Mä tunnen erään lestadiolaisperheen. Mun mielestä on todella surullista kun niitten lapset ei saa kattoo telkkaa, ei saa ryypätä, ei saa meikata, ei saa kiroilla eikä harrastaa seksiä... todella tylsää elämää viettävät. Minkä takia lestadiolaisilla on niin paljon "outoja" sääntöjä? Mä en tajua!
Mä tunnen lestadiolaisperheen
12
1796
Vastaukset
- ~~~
> Mun mielestä on todella surullista kun niitten
> lapset ei saa kattoo telkkaa, ei saa ryypätä, ei
> saa meikata, ei saa kiroilla
Hehe. Onko ne kauhean surullisia, kun joka toinen sana ei alakaan v:llä, naama ei näytä kumiselta ja viikonloput eivät kulukaan pää vessanpöntössä oksentaessa? Juu, kyllä ne kamalilta säännöiltä kuulostaa :) - Perheenisä
Hyvä Mika-ystävä. Minkä ihmeen vuoksi lasten pitäisi saada ryypätä, kiroilla tai harrastaa seksiä? Nehän ovat aikuisille kuuluvia asioita. Jumalan Pyhä Henki neuvoo meille uskovaisille omassatunnossamme, että kaikki ne ovat syntiä, ja ne vievät meitä pois Jumalan luota. Sen vuoksi me emme halua niitä tehdä. Emme me aikuiset, eivätkä varsinkaan lapset.
- lissu
Oletko kenties ihastunut lestadiolaistyttöön? Voihan olla, että tyttö oikein haluaa sinulle kertoa kielteiset puolet, jotta ymmärtäisit,että ei teillä ole tulevaisuutta jos ja kun on erilaiset taustat.
Tottahan se on, että emme halua tehdä noita asioita, mutta emme me niitä joka päivä mieti vaan elämme vain normaalia elämää. - lestadiolaisnuori
niin voihan se ulkopuolisen silmissä näyttää hyvinkin tylsältä tämä meidän lestadiolaisten elämä, mutta ei minun mielestäni minun oma elämäni tunnu ollenkaan tylsältä. tottakai on niitäkin nuoria (ja aikuisia) joita kiinnostaisi hirveästi ryypätä tai harrastaa seksiä ennen avioliittoa. mutta voivathan he sen tehdä, jos eivät halua enää olla uskovaisia. se on siis oma valinta. ei sinun siis kannata olla surullinen lestadiolaisten lasten elämän tylsyydestä, eivät he sitä koe tylsänä.
- vinkki
Sanoisin näin, kun seuraa ei vl:n elämää ei tee mieli edes elää sitä elämää. Muistan lukiossa ja yläasteella ollessani kuinka maanantaina sitä herkuteltiin ainaisilla jutuilla kun jätkä oli niin päissään ettei kunnolla pystynyt!! Ja sitä jatkettiin aina torstaihin. Perjantaina sitä sitten alettiin herkuttelemaan viikon lopusta kuinka meillä on hauskaa kun juodaan viinaa niin että napa ratkiaa. Ja ei seuraavana päivänä muisteta missä on oltu. Ja krapula on mitä ärsyttävin. Ei viehätä. Mutta joka siitä tykkää niin tykkää. Mutta en lähtis arvostelemaan muiden elämää.. Eikä ne maailman ilot niin isoja ole kun se on niin ohi menevää. Paljon enemmän saa vaikkapa keskusteluista. kuinka monta ihmistä voit sanoa tuntevasi?? Eikä se seksi niin iso asia tässä elämässä ole. Sanovat avioliitossa olevat sen olevan piste i:n päälle. Ja Hyvää kannattaa odottaa, sanotaan.
- 2544
Lestadiolaisilta pitäisi poistaa lapsenteko-oikeus
- uskonto
Vanhemmat tulisi asettaa syytteeseen henkisen väkivallan käytöstä. Myöhemmin lapsilta haoaa bolla
- kaljoissaankositä
Etkö keski mitään muuta kuin vastailla ikivanhoisin aloitukseen, onko jo polla hajonnut joltain häh !?!
- Pahoitellen
Niin. Oravakin varmaan säälittelee ihmistä, kun se on niin kömpelö ja rajoittunut verrattuna oravaan.
Nuo uskovaiset ajattelevat säälitellen sinua, joka valitettavasti elät synnin orjuudessa. Sinun täytyy katsella haureellisia ohjelmia televisiosta, (muuthan eivät menesty ilman veronmaksajien tukea), Sinun täytyy meikata, kun et voi luottaa siihen, että olet kaunis sellaisena, kunhan pidät itsesi puhtaana ja siistinä. Sinun pitää kiroilla ja sillä tavoin vetää ajallinenkin onnettomuus päällesi. Sinun pitää harrastaa esiaviollista seksiä ja palkinnoksi saat aikanaan henkisesti ja sukupuolisesti "käytetyn" ihmisen kumppaniksesi, jne. - LakihenkisetEksyttävät
Vastaus nimimerkin Pahoitellen viestiin 27.8.2018 8:38
Viestissä mainitut asiat eivät ole kristinuskon sisältöä, vaan lakihenkisyyden ilmentymä kieltoineen tapoineen ja käskyineen.
Mainitsemistasi asioista kieltäytyvä ei kieltäymyksillään (ikävä kyllä) peri iankaikkista elämää. Nuo mainitsemasi uskon perusteet ("en tee sitä, enkä tee tätä"), ovat sielullisen uskonnollisuuden merkkejä.
Epäuskoisissakin on näet monesti hyvin siveästi eläviä ihmisiä, paljon fiksumppia siis, kun uskovat yliottaen ovatkaan.
Jes. 28:13 Niinpä on Herran sana oleva heille:
"Käsky käskyn päälle,
käsky käskyn päälle,
läksy läksyn päälle,
läksy läksyn päälle,
milloin siellä, milloin täällä",
niin että he kulkiessaan kaatuvat selälleen ja ruhjoutuvat, että heidät kiedotaan ja vangitaan.
Ero epäuskoisen ja uskovan välillä on siinä, että epäuskoinen ei ELÄ KRISTUKSESSA JEESUKSESSA, eikä hän rakasta Jeesusta eikä Jeesukseen uskovia.- Pahoitellen
Kristuksessa eläväkö sitten saa kiroilla, puhua rumasti toisille, käydä ravintoloissa ryyppäämässä ja tanssimassa, harrastaa esiaviollista seksiä, jne?
Raamatussa sanotaan: "Joka syntiä tekee ei ole minua, (Kristusta), kuullut eikä nähnyt. Eri asia on, että joudumme joskus synteihin. Kristitty ei kuitenkaan pidä syntiä luvallisena silloinkaan, vaikka olisi siihen heikkoudessaan joutunut.
Näillä asioilla on suuri ero.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894230
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032383Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?342368Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell972134Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281917- 321895
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91587Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881560- 291558
- 761321