tee hyvää iholle jos käyttää pidempään, ja jos iho muutenki herkkä niin mitenköhän mahtaa reagoida?
Kortisoniliuosta päänahkaan
11
12980
Vastaukset
- Kokemuksen ääni
niillä miedoilla ei taida tehdä mitään.
Hiusmarto on kyllä varsin paksu, joten turha pelko kortisoneista ei ole aiheellista.
Vain pieni määrä vahvempaa liuosta auttaa, joten haitat ovat suuremmat laimealla valmisteella, jota suruttomammin käyttäisi.
Olet jo kokeillut monia merkkejä, kannattaisiko mennä ihotautien erikoislääkärille?- elle-a.
Kai se ois aika kääntyä lääkärin puoleen. Viimeks antoivat tk:ssa Nizoralia, vaikka mun mielestä tämä ei ole hiivasienen aiheuttamaa hilsettä, eikä se Nizoral kyllä mitään auttanut.
Kävin tosiaan eilen apteekissa pyytämässä kortisoniliuosta, mutta sanoivat saman kuin viimeksi, eli: kokeile nyt vielä tätä meidän uutta hoitonestettä, siitä on tullut tosi hyvää palautetta (joku Acon uusi ölytön hoito kuivalle päänahalle). Ai että menee hermot, kun ei ne valmisteet auta ja samoja vaikuttavia aineita olen kokeillut jo eri muodoissa ja rahaa menee hirveesti. Eivät siis suostuneet myymään sitä kortisonia, vaikka oikeen pyysin ja selitin, että olen käynyt läpi jokaisen tuotteen heidän hyllyssään.
Tuntuu siltä, että herkälle ja kuivalle iholle on paljon tuotteita, mutta mikään niistä ei paranna vaivaa, eli vaikutus on nolla. Saako niitä mainostaa jotenkin helpottavina ja lääkemäisinä, jos vaan ottaa hajusteet ja värit pois?
- Ilovehair
Kyllä apteekista saa reseptittä mietoa hiuspohjaan tarkoitettua kortisoniliuosta. Ensisijaisesti hilseilevä ja kutiava hiuspohja viittaa kuitenkin hiivasieneen, joka hoituu helposti apteekin ketokonatzol shampoolla (esim. Nizoral) ohjeen mukaan käytettynä. Shampoo kuivattaa aikalailla hiuksia, joten hyvä selvittävä hiustenhoitoaine on tarpeen shampookuurin aikana. Muualla ihossa hiivasieni sattaa aiheuttaa mm.punaisenruskeita epätarkkoja läiskiä.
Niin hiusten, kuin ihonkin pesussa olisi normaalisti ensisijaisen tärkeää käyttää vähän happamia tuotteita, shampoon, suihkugeelin ym. pH:n tulisi olla lähellä ihon/hiuksen omaa happamuutta,eli alle 5,5. Alkaalisempi tuote, esim. ns. neutraali (pH7) kuivattaa herkkää ihoa ja hiuspohjaa turhan paljon. Herkkäihoisen on myös syytä välttää turhia hajusteita ym. pesutuotteissaan.
Aloita nyt kuitenkin kotihoito ketokonatzol shampoolla ohjeen mukaan. Jos tuloksia ei ala näkyä, käy näyttämässä hiuspohjaa ja ihoasi ihotautilääkärille.- näistä ja
suosittelen hiusten lähtöön ja hiuspohjan ongelmiin BIO erikoisshampoo kampaamoista ja samaa sarjaa löytyy joka lähtöön ja jokaiselle (Cutrin Espoo), sekä erittäin hyvän tuntuinen sebamed apteekista normaaleille ja kuiville ph 5,5 ja siitäkin löytyy vaihtoehtoja hiuslaaduille. Löytyy myös pesuneste aivan loistava ainakin ikäihmisen iholle - iho ei kutia. Tuotteet ovat hiukan kalliimpia, mutta näkyisiä käytössä.
Ongelmasi saattaa olla liian voimakkaat aineet ja liian usein toistuva pesu.
- tutulta..
Tosiaan, munkin iho on todella arka ja hilseilee helposti. En ole kokeillut apteekin tuotteita tuohon hilseily ongelmaan, sillä olen jo muutamia vuosia käyttänyt Head&shoulders shampoota. Eihän se mitään tautia paranna, jos sellaisesta on kyse, mutta mun päänahka ei ole enää käytön aloituksen jälkeen hilseillyt, vaikka muualta kuiva iho kivasti hilseileekin. Olen siis koukussa tuohon tuotteeseen, sillä jos lopetan sen käytön ja vaikka vaihdan toiseen hilseshampooseen tai ihan tavalliseen niin hilseily palaa..
En tiedä voiko auttaa sulla, mutta jos olet valmis kokeilemaan mitä tahansa, niin kokeilepa pari viikkoa sitäkin.- elle-a.
Aikaisemmin kommentoijat eivät ilmeisesti lukeneet, että olen kokeillut jo Nizoralia, Cutrinia ja Bio . Lisäksi muistin, että listaan pitäis lisätä vielä Vichy ja Lactacyd. Toi viimeisin on ilmesesti ph-arvoltaan parempi iholle. Ei kuitenkaan kosteuta jo kuivaa päänahkaa, vaan kuten suurin osa tuotteista - ei pahenna, mutta ei autakaan.
Head&Shoulders olisi ainakin halvempaa kun noi apteekin tuotteet, joihin olen rahaa pistänyt, joten kai sitäkin sitten vois kokeilla. Tavallisesta markestista en ole vuosiin ostanut mitään pesuaineita.
Ehkä tosiaan menen lääkärille seuraavaks, ei tunnu mikään auttavan. - Nimetön
elle-a. kirjoitti:
Aikaisemmin kommentoijat eivät ilmeisesti lukeneet, että olen kokeillut jo Nizoralia, Cutrinia ja Bio . Lisäksi muistin, että listaan pitäis lisätä vielä Vichy ja Lactacyd. Toi viimeisin on ilmesesti ph-arvoltaan parempi iholle. Ei kuitenkaan kosteuta jo kuivaa päänahkaa, vaan kuten suurin osa tuotteista - ei pahenna, mutta ei autakaan.
Head&Shoulders olisi ainakin halvempaa kun noi apteekin tuotteet, joihin olen rahaa pistänyt, joten kai sitäkin sitten vois kokeilla. Tavallisesta markestista en ole vuosiin ostanut mitään pesuaineita.
Ehkä tosiaan menen lääkärille seuraavaks, ei tunnu mikään auttavan.aloe shamppoo oli mitä käytit? Minulla on erittäin herkkä iho ja pää oli kuiva kuin saharan autiomaa kutisi ja oli kipeä. Nyt käytän aloe juomaa ja laitan geeliä hiuspohjaan ja hilseily on rauhoittunut. Myös pojallani on sama ongelma johon nämä samat tuotteet on helpotuksen tuoneet.
Kannattaa kuitenkin ostaa kunnon aloe tuotteita eikä halpoja kopioita. - elle-a.
Nimetön kirjoitti:
aloe shamppoo oli mitä käytit? Minulla on erittäin herkkä iho ja pää oli kuiva kuin saharan autiomaa kutisi ja oli kipeä. Nyt käytän aloe juomaa ja laitan geeliä hiuspohjaan ja hilseily on rauhoittunut. Myös pojallani on sama ongelma johon nämä samat tuotteet on helpotuksen tuoneet.
Kannattaa kuitenkin ostaa kunnon aloe tuotteita eikä halpoja kopioita.En muista enää aloe shampoon nimeä. Sisälsi myös jojobaa. Itseasiassa sain sen äitini suosittelemana, jolla myös herkkä iho ja hänellä myös tuota juomaa ja jotain geelimäistä ainetta, jolla voitelee itseään. Tämä Aloe jota käytin oli selvästikin hajustettu, ei pahentanut ihon kuntoa, mutta ei tuonut parannustakaan. Täytyy tarkastaa merkki, ei ollut ruokakaupasta. Mitä merkkiä itse käytät? Jos siitä vaikka olisi apua, niin olen valmis kokeilemaan.
- Nimetön
elle-a. kirjoitti:
En muista enää aloe shampoon nimeä. Sisälsi myös jojobaa. Itseasiassa sain sen äitini suosittelemana, jolla myös herkkä iho ja hänellä myös tuota juomaa ja jotain geelimäistä ainetta, jolla voitelee itseään. Tämä Aloe jota käytin oli selvästikin hajustettu, ei pahentanut ihon kuntoa, mutta ei tuonut parannustakaan. Täytyy tarkastaa merkki, ei ollut ruokakaupasta. Mitä merkkiä itse käytät? Jos siitä vaikka olisi apua, niin olen valmis kokeilemaan.
samaa, mutta jos on oikein herkkä iho niin sitä perusjuomaa kannattaa juoda ja ainakin se 3kk koska se on parasta meidän iholle. Minä käytän foreverin tuotteita koska ne on luomu viljeltyjä ja geeli on tuorestabiloitu eli ei ole säilötty keinotekoisesti. Tuotteita ei testata eläimillä eikä tuotannossa ole lapsityövoimaa käytössä.
- elle-a.
Nimetön kirjoitti:
samaa, mutta jos on oikein herkkä iho niin sitä perusjuomaa kannattaa juoda ja ainakin se 3kk koska se on parasta meidän iholle. Minä käytän foreverin tuotteita koska ne on luomu viljeltyjä ja geeli on tuorestabiloitu eli ei ole säilötty keinotekoisesti. Tuotteita ei testata eläimillä eikä tuotannossa ole lapsityövoimaa käytössä.
Löyty purkki, kunhan pääsin kotiin asti. Forever se on, semmonen valkonen aika iso purkki ja lila korkki. Eli kannattais sitä juomaa kans? Mua etoo ajatuset kaikesta oudosta mitä pitäis laittaa kurkusta alas, joten osaatko sanoa siitä jotain lisää. Minkä makusta? Kuinka paljon sitä pitäis juoda päivittäin?
- Nimetön
elle-a. kirjoitti:
Löyty purkki, kunhan pääsin kotiin asti. Forever se on, semmonen valkonen aika iso purkki ja lila korkki. Eli kannattais sitä juomaa kans? Mua etoo ajatuset kaikesta oudosta mitä pitäis laittaa kurkusta alas, joten osaatko sanoa siitä jotain lisää. Minkä makusta? Kuinka paljon sitä pitäis juoda päivittäin?
aivan sama mistä purkista juot niissä on yli 90% aloe veraa kaikissa. Perry ja persikka on vaan makeampia kuin perusmehu. Aloita sillä 30ml aamulla tyhjään vatsaan ja sit viikon päästä voit nostaa sitä annosta jos haluat. Meillä ottaa jokainen noin desin aamulla ja tarpeen mukaan päivällä lisää. Noi iho jutut on sellasia että voi mennä pitkäänkin ennen kuin se alkaa tuntua. Jos haluat voit laittaa mulle s-postia [email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006404
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303833törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283210Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701736- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46979Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11966Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11890- 42869